HOTARARE Nr. 1989 din 16 noiembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei
Fondului pentru Mediu si a structurii organizatorice a acesteia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1155 din 7 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 3
alin. (3) din Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Administratiei
Fondului pentru Mediu, prevazut in anexa nr. 1, si structura organizatorica a
Administratiei Fondului pentru Mediu, prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 1.174/2001 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare si a structurii organizatorice ale Administratiei
Fondului pentru Mediu, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 789 din 12 decembrie 2001, se abroga.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Ioan Jelev,
secretar de stat
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Valentin Mocanu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Administratiei Fondului pentru Mediu
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Administratia Fondului pentru Mediu, denumita in continuare Administratia
Fondului, este persoana juridica romana, institutie publica finantata integral
din venituri proprii, infiintata conform Legii nr. 73/2000 privind Fondul
pentru mediu, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in
coordonarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor.
Art. 2
Fondul pentru Mediu, denumit in continuare Fond, este un instrument
economico-financiar destinat sustinerii si realizarii proiectelor prioritare
pentru protectia mediului, in conformitate cu normele si standardele de mediu
in vigoare.
Art. 3
Administratia Fondului are sediul in municipiul Bucuresti, Splaiul
Independentei nr. 294, Corp A, sectorul 6.
CAP. 2
Scopul si atributiile
Art. 4
Scopul infiintarii Administratiei Fondului este gestionarea Fondului, in
vederea sustinerii si realizarii proiectelor prioritare pentru protectia
mediului, in conformitate cu normele si standardele de mediu in vigoare.
Art. 5
(1) Principalele atributii ale Administratiei Fondului sunt prevazute la
art. 3 alin. (2) din Legea nr. 73/2000, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) In exercitarea atributiilor sale Administratia Fondului colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice centrale si locale, cu alte institutii
publice, precum si cu persoane fizice si juridice, romane sau straine.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor de evaluare, implementare si
verificare a proiectelor, precum si in vederea organizarii controlului privind
plata contributiilor la Fond, Administratia Fondului are dreptul sa solicite si
sa primeasca informatii de la autoritatile administratiei publice centrale si
locale, de la alte institutii publice, in conditiile legii.
Art. 6
In exercitarea atributiilor sale Administratia Fondului indeplineste
urmatoarele activitati:
a) organizeaza primirea cererilor de finantare formulate de potentialii
beneficiari si a proiectelor propuse;
b) organizeaza selectia proiectelor depuse de catre solicitanti;
c) notifica Consiliului Concurentei proiectele care urmeaza a fi finantate
din Fond;
d) efectueaza verificari in teritoriu ale proiectelor care vor fi finantate
din Fond, atat inainte, cat si dupa aprobarea acestora, in perioada de
implementare si ori de cate ori se considera necesar;
e) stabileste obligatiile contractuale dintre Administratia Fondului si
potentialii beneficiari;
f) verifica, atunci cand este cazul, modul de aplicare a prevederilor
legislatiei privind achizitiile publice;
g) urmareste si controleaza implementarea proiectelor aprobate si
finantate;
h) verifica, autorizeaza si efectueaza platile catre beneficiarii de
finantare din Fond;
i) efectueaza controale la beneficiarii proiectelor finantate, inainte si
dupa efectuarea platii, pentru a stabili eligibilitatea platii;
j) efectueaza controale la beneficiarii proiectelor finantate, pentru a
stabili daca eligibilitatea platilor si conditiile acordarii finantarii
continua sa fie respectate, ori de cate ori se considera necesar;
k) exercita controlul privind indeplinirea obligatiilor ce revin agentilor
economici beneficiari ai finantarilor catre Fond privind implementarea
proiectelor finantate;
l) urmareste colectarea veniturilor Fondului, reprezentand taxe si
contributii datorate de catre platitori, persoane juridice si persoane fizice,
conform prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 73/2000, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
m) asigura evidenta contribuabililor;
n) efectueaza monitorizarea depunerii de catre agentii economici a declaratiilor
privind contributiile la Fond;
o) initiaza si desfasoara actiuni legale in cazul neconformarii
contribuabililor, in indeplinirea obligatiilor declarative si de plata;
p) ia masuri privind executarea silita a datornicilor la Fond;
q) exercita supravegherea si urmarirea in legatura cu aplicarea si
respectarea Legii nr. 73/2000, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
r) solutioneaza contestatiile care au ca obiect obligatiile de plata ale
persoanelor juridice si fizice la Fond, conform prevederilor legale;
s) analizeaza periodic modul de realizare a veniturilor Fondului, stabilind
masurile necesare pentru incadrarea acestora in nivelurile stabilite prin
bugetul de venituri si cheltuieli;
t) exercita controlul financiar preventiv propriu;
u) aplica legislatia in domeniul resurselor umane - recrutare, angajare,
avansare, promovare, perfectionare, mobilitate, sanctionare si incetare a
raporturilor de munca, respectiv salarizare a personalului;
v) elaboreaza si deruleaza programe de perfectionare profesionala a
personalului propriu;
w) asigura, potrivit legii, tiparirea formularelor si imprimatelor tipizate
utilizate in domeniul sau de activitate;
x) exercita functia de audit public intern, in conditiile legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
(1) Administratia Fondului administreaza bunuri din proprietatea publica a
statului.
(2) In exercitarea drepturilor sale Administratia Fondului poseda si
foloseste bunuri aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in vederea realizarii scopului si atributiilor sale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 8
(1) Administratia Fondului are in structura sa organizatorica compartimente
de lucru, birouri, servicii, directii, precum si alte structuri organizatorice
necesare realizarii scopului si atributiilor sale.
(2) Atributiile specifice functiilor din compartimentele de lucru ale
Administratiei Fondului - birouri, servicii, directii de specialitate - se
stabilesc prin fisa posturilor respective.
(3) Atributiile, competentele si sarcinile directiilor se stabilesc de
catre directorul general, in conformitate cu prevederile legislatiei in
vigoare.
Art. 9
(1) Directorul general stabileste relatiile dintre directiile de
specialitate din structura organizatorica.
(2) Pe perioada absentei motivate din cadrul institutiei, directorul
general acorda unuia dintre directori imputernicire de reprezentare a
Administratiei Fondului.
Art. 10
Conducatorii de directii si servicii raspund in fata directorului general
de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor
incredintate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 11
Pentru indeplinirea scopului si atributiilor sale, Administratia Fondului
are urmatoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.
Art. 12
Comitetul de avizare si Comitetul director isi desfasoara activitatea pe
baza regulamentelor proprii de organizare si functionare, aprobate prin ordin
al ministrului mediului si gospodaririi apelor si cu respectarea legislatiei in
vigoare.
Art. 13
(1) Componenta Comitetului de avizare este stabilita conform art. 4 alin.
(1) din Legea nr. 73/2000, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si se aproba prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi
apelor.
(2) Atributiile Comitetului de avizare sunt prevazute in art. 4 alin. (3)
din Legea nr. 73/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
Membrii Comitetului de avizare sunt raspunzatori, in baza prevederilor
propriului regulament de organizare si functionare si in conditiile legii,
pentru indeplinirea atributiilor care le revin.
Art. 15
(1) Membrii Comitetului de avizare isi pastreaza calitatea de angajat la
institutia sau la unitatea de la care provin si toate drepturile si obligatiile
derivand din aceasta calitate.
(2) Membrii Comitetului de avizare nu primesc indemnizatii pentru
activitatea desfasurata.
(3) Secretariatul Comitetului de avizare este asigurat de catre
Administratia Fondului; atributiile secretariatului sunt prevazute in
Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului de avizare.
Art. 16
Comitetul director este constituit conform art. 5 alin. (1) din Legea nr.
73/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si are
atributiile prevazute la art. 5 alin. (3) din acelasi act normativ si in
regulamentul propriu de organizare si functionare.
Art. 17
(1) Conducerea curenta a Administratiei Fondului este asigurata de
directorul general.
(2) Directorul general este numit si revocat prin ordin al ministrului
mediului si gospodaririi apelor, in conditiile legii.
Art. 18
Directorul general are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) angajeaza si elibereaza din functii, in conditiile legii, personalul de
conducere si de executie al Administratiei Fondului;
b) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de lucru la toate
nivelurile organizatorice;
c) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele Administratiei
Fondului in relatiile cu tertii;
d) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de
lucru la toate nivelurile organizatorice, precum si relatiile acestora cu
tertii;
e) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
Administratiei Fondului si aplicarea prevederilor acestuia;
f) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin potrivit legii,
aproba si ia masuri privind activitatea Administratiei Fondului;
g) deleaga, in conditiile legii, o parte din atributiile sale celorlalte
persoane din conducerea Administratiei Fondului;
h) emite decizii pentru indeplinirea atributiilor sale.
Art. 19
Directorul general indeplineste atributiile ordonatorului de credite pentru
fondurile publice pe care le gestioneaza.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Personalul
Art. 20
Administratia Fondului stabileste si elaboreaza anual proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si intocmeste situatii financiare
trimestriale si anuale, potrivit normelor legale in vigoare, pe care le
inainteaza autoritatii centrale pentru protectia mediului.
Art. 21
(1) Operatiunile financiare ale Fondului, care privesc constituirea,
gestionarea si utilizarea resurselor financiare, se deruleaza prin unitatile de
trezorerie a statului.
(2) Fondurile provenite din surse externe se gestioneaza pe baza
contractelor incheiate si in conformitate cu prevederile Legii nr. 73/2000,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Cheltuielile curente si de capital pentru dotarea si functionarea
Administratiei Fondului se asigura din veniturile Fondului, in limita prevazuta
in art. 6 din Legea nr. 73/2000, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 22
(1) Numarul maxim de posturi pentru Administratia Fondului, prevazut a fi
atins in anul 2005, este de 98; numarul de posturi se poate modifica anual,
proportional cu activitatea desfasurata, cu respectarea incadrarii in sumele
prevazute in buget cu aceasta destinatie.
(2) Personalul necesar desfasurarii activitatilor Administratiei Fondului
este angajat pe baza de contract individual de munca, incheiat in baza Codului
muncii si a celorlalte prevederi legale in vigoare.
(3) Drepturile si obligatiile personalului Administratiei Fondului sunt
cele reglementate prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate,
regulamentul de ordine interioara, contractul individual de munca, prezentul
regulament, precum si de prevederile legale in vigoare.
(4) Atributiile si raspunderile individuale ale personalului se stabilesc
prin fisa postului.
(5) Personalul Administratiei Fondului este obligat sa respecte legea, sa
aiba o conduita corecta, sa fie integru si incoruptibil, sa actioneze cu
hotarare pentru prevenirea si combaterea oricaror acte de natura sa stirbeasca
autoritatea si prestigiul institutiei.
(6) Personalul Administratiei Fondului are obligatia de a nu folosi in scop
personal si de a nu divulga informatiile dobandite ca urmare a exercitarii
functiei. De asemenea, nu poate divulga aceste informatii, inclusiv dupa
incetarea raporturilor de munca, pe o durata de 3 ani, cu exceptia cazurilor
impuse de procedurile judiciare ori in cazul schimbului de informatii intre
institutiile abilitate ale statului, precum si in cazul comunicarilor facute,
in conditiile legii, organismelor straine cu atributii similare.
(7) Salarizarea personalului din cadrul Administratiei Fondului se face
potrivit reglementarilor legale in vigoare aplicabile institutiilor publice
finantate integral din venituri proprii, in limita fondului destinat platii
salariilor si a altor drepturi de natura salariala, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli.
Art. 23
(1) Pentru deplasarile curente in interes de serviciu, Administratia
Fondului dispune de doua autoturisme, cu un consum maxim lunar de carburanti de
300 litri/autovehicul.
(2) Pentru activitatile specifice de urmarire si control al implementarii
proiectelor finantate din Fond, precum si pentru incasarea creantelor Fondului
care implica deplasari in teritoriu, Administratia Fondului dispune de un numar
de 3 autoturisme, cu un consum maxim lunar de carburanti de 300
litri/autovehicul.
ANEXA 2
Numarul maxim de posturi - 98
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Administratiei Fondului pentru Mediu
______________________
| COMITETUL DE AVIZARE |
|______________________|
|
__________v___________
| COMITETUL DIRECTOR |
|______________________|
|
_________________ __________v___________ ___________________
| Serviciul audit | | DIRECTOR GENERAL | | Serviciul juridic |
| public intern |<---| |--->|
|
|_________________| |______________________| |___________________|
|
_________________________v_____________________________
| | | |
_____v____ _______v______ _____v_____ _____v_____
| Directia | | Directia de | | Directia | | Directia |
| venituri | | proiecte si | | logistica | | economica |
| | | implementare | | | | |
|__________| |______________| |___________| |___________|