HOTARARE Nr.
320 din 27 aprilie 2006
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si desfasurare a concursului sau examenului pentru
numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 384 din 4 mai 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, ale art. 23 alin. (1) şi ale art. 38 alin.
(1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
republicată,
având în vedere prevederile art. 48, 49 şi ale art. 106
lit. g) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
desfăşurare a concursului sau examenului pentru numirea în funcţii de conducere
a judecătorilor şi procurorilor, cuprins în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 283/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare a concursului sau examenului pentru numirea în funcţii de conducere a
judecătorilor şi procurorilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 775 din 25
august 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT de organizare şi desfăşurare a
concursului sau examenului pentru numirea în funcţii de conducere a judecătorilor şi procurorilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Numirea judecătorilor şi procurorilor în
funcţii de conducere la curţile de apel, tribunale, tribunale specializate şi
judecătorii, precum şi la parchetele de pe lângă acestea se face în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor
şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Evidenţa posturilor vacante de conducere
de la instanţele judecătoreşti este publică şi disponibilă permanent pe
paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului
Naţional al Magistraturii şi Ministerului Justiţiei, precum şi prin afişare la
sediile instanţelor judecătoreşti.
(2) Evidenţa posturilor vacante de conducere de la
parchete este publică şi disponibilă permanent pe paginile de Internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii,
Ministerului Justiţiei şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, precum şi prin afişare la sediile parchetelor.
(3) Posturile de conducere prevăzute la alin. (1) şi
(2), care urmează a se vacanta, se publică pe paginile de Internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii,
Ministerului Justiţiei şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, cu 90 de zile înainte de data expirării mandatelor.
Art. 3. - (1) Numirea în
funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte la curţile de apel, tribunale,
tribunale specializate şi judecătorii se face numai prin concurs sau examen organizat, ori de câte ori este
necesar, de Consiliul Superior al Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii.
(2) Numirea în funcţiile de procuror general al
parchetului de pe lângă curtea de apel, prim-procuror al parchetului de pe
lângă tribunal, prim-procuror al parchetului de pe lângă tribunalul pentru
minori şi familie sau prim-procuror al parchetului de pe lângă judecătorie,
precum şi de adjuncţi ai acestora se face numai prin concurs sau examen
organizat, ori de câte ori este necesar, de Consiliul Superior al
Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii.
Art. 4. - Data, locul, tematica
şi bibliografia concursului sau examenului se aprobă de Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, şi se
afişează pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii,
Institutului Naţional al Magistraturii, Ministerului Justiţiei, Parchetului de
pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi la sediile instanţelor
judecătoreşti şi parchetelor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data
desfăşurării acestuia.
Art. 5. - Concursul sau examenul
constă în susţinerea următoarelor probe:
a) testare psihologică, evaluarea capacităţii
candidatului de a lua decizii şi de a-şi asuma răspunderea, precum şi
verificarea rezistenţei la stres;
b) prezentarea unui proiect referitor la exercitarea
atribuţiilor specifice funcţiei pentru care
candidează;
c) testare scrisă privind managementul, comunicarea şi
resursele umane.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru înscrierea la concurs sau examen
Art. 6. - (1) Pot participa la concursul sau examenul
prevăzut la art. 3 alin. (1) şi (2) judecătorii care au obţinut calificativul
„foarte bine" la ultima evaluare, nu au fost sancţionaţi disciplinar în
ultimii 3 ani şi îndeplinesc condiţiile de vechime prevăzute de lege.
(2) Nu pot fi numiţi în funcţii de conducere
judecătorii şi procurorii care au făcut parte din serviciile de informaţii
înainte de anul 1990 sau au colaborat cu acestea ori judecătorii şi procurorii
care au un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa îndeplinirea
cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevăzute de lege.
(3) Judecătorii şi procurorii care participă la
concurs sau examen pentru o funcţie de conducere sunt obligaţi să dea o
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu au făcut parte din
serviciile de informaţii înainte de anul 1990 şi nici nu au colaborat cu
acestea, precum şi o declaraţie de interese care se actualizează anual ori în
termen de 15 zile de la apariţia unei schimbări sau de la data la care
judecătorul a luat cunoştinţă despre aceasta.
Art. 7. - (1) Judecătorii şi procurorii îşi depun candidaturile
însoţite de declaraţiile prevăzute la art. 48 alin. (11) din Legea nr.
303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
documentele considerate relevante, în termen de 20 de zile de la publicarea
datei concursului sau examenului, la Institutul Naţional al Magistraturii.
(2) Proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor
specifice funcţiei de conducere se depune la Consiliul Superior al
Magistraturii cu cel puţin 7 zile înainte de data desfăşurării concursului sau
examenului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, pe suport
specific - CD.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului sau
examenului pentru numirea judecătorilor în funcţii de conducere
Art. 8. - (1) Comisia de organizare a concursului sau examenului
se numeşte de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei
resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Comisia de organizare a concursului sau examenului
se compune din:
- preşedinte: secretarul general
ori secretarul general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii sau
directorii Direcţiei resurse umane şi organizare;
- vicepreşedinţi: directorii
Institutului Naţional al Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi
organizare;
- membri: personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii cu funcţii de conducere şi execuţie,
experţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi
personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al
Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 9. - (1) Comisia de examinare este numită de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al
Magistraturii, şi este formată din 2 judecători de la Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie, 2 judecători de la curţile de apel şi 3 specialişti în management
şi organizare instituţională. La constituirea comisiilor vor fi avuţi în
vedere, în principal, judecătorii care au urmat cursuri de management, au fost
înscrişi în baza de date a Institutului Naţional al Magistraturii şi au urmat
cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de evaluare. In comisia de examinare vor fi desemnaţi şi membri
supleanţi care vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de Consiliul Superior
al Magistraturii, membrii comisiei care nu îşi pot exercita atribuţiile.
(2) Comisia de examinare este prezidată de un
judecător desemnat de Consiliul Superior al
Magistraturii.
(3) Desemnarea membrilor comisiei se face pe baza
consimţământului scris, exprimat anterior.
(4) Numirea membrilor comisiei de examinare are loc cu
cel puţin 5 zile înaintea datei de desfăşurare a primei probe a concursului sau
examenului.
(5) Din comisia de examinare nu pot face parte membrii
Consiliului Superior al Magistraturii şi persoanele din conducerea Consiliului
Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(6) Modalităţile de plată şi atribuţiile ce revin
membrilor comisiei de examinare se stabilesc prin contracte de participare
încheiate în trei exemplare între aceştia şi Consiliul Superior al
Magistraturii.
Art. 10. - (1) Nu pot fi numite în comisii persoanele
care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în
rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest
sens. Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor
comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de
îndată această situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.
(2) Aceeaşi persoană nu poate face parte din mai mult
de o comisie din cadrul aceluiaşi concurs sau examen.
(3) Declaraţiile şi contractele de participare în
comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului şi se păstrează
alături de celelalte documente de concurs.
Art. 11. - (1) Comisia de organizare a concursului sau
examenului are, în principal, următoarele atribuţii:
1. centralizează cererile de înscriere la concurs,
întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a
condiţiilor legale de participare la concurs sau examen, întocmeşte şi afişează
lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs
sau examen şi afişează lista finală a candidaţilor;
2. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea concursului sau examenului, constând, în principal,
în: identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru
susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea
asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare
pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare,
asigurarea cheltuielilor de cazare şi diurna pentru membrii comisiilor, în condiţiile
legii;
3. asigură paza subiectelor şi a lucrărilor scrise la
sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi în timpul transportului
acestora, precum şi păstrarea ordinii publice la centrele de concurs sau examen
şi de evaluare;
4. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru
concurs sau examen, numerotate;
5. instruieşte, cu 24 - 48 de ore înaintea datei
concursului sau examenului, responsabilii de sală numiţi prin hotărâre a
preşedintelui comisiei de organizare;
6. repartizează candidaţii pe săli, în ordine
alfabetică, pentru testarea psihologică şi testarea scrisă, în ordinea
alfabetică a curţilor de apel, pentru susţinerea proiectului şi dispune
afişarea listelor pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele, precum şi
publicarea acestora pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 24 de ore
înainte de susţinerea probelor;
7. preia de la comisia de examinare subiectele pentru proba scrisă şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri
distincte, închise şi sigilate;
8. păstrează, în condiţii de deplină siguranţă,
subiectele şi baremele de evaluare şi notare la sediul Institutului Naţional al
Magistraturii;
9. coordonează multiplicarea
subiectelor pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de concurs,
în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile care conţin
necesarul de subiecte pentru fiecare sală;
10. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate
pentru proba scrisă;
11. afişează baremul de evaluare şi notare la
centrele de concurs, cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise, şi
asigură publicarea acestuia, precum şi a subiectelor de concurs pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii;
12. organizează transportul lucrărilor scrise de la
centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
13. predă comisiei de examinare, în ziua desfăşurării
concursului, lucrările scrise, precum şi subiectele şi baremele de evaluare şi
notare;
14. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi
desfăşoară activitatea comisia de examinare ori se desfăşoară probele de
concurs sau examen să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau
neprevăzute de prezentul regulament;
15. primeşte de la comisia de examinare lucrările
scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator şi
procesele-verbale cuprinzând deciziile acestor comisii;
16. asigură transmiterea către curţile de apel,
tribunale, tribunale specializate şi judecătorii, în vederea afişării, precum
şi publicarea simultană pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii
a listelor cu rezultatele concursului;
17. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
18. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului
şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
19. informează de îndată conducerea Consiliului
Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei
rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la
orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea,
deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
20. propune Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a
concursului;
21. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
(2) Preşedintele comisiei de
organizare a concursului sau examenului ia toate măsurile necesare îndeplinirii
atribuţiilor prevăzute la alin. (1). In acest scop, preşedintele comisiei de
organizare a concursului sau examenului stabileşte fişa de atribuţii pentru
vicepreşedinţii, membrii comisiei şi pentru responsabilii de sală.
Art. 12. - (1) Cu 10 zile înainte de data desfăşurării
concursului sau examenului, listele cu candidaţii care îndeplinesc condiţiile
legale de participare la concurs sau examen se publică simultan pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii şi se afişează la sediile instanţelor judecătoreşti.
(2) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii, în termen de 24 de ore de la afişarea listelor, la Consiliul
Superior al Magistraturii. Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia pentru
judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 3 zile, prin
hotărâre care se comunică de îndată contestatarului.
(3) Hotărârea Secţiei pentru
judecători poate fi atacată la Plen în termen de 48 de ore de la comunicare.
Plenul se pronunţă în termen de 3 zile de la primirea contestaţiei prin
hotărâre care se comunică de îndată contestatarului.
(4) După pronunţarea hotărârii Plenului, se
întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de
participare la concurs sau examen, listă care se aduce la cunoştinţă publică
prin modalităţile prevăzute la alin. (1).
Art. 13. - Comisia de examinare are, în principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de concurs şi a baremelor,
cu respectarea următoarelor reguli:
a) asigurarea concordanţei cu tematica şi
bibliografia aprobate şi publicate de Consiliul Superior ai Magistraturii şi de
Institutul Naţional al Magistraturii;
b) asigurarea cuprinderii echilibrate a materiei
studiate şi a gradului de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi
bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
c) evitarea repetării subiectelor de la concursurile sau examenele anterioare;
d) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu
depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
e) indicarea, pentru fiecare subiect, atât a
punctajului prevăzut în barem, cât şi a timpului recomandat pentru rezolvare;
f) evitarea, pe cât posibil, a subiectelor ce conţin
probleme controversate în doctrină şi în practică sau, în cazul unor astfel de
situaţii, punctarea tuturor soluţiilor a căror corectitudine din punct de
vedere legal poate fi argumentată logic şi coerent;
g) punerea accentului în notarea lucrărilor pe
motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi
alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
2. predarea către comisia de organizare a concursului
sau examenului, cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probei scrise, a
subiectelor şi baremelor de evaluare şi notare în plicuri distincte, închise şi
sigilate;
3. elaborarea pentru testarea scrisă a 3 variante de
subiecte;
4. examinarea contestaţiilor la barem şi adoptarea
baremului definitiv, care se publică pe paginile de Internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii;
5. elaborarea de către comisia de examinare, pentru
proba orală, a unui punctaj orientativ de evaluare.
Art. 14. - (1) Testarea psihologică, evaluarea
capacităţii candidatului de a lua decizii şi de a-şi asuma răspunderea şi
verificarea rezistenţei la stres constă în aplicarea unui test scris şi în
susţinerea unui interviu în faţa comisiei/comisiilor formate din câte 2
psihologi desemnaţi de Consiliul Superior al Magistraturii din rândul
specialiştilor din cadrul Consiliului, al curţilor de apel, precum şi din
tabelul psihologilor acreditaţi de Colegiul Psihologilor din România.
Dispoziţiile art. 9 alin. (3) şi (6) se aplică în mod corespunzător.
(2) In vederea publicării rezultatelor testării
psihologice, fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod alcătuit dintr-o literă
şi 4 cifre.
(3) Rezultatele testării psihologice vor fi
concretizate într-un raport care va cuprinde profilul psihologic al fiecărui
candidat în raport cu funcţia pentru care candidează, precum şi calificativul recomandabil sau nerecomandabil;
calificativul acordat se aduce la cunoştinţă prin publicarea pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii şi prin afişarea la sediile instanţelor.
(4) Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat
pot formula, în termen de 24 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii
care se transmit prin fax la Consiliul Superior al Magistraturii.
(5) Contestaţiile vor fi soluţionate de o comisie
formată din 2 psihologi, alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial,
pe baza reevaluării testului aplicat şi susţinerea unui
nou interviu.
Art. 15. - (1) Candidaţii susţin oral, în faţa comisiei
de examinare, proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor specifice
funcţiei de conducere.
(2) In aprecierea susţinerii proiectului vor fi avute
în vedere, în principal, următoarele criterii:
a) capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de
decizie, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune,
strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativa şi
capacitatea de adaptare rapidă;
b) îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege şi regulamente, cunoaşterea şi capacitatea de a pune în
practică politicile publice din domeniul justiţiei, strategiile naţionale şi
secvenţiale în domeniul justiţiei şi respectarea principiului repartizării
aleatorii;
c) comportamentul şi comunicarea cu judecătorii,
procurorii, personalul auxiliar, justitiabilii, persoanele implicate în actul
de justiţie, alte instituţii, mass-media, asigurarea accesului la informaţiile
de interes public din cadrul instanţei şi transparenţa actului de conducere;
d) folosirea adecvată a resurselor umane şi
materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, raportul
resurse investite -rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea
pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor în cadrul
instanţelor.
(3) Nota finală la susţinerea proiectului reprezintă
media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei.
(4) Rezultatele susţinerii proiectului se publică
simultan pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii şi se afişează la sediile instanţelor în
cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea candidaţii, după susţinerea probei de
către toţi candidaţii.
(5) Rezultatele susţinerii
proiectului sunt definitive şi nu pot fi contestate.
Art. 16. - Desfăşurarea probei constând în susţinerea
proiectului se înregistrează cel puţin cu mijloace audio, Inregistrările se
păstrează o perioadă de un an de la data desfăşurării probei, după care se
distrug.
Art. 17. - Testarea scrisă constă în verificarea
cunoştinţelor privind managementul, comunicarea şi resursele umane, pe baza
unui test-grilă.
Art. 18. - (1) Cu 24 de ore înainte de desfăşurarea
testării scrise, comisia de examinare stabileşte un set de 3 variante de
subiecte.
(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi notare se
predau în plicuri distincte, închise şi sigilate, de către comisia de
examinare, comisiei de organizare a concursului sau examenului, cu cel puţin 12
ore înainte de data şi ora susţinerii probei scrise. Plicurile se deschid în
ziua concursului, în prezenţa reprezentanţilor candidaţilor, după expirarea
termenului de acces în sălile de concurs.
Art. 19. - (1) Accesul candidaţilor în sala de
examen/concurs este permis pe baza actului de
identitate, în ordinea afişată, la ora stabilită, cel
mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor. In mod excepţional,
pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin de 30 de minute înainte de
începerea probelor, dar nu şi după deschiderea plicului cu subiecte.
(2) Inainte de aducerea subiectelor în săli,
responsabilii de sală aduc la cunoştinţă candidaţilor modul de desfăşurare a
probelor şi modul de completare a datelor personale pe teza de concurs
tipizată.
Art. 20. - (1) Se interzice candidaţilor să deţină
asupra lor pe timpul desfăşurării probelor scrise orice fel de lucrări care ar
putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc
electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul concursului sau
examenului acele materiale a căror posibilitate de utilizare este menţionată
explicit în bibliografia de concurs sau examen. Supraveghetorii verifică
respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli.
Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din sală a candidatului,
indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu.
(2) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform
listelor afişate. Candidaţii primesc teze de concurs tipizate pe care îşi scriu
cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe
colţul paginii ce urmează să fie lipit, precum şi coli obişnuite pentru ciorne,
marcate cu ştampila de concurs.
(3) Colţul tezei de concurs tipizate se lipeşte şi se
ştampilează la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală semnează
în interiorul porţiunii din pagină care urmează să fie sigilată.
(4) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate
în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar
permite identificarea lucrării atrag anularea lucrării scrise respective.
(5) Frauda dovedită atrage eliminarea candidatului
din concurs. Se consideră fraudă şi încălcarea dispoziţiilor alin. (1) şi (4).
In aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal
faptele constatate şi măsurile luate, iar lucrarea scrisă se anulează cu menţiunea
„fraudă". Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a concursului
şi candidatului respectiv.
Art. 21. - (1) Prin tragere la sorţi un reprezentant al
candidaţilor alege varianta de subiecte dintre cele 3 variante stabilite de
comisia de examinare.
(2) După extragerea variantei de subiecte,
preşedintele comisiei de organizare a concursului şi persoana care a efectuat
extragerea semnează pe subiectul extras.
(3) Nici un membru al comisiei nu poate părăsi centrul
de concurs şi nu poate comunica conţinutul subiectelor de concurs până la
încheierea probelor scrise.
(4) Responsabilii de săli primesc plicurile cu
subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei de
organizare a concursului, verifică integritatea acestora, le deschid şi
distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.
(5) Pe parcursul desfăşurării probelor scrise membrii
comisiei de organizare a concursului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce
modificări ale subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte
se discută direct cu comisia de examinare. Pe toată durata desfăşurării
testării scrise, în sălile de concurs sau examen au acces numai membrii
comisiilor de examinare şi de organizare care supraveghează desfăşurarea
concursului sau examenului.
(6) Punctajul acordat şi timpul recomandat pentru
rezolvare, pentru fiecare subiect, stabilite de comisia de examinare, se
transmit candidaţilor odată cu subiectele, iar baremul de evaluare şi notare se
afişează la centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei
scrise. In termen de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face contestaţii la
barem, care se soluţionează în 24 de ore, potrivit art. 14 alin. (4). Baremul
de evaluare şi notare definitiv, stabilit în urma soluţionării contestaţiilor
se publică de îndată pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 22. - (1) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intra în sală şi
nici un candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi
semnează de predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine testarea
scrisă.
(2) In cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită
părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de una dintre persoanele care
supraveghează, până la înapoierea în sala de concurs.
(3) Timpul destinat elaborării
lucrării scrise, stabilit de comisia de examinare, nu poate depăşi 4 ore şi se
socoteşte din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor
fotocopiate pentru fiecare candidat.
(4) Pentru elaborarea lucrării scrise candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare neagră. Nu se foloseşte altă
hârtie decât cea distribuită candidaţilor de către supraveghetori. Rezolvarea
subiectelor se face exclusiv pe teza de concurs tipizată, iar soluţiile scrise
pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în
considerare.
(5) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală
taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. In cazul în care
unii candidaţi, din diferite motive, cum ar fi corectări numeroase şi greşeli
care ar putea fi interpretate drept semne de recunoaştere, doresc să îşi
transcrie lucrarea fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte
coli tipizate. Acest lucru este consemnat de responsabilul de sală în
procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial
se anulează pe loc de responsabilul de sală, menţionându-se pe ele
„anulat", se semnează şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru
documentele de concurs.
(6) Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs
tipizate şi atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.
Art. 23. - (1) Pe măsură ce îşi încheie lucrările,
candidaţii le predau supraveghetorilor.
(2) La expirarea timpului acordat candidaţii predau
lucrările în faza în care se află, sub semnătură, fiind interzisă depăşirea
timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei
lucrări.
(3) La predarea lucrărilor supraveghetorii barează
spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale
de predare-primire de sală, pe care le semnează candidaţii, precum şi în
rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării.
(4) Pentru fiecare sală se întocmeşte un
proces-verbal.
(5) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi
se păstrează de comisia de organizare a concursului alături de celelalte documente de concurs.
(6) Supraveghetorii predau lucrările scrise, sub
semnătură, preşedintelui sau vicepreşedinţilor comisiei de organizare a
concursului, care le amestecă şi le numerotează, după care le predau preşedintelui
comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal de predare-primire.
Art. 24. - (1) Fiecare lucrare va fi corectată de 2
membri ai comisiei de examinare, dintre care un judecător şi un specialist în
management şi organizare instituţională.
(2) Fiecare lucrare se corectează şi se apreciază de
către fiecare dintre cei 2 membri ai comisiei care corectează lucrarea,
separat, cu note de la 0 la 10, cu două zecimale, respectându-se baremul de
evaluare şi notare stabilit de comisia de examinare sau modificat în
conformitate cu dispoziţiile art. 21 alin. (6). Corectarea şi notarea pe baza
baremului se înregistrează în borderouri de notare separate, de către
corectori, semnate de aceştia pe fiecare pagină.
(3) Nota lucrării scrise reprezintă media artimetică
a notelor acordate de către fiecare dintre cei 2 membri ai comisiei de
examinare. In cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între
notele celor 2 corectori, nota finală va fi stabilită de o comisie formată din
cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi judecători, membri ai
comisiei de examinare. Nota lucrărilor care au primit în urma corectărilor
notări între 0 şi 1 va fi 1.
(4) Pe timpul corectării,
colţul lucrării nu se desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub
semnătura celor care le-au acordat şi apoi pe lucrare, în rubrica specială a
foii de concurs, cu cerneală neagră, sub semnătură, de către un membru al
comisiei de organizare a concursului sau examenului. După efectuarea acestor
operaţiuni, colţul sigilat al lucrării se desface în prezenţa preşedintelui sau
a unuia dintre vicepreşedinţii comisiei de organizare şi se corelează numărul
lucrării cu numele candidatului. Notele finale se înregistrează imediat în
borderourile de examen sau concurs.
(5) Rezultatul testării scrise se publică simultan pe
paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului
Naţional al Magistraturii şi se afişează la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediile
instanţelor judecătoreşti în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea
candidaţii. Ora publicării pe site, menţionată pe borderoul de examen,
reprezintă momentul de la care curge termenul de contestaţii.
Art. 25. - (1) Candidatul nemulţumit de nota obţinută
la lucrarea scrisă poate formula contestaţie în termen de 48 de ore de la
afişarea rezultatelor pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii. Contestaţiile se
transmit prin fax Consiliului Superior al Magistraturii, care le va înainta de
îndată Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Candidaţii pot contesta numai notele la propriile
lucrări.
(3) Lucrările scrise se recorectează de către alţi 2
membri ai comisiei de examinare, dintre care un judecător şi un specialist în
management şi organizare instituţională.
(4) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise vor fi renumerotate şi resigilate, fiind înscrise într-un borderou
separat. Dacă în urma recorectării se înregistrează diferenţe de notare mai
mari de un punct între notele celor 2 corectori, nota finală va fi stabilită de
o comisie formată din cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi
judecători, membri ai comisiei de examinare. Nota lucrărilor care au primit în
urma corectărilor notări între 0 şi 1 va fi 1.
(5) Dacă diferenţa dintre media stabilită la
evaluarea iniţială şi cea stabilită la recorectare este mai mare de 1,5 puncte,
se va proceda la recorectarea lucrării de către toţi membrii comisiei de
examinare, nota finală reprezentând media notelor acordate de fiecare membru al
comisiei.
(6) Nota obţinută în urma contestaţiei este
definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(7) Rezultatele în urma contestaţiilor se afişează la
sediul Consiliului Superior al Magistraturii, al Institutului Naţional al
Magistraturii şi la sediile instanţelor judecătoreşti în cadrul cărora îşi
desfăşoară activitatea candidaţii şi se publică simultan pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 26. - (1) Nota finală a concursului sau examenului
reprezintă media artimetică dintre nota de la proiect şi nota de la proba
scrisă.
(2) Pe baza notei finale se întocmeşte tabelul de
clasificare a candidaţilor, care se afişează la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediile
instanţelor judecătoreşti şi se publică pe paginile de Internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Funcţia de conducere vacantă va fi ocupată de
candidatul care a obţinut cea mai mare notă finală.
(4) In caz de medii egale,
departajarea candidaţilor se face în funcţie de nota obţinută la testarea
scrisă, iar dacă şi acestea sunt egale, va fi avută în vedere vechimea cea mai
mare în funcţia de judecător.
(5) Pentru a ocupa funcţia pentru care candidează,
judecătorul trebuie să obţină cel puţin media 7 (şapte), iar notele, atât la
proiect, cât şi la testarea scrisă, trebuie să fie cel puţin 5 (cinci).
Art. 27. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii
validează rezultatul concursului sau examenului pentru numirea în funcţii de
conducere a judecătorilor.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida,
în tot sau în parte, concursul sau examenul, în cazurile în care constată că nu
au fost respectate condiţiile prevăzute de lege ori de regulament cu privire la
organizarea concursului sau examenului ori că există dovada săvârşirii unei
fraude.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi desfăşurarea concursului sau
examenului pentru
numirea în funcţiile de conducere a procurorilor
Art. 28. - (1) Comisia de organizare a concursului sau examenului se numeşte de Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a
Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Comisia de organizare a concursului sau examenului
se compune din:
- preşedinte: secretarul
general ori secretarul general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii
sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare;
- vicepreşedinţi: directorii
Institutului Naţional al Magistraturii ori directorul sau directorul adjunct al
Direcţiei resurse umane şi organizare;
- membri: personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii cu funcţii de conducere şi execuţie,
experţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi
personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al
Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 29. - (1) Comisia de examinare este numită de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al
Magistraturii, şi este formată din 2 procurori de la Parchetul de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, 2 procurori de la parchetele de pe lângă curţile
de apel şi 3 specialişti în
management şi organizare instituţională. La constituirea comisiilor vor fi
avuţi în vedere, în principal, procurorii care au urmat cursuri de management,
au fost înscrişi în baza de date a Institutului Naţional al Magistraturii şi au
urmat cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de evaluare. In comisia
de examinare vor fi desemnaţi şi membri supleanţi, care vor înlocui de drept,
în ordinea stabilită de Consiliul Superior al Magistraturii, membrii comisiei
care nu îşi pot exercita atribuţiile.
(2) Comisia de examinare este prezidată de un procuror desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) Dispoziţiile art. 9 alin. (3) -(6) şi ale art. 10
şi 13 se aplică în mod corespunzător.
Art. 30. - (1) Comisia de organizare a concursului are
atribuţiile prevăzute la art. 11 alin. (1).
(2) Preşedintele comisiei de organizare a concursului
sau examenului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor
prevăzute la alin. (1). In acest scop preşedintele comisiei de organizare a
concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii
comisiei şi pentru responsabilii de sală.
Art. 31. - (1) Cu 10 zile înainte de data desfăşurării
concursului sau examenului, listele cu candidaţii care îndeplinesc condiţiile
legale de participare la concurs sau examen se publică simultan pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii şi la sediile parchetelor.
(2) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii, în termen de 24 de ore de la afişarea listelor, la
Consiliul Superior al Magistraturii. Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia
pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 3 zile,
prin hotărâre care se comunică de îndată contestatarului.
(3) Hotărârea Secţiei pentru procurori poate fi
atacată la Plen în termen de 48 de ore de la comunicare. Plenul se pronunţă
prin hotărâre în termen de 3 zile de la primirea contestaţiei, hotărâre care se
comunică de îndată contestatarului.
(4) După pronunţarea hotărârii Plenului, se
întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de
participare la concurs sau examen, listă care se aduce la cunoştinţa publică
prin modalităţile prevăzute la alin. (1).
Art. 32. - (1) Testarea psihologică, evaluarea
capacităţii candidatului de a lua decizii şi de a-şi asuma răspunderea şi
verificarea rezistenţei la stres constau în aplicarea unui test scris, precum
şi în susţinerea unui interviu în faţa comisiei/comisiilor formate din câte 2
psihologi desemnaţi de Consiliul Superior al Magistraturii din rândul
specialiştilor din cadrul Consiliului, al curţilor de apel, precum şi din
tabelul psihologilor acreditaţi de Colegiul Psihologilor din România.
Dispoziţiile art. 9 alin. (3) şi (6) se aplică în mod corespunzător.
(2) In vederea publicării rezultatelor testării
psihologice, fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod alcătuit dintr-o literă
şi 4 cifre.
(3) Rezultatele testării psihologice vor fi
concretizate într-un raport care va cuprinde profilul psihologic al fiecărui
candidat în raport cu funcţia pentru care candidează, precum şi calificativul
recomandabil sau nerecomandabil; calificativul acordat se aduce la cunoştinţa
candidaţilor prin publicarea pe paginile de Internet ale Consiliului Superior
al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii şi prin afişarea la
sediile parchetelor.
(4) Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat
pot formula, în termen de 24 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii care se
transmit prin fax la Consiliul Superior al Magistraturii.
(5) Contestaţiile vor fi soluţionate de o comisie
formată din 2 psihologi, alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial,
pe baza reevaluării testului aplicat şi susţinerea unui nou interviu.
Art. 33. - (1) Candidaţii susţin oral, în faţa comisiei
de examinare, proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor specifice
funcţiei de conducere.
(2) In aprecierea susţinerii proiectului vor fi avute
în vedere, în principal, următoarele criterii:
a) folosirea adecvată a resurselor umane şi
materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor de criză, raportul
resurse investite - rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea
pregătirii şi perfecţionării profesionale şi repartizarea sarcinilor în cadrul
parchetelor;
b) comportamentul şi
comunicarea cu judecătorii, procurorii, personalul auxiliar, justiţiabilii,
persoanele implicate în actul de justiţie, alte instituţii, mass-media,
asigurarea accesului la informaţiile de interes public din cadrul parchetului
şi transparenţa actului de conducere;
c) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege şi
regulamente, cunoaşterea şi capacitatea de a pune în practică politicile
publice din domeniul justiţiei, strategiile naţionale şi secvenţiale în
domeniul justiţiei şi respectarea principiului repartizării pe criterii
obiective a cauzelor;
d) capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de
decizie, autoperfecţionarea, capacitatea de analiză, sinteză, previziune,
strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativa şi
capacitatea de adaptare rapidă.
(3) Nota finală la susţinerea proiectului reprezintă
media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei.
(4) Rezultatele susţinerii proiectului se publică
simultan pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii şi se afişează la sediile parchetelor în
cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea candidaţii, după susţinerea probei de
către toţi candidaţii.
(5) Rezultatele susţinerii proiectului sunt
definitive şi nu pot fi contestate.
Art. 34. - Desfăşurarea probei constând în susţinerea
proiectului se înregistrează cel puţin cu mijloace audio. Inregistrările se
păstrează o perioadă de un an de la data desfăşurării probei, după care se
distrug.
Art. 35. - Testarea scrisă
constă în verificarea cunoştinţelor privind managementul, comunicarea şi resursele
umane, pe baza unui test-grilă.
Art. 36. - (1) Cu 24 de ore înainte de desfăşurarea
testării scrise, comisia de examinare stabileşte un set de 3 variante de subiecte.
(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi notare se
predau în plicuri distincte, închise şi sigilate, de către comisia de
examinare, comisiei de organizare a concursului sau examenului, cu cel puţin 12
ore înainte de data şi ora susţinerii probei scrise. Plicurile se deschid în
ziua concursului, în prezenţa reprezentanţilor candidaţilor, după expirarea
termenului de acces în sălile de concurs.
Art. 37. - (1) Accesul candidaţilor în sala de
examen/concurs este permis pe baza actului de identitate, în ordinea afişată,
la ora stabilită, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor.
In mod excepţional, pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin de 30 de
minute înainte de începerea probelor, dar nu şi după deschiderea plicului cu subiecte.
(2) Inainte de aducerea subiectelor în săli,
responsabilii de sală aduc la cunoştinţă candidaţilor modul de desfăşurare a probelor şi modul de
completare a datelor personale pe teza de concurs tipizată.
Art. 38. - (1) Se interzice candidaţilor
să deţină asupra lor pe timpul desfăşurării probelor scrise orice fel de
lucrări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi
orice mijloc electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul
concursului sau examenului acele materiale a căror posibilitate de utilizare
este menţionată explicit în bibliografia de concurs sau examen. Supraveghetorii
verifică respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli.
Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din sală a candidatului,
indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu.
(2) Candidaţii se aşează în ordine alfabetică,
conform listelor afişate. Candidaţii primesc teze de concurs tipizate pe care
îşi scriu cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date
de pe colţul paginii ce urmează să fie lipit, precum şi coli obişnuite pentru
ciorne, marcate cu ştampila de concurs.
(3) Colţul tezei de concurs tipizate se lipeşte şi se
ştampilează la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală semnează
în interiorul porţiunii din pagină care urmează să fie sigilată.
(4) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate
în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar
permite identificarea lucrării atrag anularea lucrării scrise respective.
(5) Frauda dovedită atrage eliminarea candidatului
din concurs. Se consideră fraudă şi încălcarea dispoziţiilor alin. (1) şi (4).
In aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal
faptele constatate şi măsurile luate, iar lucrarea scrisă se anulează cu
menţiunea „fraudă". Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a
concursului şi candidatului respectiv.
Art. 39. - (1) Prin tragere la sorţi un reprezentant al
candidaţilor alege varianta de subiecte dintre cele 3 variante stabilite de
comisia de examinare.
(2) După extragerea variantei de subiecte,
preşedintele comisiei de organizare a concursului şi persoana care a efectuat
extragerea semnează pe subiectul extras.
(3) Nici un membru al comisiei nu poate părăsi
centrul de concurs şi nu poate comunica conţinutul subiectelor de concurs până
la încheierea probelor scrise.
(4) Responsabilii de săli primesc plicurile cu
subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei de
organizare a concursului, verifică integritatea acestora, le deschid şi
distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.
(5) Pe parcursul desfăşurării probelor scrise membrii
comisiei de organizare a concursului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce
modificări ale subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte
se discută direct cu comisia de examinare. Pe toată durata desfăşurării
testării scrise, în sălile de concurs sau examen au acces numai membrii
comisiei de examinare şi de organizare care supraveghează desfăşurarea
concursului sau examenului.
(6) Punctajul acordat şi timpul recomandat pentru
rezolvare, pentru fiecare subiect, stabilite de comisia de examinare, se
transmit candidaţilor odată cu subiectele, iar baremul de evaluare şi notare se
afişează la centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei
scrise. In termen de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face contestaţii la
barem, care se soluţionează în 24 de ore, potrivit art.
14 alin. (4). Baremul definitiv stabilit în urma
soluţionării contestaţiilor se publică de îndată pe paginile de Internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 40. - (1) Din momentul deschiderii plicului cu
subiecte nici un candidat nu mai poate intra în sală
şi nici un candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi
semnează de predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine testarea
scrisă.
(2) In cazuri excepţionale,
dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de una
dintre persoanele care supraveghează, până la înapoierea în sala de concurs.
(3) Timpul destinat elaborării lucrării scrise,
stabilit de comisia de examinare, nu poate depăşi 4 ore şi se socoteşte din
momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru
fiecare candidat.
(4) Pentru elaborarea lucrării scrise candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare neagră. Nu se foloseşte altă
hârtie decât cea distribuită candidaţilor de către supraveghetori. Rezolvarea subiectelor
se face exclusiv pe teza de concurs tipizată, iar soluţiile scrise pe ciorne
sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare.
(5) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală
taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. In cazul în care
unii candidaţi, din diferite motive, cum ar fi corectări numeroase şi greşeli
care ar putea fi interpretate drept semne de recunoaştere, doresc să îşi
transcrie lucrarea fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte
coli tipizate. Acest lucru este consemnat de responsabilul de sală în
procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial
se anulează pe loc de responsabilul de sală, menţionându-se pe ele
„anulat", se semnează şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru
documentele de concurs.
(6) Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs
tipizate şi atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.
Art. 41. - (1) Pe măsură ce îşi
încheie lucrările candidaţii le predau supraveghetorilor.
(2) La expirarea timpului acordat candidaţii predau
lucrările în faza în care se află, sub semnătură, fiind interzisă depăşirea
timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei
lucrări.
(3) La predarea lucrărilor supraveghetorii barează spaţiile
nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de
predare-primire de sală, pe care le semnează candidaţii, precum şi în rubrica
prevăzută pe prima pagină a lucrării.
(4) Pentru fiecare sală se întocmeşte un
proces-verbal.
(5) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi
se păstrează de comisia de organizare a concursului alături de celelalte
documente de concurs.
(6) Supraveghetorii predau
lucrările scrise, sub semnătură, preşedintelui sau vicepreşedinţilor comisiei de
organizare a concursului, care le amestecă şi le numerotează, după care le
predau preşedintelui comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal de
predare-primire.
Art. 42. - (1) Fiecare lucrare va fi corectată de 2
membri ai comisiei de examinare, dintre care un procuror şi un specialist în
management şi organizare instituţională.
(2) Fiecare lucrare se corectează şi se apreciază de
către fiecare dintre cei 2 membri ai comisiei care corectează lucrarea,
separat, cu note de la 0 la 10, cu două zecimale, respectându-se baremul de
evaluare şi notare stabilit de comisia de examinare sau modificat în conformitate cu dispoziţiile art. 39
alin. (6). Corectarea şi notarea pe baza baremului de evaluare şi notare se
înregistrează în borderouri de notare separate, de către corectori, semnate de
aceştia pe fiecare pagină.
(3) Nota lucrării scrise reprezintă media aritmetică
a notelor acordate de către fiecare dintre cei 2 membri ai comisiei de
examinare. In cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între
notele celor 2 corectori, nota finală va fi stabilită de o comisie formată din
cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi procurori, membri ai
comisiei de examinare. Nota lucrărilor care au primit în urma corectărilor
notări între 0 şi 1 va fi 1.
(4) Pe timpul corectării, colţul lucrării nu se
desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care
le-au acordat şi apoi pe lucrare, în rubrica specială a foii de concurs, cu
cerneală neagră, sub semnătură, de către un membru al comisiei de organizare a
concursului sau examenului. După efectuarea acestor operaţiuni, colţul sigilat
al lucrării se desface în prezenţa preşedintelui sau a unuia dintre
vicepreşedinţii comisiei de organizare şi se corelează numărul lucrării cu
numele candidatului. Notele finale se înregistrează imediat în borderourile de
examen sau concurs.
(5) Rezultatul testării scrise se publică simultan pe
paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului
Naţional al Magistraturii şi se afişează la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediile
parchetelor în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea candidaţii. Ora
publicării pe site, menţionată pe borderoul de examen, reprezintă momentul de
la care curge termenul de contestaţii.
Art. 43. - (1) Candidatul nemulţumit de nota obţinută
la lucrarea scrisă poate formula contestaţie în termen de 48 de ore de la
afişarea rezultatelor pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii. Contestaţiile se
transmit prin fax Consiliului Superior al Magistraturii, care le va înainta de
îndată Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Candidaţii pot contesta numai notele la propriile
lucrări.
(3) Lucrările scrise se recorectează de către alţi 2
membri ai comisiei de examinare, dintre care un procuror şi un specialist în
management şi organizare instituţională.
(4) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise vor fi renumerotate şi resigilate, fiind înscrise într-un borderou
separat. Dacă în urma recorectării se înregistrează diferenţe de notare mai
mari de un punct între notele celor 2 corectori, nota finală va fi stabilită de
o comisie formată din cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi
procurori, membri ai comisiei de examinare. Nota lucrărilor care au primit în
urma corectărilor notări între 0 şi 1 va fi 1.
(5) Dacă diferenţa dintre
media stabilită la evaluarea iniţială şi cea stabilită la recorectare este mai
mare de 1,5 puncte, se va proceda la recorectarea lucrării de către toţi
membrii comisiei de examinare, nota finală reprezentând media notelor acordate
de fiecare membru al comisiei.
(6) Nota obţinută în urma contestaţiei este
definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(7) Rezultatele în urma contestaţiilor se afişează la
sediul Consiliului Superior al Magistraturii, al Institutului Naţional al
Magistraturii şi la sediile parchetelor în cadrul cărora îşi desfăşoară
activitatea candidaţii şi se publică simultan pe paginile de Internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 44. - (1) Nota finală a
concursului sau examenului reprezintă media aritmetică dintre nota de la
proiect şi nota de la proba scrisă.
(2) Pe baza notei finale se întocmeşte tabelul de
clasificare a candidaţilor, care se afişează la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediile
parchetelor şi se publică pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Funcţia de conducere vacantă va fi ocupată de
candidatul care a obţinut cea mai mare notă finală.
(4) In caz de medii egale, departajarea candidaţilor
se face în funcţie de nota obţinută la testarea scrisă, iar dacă şi acestea
sunt egale, va fi avută în vedere vechimea cea mai mare în funcţia de procuror.
(5) Pentru a ocupa funcţia
pentru care candidează, procurorul trebuie să obţină cel puţin media 7 (şapte),
iar notele, atât la proiect, cât şi la testarea scrisă, trebuie să fie cel
puţin 5 (cinci).
Art. 45. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii
validează rezultatul concursului sau examenului pentru
numirea în funcţii de conducere a judecătorilor.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida,
în tot sau în parte, concursul sau examenul, în cazurile în care constată că nu
au fost respectate condiţiile prevăzute de lege ori de regulament cu privire la
organizarea concursului sau examenului ori că există dovada săvârşirii unei
fraude.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 46. - (1) Numirea judecătorilor şi procurorilor
care îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 48 alin. (12) din Legea nr. 303/2004,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care au obţinut
rezultatul cel mai bun la concurs sau, după caz, au fost declaraţi admişi la
examen în funcţiile pentru care au candidat se face pe o perioadă de 3 ani, cu
posibilitatea reînvestirii o singură dată, în condiţiile prevăzute de lege şi
de prezentul regulament.
(2) In cazul în care judecătorul atacă în instanţă, în
condiţiile legii, comunicarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, procedura de numire în funcţia de conducere se suspendă până la
soluţionarea irevocabilă a cauzei. Pe această perioadă funcţia de conducere va
fi ocupată prin delegare.
Art. 47. - Toate termenele stabilite în cadrul
prezentului regulament se calculează potrivit art. 101
şi următoarele din Codul de procedură civilă.
Art. 48. - (1) Pentru cazurile în care în prezentul
regulament se prevede afişarea la sediile curţilor de apel, tribunalelor,
tribunalelor specializate şi judecătoriilor şi ale parchetelor, anunţul
respectiv se afişează de îndată pe sau lângă uşa de intrare a instanţei sau
parchetului.
(2) Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii
generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor transmit documentele
primului-grefier sau, după caz, grefierului-şef ori grefierului însărcinat cu
activitatea de registratură, pentru a fi afişate, indicând perioada pentru care
vor fi afişate. In momentul afişării, precum şi al retragerii documentului,
grefierul notează ora şi data afişării sau ale retragerii pe document, sub
semnătura sa, transmiţând de îndată documentul retras preşedintelui instanţei
sau procurorului general ori, după caz, prim-procurorului.
Art. 49. - (1) Toate documentele întocmite pentru
concurs se păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija
Direcţiei resurse umane şi organizare.
(2) Lucrările de concurs se păstrează în original la
dosarele profesionale ale candidaţilor.
(3) Originalele documentelor în privinţa cărora
prezentul regulament dispune că se înaintează prin fax către Direcţia resurse
umane şi organizare se transmit în cel mai scurt timp de către curţile de apel,
tribunale şi judecătorii şi de către parchete, prin grija preşedinţilor
instanţelor şi a procurorilor generali sau, după caz, a prim-procurorilor
parchetelor, şi se arhivează la mapele de concurs.
Art. 50. - Dispoziţiile prezentului regulament se
aplică în mod corespunzător în cazul organizării concursului sau examenului
pentru numirea în funcţii de conducere a judecătorilor militari şi procurorilor
militari.