HOTARARE Nr. 1046 din 29 octombrie 1996
privind infiintarea si organizarea Comisiei Nationale de Atestare a Masinilor
si Echipamentelor Tehnologice de Constructii si a Registrului Roman al
Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 8 noiembrie 1996
In temeiul prevederilor art. 1 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in
constructii,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Comisia Nationala de Atestare a Masinilor si Echipamentelor
Tehnologice de Constructii, organism interdepartamental, fara personalitate
juridica, sub coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, care conduce si coordoneaza activitatea de atestare tehnica a
masinilor si echipamentelor tehnologice utilizate in activitatea de constructii
in Romania.
Art. 2
Atestarea masinilor si a echipamentelor tehnologice de constructii se face
pe baza efectuarii unor incercari de tip, de natura sa demonstreze ca acestea
pot executa lucrarile specifice domeniului lor de utilizare, la nivelul de
calitate prescris de reglementarile tehnice din constructii, si ca indeplinesc
conditiile de securitate stabilite de standardele romanesti si de alte
reglementari legale.
Art. 3
Pentru efectuarea operatiunilor de incercare si atestare se infiinteaza
Registrul Roman al Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii, in
structura Institutului de Cercetari pentru Echipamente si Tehnologii de
Mecanizare a Constructiilor.
Art. 4
Agentii economici care solicita atestarea masinilor sau echipamentelor
tehnologice de constructii vor suporta contravaloarea lucrarilor pentru
incercare si atestare efectuate de Institutul de Cercetari pentru Echipamente
si Tehnologii de Mecanizare a Constructiilor, la care se adauga o cota de pana
la 5%, necesara functionarii Comisiei Nationale de Atestare a Masinilor si
Echipamentelor Tehnologice de Constructii, si o cota de profit de pana la 5%,
aplicate la contravaloarea lucrarilor.
Art. 5
Modul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Atestare a
Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii, precum si a Registrului
Roman al Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii este
reglementat prin regulamentul de organizare si functionare cuprins in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 6
Agentii economici - persoane juridice romane - care produc masini si
echipamente tehnologice de constructii, agentii economici care importa sau
inchiriaza prin leasing asemenea masini si echipamente, ori reprezentantii
autorizati ai acestora au obligatia ca, inainte de a le importa, inchiria si
comercializa, sa obtina atestarea tehnica si numarul de registru de la Comisia
Nationala de Atestare a Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii.
Art. 7
Agentii economici cu activitate de constructii au obligatia de a
achizitiona si de a folosi, la executarea lucrarilor de constructii, numai
masini si echipamente atestate, potrivit prevederilor prezentei hotarari.
Art. 8
Inspectia de Stat in Constructii, Lucrari Publice, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului are obligatia de a controla daca lucrarile de executie a constructiilor
se realizeaza numai cu masini si echipamente atestate, conform prevederilor
prezentei hotarari.
Art. 9
(1) Constituie contraventii nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 7,
daca faptele nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii,
sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la
1.000.000 lei, cu interzicerea folosirii masinilor si echipamentelor respective
pana la atestarea acestora.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se fac de catre persoanele imputernicite cu atributii de control din
cadrul Inspectiei de Stat in Constructii, Lucrari Publice, Urbanism si
Amenajarea Teritoriului.
Art. 10
Contraventiilor prevazute la art. 9 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 11
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 5 martie 1996, se
completeaza prin introducerea, dupa alineatul (27) al articolului 2, a unui nou
alineat, care va avea urmatorul cuprins:
"(27^1) organizeaza si indruma activitatea de atestare a masinilor si
echipamentelor tehnologice de constructii."
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Nicolae Constantinescu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Atestare a Masinilor si
Echipamentelor Tehnologice de Constructii si a Registrului Roman al Masinilor
si Echipamentelor Tehnologice de Constructii
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Comisia Nationala de Atestare a Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de
Constructii, denumita in continuare comisia, este un organism
interdepartamental, fara personalitate juridica, sub coordonarea Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, care conduce si coordoneaza
activitatea de atestare tehnica a masinilor si echipamentelor tehnologice de
constructii utilizate la executarea lucrarilor de constructii din Romania.
Art. 2
Registrul Roman al Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii,
denumit in continuare registru, se organizeaza in structura Institutului de
Cercetari pentru Echipamente si Tehnologii de Mecanizare a Constructiilor.
CAP. 2
Atributiile comisiei si ale registrului
Art. 3
Comisia are urmatoarele atributii:
3.1. coordoneaza activitatea de atestare tehnica a masinilor si
echipamentelor tehnologice de constructii;
3.2. stabileste strategia generala pentru desfasurarea activitatii de
incercare, atestare si acordare a numarului de registru pentru masinile si
echipamentele tehnologice de constructii;
3.3. stabileste reglementarile tehnice ce trebuie elaborate pentru
atestarea tehnica a masinilor si echipamentelor tehnologice de constructii,
cheltuielile necesare pentru realizarea acestora suportandu-se din fondul
pentru elaborarea reglementarilor tehnice constituit la Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, conform prevederilor art. 40 din Legea nr.
10/1995 privind calitatea in constructii;
3.4. avizeaza reglementarile tehnice privind exigentele si nivelurile de
performanta, precum si procedurile de incercare a masinilor si echipamentelor
tehnologice de constructii, in vederea aprobarii acestora de catre Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
3.5. publica periodic lista masinilor atestate, cu numarul lor de registru,
precum si orice informatii privind atestarea sau retragerea acesteia;
3.6. stabileste politica de dezvoltare si dotare tehnica a registrului
pentru atingerea nivelului organismelor similare din celelalte tari europene,
in vederea recunoasterii reciproce a incercarilor;
3.7. aproba raportorii de specialitate din cadrul registrului, pentru
grupele corespunzatoare familiilor de masini mentionate la art. 6;
3.8. analizeaza modul de desfasurare a activitatii de atestare tehnica a
masinilor si echipamentelor de constructii si aproba, prin votul majoritatii
membrilor prezenti, masuri pentru cresterea eficientei acesteia;
3.9. aproba participarea la asociatii, conventii si acorduri cu organisme
similare din alte tari si reprezinta Romania in relatiile cu acestea.
Art. 4
Pentru indeplinirea sarcinilor de registru, Institutul de Cercetari pentru
Echipamente si Tehnologii de Mecanizare a Constructiilor va asigura:
a) autonomie si independenta fata de agentii economici care produc,
importa, distribuie sau comercializeaza masini si echipamente de constructii;
b) personalul de specialitate necesar, cu inalta competenta si integritate
profesionala, cu experienta in domeniul incercarii masinilor si echipamentelor
de constructii;
c) dezvoltarea dotarii tehnico-materiale si realizarea unui poligon pentru
incercarea masinilor si echipamentelor de constructii, cu sprijinul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pentru obtinerea terenului
necesar;
d) organizarea unei baze de date privind masinile si echipamentele de
constructii folosite in tara noastra;
e) un sistem eficient de asigurare a calitatii lucrarilor executate.
Art. 5
In indeplinirea actiunilor de registru, Institutul de Cercetari pentru
Echipamente si Tehnologii de Mecanizare a Constructiilor are urmatoarele
atributii:
5.1. efectueaza incercarile, analizele si verificarile necesare conform
procedurilor aprobate;
5.2. elaboreaza rapoartele de incercari pe baza carora propune atestarea
tehnica a masinilor si echipamentelor tehnologice incercate si acorda numarul
de registru;
5.3. organizeaza baza de date pentru activitatea de atestare tehnica a
masinilor si echipamentelor tehnologice de constructii;
5.4. elaboreaza reglementarile tehnice in domeniu, stabilite de comisie, in
conformitate cu art. 3 alin. 3.3.;
5.5. efectueaza expertize tehnice pentru analiza cauzelor nonconformitatilor
produse de masinile si echipamentele tehnologice la executarea lucrarilor de
constructii;
5.6. asigura secretariatul comisiei.
Art. 6
Sunt supuse atestarii tehnice toate masinile si echipamentele folosite la
executarea lucrarilor de constructii, clasificate conform prevederilor STAS
4184, pentru:
a) lucrari de pamant;
b) lucrari de fundatii, lucrari in stanca si lucrari de tuneluri;
c) transporturi tehnologice si manipulari;
d) pregatirea materialelor componente ale betonului, inclusiv pentru
armaturi, cofraje si esafodaje;
e) prepararea si punerea in opera a betoanelor si mortarelor;
f) ridicarea si montajul, inclusiv schelele;
g) lucrari de izolatii, instalatii, finisaje si lucrari pe timp friguros;
h) lucrari hidrotehnice si de imbunatatiri funciare;
i) lucrari de constructii si reparatii de drumuri;
j) lucrari de constructii si reparatii cai ferate;
k) lucrari de retele de conducte magistrale si de linii de transport a
energiei electrice;
l) masini, unelte si echipamente electromecanice portabile.
CAP. 3
Organizare si conducere
Art. 7
Comisia este formata din 23 de specialisti, fiind condusa de un presedinte,
ajutat de un vicepresedinte si de un secretar.
Din componenta comisiei fac parte reprezentantii tuturor factorilor
interesati, dupa cum urmeaza:
- 3 reprezentanti ai Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- 1 reprezentant al Inspectiei de Stat in Constructii, Lucrari Publice,
Urbanism si Amenajarea Teritoriului;
- 2 reprezentanti ai Ministerului Industriilor;
- 1 reprezentant al Ministerului Transporturilor;
- 1 reprezentant al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
- 1 reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- 1 reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- 1 reprezentant al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor;
- 1 reprezentant al Institutului Roman de Standardizare;
- 1 cadru didactic din Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti;
- 2 reprezentanti ai Institutului de Cercetari pentru Echipamente si
Tehnologii de Mecanizare a Constructiilor;
- 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale in domeniu;
- 3 reprezentanti ai producatorilor si importatorilor de masini si
echipamente de constructii.
Presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei sunt numiti pe o
perioada de patru ani, prin ordin al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului, pe baza propunerilor Directiei generale de
reglementari si agremente tehnice din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului. Membrii comisiei sunt numiti prin ordin al ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, la propunerile institutiilor pe
care acestia le reprezinta; o treime din numarul membrilor comisiei vor fi
reinnoiti la o perioada de doi ani.
Art. 8
Secretariatul comisiei este format dintr-un secretar, o grupa pentru
programare-urmarire-atestare-contestatii si o grupa pentru evidente si baza de
date.
Art. 9
Comisia se intruneste in sesiuni ordinare o data pe semestru si, la cererea
presedintelui, ori de cate ori este nevoie.
Art. 10
Comisia publica anual un raport asupra activitatii desfasurate in perioada
anterioara.
CAP. 4
Procedura de incercare, atestare si inscriere in registru
Art. 11
Agentii economici - persoane juridice romane - care produc masini si
echipamente tehnologice pentru constructii, agentii economici care importa sau
inchiriaza prin leasing asemenea masini si echipamente ori reprezentantii
autorizati ai acestora trebuie sa inainteze la secretariatul comisiei o cerere
in vederea atestarii, care va cuprinde: numele si adresa producatorului,
importatorului sau a imputernicitului acestora, tipul, anul de introducere in
fabricatie si caracteristicile principale ale masinii sau ale echipamentului,
precum si data la care poate sa puna la dispozitie un exemplar pentru
incercare, cu precizarea seriei si a anului de fabricatie a acestuia.
Cererea de atestare insotita de un dosar tehnic, in doua exemplare, se va
depune, in limba romana, la secretariatul comisiei, inainte de importul,
comercializarea sau inchirierea prin leasing, in Romania, a masinilor si
echipamentelor respective.
Pentru masinile si echipamentele de constructii, existente in fabricatia
interna la data intrarii in vigoare a acestor reglementari, cererea de atestare
se va inainta in termen de maximum 6 luni de la aceasta data.
Dosarul tehnic va cuprinde:
a) documentatia tehnica de executie a masinii care va contine cel putin
ansamblul general, subansamblurile principale, schemele generale ale
instalatiilor hidraulice, pneumatice si electrice, caietul de sarcini sau
standardul intern de fabricatie;
b) un buletin de incercari intern cu rezultatele probelor privind
caracteristicile tehnice si functionale ale masinii;
c) actul de certificare a calitatii in conditiile prevazute de standardele
SR EN ISO seria 9.000, eliberat de catre un organism de certificare acreditat
in conditiile din standardele SR EN seria 45.000;
d) un exemplar din cartea masinii, respectiv din instructiunile de
folosire;
e) o lista cu denumirea si adresa tuturor beneficiarilor carora li s-au
livrat astfel de masini (pentru masinile existente in fabricatie interna la
data intrarii in vigoare a acestor reglementari);
f) lista cu performantele functionale garantate pentru satisfacerea
cerintelor de calitate in constructii;
g) documentele care sa ateste calitatea de reprezentant autorizat in
Romania a producatorului extern.
Art. 12
Secretariatul comisiei repartizeaza dosarul tehnic grupei de specialitate
pentru familia corespunzatoare de masini. Grupa de specialitate desemneaza un
raportor de specialitate care analizeaza in termen de 15 zile dosarul, cu
participarea reprezentantului solicitantului.
Termenul de incercare, atestare si eliberare a numarului de registru, care
nu va depasi 4 luni, curge din momentul prezentarii masinii (echipamentului) la
incercare, consemnat in procesul-verbal de predare-primire. Primirea masinii
(echipamentului) va avea loc numai dupa achitarea de catre solicitant a 30% din
valoarea devizului.
Art. 13
Raportorul de specialitate va organiza si va efectua incercarile masinii
(echipamentului) numai pe baza procedurilor aprobate. La incheierea acestora se
va intocmi un raport de incercare care va trebui sa cuprinda cel putin
urmatoarele informatii:
a) grupa de specialitate;
b) locul unde s-au executat incercarile;
c) identificarea raportului prin numar de serie si data;
d) numele si adresa solicitantului;
e) descrierea si identificarea masinii (echipamentului) supuse incercarii,
prin serie, an de fabricatie si producator;
f) data primirii masinii in vederea incercarii si datele de efectuare a
incercarilor;
g) identificarea prin cod a procedurilor utilizate la incercari sau, in
lipsa acestora, descrierea metodelor utilizate, cu precizarea abaterilor,
suplimentarilor sau omisiunilor fata de procedurile aprobate;
h) rezultatele masurarilor si ale examinarilor, prelucrate statistic,
sustinute prin tabele, grafice, schite sau fotografii, dupa caz, prezentate in
anexe distincte pentru fiecare incercare;
i) precizari in cazul incertitudinii unor masurari;
j) numele si semnatura persoanelor care au executat fiecare incercare,
precum si numele si semnatura raportorului de specialitate care a organizat si
coordonat incercarile.
Orice corectura sau completare la un raport de incercare, dupa incheierea
sa, trebuie efectuata numai printr-un alt document denumit "adenda la
raportul de incercari cu numarul de serie ..................din
.............".
Raportul de incercare nu va cuprinde nici un sfat sau recomandare.
Art. 14
In cazul masinilor existente in exploatare, din fabricatia interna sau din
import, raportorul de specialitate va obtine date si asupra comportarii in
functionare, propunand comisiei procedura de atestare a acestora.
Art. 15
Dupa incheierea incercarilor, raportorul de specialitate analizeaza
rezultatele acestora comparativ cu valorile declarate de producator si cu
exigentele si criteriile prevazute de reglementarile tehnice si elaboreaza un
referat de atestare care va cuprinde urmatoarele informatii:
a) grupa de specialitate;
b) identificarea referatului prin numar si data;
c) numele si adresa/sediul solicitantului;
d) descrierea si identificarea masinii (echipamentului) prin serie, an de
fabricatie si producator;
e) data primirii masinii (echipamentului) pentru incercari si data
incheierii acestora;
f) rezultatele incercarilor fata de prevederile documentatiei si de
cerintele reglementarilor tehnice specifice privind cerintele de calitate a
constructiilor;
g) aprecierile primite de la unitatile care au in dotare astfel de masini;
h) concluzii si propuneri privind acordarea sau neacordarea atestatului;
i) numele si semnatura raportorului de specialitate.
In cazul propuneri de acordare a atestatului, se vor preciza si
urmatoarele:
- domeniul de utilizare atestat in constructii;
- parametrii tehnici, functionali si de siguranta atestati.
- durata de valabilitate a atestarii, care poate fi de maximum 5 ani.
In cazul propunerii de neacordare a atestarii, se vor semnala cauzele
precise de nonconformitate.
Art. 16
In cazul propuneri de acordare a atestarii, raportorul de specialitate va
intocmi atestatul tehnic care va cuprinde:
a) grupa de specialitate;
b) identificarea atestatului tehnic prin numarul de registru si anul in
care se acorda;
c) numele si adresa/sediul solicitantului;
d) prezentarea succinta si identificarea masinii (echipamentului) care se
atesta, prin tipodimensiune, an de punere in fabricatie si producator;
e) domeniul de utilizare atestat in constructii;
f) parametrii tehnici, functionali si de siguranta atestati;
g) durata de valabilitate a atestarii.
Art. 17
Raportul de incercare, referatul de atestare si atestatul tehnic se aproba
in grupa de specialitate, dupa care se inainteaza la secretariatul comisiei
care, dupa caz, in termen de 5 zile, remite atestatul tehnic solicitantului sau
ii comunica respingerea atestarii.
Procedura de atestare a masinilor existente in exploatare, dupa aprobarea
in comisie, se transmite detinatorilor in vederea conformarii.
Art. 18
Solicitanti care nu primesc atestarea tehnica pot face contestatie, in
termen de 15 zile de la data primirii comunicarii, la secretariatul comisiei,
prezentand toate probele pe care le considera necesare.
Art. 19
Contestatia se repartizeaza de catre secretarul comisiei unui alt raportor
de specialitate care va reanaliza dosarul, in termen de 30 de zile, cu
participarea reprezentantului solicitantului.
Raportorul de specialitate va intocmi un raport la contestatie, care va fi
analizat, impreuna cu contestatia, de catre grupa de specialitate, in termen de
15 zile de la primire.
Art. 20
Grupa de specialitate poate admite contestatia si poate aproba fie
eliberarea directa a atestatului tehnic, in cazul in care s-a produs efectiv o
eroare, fie refacerea unor probe contestate de solicitant, cu elaborarea unui
nou referat de atestare, sau poate respinge contestatia.
Decizia grupei de specialitate se comunica in termen de 5 zile solicitantului
care o poate ataca in instanta conform reglementarilor legale in vigoare.
Art. 21
Dupa primirea atestatului tehnic, producatorul sau imputernicitul acestuia
este obligat sa anunte oficial secretariatul comisiei in legatura cu orice
modificare constructiva, chiar minora, pe care a adus-o sau intentioneaza sa o
aduca masinii (echipamentului). Raportorul de specialitate care a incercat si a
propus atestarea verifica aceste modificari si intocmeste un raport pe care-l
supune aprobarii grupei de specialitate a comisiei, prin care propune, in
functie de situatie, fie mentinerea atestarii, fie retragerea acesteia pana la
o noua incercare. Hotararea grupei de specialitate se inainteaza
secretariatului comisiei, care o comunica oficial producatorului.
Art. 22
Raportorul de specialitate va efectua inspectii la producatori timp de 6
luni de la data acordarii atestarii tehnice, precum si dupa aceasta data, daca
exista sesizari cu privire la calitatea necorespunzatoare a lucrarilor
executate cu masinile livrate, pentru a constata daca nu s-au adus modificari
constructive masinii, fata de exemplarul care a fost supus atestarii, precum si
daca sistemul de conducere si asigurare a calitatii comunicat se respecta in
realitate.
In cazul in care se constata deficiente care pot avea repercusiuni
importante asupra calitatii lucrarilor de constructii executate, intocmeste un
raport de constatare prin care propune retragerea atestarii.
Raportul este analizat de grupa de specialitate care poate aproba retragerea
imediata a atestarii. Aceasta hotarare se inainteaza secretariatului comisiei,
care o va comunica oficial producatorului si o va publica in Buletinul
constructiilor sau intr-o alta publicatie de specialitate.
Art. 23
Cu 30 de zile inainte de expirarea valabilitatii atestatului tehnic sau in
cazul modificarii performantelor masinii, producatorul va solicita o noua
atestare tehnica.
Art. 24
Atestatul tehnic ofera detinatorului sau dreptul de fabricatie sau, dupa
caz, de import sau de leasing si de comercializare in Romania, exclusiv pentru
tipodimensiunea masinii sau a echipamentului pentru care a fost eliberat.
Art. 25
Referirea la atestatul tehnic si la numarul de registru in corespondenta
comerciala, in contracte si in anunturi publicitare, se face fie prin redarea
integrala a textului acestuia, fie prin mentionarea numarului de registru si a
datei de eliberare a acestuia.
Art. 26
Producatorii, importatorii sau reprezentantii acestora sunt obligati sa
inscriptioneze pe toate masinile atestate marca R, urmata de numarul de
registru si de anul atestarii, inscrise cu rosu pe un fond alb, intr-un cerc in
care dimensiunile sunt in centimetri pentru masini si in milimetri pentru
unelte portabile, conform modelului alaturat.
Modelul "MARCII R" se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 8 noiembrie 1996, la pag. 15.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 27
Membrii comisiei, precum si intregul personal al registrului sunt obligati
sa respecte, in conditiile legii, confidentialitatea informatiilor cuprinse in
dosarele de atestare, precum si asupra intregii activitati desfasurate.
In acest scop, acestia vor semna un angajament de pastrare a secretului
profesional. Incalcarea acestui angajament va atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, civila sau penala, in functie de prejudiciul moral si material
adus.