HOTARARE Nr.
1721 din 30 decembrie 2008
privind organizarea si
functionarea Ministerului Tineretului si Sportului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 13 ianuarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 221/2008 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Tineretului şi Sportului este
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, care elaborează şi asigură aplicarea
strategiei şi politicilor Guvernului în domeniile tineretului şi sportului.
(2) Ministerul Tineretului şi Sportului are sediul
principal în municipiul Bucureşti, str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2, precum
şi alte spaţii necesare desfăşurării activităţii, situate în str. Eremia
Grigorescu nr. 26, sectorul 1, respectiv în str. Dem. I.
Dobrescu nr. 4-6, sectorul 1.
CAPITOLUL II
Principalele atribuţii ale Ministerului Tineretului şi Sportului
Art. 2. - (1) In îndeplinirea
rolului şi a obiectivelor sale generale, Ministerul Tineretului şi Sportului
exercită următoarele atribuţii principale:
a) asigură elaborarea strategiei de punere în aplicare
a Programului de guvernare în domeniile tineretului şi sportului; fundamentează
şi propune Guvernului politici în domeniile tineretului şi sportului;
b) iniţiază, elaborează ori, după caz, avizează
proiecte de acte normative, în vederea realizării obiectivelor strategice şi a
politicilor în domeniile tineretului şi sportului;
c) asigură administrarea bunurilor proprietate publică
şi/sau privată a statului încredinţate, potrivit prevederilor legale;
d) asigură, în numele statului român, reprezentarea pe
plan intern şi extern în domeniile tineretului şi sportului;
e) asigură urmărirea aplicării şi controlul respectării
legilor şi a celorlalte acte normative din domeniile tineretului şi sportului;
f) colaborează cu celelalte ministere şi organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile
administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice şi persoane juridice
de drept public sau privat, române ori străine.
(2) Ministerul Tineretului şi Sportului îndeplineşte
orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin alte acte normative privind
politicile în domeniile tineretului şi sportului.
Art. 3. - (1) In îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale în domeniul activităţii de tineret, Ministerul Tineretului şi Sportului
are următoarele atribuţii specifice:
a) aplică politica guvernamentală pentru tineret,
fundamentează şi elaborează studii şi cercetări, analize şi prognoze privind
problemele tineretului în mod direct, prin instituţiile aflate în subordinea sa
sau în colaborare cu persoane juridice ori fizice autorizate;
b) colaborează şi sprijină structurile de şi pentru
tineret, legal constituite, în vederea atingerii obiectivelor cuprinse în
programele sale;
c) elaborează programe în scopul finanţării acţiunilor
proprii;
d) autorizează şi avizează desfăşurarea activităţilor
din bazele proprii;
e) stabileşte contacte la nivel internaţional cu
instituţii şi organisme similare;
f) sprijină formarea, pregătirea şi perfecţionarea
profesională în domeniul tineretului în mod direct, prin instituţiile aflate în
subordinea sa sau în colaborare cu instituţii şi organisme de specialitate din
ţară şi din străinătate;
g) organizează activităţi de profil cu caracter
naţional şi internaţional, asigurându-se în acest fel participarea directă şi
pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare;
h) înfiinţează centre de tineret noi ori prin
amenajarea spaţiilor şi imobilelor neutilizate din domeniul public al statului
sau aflate în administrarea instituţiilor din subordinea sa;
i) colaborează direct cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei sau prin structurile specializate
din subordine, în domenii de interes comun;
j) avizează proiectele de acte normative iniţiate de
alte instituţii în domeniul tineretului;
k) fundamentează şi elaborează
studii şi cercetări, analize şi prognoze privind problematica studenţească;
l) elaborează şi implementează
planul de reabilitare şi de extindere centrelor de agrement;
m) asigură organizarea şi administrarea centrelor de
agrement;
n) elaborează regulamentul privind funcţionarea şi
administrarea centrelor de agrement, metodologia privind repartizarea locurilor
în taberele studenţeşti şi eliberarea biletelor de tabără, precum şi criteriile
de eligibilitate ale participanţilor;
o) elaborează şi implementează
planul de extindere şi dezvoltare a reţelei caselor de cultură ale studenţilor;
p) coordonează şi monitorizează buna desfăşurare a
activităţilor specifice caselor de cultură ale studenţilor şi Complexului
Cultural Sportiv Studenţesc „Tei" din Bucureşti;
r) elaborează şi derulează proiecte şi programe
naţionale şi internaţionale în interesul studenţilor;
s) acordă asistenţă de specialitate studenţilor şi
structurilor asociative studenţeşti în vederea elaborării unor proiecte şi
programe care au următoarele obiective:
- impulsionarea participării studenţilor, sub
diversele ei forme, şi anume: civică, culturală, economică şi educaţională,
politică, inclusiv prin implicarea acestora în actul decizional;
- stimularea creativităţii studenţilor;
- promovarea mobilităţii studenţilor în spaţiul
european;
- atenuarea impactului factorilor de risc care conduc
la marginalizare şi excludere socială;
t) sprijină formarea, pregătirea şi perfecţionarea
profesională a studenţilor şi tinerilor;
u) editează, produce şi
difuzează materiale de specialitate, cuprinzând informaţii utile tinerilor,
precum şi instituţiilor şi structurilor asociative studenţeşti implicate în
activitatea de tineret;
v) organizează tabere sociale şi tematice pentru
tineri;
w) acreditează, în vederea
colaborării, persoane juridice şi fizice, pentru organizarea de tabere pentru
copii, studenţi şi tineri.
Art. 4. - (1) In îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale în domeniul absorbţiei fondurilor europene, Ministerul Tineretului şi
Sportului are următoarele atribuţii specifice:
a) înfiinţează centre noi pentru tineret cu
responsabilităţi directe în atragerea fondurilor comunitare pe domeniul
tineret;
b) gestionează fonduri publice şi fonduri atrase de la
organisme finanţatoare interne sau internaţionale, pe care le alocă susţinerii
iniţiativelor tinerilor şi ale structurilor neguvernamentale de şi pentru tineret,
prin selecţie competitivă de proiecte desfăşurată conform legislaţiei
specifice;
c) în calitate de gestionar, beneficiar sau partener accesează fonduri structurale destinate susţinerii
politicilor de coeziune în domeniul tineretului, cu respectarea metodologiei
specifice;
d) aprobă programul de lucru anual al Agenţiei
Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale, până la termenul impus de Comisia Europeană;
e) stabileşte politicile şi priorităţile naţionale în
domeniul tineretului, pe acţiuni, măsuri de monitorizare şi evaluare a
impactului proiectelor, care vor fi utilizate în comun de Agenţia Naţională
pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, cu
scopul de a estima modul în care programul „Youth in Action" îşi atinge
obiectivele la nivel naţional, în general, şi, în particular, modul în care
contribuie la modernizarea sistemelor şi practicilor în domeniul sprijinirii
tineretului;
f) evaluează sistemul şi procedurile de organizare şi
funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul
Educaţiei şi Formării Profesionale, în conformitate cu Ghidul pentru
autorităţile naţionale referitor la Declaraţia de asigurare ex-ante, stabilit de Comisia Europeană,
în vederea emiterii şi trimiterii unei declaraţii de asigurare ex-ante la termenul impus de aceasta,
însoţită de documentele-suport prevăzute de ghidul sus-menţionat;
g) întocmeşte şi aplică metodologia care va sta la
baza efectuării controlului secundar, pentru granturile comunitare aferente
diferitelor tipuri de proiecte;
h) supervizează mecanismul de control naţional primar
şi secundar şi centralizează rezultatele din rapoarte, în scopul emiterii
declaraţiei anuale de asigurare;
i) controlează şi coordonează activitatea Agenţiei
Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale cu privire la managementul corect al fondurilor comunitare pentru
realizarea proiectelor din cadrul programului, asigurând gestionarea
corespunzătoare a acestora;
j) colaborează şi consultă Comisia Europeană în vederea
monitorizării şi supervizării Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în
Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale;
k) stabileşte un mecanism propriu de raportare şi
urmărire a neregulilor şi/sau fraudelor, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
l) emite, la fiecare sfârşit de
an, o declaraţie de asigurare ex-post comună, care să certifice: corectitudinea şi transparenţa
sistemelor financiare şi ale procedurilor Agenţiei Naţionale pentru Programe
Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale referitoare la
managementul acţiunilor descentralizate, probitatea conturilor, o asigurare
rezonabilă asupra faptului că resursele financiare alocate proiectelor
finanţate de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei
şi Formării Profesionale au fost folosite pentru scopurile declarate în
respectivele proiecte şi în conformitate cu principiile unui management
financiar corect, conform Regulamentului financiar comunitar, şi, de asemenea,
că procedurile de control primar şi secundar puse în practică pot să garanteze
în mod corespunzător legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor subsecvente; această declaraţie va fi întocmită în
conformitate cu formatul impus de Comisia Europeană şi va ţine cont de
rezultatele controalelor desfăşurate pe parcursul anului;
m) poate revoca, prin ordin al ministrului,
actul de desemnare a Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul
Educaţiei şi Formării Profesionale, din proprie iniţiativă sau în urma unei
solicitări din partea Comisiei Europene, în eventualitatea unor nereguli,
neglijenţe sau fraude care pot fi atribuite Agenţiei Naţionale pentru Programe
Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale; în cazul unor
deficienţe serioase repetate sau al unui management neperformant al Agenţiei
Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale, Comisia Europeană poate solicita Ministerului Tineretului şi
Sportului revocarea actului de desemnare a Agenţiei Naţionale pentru Programe
Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, cu o notificare în
termen de 3 luni. Ministerul Tineretului şi Sportului poate revoca, prin ordin
al ministrului, actul de desemnare a Agenţiei Naţionale pentru Programe
Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, pentru alte motive
întemeiate. In acest caz, Ministerul Tineretului şi Sportului va notifica
Comisiei Europene, precizând motivele, cu cel puţin 6 luni înainte de data prevăzută,
în vederea încheierii mandatului Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare
în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale.
(2) Finanţarea acţiunilor de tineret se poate face din
venituri realizate prin derularea de programe şi acţiuni, din donaţii şi
sponsorizări, precum şi din fondurile alocate de la bugetul de stat în acest
scop.
Art. 5. - In îndeplinirea rolului şi a obiectivelor
sale în domeniul activităţii sportive, Ministerul Tineretului şi Sportului are
următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează şi susţine strategia generală a
organizării şi dezvoltării activităţii sportive şi reprezintă interesele
statului în raport cu federaţiile sportive naţionale;
b) elaborează normele generale de folosire a
mijloacelor materiale aflate în administrarea sa şi a mijloacelor financiare
pentru activitatea sportivă, care provin din alocaţii de la bugetul de stat;
c) colaborează cu ministerele
şi cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu
instituţiile de cercetare şi cu unităţile de învăţământ şi sanitare de
specialitate pentru organizarea şi dezvoltarea educaţiei fizice şi sportului;
d) conlucrează cu Comitetul
Olimpic Român în finanţarea şi derularea programelor privind pregătirea şi
participarea sportivilor români la jocurile olimpice, precum şi pentru
promovarea valenţelor educative ale olimpismului;
e) supraveghează menţinerea destinaţiei bazelor
sportive din domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi a celor care au aparţinut domeniului
public şi au intrat în circuitul privat după anul 1989;
f) supraveghează menţinerea destinaţiei bazelor
şi/sau instalaţiilor sportive care au aparţinut domeniului public sau privat al
statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale şi care, ulterior, au fost
dobândite ca active patrimoniale destinate activităţii sportive sau vândute
către societăţile comerciale;
g) propune structura anuală a subvenţiilor de la
bugetul de stat;
h) repartizează bugetul afectat activităţii sportive pentru:
- activitatea proprie şi cea a unităţilor din
subordinea sa;
- federaţiile sportive naţionale, în baza contractelor
de finanţare a obiectivelor şi programelor sportive ale acestora;
- premierea performanţelor deosebite obţinute la
competiţiile sportive internaţionale oficiale;
i) autorizează afilierea federaţiilor sportive
naţionale la federaţiile sportive internaţionale de profil şi la alte foruri
continentale sau mondiale, precum şi afilierea tuturor organizaţiilor cu profil sportiv la forurile
internaţionale de specialitate;
j) supraveghează şi controlează respectarea de către
structurile sportive a dispoziţiilor legale în vigoare şi a prevederilor
cuprinse în statutele şi în actele de constituire a acestora;
k) organizează sau sprijină, potrivit legii, formarea,
pregătirea profesională şi perfecţionarea specialiştilor din domeniul
sportului, conlucrând în acest scop cu instituţiile şi organismele de
specialitate din ţară şi din străinătate;
l) elaborează şi duce la
îndeplinire, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale,
planurile de construire şi de modernizare a bazelor şi instalaţiilor sportive,
în vederea dezvoltării sportului de performanţă de interes naţional şi
internaţional; avizează normativele tehnice în materie de baze şi instalaţii
sportive;
m) recunoaşte sau revocă, potrivit legii, existenţa
unei structuri sportive prin înscrierea, respectiv
radierea acesteia din Registrul sportiv;
n) avizează constituirea structurilor sportive,
inclusiv înscrierea ca persoane juridice a cluburilor sportive profesioniste
organizate ca societăţi comerciale sportive pe acţiuni, respectiv retrage
avizul de funcţionare a acestora;
o) elaborează criteriile de acordare şi atribuie
distincţiile şi titlurile sportive, altele decât cele stabilite prin lege;
p) sprijină organizarea şi promovarea cercetării
ştiinţifice şi asistenţei medicale în domeniul sportiv;
r) autorizează desfăşurarea pe
teritoriul României a campionatelor mondiale, europene şi regionale şi
participarea reprezentativelor naţionale la campionatele mondiale şi europene
organizate în străinătate, precum şi la campionatele regionale;
s) promovează măsurile de prevenire, control şi
reprimare a folosirii substanţelor interzise şi a metodelor neregulamentare
destinate să mărească în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să
modifice rezultatele competiţiilor;
t) adoptă măsuri pentru prevenirea şi combaterea
violenţei la manifestările sportive;
u) reprezintă interesele statului în diferite organe şi
organisme sportive internaţionale; negociază şi încheie acorduri, înţelegeri,
protocoale şi alte documente de colaborare în domeniul sportului cu organisme
de specialitate din alte ţări, pe baza prevederilor legale în vigoare;
v) colaborează cu celelalte organe ale administraţiei
publice centrale şi locale pentru susţinerea sportului pentru toţi şi de
performanţă, asigurarea unei eficiente sporite pe linia supravegherii şi
controlului, exercitării autorităţii disciplinare, formării şi perfecţionării
specialiştilor din domeniul sportului, pentru corelarea finanţării activităţii
sportive, prevenirea violenţei în sport şi combaterea dopajului.
CAPITOLUL III
Structura organizatorică şi conducerea Ministerului Tineretului şi
Sportului
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Tineretului şi Sportului, formată din direcţii generale şi direcţii, este
prevăzută în anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului
tineretului şi sportului se pot organiza servicii, birouri, compartimente sau
colective temporare şi se poate stabili numărul total al posturilor, numărul
posturilor de conducere şi numărul posturilor de execuţie, în condiţiile legii,
cu respectarea numărului de posturi aprobat.
(2) Personalul Ministerului Tineretului şi Sportului
este compus din demnitari şi asimilaţi ai acestora, funcţionari publici, cu
funcţii publice generale sau specifice, şi din personal contractual.
(3) Numărul maxim de posturi
pentru aparatul propriu al Ministerului Tineretului şi Sportului este de 381,
exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale
ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Tineretului şi Sportului
se stabilesc prin fişa postului, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută
în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului,
aprobat prin ordin al ministrului tineretului şi sportului.
(5) Statul de funcţii pentru aparatul propriu al
Ministerului Tineretului şi Sportului se aprobă prin ordin al ministrului
tineretului şi sportului.
(6) Incadrarea şi salarizarea personalului se fac
potrivit prevederilor aplicabile personalului din administraţia publică
centrală.
Art. 7. - (1) Conducerea Ministerului Tineretului şi
Sportului este exercitată de ministru, ajutat de 2 secretari de stat şi un
subsecretar de stat numiţi prin decizie a primului-ministru; funcţia de
ministru, funcţia de secretar de stat şi funcţia de subsecretar de stat sunt
funcţii de demnitate publică, potrivit legii.
(2) Ministrul tineretului şi sportului reprezintă
Ministerul Tineretului şi Sportului în raporturile cu celelalte autorităţi
publice, cu organisme şi organizaţii, precum şi cu celelalte persoane juridice
şi fizice din ţară şi din străinătate.
(3) Ministrul tineretului şi sportului este ordonator
principal de credite.
(4) Secretarii de stat şi
subsecretarul de stat se subordonează ministrului tineretului şi sportului şi
îndeplinesc atribuţiile stabilite prin ordin al ministrului tineretului şi
sportului.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
tineretului şi sportului emite ordine şi instrucţiuni.
Art. 8. - (1) Ministerul Tineretului şi Sportului are
un secretar general şi un secretar general adjunct, înalţi funcţionari publici,
numiţi în condiţiile legii.
(2) Secretarul general şi secretarul general adjunct
sunt subordonaţi ministrului tineretului şi sportului şi îndeplinesc
atribuţiile prevăzute de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare şi
atribuţii stabilite prin ordin al ministrului tineretului şi sportului.
Art. 9. - (1) Pe lângă ministrul tineretului şi
sportului funcţionează, ca organ consultativ, Colegiul ministerului. Componenţa
şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale Colegiului ministerului se
aprobă prin ordin al ministrului tineretului şi sportului.
(2) Colegiul ministerului se întruneşte, la cererea
ministrului tineretului şi sportului, pentru dezbaterea unor probleme privind
activitatea ministerului.
(3) Preşedintele Colegiului ministerului este ministrul
tineretului şi sportului. In lipsa acestuia, atribuţiile preşedintelui se
exercită de unul dintre secretarii de stat sau de subsecretarul de stat,
desemnat de ministrul tineretului şi sportului.
Art. 10. - (1) Ministrul tineretului şi sportului poate
delega unele dintre atribuţiile sale secretarilor de stat, subsecretarului de
stat sau altei persoane desemnate de acesta.
(2) Pentru atribuţiile din activitatea curentă ce nu
impun luarea unei decizii la nivelul conducerii Ministerului Tineretului şi Sportului,
delegarea unor atribuţii din competenţa ministrului tineretului şi sportului
poate fi dispusă prin ordin al acestuia.
Art. 11. - Prin ordin al ministrului tineretului şi
sportului se numesc, în condiţiile legii, directorii generali, directorii executivi
şi directorii din unităţile din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului.
Art. 12. - La nivelul Ministerului Tineretului şi
Sportului pot funcţiona consilii consultative pe probleme de tineret şi sport.
Infiinţarea, desfiinţarea, competenţele şi componenţa acestor consilii se
stabilesc prin ordin al ministrului tineretului şi
sportului.
Art. 13. - (1) Ministerul Tineretului şi Sportului şi
toate unităţile aflate în subordinea acestuia pot închiria spaţii pentru
necesităţi proprii şi pot închiria, la rândul lor, spaţii unor operatori
economici sau pot da în folosinţa gratuită a altor instituţii de utilitate
publică spaţii situate în imobilele proprietate publică sau privată a statului,
în care îşi desfăşoară activitatea şi pe care le administrează, în condiţiile
legii.
(2) Veniturile rezultate din închirierea bunurilor
prevăzute la alin. (1) se vor reţine integral la bugetul Ministerului
Tineretului şi Sportului, respectiv bugetele instituţiilor subordonate şi vor
constitui venituri proprii; aceste venituri vor fi utilizate pentru
modernizarea imobilelor respective.
CAPITOLUL IV
Unităţile subordonate Ministerului Tineretului şi
Sportului
Art. 14. - (1) Unităţile din subordinea Ministerului
Tineretului şi Sportului şi sursele de finanţare ale acestora sunt prevăzute în
anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică, statele de funcţii,
numărul de posturi şi normele de organizare şi funcţionare ale unităţilor din
subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului se aprobă prin ordin al
ministrului tineretului şi sportului.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile
personalului din unităţile subordonate Ministerului Tineretului şi Sportului,
precum şi statele de funcţii corespunzătoare se aprobă prin ordin al
ministrului tineretului şi sportului, la propunerea conducătorilor acestor
unităţi.
Art. 15. - (1) Direcţiile pentru tineret judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti şi direcţiile pentru sport judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale
Ministerului Tineretului şi Sportului, cu personalitate juridică, înfiinţate în
condiţiile legii.
(2) Direcţiile pentru tineret
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi direcţiile pentru sport
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti sunt finanţate din venituri proprii
şi subvenţii acordate de la bugetul de stat.
Art. 16. - (1) Direcţiile pentru sport judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii principale:
a) ţin evidenţa structurilor sportive fără
personalitate juridică din judeţ, prin înscrierea acestora în Registrul
sportiv;
b) finanţează, pe bază de contract, programele sportive
ale asociaţiilor judeţene şi ale municipiului Bucureşti pe ramuri de sport şi
ale cluburilor sportive aflate în raza administrativ-teritorială respectivă, în
limita sumei prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli cu această
destinaţie;
c) colaborează cu consiliile
locale în scopul utilizării eficiente a alocaţiilor acordate de la bugetele
locale pentru activitatea sportivă de performanţă în teritoriu;
d) elaborează şi duc la îndeplinire, în colaborare cu
autorităţile administraţiei publice locale, planurile de construire şi de
îmbunătăţire a bazelor şi instalaţiilor sportive, în vederea dezvoltării
sportului în general şi a sportului de performanţă în teritoriu; finanţează
unele programe speciale pentru sportivi, secţii sau echipe din raza lor
administrativ-teritorială;
e) colaborează cu inspectoratele şcolare, unităţile de
învăţământ şi cu instituţiile de învăţământ superior, pentru organizarea şi dezvoltarea
sportului şcolar şi universitar, precum şi pentru formarea şi perfecţionarea
pregătirii profesionale a instructorilor sportivi;
f) iniţiază măsurile necesare pentru prevenirea
violenţei la manifestările sportive organizate în raza lor administrativ-teritorială,
precum şi a dopajului în sport;
g) sprijină cu mijloace materiale şi financiare
practicarea sportului pentru toţi;
h) îndrumă şi controlează din punct de vedere
tehnico-metodic şi de specialitate structurile sportive din judeţ;
i) supraveghează menţinerea destinaţiei bazelor
sportive din domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi a celor care au aparţinut domeniului
public şi au intrat în circuitul privat.
(2) Direcţiile pentru sport judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite prin acte
normative specifice activităţii sportive şi prin regulamentele aprobate de
ministrul tineretului şi sportului.
Art. 17. - (1) Direcţiile pentru tineret judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, au următoarele atribuţii principale:
a) aplică politica guvernamentală pentru tineret,
fundamentează şi elaborează studii şi cercetări, analize şi prognoze privind
problemele tineretului direct, prin instituţiile aflate în subordinea sa sau în
colaborare cu persoane juridice ori fizice autorizate;
b) aplică politica guvernamentală în domeniul educaţiei
nonformale pentru copii şi tineri;
c) contribuie, prin stimularea performanţei şi
capacităţii tinerilor, la realizarea programului de reformă al Guvernului de
integrare în Uniunea Europeană;
d) colaborează cu structurile de şi pentru tineret
legal constituite;
e) elaborează programe în scopul finanţării acţiunilor
proprii;
f) sprijină acţiunile structurilor asociative de
tineret, acţiuni care corespund obiectivelor cuprinse în programele sale;
g) autorizează şi avizează desfăşurarea activităţilor
din bazele proprii;
h) stabilesc contacte la nivel internaţional cu
instituţii şi organisme similare;
i) sprijină structurile asociative de tineret în
realizarea de programe interne şi internaţionale;
j) sprijină formarea, pregătirea şi perfecţionarea
profesională în domeniul tineretului direct, prin cele 151 de centre de
agrement pentru tineret sau în colaborare cu instituţii şi organisme de
specialitate din ţară şi din străinătate;
k) organizează activităţi de profil cu caracter
naţional şi internaţional, asigurându-se în acest fel participarea directă şi
pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare;
l) înfiinţează centre de
tineret noi ori prin amenajarea spaţiilor şi imobilelor neutilizate din
domeniul public al statului sau aflate în administrarea instituţiilor din
subordinea sa;
m) colaborează cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării, direct sau prin structurile specializate din subordine, în domenii de
interes comun;
n) avizează proiectele de acte normative iniţiate de
alte instituţii în domeniul tineretului;
(2) Direcţiile pentru tineret judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite prin acte
normative specifice activităţii de tineret şi prin regulamentele aprobate de
ministrul tineretului şi sportului.
Art. 18. -In subordinea direcţiilor pentru sport
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti funcţionează unităţi de administrare
a bazelor sportive, fără personalitate juridică, finanţate din venituri proprii
şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, care au ca obiect de activitate administrarea şi
întreţinerea bazelor sportive, precum şi prestarea de servicii pentru activitatea
sportivă şi de tineret.
Art. 19. - (1) Cluburile sportive din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului sunt instituţii publice finanţate
din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, care au ca
obiect de activitate:
a) realizarea performanţei, selecţia, pregătirea şi
participarea la competiţii interne şi internaţionale;
b) promovarea spiritului de fairplay, combaterea şi
prevenirea violenţei şi dopajului în activitatea sportivă;
c) promovarea uneia sau mai multor discipline sportive;
d) administrarea bazei materiale sportive proprii;
e) organizarea de competiţii
sportive în conformitate cu statutele şi regulamentele federaţiilor sportive
naţionale.
(2) Cluburile sportive pot desfăşura şi alte activităţi
în vederea realizării scopului şi obiectului de activitate, în condiţiile
legii.
Art. 20. - Complexurile
sportive naţionale sunt instituţii publice în subordinea Ministerului
Tineretului şi Sportului, finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate
de la bugetul de stat. Obiectul de activitate al acestora constă în
administrarea bazelor sportive de interes naţional şi internaţional, destinate
cu prioritate pregătirii loturilor naţionale şi olimpice, precum şi organizării
competiţiilor de nivel naţional şi internaţional.
Art. 21. - (1) Centrul Naţional de Formare şi
Perfecţionare a Antrenorilor este instituţie publică cu personalitate juridică,
în subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului, cu sediul în municipiul
Bucureşti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2, finanţată din venituri proprii
şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Obiectul de activitate al
instituţiei prevăzute la alin. (1) îl constituie formarea, promovarea şi
perfecţionarea antrenorilor şi a altor specialişti din domeniul sportului, în
conformitate cu Statutul antrenorului şi cu celelalte dispoziţii legale în
vigoare.
Art. 22. - Institutul Naţional de Cercetare pentru
Sport, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Tineretului şi Sportului, se organizează şi funcţionează potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
Art. 23. - (1) Muzeul Sportului
este instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Tineretului şi Sportului, cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei
nr. 12, sectorul 3, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat.
(2) Obiectul de activitate al Muzeului Sportului constă
în achiziţionarea, conservarea, cercetarea şi expunerea colecţiilor de bunuri
din domeniul educaţiei fizice şi sportului.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 24. - (1) Ministerul Tineretului şi Sportului are
în dotare un parc auto, potrivit dispoziţiilor legale.
(2) Persoanele care prin lege au dreptul de a utiliza
mijloacele de transport din dotarea Ministerului Tineretului şi Sportului,
precum şi persoanele care desfăşoară activităţi specifice pot folosi mijloacele
de transport din parcul propriu al Ministerului Tineretului şi Sportului, în
baza permisului de conducere pe care îl posedă, cu aprobarea prealabilă a
ministrului tineretului şi sportului.
Art. 25. - (1) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Incadrarea în numărul de posturi aprobat şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului tineretului şi
sportului în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 26. - (1) Agenţia
Naţională pentru Sprijinirea Iniţiativelor Tinerilor şi Agenţia pentru
Sprijinirea Studenţilor, instituţii publice cu personalitate juridică în
subordinea Autorităţii Naţionale pentru Tineret, se desfiinţează.
(2) Ministerul Tineretului şi Sportului va prelua toate
drepturile şi obligaţiile instituţiilor prevăzute la alin. (1), inclusiv
personalul şi bunurile mobile şi imobile aflate în administrarea sau, după caz,
în proprietatea acestora, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de
15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 27. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 759/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 9
iulie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului
nr. 384/2005 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Tineret, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 10 mai 2005, cu
modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 763/2004
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Sprijinirea
Studenţilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 21 mai 2004, şi Hotărârea
Guvernului nr. 198/2002 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Sprijinirea Iniţiativelor Tinerilor - ANSIT, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 182
din 18 martie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul tineretului şi sportului,
Monica Maria Iacob-Ridzi
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1*)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A MINISTERULUI
TINERETULUI ŞI SPORTULUI
Nr. maxim de posturi = 381, exclusiv demnitarii şi
cabinetul ministrului
*se organizează la nivel de direcţie generală
*) Anexa nr. 1 este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Tineretului şi Sportului
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
I.
|
Direcţiile pentru tineret judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
II.
|
Casele de cultură ale studenţilor şi Complexul Cultural Sportiv
Studenţesc „Tei" - Bucureşti
|
|
III.
|
Direcţiile pentru sport judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat - 695 posturi
|
IV.
|
Cluburi sportive
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
1.
|
Clubul Sportiv „Unirea" Alba Iulia
|
|
2.
|
Clubul Sportiv Municipal Arad
|
|
3.
|
Clubul Sportiv Municipal Piteşti
|
|
4.
|
Clubul Sportiv „Muscel" Câmpulung
|
|
5.
|
Sport Club Municipal Bacău
|
|
6.
|
Clubul Sportiv Municipal Oneşti
|
|
7.
|
Clubul Sportiv „Crişul" Oradea
|
|
8.
|
Clubul Sportiv Municipal Bistriţa
|
|
9.
|
Clubul Sportiv Botoşani
|
|
10.
|
Clubul Sportiv Municipal Braşov
|
|
11.
|
Clubul Sportiv Municipal Brăila
|
|
12.
|
Clubul Sportiv Municipal Buzău
|
|
13.
|
Clubul Sportiv Municipal Reşiţa
|
|
14.
|
Clubul Sportiv Municipal Călăraşi
|
|
15.
|
Clubul Sportiv Municipal Cluj-Napoca
|
|
16.
|
Clubul Sportiv „Farul" Constanţa
|
|
17.
|
Clubul Sportiv Municipal Sfântu Gheorghe
|
|
18.
|
Clubul Sportiv Târgovişte
|
|
19.
|
Clubul Sportiv Municipal Craiova
|
|
20.
|
Clubul Sportiv Municipal „Dunărea" Galaţi
|
|
21.
|
Clubul Sportiv Municipal Giurgiu
|
|
22.
|
Clubul Sportiv „Pandurii" Târgu Jiu
|
|
23.
|
Sport Club Miercurea-Ciuc
|
|
24.
|
Clubul Sportiv Municipal laşi
|
|
25.
|
Clubul Sportiv Municipal Baia Mare
|
|
26.
|
Clubul Sportiv „Mureşul" Târgu Mureş
|
|
27.
|
Clubul Sportiv „Ceahlăul" Piatra-Neamţ
|
|
28.
|
Clubul Atletic Roman
|
|
29.
|
Clubul Sportiv „Petrolul" Ploieşti
|
|
30.
|
Clubul Sportiv Orăşenesc Sinaia
|
|
31.
|
Clubul Sportiv Satu Mare
|
|
32.
|
Clubul Sportiv Municipal „Armătura" Zalău
|
|
33.
|
Clubul Sportiv Municipal Sibiu
|
|
34.
|
Clubul Sportiv Municipal Suceava
|
|
35.
|
Clubul Sporturilor Tehnico-Aplicative Suceava
|
|
36.
|
Clubul Sportiv „Teleorman" Alexandria
|
|
37.
|
Clubul Sportiv Municipal Timişoara
|
|
38.
|
Clubul Sportiv Municipal „Danubiu" Tulcea
|
|
39.
|
Clubul Sportiv „Viitorul" Vaslui
|
|
Denumirea unităţii
|
Sursa de finanţare
|
40.
|
Clubul Sportiv „Chimia" Râmnicu Vâlcea
|
|
41.
|
Clubul Sportiv „Unirea" Focşani
|
|
42.
|
Clubul Sportiv „Olimpia"
Bucureşti
|
|
43.
|
Clubul Sportiv Şcolar „Triumf" Bucureşti
|
|
44.
|
Clubul Central de Şah Bucureşti
|
|
45.
|
Clubul Sporturilor Tehnico-Aplicative Bucureşti
|
|
46.
|
Clubul Sportiv Municipal Drobeta-Turnu Severin
|
|
47.
|
Clubul Sporturilor de Iarna Vatra Dornei
|
|
48.
|
Sport Club Municipal Deva
|
|
V.
|
Complexuri sportive naţionale
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
1.
|
Complexul Sportiv Naţional „Lia Manoliu"
Bucureşti
|
|
2.
|
Complexul Sportiv Naţional Snagov
|
|
3.
|
Complexul Sportiv Naţional
„Nicolae Navasart" Snagov
|
|
4.
|
Complexul Sportiv Naţional Poiana Braşov
|
|
5.
|
Complexul Sportiv Naţional Bascov
|
|
6.
|
Complexul Sportiv Naţional Orşova
|
|
7.
|
Complexul Sportiv Naţional Piatra Arsă
|
|
8.
|
Complexul Sportiv Naţional „Sala Polivalentă"
Bucureşti
|
|
9.
|
Complexul Sportiv Naţional Izvorul Mureşului
|
|
VI.
|
Centrul Naţional de Formare şi Perfecţionare a Antrenorilor
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
VII.
|
Muzeul Sportului
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
VIII.
|
Institutul Naţional de Cercetări pentru Probleme de Sport
|
Cu finanţare din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de
stat
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi prevăzut pentru unităţile
cuprinse la pct. I şi II este 1.388, din care 1.000 de posturi
pentru direcţiile pentru tineret judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti -
servicii publice deconcentrate. Numărul maxim de posturi pentru unităţile
prevăzute la pct. III-VIII este de 3.310, din care 267 de posturi pentru
direcţiile pentru sport judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti - servicii
publice deconcentrate.