LEGE
Nr. 73 din 4 mai 2000
privind Fondul pentru mediu
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 207 din 11 mai 2000
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Se instituie Fondul pentru mediu, instrument economico-financiar destinat
sustinerii si realizarii obiectivelor prioritare, de interes public major, din
Planul national de actiune pentru protectia mediului, in conformitate cu
normele si standardele de mediu nationale si internationale.
Art. 2
Fondul pentru mediu este un fond special, extrabugetar, care se constituie,
se gestioneaza si se utilizeaza in conformitate cu prevederile prezentei legi
si ale altor dispozitii legale.
CAP. 2
Administrarea Fondului pentru mediu
Art. 3
(1) Unitatea care raspunde de gestionarea generala a Fondului pentru mediu
este Administratia Fondului pentru Mediu, numita in cele ce urmeaza
Administratia Fondului, institutie publica, cu personalitate juridica, in
subordinea autoritatii centrale pentru protectia mediului, avand sediul in
municipiul Bucuresti.
(2) Administratia Fondului are personal propriu care asigura functiile de
conducere, de executie si de control, potrivit Regulamentului de organizare si
functionare a Administratiei Fondului, aprobat in conformitate cu dispozitiile
art. 7 alin. (1).
(3) In indeplinirea functiilor stabilite prin Regulamentul de organizare si
functionare Administratia Fondului are urmatoarele organe de lucru:
a) Comitetul de avizare;
b) Consiliul directorilor;
c) Secretariatul executiv.
Art. 4
(1) Comitetul de avizare are urmatoarea componenta:
a) reprezentanti, la nivel de secretar de stat, ai Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerului Finantelor, Ministerului
Industriei si Comertului, Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, Ministerului Sanatatii, Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerului Transporturilor si ai Ministerului Apararii
Nationale;
b) cate un reprezentant al comisiilor permanente ale Parlamentului
Romaniei, in a caror competenta intra problematica mediului;
c) un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale de mediu, desemnat
prin vot de acestea;
d) presedintele sau vicepresedintele Consiliului Concurentei.
(2) Presedinte al Comitetului de avizare este secretarul de stat al
autoritatii centrale pentru protectia mediului, iar vicepresedinti sunt
imputernicitii din partea Ministerului Sanatatii, Ministerului Finantelor,
Ministerului Industriei si Comertului si Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului. Presedintele Comitetului de avizare convoaca membrii
acestuia si conduce sedinta de avizare.
(3) Comitetul de avizare analizeaza si aproba lista cuprinzand prioritatile
de utilizare a Fondului pentru mediu, stabilita de Consiliul directorilor.
Art. 5
(1) Consiliul directorilor se compune din directorul general si directorii
de compartimente ai Administratiei Fondului.
(2) Directorul general al Administratiei Fondului este asimilat cu functia
de director general in minister.
(3) Consiliul directorilor:
a) conduce operativ fiecare compartiment al Administratiei Fondului, prin
membrii sai;
b) hotaraste asupra oportunitatii utilizarii Fondului pentru mediu, precum
si asupra evaluarii proiectelor de catre experti, pe care le supune avizarii
Comitetului de avizare.
Art. 6
Secretariatul executiv al Administratiei Fondului are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza criteriile de eligibilitate si metodologiile de selectare,
aprobare si promovare a proiectelor;
b) organizeaza rundele de competitie pentru proiecte. In acest scop poate
angaja experti independenti pentru evaluarea proiectelor propuse;
c) tine evidenta proiectelor inaintate, pentru obtinerea de sprijin din
partea Administratiei Fondului, intocmeste lista cuprinzand proiectele evaluate
si le inainteaza Consiliului directorilor;
d) urmareste respectarea prevederilor legale privind alimentarea,
gestionarea Fondului pentru mediu, precum si managementul proiectelor aprobate
pentru a fi sustinute de acest fond;
e) intocmeste periodic rapoarte privind destinatia si utilizarea Fondului
pentru mediu si le face publice.
Art. 7
(1) Organizarea, functionarea si competentele Comitetului de avizare, ale
Consiliului directorilor si ale Secretariatului executiv se stabilesc prin
Regulamentul de organizare si functionare al Administratiei Fondului, care se
aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii centrale pentru
protectia mediului.
(2) Cheltuielile de personal si materiale ale Administratiei Fondului se
asigura din fondurile bugetare alocate Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului pentru infiintarea si dotarea acesteia si, ulterior, din
resursele Fondului pentru mediu, in limita a cel mult 5% in primii 2 ani de la
constituire si a cel mult 2% in anii urmatori.
Art. 8
Operatiunile financiare ale Fondului pentru mediu, care privesc constituirea,
gestionarea si utilizarea resurselor financiare, se vor derula printr-o
institutie bancara selectata de Administratia Fondului, pe baza de licitatie,
cu respectarea dispozitiilor legale.
CAP. 3
Sursele de constituire a Fondului pentru mediu
Art. 9
(1) Sursele de constituire a Fondului pentru mediu sunt:
a) sumele incasate cu titlu de taxe de autoritatea centrala si de
autoritatile teritoriale pentru protectia mediului, pentru emiterea acordurilor
si autorizatiilor de mediu;
b) sumele incasate cu titlu de taxe pentru exploatarea resurselor naturale,
altele decat cele care se percep pentru a alimenta fondurile speciale existente
legal;
c) sumele incasate din urmatoarele taxe de poluare a atmosferei, a apelor
de suprafata si subterane, a solului si a vegetatiei, potrivit principiului
"Poluatorul plateste":
- taxe pentru utilizarea unor combustibili cu continut ridicat de elemente
nocive;
- taxe pentru comercializarea pe piata interna a substantelor si
preparatelor periculoase si a produselor cu potential toxicologic ridicat
asupra sanatatii populatiei si mediului, indiferent de provenienta acestora;
- taxe pentru nerecuperarea de catre comerciantii de produse a ambalajelor
recuperabile;
- taxe pentru ocuparea cu deseuri a terenurilor;
- taxe pentru nerecuperarea uleiurilor minerale uzate;
- taxe pentru comercializarea produselor finite cu ciclu scurt de viata;
- taxe pentru neasigurarea de catre furnizor a pieselor de schimb pentru
functionarea unor produse in conformitate cu durata normata de functionare;
- taxe pentru activitati generatoare de poluare sonora;
d) sumele incasate cu titlu de taxe pentru comercializarea pe piata interna
sau la export a unor resurse naturale, biologice sau minerale, incluzand
bunurile provenite din flora si fauna salbatica, terestra si acvatica;
e) sumele incasate la manifestarile organizate in beneficiul Fondului
pentru mediu;
f) alocatii de la bugetul de stat si, dupa caz, de la bugetele locale, varsaminte,
donatii, asistente financiare facute de institutii si organizatii publice sau
private, de persoane particulare sau de organizatii si organisme
internationale, precum si de guverne si agentii guvernamentale;
g) sponsorizari, precum si alte surse, care se pot stabili de Guvern, la
propunerea autoritatii centrale pentru protectia mediului, in conditiile legii.
(2) Regimul de taxare si de tarifare, cuantumul tarifelor si modalitatile
de colectare a acestora, conform dispozitiilor alin. (1), vor fi stabilite prin
hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, la propunerea autoritatii centrale pentru protectia mediului.
CAP. 4
Destinatia Fondului pentru mediu
Art. 10
(1) Fondul pentru mediu se utilizeaza pentru sustinerea si realizarea
obiectivelor prioritare, de interes public major, din Planul national de
actiune pentru protectia mediului, care vizeaza:
a) sprijinirea si incurajarea masurilor concertate pentru reducerea sau eliminarea
deseurilor si surselor majore de poluare de pe teritoriul tarii;
b) realizarea proiectelor de refacere ecologica a zonelor deteriorate, a
masurilor destinate conservarii diversitatii biologice, salvarii unor specii
amenintate cu disparitia si buna administrare a zonelor naturale cu regim de
protectie sau cu valoare peisagistica deosebita, in conformitate cu
dispozitiile legii;
c) alte activitati ale caror efecte directe contribuie la ameliorarea
calitatii mediului si a vietii in zonele locuite.
(2) Modalitatile prin care Fondul pentru mediu sprijina activitatile
prevazute la alin. (1) sunt:
a) subventionarea unor dobanzi la creditele acordate de banci;
b) garantarea unor credite pentru lucrari publice la care Guvernul este
angajat;
c) garantarea unor credite contractate de firme romanesti si credite pentru
transfer de tehnologii curate;
d) premieri stimulative pentru realizarile deosebite ale unor
intreprinderi/organizatii.
Art. 11
Administratia Fondului nu sprijina pe cei care nu si-au achitat taxele sau
penalitatile aplicate anterior, in conformitate cu dispozitiile legii, sau pe
cei care sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 12
(1) Nerespectarea prevederilor legale privind constituirea si utilizarea
Fondului pentru mediu atrage raspunderea civila, contraventionala, materiala
sau penala, dupa caz, in conditiile legislatiei privind combaterea evaziunii
fiscale.
(2) Totodata neplata la termen a obligatiilor catre Fondul pentru mediu
atrage si anularea dreptului de a obtine orice forma de sustinere prevazuta la
art. 10.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13
Constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 12 se fac de personalul
serviciilor descentralizate ale Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si, dupa caz, ale Ministerului Finantelor.
Art. 14
Proiectul de hotarare a Guvernului privind administrarea Fondului pentru
mediu va fi elaborat de autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu
consultarea celorlalte ministere interesate, in termen de 90 de zile de la data
publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 aprilie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4 aprilie
2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA