HOTARARE Nr.
1414 din 18 noiembrie 2009
pentru înfiintarea,
organizarea si functionarea Institutului National de Sanatate Publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 845 din 8 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 5 alin. (1) şi al art. 6 din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, precum
şi al punctelor 25 şi 27-32 din anexa nr. 2 la Legea nr. 329/2009,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Institutul Naţional de
Sănătate Publică, denumit în continuare Institutul, instituţie publică
cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Sănătăţii, prin comasare
prin fuziune a Institutului de Sănătate Publică Bucureşti cu Institutul de
Sănătate Publică „Prof. Dr. Iuliu Moldovan" Cluj-Napoca, Institutul de
Sănătate Publică laşi, Institutul de Sănătate Publică „Prof. dr. Leonida
Georgescu" Timişoara, Centrul de Sănătate Publică Târgu Mureş şi cu
Centrul de Sănătate Publică Sibiu, care se desfiinţează.
(2) Institutul are sediul în municipiul Bucureşti, str.
dr. Leonte nr. 1-3, sectorul 5.
Art. 2. - Institutul are ca scop:
a) prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor
transmisibile şi netransmisibile;
b) monitorizarea stării de sănătate;
c) promovarea sănătăţii şi educaţia pentru sănătate;
d) evaluarea sănătăţii ocupaţionale;
e) monitorizarea sănătăţii în relaţie cu mediul;
f) elaborarea reglementărilor în domeniul sănătăţii
publice;
g) asigurarea managementului sănătăţii publice;
h) dezvoltarea serviciilor de sănătate publică specifice.
Art. 3. - Pentru îndeplinirea scopurilor prevăzute la
art. 2, Institutul exercită următoarele atribuţii generale:
a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a
reţelei de sănătate publică, în funcţie de domeniul de competenţă;
b) participă la elaborarea strategiilor şi politicilor
din domeniul de competenţă;
c) elaborează proiecte de acte normative, norme,
metodologii şi instrucţiuni privind domeniile specifice din cadrul sănătăţii
publice;
d) efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi
realizează servicii de sănătate publică, la solicitarea unor persoane fizice
sau juridice;
e) supraveghează starea de sănătate a populaţiei,
bolile transmisibile şi netransmisibile, pentru identificarea problemelor de
sănătate comunitară;
f) asigură sistemul de supraveghere epidemiologică,
precum şi de alertă precoce şi răspuns rapid şi participă la schimbul de
informaţii în cadrul reţelei europene de supraveghere epidemiologică în
domeniul bolilor transmisibile;
g) participă la efectuarea de investigaţii
epidemiologice de teren, din proprie iniţiativă, la solicitarea Ministerului
Sănătăţii sau a autorităţilor locale de sănătate publică;
h) elaborează metodologia, instrumentele şi indicatorii
de monitorizare şi evaluare a serviciilor şi programelor de sănătate publică,
de promovare a sănătăţii şi de educaţie pentru sănătate;
i) participă la procesul de învăţământ medical de
specializare şi perfecţionare în domeniile specifice din cadrul sănătăţii;
j) desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare în
domeniul sănătăţii publice şi al managementului sănătăţii publice;
k) colectează, analizează şi diseminează date
statistice privind sănătatea publică;
l) asigură existenţa unui sistem informaţional şi
informatic integrat pentru managementul sănătăţii publice;
m) asigură activitatea economico-financiară,
administrativă şi juridică a Institutului şi a centrelor naţionale şi regionale
de sănătate publică atât prin personalul propriu, cât şi prin personalul de
specialitate preluat de la Centrul Naţional de Perfecţionare în Domeniul
Sanitar Bucureşti, instituţie care se desfiinţează, în condiţiile legii.
Art. 4. - (1) Activitatea Institutului la nivel
teritorial se realizează prin 3 centre naţionale şi 6 centre regionale de
sănătate publică, organizate în structura acestuia, fără personalitate
juridică.
(2) Centrele naţionale, care asigură coordonarea
profesională specifică pe plan naţional a Institutului, sunt:
a) Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al
Bolilor Transmisibile (CNSCBT);
b) Centrul Naţional de Monitorizare a Riscurilor din
Mediul Comunitar (CNMRMC);
c) Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării
de Sănătate (CNEPSS).
(3) Centrele regionale de sănătate publică, care
asigură coordonarea şi execuţia profesională la nivel regional a Institutului,
sunt:
a) Centrul Regional de Sănătate Publică Bucureşti
(CRSPB);
b) Centrul Regional de Sănătate Publică Cluj (CRSPC);
c) Centrul Regional de Sănătate Publică laşi (CRSPI);
d) Centrul Regional de Sănătate Publică Timişoara
(CRSPT);
e) Centrul Regional de Sănătate Publică Târgu Mureş
(CRSPM);
f) Centrul Regional de Sănătate Publică Sibiu (CRSPS).
Art. 5. - (1) Structura organizatorică a Institutului
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Institutului se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 30 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 6. - (1) In cadrul Institutului funcţionează un
consiliu de coordonare format din 11 membri, care are rolul de a aproba
principalele direcţii de acţiune în domeniile de strategie, organizare şi
funcţionare a Institutului.
(2) Preşedintele şi membrii consiliului de coordonare
prevăzut la alin. (1) sunt numiţi prin ordin al ministrului sănătăţii şi nu sunt
remuneraţi.
Art. 7. - (1) Conducerea executivă a Institutului este
asigurată de un director general şi de un director general adjunct economic.
(2) Directorul general trebuie să fie cadru
universitar sau medic primar în domeniile sănătate publică, epidemiologie sau
igienă.
(3) Directorul general este ordonator de credite şi
reprezintă Institutul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu
persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, precum şi în
justiţie.
(4) Conducerea executivă a centrelor naţionale este
asigurată de câte un director.
(5) Conducerea executivă a centrelor regionale este
asigurată de câte un director coordonator.
(6) Funcţiile de conducere ale Institutului se ocupă
prin concurs organizat conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 8. - Atribuţiile directorului general şi ale
directorilor, precum şi ale directorului general adjunct economic şi ale
consiliului de coordonare sunt prevăzute în Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Institutului.
Art. 9. - (1) In termenul prevăzut la art. 8 din Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional, Institutul Naţional de Sănătate Publică preia în administrare,
pe bază de protocol de predare-preluare, clădirile, terenurile şi toate
celelalte bunuri aflate în proprietatea publică a statului şi în administrarea
Institutului de Sănătate Publică Bucureşti, Institutului de Sănătate
Publică „Prof. Dr. Iuliu Moldovan" Cluj-Napoca, Institutului de Sănătate
Publică laşi, Institutului de Sănătate Publică „Prof. Dr. Leonida
Georgescu" Timişoara, Centrului de Sănătate Publică Târgu Mureş şi
Centrului de Sănătate Publică Sibiu. După semnarea protocoalelor menţionate şi
finalizarea procesului de reorganizare, inventarul bunurilor din domeniul
public al statului va fi actualizat, cu menţionarea datelor de identificare a
acestora şi precizarea numerelor de identificare MFP.
(2) Institutul preia, pe bază de protocol de
predare-preluare, personalul de specialitate din cadrul Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, care asigură alături de personalul
propriu activitatea economico-financiară, administrativă şi juridică a
Institutului şi a centrelor naţionale şi regionale de sănătate publică, în
condiţiile legii.
(3) Patrimoniul Institutului Naţional de Sănătate
Publică se stabileşte pe baza bilanţului contabil de închidere la data
predării/preluării însoţit de celelalte anexe potrivit metodologiei existente,
întocmite de instituţiile care se desfiinţează: Institutul de Sănătate Publică
Bucureşti, Institutul de Sănătate Publică „Prof. Dr. Iuliu Moldovan"
Cluj-Napoca, Institutul de Sănătate Publică laşi, Institutul de Sănătate
Publică „Prof. Dr. Leonida Georgescu" Timişoara, Centrul de Sănătate
Publică Târgu Mureş şi Centrul de Sănătate Publică Sibiu, precum şi a
protocoalelor de predare-primire întocmite în termen de 15 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 10. - Cheltuielile curente şi de capital ale
Institutului se finanţează integral de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătăţii, conform legii.
Art. 11. - (1) Institutul funcţionează cu un număr
maxim de 532 de posturi, finanţate integral de la bugetul de stat.
(2) Incadrarea în numărul de posturi prevăzut la alin.
(1) se realizează în termen de maximum 60 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri.
(3) Personalul Institutului este format din personal
contractual şi este salarizat potrivit prevederilor legale în vigoare privind
salarizarea personalului în sectorul bugetar. La preluarea personalului se va
avea în vedere respectarea întocmai a dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 329/2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii, interimar,
Adriean Videanu
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Institutului National de Sănătate Publică
Nr. maxim de posturi: 532
CNSCBT = Centrul Naţional de Supraveghere şi Control
Boli Transmisibile
CNMRMC= Centrul Naţional de Monitorizare a Riscurilor
de Mediu
Comunitar
CNEPSS = Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a
Stării de Sănătate
BFATAM = Buget-Finanţe - Administrativ -Tehnic şi
Mentenanţă
CR - Centru Regional
BB-Bucureşti; CJ -Cluj, IS-Iasi. TM-Timisoara,
MS-Mures. SB-Sibiu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.