HOTARARE Nr. 507 din 12 septembrie 1997
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 456/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 22 septembrie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 5 martie 1996, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) elaboreaza si implementeaza politicile de aplicare a strategiei
nationale, in domeniile sale de activitate; promoveaza sistemul institutional
pentru dezvoltarea pietei libere a constructiilor; asigura conceptia unitara a
aplicarii politicii nationale de amenajare si echipare cu lucrari publice a
teritoriului national;"
2. Articolul 2 alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) creeaza cadrul unitar pentru desfasurarea activitatii de
management public in administratia publica si participa la pregatirea
specialistilor din domeniile sale de activitate, inclusiv a celor din
administratia publica locala;"
3. La articolul 2, dupa alineatul (11) se introduce alineatul (11^1), cu
urmatorul cuprins:
"(11^1) sprijina si indruma administratia publica locala prin
activitati ce privesc strategia, monitorizarea programelor de investitii in
infrastructura urbana, reglementari specifice si politici sectoriale, in
domeniul serviciilor de gospodarie comunala, care nu pot fi solutionate la
nivelurile de competenta locala;"
4. La articolul 2, dupa alineatul (14) se introduce alineatul (14^1), cu
urmatorul cuprins:
"(14^1) emite avize de specialitate pentru obiectivele de investitii
finantate integral sau partial de la bugetul de stat, de la bugetele locale,
din fonduri speciale si din credite garantate de stat, precum si pentru
lucrarile de interes national care sunt finantate din alte surse;"
5. Articolul 2 alineatul (18) va avea urmatorul cuprins:
"(18) colaboreaza, direct si prin serviciile publice descentralizate
ale ministerului, cu autoritatile publice locale in actiunea acestora de
reducere a riscului seismic al constructiilor existente;"
6. Articolul 2 alineatul (21) va avea urmatorul cuprins:
"(21) organizeaza elaborarea, avizarea si aprobarea reglementarilor
tehnice si economice pentru domeniile sale de activitate, precum si
documentarea specialistilor, in conditiile legii; asigura directivarea si
asistenta tehnica pentru implementarea calitatii in constructii, prin
reglementari tehnice si economice, cu participarea specialistilor din
cercetare, proiectare, invatamant superior si executia lucrarilor din domeniile
sale de activitate; organizeaza controlul privind aplicarea reglementarilor
tehnice si economice;"
7. Articolul 2 alineatul (23) va avea urmatorul cuprins:
"(23) organizeaza si indruma, potrivit legii, activitatea de
agrementare tehnica pentru produse, procedee si echipamente noi in constructii,
precum si activitatea de atestare a masinilor si a echipamentelor tehnologice
de constructii noi;"
8. La articolul 2, dupa alineatul (23) se introduce alineatul (23^1), cu
urmatorul cuprins:
"(23^1) asigura conditiile pentru aplicarea unitara a sistemului
calitatii in constructii, conform legii;"
9. Articolul 2 alineatul (27) va avea urmatorul cuprins:
"(27) exercita, potrivit legii, controlul de stat cu privire la
respectarea regimului de autorizare a constructiilor si la aplicarea unitara a
prevederilor sistemului calitatii in constructii, in toate etapele si
componentele acestuia; controlul de stat se exercita de catre Inspectia de stat
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
organizata in cadrul ministerului ca inspectie centrala, si de catre
inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, subordonate acesteia, care
functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului;"
10. Articolul 2 alineatul (35) va avea urmatorul cuprins:
"(35) asigura secretariatul Comisiei de agrement tehnic in constructii
si al Comisiei nationale de atestare a masinilor si echipamentelor tehnologice
de constructii, precum si secretariatul Consiliului pentru calitate in
constructii;"
11. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Functia de secretar general se inscrie in numarul maxim de
posturi aprobat prin prezenta hotarare."
12. Articolul 3 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru functionarea Consiliului Interministerial de Avizare
Lucrari Publice de Interes National si Locuinte Sociale, organizat pentru
asigurarea unei conceptii unitare a politicii statului de echipare cu
constructii a teritoriului national, prin Hotararea Guvernului nr. 112/1993,
secretariatul acestuia se organizeaza in cadrul Directiei de avizare lucrari
publice, sub directa conducere a directorului acesteia; Secretariatul Centrului
national pentru asezari umane (habitat) si al comisiilor pentru efectuarea
cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile
de interes national functioneaza la nivel de directie."
13. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1), cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Se constituie Consiliul tehnic superior, ca organ tehnico-stiintific
de specialitate al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
cu rol de consultanta, format din personalitati marcante, organizat cu comisii
de specialitate pe domenii: politici macroeconomice sectoriale; coordonarea
activitatii de atenuare a efectelor seismelor asupra constructiilor; urbanism
si amenajarea teritoriului; calitate; lucrari edilitare etc. Componenta,
atributiile, relatiile de functionare ale Consiliului tehnic superior se
stabilesc prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului."
14. Articolul 3 alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului functioneaza la nivel de directie generala si este
condusa de un inspector de stat sef, a carui functie este asimilata functiei de
secretar de stat, si de 2 inspectori de stat sefi adjuncti, a caror functie
este asimilata functiei de director general."
15. Articolul 3 alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) Numarul maxim de posturi este de 309, exclusiv demnitarii."
16. Articolul 3 alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Atributiile, sarcinile si numarul de posturi pentru
compartimentele din aparatul propriu al ministerului se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare a acestuia si se aproba prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat, ale secretarului general si
ale inspectorului de stat sef se stabilesc prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului."
17. Articolul 4 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
(1) Unitatile care functioneaza in subordinea si in coordonarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului sunt prevazute in
anexa nr. 2 la prezenta hotarare."
18. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (3), cu
urmatorul cuprins:
"(3) Modificarile in structura organizatorica a unitatilor care
functioneaza in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului se propun de catre directorii generali ai acestora, cu avizul
consiliilor de administratie respective, si se aproba de catre minister."
19. Anexele nr. 1-3 se inlocuiesc cu anexele nr. 1-3 la prezenta hotarare.
Art. 2
Se infiinteaza, in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, Institutul de Statistica Constructiilor si Informare in Domeniile
Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Publice si Constructii - INSEROM
Bucuresti, institutie publica cu finantare extrabugetara, prin reorganizarea
Centrului de Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucuresti. INSEROM Bucuresti se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu regulamentul prevazut in anexa nr. 4, precum si
cu regulamentele si metodologiile precizate in acesta, care se vor elabora in
termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a
prezentei hotarari.
Art. 3
Hotararea Guvernului nr. 1.356/1996 pentru modificarea Hotararii Guvernului
nr. 984/1996 privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
in Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti se abroga.
Art. 4
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 309 (exclusiv demnitarii)
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE
SI AMENAJARII TERITORIULUI
:
------------------------- : ---------- -------------
|Consiliul tehnic superior|:---| MINISTRU |----| . Consilieri |
------------------------- : ---------- --------------
...........................: |
| ---------------------
|----------| SECRETAR GENERAL |
---------------------------- | ---------------------
|Secretariatul Consiliului | | ---------------------------
| tehnic superior |------| | DIRECTIA | . Directia
---------------------------- | | GENERALA |pentru
| | DE RELATII |relatii si
| | PUBLICE, |informatii
| |CONTENCIOS |publice si
| --| SI |contencios
| | |ADMINISTRATIE|-------------|
| | | | . Directia |
-------------------------- | | | | resurse |
|. Serviciul probleme | | | | | umane, |
| speciale |--- | | | |administrativ|
-------------------------- | | | ----------------------------
| | | ---------------------------
-------------------------- | | | | DIRECTIA | . Directia |
| Control financiar propriu|---|----|-------| | GENERALA | buget |
-------------------------- | | |--| ECONOMICA |-------------|
-------------------------- | | | | | . Directia |
|DIRECTI GENERALA POLITICI | | | | | | venituri |
----|MACROECONOMICE SI |_| | | | |extrabugetare|
: |MANAGEMENT INFORMATIONAL | | | ---------------------------
: -------------------------- | | ---------------------------
: | | | . Directia de integrare |
: | --| europeana si cooperare |
: | | externa |
: | ---------------------------
: |
: |
: |
: |
: ------------------------------------------------------------
: | | |
: --------------------- ------------------ ------------------
: |INSPECTOR DE STAT SEF| | SECRETAR DE STAT | | SECRETAR DE STAT |
: --------------------- ------------------ ------------------
: | | | |____ | | |
: ----- ----- ----- | ----- | |
: | A | | B | | C | --- | E | --- ---
: ----- ----- ----- | D | ----- | F || G |
: : | | --- | --- ---
: : -------- -------- --------
: : |B1|B2|B3||C1|C2|C3| |E1|E2|E3|
:___ : -------- -------- --------
: : : \ / :
: : : \ / :
....:.............. :......:.....\.../........................:...............
: : : \/ :
-:------------ : : --------------------- ---------------------
|- Institutul | : : |- Institutul National| |- Institutul National|
| de Statistica| : : | de Cercetare- | | de Cercetare- |
|Constructiilor| : : | Dezvoltare in | | Dezvoltare pentru |
|si Informare | : : | Constructii si | | Urbanism si |
|in Domeniile | : : | Economia | | Amenajarea |
|Amenajarea | : : | Constructiilor - | | Teritoriului - |
| Teritoriului,| : : |INCERC Bucuresti | | URBANPROIECT |
| Urbanism, | : : -------------------- | Bucuresti |
|Lucrari | : : --------------------
| Publice si | : :
| Constructii- | : :
|INSEROM | : :
|Bucuresti | : :
-------------- : :
| ----------------- :
| |- 42 de inspectii|:
| | judetene in |:
| |constructii, |:
| | lucrari |:
| |publice, urbanism|:
| |si amenajarea |:
| | teritoriului |:
| ----------------- :
| : :
-------------- : :
| Nuclee | : :
|teritoriale | : :
| pentru |.....: :
|statistica | :
|constructiilor| :
-------------- :
:
:
UNITATI SUBORDONATE : UNITATI COORDONATE
SEMNIFICATIA CASUTELOR:
A - INSPECTIA DE STAT IN CONSTRUCTII, LUCRARI PUBLICE, URBANISM SI
AMENAJAREA TERITORIULUI
B - DIRECTIA GENERALA TEHNICA
B1 - Directia programe cercetare si reglementari tehnice
B2 - Directia de agremente, atestari si gestiunea calitatii
B3 - Directia programe pentru atenuarea efectelor seismelor si
alunecarilor de teren
C - DIRECTIA GENERALA LUCRARI PUBLICE
C1 - Directia lucrari publice si locuinte
C2 - Directia licitatii, agenti economici si piata constructiilor
C3 - Directia de dezvoltare a infrastructurii edilitar-urbane si
serviciilor de gospodarire comunala
D - Directia de avizare lucrari publice
E - DIRECTIA GENERALA AMENAJAREA TERITORIULUI SI URBANISM
E1 - Directia amenajarea teritoriului national
E2 - Directia urbanism
E3 - Secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarilor prealabile
in vederea declararii utilitatii publice de interes national
F - Directia cadastrul imobiliar-edilitar si gestiunea localitatilor
G - Secretariatul Centrului national pentru asezari umane (habitat)
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea sau in coordonarea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului
-----------------------------------------------------------
Nr.
crt. Denumirea unitatii Sursa de finantare
-----------------------------------------------------------
A. Unitati in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului
1. Inspectiile in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea
teritoriului - judetene, respectiv a Venituri
municipiului Bucuresti*) extrabugetare
2. Institutul de Statistica
Constructiilor si Informare in
Domeniile Amenajarea Teritoriului,
Urbanism, Lucrari Publice si Venituri
Constructii - INSEROM Bucuresti extrabugetare
B. Unitati in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului
3. Institutul National de Cercetare- Conform
Dezvoltare in Constructii si Ordonantei
Economia Constructiilor - Guvernului
INCERC Bucuresti nr. 25/1995
4. Institutul National de Cercetare- Conform
Dezvoltare pentru Urbanism si Ordonantei
Amenajarea Teritoriului - Guvernului
URBANPROIECT Bucuresti nr. 25/1995
------------------------------------------------------------
*) Functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului si in
subordinea Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, organizata, in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, ca inspectie centrala.
ANEXA 3
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si a inspectiilor teritoriale din subordinea acesteia
CAP. 1
Atributii
Art. 1
(1) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului exercita controlul de stat cu privire la respectarea
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele de
concepere, realizare, exploatare si postutilizare a acestora si in toate
componentele sistemului calitatii in constructii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului are in subordine inspectiile in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 2
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii generale:
a) organizeaza si conduce intreaga activitate privind controlul de stat al
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si al calitatii in
constructii;
b) efectueaza controale de importanta majora, impreuna cu alte organe ale
statului, prin atragerea specialistilor din domeniu;
c) efectueaza controale dispuse de ministrul lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului;
d) participa, impreuna cu alte organe abilitate, la actiunile de urgenta
determinate de calamitati naturale, dezastre sau accidente tehnice care pot
avea repercusiuni asupra starii si sigurantei constructiilor sau care pun in pericol
viata si bunurile oamenilor;
e) propune periodic corectiile necesare componentelor sistemului calitatii
in constructii privind continutul reglementarilor tehnice, acordarea
agrementelor tehnice pentru produse si procedee, expertizarea si receptia
constructiilor etc., ca rezultat al constatarilor din timpul controalelor
efectuate in teritoriu, al analizelor si sintezelor realizate;
f) colaboreaza cu alte organe de control ale statului, cu prefecturile, cu
institutiile de invatamant superior si cu specialistii din domeniu, in vederea
respectarii disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si a sistemului
calitatii in constructii, precum si pentru elaborarea de reglementari tehnice
cu scop de protejare a populatiei.
Art. 3
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii specifice:
a) stabileste sistemul de aplicare unitara a prevederilor legale din
domeniile sale de activitate, cu respectarea limitelor de autoritate si a
principiului autonomiei locale si a agentilor economici controlati;
b) elaboreaza sau avizeaza metodologiile, instructiunile si procedurile de
inspectie, care se utilizeaza la investitori la unitatile de proiectare, de
executie, de exploatare si de postutilizare a constructiilor, precum si la
organele de specialitate ale administratiei publice locale cu atributii in
eliberarea autorizatiilor de construire/desfiintare a constructiilor;
c) efectueaza inspectii in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii si cu privire la autorizarea executarii
constructiilor, constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile
prevazute de reglementarile legale;
d) dispune oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
e) indruma si controleaza activitatea inspectiilor teritoriale din
subordine;
f) participa la actiunile de punere in siguranta a fondului construit
existent si de aparare impotriva dezastrelor, prin colaborare cu consiliile
judetene si cu cele locale;
g) emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
h) autorizeaza pe sefii compartimentelor de control tehnic al calitatii, pe
dirigintii de specialitate si pe personalul care efectueaza urmarirea speciala
din unitatile participante la procesul de concepere, realizare si exploatare a
constructiilor;
i) autorizeaza sau, dupa caz, acrediteaza laboratoarele de incercari in
constructii, autorizeaza personalul acestora si asigura secretariatul comisiei
centrale de autorizare;
j) urmareste valorificarea informatiilor de la punctele de observare
seismologica din teritoriul tarii, prelucrate de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia Constructiilor - INCERC
Bucuresti;
k) realizeaza programul de informatizare a activitatii proprii si asigura
dotarea cu aparatura tehnica si de control de interes general, necesare
domeniilor sale de activitate;
l) editeaza publicatii de specialitate si de informare tehnica, specifice
domeniilor sale de activitate;
m) propune, in cazuri motivate, suspendarea atestarii specialistilor
verificatori de proiecte, a responsabililor tehnici cu executia si a expertilor
tehnici de calitate;
n) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau
dispuse de ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului in domeniile
sale de activitate;
o) indruma si sprijina, din punct de vedere metodologic, activitatea
compartimentelor de resort abilitate sa efectueze controlul de stat pentru
constructiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret ale Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii.
Art. 4
Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele
atributii specifice:
a) exercita controlul de stat in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii, pe baza metodologiilor, instructiunilor si a
procedurilor elaborate de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului;
b) verifica, la organele de specialitate ale administratiei publice locale,
respectarea legalitatii privind emiterea autorizatiilor de
construire/desfiintare;
c) constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile prevazute de
reglementarile in vigoare cu privire la calitatea constructiilor si la
autorizarea executarii acestora, in toate cazurile in care aceasta competenta o
are Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului;
d) dispun oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
e) avizeaza fazele determinante pentru rezistenta si stabilitatea
constructiilor stabilite de proiectantii lucrarilor si autorizeaza, dupa caz, continuarea
lucrarilor ajunse in faze determinante;
f) urmaresc respectarea reglementarilor privind modul de tratare a
accidentelor tehnice produse la constructii, care pot avea repercusiuni asupra
starii si sigurantei acestora;
g) emit, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
h) verifica la proprietari respectarea prevederilor legale privind
instituirea si realizarea urmaririi speciale a constructiilor pe care le detin;
i) urmaresc realizarea programului de masuri de urgenta privind cresterea
sigurantei in exploatare a constructiilor si a instalatiilor care prezinta
surse de mare risc;
j) efectueaza controlul in teritoriu al activitatilor de reducere a
riscului seismic al constructiilor existente;
k) participa la actiunea de reducere a riscului seismic al constructiilor
existente, cu destinatia de locuinta, prin:
- vizarea listei cladirilor care urmeaza a fi expertizate;
- vizarea deconturilor justificative pentru expertizare;
- vizarea listei cladirilor expertizate, propuse pentru acordarea de
credite necesare proiectarii si executarii lucrarilor de consolidare;
- vizarea situatiilor de lucrari privind stadiile fizice realizate;
- verificarea modului in care beneficiarii de subventii executa lucrarile
de consolidare;
l) urmaresc aplicarea masurilor stabilite de comisiile judetene si a
municipiului Bucuresti, de prevenire, interventie operativa si refacere in
cazul dezastrelor;
m) verifica respectarea prevederilor legale care revin investitorilor,
proprietarilor si utilizatorilor de constructii cu privire la receptia
constructiilor, intocmirea, pastrarea si completarea cartilor tehnice ale
constructiilor;
n) urmaresc respectarea prevederilor legale privind asigurarea activitatii
metrologice in constructii;
o) asigura secretariatul comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
pentru autorizarea si acreditarea laboratoarelor de incercari in constructii;
p) verifica respectarea prevederilor legale privind functionarea
laboratoarelor de incercari in constructii;
r) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin acte normative sau, dupa
caz, de catre conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului sau a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului, in domeniile lor de activitate.
Art. 5
Atributiile detaliate, raspunderile si competentele individuale ale
personalului din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale din subordinea acesteia
se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic superior si de
titular.
CAP. 2
Organizare si functionare
Art. 6
(1) Inspectorul de stat sef al Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului este subordonat ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti sunt in subordinea Inspectiei
de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului, la nivel de
directie, si sunt conduse de cate un inspector-sef.
(3) Structura organizatorica si numarul de posturi de executie si de
conducere pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, precum si pentru inspectiile teritoriale din
subordinea acesteia, se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
(4) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul de stat sef si
inspectorii-sefi ai inspectiilor teritoriale emit decizii.
CAP. 3
Finantare - dotare - salarizare
Art. 7
(1) Cheltuielile de achizitie, functionare, intretinere si reparatii ale
autovehiculelor din parcul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, aprobate pentru activitatea specifica a Inspectiei de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, se asigura
din veniturile extrabugetare constituite la aceasta prin cota de participare a
inspectiilor teritoriale pentru cheltuielile de interes general al controlului
de stat; conducatorii auto respectivi sunt angajati ai ministerului.
(2) Cheltuielile de personal, cheltuielile materiale si cele de capital ale
inspectiilor teritoriale se suporta din veniturile extrabugetare constituite la
dispozitia acestora, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea in constructii.
(3) Salarizarea personalului din inspectiile teritoriale se face potrivit
anexei nr. 9 la Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 8
Activitatea financiara a inspectiilor teritoriale se supune dispozitiilor
legale privind finantele publice, in care sens:
a) veniturile extrabugetare se incaseaza, se administreaza si se
contabilizeaza de catre fiecare inspectie judeteana si, respectiv, a
municipiului Bucuresti;
b) din veniturile realizate conform legii, inspectiile teritoriale
pastreaza la dispozitia lor 60% si vireaza Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului:
- 30%, in contul deschis pentru elaborarea reglementarilor tehnice;
- 10%, in contul deschis pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in vederea suportarii tuturor
cheltuielilor in interesul general al controlului de stat, precum si pentru
editarea publicatiilor de specialitate specifice.
c) in afara veniturilor constituite in baza prevederilor art. 40 din Legea
nr. 10/1995, Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale pot realiza venituri si din
activitatile desfasurate pe baza de contract, pentru autorizarea laboratoarelor
de incercari in constructii, autorizarea specialistilor din activitatea de
control al calitatii, diriginti de specialitate, editarea de publicatii de
specialitate si pregatirea profesionala a personalului din domeniile calitatii
constructiilor si disciplinei in urbanism, in care caz tarifele si preturile
pentru serviciile executate se stabilesc prin negociere de catre conducatorul
fiecarei inspectii, centrale si teritoriale, cu avizul inspectorului de stat
sef. Din veniturile extrabugetare astfel realizate se remunereaza si membrii
comisiilor de autorizare, similar cu membrii comisiilor de atestari, organizate
in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
d) bugetele de venituri si cheltuieli ale inspectiilor teritoriale se
aproba in conditiile prevazute de Legea finantelor publice;
e) utilizarea veniturilor constituite la dispozitia inspectiilor
teritoriale, a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si cele pentru elaborarea reglementarilor tehnice,
prevazute la lit. b), inclusiv cele rezultate potrivit prevederilor lit. c), se
urmareste prin personalul de specialitate economica al fiecarui beneficiar.
Pentru raportarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli, beneficiarii
de venituri extrabugetare intocmesc o dare de seama contabila pe care o depun
la directia de specialitate economica din minister la termenele si pe
formularele aprobate prin lege;
f) disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare se
reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
CAP. 4
Obligatii si raspunderi
Art. 9
Personalul de specialitate din Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale
raspunde de:
a) exercitarea controlului de stat cu privire la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si
in toate componentele sistemului calitatii in constructii;
b) exercitarea controlului cu privire la respectarea regimului de
autorizare a constructiilor;
c) constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege
si, dupa caz, oprirea lucrarilor realizate necorespunzator din punct de vedere
al calitatii constructiilor;
d) constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor corespunzatoare si,
dupa caz, oprirea executarii lucrarilor realizate nelegal sau desfiintarea
constructiilor realizate in aceste conditii;
e) urmarirea indeplinirii, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in
actele de control intocmite;
f) exercitarea altor atributii stabilite prin fisa postului.
Art. 10
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin, personalul Inspectiei de stat
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului si al
unitatilor teritoriale este investit cu exercitiul autoritatii publice si are
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) sa propuna in cazuri justificate suspendarea sau anularea atestarilor de
experti, verificatori de proiecte, responsabili tehnici;
b) sa i se acorde prin grija institutiei asistenta juridica gratuita in
cazul in care este implicat intr-o actiune judecatoreasca in legatura cu
exercitarea atributiilor sale;
c) sa beneficieze de echipament de protectie aprobat potrivit normativelor
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
d) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale pot construi sau amenaja din
fonduri proprii extrabugetare centre de pregatire profesionala;
e) sa se preocupe permanent de perfectionarea pregatirii profesionale;
f) in actiunile de inspectie sa isi faca cunoscuta, in prealabil, calitatea
si sa prezinte legitimatia de serviciu; sa respecte regulile stabilite in
unitatea supusa inspectiei privind accesul, protectia muncii, siguranta
circulatiei si alte reguli specifice;
g) sa incheie, cu obiectivitate si fara partinire, acte scrise asupra
rezultatelor inspectiilor, sa dea dovada de exigenta, fermitate, corectitudine,
comportare civilizata;
h) sa pastreze secretul de serviciu, precum si asupra datelor si
informatiilor cu caracter confidential detinute sau la care au acces ca urmare
a exercitarii atributiilor de serviciu;
i) la incheierea inspectiei sa restituie documentele puse la dispozitie de
catre unitatea controlata, daca nu se convine altfel intre parti;
j) sa semnaleze conducerii inspectiei orice problema deosebita legata de
activitatea si atributiile Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului de care ia cunostinta in timpul
indeplinirii sarcinilor sau in afara acestora, chiar daca acestea nu vizeaza
direct domeniul in care are responsabilitati si atributii;
k) sa nu angajeze institutia din care face parte decat in limita
atributiilor de serviciu si a mandatului care i s-a incredintat de catre
conducerea acesteia;
l) sa realizeze la timp si intocmai actiunile ce ii revin potrivit
programelor aprobate sau dispuse expres de catre conducerea inspectiei si sa
raporteze asupra modului de realizare a acestora;
m) sa pastreze in buna stare bunurile din dotare;
n) inspectorii Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului raspund, potrivit dispozitiilor legale, de
corectitudinea si exactitatea datelor, informatiilor, masurilor si sanctiunilor
stipulate de ei in documentele intocmite.
(2) Incalcarea oricareia dintre obligatiile de serviciu atrage dupa sine
raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 11
(1) Selectionarea personalului in vederea angajarii, definitivarii si
promovarii in functii ierarhice sau in functii de conducere se face pe baza de
concurs, potrivit legii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului isi recruteaza personalul pentru ocuparea functiilor de
inspectori de stat dintre cetatenii romani pe baza unor criterii stabilite de
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si aprobate de ministrul lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului, in functie de specificul activitatii.
(3) Angajarea, transferul, detasarea, delegarea pana la 60 de zile,
aplicarea sanctiunilor disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de munca
al personalului din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale, cu exceptia
inspectorului-sef, se face, in conditiile legii, de catre inspectorul de stat
sef.
Art. 12
Pe baza prezentului regulament se vor intocmi noile fise ale postului
pentru intregul personal din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale.