HOTARARE Nr. 430 din 25 aprilie 2001
privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei
romilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 16 mai 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei
romilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dincu
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
ANEXA 1
STRATEGIA GUVERNULUI ROMANIEI
de imbunatatire a situatiei romilor
I. CONSIDERATII GENERALE
Guvernul Romaniei,
in dorinta de a imbunatati situatia minoritatilor nationale in conformitate
cu prevederile Constitutiei Romaniei, demonstrata prin aderarea voluntara la
instrumente internationale ale Consiliului Europei, cum ar fi: Conventia-cadru
pentru protectia minoritatilor nationale, Rezolutia ECRI nr. 3, Recomandarea
1.203 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Conventia O.N.U. privind
eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, precum si alte documente
internationale,
luand in considerare prevederile Programului de guvernare 2001 - 2004 cu
privire la prevenirea discriminarii si la elaborarea unei strategii pentru
imbunatatirea semnificativa a situatiei romilor,
reafirmand dreptul oricarei minoritati, implicit al minoritatii romilor, de
a participa activ la elaborarea, implementarea si evaluarea politicilor publice
referitoare la aceasta minoritate, precum si faptul ca problematica
minoritatilor trebuie considerata in ansamblul societatii romanesti,
tinand seama de faptul ca romii au constituit de-a lungul istoriei obiectul
robiei si al discriminarii, fenomene care au lasat urme profunde in memoria colectiva
peste tot in lume si au condus la marginalizarea romilor in societate,
luand in considerare dificultatile cu care se confrunta cetatenii romani de
etnie roma si avand in vedere dorinta de a identifica solutii optime pentru
rezolvarea acestora,
adopta prezenta Strategie de imbunatatire a situatiei romilor.
II. PRINCIPII DIRECTOARE
Guvernul Romaniei adopta urmatoarele principii directoare pentru aplicarea
Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor:
1. Principiul consensualitatii - Strategia de imbunatatire a situatiei
romilor este rezultatul unui efort comun al Guvernului si al organizatiilor
reprezentative ale comunitatilor de romi. Aplicarea programelor si proiectelor
din planul de implementare a strategiei se va realiza in consultare cu
reprezentantii organizatiilor de romi.
2. Principiul utilitatii sociale - Strategia raspunde nevoilor specifice cu
care se confrunta etnicii romi si realizeaza acel cadru social prin care romii
se pot integra functional in comunitate si in societate.
3. Principiul diviziunii sectoriale - Strategia este conceputa si
aplicabila pe domenii de responsabilitate sectoriala.
4. Principiul descentralizarii in executie - Aplicarea strategiei se va
realiza prin responsabilitati specifice ale institutiilor si autoritatilor
publice si prin atragerea organizatiilor neguvernamentale in implementarea
programelor locale desprinse din planul general de masuri pentru aplicarea
prezentei strategii.
5. Principiul compatibilitatii legislative - Prevederile strategiei sunt in
consonanta cu Constitutia si cu legile Romaniei, precum si cu legislatia si
practica internationala in domeniu.
6. Principiul diferentierii identitare - Strategia vizeaza edificarea unui
sistem institutional de dezvoltare comunitara, combaterea discriminarii fata de
romi, promovarea educatiei interculturale, crearea de elite din randul romilor,
in vederea resolidarizarii sociale si reconstructiei identitare.
7. Principiul egalitatii - Protectia cetatenilor romani de etnie roma nu
trebuie sa afecteze drepturile si libertatile celorlalti cetateni romani.
III. SCOPUL SI OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEI
Scop: Imbunatatirea situatiei romilor din Romania
Obiective:
1. Institutionalizarea obiectivelor politice asumate de Guvern in
problematica romilor si responsabilizarea autoritatilor publice centrale si
locale in aplicarea masurilor concrete de imbunatatire a situatiei cetatenilor
romani de etnie roma
2. Sprijinirea formarii si promovarii unei elite intelectuale si economice
din randul romilor, care sa functioneze ca facilitator al politicilor de
integrare sociala si de modernizare
3. Eliminarea stereotipurilor, prejudecatilor si a practicilor anumitor
functionari din institutiile publice centrale si locale, care incurajeaza
discriminarea cetatenilor romani de etnie roma fata de ceilalti cetateni
4. Producerea unei schimbari pozitive in opinia publica in legatura cu
etnia romilor, pe baza principiilor tolerantei si solidaritatii sociale
5. Stimularea participarii etniei romilor la viata economica, sociala,
educationala, culturala si politica a societatii prin atragerea in programe
sectoriale de asistenta si dezvoltare comunitara
6. Prevenirea discriminarii institutionale si sociale a cetatenilor romani
de etnie roma in accesul acestora la serviciile oferite de societate
7. Asigurarea conditiilor pentru garantarea de sanse egale pentru etnicii
romi, in vederea atingerii unui standard decent de viata.
IV. GRUPURI-TINTA:
1. Cetatenii romani de etnie roma
2. Liderii politici
3. Conducerea institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale
4. Functionarii publici
5. Mass-media
6. Opinia publica
V. DURATA: 10 ani (2001 - 2010), cu un plan de masuri pe termen mediu de 4
ani (2001 - 2004)
VI. DOMENII SECTORIALE:
A. Administratie si dezvoltare comunitara
B. Locuinte
C. Securitate sociala
D. Sanatate
E. Economic
F. Justitie si ordine publica
G. Protectia copilului
H. Educatie
I. Cultura si culte
J. Comunicare si participare civica
VII. DIRECTII DE ACTIUNE:
A. Administratie si dezvoltare comunitara
1. Organizarea la nivel local/judetean a unor grupuri de lucru mixte,
alcatuite din reprezentanti alesi ai comunitatii respective, ai structurilor
descentralizate ale administratiei publice centrale, ai organizatiilor
neguvernamentale ale romilor si ai minoritatii romilor, in vederea evaluarii
principalelor nevoi ale comunitatilor de romi si a aplicarii programelor de
sprijinire a acestora
2. Crearea cadrului juridic prin care ministerele si agentiile
centrale/locale si structurile descentralizate ale acestora sa poata finanta
proiecte sau programe sectoriale pentru imbunatatirea situatiei romilor
3. Infiintarea Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii si
includerea de reprezentanti ai romilor in aceasta structura
4. Infiintarea de structuri de implementare a strategiei la nivelul
ministerelor, prefecturilor si primariilor
5. Initierea si desfasurarea unor actiuni de formare privind combaterea
discriminarii la nivelul functionarilor publici din cadrul administratiei
publice centrale si locale
6. Monitorizarea aplicarii prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000
si sanctionarea functionarilor publici care au savarsit acte de discriminare a
cetatenilor
7. Conditionarea recrutarii si promovarii functionarilor publici de
criteriul "nediscriminare" in raport cu celelalte persoane
8. Dezvoltarea colaborarii dintre structurile administratiei publice si
organizatiile neguvernamentale ale romilor pe baza de parteneriat; includerea
liderilor comunitatilor de romi in procesul de luare a deciziilor
administrative locale care afecteaza comunitatea de romi
9. Implementarea unor programe de actiune afirmativa privind angajarea
romilor in posturi din structurile administratiei publice centrale si locale.
B. Locuinte
1. Rezolvarea problemelor legate de dreptul de proprietate asupra
terenurilor si locuintelor detinute de romi, a problemelor legate de aplicarea
actelor normative privind constituirea sau reconstituirea dreptului de
proprietate funciara, inclusiv prin promovarea unor initiative legislative in
domeniu
2. Conceperea si implementarea unor programe de reabilitare a locuintelor
si mediului inconjurator in zonele locuite de romi
3. Dezvoltarea unor programe de finantare guvernamentala sau in
parteneriat, pentru asigurarea conditiilor minime de locuit in comunitatile de
romi (energie electrica, apa potabila, canalizare, gaz metan, salubrizare)
4. Dezvoltarea programului de locuinte sociale pentru familiile numeroase
si lipsite de mijloace de subzistenta
5. Implicarea directa a etnicilor romi in programele guvernamentale de
construire si reabilitare a locuintelor.
C. Securitate sociala
1. Imbunatatirea accesului cetatenilor romani de etnie roma la serviciile
publice
2. Conceperea si implementarea unor programe specifice de formare si
reconversie profesionala pentru romi
3. Instruirea personalului din cadrul serviciilor de ocupare si formare
profesionala privind ocuparea pe piata muncii a persoanelor apartinand
minoritatii romilor
4. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, a tinerilor
absolventi romi in vederea angajarii si monitorizarea evolutiei profesionale a
tinerilor romi cu studii superioare
5. Acordarea de subventii organizatiilor neguvernamentale ale romilor care
infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala
6. Sporirea facilitatilor fiscale pentru persoanele juridice care angajeaza
persoane din familiile cu mai multi copii si lipsite de mijloace de subzistenta
7. Cresterea cuantumului ajutoarelor sociale pentru familiile cu mai multi
copii si lipsite de mijloace de subzistenta.
D. Sanatate
1. Imbunatatirea accesului romilor la serviciile medicale publice
preventive si curative, prin institutionalizarea sistemului de mediatori
sanitari, conceperea si implementarea unor programe specifice de profilaxie si
tratament
2. Formarea de mediatori sanitari, asistenti medicali si medici din cadrul
comunitatilor de romi
3. Identificarea solutiilor pentru includerea romilor in sistemul
asigurarilor de sanatate, inscrierea la medicul de familie, acordarea
medicatiei compensate etc.
4. Conceperea si implementarea unor programe de informare sanitara,
consultanta medicala si planning familial pentru femeile din comunitatile de
romi, cu accent pe protectia mamei si a copilului
5. Campanii de vaccinare in comunitatile de romi prin comisii mixte formate
din cadre medicale locale si de la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie
boli transmisibile) si din reprezentanti ai comunitatilor de romi
6. Campanii de depistare a TBC, infectiilor HIV/SIDA, afectiunilor
dermatologice, bolilor cu transmitere sexuala etc.
7. Efectuarea unor studii epidemiologice privind starea de sanatate
8. Cresterea numarului de cadre medicale provenite din etnici romi, prin
alocarea de locuri speciale pentru studentii romi in invatamantul medical de
stat.
E. Economic
1. Initierea si derularea unor proiecte de formare sau de reconversie
profesionala pentru romi
2. Asigurarea de facilitati pentru exercitarea si revalorizarea unor
meserii traditionale care raspund nevoilor existente pe piata
3. Conceperea si implementarea unor programe specifice de finantare a unor
activitati generatoare de venit si a micilor afaceri pentru familii si
comunitati de romi, inclusiv pentru femeile de etnie roma
4. Reducerea ratei somajului in randul cetatenilor romani de etnie roma
prin crearea de facilitati intreprinzatorilor care angajeaza romi si combaterea
oricaror forme de discriminare privind angajarea romilor
5. Elaborarea unor programe destinate improprietaririi si stimularii
activitatilor agricole pentru comunitatile de romi
6. Sprijinirea, in conditiile legislatiei in vigoare, prin sistemul de
credite avantajoase, a intreprinderilor mici si mijlocii apartinand persoanelor
provenite din randul etniei romilor
7. Includerea comunitatilor defavorizate de romi in zonele considerate
defavorizate, precum si conceperea si implementarea unor programe de redresare
a acestora
8. Incurajarea proiectelor de creare a locurilor de munca pentru femeile de
etnie roma.
F. Justitie si ordine publica
1. Analiza si evaluarea posibilelor efecte discriminatorii ale
reglementarilor actuale si perfectionarea cadrului juridic existent
2. Respectarea drepturilor fundamentale ale omului, a drepturilor civile,
politice si sociale, precum si a drepturilor persoanelor apartinand
minoritatilor nationale, in acord cu normele si cu obligatiile internationale
asumate de Romania
3. Solutionarea cazurilor de apatridie a romilor proveniti din Romania
4. Dezvoltarea, in colaborare cu organizatiile de romi, a unor programe
locale pentru procurarea documentelor de identitate pentru romii lipsiti de
mijloace de subzistenta
5. Derularea unor programe de informare a liderilor romi, a conducerii
institutiilor publice si a organizatiilor neguvernamentale, pentru identificarea
si solutionarea corecta a cazurilor de discriminare
6. Identificarea, prevenirea si rezolvarea operativa a starilor
conflictuale susceptibile sa genereze violenta familiala, comunitara sau
interetnica
7. Initierea unor programe de educatie juridica si de prevenire a
infractionalitatii, in colaborare cu membrii etniei romilor
8. Angajarea cetatenilor de etnie roma in serviciile de ordine publica si
in cadrul fortelor de politie si jandarmerie.
G. Protectia copilului
1. Asigurarea participarii nediscriminatorii a femeilor de etnie roma la
programele de protectie si educatie a copiilor
2. Initierea unor programe de prevenire si combatere a discriminarii pentru
copiii romi institutionalizati, precum si pentru celelalte categorii de copii
aflati in dificultate
3. Realizarea unui parteneriat intre organizatiile neguvernamentale ale
romilor si structurile publice locale pentru protectia copilului
4. Angajarea de personal din randul etniei romilor in institutiile de
ocrotire a minorilor, in care numarul copiilor institutionalizati provine
preponderent din randul familiilor de romi
5. Imbunatatirea calitatii vietii copiilor din familiile cu venituri
scazute si asigurarea respectarii drepturilor acestora
6. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor
sociali si a formatorilor din randul tinerilor romi, pentru comunitatile de
romi
7. Cresterea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip
rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu
handicap, prin impunerea unor standarde minimale in organizarea si functionarea
acestor institutii
8. Promovarea alternativelor de tip familial pentru copiii
institutionalizati
9. Prevenirea abandonului, a abuzului si a neglijarii copilului, precum si
a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate
10. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si formularea unor
proiecte nationale si locale de interventie sociala
11. Sensibilizarea opiniei publice cu privire la drepturile copilului si la
problematica copilului si a familiei in situatie de risc sau de dificultate.
H. Educatie
1. Elaborarea unui program de stimulare a participarii scolare si de
reducere a abandonului scolar, in special in segmentele sarace ale populatiei
de romi
2. Analiza posibilitatii de organizare a unor institutii de invatamant
primar, secundar si profesional pentru romi (arte si meserii, invatamant
vocational, formare si reconversie profesionala etc.)
3. Conceperea si implementarea unor programe de formare a mediatorilor
scolari si de perfectionare pentru cadrele didactice din domeniul educatiei
interculturale
4. Introducerea temelor de prevenire si de combatere a discriminarii in
trunchiul comun al programei scolare
5. Introducerea in programele de pregatire a specialistilor in
administratie publica, asistenta sociala, sanatate, politie, invatamant a unor
module didactice dedicate problemelor sociale si economice ale romilor
6. Conceperea si implementarea unor programe de incurajare a participarii
parintilor romi la procesele educationale din scoala si din afara ei
7. Adoptarea de masuri legislative in sprijinul romilor, in scopul
acordarii de facilitati in domeniul educatiei pentru romi si din perspectiva
promovarii romilor in posturi ale administratiei scolare (directori de scoli si
inspectori scolari)
8. Acordarea in continuare de facilitati si de locuri subventionate
speciale pentru tinerii romi care doresc sa urmeze colegii universitare si
facultati
9. Obligativitatea unitatilor scolare si a inspectoratelor scolare judetene
sa organizeze in permanenta cursuri de recuperare scolara pentru romi, prin
toate formele de invatamant aprobate, in raport cu solicitarile individuale si
ale organizatiilor romilor din zona de responsabilitate
10. Atragerea tinerilor romi spre institutiile de formare a functionarilor
publici si a personalului din institutiile publice (facultati de asistenta
sociala, administratie publica, medicina, academii si scoli militare pentru
formarea ofiterilor si subofiterilor de politie, Ministerul Apararii Nationale,
Serviciul Roman de Informatii etc.)
11. Stimularea accesului la educatie prin asigurarea unei mese gratuite
pentru toti elevii din ciclul primar si secundar.
I. Cultura si culte
1. Organizarea si dezvoltarea unor retele de valorificare a patrimoniului
cultural al romilor, inclusiv prin adaptarea meseriilor traditionale la piata
moderna si prin dezvoltarea unor retele de desfacere
2. Initierea unor proiecte culturale de reconstructie si de afirmare
identitara a romilor
3. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a elitelor
politice, culturale si artistice provenite din randul romilor, in scopul
revigorarii si afirmarii identitatii etniei romilor
4. Sprijinirea evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul
si cultura romani
5. Sprijinirea realizarii unor canale de cultura si informare pentru romi
la nivel national (emisiuni TV, posturi de radio, publicatii)
6. Fondarea unui ansamblu artistic muzical, precum si a unui teatru al
romilor, in care sa fie reprezentate atat traduceri ale pieselor apartinand
culturii universale, cat si creatii in limba romani
7. Infiintarea unui muzeu al culturii si civilizatiei romilor
8. Finantarea proiectelor de cercetare multiculturala
9. Conceperea si implementarea unor programe educationale interculturale
pentru copii si tineri
10. Finantarea unor premii anuale pentru creatia artistica in domeniul
culturii romilor.
J. Comunicare si participare civica
1. Realizarea unui program national de informare publica si combatere a
prejudecatilor interetnice in institutiile publice
2. Initierea unui program de combatere a discriminarii in mass-media
3. Initierea unor programe de informare privind combaterea discriminarii la
angajarea in munca
4. Initierea unor programe nationale de informare si educare a etnicilor
romi privind sanatatea, invatamantul, familia, protectia copilului, accesul pe
piata muncii, drepturile cetatenesti, protectia sociala etc.
5. Desfasurarea de programe de informare si educare civica a etnicilor romi
6. Mediatizarea cazurilor de discriminare a romilor
7. Incurajarea mass-media sa prezinte starea si nevoile romilor, intr-o
maniera realista si lipsita de prejudecati, in domeniile: educatie, asistenta
medico-sanitara, legalitate, cultura, habitat
8. Conceperea si implementarea unor programe de sprijinire a dezvoltarii
societatii civile a romilor, in scopul prevenirii si combaterii discriminarii
etnicilor romi
9. Organizarea si dezvoltarea unor programe de informare si educare
interculturala a majoritatii, cu participarea etnicilor romi
10. Participarea liderilor romi la procesul de luare a deciziilor politice
cu impact asupra vietii economice si sociale a comunitatilor de romi
11. Popularizarea exemplelor de succese obtinute in rezolvarea problemelor
comunitatilor de romi
12. Evaluarea si mediatizarea periodica a starii sociale a comunitatilor de
romi din Romania.
VIII. STRUCTURI
Pentru buna organizare si coordonare a indeplinirii Planului general de
masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor se
constituie urmatoarele structuri:
1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare;
2. comisiile ministeriale pentru romi;
3. birourile judetene pentru romi;
4. experti locali pentru problemele romilor.
1. Comitetul mixt de implementare si monitorizare
Comitetul mixt de implementare si monitorizare raspunde de organizarea,
planificarea, coordonarea si controlul executarii activitatilor prevazute in
Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a
situatiei romilor si va fi format din secretarii de stat din ministerele
responsabile pentru aplicarea strategiei si din lideri ai organizatiilor
romilor.
Comitetul mixt de implementare si monitorizare se va intruni lunar si va
analiza stadiul indeplinirii activitatilor prevazute in sedintele lunare.
Comitetul mixt de implementare si monitorizare va avea urmatoarea
componenta:
- presedinte: secretarul de stat pentru relatii interetnice;
- membri: secretari de stat, lideri ai romilor;
- secretar executiv: subsecretarul de stat pentru romi.
Organul executiv al Comitetului mixt de implementare si monitorizare este
Oficiul national pentru romi din cadrul Ministerului Informatiilor Publice.
2. Comisiile ministeriale pentru romi
Comisiile ministeriale pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de
implementare si monitorizare si raspund de organizarea, coordonarea,
planificarea si controlul indeplinirii activitatilor din Planul general de
masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor,
cuprinse in sectorul de responsabilitate al ministerului de resort.
Presedintele Comisiei ministeriale pentru romi va fi reprezentat de
secretarul de stat al ministerului, care este si membru al Comitetului mixt de
implementare si monitorizare.
Comisia va mai cuprinde 4 - 5 membri (sefi de directii si experti) a caror
responsabilitate este indeplinirea sarcinilor care le revin din aplicarea
Planului general de masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a
situatiei romilor in sectorul de activitate al ministerului.
3. Birourile judetene pentru romi
Birourile judetene pentru romi sunt structuri organizate la nivel judetean
in cadrul prefecturilor si se subordoneaza Comisiei ministeriale pentru romi
din cadrul Ministerului Administratiei Publice.
Principalele responsabilitati ale birourilor judetene pentru romi sunt
organizarea, planificarea si coordonarea activitatilor desfasurate la nivel
judetean pentru indeplinirea obiectivelor si sarcinilor din Planul general de
masuri pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
Birourile judetene pentru romi se subordoneaza Comitetului mixt de
implementare si monitorizare a Strategiei de imbunatatire a situatiei romilor.
In componenta birourilor judetene pentru romi vor fi 3 - 4 experti, dintre care
unul va fi in mod obligatoriu membru al etniei romilor.
4. Expertii locali pentru romi
Expertii locali pentru romi functioneaza la nivelul primariilor si sunt
responsabili pentru desfasurarea pe plan local a actiunilor de imbunatatire a
situatiei romilor. Ei se subordoneaza atat birourilor judetene pentru romi, cat
si primarului. Expertii locali reprezinta principalii mediatori intre
autoritatile publice si comunitatile de romi.
La nivelul comunelor functia de expert pentru romi este exercitata prin
cumul de functii de catre un functionar al primariei.
In scopul conjugarii eforturilor de indeplinire a obiectivelor Strategiei
de imbunatatire a situatiei romilor, in cadrul parteneriatului dintre
administratia publica si societatea civila va functiona o fundatie de interes public
pentru romi. Scopul acesteia va fi atragerea si administrarea fondurilor
extrabugetare, din tara si din strainatate, in vederea finantarii programelor
si proiectelor care vizeaza indeplinirea obiectivelor Strategiei de
imbunatatire a situatiei romilor.
In vederea evaluarii si selectionarii proiectelor de implementare a
prezentei strategii se va constitui Comisia de evaluare a proiectelor, formata
din reprezentanti ai administratiei publice, lideri ai romilor si reprezentanti
ai fundatiei de interes public pentru romi.
Infiintarea structurilor pentru implementarea si monitorizarea Strategiei
de imbunatatire a situatiei romilor se va realiza in conformitate cu calendarul
de activitati prevazut in Planul general de masuri pentru aplicarea Strategiei
de imbunatatire a situatiei romilor.
IX. PLAN GENERAL DE MASURI PENTRU APLICAREA STRATEGIEI DE IMBUNATATIRE A
SITUATIEI ROMILOR
________________________________________________________________________________
Nr. Proiectul/Activitatea Termenul Raspunde
Observatii
crt.
________________________________________________________________________________
Masuri organizatorice
1. Adoptarea Hotararii Guvernului 10 mai 2001 M.I.P.
privind Strategia Guvernului
Romaniei de imbunatatire a
situatiei romilor, cu precizarea
obligativitatii ministerelor de
a respecta termenele si de a-si
asuma responsabilitatile
sectoriale
2. Infiintarea Comitetului mixt de 29 iunie 2001 M.I.P.
monitorizare si implementare
(Cmixt) a Planului general de
masuri pentru aplicarea
strategiei, format din
reprezentanti ai ministerelor,
agentiilor guvernamentale si ai
Conventiei-cadru a romilor
3. Adoptarea Hotararii Guvernului 24 mai 2001 M.I.P.
privind infiintarea Consiliului
National pentru Prevenirea
Discriminarii (C.N.P.D.) in
conditiile Ordonantei Guvernului
nr. 137/2000
4. Constituirea prin ordin al 31 mai 2001 M.I.P.
ministrului, la nivelul
ministerelor, a comisiilor
ministeriale pentru romi
(C.M.R.), formate din experti
ai directiilor de specialitate,
experti delegati ai
Conventiei-cadru a romilor,
experti independenti etc., in
vederea aplicarii sectoriale a
strategiei
5. Constituirea la nivelul 28 septembrie M.A.P.
prefecturilor a birourilor 2001
judetene pentru romi (B.J.R.),
in vederea implementarii
Strategiei de imbunatatire a
situatiei romilor. Birourile
vor elabora Planul judetean de
actiune "Romii 2001 - 2004" si
vor coordona activitatea
consilierilor pentru romi de la
nivelul primariilor
6. Numirea la nivelul primariilor, 28 septembrie M.A.P.
acolo unde organizatiile de 2001
romi solicita acest lucru, a
consilierilor locali pentru romi
(C.L.R.), in vederea aplicarii
Strategiei guvernamentale de
imbunatatire a situatiei romilor
in plan local. Consilierii vor
elabora Planul local de actiune
"Romii 2001 - 2004"
7. Infiintarea Comisiei de evaluare 28 septembrie M.I.P.
a proiectelor (C.E.P.) pentru 2001
indeplinirea strategiei
8. Constituirea Fundatiei de 1 septembrie M.I.P.,
interes public pentru romi 2001 organizatiile
de romi
9. Demararea cursului de instruire 30 octombrie M.I.P.
a personalului (10 zile) din 2001
cadrul comisiilor ministeriale,
birourilor judetene, precum si
a consilierilor locali pentru
romi, in vederea dobandirii
abilitatilor de a gestiona
proiectele sectoriale si locale
de implementare a strategiei si
standardizarii procedurilor de
evaluare a starii populatiei de
romi, de elaborare, finantare,
planificare, coordonare,
implementare si evaluare a
proiectelor
10. Organizarea la nivel 15 octombrie M.A.P.
local/judetean a unor grupuri 2001
de lucru mixte alcatuite din
reprezentanti ai birourilor
judetene pentru romi/consilieri
pentru romi, ai organizatiilor
neguvernamentale si
reprezentanti alesi ai
comunitatilor de romi, in
vederea evaluarii principalelor
nevoi ale populatiei de romi si
aplicarii programelor de
sprijinire a acestora
11. Prezentarea de catre comisiile 15 octombrie Cmixt
ministeriale pentru romi a 2001
Planului de indeplinire
sectoriala a Strategiei
guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor
12. Prezentarea de catre consilieri 30 noiembrie C.L.R.
la nivelul primariilor, in urma 2001
evaluarii nevoilor comunitatilor
locale, a Planului local de
actiune "Romii 2001 - 2004"
13. Prezentarea de catre birourile 14 decembrie B.J.R.
judetene pentru romi, pe baza 2001
centralizarii planurilor locale,
a Planului judetean de actiune
"Romii 2001 - 2004"
14. Prezentarea de catre 21 ianuarie O.N.G.
organizatiile neguvernamentale 2002 - anual
a proiectelor care raspund
directiilor de actiune cuprinse
in Strategia guvernamentala de
imbunatatire a situatiei romilor
15. Selectia proiectelor si 15 martie - C.E.P.
acordarea de asistenta anual
financiara si tehnica in
implementarea acestora
16. Evaluarea stadiului de 15 martie - Cmixt
implementare a Strategiei anual
guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor. Publicarea
anuala a unui raport de evaluare
Administratie publica si
dezvoltare comunitara
17. Organizarea de intalniri lunare lunar primari
ale primarilor cu liderii
comunitatilor de romi, in
vederea identificarii si
rezolvarii problemelor cu care
se confrunta romii, in
conformitate cu prevederile
Strategiei guvernamentale de
imbunatatire a situatiei romilor
18. Intocmirea de catre prefecti a decembrie/ prefecti/M.A.P.
unui raport semestrial privind iunie
stadiul indeplinirii
obiectivelor din Strategia
guvernamentala de imbunatatire
a situatiei romilor
19. Organizarea de intalniri ianuarie/ M.I.P./
semestriale ale liderilor iulie Conventia-cadru
nationali ai romilor cu a romilor
primul-ministru in vederea
analizei situatiei generale
a romilor si a stadiului de
indeplinire a Strategiei
guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor
20. Participarea Ministerului permanent M.A.P.,
Administratiei Publice si a M.L.P.T.L.
Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei la
derularea Programului "Planul
national de dezvoltare locala a
comunitatilor de romi", in
colaborare cu Ministerul
Informatiilor Publice
21. Elaborarea de catre Agentia 16 iulie 2001 A.N.F.P.
Nationala a Functionarilor
Publici a unui program de
formare a functionarilor
publici cu tema "Prevenirea si
combaterea discriminarii in
raporturile dintre cetatean si
autoritatile publice", cu durata
de 4 ani. Includerea in modulul
de formare a functionarilor
publici a unui segment ce se
refera la istoria minoritatilor
si la relationarea autoritatilor
publice cu minoritatile etnice,
inclusiv cu cea a romilor
22. Monitorizarea aplicarii permanent C.N.P.D.
prevederilor 15 februarie
Ordonantei Guvernului - anual
nr. 137/2000 in institutiile
publice. Raport anual de
evaluare a discriminarii
cetatenilor in raporturile cu
administratia publica centrala
si locala
23. Precizarea normelor privind 3 septembrie A.N.F.P.
conditionarea recrutarii si 2001
promovarii functionarilor
publici in raport de criteriul
"nediscriminare" in relatia cu
alte persoane
Locuinte
24. Prezentarea unui plan national 1 aprilie Cmixt
de rezolvare in cel mult 4 ani 2002
a problemelor legate de dreptul
de proprietate asupra
terenurilor si locuintelor
detinute de romi si de
reconstituire a dreptului de
proprietate funciara
25. Prezentarea de catre primarii 1 martie 2002 M.A.P.,
si prefecturi a nevoilor M.L.P.T.L.,
teritoriale de reabilitare a M.A.P.M.
locuintelor si a mediului
inconjurator. Centralizarea
situatiilor la Ministerul
Administratiei Publice si
prezentarea, impreuna cu
Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
a unui program national de
reabilitare a locuintelor si a
mediului inconjurator, inclusiv
a celor din zonele locuite de
romi. Programul va fi dezvoltat
pe o perioada de 10 ani, cu
masuri urgente de reabilitare a
locuintelor si a zonelor locuite
de romi in primii 4 ani
26. Elaborarea unui program de 20 aprilie M.A.P.,
finantare guvernamentala si/sau 2002 M.L.P.T.L.
in parteneriat a firmelor de
stat sau private si a
organizatiilor neguvernamentale
pentru proiecte locale care
vizeaza asigurarea conditiilor
normale de locuit in zonele
populate de romi (energie
electrica, apa potabila,
canalizare, gaz metan,
salubrizare)
27. Elaborarea criteriilor de 10 martie M.L.P.T.L.
finantare a unor proiecte locale 2002
de cointeresare a comunitatilor
de romi pentru reabilitarea
locuintelor si a mediului
inconjurator sau pentru
constructia de locuinte
28. Prezentarea unui plan national 10 iunie 2002 M.L.P.T.L.,
pentru construirea de locuinte M.M.S.S.
sociale pentru familiile
numeroase si cu venituri reduse,
pe o perioada de 10 ani, cu
accesul nediscriminatoriu al
familiilor de romi
29. Finantarea partiala a februarie C.E.P.
proiectelor care vizeaza lucrari 2001 - 2004
de reabilitare a locuintelor sau
de constructie de locuinte in
comunitatile de romi
Securitate sociala
30. Prezentarea de catre serviciile 15 noiembrie primarii,
sociale ale primariilor, in 2001 M.I.
colaborare cu organizatiile
romilor si cu Ministerul de
Interne, a unui plan de
obtinere, in cel mult 6 luni de
la finalizarea planului, a
documentelor de identitate si
de stare civila pentru toti
cetatenii de etnie roma care au
acest drept
31. Intocmirea de catre serviciile 30 mai 2002 primarii,
sociale ale primariilor, in M.M.S.S.
colaborare cu organizatiile
romilor, a unui grafic de
alocare graduala cetatenilor de
etnie roma care au dreptul la
alocatie pentru copii, pensii,
ajutoare sociale, indemnizatii
de nastere, pensii, pensii
pentru handicap, ajutor de somaj
etc., in cel mult 6 luni de la
obtinerea actelor de identitate
32. Monitorizarea si evaluarea permanent Cmixt, M.I.P.
anuala a accesului cetatenilor 15 februarie
romani de etnie roma la - anual
serviciile publice. Raport
anual catre primul-ministru
privind accesul romilor la
serviciile publice
33. Elaborarea unui studiu pe piata 20 septembrie M.M.S.S.
ofertelor profesionale, care sa 2001
defineasca nisele profesionale
cele mai favorabile pentru romi,
din perspectiva formarii si
reconversiei profesionale
34. Elaborarea in colaborare cu 15 ianuarie M.M.S.S.,
organizatiile neguvernamentale 2002 A.N.O.F.M.
si cu organizatiile romilor a
unui program anual de formare si
reconversie profesionala in
meserii cu grad ridicat de
solicitare pe piata muncii si
care corespund nivelului
educational al romilor
35. Intocmirea unui program de 15 februarie M.M.S.S.,
instruire si monitorizare a 2002 A.N.O.F.M.
personalului din cadrul
agentiilor judetene si locale
pentru ocuparea fortei de munca
cu privire la facilitarea
accesului pe piata muncii a
romilor, in special a celor
care au urmat cursuri de
calificare si formare
profesionala
36. Elaborarea unui program anual 10 aprilie M.M.S.S.,
de sprijinire a tinerilor 2002 A.N.O.F.M.,
absolventi romi in vederea M.E.C.
angajarii si monitorizarea
evolutiei profesionale a
tinerilor romi cu studii
superioare
37. Elaborarea reglementarilor 10 octombrie M.M.S.S., M.F.P.
necesare in vederea acordarii 2001
de subventii organizatiilor
neguvernamentale care
infiinteaza si administreaza
unitati de asistenta sociala
38. Elaborarea de propuneri privind 20 octombrie M.M.S.S., M.F.P.
posibilitatea sporirii 2001
facilitatilor fiscale pentru
persoanele juridice care
angajeaza persoane din familiile
cu mai multi copii si cu
venituri reduse
39. Cresterea cuantumului 10 ianuarie M.M.S.S.
ajutoarelor sociale pentru 2002
familiile cu mai multi copii si
cu venituri reduse
40. Prezentarea si sprijinirea, in 25 iunie 2002 M.M.S.S., M.S.F.
colaborare cu organizatiile
neguvernamentale, a unui
program de formare profesionala
a insotitorilor romi pentru
persoanele cu handicap din
randul etnicilor romi
41. Prezentarea unui plan de 20 iunie 2001 M.I.P., M.E.C.,
sprijinire a includerii M.M.S.S.
asistentilor sociali proveniti
din comunitatile de romi in
structurile guvernamentale
centrale si locale responsabile
cu implementarea Strategiei
guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor
42. Elaborarea masurilor pentru 15 august M.M.S.S., M.A.P.
stimularea parteneriatului 2001
dintre Guvern, autoritati locale
si institutii neguvernamentale,
in vederea implementarii
proiectelor de asistenta si
interventie sociala pentru
grupurile defavorizate, inclusiv
pentru comunitatile de romi
Sanatate
43. Elaborarea, impreuna cu 10 februarie M.S.F.
organizatiile neguvernamentale, 2002
a unui program national de
imbunatatire a accesului romilor
la serviciile medicale publice
preventive si curative
44. Intocmirea unui plan national, 10 aprilie M.S.F., M.M.S.S.
in colaborare cu organizatiile 2002
neguvernamentale si cu
directiile judetene de sanatate
publica, pentru formarea si
coordonarea mediatorilor
sanitari, cu rol de profilaxie
si tratament in randul
comunitatilor de romi
45. Identificarea solutiilor pentru 30 septembrie M.S.F., M.M.S.S.
includerea in cel mult un an a 2001
tuturor romilor in sistemul
asigurarilor de sanatate,
inscrierea la medicul de
familie, acordarea medicatiei
compensate etc.
46. Planul de desfasurare in 25 martie M.S.F.
parteneriat cu organizatiile 2002
neguvernamentale a unor
proiecte de informare sanitara,
consultanta medicala si planning
familial pentru femei, in cadrul
comunitatilor de romi, cu accent
pe protectia mamei si copilului
47. Planul Proiectului "Dispensare 10 iunie 2002 M.S.F.
medicale mobile in comunitatile
de romi"
48. Campanii de vaccinare in randul permanent M.S.F.
comunitatilor de romi prin
comisii mixte formate din cadre
medicale locale si de la nivelul
DSP (Compartimentul
epidemiologie boli
transmisibile)
49. Campanii de depistare a TBC, permanent M.S.F.
infectiilor HIV/SIDA,
afectiunilor dermatologice,
bolilor cu transmitere sexuala
etc.
50. Prezentarea unui raport anual anual - M.S.F.
privind starea de sanatate in 15 februarie
randul comunitatilor de romi
51. Propuneri privind crearea unui 30 august M.S.F., M.F.P.
sistem de stimulare financiara 2001
a personalului medical care isi
desfasoara activitatea in zonele
foarte sarace locuite de romi
52. Prezentarea unui pachet de 15 septembrie M.S.F., M.M.S.S.
masuri pentru sprijinirea 2001
familiilor monoparentale, in
special a celor cu venituri
scazute
53. Intocmirea unui program anual 25 martie M.S.F., M.M.S.S.
de recrutare si formare a 2002
mediatorilor sanitari,
infirmierelor, asistentelor
medicale si a medicilor din
cadrul comunitatilor de romi,
prin masuri de actiune
afirmativa
Economie
54. Formularea de propuneri privind 15 septembrie M.I.M.M.C.,
acordarea de facilitati fiscale 2001 M.F.P., M.I.R.
intreprinzatorilor care
angajeaza etnici romi
55. Prezentarea, in colaborare cu 10 martie M.I.M.M.C.,
liderii romilor si cu 2002 M.F.P., Cmixt
organizatiile neguvernamentale,
a unui set de masuri pentru
finantarea partiala a
proiectelor bazate pe activitati
generatoare de venit si pe mici
afaceri pentru familiile si
comunitatile de romi
56. Prezentarea de catre liderii 30 ianuarie M.I.M.M.C.,
comunitatilor de romi a unui 2002 M.F.P., Cmixt
proiect de finantare partiala a
unor ateliere mestesugaresti
in comunitatile de romi, prin
care sa se asigure producerea
si comercializarea obiectelor
casnice si de artizanat, precum
si revitalizarea altor meserii
traditionale
57. Prezentarea unui set de masuri 30 iunie 2002 M.A.A.P., M.A.P.
destinate improprietaririi si
stimularii activitatilor
agricole pentru romi
58. Sprijinirea, in conditiile permanent M.I.M.M.C.,
legislatiei in vigoare, a Cmixt
intreprinderilor mici si
mijlocii apartinand persoanelor
provenite din randul etniei
romilor, prin sistemul de
credite avantajoase. Acordarea
de microcredite, in conditiile
Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 118/1999
59. Prezentarea unui pachet de 14 decembrie M.A.P., Cmixt
masuri pentru includerea 2001
comunitatilor defavorizate de
romi in programul zonelor
defavorizate
60. Favorizarea proiectelor de permanent Cmixt, M.M.S.S.
creare a locurilor de munca
pentru femeile de etnie roma
Justitie si ordine publica
61. Prezentarea unui raport privind 15 august M.J., M.I.,
analiza si evaluarea efectelor 2001 M.I.E.
discriminatorii ale
reglementarilor actuale si
perfectionarea cadrului juridic
existent
62. Prezentarea de catre Guvernul anual - M.J., M.A.E.,
Romaniei a unui raport anual 15 martie M.I.P., M.I.
privind respectarea drepturilor
fundamentale ale omului, a
drepturilor civile, politice si
sociale, precum si a drepturilor
persoanelor apartinand
minoritatilor nationale, in
acord cu normele si cu
obligatiile internationale
asumate de Romania
63. Prezentarea de catre Ministerul 15 iunie 2001 M.I., M.J.,
de Interne, Ministerul Justitiei M.A.E.
si Ministerul Afacerilor Externe
a unui plan de solutionare, pana
la sfarsitul anului 2001, a
cazurilor de apatridie a romilor
proveniti din Romania
64. Prezentarea de catre Ministerul 15 noiembrie M.I., primarii
de Interne, in colaborare cu 2001
organizatiile romilor si cu
serviciile sociale ale
primariilor, a unui plan de
obtinere in cel mult 6 luni de
la finalizarea planului a
documentelor de identitate si
de stare civila pentru toti
cetatenii de etnie roma care
au acest drept
65. Prezentarea de catre Ministerul 15 august M.I.
de Interne a unui pachet de 2001
masuri privind prevenirea si
combaterea discriminarii in
relatia cetateanului cu
Ministerul de Interne
66. Sanctionarea politistilor care permanent M.I.
comit acte de discriminare si
prezentarea acestor fapte in
buletinele de informare interna
si in bilantul anual al
Ministerului de Interne
67. Identificarea si rezolvarea permanent M.I.
operativa a starilor tensionate
sau conflictuale, susceptibile
sa genereze violenta familiala,
comunitara sau interetnica
68. Prezentarea unui program 20 ianuarie M.I.
national de prevenire a 2001
infractionalitatii si de educare
juridica a populatiei de romi si
difuzarea in cadrul
comunitatilor de romi a unor
publicatii cu caracter educativ
(buletine de prevenire, brosuri,
pliante etc.)
69. Prezentarea de catre Ministerul 15 iunie 2001 M.I.
de Interne a unui plan anual de
promovare a profesiei de
politist si de recrutare a
ofiterilor si a subofiterilor
de politie din randul
cetatenilor de etnie roma
70. Monitorizarea integrarii si a permanent M.I.
evolutiei profesionale a
personalului Ministerului de
Interne provenit din randul
minoritarilor romi
71. Prezentarea unui plan de 15 februarie M.I., M.J.
adaptare a programelor de 2002
probatiune, recuperare si
reabilitare sociala la
particularitatile detinutilor
de etnie roma
72. Dezvoltarea unei relatii de permanent M.I.
parteneriat si organizarea de
intalniri lunare ale sefilor
politiei locale cu liderii
comunitatii de romi, in vederea
prevenirii si combaterii
infractionalitatii in randul
cetatenilor de etnie roma
Protectia copilului
73. Prezentarea unui raport anual anual - A.N.P.C.A.
privind participarea femeilor 15 februarie
de etnie roma la realizarea
programelor de protectie si
educatie a copilului
74. Elaborarea unui set de masuri 15 iulie 2001 A.N.P.C.A.
pentru prevenirea si combaterea
discriminarii copiilor romi
institutionalizati, precum si
pentru celelalte categorii de
copii aflati in dificultate
75. Intocmirea unui plan de permanent A.N.P.C.A.,
parteneriat intre organizatiile M.A.P., primarii
neguvernamentale ale romilor si
structurile publice locale
pentru protectia copilului
76. Prezentarea unui raport anual anual - A.N.P.C.A.
privind evaluarea situatiei 15 februarie
copiilor proveniti din familiile
de romi si din institutiile de
ocrotire
77. Prezentarea unui plan anual de 15 decembrie A.N.P.C.A.,
angajare de asistenti sociali 2001 M.M.S.S.
si de ingrijitori din randul
etniei romilor in institutiile
de ocrotire a minorilor
78. Dezvoltarea, in colaborare cu permanent M.M.S.S.,
organizatiile neguvernamentale, M.I.P., M.A.P.,
biserica etc., a unor proiecte A.N.P.C.A.
de sprijin de urgenta
(alimente, imbracaminte,
rechizite) pentru copiii
proveniti din familiile cu
venituri scazute
79. Prezentarea, in colaborare cu 20 martie A.N.P.C.A.,
organizatiile neguvernamentale 2002 M.M.S.S.
si Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, a unui
program de formare a
mediatorilor sociali si a
formatorilor din randul
tinerilor romi, pentru
comunitatile de romi
80. Evaluarea necesarului de resurse 20 mai 2002 A.N.P.C.A.
la nivel national, in vederea
imbunatatirii conditiilor de
viata si a protectiei copilului
in unitatile de tip rezidential,
inclusiv in cele destinate
copilului cu deficiente sau cu
handicap
81. Formularea de propuneri privind 15 iunie 2001 A.N.P.C.A.
dezvoltarea unor proiecte de
promovare a alternativelor de
tip familial pentru copiii
institutionalizati
82. Desfasurarea unor campanii anual - A.N.P.C.A.,
anuale de prevenire a 15 iunie M.I.P., M.I.
abandonului, a abuzului si a
neglijarii copilului, precum
si a tuturor fenomenelor care
determina intrarea in
dificultate a copilului
83. Evaluarea, in colaborare cu 15 februarie A.N.P.C.A., M.I.
organizatiile neguvernamentale, 2002
a fenomenului "copiii strazii"
si prezentarea unor proiecte
nationale si locale de
interventie sociala
84. Desfasurarea anuala, in anual - A.N.P.C.A
colaborare cu Ministerul 15 martie
Informatiilor Publice, a unor
campanii de informare si
sensibilizare a opiniei publice
cu privire la drepturile
copilului si la problematica
copilului si a familiei in
situatie de risc sau de
dificultate
Educatie
85. Intocmirea unui raport anual anual - M.E.C
privind situatia scolara a 15 februarie
elevilor proveniti din familiile
de romi
86. Prezentarea unui plan de 30 ianuarie M.E.C.
stimulare a participarii scolare 2002
si reducere a abandonului scolar
in randul populatiei de romi
87. Efectuarea unui studiu privind 15 iunie 2002 M.E.C
oportunitatea infiintarii unor
institutii de invatamant primar,
secundar si de formare
profesionala pentru romi (arte
si meserii, invatamant
vocational, formare si
reconversie profesionala etc.)
88. Sprijinirea organizatiilor permanent M.E.C.
neguvernamentale in dezvoltarea
unui proiect de educatie la
distanta in limba romani, in
raport cu solicitarile
89. Prezentarea, in colaborare cu 30 martie M.E.C.
organizatiile neguvernamentale 2002
si cu comunitatile de romi, a
unor programe de formare a
mediatorilor scolari si de
formare si perfectionare pentru
cadrele didactice in domeniul
educatiei interculturale
90. Luarea masurilor de introducere 15 mai 2002 M.E.C.
a temelor de prevenire si
combatere a discriminarii in
trunchiul comun al programei
scolare
91. Prezentarea setului de masuri 20 noiembrie M.E.C.
prin care Ministerul Educatiei 2001
si Cercetarii si institutiile de
invatamant vor promova cadre
didactice din randul etniei
romilor in posturi ale
administratiei scolare
(directori de scoli si
inspectori scolari)
92. Organizarea bilunara de permanent M.E.C.
intalniri intre liderii
comunitatii de romi, parintii
elevilor romi si cadrele
didactice din institutiile de
invatamant, in vederea
incurajarii participarii scolare
a tinerilor romi
93. Prezentarea masurilor de 15 februarie M.E.C
extindere a proiectului de 2002
facilitare a accesului romilor
la colegii universitare si
facultati, prin acordarea de
locuri subventionate speciale
pentru tinerii romi
94. Prezentarea, in colaborare cu 20 mai 2002 M.E.C.
liderii romilor, a unui plan
national de organizare la
nivelul inspectoratelor scolare
judetene a unor cursuri de
recuperare scolara pentru romi,
prin toate formele de invatamant
aprobate, in raport cu
solicitarile individuale si ale
organizatiilor romilor din zona
de responsabilitate
95. Prezentarea masurilor necesare 15 iunie 2002 M.E.C.
pentru introducerea, in regim
optional, a orelor de limba
romani si de istorie a romilor
in institutiile de invatamant
96. Prezentarea de catre Ministerul 15 martie M.E.C.
Educatiei si Cercetarii a unui 2002
plan anual de pregatire
suplimentara elevilor romi din
licee pentru admiterea in
invatamantul superior
97. Prezentarea de catre Ministerul anual - M.E.C., M.I.,
Educatiei si Cercetarii, 15 iulie M.Ap.N., S.R.I.
Ministerul de Interne,
Ministerul Apararii Nationale si
Serviciul Roman de Informatii a
planului anual de atragere si
recrutare din randul romilor a
candidatilor pentru institutiile
de formare a functionarilor
publici si a personalului din
institutiile publice (facultati
de asistenta sociala,
administratie publica, facultati
de medicina, Academia de Politie,
academii militare si scoli
militare pentru formarea
subofiterilor de politie,
Ministerul Apararii Nationale,
Serviciul Roman de Informatii
etc.)
98. Adoptarea masurilor necesare in 15 august M.E.C., M.F.P.
vederea asigurarii unei mese pe 2001
zi pentru toti elevii din ciclul
primar si secundar
99. Efectuarea unui studiu de 15 septembrie M.C.C., M.M.S.S.,
oportunitate privind infiintarea 2002 M.F.P.
Grupului scolar de arte si
meserii ca institutie publica de
formare culturala si
profesionala
Cultura si culte
100. Initierea unor proiecte 20 ianuarie M.C.C., M.I.P.
culturale de reconstructie a 2002
identitatii etniei romilor si
de sporire a stimei fata de sine
101. Conceperea si implementarea, in 1 martie 2002 M.C.C.
colaborare cu organizatiile
romilor, a unui plan de
desfasurare a evenimentelor
culturale cu specific inspirat
din folclorul si cultura romani
102. Realizarea unui plan saptamanal 15 ianuarie M.C.C.
de emisiuni pe posturile publice 2002
de televiziune si radio, in care
sa fie prezentate istoria si
cultura romilor
103. Efectuarea unui studiu privind 15 aprilie M.C.C.
oportunitatea intemeierii 2002
Teatrului romilor
104. Prezentarea, impreuna cu 30 august M.C.C., M.F.P.
organizatiile romilor, a 2002
proiectului de finantare si
fondare a Muzeului culturii si
civilizatiei romilor si a
Ansamblului cultural-artistic
al romilor
105. Prezentarea unui plan anual al anual - M.E.C., M.C.C.
actiunilor de educare 15 noiembrie
interculturala in scoli, prin
care sa se faciliteze
comunicarea intre elevii de
etnii diferite si invatarea
sociala a tolerantei
106. Prezentarea unui plan de 30 mai 2002 M.C.C., M.I.P.
finantare partiala a producerii
si distribuirii de materiale
documentare despre romii din
Romania (filme documentare,
publicatii, carti)
107. Prezentarea, impreuna cu 10 septembrie M.C.C.
organizatiile romilor, a 2001
proiectului de fondare a
Centrului cultural al romilor ca
institutie de prezentare a
valorilor si traditiilor romilor
din Romania
108. Sprijinirea proiectelor de 2001 - 2004 M.C.C.
cercetare si educatie
interculturala
Comunicare si participare civica
109. Realizarea unui program national 15 octombrie M.I.P.
de informare si educare publica 2001
in vederea prevenirii si
combaterii discriminarii
110. Initierea unui proiect de 20 noiembrie M.I.P.
combatere a discriminarii in 2001
mass-media
111. Prezentarea in colaborare cu 10 mai 2002 M.I.P., M.M.S.S.
Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale si cu
organizatiile neguvernamentale a
unui program de informare si
educare privind dezavantajele
muncii "la negru" pentru etnicii
romi
112. Intocmirea, in colaborare cu 15 iunie M.I.P., M.S.F.
Ministerul Sanatatii si Familiei 2002
si cu organizatiile
neguvernamentale, a unui program
national de informare si educare
a romilor pe tema "Contraceptia
si planificarea familiala"
113. Prezentarea, in colaborare cu 30 iulie 2002 M.I.P., M.M.S.S.
Ministerul Educatiei si
Cercetarii, Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale si
organizatiile neguvernamentale,
a unui program de informare si
educare a romilor "Scoala
profesionala - un prim pas catre
un loc de munca"
114. Elaborarea, in colaborare cu 30 august M.I.P.,
Autoritatea Nationala pentru 2002 A.N.P.C.A.
Protectia Copilului si Adoptii
si cu organizatiile
neguvernamentale, a unui program
de informare si educare "Abuzul
si drepturile fundamentale ale
copilului"
115. Prezentarea, in colaborare cu 15 septembrie M.I.P., M.E.C.,
Ministerul Educatiei si 2002 M.S.F.
Cercetarii, Ministerul Sanatatii
si Familiei si cu organizatiile
neguvernamentale, a unui program
de informare si educare
"Impactul casatoriilor premature
asupra viitorului educational si
profesional al parintilor romi,
precum si asupra sanatatii
copilului"
116. Intocmirea, in colaborare cu 20 octombrie M.I.P., M.I.,
Ministerul de Interne, 2002 M.J.
Ministerul Justitiei si cu
organizatiile neguvernamentale,
a unui program de informare si
educare a romilor "Drepturile
tale in fata justitiei"
117. Prezentarea, in colaborare cu 1 martie 2003 M.I.P.
organizatiile neguvernamentale,
a unui program de informare si
educare a romilor "Alegerile si
participarea civica"
118. Initierea unui program de 1 martie 2002 M.I.P.
colaborare cu mass-media in
vederea popularizarii cazurilor
de discriminare a romilor
119. Organizarea unor intalniri decembrie/ M.I.P.
semestriale intre ministri si iunie
reprezentantii societatii civile
a romilor in scopul prevenirii
si combaterii discriminarii
etnicilor romi si al evaluarii
modului de aplicare sectoriala
a Strategiei guvernamentale de
imbunatatire a situatiei romilor
120. Sprijinirea proiectelor permanent M.I.P., M.C.C.
organizatiilor neguvernamentale
care vizeaza informarea si
educarea interculturala a
majoritatii, cu participarea
etnicilor romi
121. Participarea liderilor romilor permanent M.I.P., M.A.P.
la procesul de luare a
deciziilor care afecteaza direct
comunitatile de romi, la toate
nivelurile administratiei
publice
122. Prezentarea de catre liderii anual - M.I.P.
organizatiilor de romi a unui 15 august
raport anual de evaluare a
modului de aplicare a Strategiei
guvernamentale de imbunatatire
a situatiei romilor
123. Prezentarea unui proiect de 15 noiembrie M.I.P.
mediatizare a exemplelor de 2001
succes obtinute in rezolvarea
problemelor comunitatilor de
romi
________________________________________________________________________________