HOTARARE Nr. 270 din 21 martie 2002
privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta si etichetarea
energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa calda care
functioneaza cu combustibil lichid sau gazos
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 238 din 9 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 din
Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste cerintele referitoare la eficienta si
etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa
calda care functioneaza cu combustibil lichid sau gazos si care au puterea
nominala de minimum 4 kW si de maximum 400 kW, denumite in continuare cazane.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) aparat - corpul cazanului destinat sa fie echipat cu un arzator sau
arzatorul destinat sa fie fixat pe corpul unui cazan;
b) cazan - ansamblul corp cazan-arzator, destinat sa transmita apei caldura
degajata la arderea combustibilului;
c) cazan standard - cazan la care temperatura medie a apei poate fi limitata
prin proiect;
d) cazan recuperator - cazan destinat sa deserveasca un sistem de incalzire
centrala sau sa fie instalat intr-o vatra de ardere ca parte componenta a unui
ansamblu cazan-recuperator/arzator cu gaz;
e) cazan cu condensare - cazan conceput sa condenseze in permanenta o mare
parte din vaporii de apa continuti in gazele de ardere;
f) cazan de joasa temperatura - cazan care poate functiona continuu,
asigurand o temperatura a apei de 35 - 40 grade C, cu condensare in anumite
situatii, inclusiv cazanul cu condensare care functioneaza cu combustibil
lichid;
g) cazan ce urmeaza sa fie instalat intr-un spatiu de locuit - cazan cu
puterea nominala utila de maximum 37 kW, destinat sa genereze caldura necesara
incalzirii spatiului de locuit in care este instalat, prevazut cu un vas de
expansiune deschis, asigurand circulatia apei in sistem gravitational si care
are inscrisa pe carcasa indicatia explicita ca poate fi instalat in spatii de
locuit;
h) putere nominala utila, exprimata in kW - puterea calorica maxima
stabilita si garantata de constructor a fi furnizata la mers continuu cu
respectarea randamentelor utile indicate de producator;
i) randament util, exprimat in % - raportul dintre debitul caloric transmis
apei din cazan si produsul valorii calorice nete la o presiune constanta a
combustibilului si consumul exprimat in cantitatea de combustibil pe unitatea
de timp;
j) sarcina partiala, exprimata in % - raportul dintre puterea utila a unui
cazan care functioneaza intermitent sau la o putere inferioara puterii nominale
utile si aceasta putere nominala utila;
k) temperatura medie a apei din cazan - media dintre temperatura apei la
intrarea si la iesirea din cazan.
Art. 3
(1) Se excepteaza de la prevederile prezentei hotarari urmatoarele:
a) cazanele care vor fi alimentate cu alte tipuri de combustibil;
b) echipamentele pentru prepararea instantanee a apei calde;
c) cazanele destinate sa fie alimentate cu un combustibil ale carui
proprietati difera in mod apreciabil de proprietatile combustibililor lichizi
si gazosi comercializati in mod curent, cum ar fi gazul rezultat din deseurile
industriale, biogazul si altele;
d) masinile de gatit si aparatele destinate in special incalzirii spatiilor
in care sunt instalate si care au ca functie subsidiara furnizarea apei calde
pentru incalzire centrala si a apei calde sanitare;
e) aparatele cu o putere nominala sub 6 kW, care folosesc circulatia apei
in sistem gravitational si sunt destinate numai pentru producerea si
depozitarea apei calde sanitare;
f) cazanele fabricate in regim de unicat.
(2) In cazul cazanelor cu functie dubla, respectiv de incalzire a unui
spatiu si de furnizare a apei calde sanitare, cerintele de randament prevazute
in anexa nr. 1 se refera numai la functia de incalzire.
Art. 4
(1) Se admite introducerea pe piata si punerea in functiune numai a
cazanelor care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) respecta cerintele de randament definite conform prevederilor anexei nr.
1 si stabilite in conformitate cu procedurile din standardele romane care
adopta standardele europene armonizate aplicabile;
b) au aplicat simbolul de eficienta energetica prevazut in anexa nr. 2;
c) au marcajul national de conformitate CS, aplicat de producator sau de
reprezentantul sau autorizat, si sunt insotite de declaratia de conformitate CS
prevazuta in anexa nr. 3, redactata in limba romana;
d) au marcajul european de conformitate CE, aplicat de un producator
dintr-un stat membru al Uniunii Europene, si sunt insotite de declaratia de
conformitate CE, tradusa in limba romana.
(2) Elementele de identificare a marcajelor sunt prezentate in anexa nr. 2
din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
(3) Se admite introducerea pe piata a aparatelor care au marcajul CS sau CE
de conformitate, care sunt insotite de declaratia de conformitate CS sau CE si
pentru care sunt definiti parametrii care le permit, dupa asamblare, sa atinga
nivelul cerintelor de randament prevazut in anexa nr. 1.
(4) In cazul in care cazanele recuperatoare si/sau cazanele destinate a fi
utilizate in spatiile de locuit sunt instalate pe scara larga la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari, se autorizeaza punerea in functiune, cu
conditia ca randamentul lor atat la putere nominala, cat si la sarcina partiala
de 30% sa fie cu cel mult 4% sub cerintele de randament prevazute in anexa nr.
1.
(5) La punerea in functiune cazanele trebuie sa respecte si prescriptiile
in vigoare referitoare la conditiile climaterice locale, caracteristicile
energetice si de ocupare ale imobilelor.
Art. 5
(1) Evaluarea conformitatii cazanelor si aparatelor cu cerintele din
prezenta hotarare se realizeaza inainte de introducerea pe piata a acestora,
prin utilizarea urmatoarelor proceduri:
a) pentru cazanele care functioneaza cu combustibili lichizi procedurile
pentru evaluarea conformitatii sunt examinarea de tip a cazanului in
conformitate cu modulul B prevazut in anexa nr. 4 si cu modulele C, D sau E
prevazute in anexa nr. 5, la alegerea producatorului;
b) pentru cazanele care functioneaza cu combustibili gazosi procedurile de
evaluare a conformitatii cu cerintele de randament sunt cele utilizate pentru
evaluarea conformitatii cu cerintele de siguranta stabilite de Hotararea
Guvernului nr. 761/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata
pentru aparatele consumatoare de combustibili gazosi.
(2) Procedurile pentru evaluarea conformitatii sunt redate schematic in
anexa nr. 7.
(3) In cazul in care cazanelor si aparatelor li se aplica si alte
reglementari tehnice care acopera si alte cerinte si care, de asemenea, prevad
aplicarea marcajului CS sau CE, acest marcaj indica conformitatea cu
prevederile tuturor reglementarilor aplicabile.
(4) Documentele si corespondenta realizate in legatura cu procedurile de
evaluare a conformitatii prevazute in anexa nr. 5 se redacteaza in limba romana
sau intr-o limba acceptata de organismul de certificare care evalueaza
conformitatea.
Art. 6
(1) Pentru cazanele si aparatele introduse pe piata cu marcajul CS sau CE
producatorul sau reprezentantul sau autorizat are obligatia sa intocmeasca si,
respectiv, sa pastreze cel putin 10 ani de la data fabricarii ultimului produs
documentele care atesta conformitatea, ce vor fi prezentate spre examinare, la
cerere, organului de control.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) vor cuprinde:
a) documentatia tehnica prevazuta in anexa nr. 4;
b) declaratia de conformitate CS sau CE, dupa caz, intocmita de producator
sau de reprezentantul sau autorizat;
c) certificatele de conformitate emise de organismele notificate de
Ministerul Industriei si Resurselor sau de organismele notificate ale Uniunii
Europene, dupa caz;
d) adresele spatiilor de depozitare de pe teritoriul Romaniei;
e) copii de pe rapoartele de incercari, prin care se demonstreaza
conformitatea cu standardele mentionate la art. 4 alin. (1) lit. a) sau cu
standardele europene armonizate, dupa caz.
(3) In cazul in care producatorul sau reprezentantul sau autorizat nu are
sediul in Romania, importatorul are obligatia de a detine si de a pune la
dispozitie organului de control, la cerere, documentele prevazute la alin. (2),
spre examinare.
Art. 7
(1) Marcajele de conformitate CS si CE, precum si simbolul de eficienta
energetica, prevazute in anexa nr. 2, se aplica in mod vizibil, lizibil si
durabil, direct pe aparat sau pe o placa de timbru fixata pe acesta. Placa de
timbru trebuie astfel proiectata incat sa nu poata fi refolosita.
(2) Este interzisa aplicarea pe cazan sau pe aparat a unor marcaje
asemanatoare cu marcajele CS sau CE, care pot fi confundate cu aceste marcaje
de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe cazan, pe aparat sau pe
placa de timbru, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajelor CS
sau CE sa nu fie reduse.
(3) Este interzisa aplicarea pe cazan a altor etichete decat cele prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 8
(1) In cazul in care organul de control constata ca marcajul a fost aplicat
necorespunzator, producatorul va fi obligat sa realizeze cazanul sau aparatul
conform prevederilor privind aplicarea marcajului.
(2) In cazul in care organul de control constata ca neconformitatea
continua, acesta ia masurile necesare de limitare sau de interzicere a
introducerii pe piata a acestuia, in conformitate cu prevederile prezentei
hotarari.
Art. 9
(1) Ministerul Industriei si Resurselor, in calitate de autoritate
competenta in domeniu, va publica pana la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari si va actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
lista cuprinzand organismele de certificare notificate, desemnate sa realizeze
procedurile prevazute la art. 5 alin. (1), impreuna cu sarcinile specifice pe
care aceste organisme au fost desemnate sa le indeplineasca si cu numerele de
identificare alocate acestora.
(2) Competenta organismelor de certificare este recunoscuta de Ministerul
Industriei si Resurselor pe baza unei proceduri de evaluare, avandu-se in
vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 6.
(3) Procedura de evaluare a organismelor de certificare in vederea
recunoasterii de catre Ministerul Industriei si Resurselor va fi elaborata in
termen de 6 luni de la data publicarii prezentei hotarari si va fi aprobata
prin ordin al ministrului industriei si resurselor, care va fi publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 10
Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei
hotarari si care asigura supravegherea pietei este Inspectia de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat -
ISCIR, organ de specialitate care functioneaza in subordinea Ministerului
Industriei si Resurselor.
Art. 11
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a), cu amenda de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea
introducerii pe piata a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) si (2) si ale art. 6, cu
amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii
pana la o data stabilita de organul de control al autoritatii competente
impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu
importatorul, dupa caz, pentru eliminarea neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), c), d) si ale art.
7, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piata
si/sau interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate ori marcate
incorect.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
personalul imputernicit de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR.
Art. 12
Contraventiilor prevazute la art. 11 alin. (1) le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
Art. 13
Orice decizie luata in baza prezentei hotarari, din care rezulta sanctiuni
si restrictii de introducere pe piata sau de punere in functiune a cazanelor,
va mentiona temeiul legal, in conditiile prezentei hotarari, si va fi adusa la
cunostinta Ministerului Industriei si Resurselor in termen de 72 ore de la data
luarii la cunostinta a deciziei.
Art. 14
Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
Prezenta hotarare intra in vigoare la 12 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CERINTELE DE RANDAMENT
Cerintele de randament pe care trebuie sa le indeplineasca cazanele:
a) in timpul functionarii la putere nominala, Pn exprimata in kW la o
temperatura medie a apei de 70 grade C; si
b) in timpul functionarii la o sarcina partiala de 30%, la o temperatura
medie a apei care variaza in functie de tipul de cazan
sunt stabilite in tabelul urmator:
________________________________________________________________________________
Tipul cazanului Intervalul Randamentul la puterea Randamentul la sarcina
de putere nominala partiala
kW
-----------------------------------------------------
Temperatura Randamentul Temperatura Randamentul
medie a apei necesar medie a apei necesar
din cazan (%) din cazan (%)
(grade C) (grade C)
________________________________________________________________________________
Cazane standard 4 - 400 70 >/= 84+log Pn >/= 50 >/=
80+log Pn
Cazane de
temperatura 4 - 400 70 >/= 87,5+1,5 40 >/=
87,5+1,5
joasa*) log Pn log Pn
Cazane cu
condensare 4 - 400 70 >/= 91+1 30*) >/=
97+1
de gaz log Pn log Pn
________________________________________________________________________________
*) Inclusiv cazane cu condensare, care functioneaza cu combustibil lichid.
*) Temperatura apei furnizate de cazan.
ANEXA 2
SIMBOLUL DE EFICIENTA ENERGETICA
Cerintele de randament obligatorii atat la putere nominala, cat si la
sarcina partiala de 0,3 Pn
_____________________________________________________________________________
Simbolul Randamentul cerut la puterea Randamentul cerut la sarcina
de eficienta nominala Pn si la o temperatura partiala de 0,3 Pn si la o
energetica medie a apei din cazan de temperatura medie a apei din
70 grade C cazan de 50 grade C
(%) (%)
_____________________________________________________________________________
* >/= 84+2 log Pn >/= 80+3 log Pn
* >/= 87+2 log Pn >/= 83+3 log Pn
* >/= 90+2 log Pn >/= 86+3 log Pn
* >/= 93+2 log Pn >/= 89+3 log Pn
_____________________________________________________________________________
NOTA:
Daca randamentul sau la puterea nominala ori randamentul la sarcina
partiala este egal sau mai mare decat valorile relevante pentru cazanele
standard, cazanul primeste o "*", asa cum se arata in tabelul de mai
sus.
Daca randamentul sau la puterea nominala ori randamentul la sarcina
partiala este cu 3 sau mai multe puncte mai mare decat valorile relevante
pentru cazanele standard, cazanul primeste "*".
Fiecare treapta suplimentara pentru randamentul de 3 puncte la puterea
nominala si la sarcina partiala permite atribuirea unei stelute "*".
ANEXA 3
DECLARATIE DE CONFORMITATE
- Model -
Noi, ......................................................................
(denumirea si sediul producatorului sau ale reprezentantului
sau autorizat)
..............................................................................,
declaram pe propria raspundere ca aparatul/cazanul
...............................................................................
..............................................................................,
(denumirea, tipul sau modelul, numarul lotului si al seriei)
produs de
..............................................................................,
(denumirea si sediul producatorului)
la care se refera aceasta declaratie, respecta cerintele de randament si este
in conformitate cu urmatorul/urmatoarele standard/standarde sau cu alt/alte
document/documente, normativ/normative:
........................................
................................................................................
(titlul si/sau numarul si data publicarii standardului/standardelor sau
altui/altor document/documente, normativ/normative, emitentul acestor
documente)
Certificat de examinare CS de tip nr. ...... din .........................,
emis de organismul desemnat: ..................................................
...............................................................................
(denumirea si sediul)
Locul si data emiterii declaratiei ........................................
................................................................................
(functia, numele si prenumele persoanei autorizate sa il reprezinte pe
producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia)
.........................
(semnatura si stampila)
ANEXA 4
PROCEDURI
pentru evaluarea conformitatii
Modulul B - Examinarea CS de tip
1.1. Modulul B descrie etapele procedurii prin care un organism notificat
constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia avuta in
vedere respecta prevederile din prezenta hotarare.
2.1. Cererea pentru efectuarea examinarii CS de tip se inainteaza de catre
producator sau de catre reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania unui
organism notificat, ales de catre acesta.
2.2. Cererea de examinare de tip cuprinde urmatoarele:
a) denumirea si sediul producatorului, precum si numele si sediul
reprezentantului sau autorizat, daca cererea este inaintata de catre acesta din
urma;
b) o declaratie potrivit careia aceeasi cerere nu a mai fost inaintata nici
unui alt organism notificat;
c) documentatia tehnica prevazuta in acest modul.
2.3. Solicitantul pune la dispozitie organismului notificat un exemplar
reprezentativ din productia avuta in vedere, denumit in continuare tip.
Organismul notificat poate sa solicite si alte exemplare, daca acestea sunt
necesare pentru realizarea programului de incercari.
3.1. Documentatia tehnica permite evaluarea conformitatii aparatului cu
cerintele din prezenta hotarare. Pentru evaluarea conformitatii produsului
documentatia tehnica cuprinde, dupa caz, si informatii privind proiectarea, fabricarea
si functionarea produsului.
3.2. Documentatia tehnica contine in principal:
a) o descriere generala a aparatului;
b) desene de executie, planuri de fabricatie si scheme ale componentelor,
subansamblurilor, circuitelor;
c) descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea desenelor si
schemelor mentionate mai sus si a modului de functionare a produsului;
d) o lista a standardelor ce confera prezumtia de conformitate cu cerintele
din prezenta hotarare, aplicate integral sau partial, precum si descrieri ale
solutiilor adoptate pentru indeplinirea cerintelor din prezenta hotarare,
atunci cand nu s-au aplicat aceste standarde;
e) rezultate ale calculelor de proiectare, ale verificarilor efectuate;
f) rapoarte de incercare.
4.1. Organismul notificat la care se face referire la pct. 2.1. are
urmatoarele obligatii:
a) sa examineze documentatia tehnica, sa verifice daca tipul a fost
fabricat in conformitate cu documentatia tehnica si sa identifice elementele
care au fost proiectate conform prevederilor din standardele ce confera
prezumtia de conformitate cu cerintele din hotarare, precum si componentele
care au fost proiectate fara sa se aplice prevederile din standardele
respective;
b) sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze examinarile corespunzatoare
si incercarile necesare pentru a verifica daca solutiile adoptate de producator
respecta cerintele din hotarare, atunci cand nu s-au aplicat standardele ce
confera prezumtia de conformitate cu cerintele;
c) sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze examinarile corespunzatoare
si incercarile necesare pentru a verifica daca standardele au fost intr-adevar
aplicate, atunci cand producatorul a optat pentru aplicarea standardelor ce
confera prezumtia de conformitate cu cerintele din hotarare;
d) sa convina cu solicitantul asupra locului unde vor fi efectuate
examinarile si incercarile necesare.
5.1. Daca tipul respecta prevederile reglementarilor tehnice specifice,
organismul notificat emite solicitantului un certificat de examinare CS de tip.
5.2. Certificatul de examinare CS de tip contine:
a) denumirea si sediul producatorului;
b) concluziile examinarii;
c) conditiile pentru valabilitatea acestuia;
d) datele necesare identificarii tipului aprobat;
e) perioada de valabilitate a certificatului conform reglementarilor
tehnice.
5.3. La certificatul de examinare de tip se anexeaza o lista cuprinzand
elementele din documentatia tehnica, semnificative pentru evaluare, iar o copie
de pe acestea se pastreaza de catre organismul notificat.
5.4. In situatia in care se refuza certificarea unui tip organismul
notificat trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz.
5.5. Reglementarile tehnice prevad o procedura de contestare impotriva
refuzului de certificare a tipului.
6.1. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care detine
documentatia tehnica referitoare la certificatul de examinare CS de tip asupra
tuturor modificarilor aduse aparatului certificat; daca aceste modificari
afecteaza conformitatea cu cerintele din hotarare sau cu conditiile prevazute
pentru utilizarea aparatului, aparatul trebuie sa primeasca o certificare
suplimentara. Aceasta certificare suplimentara este data sub forma unei
completari la certificatul de examinare CS de tip initial.
7.1. Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme
notificate cu privire la certificatele de examinare CS de tip emise si
completarile la acestea, precum si cu privire la certificatele de examinare CS
de tip retrase.
8.1. Celelalte organisme notificate pot primi copii de pe certificatele de
examinare CS de tip si/sau de pe completarile la acestea. Anexele la
certificatele de examinare de tip se pun la dispozitie celorlalte organisme
notificate, la cerere.
9.1. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania
pastreaza impreuna cu documentatia tehnica copiile de pe certificatele de
examinare CS de tip emise si de pe completarile la acestea o perioada de
minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului aparat.
9.2. In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul sau
autorizat nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la
dispozitie organelor de control, la cerere, documentatia tehnica revine
importatorului.
ANEXA 5
Modulul C - Conformitatea cu tipul
1.1. Modulul C descrie etapele prin care producatorul sau reprezentantul
sau autorizat cu sediul in Romania asigura si declara ca aparatele respective
sunt conforme cu tipul descris in certificatul de examinare CS de tip si sunt
respectate cerintele din hotarare, aplicabile acestora. Producatorul sau
reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania aplica marcajul CS pe fiecare
aparat si intocmeste o declaratie de conformitate.
2.1. Producatorul ia toate masurile necesare pentru a garanta ca procesul
de fabricatie asigura conformitatea aparatelor fabricate cu tipul aprobat, asa
cum se specifica in certificatul de examinare CS de tip, si cu cerintele din
hotarare, aplicabile acestora.
3.1. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania
pastreaza un exemplar al declaratiei de conformitate o perioada de minimum 10
ani de la data fabricarii ultimului produs.
3.2. In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul sau
autorizat nu au sediul in Romania, obligatia de a detine si de a pune la
dispozitie organelor de control, la cerere, documentatia tehnica revine
importatorului.
4.1. Un organism notificat, ales de producator, efectueaza sau solicita
efectuarea examinarii produselor la intervale de timp aleatorii. Se examineaza
un esantion adecvat din produsele finite, prelevat de organismul notificat, si
se efectueaza incercarile corespunzatoare prevazute in standardele ce confera
prezumtia de conformitate cu cerintele din hotarare sau incercari cu efect
echivalent, pentru a verifica conformitatea procesului de fabricatie cu
cerintele din prezenta hotarare. In cazul in care unul sau mai multe dintre
produsele verificate nu sunt conforme, organismul notificat trebuie sa ia
masurile necesare.
Modulul D - Asigurarea calitatii productiei
1.1. Modulul D descrie etapele prin care producatorul care indeplineste
obligatiile prevazute la acest modul asigura si declara ca aparatele respective
sunt conforme cu tipul, asa cum se mentioneaza in certificatul de examinare CS
de tip, si indeplinesc cerintele aplicabile in cazul lor. Producatorul sau
reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania aplica marcajul CS pe fiecare
aparat si intocmeste o declaratie de conformitate. Marcajul CS este insotit de
simbolul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea
CS, conform prevederilor prezentului modul.
2.1. Producatorul aplica un sistem al calitatii aprobat pentru productie,
inspectie si incercarea aparatului finit, conform prevederilor cuprinse in
prezentul modul; sistemul calitatii aprobat este supus supravegherii sub
raspunderea organismului notificat, prevazuta in acest modul.
3. Sistemul calitatii
3.1. Producatorul solicita unui organism notificat, ales de el, evaluarea
sistemului calitatii pentru aparatele avute in vedere. Cererea pentru evaluarea
sistemului calitatii contine:
a) toate informatiile necesare pentru categoria de aparate avuta in vedere;
b) documentatia privind sistemul calitatii;
c) documentatia tehnica a tipului aprobat si un exemplar al certificatului
de examinare CS de tip.
3.2.1. Sistemul calitatii trebuie sa asigure conformitatea aparatelor cu
tipul, asa cum se specifica in certificatul de examinare CS de tip, si cu
cerintele aplicabile din hotarare.
3.2.2. Toate elementele, cerintele si deciziile adoptate de producator sunt
reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata, sub forma de masuri,
proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul calitatii
trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor,
manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
3.2.3. Documentatia privind sistemul calitatii contine o descriere a
urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica a
intreprinderii, responsabilitatile si atributiile conducerii intreprinderii cu
privire la calitatea aparatelor;
b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a calitatii,
precum si procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
c) incercarile si testarile care vor fi efectuate inainte, in timpul si
dupa procesul de fabricatie, precum si frecventa lor;
d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie,
rezultatul incercarilor si datele de testare, rezultatele etalonarilor,
rapoartele privind calificarea personalului implicat;
e) mijloacele de urmarire a realizarii calitatii aparatului, precum si a
functionarii efective a sistemului calitatii.
3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calitatii pentru a stabili
daca acesta indeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune
conformitatea cu cerintele standardului roman SR EN ISO 9002:1994 adaptat pentru
produsele la care se aplica.
3.3.2. Echipa de audit are cel putin un membru cu experienta in evaluarea
tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare include o
inspectie la locul unde se realizeaza produsul respectiv.
3.3.3. Organismul notificat face cunoscuta producatorului decizia sa.
Comunicarea va contine concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
3.4.1. Producatorul se angajeaza sa indeplineasca obligatiile ce decurg din
sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la un
nivel corespunzator si eficient.
3.4.2. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania
informeaza organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra
oricarei intentii de actualizare a acestui sistem.
3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificarile propuse si decide daca
sistemul calitatii modificat satisface in continuare cerintele prevazute la
pct. 3.2.1 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
3.4.4. Organismul notificat va face cunoscuta producatorului decizia sa.
Comunicarea va contine concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
4. Supravegherea sub raspunderea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este acela de a asigura ca
producatorul isi indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul
calitatii aprobat.
4.2. Producatorul permite accesul reprezentantilor organismului notificat
pentru efectuarea inspectiei in incintele de productie, control, incercare si
depozitare si pune la dispozitie acestuia toate informatiile necesare si, in
mod special:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul
de calificare a personalului implicat.
4.3.1. Organismul notificat efectueaza cel putin o data la 2 ani un audit
pentru a avea garantia ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii;
organismul emite producatorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevazute la pct. 4.3.1,
organismul notificat poate face inspectii inopinate la sediul producatorului.
In timpul acestor inspectii organismul notificat are dreptul sa efectueze
sau sa solicite sa se efectueze incercari pentru verificarea functionarii
corecte a sistemului calitatii, daca se considera necesar. Organismul notificat
preda producatorului un raport al inspectiei si, daca s-a efectuat o incercare,
un raport de incercare.
5.1. Producatorul detine si pune la dispozitie organelor de control, la
cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs,
urmatoarele documente:
a) documentatia prevazuta la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitatii, prevazute la pct.
3.4.2;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 3.4.4,
4.3.1 si 4.4.
6.1. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate
informatii referitoare la aprobarile privind sistemul calitatii, emise sau
retrase.
Modulul E - Asigurarea calitatii produsului
1.1. Modulul E descrie etapele prin care producatorul care indeplineste
obligatiile prevazute in acest modul asigura si declara ca aparatele si
cazanele ce fac obiectul evaluarii sunt conforme cu tipul, asa cum se specifica
in certificatul de examinare CS de tip, si ca satisfac cerintele reglementarii
tehnice aplicabile in cazul lor. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat
cu sediul in Romania aplica marcajul CS pe fiecare aparat si cazan si
intocmeste o declaratie de conformitate. Marcajul CS este insotit de simbolul
de identificare al organismului notificat care raspunde de supraveghere,
conform prevederilor prezentului modul.
2.1. La inspectia si incercarea finala a aparatului si cazanului
producatorul aplica un sistem al calitatii aprobat, conform prevederilor
prezentului modul; sistemul calitatii aprobat este supus supravegherii sub
raspunderea unui organism notificat, conform prevederilor prezentului modul.
3. Sistemul calitatii
3.1. Producatorul solicita unui organism notificat ales de el evaluarea
sistemului calitatii pentru aparatele si cazanele avute in vedere. Cererea
pentru evaluarea sistemului calitatii contine:
a) toate informatiile necesare pentru categoria de aparate si de cazane
avute in vedere;
b) documentatia privind sistemul calitatii;
c) documentatia tehnica a tipului aprobat si un exemplar al certificatului
de examinare CS de tip.
3.2.1. In cadrul sistemului calitatii se efectueaza examinarea fiecarui
aparat si cazan si se efectueaza incercarile corespunzatoare prevazute in
standardul sau in standardele ce confera prezumtia de conformitate cu cerintele
din hotarare sau incercari cu efect echivalent, pentru a garanta conformitatea
cu cerintele aplicabile. Toate elementele, cerintele si deciziile adoptate de
producator sunt reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata sub forma
de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Documentatia privind sistemul
calitatii trebuie sa permita o interpretare uniforma a programelor, planurilor,
manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
3.2.2. Documentatia privind sistemul calitatii contine o descriere a
urmatoarelor aspecte:
a) obiectivele legate de calitate si de structura organizatorica a
intreprinderii, responsabilitatile si atributiile conducerii intreprinderii cu
privire la calitatea produselor;
b) examinarile si incercarile care vor fi efectuate dupa procesul de
productie;
c) mijloacele de urmarire a functionarii efective a sistemului calitatii;
d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul
de calificare a personalului implicat.
3.3.1. Organismul notificat evalueaza sistemul calitatii pentru a stabili
daca acesta indeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2.1. Aceasta presupune
conformitatea cu cerintele standardului roman SR EN ISO 9003:1994, completat,
daca este necesar, pentru a tine seama de natura specifica a produselor pentru
care se aplica.
3.3.2. Echipa de audit are cel putin un membru cu experienta in evaluarea
tehnologiei produsului avut in vedere. Procedura de evaluare include o
inspectie la locul unde se realizeaza produsul respectiv.
3.3.3. Organismul notificat face cunoscuta producatorului decizia sa.
Comunicarea va contine concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
3.4.1. Producatorul se angajeaza sa indeplineasca obligatiile care decurg
din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si sa mentina acest sistem la
un nivel corespunzator si eficient.
3.4.2. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat cu sediul in Romania
informeaza organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra
oricarei intentii de actualizare a acestui sistem.
3.4.3. Organismul notificat evalueaza modificarile propuse si decide daca
sistemul calitatii modificat satisface in continuare cerintele prevazute la
pct. 3.2.1 sau daca este necesara o reevaluare a acestuia.
3.4.4. Organismul notificat face cunoscuta producatorului decizia sa.
Comunicarea va contine concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
4. Supravegherea sub raspunderea unui organism notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este acela de a asigura ca
producatorul isi indeplineste corect obligatiile care decurg din sistemul
calitatii aprobat.
4.2. Producatorul permite accesul reprezentantilor organismului notificat
pentru efectuarea inspectiei in incintele de productie, control, incercare si
depozitare si pune la dispozitie acestuia toate informatiile necesare si, in
mod special:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) documentatia tehnica;
c) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul
de calificare a personalului implicat.
4.3. Organismul notificat efectueaza cel putin o data la 2 ani un audit
pentru a avea garantia ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii;
organismul emite producatorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice anuale prevazute la pct.
4.3.1, organismul notificat poate face inspectii inopinate la sediul
producatorului. In timpul acestor inspectii organismul notificat are dreptul sa
efectueze sau sa solicite sa se efectueze incercari pentru verificarea
functionarii corecte a sistemului calitatii, daca se considera necesar.
Organismul notificat preda producatorului un raport al inspectiei si, daca s-a
efectuat o incercare, un raport de incercare.
5.1. Producatorul detine si pune la dispozitie organelor de control, la
cerere, pe o perioada de minimum 10 ani de la data fabricarii ultimului produs,
urmatoarele documente:
a) documentatia prevazuta la pct. 3.1 lit. c);
b) documentele de actualizare a sistemului calitatii, prevazute la pct.
3.4.2;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 3.4.4,
4.3 si 4.4.
6.1. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate
informatii referitoare la aprobarile privind sistemul calitatii, emise sau
retrase.
ANEXA 6
CRITERII MINIME
pentru recunoasterea organismelor de certificare
Organismele de certificare recunoscute de Ministerul Industriei si
Resurselor trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime:
a) disponibilitatea personalului si a mijloacelor si echipamentelor
necesare;
b) competenta tehnica si integritatea profesionala a personalului;
c) independenta in efectuarea incercarilor, in pregatirea rapoartelor, in
eliberarea certificatelor si in efectuarea supravegherii conform prevederilor
hotararii, precum si independenta conducerii si a personalului tehnic fata de
toate cercurile, grupurile sau persoanele direct ori indirect implicate in
domeniul aparatelor;
d) mentinerea de catre personal a secretului profesional;
e) detinerea unei asigurari de raspundere civila pentru activitatea
prestata, daca aceasta raspundere nu este asumata de stat sau prin lege.
ANEXA 7
PREZENTAREA SCHEMATICA
a procedurilor de evaluare a conformitatii
_______________________________________
| Evaluarea conformitatii la cazanele cu|
| combustibil gazos se face conform |_________________________
| procedurilor prevazute in | |
| Hotararea Guvernului nr. 761/2001 | |
| privind conditiile de introducere pe | |
| piata pentru aparatele consumatoare | |
| de combustibili gazosi | |
|_______________________________________| |
^ |
__________|________ |
| Cazane cu | _________________ |
| combustibil gazos | | Conformitatea cu| |
|___________________| |tipul (pct. 2 din| |
^ | anexa nr. 5) | |
| | Organismul de | |
/ | | certificare | _v_
/ | ----->| notificat
|---->|___|->CS
/ | | | efectueaza | ^
____________ / | | | verificarea | |
| | / Tipul | | | aparatelor la | |
| PRODUCATOR |->< produsului| | | locurile de |
|
|____________| \ | | | fabricatie | |
\ | | | Modulul C | |
\ | | |_________________| |
\ | | _______________ |
\ | | | Asigurarea | |
| | | calitatii | |
______________v_____ | | productiei | |
| Cazane cu | | | (pct. 3 din | |
| combustibil lichid | | | anexa nr. 5) | |
|____________________| | | Organismul de | |
| | | certificare |---->|
________________v_______ | | notificat | |
| Examinarea CS de tip | | | evalueaza | |
|(pct. 1 din anexa nr. 5)| | |certificarea si| |
| Modulul B | | | monitorizeaza | |
|________________________| | | sistemul | |
| _______|______ | calitatii | |
| | La alegerea |-->|producatorului | |
-->|producatorului| | Modulul D | |
|______________| |_______________| |
| __________________ |
| | Asigurarea | |
| | calitatii | |
| |produsului (pct. 4| |
| | din anexa nr. 5) | |
| | Organismul de | |
| | certificare | |
| | notificat | |
| | evalueaza, | |
| | certifica si | |
| | monitorizeaza | |
| |sistemul calitatii| |
------>| producatorului |------>
| Modulul E |
|__________________|