HOTARARE Nr. 179 din 9
februarie 2006
pentru aprobarea Acordului
tehnic dintre Ministerul Administratiei si Internelor din Romania si Ministerul
Apararii din Republica Italiana privind schimburile in domeniul formarii de
personal, semnat la Roma la 5 decembrie 2005 si la Bucuresti la 6 decembrie
2005
ACT EMIS DE:
GUVERNUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 17 februarie 2006
In temeiul art. 108 din
Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind
tratatele,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare.
Articol unic. - Se
aproba Acordul tehnic dintre Ministerul Administratiei si Internelor din
Romania si Ministerul Apararii din Republica Italiana privind schimburile in
domeniul formarii de personal, semnat la Roma la 5 decembrie 2005 si la
Bucuresti la 6 decembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul
administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul afacerilor
externe,
Mihai Razvan Ungureanu
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vladescu
ACORD TEHNIC*)
intre Ministerul
Administratiei si Internelor din Romania si Ministerul Apararii din Republica
Italiana privind schimburile in domeniul formarii de personal
*) Traducere.
Ministerul
Administratiei si Internelor din Romania, prin Jandarmeria Romana, si
Ministerul Apararii din Republica Italiana, prin Arma Carabinierilor, denumite
in continuare parti,
luand in considerare:
- sprijinul acordat de
Republica Italiana in procesul de integrare a Romaniei in structurile
euroatlantice;
- termenii Acordului
dintre statele-parti la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul
fortelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951 (S.O.F.A.);
- prevederile art. 13
din Statutul Asociatiei Fortelor de Politie si Jandarmerie Europene si
Mediteraneene cu Statut Militar,
au convenit
urmatoarele:
Art. 1. - Scopul
1. Scopul prezentului
acord tehnic intre Ministerul Administratiei si Internelor din Romania si
Ministerul Apararii din Republica Italiana privind schimburile in domeniul
formarii de personal, denumit in continuare acord tehnic, este acela de a
institui si reglementa un program de schimb de personal intre Jandarmeria
Romana si Arma Carabinierilor, avand ca obiectiv intensificarea schimbului de
experienta in domeniul pregatirii personalului pentru activitatea de prevenire
si combatere a infractiunilor, referitoare la cunoasterea tehnicilor de
conservare si retinere a corpurilor delicte, precum si de intocmire a actelor
premergatoare in vederea inceperii urmaririi penale.
2. Prezentul acord
tehnic defineste conditiile generale care guverneaza programul mentionat, in
cadrul limitelor prevazute de legile si regulamentele in vigoare in teritoriile
statelor partilor si de termenii Acordului dintre statele-parti la Tratatul
Atlanticului de Nord cu privire la statutul fortelor lor, semnat la Londra la
19 iunie 1951 (S.O.F.A.).
Art. 2. - Definitii
Pentru scopurile
prezentului acord tehnic, urmatorii termeni sunt definiti astfel:
a) personal la schimb -
reprezinta orice ofiter sau subofiter aflat in serviciul activ in cadrul uneia
dintre cele doua parti, care este prezent pe teritoriul statului celeilalte
parti, in virtutea prezentului program de schimb;
b) forta de origine -
forta statului de origine, careia ii apartine personalul la schimb;
c) forta gazda - forta
pe langa care va fi desemnat personalul la schimb, in vederea aplicarii
prezentului program la schimb;
d) statul de origine -
statul caruia ii apartine forta de origine;
e) statul gazda -
statul caruia ii apartine forta gazda;
f) membrii familiei -
membrii familiei personalului la schimb care sunt prezenti pe teritoriul
statului gazda cu acordul fortei de origine si care, in conformitate cu Acordul
dintre statele-parti la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul
fortelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951 (S.O.F.A.), au statut de
personal la schimb.
Art. 3. - Modalitati de
realizare a schimburilor
1. Atributiile
personalului la schimb vor fi stabilite de comun acord de catre forta de
origine si forta gazda; numarul total va fi de o unitate.
2. In cazul in care una
dintre cele doua parti nu poate trimite personal la schimb, cealalta parte
trimite propriul personal, dupa primirea acordului primei parti.
3. Mandatul
personalului la schimb este de sase luni, fara a se lua in calcul perioada
necesara pentru pregatirea introductiva si cursurile de limba.
Art. 4. - Desfasurarea
activitatii
1. Personalul la schimb
va participa, de regula, la toate activitatile structurii in care este
repartizat, cu urmatoarele exceptii:
a) nu desfasoara
activitati de comanda;
b) nu efectueaza
servicii inarmat;
c) nu are puteri
disciplinare asupra personalului militar sau civil din cadrul structurii in
care este repartizat;
d) nu participa la
misiuni sau activitati politienesti ori de securitate interna.
2. Participarea
personalului la schimb la misiuni sau operatiuni ale fortei gazda este
conditionata de respectarea scopului prezentului acord tehnic si de autorizatia
expresa din partea fortei de origine.
Art. 5. - Criterii de
selectie
1. Forta de origine
este responsabila de selectia personalului propriu care va fi desemnat pe langa
forta gazda ca personal la schimb.
2. Personalul
selectionat trebuie sa posede cunostintele teoretice si experienta practica
minima ceruta pentru indatoririle pe care va trebui sa le indeplineasca.
Art. 6. - Pregatirea
introductiva
1. Pregatirea
profesionala si lingvistica solicitata pentru indeplinirea indatoririlor sunt
responsabilitatea fortei de origine. Aceasta pregatire trebuie sa fie realizata
inaintea inceperii mandatului personalului la schimb.
2. Aceasta pregatire
poate fi realizata in totalitate sau in parte prin grija fortei gazda, in urma
acordului prealabil dintre forta de origine si forta gazda.
Art. 7. - Subordonarea
1. Personalul la schimb
ramane personal al fortei de origine.
2. Subordonarea
ierarhica a personalului la schimb va fi stabilita potrivit legislatiei
statului fortei de origine, cu adaptarile cerute de caracterul misiunii.
3. Subordonarea
functionala a personalului la schimb va fi stabilita potrivit legislatiei
statului fortei gazda, cu adaptarile cerute de caracterul misiunii.
Art. 8. - Disciplina
1. Personalul la schimb
trebuie sa respecte legislatia in vigoare in statul fortei gazda, respectand
insa si legislatia statului de origine si regulamentele fortei de origine.
2. Personalul la schimb
care incalca legile statului gazda si regulamentele fortei gazda poate fi
exclus din programul la schimb la solicitarea uneia dintre parti. Aceasta
masura nu afecteaza in nici un mod dreptul fortei de origine de a inlocui
personalul la schimb desemnat pe langa forta gazda.
3. Personalul la schimb
nu are putere disciplinara fata de personalul fortei gazda. Totusi, in virtutea
atributiunilor speciale ale misiunii incredintate personalul la schimb poate da
dispozitii personalului care ii este subordonat.
4. Personalul la schimb
executa ordinele legitime ale personalului din cadrul fortei gazda cu grad sau
functie superior/superioara, in masura in care aceste ordine privesc scopul
programului de schimb.
5. Forta gazda nu este
autorizata sa aplice sanctiuni disciplinare personalului la schimb. Potrivit art.
7, respectivii comandanti pot semnala superiorului pe linie disciplinara din
cadrul fortei de origine orice incalcare grava a normelor disciplinare in care
este implicat personalul la schimb. Cele doua forte colaboreaza pentru
aplicarea masurilor disciplinare sau administrative necesare in cauza, care au
fost dispuse de catre forta de origine.
Art. 9. - Rapoarte
1. La incheierea
mandatului, personalul la schimb prezinta, pe cale ierarhica, comandantului
structurii fortei gazda in cadrul careia si-a realizat serviciul de schimb un
raport asupra activitatii desfasurate pe perioada mandatului.
2. Comandantul
structurii din cadrul fortei gazda trimite o copie a raportului autoritatii
fortei de origine de care personalul la schimb depinde disciplinar, asa dupa
cum este indicat la art. 7.
3. Celelalte rapoarte
pe care personalul la schimb le va intocmi, eventual, pe parcursul indeplinirii
mandatului vor fi, de asemenea, transmise potrivit modalitatilor specificate la
alineatul precedent.
Art. 10. - Rapoartele
de evaluare
1. La incheierea
mandatului sau la solicitarea fortei de origine, superiorul responsabil din
cadrul fortei gazda efectueaza o evaluare a rezultatelor obtinute de personalul
la schimb, potrivit dispozitiilor in vigoare ale fortei gazda.
2. Raportul de evaluare
trebuie sa cuprinda principalele indatoriri si sarcini incredintate
personalului la schimb si sa contina o evaluare a rezultatelor obtinute, precum
si o apreciere a comportamentului avut de acest personal pentru perioada care
face obiectul evaluarii.
3. Raportul de evaluare
se transmite autoritatii din cadrul fortei de origine de care personalul la
schimb depinde din punct de vedere disciplinar, asa cum este prevazut la art.
7, si este utilizat pentru intocmirea raportului national de evaluare, potrivit
dispozitiilor in vigoare ale fortei de origine.
Art. 11. - Securitatea
materialelor si a documentelor clasificate
Personalul la schimb
este obligat sa respecte normele de securitate ale statului gazda si ale fortei
gazda, indeosebi pe cele referitoare la materialele si documentele clasificate.
Art. 12. - Programul de
lucru, invoiri, sarbatori legale si permisii
1. Personalul la schimb
va respecta reglementarile fortei gazda privind programul de lucru si
invoirile.
2. Personalul la schimb
poate beneficia si de sarbatori legale din partea fortei de origine, cu
aprobarea fortei gazda si cu indeplinirea atributiunilor de serviciu.
3. Personalului la
schimb i se acorda invoiri si permisii in conformitate cu reglementarile in
vigoare ale fortei de origine si cu aprobarea prealabila a autoritatii
competente din cadrul fortei gazda. Solicitarile pentru acordarea invoirilor
sunt prezentate superiorului responsabil din cadrul fortei gazda, care isi
exprima punctul de vedere si le transmite autoritatii responsabile din cadrul
fortei de origine, specificata la art. 7.
Art. 13. - Tinuta
1. Personalul la schimb
trebuie sa respecte cu strictete regulamentele fortei de origine privind portul
uniformei. In diferite ocazii, va imbraca uniforma care, pe cat posibil, sa
corespunda regulamentului fortei gazda privind uniformele.
2. Echipamentele si
tinutele speciale se distribuie personalului la schimb dupa aceleasi reguli
care sunt valabile pentru personalul fortei gazda. Echipamentul si tinuta
speciale sunt purtate dupa aceleasi reguli care sunt valabile pentru personalul
fortei gazda.
3. In ceea ce priveste
tinuta civila, personalul la schimb va respecta obiceiurile fortei gazda.
Art. 14. - Masa,
cazarea si facilitati generale
1. Potrivit
disponibilitatilor si posibilitatilor oferite de regulamentele in vigoare,
forta gazda asigura personalului la schimb masa si cazarea, in aceleasi
conditii si cu aceleasi costuri alocate propriului personal.
2. In cazul in care
forta de origine autorizeaza ca personalul la schimb sa fie insotit de membrii
de familie, informatiile referitoare la acestia vor trebui sa fie comunicate
atasatului de afaceri interne sau, dupa caz, atasatului apararii al statului
fortei gazda, in conformitate cu procedurile in vigoare.
3. Personalului la
schimb si membrilor familiei acestuia le va fi permis accesul in cercuri
militare, magazine si locuri de recreere potrivit acelorasi reguli aplicabile
personalului echivalent din cadrul fortei gazda.
Art. 15. - Servicii
sanitare si stomatologice
1. In conformitate cu
legislatia sa nationala, statul fortei gazda va asigura personalului la schimb
si membrilor familiei acestuia servicii sanitare si stomatologice.
2. Cheltuielile pentru
vizitele medicale private vor fi suportate intotdeauna de catre personalul la
schimb.
Art. 16. - Dispozitii
financiare
1. Pe durata realizarii
schimbului si in limitele stabilite de legislatia in vigoare in propriul stat,
forta de origine isi asuma urmatoarele obligatii financiare:
a) salariul si
indemnizatiile personalului la schimb;
b) costurile si
indemnizatiile legate de transportul propriului personal la schimb, al
membrilor familiei acestuia si al materialelor, care se realizeaza la inceputul
si la finalul schimbului;
c) toate costurile si
indemnizatiile de misiune pentru deplasarile efectuate in timpul mandatului,
din ordinul fortei de origine;
d) indemnizatiile
pentru pierderea sau deteriorarea uniformei sau a altor echipamente ale
personalului la schimb;
e) cheltuieli derivate
din repatrierea pentru motive medicale a membrilor familiei personalului la
schimb;
f) costurile legate de
transportul cosciugului si cheltuielile funerare in caz de deces al
personalului la schimb sau al membrilor familiei acestuia;
g) cheltuieli legate de
indatoriri speciale efectuate pentru forta de origine;
h) indemnizatia de
misiune pentru deplasarile de serviciu in afara teritoriului statului fortei de
origine si a teritoriului statului fortei gazda.
2. Pe durata realizarii
schimbului si in limitele stabilite de legislatia in vigoare in propriul stat,
forta gazda isi asuma urmatoarele obligatii financiare:
a) costurile aferente
cursurilor de scurta durata de familiarizare si de doctrina efectuate prin
grija fortei gazda cu scopul de a pregati personalul la schimb pentru
indeplinirea sarcinilor, acesta fiind deja calificat in ceea ce priveste bazele
minime cerute pentru indeplinirea atributiilor;
b) costurile aferente
cursurilor efectuate de catre personalul la schimb la solicitarea fortei gazda;
c) costurile si
indemnizatiile legate de transportul si transferul personalului la schimb, ale
membrilor familiei acestuia, precum si ale materialelor, in caz de schimbare a
resedintei personalului la schimb care s-a efectuat la cererea fortei gazda;
d) costurile
transportului si indemnizatiile de misiune ale personalului la schimb, pentru
deplasarile ordonate de forta gazda.
3. In orice caz si in
conformitate cu cele prevazute la paragrafele 1 si 2 celelalte obligatii
financiare derivate din activitati conexe prezentului acord tehnic vor fi
impartite intre parti potrivit principiului reciprocitatii.
Art. 17. - Solutionarea
diferendelor
Orice diferend privind
aplicarea sau interpretarea prezentului acord tehnic se va solutiona doar prin
consultari intre parti, fiind exclusa orice forma de a apela la arbitri.
Art. 18. - Dispozitii
finale
1. Prezentul acord
tehnic intra in vigoare la 30 de zile de la data primirii ultimei notificari
prin care partile isi comunica indeplinirea procedurilor interne necesare
pentru intrarea in vigoare a prezentului acord tehnic.
2. Oricare dintre parti
poate, in orice moment, sa denunte prezentul acord tehnic printr-o notificare
scrisa. Denuntarea va produce efecte dupa 6 luni de la data primirii unei
astfel de notificari de catre cealalta parte.
3. De comun acord,
partile pot sa modifice prezentul acord tehnic. Modificarile vor intra in
vigoare conform procedurii prevazute la paragraful 1.
Semnat la Roma la 5
decembrie 2005 si la Bucuresti la 6 decembrie 2005 in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana, italiana si engleza, toate textele fiind egal
autentice. In caz de diferende in interpretare, textul in limba engleza va
prevala.
Pentru Ministerul
Administratiei
si Internelor din
Romania,
general de brigada
Costica Silion,
inspector general al
Jandarmeriei Romane
Pentru Ministerul
Apararii din Republica Italiana,
general de corp de
armata Luciano Gottardo,
comandant general al
Armei Carabinierilor