LEGE
Nr. 73 din 4 mai 2000 * Republicata
privind Fondul pentru mediu
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 889 din 9 decembrie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
93/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul
pentru mediu, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din
29 iunie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 293/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 7 iunie 2002,
dandu-se articolelor o noua numerotare.
Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 11 mai 2000.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Se infiinteaza Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat
sustinerii si realizarii cu prioritate a proiectelor cuprinse in Planul
national de actiune pentru protectia mediului, in conformitate cu normele si
standardele de mediu in vigoare.
Art. 2
(1) Fondul pentru mediu se constituie, se gestioneaza si se utilizeaza in
conformitate cu prevederile prezentei legi si ale Legii nr. 72/1996 privind
finantele publice, cu modificarile ulterioare.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului pentru mediu se aproba de
catre Guvern, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului.
CAP. 2
Administrarea Fondului pentru mediu
Art. 3
(1) Unitatea care raspunde de gestionarea Fondului pentru mediu este
Administratia Fondului pentru Mediu, denumita in cele ce urmeaza Administratia
Fondului, institutie de utilitate publica cu personalitate juridica, sub
autoritatea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, avand sediul in
municipiul Bucuresti.
(2) Administratia Fondului are, in principal, urmatoarele atributii:
a) urmareste respectarea prevederilor legale privind alimentarea si
gestionarea Fondului pentru mediu;
b) intocmeste planul anual de lucru si bugetul de venituri si cheltuieli;
c) selecteaza proiectele prioritare din cadrul proiectelor inaintate;
d) supravegheaza implementarea proiectelor aprobate;
e) pune in aplicare deciziile pe care le adopta Comitetul de avizare.
(3) Structura organizatorica si Regulamentul de organizare si functionare
ale Administratiei Fondului se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in termen de 30 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.*)
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 1.174/2001 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale
Administratiei Fondului pentru Mediu, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 789 din 12 decembrie 2001.
(4) Administratia Fondului are personal propriu care asigura functiile de
conducere, de executie si de control, potrivit Regulamentului de organizare si
functionare a Administratiei Fondului.
(5) In indeplinirea functiilor stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare Administratia Fondului are urmatoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.
Art. 4
(1) Comitetul de avizare are urmatoarea componenta:
a) cate un reprezentant, la nivel de director general sau director,
imputernicit prin ordin al ministrului de resort, din cadrul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Sanatatii
si Familiei, Ministerului Industriei si Resurselor, Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, Ministerului
Administratiei Publice si presedintii in exercitiu ai consiliilor de dezvoltare
regionala;
b) directorul general al Administratiei Fondului.
(2) Comitetul de avizare este condus de un presedinte, ajutat de 2
vicepresedinti. Presedintele Comitetului de avizare este reprezentantul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului. Vicepresedintii sunt reprezentantii
nominalizati de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Sanatatii si
Familiei. Presedintele Comitetului de avizare convoaca membrii acestuia si
conduce sedinta de avizare.
(3) Membrii Comitetului de avizare nu primesc indemnizatii pentru
activitatea desfasurata.
(4) Comitetul de avizare analizeaza si adopta prin vot:
a) criteriile si metodologiile de selectare a proiectelor;
b) planul anual, inclusiv categoriile de proiecte propuse pentru finantare
in anul respectiv;
c) proiectele prioritare ce urmeaza sa fie finantate din Fondul pentru
mediu, dintre cele propuse de Comitetul director;
d) modalitatile de sustinere a proiectelor si, dupa caz, dobanda cu care se
acorda creditele rambursabile.
Art. 5
(1) Comitetul director este constituit din presedinte, care este directorul
general al Administratiei Fondului, si directorii directiilor de specialitate
ai acesteia.
(2) Directorul general al Administratiei Fondului este numit si revocat, in
conditiile legii, de catre ministrul apelor si protectiei mediului si este
asimilat cu functia de director general din minister. Directorul general
asigura conducerea curenta a Administratiei Fondului si o reprezinta in
relatiile cu tertii.
(3) Comitetul director are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza manualul de operare, inclusiv criteriile si metodologiile de
selectare a proiectelor, pe care le inainteaza spre adoptare Comitetului de
avizare;
b) fundamenteaza si elaboreaza proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al Fondului pentru mediu;
c) elaboreaza planul anual incluzand categoriile de proiecte pentru
finantare in anul respectiv, pe care il inainteaza spre adoptare Comitetului de
avizare;
d) evalueaza si prezinta prioritatile si proiectele pentru care se solicita
sustinere financiara din Fondul pentru mediu, pe care le inainteaza spre
adoptare Comitetului de avizare;
e) propune modalitatile de sustinere a proiectelor si, dupa caz, dobanda cu
care se acorda creditele rambursabile;
f) intocmeste bilantul contabil pe care il inainteaza autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului;
g) asigura respectarea prevederilor legale privind alimentarea, gestionarea
Fondului pentru mediu si supravegheaza implementarea proiectelor adoptate;
h) intocmeste raportul anual privind utilizarea Fondului pentru mediu, pe
care il face public.
Art. 6
(1) In primul an de activitate, pana la constituirea surselor proprii de
finantare, cheltuielile curente si de capital ale Administratiei Fondului se
asigura prin bugetul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Incepand cu al doilea an de functionare cheltuielile curente si de
capital ale Administratiei Fondului se asigura din Fondul pentru mediu, in
limita a 3% din veniturile acestuia.
Art. 7
(1) Operatiunile financiare ale Fondului pentru mediu, care privesc
constituirea, gestionarea si utilizarea resurselor financiare, se deruleaza
prin unitatile trezoreriei statului.
(2) Fondurile financiare provenite din surse externe se gestioneaza pe baza
contractelor incheiate si in conformitate cu prevederile prezentei legi.
CAP. 3
Veniturile Fondului pentru mediu
Art. 8
(1) Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a) o cota de 3% din veniturile incasate de agentii economici colectori sau
valorificatori de deseuri feroase si neferoase;
b) sumele incasate pentru emisiile de poluanti in atmosfera ce afecteaza
factorii de mediu, prevazute in anexa nr. 1;
c) veniturile incasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea
deseurilor reciclabile, prevazute in anexa nr. 2;
d) o cota de 3% din valoarea ambalajelor comercializate de producatori si
importatori, cu exceptia celor utilizate pentru medicamente;
e) o cota de 2% din valoarea substantelor chimice periculoase
comercializate de producatori si importatori, prevazute in anexa nr. 3, mai
putin cele utilizate la producerea medicamentelor;
f) o cota de 0,5% din valoarea substantelor chimice periculoase
comercializate de producatori si importatori, utilizate in agricultura,
prevazute in anexa nr. 4;
g) o cota de 3% din pretul de adjudecare a masei lemnoase cumparate de la
Regia Nationala a Padurilor si de la alti proprietari de paduri, persoane
juridice sau persoane fizice;
h) o cota de 1,5% din valoarea incasata prin comercializarea produselor
finite din tutun;
i) alocatii de la bugetul de stat, varsaminte, donatii, sponsorizari,
asistenta financiara din partea persoanelor fizice sau juridice, romane ori
straine;
j) sumele incasate din restituirea creditelor acordate, dobanzi, alte
operatiuni financiare derulate din sursele financiare ale Fondului pentru
mediu;
k) asistenta financiara din partea unor organisme internationale;
l) sumele incasate de la manifestari organizate in beneficiul Fondului
pentru mediu;
m) cuantumul taxelor incasate prin birourile unice la emiterea
acordului/autorizatiei de mediu pentru activitatile cu impact redus.
(2) In cazul utilizarii de catre agentii economici din industrie a
deseurilor si materialelor reciclabile in proportie de cel putin 50%, sumele
stabilite la alin. (1) lit. b) nu se platesc.
(3) In cazul colectarii si reciclarii deseurilor, prevazute la alin. (1)
lit. d), de catre producatori si importatori, nu se va plati aceasta cota decat
pe diferenta dintre cantitatile produse sau importate si cantitatile colectate
si reciclate.
(4) Lista cuprinzand substantele chimice periculoase comercializate de
producatori si importatori, prevazute la alin. (1) lit. e), se completeaza si
se reactualizeaza prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii
centrale pentru protectia mediului.
(5) Cuantumul valoric al sumelor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se
actualizeaza anual prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii
centrale pentru protectia mediului.
Art. 9
(1) Sumele prevazute la art. 8 lit. a) - e)*) se platesc pana la data de 25
a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea, intr-un cont de
trezorerie al Fondului pentru mediu.
(2) Obligatia calcularii si varsarii sumelor rezultate din aplicarea
prevederilor art. 8 lit. a) - e)*) revine persoanelor fizice si juridice care
desfasoara respectivele activitati.
------------
*) Avand in vedere faptul ca prin Legea nr. 293/2002 au fost introduse noi
cote procentuale pentru constituirea veniturilor Fondului pentru mediu prin
art. 8 alin. (1) lit. a) - h) (fost art. 9), trimiterile de la art. 9 alin. (1)
si (2) ar trebui sa cuprinda toate textele care prevad cote procentuale,
respectiv lit. a) - h), si nu numai lit. a) - e).
CAP. 4
Destinatia Fondului pentru mediu
Art. 10
(1) Fondul pentru mediu se utilizeaza pentru sustinerea proiectelor si
realizarea unui numar limitat de categorii de obiective de interes public
major, cu prioritate a proiectelor din Planul national de actiune pentru
protectia mediului.
(2) Categoriile specifice de proiecte eligibile pentru finantare se stabilesc
prin planul anual adoptat de Comitetul de avizare, avand ca scop transpunerea
in practica a prioritatilor investitionale ce decurg din preluarea acquisului
comunitar, si vizeaza:
a) controlul si reducerea poluarii aerului, apei si solului, inclusiv prin
utilizarea unor tehnologii curate;
b) protectia resurselor naturale;
c) gestionarea sau reciclarea deseurilor;
d) tratarea si/sau eliminarea deseurilor periculoase;
e) protectia si conservarea biodiversitatii;
f) educatia si constientizarea privind protectia mediului.
(3) Din Fondul pentru mediu sunt sustinute proiectele prioritare din
categoriile mentionate la alin. (2), prin una sau mai multe dintre urmatoarele
modalitati propuse de Comitetul director si adoptate de Comitetul de avizare:
a) finantarea proiectelor prin credite rambursabile sau nerambursabile;
b) cofinantarea unor proiecte finantate din surse externe prin credite
rambursabile sau granturi;
c) subventionarea totala sau partiala a unor dobanzi ale creditelor
acordate de banci;
d) garantarea unor credite interne pentru finantarea proiectelor, in limita
a maximum 60% din valoarea acestora.
(4) Sumele ramase neutilizate la sfarsitul anului se reporteaza in anul
urmator, fiind utilizate cu aceeasi destinatie, cu exceptia sumelor alocate de
la bugetul de stat.
Art. 11
(1) Administratia Fondului nu sprijina proiecte ale unor beneficiari care
nu si-au achitat obligatiile financiare catre stat si/sau catre Fondul pentru
mediu ori proiecte ale celor care sponsorizeaza activitati cu efect negativ
asupra mediului.
(2) Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru operatiuni financiare
speculative de orice fel.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 12
(1) Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Neplata sumelor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - e)*) constituie
contraventie si se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 10 la 20 milioane lei pentru persoane fizice;
b) cu amenda de la 100 la 500 milioane lei pentru persoane juridice.
------------
*) Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor a
fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002. La art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede ca ori de
cate ori intr-o lege speciala sau in alt act normativ anterior se face o
trimitere la Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, aceasta se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare
ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001.
Art. 13
Savarsirea in mod repetat a faptei prevazute la art. 12 alin. (2)
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau
cu amenda.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 14
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
12 alin. (2) se fac de catre personalul imputernicit, la nivel teritorial, al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si, dupa caz, al Ministerului
Finantelor Publice si al administratiei publice locale.
(2) Contraventiilor prevazute in prezenta lege le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 - 27*).
------------
*) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului de la art. 9.
Art. 15
Proiectul de hotarare a Guvernului privind administrarea Fondului pentru
mediu va fi elaborat de autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu
consultarea celorlalte ministere interesate, in termen de 90 de zile de la data
publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
SUMELE
incasate pentru emisiile de poluanti in atmosfera ce afecteaza factorii de
mediu
________________________________________________________________
Nr. Emisii de poluanti in atmosfera Sume de incasat
crt.
_________________________________________________________________
1. Gaze cu efect de sera (dioxid de carbon, 100 lei/tona
oxid de carbon, metan, protoxid de azot) de CO2 echivalent
2. Pulberi de suspensie si sedimentabile 100 lei/kg
3. Oxizi de azot 200 lei/kg
4. Oxizi de sulf 200 lei/kg
5. Poluanti organici persistenti (PAH, PCB,
dioxina) 100.000 lei/kg
6. Metale grele:
- plumb 60.000 lei/kg
- cadmiu 80.000 lei/kg
- mercur 100.000 lei/kg
_________________________________________________________________
ANEXA 2
VENITURI
incasate din utilizarea de noi terenuri pentru depozitarea urmatoarelor
categorii de deseuri reciclabile
____________________________________________________________________________
Nr. Categorii de deseuri reciclabile Venituri de incasat
crt.
____________________________________________________________________________
1. Provenite de la extractia si prelucrarea titeiului 5.000 lei/mp/an
2. Provenite din prelucrarea primara a lemnului 1.000 lei/mp/an
3. Provenite de la producerea alcoolului 500 lei/mp/an
____________________________________________________________________________
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand substantele chimice periculoase comercializate de producatori si
importatori, mai putin cele utilizate la producerea medicamentelor
1. 1,1 -dicloretilena (clorura de viniliden)
2. 1,2-dicloretan
3. 1,2-dicloretilena
4. 1,2,3-trimetilbenzen
5. 1,2,4-triclorbenzen
6. 2-etilhexil-diftalat
7. Acetaldehida
8. Acetamida
9. Acetat de vinil
10. Acetoncianhidrina
11. Acetona
12. Acetonitril
13. Acid acetic
14. Acid antranilic
15. Acid cianhidric
16. Acid picric
17. Acid propionic
18. Acrilamida
19. Acrilat de etil
20. Acrilonitril
21. Aldehida benzoica
22. Aldehida propionica
23. Aldrin
24. Anilina
25. Anisidina
26. Antimoniu
27. Antracen
28. Arsen si compusi
29. Auramina
30. Benzantracen
31. Benz-a-piren
32. Benz-b-fluorantren
33. Benzen
34. Benz-g, h, i-perilen
35. Benzidina
36. Benz-k-fluorantren
37. Benzpiren
38. Bioxid de sulf
39. Brom
40. Bromura de etil
41. Butil mercaptan
42. Butilamina
43. Cadmiu si compusi
44. Celosolv si derivati
45. Cianogen
46. Cianuri de potasiu
47. Ciclofosfamida
48. Ciclohexanona
49. Ciclohexilamina
50. Clor
51. Cloralcani C10-C13
52. Clorfenvinfos
53. Cloroform
54. Clorura de alil
55. Clorura de benzil
56. Clorura de cianuril
57. Clorura de etil
58. Clorura de metil
59. Clorura de metilen
60. Clorura de vinil
61. Compusi tributilstanici
62. Crom si compusi
63. Cumen (izopropilbenzen)
64. Diclor/difenil/tricloretan (DDT)
65. Dibenzantracen
66. Diclorhidrina
67. Diclormetan
68. Diclorpropan
69. Diclorvos
70. Dieldrin
71. Dietanolamina
72. Difenileteri bromurati
73. Dimetilanilina
74. Dimetilformamida
75. Dimetilftalat
76. Dinitrat de etilenglicol
77. Dinitrobenzen
78. Dioxan
79. Disulfoton
80. Diuron
81. Endrin
82. Epiclorhidrina
83. Etanolamina
84. Etilamina
85. Etilbenzen
86. Etilenclorhidrina
87. Etilenglicol
88. Etilendiamina
89. Etilmercaptan
90. Fenilbetanaftilamina
91. Fenilendiamina
92. Fluor si compusi
93. Fluorantren
94. Formaldehida
95. Fosgen
96. Fractii alcooli dioxanici
97. Furfurol
98. Glicidol
99. Hexaclorbenzen
100. Hexaclorbutadiena
101. Hexacloretan
102. Hexametilentetramina
103. Hidrazina
104. Hidrochinona
105. Hidrogen sulfurat
106. Indeno-1, 2, 3-cd-piren
107. Iodura de metil
108. Isodrin
109. Izopropil glicidileter
110. Maneb
111. Mercur si compusi
112. Metilcelosolv
113. Metilcloroform
114. Metilizocianat
115. Metilmercaptan
116. Metiletilcetona
117. Monoclorbenzen
118. Monoclorhidrina
119. Monoetanolamina
120. Morfolina
121. Naftalina
122. Negru de fum
123. Nichel carbonil
124. Nichel si compusi
125. Nitrobenzen
126. Nitrotoluen
127. Nonil-fenoli
128. o- si p-diclorbenzen
129. o-Tolidina
130. o-Toluidina
131. o-Clorfenol
132. Octil-fenoli
133. Oxid de etilena
134. Oxid de propilena
135. p-Aminoazobenzen
136. p-tertiar butiltoluen
137. Paration-metil
138. Pentaclorbenzen
139. Pentacloretan
140. Pentaclorfenol
141. Percloretilena (tetracloretilena)
142. Perclormetil mercaptan
143. Pirocatechina
144. Plumb si compusi
145. Rezorcina
146. Sarin
147. Stiren
148. Sulfura de carbon
149. Tetracloretan
150. Tetraclorura de carbon
151. Toluen
152. Toluilen diizocianat
153. Triclorbenzeni
154. Tricloretan
155. Tricloretilen
156. Triclorpropan
157. Triclorura de benzil
158. Trinitrotoluen
159. Vinil toluen
160. Xilen
161. Xilenol
162. Zineb
ANEXA 4
LISTA
cuprinzand substantele chimice periculoase comercializate de producatori si
importatori, utilizate in agricultura
1. Alaclor
2. Atrazin
3. Carbaril
4. Clorpirifos
5. Cupru si compusi
6. Endosulfan
7. Isoproturon
8. Lindan
9. Malathion
10. Simazin
11. Trifluralin
12. Zinc si compusi