HOTARARE Nr. 456 din 29 iulie 1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 18 august 1994
In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei si al celorlalte
reglementari legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia
dezvoltarii si politica Guvernului in domeniile amenajarii teritoriului,
urbanismului, lucrarilor publice si constructiilor, cu respectarea autonomiei
locale.
Art. 2
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are urmatoarele
atributii:
(1) organizeaza aplicarea legilor si hotararilor Guvernului, cu respectarea
limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor economici, a
institutiilor si autoritatilor administratiei locale;
(2) fundamenteaza si asigura aplicarea politicii Guvernului in domeniile
sale de activitate;
(3) elaboreaza, propune masuri si actioneaza pentru aplicarea strategiilor
Guvernului de reforme economico-sociale si de crestere economica, de restructurare
si dezvoltare a activitatii in concordanta cu cerintele economiei de piata si
sprijina accelerarea procesului de privatizare in domeniile sale de activitate;
promoveaza sistemul institutional pentru dezvoltarea pietei libere a
constructiilor;
(4) analizeaza evolutia fenomenelor specifice domeniilor sale de activitate
in corelare cu tendintele pe plan mondial, in scopul armonizarii acestora in
conditiile statului de drept si ale economiei de piata.
(5) optimizeaza activitatea de management in administratia centrala si
participa la pregatirea specialistilor din administratia locala in domeniile
sale de activitate;
(6) initiaza sau elaboreaza, ori, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative - legi si hotarari ale Guvernului -, asigurand fundamentarea acestora
pentru domeniile sale de activitate;
(7) initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de
conventii, acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia
intocmirea formelor de aderare la cele existente si ia masuri de aplicare a
acestora;
(8) reprezinta interesele statului in cadrul organismelor internationale,
pe baza conventiilor, acordurilor si intelegerilor stabilite, si dezvolta
relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu
organisme internationale interesate de domeniul sau de activitate;
(9) asigura elaborarea Planului de amenajare a teritoriului national, ca
sinteza a politicilor si planurilor sectoriale si locale de amenajare a
teritoriului, urmarind armonizarea lor; verifica respectarea prevederilor
acestuia, dupa aprobare, potrivit legii;
(10) stabileste, impreuna cu autoritatile administratiei publice centrale
si locale care au atributii in domeniu, masuri pentru protejarea zonelor cu
valoare istorica, arhitecturala sau peisagistica, precum si pentru integrarea
acestora in actiunile de modernizare a localitatilor si a zonelor aferente;
(11) colaboreaza cu consiliile judetene si locale la elaborarea studiilor
si programelor referitoare la dezvoltarea urbana si rurala, la constructia de
locuinte si lucrarile tehnico-edilitare in vederea realizarii politicilor
sectoriale din aceste domenii; participa la sustinerea operatiunilor
urbanistice si de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
(12) colaboreaza cu coordonatorii cadastrului general stabilit prin lege,
pentru organizarea si realizarea cadastrului imobiliar-edilitar;
(13) asigura evidenta terenurilor din domeniul privat al societatilor
comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si elibereaza
certificatele de proprietate, conform legii;
(14) asigura fundamentarea si elaborarea programelor referitoare la
imbunatatirea si dezvoltarea fondului de lucrari publice;
(15) analizeaza studiile de fezabilitate pentru lucrarile publice din
competenta de aprobare a Guvernului si le prezinta Consiliului interministerial
de avizare lucrari publice de interes national si locuinte sociale, sustinind
necesitatea, oportunitatea si eficienta economica a acestora; participa la
promovarea pentru aprobare a lucrarilor avizate, conform legii;
(16) participa la fundamentarea si elaborarea programului anual de lucrari
publice finantate de la bugetul de stat si din credite externe contractate sau
garantate de stat, precum si a programului de locuinte;
(17) initiaza si urmareste elaborarea programului de protectie
antiseismica, inclusiv a programului pentru educarea populatiei privind
comportarea in caz de seisme;
(18) colaboreaza, prin serviciile publice descentralizate ale ministerului,
cu autoritatile administratiei publice locale in actiunea de punere in
siguranta a fondului construit existent;
(19) participa la stabilirea masurilor organizatorice de actionare, pe plan
central si local, in cazurile de seisme sau alunecari de teren, in cadrul
sistemului national de aparare impotriva dezastrelor;
(20) organizeaza activitatea de cercetare stiintifica de interes public in
domeniile amenajarii teritoriului, urbanismului si pentru cresterea
stabilitatii, sigurantei constructiilor si protectiei antiseismice;
(21) organizeaza elaborarea, avizarea si aprobarea normativelor,
prescriptiilor si reglementarilor tehnice pentru domeniile sale de activitate,
in conditiile legii; organizeaza controlul privind aplicarea acestora;
(22) organizeaza si asigura desfasurarea activitatii comisiilor de atestare
tehnico-profesionala a specialistilor cu activitate in constructii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici;
(23) organizeaza activitatea de agrementare tehnica pentru produse,
procedee si echipamente noi in constructii;
(24) asigura, potrivit legii, indrumarea metodologica privind organizarea
si desfasurarea licitatiilor pentru adjudecarea proiectarii si executarii
lucrarilor publice finantate conform legii; participa cu reprezentantii sai in
comisiile de licitatie;
(25) participa la fundamentarea necesarului anual de fonduri de la bugetul
de stat pentru lucrari publice, gospodarie comunala si locuinte;
(26) exercita atributiile de ordonator principal de credite pentru
lucrarile publice finantate de la bugetul de stat si din credite contractate
sau garantate de stat, incredintate ministerului, in care sens:
- raspunde de folosirea fondurilor de la bugetul de stat pentru realizarea
lucrarilor publice pentru care a fost nominalizat ordonator principal de
credite;
- urmareste realizarea fondurilor contractate in baza acordurilor sau
conventiilor interguvernamentale, atribuite ministerului;
(27) exercita controlul de stat in domeniile constructiilor, lucrarilor
publice, urbanismului si amenajarii teritoriului privind respectarea regimului
de autorizare a constructiilor, precum si aplicarea sistemului calitatii cu
privire la proiectarea, executarea, exploatarea si postutilizarea constructiilor;
controlul se asigura prin Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului, care este alcatuita dintr-o inspectie
centrala si inspectii judetene si a municipiului Bucuresti;
(28) editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice
domeniilor sale de activitate;
(29) emite avizele si aprobarile de specialitate prevazute de lege, in
domeniile sale de activitate;
(30) asigura secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrari publice
de interes national si locuinte sociale;
(31) asigura secretariatul Centrului national pentru asezari umane
(habitat);
(32) asigura secretariatul Consiliului tehnic superior pentru coordonarea
activitatii de punere in siguranta a fondului construit;
(33) asigura secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale
specializate pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismelor si
alunecarilor de teren;
(34) asigura secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile
in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes national,
potrivit legii;
(35) asigura secretariatul Comisiei de agrement tehnic in constructii;
(36) indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru
domeniile sale de activitate.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin
ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului se pot
organiza numai servicii sau birouri, precum si colective temporare prevazute la
art. 9 din Legea nr. 40/1991, republicata.
(2) Secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrari publice
de interes national si locuinte sociale, al Centrului national pentru asezari
umane (habitat) si al comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in
vederea declararii utilitatii publice pentru lucrarile de interes national
functioneaza la nivel de directie.
(3) Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului functioneaza la nivel de directie generala si este
condusa de un inspector de stat sef, iar inspectiile componente ale acesteia
functioneaza la nivel de directie si sunt conduse de cate un inspector sef.
(4) Numarul maxim de posturi este de 325, exclusiv demnitarii.
(5) Conducerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
este asigurata de ministru.
Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(6) In exercitarea atributiilor sale, ministerul colaboreaza cu celelalte
ministere si organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritati publice locale si cu alte organisme interesate;
(7) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta
in raporturile cu celelalte ministere, autoritati publice si organizatii,
precum si cu persoanele juridice si fizice din tara si din strainatate;
(8) Atributiile, sarcinile si numarul de posturi pentru compartimentele din
aparatul propriu al ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a ministerului si se aproba prin ordin al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al
ministerului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Art. 4
(1) Unitatile care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorica a unitatilor din subordinea ministerului se
aproba prin ordin al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale, ministrul emite ordine si instructiuni.
Art. 6
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are in dotare,
pentru transportul persoanelor din aparatul propriu, un numar de autoturisme
stabilit potrivit normelor legale, in vigoare.
Art. 7
Anexele nr. 1 si 2 fac parte din prezenta hotarare.
Art. 8
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 795/1992 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, republicata in temeiul art. III
din Hotararea Guvernului nr. 491/1993.
(2) Incadrarea in numarul de posturi aprobate se va incheia in termen de 45
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Ministru de stat, ministrul
muncii si protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE SI AMENAJARII TERITORIULUI
Numarul maxim de posturi 325
(exclusiv demnitarii)
MINISTRU
- CONSILIERI
- CONTROL FINANCIAR PROPRIU
- DIRECTIA JURIDICA CONTENCIOS, PROBLEME SPECIALE SI RELATII PUBLICE
- DIRECTIA GENERALA DE STRATEGIE
- DIRECTIA STRATEGIE SI REFORMA
- DIRECTIA COOPERARE EXTERNA
- DIRECTIA RESURSE UMANE SI ADMINISTRATIV
- DIRECTIA GENERALA ECONOMICA
- INSPECTIA DE STAT IN CONSTRUCTII, LUCRARI PUBLICE, URBANISM SI
AMENAJAREA TERITORIULUI
- INSPECTIA PENTRU CONTROL, PROIECTARE SI
DISCIPLINA IN URBANISM
- INSPECTIA PENTRU CONTROL, EXECUTIE SI
SISTEME DE CALITATE
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA LUCRARI PUBLICE
- DIRECTIA LUCRARI PUBLICE SI LOCUINTE
- DIRECTIA LICITATII SI CONSTRUCTII
- DIRECTIA SERVICIILOR DE GOSPODARIRE COMUNALA
- SECRETARIATUL CONSILIULUI INTERMINISTERIAL DE AVIZARE
LUCRARI PUBLICE DE INTERES NATIONAL SI LOCUINTE SOCIALE
- DIRECTIA GENERALA REGLEMENTARI SI ATESTARI TEHNICE
- DIRECTIA PROGRAME DE CERCETARE SI REGLEMENTARI
TEHNICE
- DIRECTIA AGREMENTE SI ATESTARI TEHNICE
- DIRECTIA PROTECTIE ANTISEISMICA SI PREVENIRE A DEZASTRELOR
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA GENERALA AMENAJAREA TERITORIULUI SI URBANISM
- DIRECTIA AMENAJAREA TERITORIULUI NATIONAL
- SECRETARIATUL CONSILIILOR PENTRU EFECTUAREA
CERCETARII PREALABILE IN VEDEREA DECLARARII
UTILITATII PUBLICE PENTRU LUCRARI DE INTERES
NATIONAL
- DIRECTIA URBANISM
- DIRECTIA CADASTRU IMOBILIAR EDILITAR SI
GESTIUNEA LOCALITATILOR
- SECRETARIATUL CENTRULUI NATIONAL PENTRU ASEZARI
UMANE (HABITAT)
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatii Sursa de finantare
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului*) Venituri extrabugetare
2. Institutul de Cercetari in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC Venituri extrabugetare
3. Institutul de Cercetare, Proiectare in Urbanism si
Amenajarea Teritoriului - URBANPROIECT Venituri extrabugetare
4. Centrul de Documentare pentru Constructii,
Arhitectura, Urbanism si Amenajarea Venituri extrabugetare
Teritoriului - CDCAS
*) Functioneaza ca servicii publice descentralizate ale ministerului si
sunt componente ale Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului, organizata in cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului ca inspectie centrala.