HOTARARE Nr. 70 din 12 februarie 1996
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 456/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 23 februarie 1996
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 223 din 18 august 1994, astfel cum
a fost modificata prin Hotararea Guvernului nr. 354/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 5 iunie 1995, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 punctul (27) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(27) exercita controlul de stat cu privire la respectarea regimului
de autorizare a constructiilor si la aplicarea unitara a prevederilor sistemului
calitatii in constructii, in toate etapele si componentele acestuia; controlul
de stat se exercita de catre inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului, organizata in cadrul ministerului ca
inspectie centrala, si de catre inspectiile in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti,
subordonate acesteia, care functioneaza ca servicii publice descentralizate ale
ministerului;"
2. Dupa alineatul (8) al articolului 3 se introduce alineatul (9), care va
avea urmatorul cuprins:
"(9) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si inspectiile teritoriale din subordinea acesteia se
organizeaza si functioneaza potrivit Regulamentului de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 3."
3. Articolul 6 se completeaza cu alineatele (2) si (3), care vor avea
urmatorul cuprins:
"(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, judetene si a municipiului Bucuresti, au in dotare, in
medie, cate 4 autovehicule cu un consum lunar de carburanti de 450
litri/luna/autovehicul, repartizate prin decizie a inspectorului de stat sef.
(3) Autovehiculele utilizate de Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si cele din dotarea inspectiilor
teritoriale din subordinea acesteia vor purta insemnele Inspectia de stat in
constructii."
4. Dupa articolul 6 se introduce articolul 6^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 6^1. - (1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene si
consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor corespunzatoare pentru
desfasurarea activitatii inspectiilor teritoriale din subordinea inspectiei de
stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului.
(2) In localitatile in care aceste inspectii nu dispun de spatii
corespunzatoare, consiliile locale vor asigura, in conditiile legii,
amplasamente in vederea construirii de sedii proprii. Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului va prevedea
in programul de investitii al inspectiilor teritoriale fonduri pentru
construirea unor astfel de obiective."
5. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7. - Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta
hotarare."
6. Articolul 8 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se
abroga Hotararea Guvernului nr. 795/1992 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in
temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 491/1993, Hotararea Guvernului
nr. 734/1991 privind dotarea cu mijloace de transport a Inspectiei de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si Hotararea
Guvernului nr. 680/1991 privind unele masuri de finantare a activitatii de
control al statului asupra calitatii constructiilor, lucrarilor publice,
urbanismului si amenajarii teritoriului."
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, cu modificarile si
completarile ulterioare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei,
dandu-se articolelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului si a inspectiilor teritoriale din subordinea acesteia
Art. 1
(1) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului exercita controlul de stat cu privire la respectarea
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele de
concepere, realizare, exploatare si postutilizare a acestora si in toate
componentele sistemului calitatii in constructii.
(2) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritorului are in subordine inspectiile in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 2
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii generale:
1. organizeaza si conduce intreaga activitate privind controlul de stat al
disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si al calitatii in
constructii;
2. efectueaza controale de importanta majora, impreuna cu alte organe de
control ale statului, prin atragerea specialistilor din domeniu;
3. efectueaza controale tematice dispuse de conducerea ministerului;
4. participa, alaturi de organele abilitate, la actiunile de urgenta
determinate de calamitati naturale, dezastre sau accidente tehnice care pot
avea repercusiuni asupra starii si sigurantei constructiilor sau care pun in
pericol viata si bunurile oamenilor;
5. propune periodic corectiile necesare componentelor sistemului calitatii
in constructii privind continutul reglementarilor tehnice, acordarea
agrementelor tehnice pentru produse si procedee, expertizarea si receptia
constructiilor etc., ca rezultat al constatarilor din timpul controalelor
efectuate in teritoriu, al analizelor si sintezelor realizate;
6. colaboreaza cu alte organe de control ale statului, cu prefecturile, cu
institutiile de invatamant superior si cu specialistii din domeniu, in vederea
respectarii disciplinei in urbanism si amenajarea teritoriului si a sistemului
calitatii in constructii, precum si pentru elaborarea de reglementari tehnice
cu scop de protejare a populatiei.
Art. 3
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii specifice:
1. stabileste sistemul de aplicare unitara a prevederilor legale din
domeniile sale de activitate, cu respectarea limitelor de autoritate si a
principiului autonomiei locale si a agentilor economici controlati;
2. elaboreaza metodologiile, instructiunile si procedurile de inspectie
care se utilizeaza la investitori, la unitatile: de proiectare, de executie, de
exploatare si de postutilizare a constructiilor, precum si la organele de
specialitate ale administratiei publice locale cu atributii in eliberarea
autorizatiilor de construire / desfiintare a constructiilor;
3. efectueaza inspectii in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii si cu privire la autorizarea executarii
constructiilor, constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile
prevazute de reglementarile legale;
4. dispune oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
5. indruma si controleaza activitatea inspectiilor teritoriale din
subordine;
6. participa la actiunile de punere in siguranta a fondului construit
existent si de aparare impotriva dezastrelor, prin colaborare cu consiliile
judetene si cu cele locale;
7. emite, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
8. autorizeaza pe sefii compartimentelor de control tehnic al calitatii, pe
dirigintii de specialitate si pe personalul care efectueaza urmarirea speciala
din unitatile participante la procesul de concepere, realizare si exploatare a
constructiilor;
9. autorizeaza sau, dupa caz, acrediteaza laboratoarele de incercari in
constructii, autorizeaza personalul acestora si asigura secretariatul comisiei
centrale de autorizare;
10. urmareste valorificarea informatiilor de la punctele de observare
seismologica din teritoriul tarii, prelucrate de institutul de Cercetare in
Constructii si Economia Constructiilor - INCERC;
11. realizeaza programul de informatizare a activitatii proprii si asigura
dotarea cu aparatura tehnica si de control de interes general, necesare
domeniilor sale de activitate;
12. editeaza publicatii de specialitate si de informare tehnica, specifice
domeniilor sale de activitate;
13. propune, in cazuri motivate, suspendarea atestarii specialistilor
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici
de calitate;
14. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative sau
dispuse de conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului in domeniile sale de activitate;
15. indruma si sprijina din punct de vedere metodologic activitatea
compartimentelor de resort, abilitate sa efectueze controlul de stat pentru
constructiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret ale Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Roman de informatii.
Art. 4
Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii
specifice:
1. exercita controlul de stat in toate etapele si componentele sistemului
calitatii in constructii, pe baza metodologiilor, instructiunilor si a
procedurilor elaborate de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului;
2. verifica, la organele de specialitate ale administratiei publice locale,
respectarea legalitatii privind emiterea autorizatiilor de construire /
desfiintare;
3. constata contraventiile si aplica sanctiunile sau amenzile prevazute de
reglementarile in vigoare cu privire la calitatea constructiilor si la
autorizarea executarii acestora, in toate cazurile in care aceasta competenta o
are Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului;
4. dispun oprirea executarii lucrarilor realizate necorespunzator sau a
celor realizate nelegal, precum si, dupa caz, desfiintarea constructiilor
realizate in aceste conditii;
5. avizeaza fazele determinante pentru rezistenta si stabilitatea
constructiilor stabilite de proiectantii lucrarilor si autorizeaza, dupa caz,
continuarea lucrarilor ajunse in faze determinante;
6. urmaresc respectarea reglementarilor privind modul de tratare a
accidentelor tehnice produse la constructii, care pot avea repercusiuni asupra
starii si sigurantei acestora;
7. emit, dupa caz, la cererea proprietarilor, acorduri de modificare a
constructiilor existente;
8. verifica la proprietari respectarea prevederilor legale privind instituirea
si realizarea urmaririi speciale a constructiilor pe care le detin;
9. urmaresc realizarea programului de masuri de urgenta privind cresterea
sigurantei in exploatare a constructiilor si a instalatiilor care prezinta
surse de mare risc;
10. efectueaza controlul in teritoriu al activitatilor de punere in
siguranta a fondului construit existent, afectat de seisme;
11. participa la actiunea de punere in siguranta a fondului construit
existent, cu destinatia de locuinta, afectat de seisme, prin:
- vizarea listei cladirilor care urmeaza a fi expertizate;
- vizarea deconturilor justificative pentru expertizare;
- vizarea listei cladirilor expertizate, propuse pentru acordarea de
credite necesare proiectarii si executarii lucrarilor de punere in siguranta;
- vizarea situatiilor de lucrari privind stadiile fizice realizate;
- verificarea modului in care beneficiarii de subventii executa lucrarile
de consolidare;
12. urmaresc aplicarea masurilor stabilite de comisiile judetene si a
municipiului Bucuresti de prevenire, interventie operativa si refacere in cazul
dezastrelor;
13. verifica respectarea prevederilor legale care revin investitorilor,
proprietarilor si utilizatorilor de constructii cu privire la receptia
constructiilor, intocmirea, pastrarea si completarea cartilor tehnice ale
constructiilor;
14. urmaresc respectarea prevederilor legale privind asigurarea activitatii
metrologice in constructii;
15. asigura secretariatul comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
pentru autorizarea si acreditarea laboratoarelor de incercari in constructii;
16. verifica respectarea prevederilor legale privind functionarea
laboratoarelor de incercari in constructii;
17. indeplinesc orice alte atributii stabilite prin acte normative sau,
dupa caz, de catre conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului sau a Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism
si amenajarea teritoriului, in domeniile lor de activitate.
Art. 5
Atributiile detaliate, raspunderile si competentele individuale ale
personalului din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale din subordinea acesteia
se stabilesc prin fisa postului, semnata de seful ierarhic superior si de
titular.
Art. 6
(1) Inspectorul de stat sef al Inspectiei de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului este subordonat ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
(2) Inspectiile in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului judetene si a municipiului Bucuresti sunt in subordinea Inspectiei
de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului,
functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului, la nivel de
directie, si sunt conduse de cate un inspector sef.
(3) Structura organizatorica si numarul de posturi de executie si de
conducere pentru inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, precum si pentru inspectiile teritoriale din
subordinea acesteia, se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
(4) In exercitarea atributiilor de conducere, inspectorul de stat sef si
inspectorii sefi ai inspectiilor teritoriale emit decizii.
Art. 7
(1) Cheltuielile de achizitie, functionare, intretinere si reparatii ale
autovehiculelor din parcul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, aprobate pentru activitatea specifica a inspectiei de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, se asigura
din veniturile extrabugetare constituite la aceasta prin cota de participare a
inspectiilor teritoriale pentru cheltuielile de interes general al controlului
de stat; conducatorii auto respectivi sunt angajati ai ministerului.
(2) Cheltuielile de personal, cheltuielile materiale si cele de capital ale
inspectiilor teritoriale se suporta din veniturile extrabugetare constituite la
dispozitia acestora potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii.
(3) Salarizarea personalului din inspectiile teritoriale se face potrivit
anexei nr. 9 la Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 8
Activitatea financiara a inspectiilor teritoriale se supune dispozitiilor
legale privind finantele publice, in care sens:
1. veniturile extrabugetare se incaseaza, se administreaza si se
contabilizeaza de catre fiecare inspectie judeteana si, respectiv, a municipiului
Bucuresti;
2. din veniturile realizate conform legii, inspectiile teritoriale
pastreaza la dispozitia lor 60% si vireaza Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului:
- 30 % in contul deschis pentru elaborarea reglementarilor tehnice;
- 10 % in contul deschis pentru inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in vederea suportarii
cheltuielilor materiale si de capital in interesul general al controlului de
stat, precum si pentru editarea publicatiilor de specialitate specifice;
3. in afara veniturilor constituite in baza prevederilor art. 40 din Legea
nr. 10/1995, inspectiile teritoriale pot realiza venituri si din activitatile
desfasurate pe baza de contract pentru autorizarea si acreditarea
laboratoarelor de incercari in constructii, autorizarea specialistilor din
activitatea de control al calitatii, editarea de publicatii de specialitate si
pregatirea profesionala a personalului din domeniile calitatii constructiilor
si disciplinei in urbanism, in care caz tarifele si preturile pentru serviciile
executate se stabilesc prin negociere de catre conducatorul fiecarei inspectii
teritoriale, cu avizul inspectorului de stat sef;
4. bugetele de venituri si cheltuieli ale inspectiilor teritoriale se
aproba in conditiile prevazute la art. 6 lit. d) din Legea nr. 10/1991 privind
finantele publice;
5. utilizarea veniturilor constituite la dispozitia inspectiilor
teritoriale, a inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului si cele pentru elaborarea reglementarilor tehnice,
prevazute la pct. 2, inclusiv cele rezultate potrivit prevederilor pct. 3, se
urmareste prin personalul de specialitate economica al fiecarui beneficiar.
Pentru raportarea executiei bugetului de venituri si cheltuieli, beneficiarii
de venituri extrabugetare intocmesc o dare de seama contabila pe care o depun
la directia de specialitate economica din minister la termenele si pe
formularele aprobate prin lege;
6. disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare se
reporteaza in anul urmator si au aceeasi destinatie.
Art. 9
Personalul de specialitate din Inspectia de stat in constructii, lucrari
publice, urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale
raspunde de:
1. exercitarea controlului de stat cu privire la aplicarea unitara a
prevederilor legale in domeniul calitatii constructiilor, in toate etapele si
in toate componentele sistemului calitatii in constructii;
2. exercitarea controlului cu privire la respectarea regimului de
autorizare a constructiilor;
3. constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevazute de lege
si, dupa caz, oprirea lucrarilor realizate necorespunzator din punct de vedere
al calitatii constructiilor;
4. constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor corespunzatoare si,
dupa caz, oprirea executarii lucrarilor realizate nelegal sau desfiintarea
constructiilor realizate in aceste conditii;
5. urmarirea indeplinirii, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in
actele de control intocmite;
6. exercitarea altor atributii stabilite prin fisa postului.
Art. 10
In exercitarea controlului de stat, personalul de specialitate cu atributii
de control din inspectiile teritoriale in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului beneficiaza de echipament de protectie,
aprobat potrivit normativelor Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 11
Pe baza prezentului regulament se vor intocmi noile fise ale posturilor
pentru intregul personal din Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului si din inspectiile teritoriale.