HOTARARE Nr. 1299 din 20 decembrie 2001
privind responsabilitatile ministerelor si ale celorlalte organe ale
administratiei publice centrale implicate in derularea Aranjamentului stand-by
dintre Romania si Fondul Monetar International si a Memorandumului cu privire
la politicile economice si financiare ale Guvernului Romaniei in perioada 2001
- 2002, convenite prin schimb de scrisori intre Bucuresti si Washington, prin
scrisoarea din 17 octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Bancii
Nationale a Romaniei si raspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar
International
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 25 din 17 ianuarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
avand in vedere derularea Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul
Monetar International si a Memorandumului cu privire la politicile economice si
financiare ale Guvernului Romaniei in perioada 2001 - 2002, convenite prin
schimb de scrisori intre Bucuresti si Washington, prin scrisoarea din 17
octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a Romaniei
si raspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar International,
ratificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
In vederea derularii Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul
Monetar International si a Memorandumului cu privire la politicile economice si
financiare ale Guvernului Romaniei in perioada 2001 - 2002, convenite prin
schimb de scrisori intre Bucuresti si Washington, prin scrisoarea din 17
octombrie 2001 a Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a Romaniei
si raspunsul din 31 octombrie 2001 al Fondului Monetar International,
ratificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 23 noiembrie 2001,
ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale implicate
au responsabilitatile prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
RESPONSABILITATILE
ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale
implicate in derularea Aranjamentului stand-by dintre Romania si Fondul Monetar
International si a Memorandumului cu privire la politicile economice si
financiare ale Guvernului Romaniei in perioada 2001 - 2002, convenite cu Fondul
Monetar International
I. Ministerul Administratiei Publice are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 13 din memorandum:
a) reducerea, in termeni reali, a subventiilor de la bugetele locale,
concomitent cu reducerea corespunzatoare a sumelor defalcate din impozitul pe
venit de la bugetul de stat catre bugetele locale, ca urmare a reformelor in
sectorul energiei termice;
b) reducerea personalului din sectorul bugetar cu cel putin 6.150 de
angajati;
c) neacordarea de tichete de masa angajatilor din sectorul bugetar in anul
2002;
2. potrivit pct. 19 din memorandum:
a) elaborarea de instructiuni pentru managementul societatilor de stat care
furnizeaza servicii publice, privind utilizarea ca metode de plata a
acreditivului, contului escrow, platii la livrare, precum si apelarea la
deconectari ca metode de imbunatatire a incasarilor si interzicerea
interventiilor politice in favoarea societatilor rau platnice;
3. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele intreprinderilor
de stat monitorizate catre bugetul general consolidat, prevazute la pct. V din
anexa C la memorandum.
II. Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 15 din memorandum:
a) initierea unui proiect de ordonanta de urgenta cu privire la procesul de
recorelare a pensiilor in perioada 2002 - 2004, in 6 etape, prima etapa avand
loc la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din cresterea
prognozata a indicelui preturilor de consum in anul 2002, cu 88% in anul 2003
si cu 90% in anul 2004, cu exceptia pensiilor agricultorilor pentru care
procentul este de 100%;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim.
III. Ministerul de Interne are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 15 din memorandum:
a) initierea unui proiect de ordonanta de urgenta cu privire la procesul de
recorelare a pensiilor in perioada 2002 - 2004, in 6 etape, prima etapa avand
loc la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din cresterea
prognozata a indicelui preturilor de consum in anul 2002, cu 88% in anul 2003
si cu 90% in anul 2004, cu exceptia pensiilor agricultorilor pentru care
procentul este de 100%;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim.
IV. Serviciul Roman de Informatii are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim.
V. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are urmatoarele
responsabilitati:
1. potrivit pct. 10 din memorandum:
a) neacordarea de cresteri salariale suplimentare in sectorul bugetar si al
pensiilor fata de cele prevazute prin actele normative aprobate in anul 2001;
2. potrivit pct. 12 din memorandum:
a) integrarea departamentelor de control financiar ale fondului de pensii
si Fondului pentru plata ajutorului de somaj pana la sfarsitul lunii decembrie
2001;
b) aprobarea, pana la sfarsitul lunii martie 2002, a unui program pentru
optimizarea organizarii colectarii si controlului veniturilor fondului de
pensii, Fondului pentru plata ajutorului de somaj si Fondului de asigurari de
sanatate;
3. potrivit pct. 13 din memorandum:
a) mentinerea salariilor din sectorul bugetar constante in termeni reali in
anul 2002;
b) aprobarea, inainte de sfarsitul anului 2001, a unui proiect de act
normativ care sa prevada programul de crestere a salariilor din sectorul
bugetar in anul 2002, pe baza cresterii prognozate a indicelui preturilor de
consum;
4. potrivit pct. 14 din memorandum:
a) implementarea legii privind prevenirea si lupta impotriva marginalizarii
sociale;
5. potrivit pct. 15 din memorandum:
a) initierea unui proiect de act normativ cu privire la procesul de
recorelare a pensiilor in perioada 2002 - 2004, in 6 etape, din care prima
etapa la 1 ianuarie 2002, concomitent cu indexarea pensiilor cu 85% din
cresterea prognozata a indicelui preturilor de consum in anul 2002, cu 88% in
anul 2003 si cu 90% in anul 2004, cu exceptia pensiilor agricultorilor pentru
care procentul este de 100%;
b) implementarea de reforme suplimentare care vor intari criteriile de
eligibilitate in acordarea drepturilor de pensii si implementarea in mod strict
de criterii pentru pensiile de invaliditate;
6. potrivit pct. 20 din memorandum:
a) respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii
agregate ale intreprinderilor de stat monitorizate, prevazute la pct. IV din
anexa C la memorandum;
7. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor nationale
si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a fondului de
salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul 2001 sau
proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%, prevazute la
pct. IV din anexa C la memorandum;
b) monitorizarea respectarii plafoanelor privind fondul de salarii agregat
al intreprinderilor de stat prevazute in Hotararea Guvernului nr. 866/2001
pentru aprobarea Listei cuprinzand agentii economici prevazuti la art. 11 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 privind intarirea
disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar,
stabilite la pct. IV din anexa C la memorandum;
c) semnarea pactului social cu sindicatele si cu alti parteneri, in
concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale si de reducere a
personalului in intreprinderile de stat;
d) semnarea contractelor colective de munca, numai dupa aprobarea bugetelor
de venituri si cheltuieli ale societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in
viitor o legatura intre grila de salarizare si salariul minim.
VI. Ministerul Apelor si Protectiei Mediului are urmatoarele
responsabilitati:
1. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%, prevazute
la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim;
2. potrivit pct. 28 din memorandum:
a) modificarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, cu
modificarile si completarile ulterioare, in vederea eliminarii taxelor la
exporturi si neaplicarea acestora pana la amendarea legii.
VII. Ministerul Afacerilor Externe are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 28 din memorandum:
a) modificarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, cu
modificarile si completarile ulterioare, in vederea eliminarii taxelor la
exporturi si neaplicarea acestora pana la amendarea legii;
b) eliminarea, pana la sfarsitul anului 2001, a restrictiei la export
pentru busteni si deseuri metalice;
c) neintroducerea de taxe preferentiale la import.
VIII. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor are urmatoarele
responsabilitati:
1. potrivit pct. 16 din memorandum:
a) incetarea, incepand cu data de 1 ianuarie 2003, a utilizarii veniturilor
din privatizarea fermelor de stat si incorporarea in bugetul de stat a Fondului
extrabugetar pentru dezvoltarea agriculturii romanesti;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim;
3. potrivit pct. 28 din memorandum:
a) eliminarea, pana la sfarsitul anului 2001, a restrictiei la export
pentru busteni si deseuri metalice;
b) neintroducerea de taxe preferentiale la import.
IX. Ministerul Sanatatii si Familiei are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 12 din memorandum:
a) aprobarea, pana la sfarsitul lunii martie 2002, a unui program pentru
optimizarea organizarii colectarii si controlului veniturilor fondului de
pensii, Fondului pentru plata ajutorului de somaj si Fondului de asigurari de
sanatate;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim.
X. Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 16 din memorandum:
a) incetarea utilizarii veniturilor din privatizare in calitate de garantie
colaterala pentru imprumuturile intreprinderilor de stat;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum (criteriu de performanta
structural);
b) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim;
3. potrivit pct. 30 din memorandum:
a) anuntarea, pana la sfarsitul lunii februarie 2002, a licitatiei pentru
privatizarea B.C.R., inclusiv invitatia pentru prezentarea expresiilor de
interes (criteriu de performanta structural);
b) obtinerea, pana la sfarsitul lunii iunie 2002, a unei oferte ferme din
partea unui investitor strategic;
c) finalizarea, pana la sfarsitul lunii decembrie 2002, a privatizarii
B.C.R. prin vanzarea integrala catre un investitor strategic (criteriu de
performanta structural);
4. potrivit pct. 32 din memorandum:
a) finalizarea transferului SIDEX catre investitor;
b) privatizarea ALRO si ALPROM pana la sfarsitul lunii martie 2002, intr-o
maniera convenita cu Banca Mondiala;
c) privatizarea a cel putin 4 societati cu mai mult de 1.000 de salariati
pana la sfarsitul lunii octombrie 2001, a altor 4 pana la sfarsitul lunii
decembrie 2001 si a altor 4 societati pana la sfarsitul lunii martie 2002;
d) finalizarea procesului de privatizare/lichidare inceput prin PSAL I:
1) finalizarea vanzarii a 50% din activele CLUJANA pana la sfarsitul anului
2001;
2) initierea unui proiect de acord de vanzare-cumparare pentru IUG Craiova
pana la sfarsitul anului 2001;
3) initierea implementarii planurilor de restructurare pentru ROMAN,
SIDERURGICA si NITRAMONIA, prin:
3.1) divizarea in entitati viabile si neviabile pana la sfarsitul anului
2001;
3.2) lichidarea entitatilor neviabile si oferirea spre vanzare a
entitatilor viabile in prima jumatate a anului 2002;
3.3) initierea lichidarii entitatilor viabile care nu au fost inca vandute,
pana la sfarsitul anului 2002,
tinandu-se seama si de faptul ca in addendumul la Memorandumul de finantare
RICOP termenul de implementare a masurilor avute in vedere in planul de
restructurare este 31 martie 2002;
e) initierea procedurilor legale de lichidare a cel putin 15 societati
neviabile (cu arierate mai mari de 50% din active) pana la sfarsitul lunii
octombrie si a altor 20 pana la sfarsitul anului 2001 (obiectiv structural);
f) depasirea tintelor convenite cu Banca Mondiala prin PSAL II si
realizarea tuturor privatizarilor intr-o maniera transparenta si in conformitate
cu standardele internationale;
g) stabilirea de catre Guvern a datoriilor catre buget, inclusiv a
penalitatilor, care vor fi sterse la momentul privatizarii societatilor si
anuntarea anticipata a sumelor respective care vor fi incluse in documentele de
licitatie;
5. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele intreprinderilor
de stat monitorizate catre bugetul general consolidat, prevazute la pct. V din
anexa C la memorandum;
6. respectarea limitelor minime pentru ratele de incasari agregate cumulate
ale DISTRIGAZ SUD, DISTRIGAZ NORD si TERMOELECTRICA, prevazute la pct. VI din
anexa C la memorandum.
XI. Ministerul Finantelor Publice are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 7 din memorandum:
a) implementarea de masuri corective, inclusiv de masuri suplimentare de
restrictionare a politicii fiscale, la momentul rectificarii bugetului pe anul
2002, in cazul in care se inregistreaza o degradare a contului curent;
2. potrivit pct. 8 din memorandum:
a) limitarea stricta a conversiei creantelor din contul garantiilor
executate in actiuni la legi speciale referitoare la pregatirea pentru
privatizare a societatilor;
3. potrivit pct. 9 din memorandum:
a) atingerea tintei de deficit pe anul 2001 de 3,5% din PIB, inclusiv a
tintelor trimestriale de deficit, prevazute la pct. III din anexa C la
memorandum, prin aprobarea de plafoane de cheltuieli pe lunile noiembrie si
decembrie 2001, care pot fi mai mici decat cele aprobate prin rectificarea
bugetului pe anul 2001, in functie de realizarea veniturilor bugetului general
consolidat;
4. potrivit pct. 11 din memorandum:
a) includerea in bugetul pe anul 2002 a posibilitatii ca Guvernul sa aprobe
plafoane de cheltuieli lunare pentru bugetul de stat in a doua jumatate a
anului, care pot fi mai mici decat cheltuielile din buget;
5. potrivit pct. 12 din memorandum:
a) abrogarea Ordonantei Guvernului nr. 75/1999 privind constituirea
Fondului special de sustinere a invatamantului de stat, cu modificarile
ulterioare;
b) modificarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, cu
modificarile si completarile ulterioare, in sensul reducerii cu un punct procentual
a contributiei pentru persoanele cu handicap;
c) initierea unui nou proiect de lege a impozitului pe profit, care sa
prevada unificarea reglementarilor existente in alte legi si eliminarea
facilitatilor fiscale distorsionante;
d) modificarea prevederilor referitoare la reducerile si exceptarile de
impozit pe profit din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu
modificarile si completarile ulterioare, pana la sfarsitul lunii decembrie 2001
(obiectiv structural), si a prevederilor privind reducerea impozitului pe
profit din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin acordarea unui
credit fiscal de 20% din valoarea investitiei;
e) reglementarea cresterii in mod gradual a cotei de impozit pe profit
aferente activitatilor de export catre cota standard, cu o prima crestere de la
5% la 6% in anul 2002;
f) initierea unui nou proiect de lege privind T.V.A., care sa prevada:
1) reducerea substantiala a numarului scutirilor si operatiunilor cu cota
zero de T.V.A.;
2) limitarea legaturii automate dintre scutirea de taxe vamale si scutirea
de T.V.A. la bunurile si serviciile importate de sectorul bugetar, la
programele de sanatate si alte programe sociale;
3) reducerea intarzierilor in rambursarile de T.V.A. la nu mai mult de 30
de zile;
4) introducerea, ca o masura tranzitorie, a unui sistem uniform de suspendare
a platii T.V.A. pentru bunurile de investitii, care va inlocui scutirile si
exceptarile de T.V.A. pentru bunurile de investitii prevazute de alte legi;
5) eliminarea scutirilor de T.V.A. si de taxe vamale pentru importurile de
materii prime prevazute de Legea nr. 133/1999;
6) amanarea reducerii cotei de T.V.A. pana in 2003 - 2004;
7) reglementarea tuturor exceptarilor de taxe vamale in mod exclusiv prin
tariful vamal si acordarea lor pe baze uniforme pentru toti agentii economici;
8) amanarea reformei impozitului pe venit, inclusiv reducerea cotelor sau
modificarea transelor de venituri;
9) initierea unui nou proiect de lege privind accizele, care sa prevada;
9.1) codificarea impozitarii prin accize;
9.2) cresterea cotelor in mod gradual catre standardele UE;
10) consolidarea administratiei fiscale prin cresterea cu 500 a numarului
inspectorilor fiscali in anul 2002;
6. potrivit pct. 13 din memorandum:
a) reducerea, in termeni reali, a subventiilor de la bugetele locale,
concomitent cu reducerea corespunzatoare a sumelor defalcate din impozitul pe
venit de la bugetul de stat catre bugetele locale, ca urmare a reformelor in
sectorul energiei termice;
b) neacordarea de tichete de masa angajatilor din sectorul bugetar in anul
2002;
7. potrivit pct. 16 din memorandum:
a) respectarea plafonului global pentru garantiile guvernamentale interne,
astfel cum sunt stabilite la pct. VII din anexa C la memorandum;
8. potrivit pct. 17 din memorandum:
a) limitarea finantarii externe nete a bugetului la 1,8% din PIB in anul
2002;
9. potrivit pct. 19 din memorandum:
a) initierea unui proiect de act normativ cu privire la amendarea
sistemului de impozitare in sectorul petrolier si al gazelor naturale, pe baza
asistentei tehnice finantate printr-un imprumut al Bancii Mondiale;
10. potrivit pct. 20 din memorandum:
a) monitorizarea lunara de catre Ministerul Finantelor Publice a nivelului
arieratelor, creantelor si fondului de salarii pentru 86 de intreprinderi mari
de stat;
11. potrivit pct. 26 din memorandum:
a) sistarea in anul 2001 a emisiunii de obligatiuni cu garantia statului pe
piata internationala;
12. potrivit pct. 27 din memorandum:
a) limitarea contractarii si garantarii de catre stat a noi imprumuturi
externe neconcesionale pe termen mediu si lung la 2.800 milioane USD in anul
2001, din care nu mai mult de 300 milioane USD cu scadente intre 1 si 3 ani
(excluzand noile imprumuturi pentru TERMOELECTRICA);
b) limitarea noilor garantii din afara bugetului de la creditori privati la
165 milioane USD pentru anul 2001 (excluzand noile imprumuturi pentru
TERMOELECTRICA, DISTRIGAZ NORD si DISTRIGAZ SUD);
c) limitarea la 400 milioane USD a imprumuturilor contractate de sau pentru
TERMOELECTRICA in plus fata de sumele imprumutate pana la sfarsitul lunii mai
2001;
d) sistarea in anul 2001 a contractarii direct de catre intreprinderile de
stat a imprumuturilor externe, in urma plasarii emisiunii de euroobligatiuni
pentru PETROM;
e) initierea proiectului de act normativ privind plafonul datoriei externe
pentru anul 2002, care sa prevada limitarea contractarii si garantarii de catre
stat a noi imprumuturi pe termen mediu si lung la 3.400 milioane USD
(respectarea plafoanelor trimestriale), din care nu mai mult de 100 milioane
USD reprezentand garantii pentru unitati nebugetare;
f) limitarea in cadrul acestor plafoane a imprumuturilor cu scadente de 1
pana la 3 ani la 600 milioane USD, din care nu mai mult de 20 milioane USD pentru
unitati nebugetare (exclusiv TERMOELECTRICA, DISTRIGAZ NORD SI DISTRIGAZ SUD);
g) incetarea contractarii/garantarii de noi instrumente de indatorare care
au incorporate clauze de "put option";
h) asigurarea unui grafic relativ constant pentru serviciul datoriei
publice;
i) initierea unui proiect de act normativ in vederea intaririi mecanismului
de control preventiv din cadrul Ministerului Finantelor Publice si a
imbunatatirii sistemului de raportare a tragerilor din credite externe pe baza
raportarilor de la creditori;
j) respectarea plafoanelor pentru preluarea datoriilor intreprinderilor
fata de banci la bugetul general consolidat si emiterea de garantii
guvernamentale interne pentru creditele bancare acordate intreprinderilor,
prevazute la pct. VIII din anexa C la memorandum;
13. potrivit pct. 31 din memorandum:
a) respectarea programului convenit cu UE pentru implementarea planului de
restructurare a C.E.C. in vederea pregatirii bancii pentru privatizare si
elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru a concentra din nou activitatea
EXIMBANK pe promovarea exporturilor si importurilor, cu incheierea
activitatilor sale bancar-comerciale;
14. potrivit pct. 32 din memorandum:
a) stabilirea de catre Guvern a sumei datoriilor catre buget, inclusiv
penalitatile, care va fi stearsa la momentul privatizarii si transferarii catre
investitor, a societatilor si anuntarea anticipata a sumei respective care va
fi inclusa in documentele de licitatie;
15. potrivit pct. 34 din memorandum:
a) neacumularea de arierate la plati externe (criteriu de performanta);
16. potrivit pct. III din anexa C la memorandum:
a) ajustarea plafoanelor trimestriale de deficit, in sensul reducerii cu
diferenta nerealizata, fata de tintele trimestriale, a veniturilor din
privatizare;
17. potrivit pct. VI din anexa C la memorandum:
a) colectarea datelor privind incasarile agregate cumulate ale DISTRIGAZ
SUD, DISTRIGAZ NORD si TERMOELECTRICA si raportarea lor lunar Fondului Monetar
International.
XII. Ministerul Industriei si Resurselor are urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 19 din memorandum:
a) initierea unui proiect de act normativ care sa prevada (criteriu de
performanta structural):
1) ajustarea pretului national de referinta pentru energia termica la 1
ianuarie si 1 aprilie 2002, astfel incat acesta sa se mentina la nivelul de
15,4 USD/Gcal;
2) cresterea pretului national de referinta pentru energia termica la 20
USD/Gcal de la 1 iulie 2002;
3) cresterea gradului de colectare la 100% pentru livrarile de la
TERMOELECTRICA la societatea comerciala de distributie ELECTRICA, pana la 30
octombrie 2001, si mentinerea la acest nivel in fiecare dintre lunile
urmatoare;
b) initierea unui proiect de act normativ care sa prevada (criteriu de
performanta structural):
1) ajustarea pretului uniform la gazele naturale, la inceputul fiecarui
trimestru, incepand cu 1 octombrie 2001, in vederea mentinerii acestuia la
nivelul de 82,5 USD/1.000 Nm^3;
2) cresterea pretului uniform la gazele naturale la cel putin 90 USD/1.000
Nm^3 la 1 ianuarie 2003, pentru a-l apropia de paritatea pretului de import;
3) elaborarea metodologiei privind noul tarif pentru gazele naturale, care
va conduce la diferentierea preturilor pentru utilizatorii casnici si cei
industriali;
c) formarea de grupuri de lucru speciale la nivelul DISTRIGAZ SUD si
DISTRIGAZ NORD care sa fie responsabile de imbunatatirea incasarilor si
reducerea arieratelor de la cei mai mari 20 de rau-platnici;
d) prezentarea lunar catre FMI si Banca Mondiala de raportari cu privire la
implementarea masurilor de imbunatatire a incasarilor (obiectiv structural);
e) elaborarea de instructiuni pentru managementul societatilor de stat care
furnizeaza servicii publice, privind utilizarea ca metode de plata a
acreditivului, contului escrow, platii la livrare, precum si apelarea la
deconectari ca metode de imbunatatire a incasarilor si interzicerea
interventiilor politice in favoarea societatilor rau-platnice;
f) accelerarea procesului de privatizare a societatilor DISTRIGAZ SUD si
DISTRIGAZ NORD:
1) angajarea, pana la sfarsitul lunii februarie 2002, a unui consultant
pentru privatizare;
2) aprobarea, pana la sfarsitul lunii iunie 2002, a strategiei de
privatizare pentru ambele societati;
3) anuntarea, pana la sfarsitul lunii septembrie 2002, a licitatiei
internationale pentru vanzarea catre un investitor strategic;
g) privatizarea a doua societati de distributie a energiei electrice:
1) convenirea, pana la sfarsitul anului 2001, cu Banca Mondiala si UE, a
strategiei de privatizare;
2) organizarea, pe parcursul anului 2002, a unei licitatii internationale
pentru vanzarea catre un investitor strategic;
3) finalizarea privatizarii,
avandu-se in vedere si conditionalitatile prevazute in cele doua programe PHARE
aflate in derulare:
a) RO.9805010301 - Privatizarea in sectorul de distributie a energiei
electrice, respectiv realizarea de progrese satisfacatoare in privatizarea a
doua societati de distributie a energiei electrice (Constanta si Timisoara);
b) RO.0005.01 - Liberalizarea sectorului energetic;
2. potrivit pct. 20 din memorandum:
a) reducerea arieratelor si creantelor, in termeni nominali, la sfarsitul
anului 2001 comparativ cu sfarsitul lunii iunie 2001, excluzand efectele
reesalonarii;
3. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) concedierea, pana la sfarsitul anului 2001, a aproximativ 5.213
salariati din 8 societati producatoare de pierderi din sectorul industrial,
externalizarea a 3.724 de pozitii si eliminarea a 500 de posturi ca rezultat al
schimbarii locului de munca si al pensionarii;
b) acordarea a jumatate din primele aferente lunii decembrie 2001 in 11
societati cu aproximativ 116.000 de angajati;
c) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
d) semnarea pactului social cu sindicatele si cu alti parteneri, in
concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale si de reducere a
personalului in intreprinderile de stat;
e) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim;
4. respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii
agregate ale intreprinderilor de stat monitorizate, prevazute la pct. IV din
anexa C la memorandum;
5. respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele intreprinderilor
de stat monitorizate catre bugetul general consolidat, prevazute la pct. V din
anexa C la memorandum;
6. respectarea limitelor minime pentru ratele de incasari agregate cumulate
ale DISTRIGAZ SUD, DISTRIGAZ NORD si TERMOELECTRICA, prevazute la pct. VI din
anexa C la memorandum.
XIII. Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei are
urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 20 din memorandum:
a) reducerea arieratelor si creantelor, in termeni nominali, la sfarsitul
anului 2001 comparativ cu sfarsitul lunii iunie 2001, excluzand efectele
reesalonarii;
2. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada o crestere a
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum (criteriu de performanta
structural);
b) semnarea pactului social cu sindicatele si cu alti parteneri, in
concordanta cu programul de limitare a cresterilor salariale si de reducere a
personalului in intreprinderile de stat;
c) semnarea contractelor colective de munca numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim;
d) respectarea plafoanelor trimestriale pentru fondurile de salarii
agregate ale intreprinderilor de stat monitorizate, prevazute la pct. IV din
anexa C la memorandum;
e) respectarea plafoanelor trimestriale pentru arieratele intreprinderilor
de stat monitorizate catre bugetul general consolidat, prevazute la pct. V din
anexa C la memorandum.
XIV. Ministerul Culturii si Cultelor, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
Ministerul Justitiei, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei au
urmatoarele responsabilitati:
1. potrivit pct. 21 din memorandum:
a) aprobarea bugetelor pe anul 2002 ale regiilor autonome, companiilor
nationale si societatilor comerciale de stat, care sa prevada cresterea
fondului de salarii cu cel mult 22% comparativ cu fondul de salarii din anul
2001 sau proportional mai putin daca externalizarea este mai mare de 1%,
prevazute la pct. IV din anexa C la memorandum;
b) semnarea contractelor colective de munca, numai dupa aprobarea bugetelor
societatilor de stat, fara ca ele sa prevada in viitor o legatura intre grila
de salarizare si salariul minim.
XV. Atributii comune tuturor ordonatorilor principali de credite bugetare:
1. potrivit pct. 7 din memorandum:
a) implementarea de masuri corective, inclusiv de masuri suplimentare de
restrictionare a politicii fiscale, la momentul rectificarii bugetului pe anul
2002, in cazul in care se inregistreaza o degradare a contului curent;
2. potrivit pct. 9 din memorandum:
a) atingerea tintei de deficit pe anul 2001 de 3,5% din PIB, inclusiv a
tintelor trimestriale de deficit, prevazute la pct. II din anexa C la
memorandum, prin aprobarea de plafoane de cheltuieli pe lunile noiembrie si
decembrie 2001 care pot fi mai mici decat cele aprobate prin rectificarea
bugetului pe anul 2001, in functie de realizarea veniturilor bugetului general
consolidat;
3. potrivit pct. 13 din memorandum:
a) neacordarea de tichete de masa angajatilor din sectorul bugetar in anul
2002.