HOTARARE Nr. 984 din 15 octombrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 18 octombrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii
si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti, persoana juridica aflata in
coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, care
functioneaza dupa modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin
reorganizarea Institutului de Cercetari in Constructii si Economia
Constructiilor, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC are sediul in municipiul Bucuresti, sos. Pantelimon nr.
266, sectorul 2.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Bucuresti are ca obiect principal de activitate
efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative, dezvoltare tehnologica,
reglementari tehnice si economice, de interes public si national, care privesc
asigurarea cerintelor fundamentale impuse constructiilor si instalatiilor
aferente.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti este prevazuta in
anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si
Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil
de la 30 iunie 1996, este de 13.690.798 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 13.089.432 mii lei si active circulante 601.366 mii
lei, si se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de
Cercetari in Constructii si Economia Constructiilor.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si
Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti se preia prin transfer de la
Institutul de Cercetari in Constructii si Economia Constructiilor si isi
pastreaza salariile avute la data transferului, pana la negocierea noului
contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli
fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente
si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL
DE CERCETARE-DEZVOLTARE-
INCERC BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
------------------ ------------- -------------
| Consiliul de |..........| Director |.......| Consiliul |
| administratie | | general | | stiintific |
------------------ ------------ --------------
|
|
------------- |
| Consilieri |......|
-------------- |
|
............................................................
| | | | | | |
| ---------- ---------- --------- ---------- --------- |
| |Director| |Director| |Director| |Director| |Director| | --------
| ---------- ---------- ---------- ---------- ---------- |.....|Director|
| | | | | | | ----------
| | | | | | | |
| | | | | | | ---------
| | | | | | | |Filiala|
| | | | | | | | Iasi |
| | | | | | | ---------
| | | | | | | ----------
| | | | | | |....|Director|
| | | | | | | ----------
| | | | | | | |
| | | | | | | --------
| | | | | | | |Filiala|
| | | | | | | | Cluj |
| | | | | | | --------
| | | | | | | ----------
| | | | | | |....|Director|
| | | | | | ----------
| | | | | | |
| | | | | | ---------
| | | | | | | Filiala |
| | | | | | |Timisoara|
| | | | | | -----------
--- ---- ----- ----- ------ ------
1 2 3 4 5 6
SEMNIFICATIA COLOANELOR
1 = Compartimente functionale
2 = Departament strategie, programe de cercetare, economia constructiilor
3 = Departament protectie antiseismica si siguranta structurala
4 = Departament fizica constructiilor, interactiune constructii-mediu
5 = Departament instalatii in constructii si baza de productie auxiliara
6 = Directia economica, financiara, contabilitate, administrativ,
aprovizionare
ANEXA 2
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Bucuresti, denumit in continuare institut, este
persoana juridica aflata in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome,
conform Legii din 51/1996, si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor
legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
prezenta hotarare.
(2) Institutul are urmatoarele subunitati:
1. Filiala INCERC Iasi, str. Uranus nr. 37, Judetul Iasi;
2. Filiala INCERC Timisoara, str. Traian Latescu nr. 2, judetul Timis;
3. Filiala INCERC Cluj-Napoca, str. Floresti nr. 117, judetul Cluj.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul constructiilor si ingineriei
seismice, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului
si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale Programului
national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative, de
interes public si de interes national care privesc asigurarea cerintelor
fundamentale impuse constructiilor si instalatiilor aferente prin Legea nr.
10/1995 si prin Directiva Comunitatii Europene nr. 89/106, si anume:
- rezistenta si stabilitatea;
- siguranta in exploatare;
- siguranta la foc;
- igiena, sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului;
- protectia termica si hidrofuga, economia de energie;
- protectia impotriva zgomotului, precum si asigurarea durabilitatii
acestora.
In acest scop, institutul efectueaza:
- cercetari fundamentale de baza si orientate, pentru dezvoltarea stiintei
constructiilor in special in domeniul mecanicii constructiilor, ingineriei
seismice si fizicii constructiilor;
- cercetari aplicative pentru cresterea sigurantei, functionalitatii si
confortului constructiilor, precum si dezvoltarea si perfectionarea tehnicilor
si tehnologiilor specifice executie constructiilor incluzand si realizarea de
modele experimentale, standuri, platforme si statii-pilot, incercari "in
situ", care se refera la:
- rezistenta, stabilitatea si durabilitatea constructiilor;
- protectia antiseismica a constructiilor si metode de interventii;
- geotehnica si fundatii;
- reabilitarea si modernizarea fondului construit;
- protectia constructiilor contra coroziunii;
- finisarea si estetica constructiilor;
- inchideri si compartimentari;
- instalatii si echipamente aferente constructiilor;
- imbunatatirea performantelor produselor de constructii si instalatii;
- solutii noi de proiectare si tehnologii performante pentru executia
constructiilor;
- economia constructiilor si studii prospective;
- urmarirea comportarii constructiilor in timp;
- studii si cercetari privind:
- strategii ale sectorului de constructii;
- diagnoza si prognoza privind dezvoltarea domeniului stiintei si
tehnologiei constructiilor;
- sinteze tehnico-stiintifice;
- informatizarea constructiilor;
- elaborari de standarde privind conceptia, alcatuirea calculul si executia
constructiilor si a elementelor de constructii si instalatii.
b) In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul sau de activitate, si anume:
- dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in laborator si
"in situ";
- elaborarea reglementarilor tehnice si economice care stau la baza
activitatii de proiectare, executie, exploatare si postutilizare a
constructiilor.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica pentru proiectarea si executia obiectivelor de
constructii si instalatii, precum si consultanta de specialitate;
- expertize privind starea si situatia constructiilor, echipamentelor si
instalatiilor aferente;
- expertize de specialitate in domeniul proiectarii si executiei
constructiilor si instalatiilor;
- solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de aparatura de laborator, scule si dispozitive;
- studii de fezabilitate, evaluari de active, oferte, documentatii pentru
participarea la licitatii pentru proiectare, executie si expertizare in
domeniu;
- proiecte pentru executia constructiilor, instalatiilor, produselor si
echipamentelor aferente.
Institutul ca membru al Uniunii Europene pentru Agremente Tehnice in
Constructii si in calitate de institut national de cercetare-dezvoltare,
elaboreaza:
- agremente tehnice pentru materiale, produse, echipamente si procedee noi
in constructii si instalatii atat pentru cele produse in tara, cat si pentru
cele realizate in strainatate;
- certificari de calitate pentru produse folosite in constructii;
- certificari de conformitate a calitatii pentru fabrici si producatori de
materiale si elemente de constructii si instalatii;
- certificate si rapoarte de calitate in urma testelor efectuate.
C. Activitati de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate:
- pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
- pregatire profesionala de nivel universitar, postuniversitar si
doctorantura, potrivit legii.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- Buletinul constructiilor;
- Revista "Constructii";
- Colectia "Reglementari" in constructii;
- Colectia "Probleme economice" in constructii;
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate.
E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul constructiilor si instalatiilor
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul reabilitarii
constructiilor prin executia experimentara de lucrari de reparatii-intretinere-
urmarire a comportarii in timp
G. Activitate de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate si serii mici de produse, microproductie
(pentru valorificarea cercetarilor experimentale elaborate), precum si
expozitii pe profil
Activitatile mentionate la lit. A-G pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
Institutul poate efectua si activitati de import-export, potrivit legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil la data de 30 iunie 1996, institutul are un
patrimoniu propriu in valoare de 13.690.798 mii lei, din care: imobilizari
corporale si necorporale 13.089.432 mii lei si active circulante 601.366 mii
lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de cercetare -
dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si cu aprobarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si a Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat prin ordin al ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, cu avizul Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, in cazul in care aceasta se realizeaza ca urmare a
acumularii de resurse proprii. In caz contrar, patrimoniul poate fi modificat
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului se
propune de catre directorul general, cu avizul consiliului de administratie, si
se aproba de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Consiliul de administratie stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acesta.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de Consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele Consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri din consiliul de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, cu avizul
ministrului cercetarii si tehnologiei.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru inactivitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul are
relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia sau rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati
comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla
in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile art.
13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba organizarea de subunitati, sectii, laboratoare si alte structuri
organizatorice necesare realizarii obiectului de activitate al institutului in
cadrul structurii organizatorice aprobate.
b) aproba, la propunerea Consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) propune programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice, pe care
il inainteaza Comitetului tehnic de coordonare generala al Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
e) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
f) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
g) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
h) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
i) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
j) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
k) aproba valorificarea bunurilor dobandite si inregistrate in afara
bilantului contabil;
l) fundamenteaza si prezinta Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri
si cheltuieli al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public
specifice activitatii institutului: exploatarea si dezvoltarea retelei
seismografice din teritoriu, punerea in functiune a platformelor seismice,
dezvoltarea bazei materiale a cercetarii, realizarea de solutii tehnice si
echipamente specifice pentru asigurarea igienei, sanatatii oamenilor, refacerii
si protectiei mediului etc.
m) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare;
n) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
o) adopta sistemul de salarizare, modul de corelare stimulativa a salariilor
cu nivelul studiilor, cu competenta si cu munca efectiv prestata,
respectandu-se prevederile legale si ale contractului colectiv de munca la
nivelul institutului;
p) aproba contractul colectiv de munca;
r) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in Regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul filialelor din structura organizatorica a institutului se
organizeaza si functioneaza comitetul de conducere care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si
functionare, aprobat de consiliul de administratie al institutului, si este
prezidat de directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de conducerea institutului si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general numit
prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, cu
acordul ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea Colegiului
Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, dintre
cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au pregatire
manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
- reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
- stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
- numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
- angajeaza si concediaza personalul propriu;
- asigura negocierea contractului colectiv de munca si a salariilor
personalului din institut;
- raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
- adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele proprii specializate;
- are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile prevederilor
art. 21 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata
prin Legea nr. 51/1996;
- exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
- exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
- poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri reprezentand toate
departamentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari deosebite,
cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre didactice din
invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara, alesi prin vot
secret de catre cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din Consiliul
stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorii stiintifici ai
institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale Consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul constructiilor si ingineriei
seismice;
b) intocmeste programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice in
domeniul constructiilor si ingineriei seismice;
c) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii constructii;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
h) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile si
confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific si
cercetator principal gradele III, II si I;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern la
propunerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
(3) Din veniturile realizate, institutul acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, de catre directorul general, iar salariul
acestuia se negociaza cu ministrul lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica potrivit Legii privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la societati comerciale bancare cu sediul in Romania.
Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative
in vigoare.
Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la societatile comerciale bancare cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare cu aprobarea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si cu avizul Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.