HOTARARE Nr. 456 din 29 iulie 1994 * Republicata
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 19 februarie 1998
*) Republicata in temeiul art. IV din Hotararea Guvernului nr. 507 din 12
septembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 247
si 247 bis din 22 septembrie 1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 223 din 18 august 1994 si a mai fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 5 martie 1996.
Art. 1
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia
dezvoltarii si politica Guvernului in domeniile amenajarii teritoriului,
urbanismului, lucrarilor publice si constructiilor, cu respectarea autonomiei
locale.
Art. 2
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are urmatoarele
atributii:
(1) organizeaza aplicarea legilor si a hotararilor Guvernului, cu
respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor
economici, a institutiilor si autoritatilor administratiei locale;
(2) fundamenteaza si asigura aplicarea politicii Guvernului in domeniile
sale de activitate;
(3) elaboreaza si implementeaza politicile de aplicare a strategiei
nationale in domeniile sale de activitate; promoveaza sistemul institutional
pentru dezvoltarea pietei libere a constructiilor; asigura conceptia unitara a
aplicarii politicii nationale de amenajare si echipare cu lucrari publice a
teritoriului national;
(4) analizeaza evolutia fenomenelor specifice domeniilor sale de activitate
in corelare cu tendintele pe plan mondial, in scopul armonizarii acestora in
conditiile statului de drept si ale economiei de piata;
(5) creeaza cadrul unitar pentru desfasurarea activitatii de management
public in administratia publica si participa la pregatirea specialistilor din
domeniile sale de activitate, inclusiv a celor din administratia publica
locala;
(6) initiaza sau elaboreaza ori, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative - legi si hotarari ale Guvernului -, asigurand fundamentarea acestora
pentru domeniile sale de activitate;
(7) initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de
conventii, acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia
intocmirea formelor de aderare la cele existente si ia masuri de aplicare a
acestora;
(8) reprezinta interesele statului in cadrul organismelor internationale,
pe baza conventiilor, acordurilor si intelegerilor stabilite, si dezvolta
relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu
organisme internationale interesate de domeniul sau de activitate;
(9) asigura elaborarea Planului de amenajare a teritoriului national, ca
sinteza a politicilor si planurilor sectoriale si locale de amenajare a
teritoriului, urmarind armonizarea lor; verifica respectarea prevederilor
acestuia, dupa aprobare, potrivit legii;
(10) stabileste, impreuna cu autoritatile administratiei publice centrale
si locale care au atributii in domeniu, masuri pentru protejarea zonelor cu
valoare istorica, arhitecturala sau peisagistica, precum si pentru integrarea
acestora in actiunile de modernizare a localitatilor si a zonelor aferente;
(11) colaboreaza cu consiliile judetene si locale la elaborarea studiilor
si a programelor referitoare la dezvoltarea urbana si rurala, la constructia de
locuinte si la lucrarile tehnico-edilitare, in vederea realizarii politicilor
sectoriale din aceste domenii; participa la sustinerea operatiunilor
urbanistice si de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
(12) sprijina si indruma administratia publica locala prin activitati ce
privesc strategia, monitorizarea programelor de investitii in infrastructura
urbana, reglementari specifice si politici sectoriale in domeniul serviciilor
de gospodarie comunala, care nu pot fi solutionate la nivelurile de competenta
locala;
(13) colaboreaza cu coordonatorii cadastrului general, stabiliti prin lege,
pentru organizarea si realizarea cadastrului imobiliar-edilitar;
(14) asigura evidenta terenurilor din domeniul privat al societatilor
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si elibereaza
certificatele de proprietate, conform legii;
(15) asigura fundamentarea si elaborarea programelor referitoare la
imbunatatirea si dezvoltarea fondului de lucrari publice;
(16) emite avize de specialitate pentru obiectivele de investitii finantate
integral sau partial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fonduri
speciale si din credite garantate de stat, precum si pentru lucrarile de
interes national care sunt finantate din alte surse;
(17) analizeaza studiile de fezabilitate pentru lucrarile publice din
competenta de aprobare a Guvernului si le prezinta Consiliului Interministerial
de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte Sociale, sustinand
necesitatea, oportunitatea si eficienta economica a acestora; participa la
promovarea pentru aprobare a lucrarilor avizate, conform legii;
(18) participa la fundamentarea si elaborarea programului anual de lucrari
publice finantate de la bugetul de stat si din credite externe contractate sau
garantate de stat, precum si a programului de locuinte;
(19) initiaza si urmareste elaborarea programului de protectie antiseismica,
inclusiv a programului pentru educarea populatiei privind comportarea in caz de
seisme;
(20) colaboreaza direct si prin serviciile publice descentralizate ale
ministerului cu autoritatile publice locale in actiunea acestora de reducere a
riscului seismic al constructiilor existente;
(21) participa la stabilirea masurilor organizatorice de actionare, pe plan
central si local, in cazurile de seisme sau alunecari de teren in cadrul
sistemului national de aparare impotriva dezastrelor;
(22) organizeaza activitatea de cercetare stiintifica de interes public in
domeniile amenajarii teritoriului, urbanismului si pentru cresterea
stabilitatii, sigurantei constructiilor si protectiei antiseismice;
(23) organizeaza elaborarea, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice
si economice pentru domeniile sale de activitate, precum si documentarea
specialistilor, in conditiile legii; asigura directivarea si asistenta tehnica
pentru implementarea calitatii in constructii, prin reglementari tehnice si economice,
cu participarea specialistilor din cercetare, proiectare, invatamant superior
si executia lucrarilor din domeniile sale de activitate; organizeaza controlul
privind aplicarea reglementarilor tehnice si economice;
(24) organizeaza si asigura desfasurarea activitatii comisiilor de atestare
tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate in constructii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici;
(25) organizeaza si indruma, potrivit legii, activitatea de agrementare
tehnica pentru produse, procedee si echipamente noi in constructii, precum si
activitatea de atestare a masinilor si a echipamentelor tehnologice de
constructii noi;
(26) asigura conditiile pentru aplicarea unitara a sistemului calitatii in
constructii, conform legii;
(27) asigura, potrivit legii, indrumarea metodologica privind organizarea
si desfasurarea licitatiilor pentru adjudecarea proiectarii si executarii
lucrarilor publice finantate conform legii; participa cu reprezentantii sai in
comisiile de licitatie;
(28) participa la fundamentarea necesarului anual de fonduri de la bugetul
de stat pentru lucrari publice, gospodarie comunala si locuinte;
(29) exercita atributiile de ordonator principal de credite pentru
lucrarile publice finantate de la bugetul de stat si din credite contractate
sau garantate de stat, incredintate ministerului, in care sens:
- raspunde de folosirea fondurilor de la bugetul de stat pentru realizarea
lucrarilor publice pentru care a fost nominalizat ordonator principal de
credite;
- urmareste utilizarea fondurilor contractate in baza acordurilor sau a
conventiilor interguvernamentale, atribuite ministerului;
(30) exercita, potrivit legii, controlul de stat cu privire la respectarea
regimului de autorizare a constructiilor si la aplicarea unitara a prevederilor
sistemului calitatii in constructii, in toate etapele si componentele acestuia;
controlul de stat se exercita de catre Inspectia de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, organizata in cadrul
ministerului ca inspectie centrala, si de catre inspectiile in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, subordonate acesteia, care functioneaza ca servicii
publice descentralizate ale ministerului;
(31) editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice
domeniilor sale de activitate;
(32) emite avizele si aprobarile de specialitate, prevazute de lege in
domeniile sale de activitate;
(33) asigura secretariatul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari
Publice de Interes National si Locuinte Sociale;
(34) asigura secretariatul Centrului national pentru asezari umane
(habitat);
(35) asigura secretariatul Consiliului tehnic superior pentru coordonarea
activitatii de punere in siguranta a fondului construit;
(36) asigura secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale
specializate pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismelor si
alunecarilor de teren;
(37) asigura secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii
prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes
national, potrivit legii;
(38) asigura secretariatul Comisiei de agrement tehnic in constructii si al
Comisiei nationale de atestare a masinilor si echipamentelor tehnologice de
constructii, precum si secretariatul Consiliului pentru calitate in
constructii;
(39) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniile sale de activitate.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului, se pot organiza
numai servicii sau birouri, precum si colective temporare prevazute la art. 9
din Legea nr. 40/1991, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) Functia de secretar general se inscrie in numarul maxim de posturi
aprobat prin prezenta hotarare.
(3) Pentru functionarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari
Publice de Interes National si Locuinte Sociale, organizat pentru asigurarea
unei conceptii unitare a politicii statului de echipare cu constructii a
teritoriului national, prin Hotararea Guvernului nr. 112/1993, secretariatul
acestuia se organizeaza in cadrul Directiei de avizare lucrari publice, sub
directa conducere a directorului acesteia; secretariatul Centrului national
pentru asezari umane (habitat) si al comisiilor pentru efectuarea cercetarii
prealabile in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes
national functioneaza la nivel de directie.
(4) Se constituie Consiliul tehnic superior, ca organ tehnico-stiintific de
specialitate al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, cu
rol de consultanta, format din personalitati marcante, organizat cu comisii de
specialitate pe domeniile: politici macroeconomice sectoriale, coordonarea
activitatii de atenuare a efectelor seismelor asupra constructiilor; urbanism
si amenajarea teritoriului; calitate; lucrari edilitare etc. Componenta,
atributiile, relatiile de functionare ale Consiliului tehnic superior se
stabilesc prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului.
(5) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului functioneaza la nivel de directie generala si este
condusa de un inspector de stat sef, a carui functie este asimilata functiei de
secretar de stat, si de 2 inspectori de stat sefi adjuncti, a caror functie
este asimilata functiei de director general.
(6) Numarul maxim de posturi este de 309, exclusiv demnitarii.
(7) Conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
este asigurata de ministru.
Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(8) In exercitarea atributiilor sale, ministerul colaboreaza cu celelalte
ministere si organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritati publice locale si cu alte organisme interesate.
(9) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta
in raporturile cu celelalte ministere, autoritati publice si organizatii,
precum si cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate.
(10) Atributiile, sarcinile si numarul de posturi pentru compartimentele
din aparatul propriu al ministerului se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a acestuia si se aproba prin ordin al ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat, ale secretarului general si
ale inspectorului de stat sef se stabilesc prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului.
(11) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale din subordinea acesteia se
organizeaza si functioneaza potrivit regulamentului de organizare si functionare
prevazut in anexa nr. 3 la prezenta hotarare.
Art. 4
(1) Unitatile care functioneaza in subordinea si in coordonarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului sunt prevazute in
anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
(2) Structura organizatorica a unitatilor din subordinea ministerului se
aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(3) Modificarile in structura organizatorica a unitatilor care functioneaza
in coordonarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se
propun de catre directorii generali ai acestora, cu avizul consiliilor de
administratie respective, si se aproba de catre minister.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale, ministrul emite ordine si instructiuni.
Art. 6
(1) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are in dotare,
pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un numar de autoturisme
stabilit potrivit normelor legale in vigoare.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului, judetene si a municipiului Bucuresti, au in dotare, in medie,
cate 4 autovehicule cu un consum lunar de carburanti de 450
litri/luna/autovehicul, repartizate prin decizie a inspectorului de stat sef.
(3) Autovehiculele utilizate de Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si cele din dotarea inspectiilor
teritoriale din subordinea acesteia vor purta insemnele "Inspectia de stat
in constructii".
Art. 7
(1) Prefecturile, impreuna cu consiliile judetene si consiliile locale, vor
sprijini asigurarea spatiilor corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii
inspectiilor teritoriale din subordinea Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului.
(2) In localitatile in care aceste inspectii nu dispun de spatii
corespunzatoare, consiliile locale vor asigura, in conditiile legii,
amplasamente in vederea construirii de sedii proprii. Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului va prevedea
in programul de investitii al inspectiilor teritoriale fonduri pentru
construirea unor astfel de obiective.
Art. 8
Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 795/1992 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in temeiul art. III
din Hotararea Guvernului nr. 491/1993, Hotararea Guvernului nr. 734/1991
privind dotarea cu mijloace de transport a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Hotararea Guvernului nr.
680/1991 privind unele masuri de finantare a activitatii de control al statului
asupra calitatii constructiilor, lucrarilor publice, urbanismului si amenajarii
teritoriului, precum si Hotararea Guvernului nr. 1.356/1996*) pentru
modificarea Hotararii Guvernului nr. 984/1996 privind infiintarea Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia Constructiilor -
INCERC Bucuresti.
(2) Incadrarea in numarul de posturi se va incheia in termen de 45 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
-----------
*) Hotararea Guvernului nr. 1.356/1996 a fost abrogata prin Hotararea
Guvernului nr. 507/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 247 din 22 septembrie 1997.
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 309 (exclusiv demnitarii)
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE SI AMENAJARII TERITORIULUI
------------------- ------------ ---------------------
| - Consiliul tehnic|: | MINISTRU | | - Consilieri |
| superior |:--| |---| |
------------------- : ------------ ---------------------
.....................: | ---------------------
|----------| SECRETAR GENERAL |
-------------------- | ---------------------
| - Secretariatul | | -----------------------------------
| Consiliului tehnic |--------| | DIRECTIA | - Directia pentru |
| superior | | ___| GENERALA |relatii si informatii|
-------------------- | | | DE RELATII |publice si contencios|
-------------------- | | | PUBLICE, |---------------------|
|- Serviciul probleme|___ | | |CONTENCIOS SI| - Directia resurse |
| speciale | | | | |ADMINISTRATIE| umane, administrativ|
-------------------- | | | -----------------------------------
-------------------- | | | -----------------------------------
|- Control financiar |___|____|______| | DIRECTIA | - Directia buget |
| propriu | | | |___| GENERALA |---------------------|
-------------------- | | | | ECONOMICA | - Directia venituri |
-------------------- | | | | | extrabugetare |
| DIRECTIA GENERALA | | | | -----------------------------------
| POLITICI | | | | -----------------------------------
| MACROECONOMICE SI |___| | |___| - Directia de integrare europeana |
| MANAGEMENT | | | si cooperare externa |
| INFORMATIONAL | | -----------------------------------
|-------------------- |
| |
| |
| --------------------|-----------------------
| | | |
| --------------------- ------------------ ------------------
||INSPECTOR DE STAT SEF| | SECRETAR DE STAT | | SECRETAR DE STAT |
| --------------------- ------------------ ------------------
| | | |
| | ------------------ -----------
| | | | | | | |
| --- --- --- --------------- --- ---- ---
| | A | | B | | C ||- Directia de | | D || E | | F |
| | | | | | || avizare | | || | | |
| | | | | | || lucrari | | || | | |
| |___| |___| |___|| publice | |___||___| |___|
| | | \ / |_______________| |
| | | \ / |
|--------|-----------|---\--/------------------------|-------------------------
| | | \/ |
| | | --------------- ---------------
--- ---- || Institutul | | Institutul |
|a | | A1 | || National de | | National de |
| | | | || Cercetare - | | Cercetare - |
-- ---- || Dezvoltare in | | Dezvoltare in |
| | || Constructii | | pentru |
| | || - INCERC | | Urbanism si |
---------------- || Bucuresti | | Amenajarea |
| Nuclee | | --------------- | Teritoriului -|
| teritoriale | | | URBANPROIECT |
| pentru | | | Bucuresti |
| statistica | | ---------------
|constructiilor| |
-------------- |
|
UNITATI SUBORDONATE | UNITATI COORDONATE
SEMNIFICATIA CASUTELOR DIN ANEXA 1 ESTE URMATOAREA:
A = INSPECTIA DE STAT IN CONSTRUCTII, LUCRARI PUBLICE, URBANISM SI
AMENAJAREA TERITORIULUI
B = DIRECTIA GENERALA TEHNICA
- Directia programe de cercetare si reglementari tehnice
- Directia de agremente, atestari si gestiunea calitatii
- Directia programe pentru atenuarea efectelor seismelor si
alunecarilor
de teren
C = DIRECTIA GENERALA LUCRARI PUBLICE
- Directia lucrari publice si locuinte
- Directia licitatii, agenti economici si piata constructiilor
- Directia de dezvoltare a infrastructurii edilitar-urbane si
serviciilor de gospodarie comunala
D = DIRECTIA GENERALA AMENAJAREA TERITORIULUI SI URBANISM
- Directia amenajarea teritoriului national
- Directia urbanism
- Secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarilor prealabile in
vederea declararii utilitatii publice de interes national
E = Directia cadastrul imobiliar-edilitar si gestiunea localitatilor
F = Secretariatul Centrului national pentru asezari umane (habitat)
A1= - 42 de inspectii judetene in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului
a = - Institutul de Statistica Constructiilor si Informare in Domeniile
Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Publice si Constructii -
INSEROM Bucuresti
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea sau in coordonarea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
------------------------------------------------------------------------------
A. Unitati in subordinea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului
1. Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului - judetene, respectiv a Venituri
municipiului Bucuresti*) extrabugetare
2. Institutul de Statistica Constructiilor si Informare
in Domeniile Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Venituri
Publice si Constructii - INSEROM Bucuresti*) extrabugetare
B. Unitati in coordonarea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului
3. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Conform Ordonantei
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Guvernului
Bucuresti nr. 25/1995
4. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Conform Ordonantei
Urbanism si Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Guvernului
Bucuresti nr. 25/1995
------------------------------------------------------------------------------
*) Functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului si in
subordinea Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, organizata, in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, ca inspectie centrala.
*) Institutul de Statistica Constructiilor si Informare in Domeniile
Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Publice si Constructii - INSEROM
Bucuresti a fost infiintat ca institutie publica cu finantare extrabugetara,
prin reorganizarea Centrului de Documentare pentru Constructii, Arhitectura,
Urbanism si Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucuresti, prin Hotararea Guvernului
nr. 507 din 12 septembrie 1997.
INSEROM Bucuresti se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul prevazut in anexa nr. 4, precum si cu regulamentele si
metodologiile precizate in acesta, care se vor elabora in termen de 60 de zile
de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii sus-mentionate.
ANEXA 3
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si a inspectiilor teritoriale din subordinea acesteia
CAP. 1
Atributii
Art. 1
(1) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului exercita controlul de stat cu privire la respectarea
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele de
concepere, realizare, exploatare si postutilizare a acestora si in toate
componentele sistemului calitatii in constructii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului are in subordine inspectiile in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
Art. 2
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii generale:
a) organizeaza si conduce intreaga activitate privind controlul de stat al
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si al calitatii in
constructii;
b) efectueaza controale de importanta majora, impreuna cu alte organe ale
statului, prin atragerea specialistilor din domeniu;
c) efectueaza controale dispuse de ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului;
d) participa, impreuna cu alte organe abilitate, la actiunile de urgenta
determinate de calamitati naturale, dezastre sau accidente tehnice care pot
avea repercusiuni asupra starii si sigurantei constructiilor sau care pun in
pericol viata si bunurile oamenilor;
e) propune periodic corectiile necesare componentelor sistemului calitatii
in constructii privind continutul reglementarilor tehnice, acordarea
agrementelor tehnice pentru produse si procedee, expertizarea si receptia
constructiilor etc., ca rezultat al constatarilor din timpul controalelor
efectuate in teritoriu, al analizelor si sintezelor realizate;
f) colaboreaza cu alte organe de control ale statului, cu prefecturile, cu
institutiile de invatamant superior si cu specialistii din domeniu, in vederea
respectarii disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si a sistemului
calitatii in constructii, precum si pentru elaborarea de reglementari tehnice
cu scop de protejare a populatiei.
Art. 3
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii specifice:
a) stabileste sistemul de aplicare unitara a prevederilor legale din
domeniile sale de activitate, cu respectarea limitelor de autoritate si a
principiului autonomiei locale si a agentilor economici controlati;
b) elaboreaza sau avizeaza metodologiile, instructiunile si procedurile de
inspectie, care se utilizeaza la investitori, la unitatile de proiectare, de
executie, de exploatare si de postutilizare a constructiilor, precum si la
organele de specialitate ale administratiei publice locale cu atributii in
eliberarea autorizatiilor de construire/desfiintare a constructiilor;
c) efectueaza inspectii in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii si cu privire la autorizarea executarii
constructiilor, constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile
prevazute de reglementarile legale;
d) dispune oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
e) indruma si controleaza activitatea inspectiilor teritoriale din
subordine;
f) participa la actiunile de punere in siguranta a fondului construit
existent si de aparare impotriva dezastrelor, prin colaborare cu consiliile
judetene si cu cele locale;
g) emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
h) autorizeaza pe sefii compartimentelor de control tehnic al calitatii, pe
dirigintii de specialitate si pe personalul care efectueaza urmarirea speciala
din unitatile participante la procesul de concepere, realizare si exploatare a
constructiilor;
i) autorizeaza sau, dupa caz, acrediteaza laboratoarele de incercari in
constructii, autorizeaza personalul acestora si asigura secretariatul comisiei
centrale de autorizare;
j) urmareste valorificarea informatiilor de la punctele de observare
seismologica din teritoriul tarii, prelucrate de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
in Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti;
k) realizeaza programul de informatizare a activitatii proprii si asigura
dotarea cu aparatura tehnica si de control de interes general, necesare
domeniilor sale de activitate;
l) editeaza publicatii de specialitate si de informare tehnica, specifice
domeniilor sale de activitate;
m) propune, in cazuri motivate, suspendarea atestarii specialistilor
verificatori de proiecte, a responsabililor tehnici cu executia si a expertilor
tehnici de calitate;
n) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau
dispuse de ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului in domeniile
sale de activitate;
o) indruma si sprijina, din punct de vedere metodologic, activitatea
compartimentelor de resort abilitate sa efectueze controlul de stat pentru
constructiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret ale Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii.
Art. 4
Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele
atributii specifice:
a) exercita controlul de stat in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii, pe baza metodologiilor, instructiunilor si a
procedurilor elaborate de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului;
b) verifica, la organele de specialitate ale administratiei publice locale,
respectarea legalitatii privind emiterea autorizatiilor de
construire/desfiintare;
c) constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile prevazute de
reglementarile in vigoare cu privire la calitatea constructiilor si la
autorizarea executarii acestora, in toate cazurile in care aceasta competenta o
are Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului;
d) dispun oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
e) avizeaza fazele determinante pentru rezistenta si stabilitatea
constructiilor stabilite de proiectantii lucrarilor si autorizeaza, dupa caz,
continuarea lucrarilor ajunse in faze determinante;
f) urmaresc respectarea reglementarilor privind modul de tratare a
accidentelor tehnice produse la constructii, care pot avea repercusiuni asupra
starii si sigurantei acestora;
g) emit, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
h) verifica la proprietari respectarea prevederilor legale privind
instituirea si realizarea urmaririi speciale a constructiilor pe care le detin;
i) urmaresc realizarea programului de masuri de urgenta privind cresterea
sigurantei in exploatare a constructiilor si a instalatiilor care prezinta
surse de mare risc;
j) efectueaza controlul in teritoriu al activitatilor de reducere a
riscului seismic al constructiilor existente;
k) participa la actiunea de reducere a riscului seismic al constructiilor
existente, cu destinatia de locuinta, prin:
- vizarea listei cladirilor care urmeaza a fi expertizate;
- vizarea deconturilor justificative pentru expertizare;
- vizarea listei cladirilor expertizate, propuse pentru acordarea de
credite necesare proiectarii si executarii lucrarilor de consolidare;
- vizarea situatiilor de lucrari privind stadiile fizice realizate;
- verificarea modului in care beneficiarii de subventii executa lucrarile
de consolidare;
l) urmaresc aplicarea masurilor stabilite de comisiile judetene si a
municipiului Bucuresti, de prevenire, interventie operativa si refacere in
cazul dezastrelor;
m) verifica respectarea prevederilor legale care revin investitorilor,
proprietarilor si utilizatorilor de constructii cu privire la receptia
constructiilor, intocmirea, pastrarea si completarea cartilor tehnice ale
constructiilor;
n) urmaresc respectarea prevederilor legale privind asigurarea activitatii
metrologice in constructii;
o) asigura secretariatul comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
pentru autorizarea si acreditarea laboratoarelor de incercari in constructii;
p) verifica respectarea prevederilor legale privind functionarea
laboratoarelor de incercari in constructii;
r) indeplinesc orice alte atributii stabilite prin acte normative sau, dupa
caz, de catre conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului sau a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului, in domeniile lor de activitate.
Art. 5
Atributiile detaliate, raspunderile si competentele individuale ale
personalului din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale din subordinea acesteia
se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic superior si de
titular.
CAP. 2
Organizare si functionare
Art. 6
(1) Inspectorul de stat sef al Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului este subordonat ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti sunt in subordinea Inspectiei
de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului, la nivel de
directie, si sunt conduse de cate un inspector-sef.
(3) Structura organizatorica si numarul de posturi de executie si de
conducere pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, precum si pentru inspectiile teritoriale din
subordinea acesteia se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
(4) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul de stat sef si
inspectorii-sefi ai inspectiilor teritoriale emit decizii.
CAP. 3
Finantare - dotare - salarizare
Art. 7
(1) Cheltuielile de achizitie, functionare, intretinere si reparatii ale
autovehiculelor din parcul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, aprobate pentru activitatea specifica a Inspectiei de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, se asigura
din veniturile extrabugetare constituite la aceasta prin cota de participare a
inspectiilor teritoriale pentru cheltuielile de interes general al controlului
de stat; conducatorii auto respectivi sunt angajati ai ministerului.
(2) Cheltuielile de personal, cheltuielile materiale si cele de capital ale
inspectiilor teritoriale se suporta din veniturile extrabugetare constituite la
dispozitia acestora, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea in constructii.
(3) Salarizarea personalului din inspectiile teritoriale se face potrivit
anexei nr. 9 la Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 8
Activitatea financiara a inspectiilor teritoriale se supune dispozitiilor
legale privind finantele publice, in care sens:
a) veniturile extrabugetare se incaseaza, se administreaza si se
contabilizeaza de catre fiecare inspectie judeteana si, respectiv, a
municipiului Bucuresti;
b) din veniturile realizate conform legii, inspectiile teritoriale
pastreaza la dispozitia lor 60% si vireaza Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului:
- 30% in contul deschis pentru elaborarea reglementarilor tehnice;
- 10% in contul deschis pentru Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului, in vederea suportarii tuturor
cheltuielilor in interesul general al controlului de stat, precum si pentru
editarea publicatiilor de specialitate specifice;
c) in afara veniturilor constituite in baza prevederilor art. 40 din Legea
nr. 10/1995, Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale pot realiza venituri si din
activitatile desfasurate pe baza de contract, pentru autorizarea laboratoarelor
de incercari in constructii, autorizarea specialistilor din activitatea de
control al calitatii, diriginti de specialitate, editarea de publicatii de
specialitate si pregatirea profesionala a personalului din domeniile calitatii
constructiilor si disciplinei in urbanism, in care caz tarifele si preturile
pentru serviciile executate se stabilesc prin negociere de catre conducatorul
fiecarei inspectii, centrale si teritoriale, cu avizul inspectorului de stat
sef. Din veniturile extrabugetare astfel realizate se remunereaza si membrii
comisiilor de autorizare, similar cu membrii comisiilor de atestari, organizate
in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
d) bugetele de venituri si cheltuieli ale inspectiilor teritoriale se aproba
in conditiile prevazute de Legea privind finantele publice;
e) utilizarea veniturilor constituite la dispozitia inspectiilor
teritoriale, a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si cele pentru elaborarea reglementarilor tehnice,
prevazute la lit. b), inclusiv cele rezultate potrivit prevederilor lit. c), se
urmareste prin personalul de specialitate economica al fiecarui beneficiar.
Pentru raportarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli, beneficiarii
de venituri extrabugetare intocmesc o dare de seama contabila, pe care o depun
la directia de specialitate economica din minister la termenele si pe
formularele aprobate prin lege;
f) disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare se
reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
CAP. 4
Obligatii si raspunderi
Art. 9
Personalul de specialitate din Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale
raspunde de:
a) exercitarea controlului de stat cu privire la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si
in toate componentele sistemului calitatii in constructii;
b) exercitarea controlului cu privire la respectarea regimului de
autorizare a constructiilor;
c) constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege
si, dupa caz, oprirea lucrarilor realizate necorespunzator din punct de vedere
al calitatii constructiilor;
d) constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor corespunzatoare si,
dupa caz, oprirea executarii lucrarilor realizate nelegal sau desfiintarea
constructiilor realizate in aceste conditii;
e) urmarirea indeplinirii, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in
actele de control intocmite;
f) exercitarea altor atributii stabilite prin fisa postului.
Art. 10
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin, personalul Inspectiei de stat
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului si al
unitatilor teritoriale este investit cu exercitiul autoritatii publice si are
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) sa propuna in cazuri justificate suspendarea sau anularea atestarilor de
experti, verificatori de proiecte, responsabili tehnici;
b) sa i se acorde, prin grija institutiei, asistenta juridica gratuita in
cazul in care este implicat intr-o actiune judecatoreasca in legatura cu
exercitarea atributiilor sale;
c) sa beneficieze de echipament de protectie aprobat potrivit normativelor
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
d) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale pot construi sau amenaja din
fonduri proprii extrabugetare centre de pregatire profesionala;
e) sa se preocupe permanent de perfectionarea pregatirii profesionale;
f) in actiunile de inspectie sa isi faca cunoscuta, in prealabil, calitatea
si sa prezinte legitimatia de serviciu; sa respecte regulile stabilite in
unitatea supusa inspectiei privind accesul, protectia muncii, siguranta
circulatiei si alte reguli specifice;
g) sa incheie, cu obiectivitate si fara partinire, acte scrise asupra
rezultatelor inspectiilor; sa dea dovada de exigenta, fermitate, corectitudine,
comportare civilizata;
h) sa pastreze secretul de serviciu, precum si asupra datelor si
informatiilor cu caracter confidential detinute sau la care are acces ca urmare
a exercitarii atributiilor de serviciu;
i) la incheierea inspectiei sa restituie documentele puse la dispozitie de
catre unitatea controlata, daca nu se convine altfel intre parti;
j) sa semnaleze conducerii inspectiei orice problema deosebita legata de
activitatea si atributiile Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice;
urbanism si amenajarea teritoriului de care ia cunostinta in timpul
indeplinirii sarcinilor sau in afara acestora, chiar daca acestea nu vizeaza
direct domeniul in care are responsabilitati si atributii;
k) sa nu angajeze institutia din care face parte decat in limita
atributiilor de serviciu si a mandatului care i s-a incredintat de catre
conducerea acesteia;
l) sa realizeze la timp si intocmai actiunile ce ii revin potrivit
programelor aprobate sau dispuse expres de catre conducerea inspectiei si sa
raporteze asupra modului de realizare a acestora;
m) sa pastreze in buna stare bunurile din dotare;
n) inspectorii Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului raspund, potrivit dispozitiilor legale, de
corectitudinea si exactitatea datelor, informatiilor, masurilor si sanctiunilor
stipulate de ei in documentele intocmite.
(2) Incalcarea oricareia dintre obligatiile de serviciu atrage dupa sine
raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 11
(1) Selectionarea personalului in vederea angajarii, definitivarii si
promovarii in functii ierarhice sau in functii de conducere se face pe baza de
concurs, potrivit legii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului isi recruteaza personalul pentru ocuparea functiilor de
inspectori de stat dintre cetatenii romani, pe baza unor criterii stabilite de
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si aprobate de ministrul lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului, in functie de specificul activitatii.
(3) Angajarea, transferul, detasarea, delegarea pana la 60 de zile,
aplicarea sanctiunilor disciplinare, inclusiv desfacerea contractului
individual de munca al personalului din Inspectia de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile
teritoriale, cu exceptia inspectorului-sef, se fac, in conditiile legii, de
catre inspectorul de stat sef.
Art. 12
Pe baza prezentului regulament se vor intocmi noile fise ale postului
pentru intregul personal din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale.
ANEXA 4
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului de Statistica Constructiilor si Informare in Domeniile
Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Publice si Constructii - INSEROM
Bucuresti
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul
Art. 1
Denumirea unitatii este: Institutul de Statistica Constructiilor si
Informare in Domeniile Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrari Publice si
Constructii - INSEROM Bucuresti.
Art. 2
INSEROM Bucuresti este persoana juridica si este organizat si functioneaza
ca institutie publica de interes national, in subordinea Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. INSEROM Bucuresti isi desfasoara
activitatea potrivit reglementarilor legale in vigoare aplicabile in domeniu,
precum si prezentului regulament.
Art. 3
Sediul central al INSEROM Bucuresti este in municipiul Bucuresti, sos.
Pantelimon nr. 266, sectorul 2.
INSEROM Bucuresti poate infiinta, in subordinea sa, subunitati teritoriale
fara personalitate juridica.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
INSEROM Bucuresti, din subordinea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, elaboreaza conceptul suportului national de informare
publica in domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice,
constructii si coordoneaza implementarea unitara a instrumentelor sale in
administratia publica centrala si locala.
Art. 5
Nucleul suportului national de informare publica in domeniile amenajarea
teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii il constituie Sistemul
de statistica a constructiilor, implementat si exploatat de INSEROM Bucuresti
sub dubla autoritate: Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
(autoritate administrativa) si Comisia Nationala pentru Statistica (autoritate
metodologica si deontologica).
Art. 6
Sistemul de statistica a constructiilor:
(1) asigura:
- esantion reprezentativ, selectionat din: Registrul national al
autorizatiilor de constructii; Registrul national al agentilor economici cu
activitate in constructii;
- transparenta si control public ale procesului informational-statistic
prin certificarea corectitudinii si completitudinii informatiilor de catre:
populatia esantionului de investigatie; reprezentantii administratiei publice
locale si centrale;
(2) administreaza urmatoarele banci de date:
- evolutia investitiilor si constructiilor, precum si a indicelui de cost
al acestora;
- stadiul, confortul si nivelul tehnic de echipare a teritoriului, cu
previziuni privind evolutia acestora (banci de date urbane);
- informare documentara pentru propagarea in medii largi a informatiilor
privind functionarea serviciilor publice si piata constructiilor;
(3) functioneaza in baza Regulamentului general de culegere, stocare si
transfer al informatiilor si de protectie a furnizorilor de informatii
impotriva utilizarii acestora in alte scopuri, elaborat de Comisia Nationala
pentru Statistica.
Art. 7
INSEROM Bucuresti desfasoara, pentru domeniile amenajarea teritoriului,
urbanism, lucrari publice si constructii, urmatoarele activitati:
- constituirea, organizarea si administrarea fondului de informare
documentara publica tehnico-stiintifica, economica si statistica;
- elaborarea prognozelor macroeconomice si a politicilor sectoriale ale
strategiei nationale de dezvoltare;
- elaborarea si administrarea bazei informationale pentru intocmirea
documentatiei economice a ofertelor de adjudecare a lucrarilor publice
(indicatoarele de norme de deviz, listele cu evolutia preturilor componentelor
acestora, nomenclatoarele aferente etc.);
- administrarea Sistemului de statistica a constructiilor;
- coordonarea aplicarii conceptului unitar in administrarea suportului
national de informare publica in domeniile amenajarea teritoriului, urbanism,
lucrari publice si constructii pentru: elaborarea certificatelor de urbanism si
a autorizatiilor de constructii; constituirea si utilizarea bancilor de date
urbane; constituirea si utilizarea Registrului cadastrului imobiliar-edilitar;
- asistenta pentru informatizare, banci de date si consultanta
manageriala-audit, pentru piata constructiilor si serviciile publice aferente,
centrale si locale.
Modificarea obiectului de activitate al INSEROM Bucuresti se face prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 3
Atributii
Art. 8
INSEROM Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii:
- elaboreaza studii de cercetare documentara tehnico-stiintifica,
economica, de prognoza macroeconomica pentru politicile sectoriale ale
strategiei nationale de dezvoltare pentru domeniile amenajarea teritoriului,
urbanism, lucrari publice si constructii;
- elaboreaza sinteze de informatii tehnico-stiintifice, economice si
statistice, precum si de promovare, in medii largi, a cadrului institutional si
de reglementare pentru domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari
publice si constructii, pentru promovarea cunoasterii si intelegerii acestora;
- promoveaza instrumentele informatice si administreaza bancile de date ce
servesc constituirii institutiilor pietei libere a constructiilor, dezvoltarii
activitatilor pe aceasta piata si a cadrului normativ aferent;
- asigura asistenta informatizata si transfer de cunostinte institutiilor
si agentilor economici ai pietei libere a constructiilor;
- elaboreaza instrumentele informatice pentru asistarea informatizata a
licitatiilor publice si administreaza banca de date a proiectelor lucrarilor
publice;
- coordoneaza concesionarea serviciilor, achizitionarea echipamentelor
teleinformatice, elaborarea si aplicarea proiectelor de sisteme informatice
unitare ale suportului national de informare publica in domeniile amenajarea
teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii;
- aplica si administreaza Sistemul de statistica a constructiilor;
- incheie conventii de colaborare cu persoane fizice si juridice, din tara
si din strainatate, avand ca obiect schimburi de informatii si de experienta,
asistenta reciproca si culegeri de informatii pentru bancile de date ale
suportului national de informare publica in domeniile amenajarea teritoriului,
urbanism, lucrari publice si constructii;
- solicita obtinerea, cu sau fara plata, de informatii necesare pentru
indeplinirea sarcinilor ce ii revin, de la misiunile diplomatice si economice
externe sau de la unitatile specializate din tara si din strainatate;
- elaboreaza, la cererea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, proiecte de acte normative pentru domeniile de activitate ale
acestuia;
- elaboreaza studii de fezabilitate, evaluari de actiuni, oferte de
participare la licitatii, consultatii in domeniu etc., pentru parteneri din
tara si din strainatate;
- participa la activitati de cooperare tehnico-stiintifica in domeniul
constructiilor si lucrarilor publice;
- realizeaza si aplica programul de informatizare a activitatii
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
- indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau
dispuse de conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului in domeniul sau de activitate.
CAP. 4
Regulamente si metodologii
Art. 9
Sistemul de statistica a constructiilor functioneaza potrivit urmatoarelor
regulamente si metodologii:
- Metodologia si regulamentul de aplicare a Sistemului de statistica a
constructiilor (se elaboreaza de catre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului impreuna cu Comisia Nationala pentru Statistica);
- Metodologia si regulamentul de realizare si utilizare a suportului
national de informare publica in domeniile amenajarea teritoriului, urbanism,
lucrari publice si constructii (se elaboreaza de catre Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului impreuna cu Departamentul pentru
Administratie Publica Locala si cu consiliile judetene cu avizul
prefecturilor);
- metodologii si regulamente pentru accesul la bancile de date, proprietate
a Ministerului Finantelor; a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a
regiilor autonome (se elaboreaza de catre Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului impreuna cu fiecare detinator in parte).
CAP. 5
Activul si pasivul
Art. 10
Activul si pasivul, stabilite pe baza de bilant contabil la data de 31
decembrie 1996, impreuna cu portofoliul de contracte incheiate, ale fostului
Centru de Documentare pentru Constructii, Arhitectura, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - CDCAS Bucuresti, precum si personalul acestuia trec la INSEROM
Bucuresti.
Art. 11
INSEROM Bucuresti poseda, foloseste si dispune de bunurile pe care le are
in administrare, in conformitate cu dispozitiile legale, in vederea realizarii
scopului pentru care a fost infiintat, beneficiind de rezultatele utilizarii
acestora.
Instrainarea bunurilor imobile din administrarea sa se face cu respectarea
prevederilor legale in vigoare, cu avizul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului. Scoaterea din functiune a unor bunuri, dezmembrarea si
valorificarea acestora se fac potrivit legii.
CAP. 6
Structura organizatorica
Art. 12
Structura organizatorica a INSEROM Bucuresti, numarul de posturi, total si
de conducere, precum si statul de functii pe compartimentele componente se
aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
In cadrul INSEROM Bucuresti se pot constitui sectii, ateliere, laboratoare,
colective de executie, servicii si birouri, in functie de necesitatea si
volumul activitatii. Relatiile functionale, atributiile, competentele si
raspunderile acestora se stabilesc prin regulament propriu de organizare si
functionare, aprobat de conducerea INSEROM Bucuresti.
Art. 13
In scopul realizarii obiectului sau de activitate, INSEROM Bucuresti poate
infiinta in teritoriu subunitati fara personalitate juridica.
CAP. 7
Organele de conducere
Art. 14
Conducerea INSEROM Bucuresti se asigura prin directorul general, care se
numeste prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului,
in conditiile legii.
Art. 15
Atributiile, raspunderile si competentele directorului general sunt
urmatoarele:
- propune spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului structura organizatorica a INSEROM Bucuresti, numarul de posturi
si statul de functii pe compartimentele componente, precum si infiintarea sau
desfiintarea subunitatilor teritoriale fara personalitate juridica;
- stabileste structura si conducerea, limitele de competenta, precum si
imputernicirile compartimentelor din componenta INSEROM Bucuresti;
- aproba regulamentul de ordine interioara si regulamentul de organizare si
functionare pentru subunitatile fara personalitate juridica ale INSEROM
Bucuresti;
- analizeaza si adopta programele de activitate si de dezvoltare pe termen
scurt, mediu si lung;
- decide cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate conform
programelor de dezvoltare adoptate, care se finanteaza din surse proprii sau
din alte surse legal constituite, potrivit reglementarilor in vigoare;
- aproba lucrarile de investitii, potrivit competentelor sale;
- examineaza si propune spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului bugetul de venituri si cheltuieli al INSEROM Bucuresti;
- examineaza si aproba bilantul contabil, pentru a fi depus la Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
- raspunde de administrarea legala si eficienta a bunurilor aflate in
administrarea INSEROM Bucuresti;
- propune spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului instrainarea bunurilor, in conformitate cu dispozitiile legale;
- stabileste masuri de respectare a disciplinei tehnologice, a protectiei
si securitatii muncii si a mediului;
- ia masuri, potrivit legii, pentru stabilirea raspunderii materiale si
disciplinare a personalului si pentru prevenirea pagubelor;
- rezolva problemele de munca si pe cele sociale;
- aproba incheierea contractelor; aproba metodologiile de negociere si
decontare cu beneficiarii;
- aproba programul de publicatii proprii;
- conduce activitatea curenta si reprezinta INSEROM Bucuresti in relatiile
cu organele statului, cu persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate;
- repartizeaza sarcinile pe compartimentele componente, asigurand
realizarea activitatii in conditii de eficienta;
- asigura masurile necesare pentru paza si protectia bunurilor, respectarea
ordinii si disciplinei;
- stabileste masurile necesare privind raspunderile si competentele pe
niveluri ierarhice si structuri organizatorice, precum si relatiile dintre
acestea;
- angajeaza, prin semnatura, INSEROM Bucuresti in raporturile cu tertii;
- asigura elaborarea si aplicarea strategiei de dezvoltare a INSEROM
Bucuresti;
- numeste si revoca personalul de conducere pe functii (directori, sefi de
sectii si laboratoare, sefi de servicii si birouri functionale);
- asigura elaborarea si aplicarea documentelor: regulament de organizare si
functionare pentru compartimentele componente, regulament de ordine interioara,
organigrama institutului si statul sau de functii;
- poate da mandat pentru delegare de atributii executive, pe perioada
determinata;
- recompenseaza, in conditiile legii, personalul INSEROM Bucuresti;
- emite decizii pentru stabilirea raspunderii materiale si disciplinare a
personalului INSEROM Bucuresti;
- aproba orice alte actiuni privind activitatea INSEROM Bucuresti, cu
exceptia celor date in competenta altor organe, potrivit legii.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii complexe, directorul general poate atrage in
activitatea de analiza consultanti specialisti din afara INSEROM Bucuresti.
Activitatea acestora este compensata material, conform legii.
Art. 17
Conducerea INSEROM Bucuresti, in primele doua luni de la incheierea
exercitiului financiar, prezinta Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului un raport asupra activitatii institutului in anul precedent si
asupra programului de activitate pentru anul in curs.
CAP. 8
Angajarea, promovarea si salarizarea personalului
Art. 18
Personalul INSEROM Bucuresti este angajat sau concediat de catre directorul
general, in conditiile legii.
Art. 19
Incadrarea si promovarea personalului se fac prin concurs, in limita
numarului de posturi aprobat, la solicitarea compartimentelor, cu aprobarea
directorului general.
Art. 20
Nivelul salariilor pentru personalul INSEROM Bucuresti, pe functii si
categorii de personal, sporurile si adaosurile se stabilesc potrivit legii.
CAP. 9
Bugetul de venituri si cheltuieli, relatiile financiare, sursele de
venituri
Art. 21
INSEROM Bucuresti intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli si
bilantul contabil, conform legii. Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba
de catre Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. Bilantul
contabil se intocmeste pe formularele si la termenele prevazute de lege si se
depune la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 22
INSEROM Bucuresti trebuie sa acopere, cu veniturile provenite din
activitatea sa, toate cheltuielile efectuate. Disponibilitatile existente la
sfarsitul anului se reporteaza in anul urmator, fiind utilizate in acelasi
scop.
Art. 23
Principalele surse de venituri ale INSEROM Bucuresti sunt urmatoarele:
- din servicii:
- cercetare documentara pentru persoane fizice si juridice (informatii
tehnice, stiintifice, economice si statistice);
- oportunitati de afaceri si indrumare legislativa pentru participare pe
terte piete;
- implementarea sistemelor informatice si asistenta tehnica in domeniile
amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii;
- asistenta si consultanta manageriala - audit (atestarea-elaborarea
studiilor de fezabilitate, expertize, organizare, marketing) in domeniile
amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii;
- din editarea si vanzarea unor publicatii periodice, cu subiecte de
interes pentru piata constructiilor;
- din vanzarea unor normative elaborate prin sisteme informatice;
- din vanzarea catre consiliile locale a unor materiale sintetizate, sub
forma de pliante, in sprijinul serviciilor publice de educatie civica in
domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii;
- din vanzarea unor brosuri si pliante continand informatii utile din
reglementarile legale in domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari
publice si constructii, pentru administratia publica locala si agentii
economici;
- din vanzarea unor anuare agenti-parteneri, capacitati disponibile si
preturi-tarife;
- din fondul de 0,7% privind elaborarea reglementarilor tehnice si
controlul calitatii lucrarilor de constructii (art. 40 din Legea nr. 10/1995)
pentru: elaborarea (achizitia) si implementarea instrumentelor informatice
generalizabile, necesare sistemului de statistica a constructiilor, si a altora
asemanatoare ce reprezinta cadrul normativ unitar in aplicarea uniforma a
reglementarilor in vigoare;
- din colaborarea cu producatorii de aplicatii informatice generalizabile,
pentru aplicarea acestora in suportul national de informare publica in
domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice si constructii;
- din fonduri de cercetare, atribuite pentru sistemele informatice
(elaborare-achizitie, experimentare-pilot) ale suportului national de informare
publica in domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrari publice si
constructii;
- din sponsorizarea cu mijloace materiale si banesti, cu titlu gratuit, de
catre persoane fizice si juridice, care se utilizeaza potrivit legii;
- din programe de asistenta externa, financiara si dotare tehnica.
CAP. 10
Desfasurarea activitatii, relatiile comerciale
Art. 24
Relatiile comerciale ale INSEROM Bucuresti se desfasoara pe baza de
contracte, incheiate in forma scrisa, guvernate de principiul libertatii
contractuale.
Art. 25
INSEROM Bucuresti poate incheia contracte direct cu intreprinzatori din tara
si din strainatate, in conditiile legii.
Art. 26
Pentru realizarea contractelor, INSEROM Bucuresti poate angaja
colaboratori, persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
Art. 27
INSEROM Bucuresti practica, in raporturile cu tertii, preturi decurgand din
actiunea conjugata a cererii si ofertei.
In raporturile cu serviciile publice, pentru bunurile furnizate, INSEROM
Bucuresti practica tarife si preturi aprobate de Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului.
Art. 28
Litigiile INSEROM Bucuresti cu persoane fizice sau juridice sunt de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre INSEROM Bucuresti si
persoanele fizice sau juridice romane se pot solutiona si prin arbitraj,
potrivit legii.
Art. 29
INSEROM Bucuresti este obligat sa isi desfasoare activitatea cu respectarea
dispozitiilor legale privind protectia mediului inconjurator.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 30
Prevederile prezentului regulament se completeaza si se actualizeaza
potrivit reglementarilor legale in vigoare.