HOTARARE Nr. 456 din 29 iulie 1994 * Republicata
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 5 martie 1996
*) Republicata in temeiul art. II din Hotararea Guvernului nr. 70 din 12
februarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39
din 23 februarie 1996.
Hotararea Guvernului nr. 456 din 29 iulie 1994 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 223 din 18 august 1994 si a mai
fost modificata prin Hotararea Guvernului nr. 354 din 30 mai 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 5 iunie 1995.
Art. 1
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia
dezvoltarii si politica Guvernului in domeniile amenajarii teritoriului,
urbanismului, lucrarilor publice si constructiilor, cu respectarea autonomiei
locale.
Art. 2
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are urmatoarele
atributii:
(1) organizeaza aplicarea legilor si a hotararilor Guvernului, cu
respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor
economici, a institutiilor si autoritatilor administratiei locale;
(2) fundamenteaza si asigura aplicarea politicii Guvernului in domeniile
sale de activitate;
(3) elaboreaza, propune masuri si actioneaza pentru aplicarea strategiilor
Guvernului de reforme economico-sociale si de crestere economica, de
restructurare si dezvoltare a activitatii in concordanta cu cerintele economiei
de piata si sprijina accelerarea procesului de privatizare in domeniile sale de
activitate; promoveaza sistemul institutional pentru dezvoltarea pietei libere
a constructiilor;
(4) analizeaza evolutia fenomenelor specifice domeniilor sale de activitate
in corelare cu tendintele pe plan mondial, in scopul armonizarii acestora in conditiile
statului de drept si ale economiei de piata;
(5) optimizeaza activitatea de management in administratia centrala si
participa la pregatirea specialistilor din administratia locala in domeniile
sale de activitate;
(6) initiaza sau elaboreaza ori, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative - legi si hotarari ale Guvernului -, asigurand fundamentarea acestora
pentru domeniile sale de activitate;
(7) initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de
conventii, acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia
intocmirea formelor de aderare la cele existente si ia masuri de aplicare a
acestora;
(8) reprezinta interesele statului in cadrul organismelor internationale,
pe baza conventiilor, acordurilor si intelegerilor stabilite, si dezvolta
relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu
organisme internationale interesate de domeniul sau de activitate;
(9) asigura elaborarea Planului de amenajare a teritoriului national, ca
sinteza a politicilor si planurilor sectoriale si locale de amenajare a
teritoriului, urmarind armonizarea lor; verifica respectarea prevederilor
acestuia, dupa aprobare, potrivit legii;
(10) stabileste, impreuna cu autoritatile administratiei publice centrale
si locale care au atributii in domeniu, masuri pentru protejarea zonelor cu
valoare istorica, arhitecturala sau peisagistica, precum si pentru integrarea
acestora in actiunile de modernizare a localitatilor si a zonelor aferente;
(11) colaboreaza cu consiliile judetene si locale la elaborarea studiilor
si programelor referitoare la dezvoltarea urbana si rurala, la constructia de
locuinte si la lucrarile tehnico-edilitare in vederea realizarii politicilor
sectoriale din aceste domenii; participa la sustinerea operatiunilor
urbanistice si de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
(12) colaboreaza cu coordonatorii cadastrului general stabilit prin lege,
pentru organizarea si realizarea cadastrului imobiliar-edilitar;
(13) asigura evidenta terenurilor din domeniul privat al societatilor
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si elibereaza
certificatele de proprietate, conform legii;
(14) asigura fundamentarea si elaborarea programelor referitoare la
imbunatatirea si dezvoltarea fondului de lucrari publice;
(15) analizeaza studiile de fezabilitate pentru lucrarile publice din
competenta de aprobare a Guvernului si le prezinta Consiliului interministerial
de avizare lucrari publice de interes national si locuinte sociale, sustinand
necesitatea, oportunitatea si eficienta economica a acestora; participa la
promovarea pentru aprobare a lucrarilor avizate, conform legii;
(16) participa la fundamentarea si elaborarea programului anual de lucrari
publice finantate de la bugetul de stat si din credite externe contractate sau
garantate de stat, precum si a programului de locuinte;
(17) initiaza si urmareste elaborarea programului de protectie
antiseismica, inclusiv a programului pentru educarea populatiei privind comportarea
in caz de seisme;
(18) colaboreaza, prin serviciile publice descentralizate ale ministerului,
cu autoritatile administratiei publice locale in actiunea de punere in
siguranta a fondului construit existent;
(19) participa la stabilirea masurilor organizatorice de actionare, pe plan
central si local, in cazurile de seisme sau alunecari de teren, in cadrul
sistemului national de aparare impotriva dezastrelor;
(20) organizeaza activitatea de cercetare stiintifica de interes public in
domeniile amenajarii teritoriului, urbanismului si pentru cresterea
stabilitatii, sigurantei constructiilor si protectiei antiseismice;
(21) organizeaza elaborarea, avizarea si aprobarea normativelor,
prescriptiilor si reglementarilor tehnice pentru domeniile sale de activitate,
in conditiile legii; organizeaza controlul privind aplicarea acestora;
(22) organizeaza si asigura desfasurarea activitatii comisiilor de atestare
tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate in constructii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici;
(23) organizeaza activitatea de agrementare tehnica pentru produse,
procedee si echipamente noi in constructii;
(24) asigura, potrivit legii, indrumarea metodologica privind organizarea
si desfasurarea licitatiilor pentru adjudecarea proiectarii si executarii
lucrarilor publice finantate conform legii; participa cu reprezentantii sai in
comisiile de licitatie;
(25) participa la fundamentarea necesarului anual de fonduri de la bugetul
de stat pentru lucrari publice, gospodarie comunala si locuinte;
(26) exercita atributiile de ordonator principal de credite pentru
lucrarile publice finantate de la bugetul de stat si din credite contractate
sau garantate de stat, incredintate ministerului, in care sens:
- raspunde de folosirea fondurilor de la bugetul de stat pentru realizarea
lucrarilor publice pentru care a fost nominalizat ordonator principal de
credite;
- urmareste utilizarea fondurilor contractate in baza acordurilor sau
conventiilor interguvernamentale, atribuite ministerului;
(27) exercita controlul de stat cu privire la respectarea regimului de
autorizare a constructiilor si la aplicarea unitara a prevederilor sistemului
calitatii in constructii, in toate etapele si componentele acestuia; controlul
de stat se exercita de catre Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului, organizata in cadrul ministerului ca
inspectie centrala, si de catre inspectiile in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti,
subordonate acesteia, care functioneaza ca servicii publice descentralizate ale
ministerului;
(28) editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice domeniilor
sale de activitate;
(29) emite avizele si aprobarile de specialitate prevazute de lege, in
domeniile sale de activitate;
(30) asigura secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrari
publice de interes national si locuinte sociale;
(31) asigura secretariatul Centrului national pentru asezari umane
(habitat);
(32) asigura secretariatul Consiliului tehnic superior pentru coordonarea
activitatii de punere in siguranta a fondului construit;
(33) asigura secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale
specializate pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismelor si
alunecarilor de teren;
(34) asigura secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii
prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes
national, potrivit legii;
(35) asigura secretariatul Comisiei de agrement tehnic in constructii;
(36) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniile sale de activitate.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, se pot
organiza numai servicii sau birouri, precum si colective temporare prevazute la
art. 9 din Legea nr. 40/1991, republicata.
(2) Secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrari publice
de interes national si locuinte sociale, al Centrului national pentru asezari
umane (habitat) si al comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in
vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes national
functioneaza la nivel de directie.
(3) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului functioneaza la nivel de directie generala si este
condusa de un inspector de stat sef, iar inspectiile componente ale acesteia
functioneaza la nivel de directie si sunt conduse de cate un inspector sef.
(4) Numarul maxim de posturi este de 325, exclusiv demnitarii.
(5) Conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
este asigurata de ministru.
Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(6) In exercitarea atributiilor sale, ministerul colaboreaza cu celelalte
ministere si organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritati publice locale si cu alte organisme interesate.
(7) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta
in raporturile cu celelalte ministere, autoritati publice si organizatii,
precum si cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate.
(8) Atributiile, sarcinile si numarul de posturi pentru compartimentele din
aparatul propriu al ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a ministerului si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(9) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale din subordinea acesteia se
organizeaza si functioneaza potrivit Regulamentului de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 3.
Art. 4
(1) Unitatile care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorica a unitatilor din subordinea ministerului se
aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale, ministrul emite ordine si instructiuni.
Art. 6
(1) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are in dotare,
pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un numar de autoturisme
stabilit potrivit normelor legale in vigoare.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului, judetene si a municipiului Bucuresti, au in dotare, in medie,
cate 4 autovehicule cu un consum lunar de carburanti de 450
litri/luna/autovehicul, repartizate prin decizie a inspectorului de stat sef.
(3) Autovehiculele utilizate de Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si cele din dotarea inspectiilor
teritoriale din subordinea acesteia vor purta insemnele "Inspectia de stat
in constructii".
Art. 7
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetele si consiliile locale vor
sprijini asigurarea spatiilor corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii
inspectiilor teritoriale din subordinea inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului.
(2) In localitatile in care aceste inspectii nu dispun de spatii
corespunzatoare, consiliile locale vor asigura, in conditiile legii,
amplasamente in vederea construirii de sedii proprii. Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului va prevedea
in programul de investitii al inspectiilor teritoriale fonduri pentru
construirea unor astfel de obiective.
Art. 8
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 795/1992 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in temeiul art. III
din Hotararea Guvernului nr. 491/1993, Hotararea Guvernului nr. 734/1991
privind dotarea cu mijloace de transport a inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si Hotararea Guvernului nr.
680/1991 privind unele masuri de finantare a activitatii de control al statului
asupra calitatii constructiilor, lucrarilor publice, urbanismului si amenajarii
teritoriului.
(2) Incadrarea in numarul de posturi aprobate se va incheia in termen de 45
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
ANEXA 1
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE Numarul maxim de posturi: 325
SI AMENAJARII TERITORIULUI (exclusiv demnitarii)
______________
| |
| MINISTRU |
--------------
|
______________ | ______________________________________
| CONSILIERI |____________________|___| DIRECTIA JURIDICA, CONTENCIOS
|
-------------- | | PROBLEME SPECIALE SI RELATII
PUBLICE
| --------------------------------------
|
__________________________________|_________________________________
| | | | |
| | | ___________|__________
_________|________
| | | | SECRETAR DE STAT | |SECRETAR DE
STAT|
| | | ----|------|------|---
-----|--------|-|-
____|______ | ______|_______ ____|_____ | _____|________ _____|_______ | |
|DIRECTIA | | | INSPECTIA | |DIRECTIA| | | DIRECTIA | |DIRECTIA | | |
|GENERALA | | |DE STAT IN | |GENERALA| | | GENERALA | |GENERALA | | |
| DE | | |CONSTRUCTII,| |LUCRARI | | |REGLEMENTARI| |AMENAJAREA | | |
|STRATEGIE| | | LUCRARI | |PUBLICE | | |SI ATESTARI | |TERITORIULUI | |
----|------ | | PUBLICE, | ----|----- | | TEHNICE | |SI URBANISM| | |
| | |URBANISM SI | | | -------|------ -----|------- | |
| _______|___ |AMENAJAREA | | | | | | |
| |DIRECTIA | |TERITORIULUI| | | | | / |
| |GENERALA | ------|------- | | | | | |
| |ECONOMICA| | | | | | | |
| ----------- | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
------- ----- ------- --- ------- ------- ---
---
| | | | | | | | | | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
SEMNIFICATIA COLOANELOR DIN ANEXA 1
1 = DIRECTIA STRATEGIE SI REFORMA
2 = DIRECTIA COOPERARE EXTERNA
3 = DIRECTIA RESURSE UMANE SI ADMINISTRATIV
4 = INSPECTIA PENTRU CONTROL, PROIECTARE SI DISCIPLINA IN URBANISM
5 = INSPECTIA PENTRU CONTROL, EXECUTIE SI SISTEME DE CALITATE
6 = DIRECTIA LUCRARI PUBLICE SI LOCUINTE
7 = DIRECTIA LICITATII SI CONSTRUCTII
8 = DIRECTIA SERVICIILOR DE GOSPODARIE COMUNALA
9 = SECRETARIATUL CONSILIULUI INTERMINISTERIAL DE AVIZARE LUCRARI
PUBLICE
DE INTERES NATIONAL SI LOCUINTE SOCIALE
10 = DIRECTIA PROGRAME DE CERCETARE SI REGLEMENTARI TEHNICE
11 = DIRECTIA AGREMENTE SI ATESTARI TEHNICE
12 = DIRECTIA PROTECTIE ANTISEISMICA SI PREVENIRE A DEZASTRELOR
13 = DIRECTIA AMENAJAREA TERITORIULUI NATIONAL
14 = SECRETARIATUL COMISIILOR PENTRU EFECTUAREA CERCETARII PREALABILE IN
VEDEREA DECLARARII UTILITATII PUBLICE PENTRU LUCRARI DE INTERES
NATIONAL
15 = DIRECTIA URBANISM
16 = DIRECTIA CADASTRU IMOBILIAR-EDILITAR SI GESTIUNEA LOCALITATILOR
17 = SECRETARIATUL CENTRULUI NATIONAL PENTRU ASEZARI UMANE (HABITAT)
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectiile judetene si a municipiului
Bucuresti in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului*) Venituri extrabugetare
2. Centrul de Documentare pentru Constructii,
Arhitectura, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - CDCAS Venituri extrabugetare
--------------------------------------------------------------------------------
---------------------
*) Functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului si
sunt subordonate Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului, organizata in cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului ca inspectie centrala.
ANEXA 3
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si a inspectiilor teritoriale din subordinea acesteia
Art. 1
(1) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului exercita controlul de stat cu privire la respectarea
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele de
concepere, realizare, exploatare si postutilizare a acestora si in toate
componentele sistemului calitatii in constructii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului are in subordine inspectiile in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 2
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii generale:
1. organizeaza si conduce intreaga activitate privind controlul de stat al
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si al calitatii in
constructii;
2. efectueaza controale de importanta majora, impreuna cu alte organe de
control ale statului, prin atragerea specialistilor din domeniu;
3. efectueaza controale tematice dispuse de conducerea ministerului;
4. participa, alaturi de organele abilitate, la actiunile de urgenta
determinate de calamitati naturale, dezastre sau accidente tehnice care pot
avea repercusiuni asupra starii si sigurantei constructiilor sau care pun in
pericol viata si bunurile oamenilor;
5. propune periodic corectiile necesare componentelor sistemului calitatii
in constructii privind continutul reglementarilor tehnice, acordarea
agrementelor tehnice pentru produse si procedee, expertizarea si receptia
constructiilor etc., ca rezultat al constatarilor din timpul controalelor
efectuate in teritoriu, al analizelor si sintezelor realizate;
6. colaboreaza cu alte organe de control ale statului, cu prefecturile, cu
institutiile de invatamant superior si cu specialistii din domeniu, in vederea
respectarii disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si a sistemului
calitatii in constructii, precum si pentru elaborarea de reglementari tehnice
cu scop de protejare a populatiei.
Art. 3
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii specifice:
1. stabileste sistemul de aplicare unitara a prevederilor legale din
domeniile sale de activitate, cu respectarea limitelor de autoritate si a
principiului autonomiei locale si a agentilor economici controlati;
2. elaboreaza metodologiile, instructiunile si procedurile de inspectie
care se utilizeaza la investitori, la unitatile: de proiectare, de executie, de
exploatare si de postutilizare a constructiilor, precum si la organele de
specialitate ale administratiei publice locale cu atributii in eliberarea
autorizatiilor de construire/desfiintare a constructiilor;
3. efectueaza inspectii in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii si cu privire la autorizarea executarii
constructiilor, constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile
prevazute de reglementarile legale;
4. dispune oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
5. indruma si controleaza activitatea inspectiilor teritoriale din
subordine;
6. participa la actiunile de punere in siguranta a fondului construit
existent si de aparare impotriva dezastrelor, prin colaborare cu consiliile
judetene si cu cele locale;
7. emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
8. autorizeaza pe sefii compartimentelor de control tehnic al calitatii, pe
dirigintii de specialitate si pe personalul care efectueaza urmarirea speciala
din unitatile participante la procesul de concepere, realizare si exploatare a
constructiilor;
9. autorizeaza sau, dupa caz, acrediteaza laboratoarele de incercari in
constructii, autorizeaza personalul acestora si asigura secretariatul comisiei
centrale de autorizare;
10. urmareste valorificarea informatiilor de la punctele de observare
seismologica din teritoriul tarii, prelucrate de institutul de Cercetare in
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC;
11. realizeaza programul de informatizare a activitatii proprii si asigura
dotarea cu aparatura tehnica si de control de interes general, necesare
domeniilor sale de activitate;
12. editeaza publicatii de specialitate si de informare tehnica, specifice
domeniilor sale de activitate;
13. propune, in cazuri motivate, suspendarea atestarii specialistilor
verificatori de proiecte, a responsabililor tehnici cu executia si a expertilor
tehnici de calitate;
14. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau
dispuse de conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului in domeniile sale de activitate;
15. indruma si sprijina din punct de vedere metodologic activitatea
compartimentelor de resort, abilitate sa efectueze controlul de stat pentru
constructiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret ale Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de informatii.
Art. 4
Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii
specifice:
1. exercita controlul de stat in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii, pe baza metodologiilor, instructiunilor si a
procedurilor elaborate de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului;
2. verifica, la organele de specialitate ale administratiei publice locale,
respectarea legalitatii privind emiterea autorizatiilor de
construire/desfiintare;
3 constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile prevazute de
reglementarile in vigoare cu privire la calitatea constructiilor si la
autorizarea executarii acestora, in toate cazurile in care aceasta competenta o
are Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului;
4. dispun oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
5. avizeaza fazele determinante pentru rezistenta si stabilitatea constructiilor
stabilite de proiectantii lucrarilor si autorizeaza, dupa caz, continuarea
lucrarilor ajunse in faze determinante;
6. urmaresc respectarea reglementarilor privind modul de tratare a
accidentelor tehnice produse la constructii, care pot avea repercusiuni asupra
starii si sigurantei acestora;
7. emit, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
8. verifica la proprietari respectarea prevederilor legale privind
instituirea si realizarea urmaririi speciale a constructiilor pe care le detin;
9. urmaresc realizarea programului de masuri de urgenta privind cresterea
sigurantei in exploatare a constructiilor si a instalatiilor care prezinta
surse de mare risc;
10. efectueaza controlul in teritoriu al activitatilor de punere in
siguranta a fondului construit existent, afectat de seisme;
11. participa la actiunea de punere in siguranta a fondului construit
existent, cu destinatia de locuinta, afectat de seisme, prin:
- vizarea listei cladirilor care urmeaza a fi expertizate;
- vizarea deconturilor justificative pentru expertizare;
- vizarea listei cladirilor expertizate, propuse pentru acordarea de
credite necesare proiectarii si executarii lucrarilor de punere in siguranta;
- vizarea situatiilor de lucrari privind stadiile fizice realizate;
- verificarea modului in care beneficiarii de subventii executa lucrarile
de consolidare;
12. urmaresc aplicarea masurilor stabilite de comisiile judetene si a
municipiului Bucuresti de prevenire, interventie operativa si refacere in cazul
dezastrelor;
13. verifica respectarea prevederilor legale care revin investitorilor,
proprietarilor si utilizatorilor de constructii cu privire la receptia
constructiilor, intocmirea, pastrarea si completarea cartilor tehnice ale
constructiilor;
14. urmaresc respectarea prevederilor legale privind asigurarea activitatii
metrologice in constructii;
15. asigura secretariatul comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
pentru autorizarea si acreditarea laboratoarelor de incercari in constructii;
16. verifica respectarea prevederilor legale privind functionarea
laboratoarelor de incercari in constructii;
17. indeplinesc orice alte atributii stabilite prin acte normative sau,
dupa caz, de catre conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului sau a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului, in domeniile lor de activitate.
Art. 5
Atributiile detaliate, raspunderile si competentele individuale ale
personalului din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale din subordinea acesteia
se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic superior si de
titular.
Art. 6
(1) Inspectorul de stat sef al Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului este subordonat ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti sunt in subordinea Inspectiei
de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului, la nivel de
directie, si sunt conduse de cate un inspector sef.
(3) Structura organizatorica si numarul de posturi de executie si de
conducere pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, precum si pentru inspectiile teritoriale din
subordinea acesteia, se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
(4) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul de stat sef si
inspectorii sefi ai inspectiilor teritoriale emit decizii.
Art. 7
(1) Cheltuielile de achizitie, functionare, intretinere si reparatii ale
autovehiculelor din parcul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, aprobate pentru activitatea specifica a Inspectiei de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, se asigura
din veniturile extrabugetare constituite la aceasta prin cota de participare a
inspectiilor teritoriale pentru cheltuielile de interes general al controlului
de stat; conducatorii auto respectivi sunt angajati ai ministerului.
(2) Cheltuielile de personal, cheltuielile materiale si cele de capital ale
inspectiilor teritoriale se suporta din veniturile extrabugetare constituite la
dispozitia acestora potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii.
(3) Salarizarea personalului din inspectiile teritoriale se face potrivit
anexei nr. 9 la Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 8
Activitatea financiara a inspectiilor teritoriale se supune dispozitiilor
legale privind finantele publice, in care sens:
1. veniturile extrabugetare se incaseaza, se administreaza si se
contabilizeaza de catre fiecare inspectie judeteana si, respectiv, a
municipiului Bucuresti;
2. din veniturile realizate conform legii, inspectiile teritoriale
pastreaza la dispozitia lor 60% si vireaza Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului:
- 30% in contul deschis pentru elaborarea reglementarilor tehnice;
- 10% in contul deschis pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in vederea suportarii
cheltuielilor materiale si de capital in interesul general al controlului de
stat, precum si pentru editarea publicatiilor de specialitate specifice;
3. In afara veniturilor constituite in baza prevederilor art. 40 din Legea
nr. 10/1995, inspectiile teritoriale pot realiza venituri si din activitatile
desfasurate pe baza de contract pentru autorizarea si acreditarea
laboratoarelor de incercari in constructii, autorizarea specialistilor din
activitatea de control al calitatii, editarea de publicatii de specialitate si
pregatirea profesionala a personalului din domeniile calitatii constructiilor
si disciplinei in urbanism, in care caz tarifele si preturile pentru serviciile
executate se stabilesc prin negociere de catre conducatorul fiecarei inspectii
teritoriale, cu avizul inspectorului de stat sef;
4. bugetele de venituri si cheltuieli ale inspectiilor teritoriale se
aproba in conditiile prevazute la art. 6 lit. d) din Legea nr. 10/1991 privind
finantele publice;
5. utilizarea veniturilor constituite la dispozitia inspectiilor
teritoriale, a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si cele pentru elaborarea reglementarilor tehnice,
prevazute la pct. 2, inclusiv cele rezultate potrivit prevederilor pct. 3, se
urmareste prin personalul de specialitate economica al fiecarui beneficiar.
Pentru raportarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli, beneficiarii
de venituri extrabugetare intocmesc o dare de seama contabila pe care o depun
la directia de specialitate economica din minister la termenele si pe
formularele aprobate prin lege;
6. disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare se
reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
Art. 9
Personalul de specialitate din Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale
raspunde de:
1. exercitarea controlului de stat cu privire la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si
in toate componentele sistemului calitatii in constructii;
2. exercitarea controlului cu privire la respectarea regimului de
autorizare a constructiilor;
3. constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege
si, dupa caz, oprirea lucrarilor realizate necorespunzator din punct de vedere
al calitatii constructiilor;
4. constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor corespunzatoare si,
dupa caz, oprirea executarii lucrarilor realizate nelegal sau desfiintarea
constructiilor realizate in aceste conditii;
5. urmarirea indeplinirii, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in actele
de control intocmite;
6. exercitarea altor atributii stabilite prin fisa postului.
Art. 10
In exercitarea controlului de stat, personalul de specialitate cu atributii
de control din inspectiile teritoriale in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului beneficiaza de echipament de protectie, aprobat
potrivit normativelor Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 11
Pe baza prezentului regulament se vor intocmi noile fise ale posturilor
pentru intregul personal din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale.