HOTARARE Nr. 123 din 7 februarie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 8 martie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 23
alin. (2) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dincu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Ion Smeeianu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de
interes public
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc principiile, procedurile si
regulile de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile
de interes public.
(2) Dispozitiile prezentelor norme metodologice se aplica tuturor
autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr.
544/2001.
Art. 2
Aplicarea Legii nr. 544/2001 se face cu respectarea urmatoarelor principii:
a) principiul transparentei - autoritatile si institutiile publice au
obligatia sa isi desfasoare activitatea intr-o maniera deschisa fata de public,
in care accesul liber si neingradit la informatiile de interes public sa
constituie regula, iar limitarea accesului la informatie sa constituie
exceptia, in conditiile legii;
b) principiul aplicarii unitare - autoritatile si institutiile publice
asigura respectarea legii in mod unitar, in conformitate cu prevederile
acesteia si ale prezentelor norme metodologice.
c) principiul autonomiei - fiecare autoritate sau institutie publica va elabora
propriul regulament de organizare si functionare a compartimentelor de
informare si relatii publice, in conformitate cu prevederile legii si ale
prezentelor norme metodologice.
CAP. 2
Organizarea si asigurarea accesului liber la informatiile de interes public
Art. 3
(1) Pentru organizarea si asigurarea accesului liber si neingradit al
oricarei persoane la informatiile de interes public autoritatile si
institutiile publice au obligatia de a organiza compartimente specializate de
informare si relatii publice sau de a desemna persoane cu atributii in acest
domeniu.
(2) Compartimentele specializate de informare si relatii publice pot fi
organizate, in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice centrale ori
locale, ca birouri, servicii, directii sau directii generale, in subordinea
conducatorului autoritatii sau institutiei publice respective, care, in functie
de situatie, poate dispune coordonarea acestora de catre o alta persoana din
conducerea autoritatii sau institutiei publice respective.
(3) Atributiile, organizarea si functionarea compartimentelor de informare
si relatii publice se stabilesc, in baza legii si a dispozitiilor prezentelor
norme metodologice, prin regulamentul de organizare si functionare a
autoritatii sau a institutiei publice respective.
Art. 4
(1) Pentru buna desfasurare a activitatii de informare si relatii publice
in cadrul autoritatilor si institutiilor publice, aceasta poate fi organizata
cu urmatoarele componente:
a) informarea presei;
b) informarea publica directa a persoanelor;
c) informarea interna a personalului;
d) informarea interinstitutionala.
(2) Informarea directa a persoanelor si informarea presei sunt, potrivit
legii, componente obligatorii si nu exclud celelalte componente ale activitatii
de informare si relatii publice.
Art. 5
In cadrul compartimentelor de informare si relatii publice ale
institutiilor si autoritatilor publice activitatea de informare publica directa
a persoanelor si cea de informare a presei se pot organiza distinct.
Art. 6
(1) La nivelul Administratiei Prezidentiale, aparatului de lucru al Camerei
Deputatilor si al Senatului, aparatului de lucru al Guvernului, al
ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, sediilor centrale ale regiilor autonome si al altor institutii
publice centrale, precum si la nivelul autoritatilor administrative autonome,
prefecturilor, consiliilor judetene si consiliilor locale ale municipiilor,
oraselor si sectoarelor municipiului Bucuresti, structurile organizatorice
existente de comunicare vor fi reorganizate in compartimente de informare si
relatii publice si vor include in mod obligatoriu cel putin un birou (o
structura) de informare publica si un birou (o structura) de relatii cu presa.
(2) La nivelul structurilor descentralizate ale autoritatilor si
institutiilor publice centrale se vor organiza birouri de informare si relatii
publice, iar atributiile pe linia relatiei cu presa si a informarii directe a
persoanelor vor fi indeplinite distinct de persoane special desemnate in acest
scop.
(3) La nivelul comunelor atributiile pe linia relatiei cu presa si a
informarii directe a persoanelor pot fi indeplinite de o persoana special
desemnata in acest scop de consiliul local.
Art. 7
Fiecare autoritate sau institutie publica va stabili, in functie de
specificul propriu al activitatilor, numarul de persoane necesar pentru
indeplinirea in bune conditii a atributiilor care revin autoritatii/institutiei
pe linia informarii si relatiilor publice.
Art. 8
(1) Pentru accesul publicului la informatiile de interes public difuzate
din oficiu, la sediul fiecarei institutii sau autoritati publice se vor
organiza in cadrul compartimentelor de informare si relatii publice puncte de
informare-documentare.
(2) Prezentarea in format electronic a informatiilor comunicate din oficiu
de catre institutiile si autoritatile publice prevazute la art. 6 alin. (2) si
(3) se va realiza esalonat, avandu-se in vedere dotarea cu tehnica de calcul.
CAP. 3
Procedurile privind accesul liber la informatiile de interes public
Art. 9
Autoritatile si institutiile publice asigura accesul la informatiile de
interes public, din oficiu sau la cerere, in conditiile legii.
Art. 10
(1) Informatiile de interes public care se comunica din oficiu, conform
legii, vor fi prezentate intr-o forma accesibila si concisa care sa faciliteze
contactul persoanei interesate cu autoritatea sau institutia publica.
(2) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a publica si de a
actualiza anual un buletin informativ care va cuprinde informatiile prevazute
la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 544/2001.
(3) Autoritatile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicitatii un
raport periodic de activitate, cel putin anual, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III-a. Raportul de activitate va fi elaborat in
conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la prezentele norme metodologice.
Art. 11
(1) Accesul la informatiile de interes public comunicate din oficiu se
realizeaza prin:
a) afisare la sediul autoritatii sau institutiei publice ori prin publicare
in Monitorul Oficial al Romaniei sau in mijloacele de informare in masa, in
publicatii proprii, precum si in pagina de Internet proprie;
b) consultare la sediul autoritatii sau institutiei publice, in punctele de
informare-documentare, in spatii special destinate acestui scop.
(2) Afisarea la sediul autoritatii sau institutiei publice este, in cazul
tuturor autoritatilor si institutiilor publice, modalitatea minima obligatorie
de difuzare a informatiilor de interes public comunicate din oficiu.
Art. 12
In unitatile administrativ-teritoriale in care o minoritate nationala
detine o pondere de cel putin 20% din numarul populatiei informatiile ce se
comunica din oficiu se vor difuza si in limba minoritatii respective.
Art. 13
Solicitarea informatiilor de interes public, altele decat cele prevazute sa
fie comunicate din oficiu, va fi adresata institutiei sau autoritatii publice,
in conditiile art. 6 din Legea nr. 544/2001.
Art. 14
(1) Pentru a facilita redactarea solicitarii si a reclamatiei
administrative autoritatile si institutiile publice vor pune gratuit la dispozitie
persoanei interesate formulare-tip.
(2) Modelele formularelor-tip ale cererii de informatii de interes public
si ale reclamatiei administrative sunt prezentate in anexele nr. 1, 2a) si 2b).
(3) Modelul scrisorii de raspuns la cerere si cel al scrisorii de raspuns
la reclamatia administrativa, impreuna cu modelul registrului pentru
inregistrarea documentelor prevazute la alin. (2), sunt prezentate in anexele
nr. 3, 4 si 5.
Art. 15
(1) Informatiile de interes public pot fi solicitate si comunicate si in
format electronic.
(2) Solicitarea de informatii de interes public sau reclamatia
administrativa se poate transmite prin e-mail, conform modelelor
formularelor-tip prezentate in anexele nr. 1, 2a) si 2b).
(3) Informatiile de interes public solicitate in scris, in format
electronic, pot fi comunicate prin e-mail sau inregistrate pe discheta.
Art. 16
Termenele pentru comunicarea in scris a unui raspuns solicitantilor de
informatii de interes public sunt cele prevazute de Legea nr. 544/2001, si
anume:
a) 10 zile lucratoare pentru comunicarea informatiei de interes public
solicitate, daca aceasta a fost identificata in acest termen;
b) 10 zile lucratoare pentru anuntarea solicitantului ca termenul initial
prevazut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea informatiei
solicitate;
c) 30 de zile lucratoare pentru comunicarea informatiei de interes public
identificate peste termenul prevazut la lit. a);
d) 5 zile lucratoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a
informatiei solicitate si a motivarii refuzului.
Art. 17
Programul zilnic al compartimentelor de informare si relatii publice va fi
cel al autoritatilor sau institutiilor publice respective, stabilit prin
regulamentul propriu de organizare si functionare, incluzand intr-o zi pe
saptamana si ore dupa programul de functionare.
Art. 18
(1) Accesul la informatiile de interes public este gratuit.
(2) Costul serviciilor de copiere va fi suportat de solicitant, in
conditiile legii.
(3) Plata serviciilor de copiere se va face la casieria fiecarei autoritati
sau institutii publice.
CAP. 4
Functionarea structurilor responsabile de informarea publica directa
Art. 19
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
asigura rezolvarea solicitarilor privind informatiile de interes public si
organizarea si functionarea punctului de informare-documentare.
Art. 20
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
primesc solicitarile privind informatiile de interes public.
(2) Solicitarea de informatii de interes public este actiunea verbala sau
scrisa (pe suport de hartie sau electronic) prin care o persoana (fizica sau
juridica, romana ori straina) poate cere informatii considerate ca fiind de
interes public.
(3) In cazul formularii verbale a solicitarii informatia este furnizata pe
loc, daca este posibil, sau cu indrumarea solicitantului sa adreseze o cerere
in scris.
(4) Cererile formulate in scris, pe suport de hartie sau pe suport
electronic (e-mail), inclusiv cele prevazute la alin. (3), se inregistreaza la
structurile sau la persoanele responsabile de informarea publica directa, care
elibereaza solicitantului o confirmare scrisa continand data si numarul de
inregistrare a cererii.
Art. 21
(1) Dupa primirea si inregistrarea cererii structurile sau persoanele
responsabile de informarea publica directa realizeaza o evaluare primara a
solicitarii, in urma careia se stabileste daca informatia solicitata este o
informatie comunicata din oficiu, furnizabila la cerere sau exceptata de la
liberul acces.
(2) In cazul in care informatia solicitata este deja comunicata din oficiu
in una dintre formele precizate la art. 5 din Legea nr. 544/2001, se asigura de
indata, dar nu mai tarziu de 5 zile, informarea solicitantului despre acest
lucru, precum si sursa unde informatia solicitata poate fi gasita.
Art. 22
(1) In cazul in care informatia solicitata nu este dintre cele care se
comunica din oficiu, solicitarea se transmite structurilor competente din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice, pentru a verifica respectarea
prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001.
(2) In cazul in care informatia solicitata este identificata ca fiind
exceptata de la accesul liber la informatie, se asigura, in termen de 5 zile de
la inregistrare, informarea solicitantului despre acest lucru.
(3) Structurile prevazute la alin. (1) au obligatia sa identifice si sa
actualizeze informatiile de interes public care sunt exceptate de la accesul
liber, potrivit legii.
Art. 23
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
primesc de la structurile prevazute la art. 22 alin. (1) raspunsul la
solicitarea primita si redacteaza raspunsul catre solicitant impreuna cu
informatia de interes public sau cu motivatia intarzierii ori a respingerii
solicitarii, in conditiile legii.
(2) Raspunsul se inregistreaza si se transmite persoanei interesate, pe
suportul solicitat, in termenul legal.
Art. 24
In cazul in care solicitarea nu se incadreaza in competentele institutiei
sau autoritatii publice, in termen de 5 zile de la primire structurile sau
persoanele responsabile de informarea publica directa transmit solicitarea
catre institutiile sau autoritatile competente si informeaza solicitantul
despre aceasta.
Art. 25
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa tin
evidenta raspunsurilor si a chitantelor remise de solicitanti privind plata
costurilor de copiere a materialelor solicitate.
Art. 26
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
realizeaza organizarea si functionarea punctului de informare-documentare, dupa
cum urmeaza:
a) asigura publicarea buletinului informativ al autoritatii sau institutiei
publice, care va cuprinde informatiile de interes public comunicate din oficiu,
prevazute la art. 5 din Legea nr. 544/2001;
b) asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a, a
raportului de activitate al autoritatii sau institutiei publice;
c) asigura disponibilitatea in format scris (la afisier, sub forma de
brosuri sau electronic - dischete, CD, pagina de Internet) a informatiilor
comunicate din oficiu, prevazute la art. 5 din Legea nr. 544/2001;
d) organizeaza in cadrul punctului de informare-documentare al institutiei
accesul publicului la informatiile furnizate din oficiu.
Art. 27
(1) Fiecare institutie sau autoritate publica va intocmi anual, prin
structurile de informare si relatii publice, un raport privind accesul la
informatiile de interes public, care va cuprinde:
a) numarul total de solicitari de informatii de interes public;
b) numarul total de solicitari, departajat pe domenii de interes;
c) numarul de solicitari rezolvate favorabil;
d) numarul de solicitari respinse, defalcat in functie de motivatia
respingerii (informatii exceptate de la acces, inexistente etc.);
e) numarul de solicitari adresate in scris: 1. pe suport de hartie; 2. pe
suport electronic;
f) numarul de solicitari adresate de persoane fizice;
g) numarul de solicitari adresate de persoane juridice;
h) numarul de reclamatii administrative: 1. rezolvate favorabil; 2.
respinse;
i) numarul de plangeri in instanta: 1 rezolvate favorabil; 2. respinse; 3.
in curs de solutionare;
j) costurile totale ale compartimentului de informare si relatii publice;
k) sumele totale incasate pentru serviciile de copiere a informatiilor de
interes public solicitate;
l) numarul estimativ de vizitatori ai punctului de informare-documentare.
(2) Acest raport va fi adresat conducatorului autoritatii sau institutiei
publice respective si va fi facut public.
(3) Autoritatile si institutiile publice centrale vor asigura colectarea
rapoartelor din teritoriu, urmand ca situatiile centralizate sa fie trimise
Ministerului Informatiilor Publice.
CAP. 5
Functionarea structurilor responsabile de relatia cu presa
Art. 28
Dispozitiile speciale privind accesul mijloacelor de informare in masa la
informatiile de interes public, astfel cum sunt prevazute in Legea nr.
544/2001, se refera in mod explicit la obligatiile autoritatilor si
institutiilor publice si nu reglementeaza in nici un fel activitatea
mass-media.
Art. 29
Structurile sau persoanele responsabile de relatia cu presa a institutiei
sau autoritatii publice respective au urmatoarele atributii:
a) sa furnizeze ziaristilor, prompt si complet, orice informatie de interes
public care priveste activitatea institutiei sau autoritatii publice pe care o
reprezinta;
b) sa acorde fara discriminare, in termen de cel mult doua zile de la
inregistrare, acreditarea ziaristilor si a reprezentantilor mijloacelor de
informare in masa;
c) sa informeze in timp util si sa asigure accesul ziaristilor la
activitatile si actiunile de interes public organizate de institutia sau
autoritatea publica;
d) sa asigure, periodic sau de fiecare data cand activitatea institutiei
ori a autoritatii publice prezinta un interes public imediat, difuzarea de
comunicate, informari de presa, organizarea de conferinte de presa, interviuri
sau briefinguri;
e) sa difuzeze ziaristilor dosare de presa legate de evenimente sau de
activitati ale institutiei ori autoritatii publice;
f) sa nu refuze sau sa nu retraga acreditarea unui ziarist decat numai
pentru fapte care impiedica desfasurarea normala a activitatii institutiei sau
autoritatii publice respective si care nu privesc opiniile exprimate in presa
de respectivul ziarist;
g) in cazul retragerii acreditarii unui ziarist, sa asigure organismului de
presa obtinerea acreditarii pentru un alt ziarist.
Art. 30
(1) Acreditarea se acorda, la cerere, ziaristilor si institutiilor de presa
solicitante. Legitimatiile de acreditare nu sunt transmisibile si se refera la
prezenta fizica a ziaristului in sediul sau la activitatile autoritatii ori
institutiei publice, la care accesul presei este permis.
(2) Acreditarea ziaristilor nu atrage controlul autoritatilor sau
institutiilor publice ce au acordat acreditarea asupra materialelor publicate
de ziaristul acreditat.
(3) Participarea ziaristilor la activitatile autoritatilor sau
institutiilor publice nu va putea fi limitata ori restrictionata prin
reglementari interne ce exced textului Legii nr. 544/2001.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 31
Raspunderea disciplinara a functionarului desemnat pentru aplicarea
prevederilor Legii nr. 544/2001 se stabileste conform Statutului functionarilor
publici, statutelor speciale sau, dupa caz, Codului muncii.
Art. 32
In cazul in care o persoana considera ca dreptul privind accesul la
informatiile de interes public a fost incalcat, aceasta se poate adresa cu
reclamatie administrativa conducatorului autoritatii sau institutiei publice careia
i-a fost solicitata informatia.
Art. 33
Persoana care se considera vatamata in drepturile sale poate depune
reclamatia administrativa prevazuta la art. 32 in termen de 30 de zile de la
luarea la cunostinta a refuzului explicit sau tacit al angajatilor din cadrul
autoritatii sau institutiei publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
544/2001 si ale prezentelor norme metodologice.
Art. 34
In cazul in care reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul la aceasta
se transmite solicitantului care se considera lezat in termen de 15 zile de la
depunerea reclamatiei administrative. Acest raspuns va contine informatiile de
interes public solicitate initial si, de asemenea, va mentiona sanctiunile
disciplinare aplicate in cazul functionarului vinovat, in conditiile legii.
Art. 35
(1) Pentru analiza reclamatiilor administrative ale persoanelor, vizand
nerespectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 si ale prezentelor norme
metodologice, la nivelul fiecarei autoritati sau institutii publice se
constituie o comisie de analiza privind incalcarea dreptului de acces la
informatiile de interes public.
(2) Comisia de analiza privind incalcarea dreptului de acces la
informatiile de interes public va avea urmatoarele responsabilitati:
a) primeste si analizeaza reclamatiile persoanelor;
b) efectueaza cercetarea administrativa;
c) stabileste daca reclamatia persoanei privind incalcarea dreptului de
acces la informatiile de interes public este intemeiata sau nu;
d) in cazul in care reclamatia este intemeiata, propune aplicarea unei
sanctiuni disciplinare pentru personalul responsabil si comunicarea
informatiilor de interes public solicitate. In cazul functionarilor publici
culpabili comisia de analiza va informa despre rezultatul cercetarii
administrative comisia de disciplina a autoritatii sau institutiei publice,
care va propune aplicarea unei sanctiuni corespunzatoare, potrivit legii;
e) redacteaza si trimite raspunsul solicitantului.
Art. 36
(1) Solicitantul care, dupa primirea raspunsului la reclamatia
administrativa, se considera in continuare lezat in drepturile sale prevazute
de lege, poate face plangere la sectia de contencios administrativ a
tribunalului, in termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevazute la
art. 7 din Legea nr. 544/2001.
(2) Scutirea de taxa de timbru pentru plangerea la tribunal si recursul la
curtea de apel nu include si scutirea de la plata serviciilor de copiere a
informatiilor de interes public solicitate.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 37
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice autoritatile administratiei publice centrale si locale si
institutiile publice vor asigura spatiile necesare, precum si modificarea
organigramelor, in vederea punerii in aplicare a prevederilor Legii nr.
544/2001.
Art. 38
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice se vor organiza compartimente de informare si relatii publice si
vor fi elaborate reglementarile interne de organizare si functionare a
acestora.
Art. 39
Informatizarea compartimentelor de informare si relatii publice va fi
asigurata de institutiile si autoritatile publice, pe baza propunerilor
aprobate de Guvern, in conditiile art. 24 din Legea nr. 544/2001.
Art. 40
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
CERERE-TIP
- model -
Denumirea autoritatii sau institutiei publice .............................
Sediul/Adresa .............................................................
Data ........................................
Stimate domnule/Stimata doamna .....................................,
Prin prezenta formulez o cerere conform Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informatiile de interes public. Doresc sa primesc o copie de pe
urmatoarele documente (petentul este rugat sa enumere cat mai concret documentele
sau informatiile solicitate): .....................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................
.
Doresc ca informatiile solicitate sa imi fie furnizate, in format
electronic, la urmatoarea adresa de e-mail (optional): .......................
.
Sunt dispus sa platesc taxele aferente serviciilor de copiere a
documentelor solicitate (daca se solicita copii in format scris).
Va multumesc pentru solicitudine,
........................
(semnatura petentului)
Numele si prenumele petentului .........................................
Adresa ..............................
Profesia (optional) .................
Telefon (optional) ..................
Fax (optional) ......................
ANEXA 2a)
la normele metodologice
RECLAMATIE ADMINISTRATIVA (1)
- model -
Denumirea autoritatii sau institutiei publice .............................
Sediul/Adresa .............................................................
Data ........................................
Stimate domnule/Stimata doamna .....................................,
Prin prezenta formulez o reclamatie administrativa, conform Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, intrucat la
cererea nr. ............. din data de ..................... am primit un
raspuns negativ, la data de ......................................, intr-o
scrisoare semnata de ...............................................................
(completati numele respectivului functionar)
Documentele de interes public solicitate erau urmatoarele:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Documentele solicitate se incadreaza in categoria informatiilor de interes
public, din urmatoarele considerente: .........................................
...............................................................................
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informatiile
de interes public solicitate in scris/in format electronic, considerand ca
dreptul meu la informatie, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru solicitudine,
.............................
(semnatura petentului)
Numele si prenumele petentului .........................................
Adresa ..............................
Telefon .............................
Fax .................................
ANEXA 2b)
la normele metodologice
RECLAMATIE ADMINISTRATIVA (2)
- model -
Denumirea autoritatii sau institutiei publice .............................
Sediul/Adresa .............................................................
Data ........................................
Stimate domnule/Stimata doamna .....................................,
Prin prezenta formulez o reclamatie administrativa, conform Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, intrucat la
cererea nr. ............. din data de ..................... nu am primit
informatiile solicitate in termenul legal, stabilit de lege. Documentele de
interes public solicitate erau urmatoarele: ...................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Documentele solicitate se incadreaza in categoria informatiilor de interes
public, din urmatoarele considerente: .........................................
...............................................................................
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informatiile
de interes public solicitate in scris/in format electronic, considerand ca
dreptul meu la informatie, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru solicitudine,
.............................
(semnatura petentului)
Numele si prenumele petentului .........................................
Adresa ..............................
Telefon .............................
Fax .................................
ANEXA 3
la normele metodologice
RASPUNS LA CERERE
- model -
De la:
Denumirea autoritatii sau institutiei publice .............................
Sediul/Adresa .............................................................
Persoana de contact .......................................................
Data .....................
Catre:
Numele si prenumele petentului ............................................
Adresa ....................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna .................................,
In urma cererii dumneavoastra nr. ............ din data de
................, prin care, conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
la informatiile de interes public, solicitati o copie de pe urmatoarele
documente: ...............
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
(1) va trimitem, in anexa la prezenta scrisoare, informatiile solicitate;
(2) va informam ca informatiile solicitate nu au putut fi identificate si
expediate in termenul initial de 10 zile, urmand sa va parvina in termen de 30
de zile de la data inregistrarii cererii dumneavoastra;
(3) va informam ca pentru rezolvarea cererii dumneavoastra trebuie sa va
adresati la
...................................................................,
intrucat institutia noastra nu detine informatiile solicitate;
(4) va informam ca informatiile solicitate nu se incadreaza in categoria
informatiilor de interes public, fiind exceptate de la accesul liber al
cetatenilor;
(5) va informam ca informatiile solicitate nu exista in baza de date a
institutiei noastre.
Informatiile solicitate v-au fost furnizate in format electronic, la
urmatoarea adresa de e-mail (optional):
...............................................................................
Taxele aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate sunt
urmatoarele (cand este cazul): ...............................................
.
Al dumneavoastra,
............................
(semnatura functionarului)
ANEXA 4
la normele metodologice
RASPUNS LA RECLAMATIE
- model -
De la:
Denumirea autoritatii sau institutiei publice .............................
Sediul/Adresa .............................................................
Persoana de contact .......................................................
Data .....................
Catre:
Numele si prenumele petentului ............................................
Adresa ....................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna .................................,
In urma reclamatiei dumneavoastra nr. ......... din data de
..............., conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public, dupa raspunsul negativ primit/intarzierea
raspunsului la cererea nr. ................... din data de
......................, prin care, conform legii sus-mentionate, solicitati
documentele de mai jos: .............................
................................................................................
...............................................................................,
...............................................................................,
va informam ca decizia de a nu primi (la termen) documentele solicitate:
(1) se incadreaza in prevederile legii, fiind vorba despre informatii
exceptate de la accesul liber al cetatenilor;
(2) nu se incadreaza in prevederile legii, fiind o eroare a unui
functionar. Va asiguram, cu scuzele noastre, ca informatiile de interes public
solicitate va vor fi transmise in termenul legal de 15 zile. Functionarul
vinovat pentru decizia eronata in ceea ce va priveste a fost sanctionat cu
....................
..............................................................................
.
Al dumneavoastra,
......................................
(semnatura conducatorului
autoritatii sau institutiei publice)
ANEXA 5
la normele metodologice
REGISTRU
pentru inregistrarea cererilor si raspunsurilor privind accesul la informatiile
de interes public
- model -
______________________________________________________________________________
| Nr. si | Numele | | | Nr. si
|
| data | si prenumele |Informatiile solicitate | Raspunsul*) | data
|
| cererii | solicitantului | | |
raspunsului|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
|_________|________________|________________________|_____________|____________|
*) Dupa caz: Da, acces liber; Termen de 30 de zile; Trimis la
.............. (alta institutie); Nu, informatie exceptata; Nu, informatie
inexistenta.
ANEXA 6
la normele metodologice
CADRU ORIENTATIV
pentru elaborarea raportului anual de activitate al autoritatii sau institutiei
publice
Un raport de activitate va trebui sa prezinte urmatoarele elemente
standard:
1. misiunea autoritatii sau institutiei publice, precum si obiectivele care
trebuiau atinse in perioada de raportare;
2. indici de performanta, cu prezentarea gradului de realizare a acestora;
3. scurta prezentare a programelor desfasurate si a modului de raportare a
acestora la obiectivele autoritatii sau institutiei publice;
4. raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe;
5. nerealizari, cu mentionarea cauzelor acestora (acolo unde este cazul);
6. propuneri pentru remedierea deficientelor.