Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 430 din 25 aprilie 2001

privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 252 din 16 mai 2001


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul informatiilor publice,
                         Vasile Dincu

                         Ministrul pentru coordonarea
                         Secretariatului General al Guvernului,
                         Petru Serban Mihailescu

                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         Ministrul sanatatii si familiei,
                         Daniela Bartos

                         Ministru de interne,
                         Ioan Rus

                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         Ministrul educatiei si cercetarii,
                         Ecaterina Andronescu

                         Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Miron Tudor Mitrea

                         Ministrul culturii si cultelor,
                         Razvan Theodorescu

                         Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
                         Marian Sarbu

                         Ministrul justitiei,
                         Rodica Mihaela Stanoiu

    ANEXA 1

                      STRATEGIA GUVERNULUI ROMANIEI
                   de imbunatatire a situatiei romilor

    I. CONSIDERATII GENERALE

    Guvernul Romaniei,
    in dorinta de a imbunatati situatia minoritatilor nationale in conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, demonstrata prin aderarea voluntara la instrumente internationale ale Consiliului Europei, cum ar fi: Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor nationale, Rezolutia ECRI nr. 3, Recomandarea 1.203 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Conventia O.N.U. privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, precum si alte documente internationale,
    luand in considerare prevederile Programului de guvernare 2001 - 2004 cu privire la prevenirea discriminarii si la elaborarea unei strategii pentru imbunatatirea semnificativa a situatiei romilor,
    reafirmand dreptul oricarei minoritati, implicit al minoritatii romilor, de a participa activ la elaborarea, implementarea si evaluarea politicilor publice referitoare la aceasta minoritate, precum si faptul ca problematica minoritatilor trebuie considerata in ansamblul societatii romanesti,
    tinand seama de faptul ca romii au constituit de-a lungul istoriei obiectul robiei si al discriminarii, fenomene care au lasat urme profunde in memoria colectiva peste tot in lume si au condus la marginalizarea romilor in societate,
    luand in considerare dificultatile cu care se confrunta cetatenii romani de etnie roma si avand in vedere dorinta de a identifica solutii optime pentru rezolvarea acestora,
    adopta prezenta Strategie de imbunatatire a situatiei romilor.

    II. PRINCIPII DIRECTOARE

    Guvernul Romaniei adopta urmatoarele principii directoare pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor:
    1. Principiul consensualitatii - Strategia de imbunatatire a situatiei romilor este rezultatul unui efort comun al Guvernului si al organizatiilor reprezentative ale comunitatilor de romi. Aplicarea programelor si proiectelor din planul de implementare a strategiei se va realiza in consultare cu reprezentantii organizatiilor de romi.
    2. Principiul utilitatii sociale - Strategia raspunde nevoilor specifice cu care se confrunta etnicii romi si realizeaza acel cadru social prin care romii se pot integra functional in comunitate si in societate.
    3. Principiul diviziunii sectoriale - Strategia este conceputa si aplicabila pe domenii de responsabilitate sectoriala.
    4. Principiul descentralizarii in executie - Aplicarea strategiei se va realiza prin responsabilitati specifice ale institutiilor si autoritatilor publice si prin atragerea organizatiilor neguvernamentale in implementarea programelor locale desprinse din planul general de masuri pentru aplicarea prezentei strategii.
    5. Principiul compatibilitatii legislative - Prevederile strategiei sunt in consonanta cu Constitutia si cu legile Romaniei, precum si cu legislatia si practica internationala in domeniu.
    6. Principiul diferentierii identitare - Strategia vizeaza edificarea unui sistem institutional de dezvoltare comunitara, combaterea discriminarii fata de romi, promovarea educatiei interculturale, crearea de elite din randul romilor, in vederea resolidarizarii sociale si reconstructiei identitare.
    7. Principiul egalitatii - Protectia cetatenilor romani de etnie roma nu trebuie sa afecteze drepturile si libertatile celorlalti cetateni romani.

    III. SCOPUL SI OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEI

    Scop: Imbunatatirea situatiei romilor din Romania
    Obiective:
    1. Institutionalizarea obiectivelor politice asumate de Guvern in problematica romilor si responsabilizarea autoritatilor publice centrale si locale in aplicarea masurilor concrete de imbunatatire a situatiei cetatenilor romani de etnie roma
    2. Sprijinirea formarii si promovarii unei elite intelectuale si economice din randul romilor, care sa functioneze ca facilitator al politicilor de integrare sociala si de modernizare
    3. Eliminarea stereotipurilor, prejudecatilor si a practicilor anumitor functionari din institutiile publice centrale si locale, care incurajeaza discriminarea cetatenilor romani de etnie roma fata de ceilalti cetateni
    4. Producerea unei schimbari pozitive in opinia publica in legatura cu etnia romilor, pe baza principiilor tolerantei si solidaritatii sociale
    5. Stimularea participarii etniei romilor la viata economica, sociala, educationala, culturala si politica a societatii prin atragerea in programe sectoriale de asistenta si dezvoltare comunitara
    6. Prevenirea discriminarii institutionale si sociale a cetatenilor romani de etnie roma in accesul acestora la serviciile oferite de societate
    7. Asigurarea conditiilor pentru garantarea de sanse egale pentru etnicii romi, in vederea atingerii unui standard decent de viata.

    IV. GRUPURI-TINTA:

    1. Cetatenii romani de etnie roma
    2. Liderii politici
    3. Conducerea institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale
    4. Functionarii publici
    5. Mass-media
    6. Opinia publica

    V. DURATA: 10 ani (2001 - 2010), cu un plan de masuri pe termen mediu de 4 ani (2001 - 2004)

    VI. DOMENII SECTORIALE:

    A. Administratie si dezvoltare comunitara
    B. Locuinte
    C. Securitate sociala
    D. Sanatate
    E. Economic
    F. Justitie si ordine publica
    G. Protectia copilului
    H. Educatie
    I. Cultura si culte
    J. Comunicare si participare civica

    VII. DIRECTII DE ACTIUNE:

    A. Administratie si dezvoltare comunitara
    1. Organizarea la nivel local/judetean a unor grupuri de lucru mixte, alcatuite din reprezentanti alesi ai comunitatii respective, ai structurilor descentralizate ale administratiei publice centrale, ai organizatiilor neguvernamentale ale romilor si ai minoritatii romilor, in vederea evaluarii principalelor nevoi ale comunitatilor de romi si a aplicarii programelor de sprijinire a acestora
    2. Crearea cadrului juridic prin care ministerele si agentiile centrale/locale si structurile descentralizate ale acestora sa poata finanta proiecte sau programe sectoriale pentru imbunatatirea situatiei romilor
    3. Infiintarea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii si includerea de reprezentanti ai romilor in aceasta structura
    4. Infiintarea de structuri de implementare a strategiei la nivelul ministerelor, prefecturilor si primariilor
    5. Initierea si desfasurarea unor actiuni de formare privind combaterea discriminarii la nivelul functionarilor publici din cadrul administratiei publice centrale si locale
    6. Monitorizarea aplicarii prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 si sanctionarea functionarilor publici care au savarsit acte de discriminare a cetatenilor
    7. Conditionarea recrutarii si promovarii functionarilor publici de criteriul "nediscriminare" in raport cu celelalte persoane
    8. Dezvoltarea colaborarii dintre structurile administratiei publice si organizatiile neguvernamentale ale romilor pe baza de parteneriat; includerea liderilor comunitatilor de romi in procesul de luare a deciziilor administrative locale care afecteaza comunitatea de romi
    9. Implementarea unor programe de actiune afirmativa privind angajarea romilor in posturi din structurile administratiei publice centrale si locale.

    B. Locuinte
    1. Rezolvarea problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor si locuintelor detinute de romi, a problemelor legate de aplicarea actelor normative privind constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate funciara, inclusiv prin promovarea unor initiative legislative in domeniu
    2. Conceperea si implementarea unor programe de reabilitare a locuintelor si mediului inconjurator in zonele locuite de romi
    3. Dezvoltarea unor programe de finantare guvernamentala sau in parteneriat, pentru asigurarea conditiilor minime de locuit in comunitatile de romi (energie electrica, apa potabila, canalizare, gaz metan, salubrizare)
    4. Dezvoltarea programului de locuinte sociale pentru familiile numeroase si lipsite de mijloace de subzistenta
    5. Implicarea directa a etnicilor romi in programele guvernamentale de construire si reabilitare a locuintelor.

    C. Securitate sociala
    1. Imbunatatirea accesului cetatenilor romani de etnie roma la serviciile publice
    2. Conceperea si implementarea unor programe specifice de formare si reconversie profesionala pentru romi
    3. Instruirea personalului din cadrul serviciilor de ocupare si formare profesionala privind ocuparea pe piata muncii a persoanelor apartinand minoritatii romilor
    4. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, a tinerilor absolventi romi in vederea angajarii si monitorizarea evolutiei profesionale a tinerilor romi cu studii superioare
    5. Acordarea de subventii organizatiilor neguvernamentale ale romilor care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala
    6. Sporirea facilitatilor fiscale pentru persoanele juridice care angajeaza persoane din familiile cu mai multi copii si lipsite de mijloace de subzistenta
    7. Cresterea cuantumului ajutoarelor sociale pentru familiile cu mai multi copii si lipsite de mijloace de subzistenta.

    D. Sanatate
    1. Imbunatatirea accesului romilor la serviciile medicale publice preventive si curative, prin institutionalizarea sistemului de mediatori sanitari, conceperea si implementarea unor programe specifice de profilaxie si tratament
    2. Formarea de mediatori sanitari, asistenti medicali si medici din cadrul comunitatilor de romi
    3. Identificarea solutiilor pentru includerea romilor in sistemul asigurarilor de sanatate, inscrierea la medicul de familie, acordarea medicatiei compensate etc.
    4. Conceperea si implementarea unor programe de informare sanitara, consultanta medicala si planning familial pentru femeile din comunitatile de romi, cu accent pe protectia mamei si a copilului
    5. Campanii de vaccinare in comunitatile de romi prin comisii mixte formate din cadre medicale locale si de la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie boli transmisibile) si din reprezentanti ai comunitatilor de romi
    6. Campanii de depistare a TBC, infectiilor HIV/SIDA, afectiunilor dermatologice, bolilor cu transmitere sexuala etc.
    7. Efectuarea unor studii epidemiologice privind starea de sanatate
    8. Cresterea numarului de cadre medicale provenite din etnici romi, prin alocarea de locuri speciale pentru studentii romi in invatamantul medical de stat.

    E. Economic
    1. Initierea si derularea unor proiecte de formare sau de reconversie profesionala pentru romi
    2. Asigurarea de facilitati pentru exercitarea si revalorizarea unor meserii traditionale care raspund nevoilor existente pe piata
    3. Conceperea si implementarea unor programe specifice de finantare a unor activitati generatoare de venit si a micilor afaceri pentru familii si comunitati de romi, inclusiv pentru femeile de etnie roma
    4. Reducerea ratei somajului in randul cetatenilor romani de etnie roma prin crearea de facilitati intreprinzatorilor care angajeaza romi si combaterea oricaror forme de discriminare privind angajarea romilor
    5. Elaborarea unor programe destinate improprietaririi si stimularii activitatilor agricole pentru comunitatile de romi
    6. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, prin sistemul de credite avantajoase, a intreprinderilor mici si mijlocii apartinand persoanelor provenite din randul etniei romilor
    7. Includerea comunitatilor defavorizate de romi in zonele considerate defavorizate, precum si conceperea si implementarea unor programe de redresare a acestora
    8. Incurajarea proiectelor de creare a locurilor de munca pentru femeile de etnie roma.

    F. Justitie si ordine publica
    1. Analiza si evaluarea posibilelor efecte discriminatorii ale reglementarilor actuale si perfectionarea cadrului juridic existent
    2. Respectarea drepturilor fundamentale ale omului, a drepturilor civile, politice si sociale, precum si a drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale, in acord cu normele si cu obligatiile internationale asumate de Romania
    3. Solutionarea cazurilor de apatridie a romilor proveniti din Romania
    4. Dezvoltarea, in colaborare cu organizatiile de romi, a unor programe locale pentru procurarea documentelor de identitate pentru romii lipsiti de mijloace de subzistenta
    5. Derularea unor programe de informare a liderilor romi, a conducerii institutiilor publice si a organizatiilor neguvernamentale, pentru identificarea si solutionarea corecta a cazurilor de discriminare
    6. Identificarea, prevenirea si rezolvarea operativa a starilor conflictuale susceptibile sa genereze violenta familiala, comunitara sau interetnica
    7. Initierea unor programe de educatie juridica si de prevenire a infractionalitatii, in colaborare cu membrii etniei romilor
    8. Angajarea cetatenilor de etnie roma in serviciile de ordine publica si in cadrul fortelor de politie si jandarmerie.

    G. Protectia copilului
    1. Asigurarea participarii nediscriminatorii a femeilor de etnie roma la programele de protectie si educatie a copiilor
    2. Initierea unor programe de prevenire si combatere a discriminarii pentru copiii romi institutionalizati, precum si pentru celelalte categorii de copii aflati in dificultate
    3. Realizarea unui parteneriat intre organizatiile neguvernamentale ale romilor si structurile publice locale pentru protectia copilului
    4. Angajarea de personal din randul etniei romilor in institutiile de ocrotire a minorilor, in care numarul copiilor institutionalizati provine preponderent din randul familiilor de romi
    5. Imbunatatirea calitatii vietii copiilor din familiile cu venituri scazute si asigurarea respectarii drepturilor acestora
    6. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor sociali si a formatorilor din randul tinerilor romi, pentru comunitatile de romi
    7. Cresterea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin impunerea unor standarde minimale in organizarea si functionarea acestor institutii
    8. Promovarea alternativelor de tip familial pentru copiii institutionalizati
    9. Prevenirea abandonului, a abuzului si a neglijarii copilului, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate
    10. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si formularea unor proiecte nationale si locale de interventie sociala
    11. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile copilului si la problematica copilului si a familiei in situatie de risc sau de dificultate.

    H. Educatie
    1. Elaborarea unui program de stimulare a participarii scolare si de reducere a abandonului scolar, in special in segmentele sarace ale populatiei de romi
    2. Analiza posibilitatii de organizare a unor institutii de invatamant primar, secundar si profesional pentru romi (arte si meserii, invatamant vocational, formare si reconversie profesionala etc.)
    3. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor scolari si de perfectionare pentru cadrele didactice din domeniul educatiei interculturale
    4. Introducerea temelor de prevenire si de combatere a discriminarii in trunchiul comun al programei scolare
    5. Introducerea in programele de pregatire a specialistilor in administratie publica, asistenta sociala, sanatate, politie, invatamant a unor module didactice dedicate problemelor sociale si economice ale romilor
    6. Conceperea si implementarea unor programe de incurajare a participarii parintilor romi la procesele educationale din scoala si din afara ei
    7. Adoptarea de masuri legislative in sprijinul romilor, in scopul acordarii de facilitati in domeniul educatiei pentru romi si din perspectiva promovarii romilor in posturi ale administratiei scolare (directori de scoli si inspectori scolari)
    8. Acordarea in continuare de facilitati si de locuri subventionate speciale pentru tinerii romi care doresc sa urmeze colegii universitare si facultati
    9. Obligativitatea unitatilor scolare si a inspectoratelor scolare judetene sa organizeze in permanenta cursuri de recuperare scolara pentru romi, prin toate formele de invatamant aprobate, in raport cu solicitarile individuale si ale organizatiilor romilor din zona de responsabilitate
    10. Atragerea tinerilor romi spre institutiile de formare a functionarilor publici si a personalului din institutiile publice (facultati de asistenta sociala, administratie publica, medicina, academii si scoli militare pentru formarea ofiterilor si subofiterilor de politie, Ministerul Apararii Nationale, Serviciul Roman de Informatii etc.)
    11. Stimularea accesului la educatie prin asigurarea unei mese gratuite pentru toti elevii din ciclul primar si secundar.

    I. Cultura si culte
    1. Organizarea si dezvoltarea unor retele de valorificare a patrimoniului cultural al romilor, inclusiv prin adaptarea meseriilor traditionale la piata moderna si prin dezvoltarea unor retele de desfacere
    2. Initierea unor proiecte culturale de reconstructie si de afirmare identitara a romilor
    3. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a elitelor politice, culturale si artistice provenite din randul romilor, in scopul revigorarii si afirmarii identitatii etniei romilor
    4. Sprijinirea evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul si cultura romani
    5. Sprijinirea realizarii unor canale de cultura si informare pentru romi la nivel national (emisiuni TV, posturi de radio, publicatii)
    6. Fondarea unui ansamblu artistic muzical, precum si a unui teatru al romilor, in care sa fie reprezentate atat traduceri ale pieselor apartinand culturii universale, cat si creatii in limba romani
    7. Infiintarea unui muzeu al culturii si civilizatiei romilor
    8. Finantarea proiectelor de cercetare multiculturala
    9. Conceperea si implementarea unor programe educationale interculturale pentru copii si tineri
    10. Finantarea unor premii anuale pentru creatia artistica in domeniul culturii romilor.

    J. Comunicare si participare civica
    1. Realizarea unui program national de informare publica si combatere a prejudecatilor interetnice in institutiile publice
    2. Initierea unui program de combatere a discriminarii in mass-media
    3. Initierea unor programe de informare privind combaterea discriminarii la angajarea in munca
    4. Initierea unor programe nationale de informare si educare a etnicilor romi privind sanatatea, invatamantul, familia, protectia copilului, accesul pe piata muncii, drepturile cetatenesti, protectia sociala etc.
    5. Desfasurarea de programe de informare si educare civica a etnicilor romi
    6. Mediatizarea cazurilor de discriminare a romilor
    7. Incurajarea mass-media sa prezinte starea si nevoile romilor, intr-o maniera realista si lipsita de prejudecati, in domeniile: educatie, asistenta medico-sanitara, legalitate, cultura, habitat
    8. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a dezvoltarii societatii civile a romilor, in scopul prevenirii si combaterii discriminarii etnicilor romi
    9. Organizarea si dezvoltarea unor programe de informare si educare interculturala a majoritatii, cu participarea etnicilor romi
    10. Participarea liderilor romi la procesul de luare a deciziilor politice cu impact asupra vietii economice si sociale a comunitatilor de romi
    11. Popularizarea exemplelor de succese obtinute in rezolvarea problemelor comunitatilor de romi
    12. Evaluarea si mediatizarea periodica a starii sociale a comunitatilor de romi din Romania.

    VIII. STRUCTURI

    Pentru buna organizare si coordonare a indeplinirii Planului general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor se constituie urmatoarele structuri:
    1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare;
    2. comisiile ministeriale pentru romi;
    3. birourile judetene pentru romi;
    4. experti locali pentru problemele romilor.

    1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare
    Comitetul mixt de implementare si monitorizare raspunde de organizarea, planificarea, coordonarea si controlul executarii activitatilor prevazute in Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor si va fi format din secretarii de stat din ministerele responsabile pentru aplicarea strategiei si din lideri ai organizatiilor romilor.
    Comitetul mixt de implementare si monitorizare se va intruni lunar si va analiza stadiul indeplinirii activitatilor prevazute in sedintele lunare.
    Comitetul mixt de implementare si monitorizare va avea urmatoarea componenta:
    - presedinte: secretarul de stat pentru relatii interetnice;
    - membri: secretari de stat, lideri ai romilor;
    - secretar executiv: subsecretarul de stat pentru romi.
    Organul executiv al Comitetului mixt de implementare si monitorizare este Oficiul national pentru romi din cadrul Ministerului Informatiilor Publice.

    2. Comisiile ministeriale pentru romi
    Comisiile ministeriale pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de implementare si monitorizare si raspund de organizarea, coordonarea, planificarea si controlul indeplinirii activitatilor din Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor, cuprinse in sectorul de responsabilitate al ministerului de resort.
    Presedintele Comisiei ministeriale pentru romi va fi reprezentat de secretarul de stat al ministerului, care este si membru al Comitetului mixt de implementare si monitorizare.
    Comisia va mai cuprinde 4 - 5 membri (sefi de directii si experti) a caror responsabilitate este indeplinirea sarcinilor care le revin din aplicarea Planului general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor in sectorul de activitate al ministerului.

    3. Birourile judetene pentru romi
    Birourile judetene pentru romi sunt structuri organizate la nivel judetean in cadrul prefecturilor si se subordoneaza Comisiei ministeriale pentru romi din cadrul Ministerului Administratiei Publice.
    Principalele responsabilitati ale birourilor judetene pentru romi sunt organizarea, planificarea si coordonarea activitatilor desfasurate la nivel judetean pentru indeplinirea obiectivelor si sarcinilor din Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
    Birourile judetene pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de implementare si monitorizare a Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor. In componenta birourilor judetene pentru romi vor fi 3 - 4 experti, dintre care unul va fi in mod obligatoriu membru al etniei romilor.

    4. Expertii locali pentru romi
    Expertii locali pentru romi functioneaza la nivelul primariilor si sunt responsabili pentru desfasurarea pe plan local a actiunilor de imbunatatire a situatiei romilor. Ei se subordoneaza atat birourilor judetene pentru romi, cat si primarului. Expertii locali reprezinta principalii mediatori intre autoritatile publice si comunitatile de romi.
    La nivelul comunelor functia de expert pentru romi este exercitata prin cumul de functii de catre un functionar al primariei.
    In scopul conjugarii eforturilor de indeplinire a obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor, in cadrul parteneriatului dintre administratia publica si societatea civila va functiona o fundatie de interes public pentru romi. Scopul acesteia va fi atragerea si administrarea fondurilor extrabugetare, din tara si din strainatate, in vederea finantarii programelor si proiectelor care vizeaza indeplinirea obiectivelor Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
    In vederea evaluarii si selectionarii proiectelor de implementare a prezentei strategii se va constitui Comisia de evaluare a proiectelor, formata din reprezentanti ai administratiei publice, lideri ai romilor si reprezentanti ai fundatiei de interes public pentru romi.
    Infiintarea structurilor pentru implementarea si monitorizarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor se va realiza in conformitate cu calendarul de activitati prevazut in Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.

    IX. PLAN GENERAL DE MASURI PENTRU APLICAREA STRATEGIEI DE IMBUNATATIRE A SITUATIEI ROMILOR
________________________________________________________________________________
Nr.        Proiectul/Activitatea        Termenul      Raspunde        Observatii
crt.
________________________________________________________________________________
     Masuri organizatorice

  1. Adoptarea Hotararii Guvernului   10 mai 2001    M.I.P.
     privind Strategia Guvernului
     Romaniei de imbunatatire a
     situatiei romilor, cu precizarea
     obligativitatii ministerelor de
     a respecta termenele si de a-si
     asuma responsabilitatile
     sectoriale
  2. Infiintarea Comitetului mixt de  29 iunie 2001  M.I.P.
     monitorizare si implementare
     (Cmixt) a Planului general de
     masuri pentru aplicarea
     strategiei, format din
     reprezentanti ai ministerelor,
     agentiilor guvernamentale si ai
     Conventiei-cadru a romilor
  3. Adoptarea Hotararii Guvernului   24 mai 2001    M.I.P.
     privind infiintarea Consiliului
     National pentru Prevenirea
     Discriminarii (C.N.P.D.) in
     conditiile Ordonantei Guvernului
     nr. 137/2000
  4. Constituirea prin ordin al       31 mai 2001    M.I.P.
     ministrului, la nivelul
     ministerelor, a comisiilor
     ministeriale pentru romi
     (C.M.R.), formate din experti
     ai directiilor de specialitate,
     experti delegati ai
     Conventiei-cadru a romilor,
     experti independenti etc., in
     vederea aplicarii sectoriale a
     strategiei
  5. Constituirea la nivelul          28 septembrie  M.A.P.
     prefecturilor a birourilor          2001
     judetene pentru romi (B.J.R.),
     in vederea implementarii
     Strategiei de imbunatatire a
     situatiei romilor. Birourile
     vor elabora Planul judetean de
     actiune "Romii 2001 - 2004" si
     vor coordona activitatea
     consilierilor pentru romi de la
     nivelul primariilor
  6. Numirea la nivelul primariilor,  28 septembrie  M.A.P.
     acolo unde organizatiile de         2001
     romi solicita acest lucru, a
     consilierilor locali pentru romi
     (C.L.R.), in vederea aplicarii
     Strategiei guvernamentale de
     imbunatatire a situatiei romilor
     in plan local. Consilierii vor
     elabora Planul local de actiune
     "Romii 2001 - 2004"
  7. Infiintarea Comisiei de evaluare 28 septembrie  M.I.P.
     a proiectelor (C.E.P.) pentru       2001
     indeplinirea strategiei
  8. Constituirea Fundatiei de        1 septembrie   M.I.P.,
     interes public pentru romi          2001        organizatiile
                                                     de romi
  9. Demararea cursului de instruire  30 octombrie   M.I.P.
     a personalului (10 zile) din        2001
     cadrul comisiilor ministeriale,
     birourilor judetene, precum si
     a consilierilor locali pentru
     romi, in vederea dobandirii
     abilitatilor de a gestiona
     proiectele sectoriale si locale
     de implementare a strategiei si
     standardizarii procedurilor de
     evaluare a starii populatiei de
     romi, de elaborare, finantare,
     planificare, coordonare,
     implementare si evaluare a
     proiectelor
 10. Organizarea la nivel             15 octombrie   M.A.P.
     local/judetean a unor grupuri       2001
     de lucru mixte alcatuite din
     reprezentanti ai birourilor
     judetene pentru romi/consilieri
     pentru romi, ai organizatiilor
     neguvernamentale si
     reprezentanti alesi ai
     comunitatilor de romi, in
     vederea evaluarii principalelor
     nevoi ale populatiei de romi si
     aplicarii programelor de
     sprijinire a acestora
 11. Prezentarea de catre comisiile   15 octombrie   Cmixt
     ministeriale pentru romi a          2001
     Planului de indeplinire
     sectoriala a Strategiei
     guvernamentale de imbunatatire
     a situatiei romilor
 12. Prezentarea de catre consilieri  30 noiembrie   C.L.R.
     la nivelul primariilor, in urma     2001
     evaluarii nevoilor comunitatilor
     locale, a Planului local de
     actiune "Romii 2001 - 2004"
 13. Prezentarea de catre birourile   14 decembrie   B.J.R.
     judetene pentru romi, pe baza       2001
     centralizarii planurilor locale,
     a Planului judetean de actiune
     "Romii 2001 - 2004"
 14. Prezentarea de catre             21 ianuarie    O.N.G.
     organizatiile neguvernamentale   2002 - anual
     a proiectelor care raspund
     directiilor de actiune cuprinse
     in Strategia guvernamentala de
     imbunatatire a situatiei romilor
 15. Selectia proiectelor si          15 martie -    C.E.P.
     acordarea de asistenta              anual
     financiara si tehnica in
     implementarea acestora
 16. Evaluarea stadiului de           15 martie -    Cmixt
     implementare a Strategiei           anual
     guvernamentale de imbunatatire
     a situatiei romilor. Publicarea
     anuala a unui raport de evaluare

     Administratie publica si
     dezvoltare comunitara

 17. Organizarea de intalniri lunare  lunar          primari
     ale primarilor cu liderii
     comunitatilor de romi, in
     vederea identificarii si
     rezolvarii problemelor cu care
     se confrunta romii, in
     conformitate cu prevederile
     Strategiei guvernamentale de
     imbunatatire a situatiei romilor
 18. Intocmirea de catre prefecti a   decembrie/     prefecti/M.A.P.
     unui raport semestrial privind   iunie
     stadiul indeplinirii
     obiectivelor din Strategia
     guvernamentala de imbunatatire
     a situatiei romilor
 19. Organizarea de intalniri         ianuarie/      M.I.P./
     semestriale ale liderilor        iulie          Conventia-cadru
     nationali ai romilor cu                         a romilor
     primul-ministru in vederea
     analizei situatiei generale
     a romilor si a stadiului de
     indeplinire a Strategiei
     guvernamentale de imbunatatire
     a situatiei romilor
 20. Participarea Ministerului        permanent      M.A.P.,
     Administratiei Publice si a                     M.L.P.T.L.
     Ministerului Lucrarilor Publice,
     Transporturilor si Locuintei la
     derularea Programului "Planul
     national de dezvoltare locala a
     comunitatilor de romi", in
     colaborare cu Ministerul
     Informatiilor Publice
 21. Elaborarea de catre Agentia      16 iulie 2001  A.N.F.P.
     Nationala a Functionarilor
     Publici a unui program de
     formare a functionarilor
     publici cu tema "Prevenirea si
     combaterea discriminarii in
     raporturile dintre cetatean si
     autoritatile publice", cu durata
     de 4 ani. Includerea in modulul
     de formare a functionarilor
     publici a unui segment ce se
     refera la istoria minoritatilor
     si la relationarea autoritatilor
     publice cu minoritatile etnice,
     inclusiv cu cea a romilor
 22. Monitorizarea aplicarii          permanent      C.N.P.D.
     prevederilor                     15 februarie
     Ordonantei Guvernului            - anual
     nr. 137/2000 in institutiile
     publice. Raport anual de
     evaluare a discriminarii
     cetatenilor in raporturile cu
     administratia publica centrala
     si locala
 23. Precizarea normelor privind      3 septembrie   A.N.F.P.
     conditionarea recrutarii si        2001
     promovarii functionarilor
     publici in raport de criteriul
     "nediscriminare" in relatia cu
     alte persoane

     Locuinte

 24. Prezentarea unui plan national   1 aprilie      Cmixt
     de rezolvare in cel mult 4 ani     2002
     a problemelor legate de dreptul
     de proprietate asupra
     terenurilor si locuintelor
     detinute de romi si de
     reconstituire a dreptului de
     proprietate funciara
 25. Prezentarea de catre primarii    1 martie 2002  M.A.P.,
     si prefecturi a nevoilor                        M.L.P.T.L.,
     teritoriale de reabilitare a                    M.A.P.M.
     locuintelor si a mediului
     inconjurator. Centralizarea
     situatiilor la Ministerul
     Administratiei Publice si
     prezentarea, impreuna cu
     Ministerul Lucrarilor Publice,
     Transporturilor si Locuintei,
     a unui program national de
     reabilitare a locuintelor si a
     mediului inconjurator, inclusiv
     a celor din zonele locuite de
     romi. Programul va fi dezvoltat
     pe o perioada de 10 ani, cu
     masuri urgente de reabilitare a
     locuintelor si a zonelor locuite
     de romi in primii 4 ani
 26. Elaborarea unui program de       20 aprilie     M.A.P.,
     finantare guvernamentala si/sau     2002        M.L.P.T.L.
     in parteneriat a firmelor de
     stat sau private si a
     organizatiilor neguvernamentale
     pentru proiecte locale care
     vizeaza asigurarea conditiilor
     normale de locuit in zonele
     populate de romi (energie
     electrica, apa potabila,
     canalizare, gaz metan,
     salubrizare)
 27. Elaborarea criteriilor de        10 martie      M.L.P.T.L.
     finantare a unor proiecte locale    2002
     de cointeresare a comunitatilor
     de romi pentru reabilitarea
     locuintelor si a mediului
     inconjurator sau pentru
     constructia de locuinte
 28. Prezentarea unui plan national   10 iunie 2002  M.L.P.T.L.,
     pentru construirea de locuinte                  M.M.S.S.
     sociale pentru familiile
     numeroase si cu venituri reduse,
     pe o perioada de 10 ani, cu
     accesul nediscriminatoriu al
     familiilor de romi
 29. Finantarea partiala a             februarie     C.E.P.
     proiectelor care vizeaza lucrari 2001 - 2004
     de reabilitare a locuintelor sau
     de constructie de locuinte in
     comunitatile de romi

     Securitate sociala

 30. Prezentarea de catre serviciile  15 noiembrie   primarii,
     sociale ale primariilor, in         2001        M.I.
     colaborare cu organizatiile
     romilor si cu Ministerul de
     Interne, a unui plan de
     obtinere, in cel mult 6 luni de
     la finalizarea planului, a
     documentelor de identitate si
     de stare civila pentru toti
     cetatenii de etnie roma care au
     acest drept
 31. Intocmirea de catre serviciile   30 mai 2002    primarii,
     sociale ale primariilor, in                     M.M.S.S.
     colaborare cu organizatiile
     romilor, a unui grafic de
     alocare graduala cetatenilor de
     etnie roma care au dreptul la
     alocatie pentru copii, pensii,
     ajutoare sociale, indemnizatii
     de nastere, pensii, pensii
     pentru handicap, ajutor de somaj
     etc., in cel mult 6 luni de la
     obtinerea actelor de identitate
 32. Monitorizarea si evaluarea       permanent      Cmixt, M.I.P.
     anuala a accesului cetatenilor   15 februarie
     romani de etnie roma la             - anual
     serviciile publice. Raport
     anual catre primul-ministru
     privind accesul romilor la
     serviciile publice
 33. Elaborarea unui studiu pe piata  20 septembrie  M.M.S.S.
     ofertelor profesionale, care sa     2001
     defineasca nisele profesionale
     cele mai favorabile pentru romi,
     din perspectiva formarii si
     reconversiei profesionale
 34. Elaborarea in colaborare cu      15 ianuarie    M.M.S.S.,
     organizatiile neguvernamentale      2002        A.N.O.F.M.
     si cu organizatiile romilor a
     unui program anual de formare si
     reconversie profesionala in
     meserii cu grad ridicat de
     solicitare pe piata muncii si
     care corespund nivelului
     educational al romilor
 35. Intocmirea unui program de       15 februarie   M.M.S.S.,
     instruire si monitorizare a         2002        A.N.O.F.M.
     personalului din cadrul
     agentiilor judetene si locale
     pentru ocuparea fortei de munca
     cu privire la facilitarea
     accesului pe piata muncii a
     romilor, in special a celor
     care au urmat cursuri de
     calificare si formare
     profesionala
 36. Elaborarea unui program anual    10 aprilie     M.M.S.S.,
     de sprijinire a tinerilor           2002        A.N.O.F.M.,
     absolventi romi in vederea                      M.E.C.
     angajarii si monitorizarea
     evolutiei profesionale a
     tinerilor romi cu studii
     superioare
 37. Elaborarea reglementarilor       10 octombrie   M.M.S.S., M.F.P.
     necesare in vederea acordarii       2001
     de subventii organizatiilor
     neguvernamentale care
     infiinteaza si administreaza
     unitati de asistenta sociala
 38. Elaborarea de propuneri privind  20 octombrie   M.M.S.S., M.F.P.
     posibilitatea sporirii              2001
     facilitatilor fiscale pentru
     persoanele juridice care
     angajeaza persoane din familiile
     cu mai multi copii si cu
     venituri reduse
 39. Cresterea cuantumului            10 ianuarie    M.M.S.S.
     ajutoarelor sociale pentru          2002
     familiile cu mai multi copii si
     cu venituri reduse
 40. Prezentarea si sprijinirea, in   25 iunie 2002  M.M.S.S., M.S.F.
     colaborare cu organizatiile
     neguvernamentale, a unui
     program de formare profesionala
     a insotitorilor romi pentru
     persoanele cu handicap din
     randul etnicilor romi
 41. Prezentarea unui plan de         20 iunie 2001  M.I.P., M.E.C.,
     sprijinire a includerii                         M.M.S.S.
     asistentilor sociali proveniti
     din comunitatile de romi in
     structurile guvernamentale
     centrale si locale responsabile
     cu implementarea Strategiei
     guvernamentale de imbunatatire
     a situatiei romilor
 42. Elaborarea masurilor pentru      15 august      M.M.S.S., M.A.P.
     stimularea parteneriatului          2001
     dintre Guvern, autoritati locale
     si institutii neguvernamentale,
     in vederea implementarii
     proiectelor de asistenta si
     interventie sociala pentru
     grupurile defavorizate, inclusiv
     pentru comunitatile de romi

     Sanatate

 43. Elaborarea, impreuna cu          10 februarie   M.S.F.
     organizatiile neguvernamentale,     2002
     a unui program national de
     imbunatatire a accesului romilor
     la serviciile medicale publice
     preventive si curative
 44. Intocmirea unui plan national,   10 aprilie     M.S.F., M.M.S.S.
     in colaborare cu organizatiile      2002
     neguvernamentale si cu
     directiile judetene de sanatate
     publica, pentru formarea si
     coordonarea mediatorilor
     sanitari, cu rol de profilaxie
     si tratament in randul
     comunitatilor de romi
 45. Identificarea solutiilor pentru  30 septembrie  M.S.F., M.M.S.S.
     includerea in cel mult un an a      2001
     tuturor romilor in sistemul
     asigurarilor de sanatate,
     inscrierea la medicul de
     familie, acordarea medicatiei
     compensate etc.
 46. Planul de desfasurare in         25 martie      M.S.F.
     parteneriat cu organizatiile        2002
     neguvernamentale a unor
     proiecte de informare sanitara,
     consultanta medicala si planning
     familial pentru femei, in cadrul
     comunitatilor de romi, cu accent
     pe protectia mamei si copilului
 47. Planul Proiectului "Dispensare   10 iunie 2002  M.S.F.
     medicale mobile in comunitatile
     de romi"
 48. Campanii de vaccinare in randul  permanent      M.S.F.
     comunitatilor de romi prin
     comisii mixte formate din cadre
     medicale locale si de la nivelul
     DSP (Compartimentul
     epidemiologie boli
     transmisibile)
 49. Campanii de depistare a TBC,     permanent      M.S.F.
     infectiilor HIV/SIDA,
     afectiunilor dermatologice,
     bolilor cu transmitere sexuala
     etc.
 50. Prezentarea unui raport anual    anual -        M.S.F.
     privind starea de sanatate in    15 februarie
     randul comunitatilor de romi
 51. Propuneri privind crearea unui   30 august      M.S.F., M.F.P.
     sistem de stimulare financiara      2001
     a personalului medical care isi
     desfasoara activitatea in zonele
     foarte sarace locuite de romi
 52. Prezentarea unui pachet de       15 septembrie  M.S.F., M.M.S.S.
     masuri pentru sprijinirea           2001
     familiilor monoparentale, in
     special a celor cu venituri
     scazute
 53. Intocmirea unui program anual    25 martie      M.S.F., M.M.S.S.
     de recrutare si formare a           2002
     mediatorilor sanitari,
     infirmierelor, asistentelor
     medicale si a medicilor din
     cadrul comunitatilor de romi,
     prin masuri de actiune
     afirmativa

     Economie

 54. Formularea de propuneri privind  15 septembrie  M.I.M.M.C.,
     acordarea de facilitati fiscale     2001        M.F.P., M.I.R.
     intreprinzatorilor care
     angajeaza etnici romi
 55. Prezentarea, in colaborare cu    10 martie      M.I.M.M.C.,
     liderii romilor si cu               2002        M.F.P., Cmixt
     organizatiile neguvernamentale,
     a unui set de masuri pentru
     finantarea partiala a
     proiectelor bazate pe activitati
     generatoare de venit si pe mici
     afaceri pentru familiile si
     comunitatile de romi
 56. Prezentarea de catre liderii     30 ianuarie    M.I.M.M.C.,
     comunitatilor de romi a unui        2002        M.F.P., Cmixt
     proiect de finantare partiala a
     unor ateliere mestesugaresti
     in comunitatile de romi, prin
     care sa se asigure producerea
     si comercializarea obiectelor
     casnice si de artizanat, precum
     si revitalizarea altor meserii
     traditionale
 57. Prezentarea unui set de masuri   30 iunie 2002  M.A.A.P., M.A.P.
     destinate improprietaririi si
     stimularii activitatilor
     agricole pentru romi
 58. Sprijinirea, in conditiile       permanent      M.I.M.M.C.,
     legislatiei in vigoare, a                       Cmixt
     intreprinderilor mici si
     mijlocii apartinand persoanelor
     provenite din randul etniei
     romilor, prin sistemul de
     credite avantajoase. Acordarea
     de microcredite, in conditiile
     Ordonantei de urgenta a
     Guvernului nr. 118/1999
 59. Prezentarea unui pachet de       14 decembrie   M.A.P., Cmixt
     masuri pentru includerea            2001
     comunitatilor defavorizate de
     romi in programul zonelor
     defavorizate
 60. Favorizarea proiectelor de       permanent      Cmixt, M.M.S.S.
     creare a locurilor de munca
     pentru femeile de etnie roma

     Justitie si ordine publica

 61. Prezentarea unui raport privind  15 august      M.J., M.I.,
     analiza si evaluarea efectelor      2001        M.I.E.
     discriminatorii ale
     reglementarilor actuale si
     perfectionarea cadrului juridic
     existent
 62. Prezentarea de catre Guvernul    anual -        M.J., M.A.E.,
     Romaniei a unui raport anual     15 martie      M.I.P., M.I.
     privind respectarea drepturilor
     fundamentale ale omului, a
     drepturilor civile, politice si
     sociale, precum si a drepturilor
     persoanelor apartinand
     minoritatilor nationale, in
     acord cu normele si cu
     obligatiile internationale
     asumate de Romania
 63. Prezentarea de catre Ministerul  15 iunie 2001  M.I., M.J.,
     de Interne, Ministerul Justitiei                M.A.E.
     si Ministerul Afacerilor Externe
     a unui plan de solutionare, pana
     la sfarsitul anului 2001, a
     cazurilor de apatridie a romilor
     proveniti din Romania
 64. Prezentarea de catre Ministerul  15 noiembrie   M.I., primarii
     de Interne, in colaborare cu        2001
     organizatiile romilor si cu
     serviciile sociale ale
     primariilor, a unui plan de
     obtinere in cel mult 6 luni de
     la finalizarea planului a
     documentelor de identitate si
     de stare civila pentru toti
     cetatenii de etnie roma care
     au acest drept
 65. Prezentarea de catre Ministerul  15 august      M.I.
     de Interne a unui pachet de         2001
     masuri privind prevenirea si
     combaterea discriminarii in
     relatia cetateanului cu
     Ministerul de Interne
 66. Sanctionarea politistilor care   permanent      M.I.
     comit acte de discriminare si
     prezentarea acestor fapte in
     buletinele de informare interna
     si in bilantul anual al
     Ministerului de Interne
 67. Identificarea si rezolvarea      permanent      M.I.
     operativa a starilor tensionate
     sau conflictuale, susceptibile
     sa genereze violenta familiala,
     comunitara sau interetnica
 68. Prezentarea unui program         20 ianuarie    M.I.
     national de prevenire a             2001
     infractionalitatii si de educare
     juridica a populatiei de romi si
     difuzarea in cadrul
     comunitatilor de romi a unor
     publicatii cu caracter educativ
     (buletine de prevenire, brosuri,
     pliante etc.)
 69. Prezentarea de catre Ministerul  15 iunie 2001  M.I.
     de Interne a unui plan anual de
     promovare a profesiei de
     politist si de recrutare a
     ofiterilor si a subofiterilor
     de politie din randul
     cetatenilor de etnie roma
 70. Monitorizarea integrarii si a    permanent      M.I.
     evolutiei profesionale a
     personalului Ministerului de
     Interne provenit din randul
     minoritarilor romi
 71. Prezentarea unui plan de         15 februarie   M.I., M.J.
     adaptare a programelor de           2002
     probatiune, recuperare si
     reabilitare sociala la
     particularitatile detinutilor
     de etnie roma
 72. Dezvoltarea unei relatii de      permanent      M.I.
     parteneriat si organizarea de
     intalniri lunare ale sefilor
     politiei locale cu liderii
     comunitatii de romi, in vederea
     prevenirii si combaterii
     infractionalitatii in randul
     cetatenilor de etnie roma

     Protectia copilului

 73. Prezentarea unui raport anual    anual -        A.N.P.C.A.
     privind participarea femeilor    15 februarie
     de etnie roma la realizarea
     programelor de protectie si
     educatie a copilului
 74. Elaborarea unui set de masuri    15 iulie 2001  A.N.P.C.A.
     pentru prevenirea si combaterea
     discriminarii copiilor romi
     institutionalizati, precum si
     pentru celelalte categorii de
     copii aflati in dificultate
 75. Intocmirea unui plan de          permanent      A.N.P.C.A.,
     parteneriat intre organizatiile                 M.A.P., primarii
     neguvernamentale ale romilor si
     structurile publice locale
     pentru protectia copilului
 76. Prezentarea unui raport anual    anual -        A.N.P.C.A.
     privind evaluarea situatiei      15 februarie
     copiilor proveniti din familiile
     de romi si din institutiile de
     ocrotire
 77. Prezentarea unui plan anual de   15 decembrie   A.N.P.C.A.,
     angajare de asistenti sociali       2001        M.M.S.S.
     si de ingrijitori din randul
     etniei romilor in institutiile
     de ocrotire a minorilor
 78. Dezvoltarea, in colaborare cu    permanent      M.M.S.S.,
     organizatiile neguvernamentale,                 M.I.P., M.A.P.,
     biserica etc., a unor proiecte                  A.N.P.C.A.
     de sprijin de urgenta
     (alimente, imbracaminte,
     rechizite) pentru copiii
     proveniti din familiile cu
     venituri scazute
 79. Prezentarea, in colaborare cu    20 martie      A.N.P.C.A.,
     organizatiile neguvernamentale      2002        M.M.S.S.
     si Ministerul Muncii si
     Solidaritatii Sociale, a unui
     program de formare a
     mediatorilor sociali si a
     formatorilor din randul
     tinerilor romi, pentru
     comunitatile de romi
 80. Evaluarea necesarului de resurse 20 mai 2002    A.N.P.C.A.
     la nivel national, in vederea
     imbunatatirii conditiilor de
     viata si a protectiei copilului
     in unitatile de tip rezidential,
     inclusiv in cele destinate
     copilului cu deficiente sau cu
     handicap
 81. Formularea de propuneri privind  15 iunie 2001  A.N.P.C.A.
     dezvoltarea unor proiecte de
     promovare a alternativelor de
     tip familial pentru copiii
     institutionalizati
 82. Desfasurarea unor campanii       anual -        A.N.P.C.A.,
     anuale de prevenire a            15 iunie       M.I.P., M.I.
     abandonului, a abuzului si a
     neglijarii copilului, precum
     si a tuturor fenomenelor care
     determina intrarea in
     dificultate a copilului
 83. Evaluarea, in colaborare cu      15 februarie   A.N.P.C.A., M.I.
     organizatiile neguvernamentale,     2002
     a fenomenului "copiii strazii"
     si prezentarea unor proiecte
     nationale si locale de
     interventie sociala
 84. Desfasurarea anuala, in          anual -        A.N.P.C.A
     colaborare cu Ministerul         15 martie
     Informatiilor Publice, a unor
     campanii de informare si
     sensibilizare a opiniei publice
     cu privire la drepturile
     copilului si la problematica
     copilului si a familiei in
     situatie de risc sau de
     dificultate

    Educatie

 85. Intocmirea unui raport anual     anual -        M.E.C
     privind situatia scolara a       15 februarie
     elevilor proveniti din familiile
     de romi
 86. Prezentarea unui plan de         30 ianuarie    M.E.C.
     stimulare a participarii scolare    2002
     si reducere a abandonului scolar
     in randul populatiei de romi
 87. Efectuarea unui studiu privind   15 iunie 2002  M.E.C
     oportunitatea infiintarii unor
     institutii de invatamant primar,
     secundar si de formare
     profesionala pentru romi (arte
     si meserii, invatamant
     vocational, formare si
     reconversie profesionala etc.)
 88. Sprijinirea organizatiilor       permanent      M.E.C.
     neguvernamentale in dezvoltarea
     unui proiect de educatie la
     distanta in limba romani, in
     raport cu solicitarile
 89. Prezentarea, in colaborare cu    30 martie      M.E.C.
     organizatiile neguvernamentale      2002
     si cu comunitatile de romi, a
     unor programe de formare a
     mediatorilor scolari si de
     formare si perfectionare pentru
     cadrele didactice in domeniul
     educatiei interculturale
 90. Luarea masurilor de introducere  15 mai 2002    M.E.C.
     a temelor de prevenire si
     combatere a discriminarii in
     trunchiul comun al programei
     scolare
 91. Prezentarea setului de masuri    20 noiembrie   M.E.C.
     prin care Ministerul Educatiei      2001
     si Cercetarii si institutiile de
     invatamant vor promova cadre
     didactice din randul etniei
     romilor in posturi ale
     administratiei scolare
     (directori de scoli si
     inspectori scolari)
 92. Organizarea bilunara de          permanent      M.E.C.
     intalniri intre liderii
     comunitatii de romi, parintii
     elevilor romi si cadrele
     didactice din institutiile de
     invatamant, in vederea
     incurajarii participarii scolare
     a tinerilor romi
 93. Prezentarea masurilor de         15 februarie   M.E.C
     extindere a proiectului de          2002
     facilitare a accesului romilor
     la colegii universitare si
     facultati, prin acordarea de
     locuri subventionate speciale
     pentru tinerii romi
 94. Prezentarea, in colaborare cu    20 mai 2002    M.E.C.
     liderii romilor, a unui plan
     national de organizare la
     nivelul inspectoratelor scolare
     judetene a unor cursuri de
     recuperare scolara pentru romi,
     prin toate formele de invatamant
     aprobate, in raport cu
     solicitarile individuale si ale
     organizatiilor romilor din zona
     de responsabilitate
 95. Prezentarea masurilor necesare   15 iunie 2002  M.E.C.
     pentru introducerea, in regim
     optional, a orelor de limba
     romani si de istorie a romilor
     in institutiile de invatamant
 96. Prezentarea de catre Ministerul  15 martie      M.E.C.
     Educatiei si Cercetarii a unui      2002
     plan anual de pregatire
     suplimentara elevilor romi din
     licee pentru admiterea in
     invatamantul superior
 97. Prezentarea de catre Ministerul  anual -        M.E.C., M.I.,
     Educatiei si Cercetarii,         15 iulie       M.Ap.N., S.R.I.
     Ministerul de Interne,
     Ministerul Apararii Nationale si
     Serviciul Roman de Informatii a
     planului anual de atragere si
     recrutare din randul romilor a
     candidatilor pentru institutiile
     de formare a functionarilor
     publici si a personalului din
     institutiile publice (facultati
     de asistenta sociala,
     administratie publica, facultati
     de medicina, Academia de Politie,
     academii militare si scoli
     militare pentru formarea
     subofiterilor de politie,
     Ministerul Apararii Nationale,
     Serviciul Roman de Informatii
     etc.)
 98. Adoptarea masurilor necesare in  15 august      M.E.C., M.F.P.
     vederea asigurarii unei mese pe     2001
     zi pentru toti elevii din ciclul
     primar si secundar
 99. Efectuarea unui studiu de        15 septembrie  M.C.C., M.M.S.S.,
     oportunitate privind infiintarea    2002        M.F.P.
     Grupului scolar de arte si
     meserii ca institutie publica de
     formare culturala si
     profesionala

     Cultura si culte

100. Initierea unor proiecte          20 ianuarie    M.C.C., M.I.P.
     culturale de reconstructie a        2002
     identitatii etniei romilor si
     de sporire a stimei fata de sine
101. Conceperea si implementarea, in  1 martie 2002  M.C.C.
     colaborare cu organizatiile
     romilor, a unui plan de
     desfasurare a evenimentelor
     culturale cu specific inspirat
     din folclorul si cultura romani
102. Realizarea unui plan saptamanal  15 ianuarie    M.C.C.
     de emisiuni pe posturile publice    2002
     de televiziune si radio, in care
     sa fie prezentate istoria si
     cultura romilor
103. Efectuarea unui studiu privind   15 aprilie     M.C.C.
     oportunitatea intemeierii           2002
     Teatrului romilor
104. Prezentarea, impreuna cu         30 august      M.C.C., M.F.P.
     organizatiile romilor, a            2002
     proiectului de finantare si
     fondare a Muzeului culturii si
     civilizatiei romilor si a
     Ansamblului cultural-artistic
     al romilor
105. Prezentarea unui plan anual al   anual -        M.E.C., M.C.C.
     actiunilor de educare            15 noiembrie
     interculturala in scoli, prin
     care sa se faciliteze
     comunicarea intre elevii de
     etnii diferite si invatarea
     sociala a tolerantei
106. Prezentarea unui plan de         30 mai 2002    M.C.C., M.I.P.
     finantare partiala a producerii
     si distribuirii de materiale
     documentare despre romii din
     Romania (filme documentare,
     publicatii, carti)
107. Prezentarea, impreuna cu         10 septembrie  M.C.C.
     organizatiile romilor, a            2001
     proiectului de fondare a
     Centrului cultural al romilor ca
     institutie de prezentare a
     valorilor si traditiilor romilor
     din Romania
108. Sprijinirea proiectelor de       2001 - 2004    M.C.C.
     cercetare si educatie
     interculturala

     Comunicare si participare civica

109. Realizarea unui program national 15 octombrie   M.I.P.
     de informare si educare publica     2001
     in vederea prevenirii si
     combaterii discriminarii
110. Initierea unui proiect de        20 noiembrie   M.I.P.
     combatere a discriminarii in        2001
     mass-media
111. Prezentarea in colaborare cu     10 mai 2002    M.I.P., M.M.S.S.
     Ministerul Muncii si
     Solidaritatii Sociale si cu
     organizatiile neguvernamentale a
     unui program de informare si
     educare privind dezavantajele
     muncii "la negru" pentru etnicii
     romi
112. Intocmirea, in colaborare cu     15 iunie       M.I.P., M.S.F.
     Ministerul Sanatatii si Familiei    2002
     si cu organizatiile
     neguvernamentale, a unui program
     national de informare si educare
     a romilor pe tema "Contraceptia
     si planificarea familiala"
113. Prezentarea, in colaborare cu    30 iulie 2002  M.I.P., M.M.S.S.
     Ministerul Educatiei si
     Cercetarii, Ministerul Muncii si
     Solidaritatii Sociale si
     organizatiile neguvernamentale,
     a unui program de informare si
     educare a romilor "Scoala
     profesionala - un prim pas catre
     un loc de munca"
114. Elaborarea, in colaborare cu     30 august      M.I.P.,
     Autoritatea Nationala pentru        2002        A.N.P.C.A.
     Protectia Copilului si Adoptii
     si cu organizatiile
     neguvernamentale, a unui program
     de informare si educare "Abuzul
     si drepturile fundamentale ale
     copilului"
115. Prezentarea, in colaborare cu    15 septembrie  M.I.P., M.E.C.,
     Ministerul Educatiei si             2002        M.S.F.
     Cercetarii, Ministerul Sanatatii
     si Familiei si cu organizatiile
     neguvernamentale, a unui program
     de informare si educare
     "Impactul casatoriilor premature
     asupra viitorului educational si
     profesional al parintilor romi,
     precum si asupra sanatatii
     copilului"
116. Intocmirea, in colaborare cu     20 octombrie   M.I.P., M.I.,
     Ministerul de Interne,              2002        M.J.
     Ministerul Justitiei si cu
     organizatiile neguvernamentale,
     a unui program de informare si
     educare a romilor "Drepturile
     tale in fata justitiei"
117. Prezentarea, in colaborare cu    1 martie 2003  M.I.P.
     organizatiile neguvernamentale,
     a unui program de informare si
     educare a romilor "Alegerile si
     participarea civica"
118. Initierea unui program de        1 martie 2002  M.I.P.
     colaborare cu mass-media in
     vederea popularizarii cazurilor
     de discriminare a romilor
119. Organizarea unor intalniri       decembrie/     M.I.P.
     semestriale intre ministri si    iunie
     reprezentantii societatii civile
     a romilor in scopul prevenirii
     si combaterii discriminarii
     etnicilor romi si al evaluarii
     modului de aplicare sectoriala
     a Strategiei guvernamentale de
     imbunatatire a situatiei romilor
120. Sprijinirea proiectelor          permanent      M.I.P., M.C.C.
     organizatiilor neguvernamentale
     care vizeaza informarea si
     educarea interculturala a
     majoritatii, cu participarea
     etnicilor romi
121. Participarea liderilor romilor   permanent      M.I.P., M.A.P.
     la procesul de luare a
     deciziilor care afecteaza direct
     comunitatile de romi, la toate
     nivelurile administratiei
     publice
122. Prezentarea de catre liderii     anual -        M.I.P.
     organizatiilor de romi a unui    15 august
     raport anual de evaluare a
     modului de aplicare a Strategiei
     guvernamentale de imbunatatire
     a situatiei romilor
123. Prezentarea unui proiect de      15 noiembrie   M.I.P.
     mediatizare a exemplelor de         2001
     succes obtinute in rezolvarea
     problemelor comunitatilor de
     romi
________________________________________________________________________________



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 430/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 430 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu