HOTARARE Nr. 222 din 27 februarie 2003
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 518/1998 privind
infiintarea Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Maritime" - S.A. Galati
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 13 martie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. III din Legea nr. 528/2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea
porturilor si serviciile in porturi,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 518/1998 privind infiintarea Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 3 septembrie 1998, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati se organizeaza si functioneaza in conformitate
cu legislatia in vigoare si cu statutul prevazut in anexa nr. 1 si indeplineste
functia de autoritate portuara in porturile Galati, Tulcea, Isaccea, Macin,
Chilia Veche, Mahmudia, Smardan, Harsova, in punctele de lucru Gura Arman,
Turcoaia si debarcaderele din Crisan, Maliuc, Gorgova, Partizani si Babarada,
aflate in zona de activitate a companiei si ale caror limite sunt prevazute in
anexa nr. 2."
2. Alineatul (3) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Actiunile Companiei Nationale <<Administratia Porturilor
Dunarii Maritime>> - S.A. Galati sunt detinute initial in totalitate de
catre statul roman, care isi exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Compania poate fi privatizata
in conditiile legii, statul pastrand pachetul de actiuni care ii va asigura o
pozitie majoritara."
3. Alineatele (2) si (3) ale articolului 4 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) In cadrul activitatilor de interes public national pe care le
desfasoara, Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati va centraliza de la toti agentii economici care
desfasoara activitati de transport naval in porturi si pe caile navigabile din
zona sa de activitate datele referitoare la volumul de marfa operat, portul de
incarcare/descarcare a marfurilor, numarul de nave operate si normele de
operare din zona sa de activitate, necesare Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, si va asigura publicarea anuala a acestora.
(3) Agentii economici care desfasoara activitati de transport naval in
porturi si pe caile navigabile din zona de activitate a companiei sunt obligati
sa puna la dispozitie Companiei Nationale <<Administratia Porturilor
Dunarii Maritime>> - S.A. Galati aceste date."
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Infrastructura de transport naval din zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati este proprietate publica a statului si se concesioneaza acesteia,
conform prevederilor legale in vigoare."
5. Dupa alineatul (1) al articolului 5 se introduc sase alineate noi,
alineatele (1^1) - (1^6), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
stabileste infrastructura de transport naval din zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati, care se concesioneaza acesteia, pe baza unui contract de concesiune
incheiat in conditiile legii.
(1^2) In cazul infrastructurii de transport naval din zona de activitate a
Companiei Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> -
S.A. Galati, concesionata altor persoane juridice, Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A. Galati poate
fi reprezentantul concedentului in raporturile cu concesionarii.
(1^3) Reprezentarea concedentului de catre Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A. Galati in
raporturile cu concesionarii se face pe baza de contract.
(1^4) In calitatea sa de reprezentant al concedentului in raporturile cu
concesionarii Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati are urmatoarele obligatii:
a) verifica respectarea de catre concesionari a prevederilor contractului
de concesiune, cum ar fi: modul de derulare a lucrarilor de investitii
prevazute in contractul de concesiune si calitatea acestor lucrari,
intretinerea si repararea de catre concesionari a bunurilor concesionate;
b) avizeaza documentele de plata a redeventei.
(1^5) Pentru efectuarea activitatilor prevazute la alin. (1^4) Compania
Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati are dreptul de a incasa o suma in cuantum de 25% din redeventa datorata
de agentii economici bugetului de stat.
(1^6) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare incheiat
intre concedent si Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati va asigura utilizarea de catre terti, in mod
liber si nediscriminatoriu, a infrastructurii de transport naval ce i-a fost
concesionata de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati exploateaza infrastructura portuara concesionata
conform art. 5, pe baza unor contracte de asociere si/sau inchiriere incheiate
in conformitate cu reglementarile legale in vigoare. Sumele rezultate din
exploatarea bunurilor concesionate companiei nationale se constituie ca
venituri proprii ale acesteia.
(3) Pentru punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de
transport naval si pentru serviciile efectuate in conformitate cu obiectul de
activitate, Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati percepe tarife stabilite in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(4) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati are obligatia sa faca publice tarifele prevazute
la alin. (3), precum si facilitatile care se acorda privind plata acestor
tarife.
(5) Facilitatile prevazute la alin. (4) se acorda in mod
nediscriminatoriu."
7. Dupa articolul 6 se introduc doua articole noi, articolele 6^1 si 6^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
(1) Serviciile de siguranta pentru care Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a instituit obligativitatea realizarii, conform
prevederilor legale, sunt servicii publice de interes national, care pot fi
concesionate de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in conditiile legii, persoanelor juridice romane care indeplinesc
conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
desemna Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati ca reprezentant al sau in raporturile cu
concesionarii serviciilor de siguranta din zona de activitate a acesteia.
(3) Reprezentarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati in raporturile cu concesionarii serviciilor de
siguranta se face pe baza de contract.
(4) In calitate de reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Compania Nationala <<Administratia
Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A. Galati are urmatoarele obligatii:
a) urmareste respectarea de catre concesionari a prevederilor contractului
de concesiune;
b) urmareste efectuarea serviciilor de siguranta in conditii de
continuitate si securitate;
c) avizeaza documentele de plata a redeventei;
d) urmareste respectarea tarifelor stabilite prin contract si modul de
aplicare a acestora.
(5) Pentru efectuarea, in numele Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, a activitatilor prevazute la alin. (4), Compania
Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati are dreptul de a incasa o suma in cuantum de 25% din redeventa datorata
de agentii economici bugetului de stat.
(6) In cazul in care intr-un port situat in zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati nu exista persoane juridice autorizate sa efectueze serviciile de
siguranta prevazute la alin. (1) sau in situatia imposibilitatii derularii
contractelor de concesiune incheiate, furnizarea acestor servicii va fi
asigurata de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati.
(7) In situatiile prevazute la alin. (6) Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei concesioneaza temporar Companiei Nationale
<<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A. Galati, prin
incredintare directa, serviciile publice respective.
(8) In zona sa de activitate furnizarea serviciilor de siguranta, altele
decat serviciile publice de interes national prevazute la alin. (1), se asigura
de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati.
Art. 6^2
(1) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati are obligatia de a tine evidenta muncitorilor
portuari care participa la operatiile de incarcare/descarcare a marfurilor
si/sau a containerelor in si din nave, de manipulare in si din alte mijloace de
transport, de depozitare, stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare,
containerizare, slinguire, insacuire a marfurilor, precum si la operatiunile de
curatare a hambarelor si a magaziilor navelor si altele asemenea.
(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati elibereaza carnetele de lucru in port pentru
fiecare muncitor portuar, pe baza carora ii inregistreaza si percepe tarife
legale pentru efectuarea acestor activitati.
(3) Preschimbarea carnetelor eliberate de capitaniile de port se va face
fara perceperea de tarife."
8. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Bunurile proprietate publica a statului, rezultate in urma
finalizarii obiectivelor de investitii aprobate de Guvern pana la data
infiintarii Companiei Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii
Maritime>> - S.A. Galati, precum si alte bunuri de natura proprietatii
publice nou-create sau rezultate in urma dezvoltarii sau/si modernizarii celor
existente se concesioneaza Companiei Nationale <<Administratia Porturilor
Dunarii Maritime>> - S.A. Galati in conformitate cu prevederile legale in
vigoare."
9. Dupa alineatul (6) al articolului 7 se introduc doua alineate noi,
alineatele (7) si (8), cu urmatorul cuprins:
"(7) Prin delegare de competenta, Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A. Galati poate
duce la indeplinire si unele obligatii ce revin statului din acordurile si conventiile
internationale la care Romania este parte.
(8) Pentru desfasurarea activitatilor prevazute la alin. (7) Compania
Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Maritime>> - S.A.
Galati primeste fonduri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei."
10. Dupa articolul 12 se introduce un articol nou, articolul 13, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 13
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare."
Art. 2
Statutul Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Maritime" - S.A. Galati, prevazut in anexa, care devine anexa nr. 1, la
Hotararea Guvernului nr. 518/1998, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Scopul companiei
(1) Compania indeplineste functia de autoritate portuara in cadrul zonei
sale de activitate, in limitele terenurilor portuare, a limitelor radelor
portuare si a infrastructurii de transport naval, stabilita de Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, potrivit art. 5 alin. (1^1)
din hotarare.
(2) In calitate de autoritate portuara, compania aplica politicile portuare
si programele de dezvoltare a infrastructurilor de transport naval, elaborate
de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, asigura
functionalitatea porturilor si a infrastructurii de transport naval,
administrarea acestora si urmarirea si/sau asigurarea furnizarii serviciilor de
siguranta, in baza contractelor de concesiune incheiate cu Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, asigurarea desfasurarii
activitatilor auxiliare de transport naval si a celorlalte activitati prevazute
in obiectul de activitate potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(3) Compania asigura aducerea la indeplinire, in zona sa de activitate, a
obligatiilor care revin statului din acordurile si conventiile internationale
la care Romania este parte."
2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al companiei este:
1. desfasurarea activitatilor auxiliare activitatilor de transport naval,
care cuprind:
a) intretinerea, mentinerea, asigurarea repararii caracteristicilor tehnice
minime ale infrastructurii de transport naval care i-a fost concesionata;
b) punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de transport
naval prevazute la lit. a), in mod nediscriminatoriu, in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare;
c) semnalizarea terestra si plutitoare pentru navigatie;
d) dragajul de intretinere pentru asigurarea adancimilor in porturi si pe
cai navigabile;
e) asistenta navelor la operarea marfurilor periculoase;
f) preluarea reziduurilor si a apelor uzate de la nave;
g) preluarea gunoiului si a resturilor menajere de la nave;
h) servicii pentru nave de agrement si turism;
i) refurnizarea de apa, energie electrica si termica;
j) salvarea si ranfluarea navelor;
2. desfasurarea activitatilor conexe activitatilor de transport naval, care
au ca obiect serviciile de siguranta, in conditiile legii;
3. desfasurarea activitatilor de control care cuprind:
a) alocarea danelor in care navele urmeaza sa opereze si eliberarea
permisului de acostare la aceste dane pe baza acceptului de intrare in port
eliberat de capitaniile de port;
b) urmarirea traficului de marfuri in port, centralizarea datelor privind
volumul de marfa operat, portul de incarcare/descarcare a marfurilor, numarul
de nave operate si normele de operare, precum si publicarea anuala a acestor
date;
c) supravegherea agentilor economici care transporta sau opereaza marfuri
periculoase in apele nationale navigabile sau in porturile aflate in zona sa de
activitate;
d) tinerea evidentei muncitorilor portuari si eliberarea carnetelor de
lucru in port;
4. asigurarea utilizarii de catre terti a infrastructurii de transport
naval prin contracte de inchiriere sau asociere;
5. asigurarea serviciilor de telecomunicatii radiofonice, telex si
transmisiuni de date;
6. avizarea studiilor si proiectelor privind dezvoltarea infrastructurii de
transport naval;
7. elaborarea tarifelor pentru toate facilitatile si serviciile cuprinse in
obiectul de activitate;
8. prestarea de servicii cu masini, utilaje, nave si instalatii proprii;
9. punerea la dispozitie agentilor economici, pe baza de contract, a
constructiilor hidrotehnice pentru acostarea navelor;
10. elaborarea programelor anuale si de perspectiva pentru lucrari de
intretinere, reparare si modernizare a bunurilor proprietate publica a statului
si a bunurilor proprietate a companiei;
11. urmarirea aplicarii normelor tehnice pentru constructia, modernizarea
si exploatarea infrastructurii si suprastructurii portuare;
12. avizarea proiectelor de constructii si instalatii in apropierea zonelor
portuare care ar putea afecta activitatea porturilor;
13. intocmirea sau avizarea documentatiilor privind realizarea de noi
infrastructuri portuare;
14. contractarea de credite cu bancile si cu alte institutii financiare
pentru realizarea de constructii portuare;
15. incheierea - pentru necesitati proprii - de contracte de
vanzare-cumparare cu agenti economici romani si straini pentru echipamente,
instalatii, materiale, piese de schimb, combustibil etc.;
16. promovarea porturilor maritime si fluviale pe plan intern si
international, prin actiuni publicitare, studii de piata, editare si tiparire
de materiale informative si inregistrari pe suporturi informatice;
17. participarea la targuri, expozitii si la alte manifestari interne si
internationale cu specific portuar;
18. derularea de activitati directe de comert exterior;
19. participarea la activitati specifice sau asocierea cu agenti economici,
organizatii economice, patronale si profesionale, din tara si din strainatate;
20. realizarea informatizarii porturilor maritime si fluviale si a
legaturilor cu alte sisteme informatice, nationale sau internationale, si
asigurarea serviciilor informatice legate de activitatea portuara;
21. coordonarea traficului portuar in perioade aglomerate sau ca urmare a
unor comenzi guvernamentale si, in aceste situatii, stabilirea cu operatorii
portuari a programelor de incarcare-descarcare a marfurilor in/din nave si
prioritatile la intrarea navelor la danele de operare;
22. elaborarea, supunerea spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si urmarirea respectarii regulamentului de
exploatare portuara;
23. reprezentarea concedentului in raporturile cu concesionarii
infrastructurii de transport naval si a serviciilor de siguranta de interes
national, in conditiile legii;
24. eliberarea avizelor in vederea obtinerii autorizarilor agentilor
economici;
25. desfasurarea activitatilor de transport de marfuri si de persoane cu
nave;
26. prin delegare de competenta, asigura ducerea la indeplinire in zona sa
de activitate a obligatiilor ce revin statului roman din acordurile si
conventiile la care Romania este parte;
27. orice alte operatiuni in legatura cu realizarea obiectului sau de
activitate."
3. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei stabileste
elementele de infrastructura portuara care se concesioneaza companiei, pe baza
de contract de concesiune.
(2) Contractul de concesiune se incheie pe o perioada de pana la 49 de
ani."
4. Litera b) a articolului 20 se abroga.
5. Litera c) a articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"c) numeste si revoca directorii executivi ai companiei;"
6. Alineatul (1) al articolului 25 se abroga.
Art. 3
Limitele porturilor aflate in zona de jurisdictie a Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati sunt
prevazute in anexa la prezenta hotarare, care devine anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 518/1998.
Art. 4
Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari isi pastreaza valabilitatea, in conditiile legii.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari orice prevederi contrare
se abroga.
Art. 6
Hotararea Guvernului nr. 518/1998 privind infiintarea Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 3 septembrie 1998, cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 518/1998)
LIMITELE PORTURILOR SI PUNCTELOR DE LUCRU
aflate in zona de activitate a Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati Mm 12,5 - km 160 si km 251 - km
285 - pe Dunare - ambele maluri si bratele secundare Chilia, Sf. Gheorghe si
Macin
A. Porturi situate pe Dunare:
1. Portul Harsova - km 255 - km 251 - mal stang si mal drept;
2. Portul Galati - km 160 - Mm 76 - mal stang si mal drept;
3. Portul Isaccea - Mm 56,5 - Mm 53 - mal drept;
4. Portul Tulcea - Mm 42 - Mm 34 - mal stang si mal drept;
5. Debarcader Crisan - Mm 12,5 - mal drept;
6. Debarcader Babarada - Mm 18,75 - mal stang;
7. Debarcader Gorgova - Mm 21,3 - mal drept;
8. Debarcader Maliuc - Mm 24 - mal stang;
9. Debarcader Partizani - Mm 31,25 - mal drept.
B. Porturi situate pe bratele secundare:
1. Portul Mahmudia - Bratul Sf. Gheorghe - km 90 - km 86 - mal stang si mal
drept;
2. Portul Chilia Veche - Bratul Chilia - km 46 - km 43 - mal drept;
3. Portul Macin - Bratul Macin - km 15 - km 12 - mal stang si mal drept;
4. Portul Smardan - Bratul Macin - km 0 - km 1 - mal drept;
5. Punct de lucru Gura Arman Bratul Macin km 30 km 32 mal stang si
mal drept;
6. Punct de lucru Turcoaia Bratul Macin km 35 km 37 mal stang si
mal drept.