HOTARARE Nr. 482 din 24 august 1992
privind organizarea si functionarea Oficiului pentru Protectia Cumparatorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 28 august 1992
Art. 1
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului, si
actioneaza pentru realizarea strategiei, politicii si obiectivelor
guvernamentale in domeniul protectiei vietii sanatatii si securitatii
cumparatorilor, precum si a intereselor legitime ale acestora.
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este persoana juridica, cu sediul
in municipiul Bucuresti, si are calitatea de ordonator principal de credite
bugetare, in conditiile legii.
Art. 2
Atributiile Oficiului pentru Protectia Consumatorilor sunt:
a) elaboreaza strategii pe termen scurt, mediu si lung, cu privire la
politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor si le supune spre
aprobare Guvernului;
b) elaboreaza si supune aprobarii Guvernului reglementari specifice in
domeniul protectiei consumatorilor, cu privire la conservarea, ambalarea,
etichetarea, transportul, depozitarea si comercializarea produselor, precum si
la prestarea serviciilor, astfel incat acestea sa nu afecteze drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor sau sa nu puna in pericol viata,
sanatatea sau securitatea acestora;
c) intocmeste, in colaborare cu ministerele si organele de specialitate ale
administratiei publice competente sau interesate, liste ale substantelor
(aditivi, coloranti, conservanti, si alte asemenea), considerate in mod oficial
toxice sau periculoase, ce sunt permise a fi folosite, in totalitate sau in
anumite proportii, la fabricarea produselor si prestarea serviciilor, pe care
le supune aprobarii Guvernului;
d) elaboreaza, impreuna cu alte organe specializate ale administratiei
publice, proceduri privind obiectivele, conditiile si modul de colaborare in
desfasurarea activitatii de protectie a consumatorilor si le supune aprobarii
Guvernului;
e) supravegheaza pe piata, preia efectuarea de inspectii periodice si
inopinate, respectarea dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor
referitoare la ambalarea, conservarea, etichetarea, transportul, depozitarea si
comercializarea produselor, precum si cele referitoare la prestarea
serviciilor.
Atunci cand se constata incalcari grave ale dispozitiilor legale, privind
protectia consumatorilor, dispune sau propune, potrivit competentelor si in
baza procedurilor aprobate de catre Guvern, masuri de limitare a consecintelor
acestor fapte, care, dupa caz, pot fi: oprirea temporara a importului, a
fabricatiei produsului sa a prestarii serviciului respectiv, oprirea temporara
a comercializarii sau retragerea de pe piata ori de la consumatori a produsului
respectiv;
f) supravegheaza, in unitatile vamale si pe piata, calitatea produselor din
import care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor, cu
exceptia acelora care sunt in competenta altor organe de specialitate ale
administratiei publice, verificind in acest sens, documentele de insotire
("declaratie de conformitate", "buletin de analiza",
"buletin de incercari" si altele asemenea), si, dupa caz, prelevind
esantioane pentru incercari in laboratoare autorizate sau acreditate;
g) in conditiile legii si pe baza procedurilor aprobate de cate Guvern,
atunci cand a fost sesizat de existenta pe piata a unor produse sau servicii
care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor, poate patrunde
in locurile in care se afla produsele sau se presteaza serviciile, pentru a
preleva esantioane si a efectua verificarile ce se impun;
h) efectueaza analizele si incercarile de laborator pentru probele prelevate
in urma verificarilor sau dispune efectuarea acestora de catre laboratoare
autorizate sau acreditate, conform legii;
i) anunta cu operativitate, in baza procedurilor stabilite, Fondul
Proprietatii de Stat, ministerele de resort, precum si, dupa caz, autoritatile
administratiei publice locale pe a caror raza teritoriala se afla unitatile
respective, in legatura cu propunerile facute sau masurile luate in baza art. 2
lit. e), aratand, totodata, cauzele care le-au determinat;
j) verifica, in conditiile legii si in baza procedurilor aprobate de catre
Guvern, respectarea de catre agentii economici a standardelor obligatorii
privind protectia vietii, sanatatii sau securitatii consumatorilor, precum si a
drepturilor si intereselor legitime ale acestora;
k) primeste informari periodice cu privire la respectarea drepturilor si
intereselor legitime ale consumatorilor, in baza procedurilor stabilite, de la
celelalte organe ale administratiei publice specializate in supravegherea
calitatii produselor si serviciilor si, in baza acestora, precum si a
constatarilor proprii, prezinta rapoarte Guvernului sau sesizeaza Fondul
proprietatii de Stat, ministerele de resort, organele de specialitate ale
administratiei publice locale, pentru luarea masurilor legale ce se impun;
l) primeste si rezolva sau, dupa caz, transmite spre rezolvare celor de
drept, potrivit competentelor, sesizarile asociatiilor pentru protectia
consumatorilor, precum si cele ale persoanelor fizice;
m) sprijina asociatiile pentru protectia consumatorilor si participa
impreuna cu acestea la informarea si educarea consumatorilor;
n) asigura activitatea de secretariat a consiliilor consultative pentru
protectia consumatorilor;
o) organizeaza pregatirea, specialistilor in domeniul protectiei
consumatorilor;
p) efectueaza studii comparative sau incheie contracte de colaborare pentru
elaborarea acestora, cu privire la produsele si serviciile oferite
consumatorilor si care pot prezenta pericole pentru viata, sanatatea sau securitatea
acestora, precum si cu privire la practici comerciale de natura a afecta
drepturile si interesele legitime ale consumatorilor;
r) efectueaza studii in legatura cu cauzele care au generat sau favorizat
incalcarile dispozitiilor privind protectia consumatorilor, pe care le aduce la
cunostinta publicului prin publicatii proprii sau prin mass-media;
s) in conditiile legii, constata contraventiile, aplica amenzi si sesizeaza
organele de urmarire penala, ori de cate ori constata incalcari ale legii penale;
s) stabileste si dupa caz, percepe tarife conform legii, pentru efectuarea
de incercari in laboratoarele subordonate sau proprii;
t) exercita orice alte atributii ce decurg din actele normative care sunt
legate de obiectul sau de activitate;
u) reprezinta interesele Romaniei in organismele internationale si
regionale de protectie a consumatorilor.
Art. 3
Personalul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, imputernicit sa
efectueze verificari si inspectii, raspunde de pastrarea secretului profesional
in legatura cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia
cunostinta in exercitarea atributiilor de serviciu.
Art. 4
Contravaloare marfurilor si a esantioanelor prelevate in cadrul actiunilor
de verificare si inspectie efectuate potrivit dispozitiilor prezentei hotarari,
a cheltuielilor ocazionate de increderea si verificarea produselor si
serviciilor in laboratoare se suporta de catre Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor, daca nu se constata vinovatia agentului economic. In caz
contrar, cheltuielile vor fi suportate de catre agentul economic implicat.
Art. 5
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor este condus de un director general,
numit prin decizie a primului-ministru, ajutat de un director general adjunct
Directorul general reprezinta Oficiul pentru Protectia Consumatorilor in
raporturilor cu alte organe ale administratiei publice, precum si cu
organizatii din tara si din strainatate.
In acest scop, directorul general poate da imputernicire de reprezentare si
altor persoane din cadrul oficiului.
Pe langa directorul general functioneaza Colegiul de conducere al Oficiului
pentru Protectia Consumatorilor, organ cu caracter consultativ; directorul
general este presedintele colegiului de conducere.
Art. 6
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului de organizare si functionare, aprobat de catre directorul
general, prin care se stabilesc drepturile si obligatiile personalului,
atributiile si normele de functionare ale directiilor si celorlalte
compartimente din structura organizatorica.
Art. 7
In subordinea Oficiului pentru Protectie Consumatorilor functioneaza, ca
unitati cu personalitate juridica, oficii judetene pentru protectia consumatorilor,
care vor avea filiale in municipii si orase din judet, precum si un oficiu al
municipiului Bucuresti, prin reorganizarea inspectiilor judetene si cea a
municipiului Bucuresti prin calitatea produselor, care isi inceteaza
activitatea. Structura organizatorica si statul de functiuni ale acestora se
aproba de catre directorul general al Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 8
Oficiile judetene si cel al municipiului Bucuresti pentru protectia
consumatorilor realizeaza; la nivel local, atributiile prevazute la art. 2 lit.
e), f), g), h), i), j), k), l), m), n), s), s), si t).
Art. 9
Autoritatile administratiei publice locale vor asigura conditii
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii organelor teritoriale ale
oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si spatiile de lucru
necesare.
Art. 10
Pe langa Oficiul pentru Protectia Consumatorilor si, respectiv, pe langa
oficiul municipiului Bucuresti si oficiile judetene si filialele acestora
functioneaza consilii consultative pentru protectia consumatorilor.
Consiliile consultative vor functiona potrivit regulamentului aprobat de
Guvern, prin care se vor stabili componenta, atributiile si modul de lucru ale
acestora.
Art. 11
Finantarea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, cat si a oficiilor
judetene si cel al municipiului Bucuresti pentru protectia consumatorilor este
asigurata integral de la bugetul de stat.
Sumele provenite din tarifele incasate, precum si amenzile aplicate de
catre Oficiul pentru Protectia Consumatorilor se fac venit de la bugetul de
stat.
Art. 12
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor poate accepta oferte de donatie si
contributii, in conditiile legii.
Art. 13
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor si, respectiv, oficiile judetene si
cel al municipiului Bucuresti se datoreaza prin preluarea patrimoniului propriu
al fostelor inspectii judetene si a municipiului Bucuresti pentru calitatea
produselor, precum si cu cota-parte de 1/3 din patrimoniul preluat de la fosta
Comisie Nationala pentru Standarde, Metrologie si Calitate si unitatile sale
teritoriale, pe baza de protocol incheiat cu Institutul Roman de Standardizare
si Biroul Roman de Metrologie Legala, in termen de 15 zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari, tinandu-se seama de inventarul faptic
inregistrat la zi.
Art. 14
In vederea desfasurarii activitatii, Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor utilizeaza un parc auto, stabilit potrivit dispozitiilor legale.
Art. 15
Numarul maxim de posturi al aparatului propriu al Oficiului pentru
Protectia Consumatorilor este de 80, iar cel al oficiilor judetene si al
municipiului Bucuresti pentru protectia consumatorilor este de 710, conform
anexei la prezenta hotarare.
Art. 16
Salarizarea personalului propriu al Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor se face conform anexei nr. 8 la Legea nr. 40/1991.
Salarizarea personalului din oficiile judetene si al municipiului Bucuresti
pentru protectia consumatorilor se face conform anexei nr. 9 la Legea nr. 40/
1991.
Art. 17
Ministerul Economiei si Finantelor va lua masuri pentru introducerea
modificarilor corespunzatoare, care decurg din aplicarea prezentei hotarari, in
indicatorii financiari pe anul 1992.
Art. 18
In termen de 60 de zile, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor va elabora
si va supune aprobarii Guvernului proceduri de aplicare a prevederilor art. 2
lit. e), f), i), k), l) si m), procedurile prevazute al art. 2 lit. d) si g),
precum si regulamentul prevazut la art. 10 alin. 2.
Art. 19
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Centrul National pentru
Incercarea si Expertizarea Produselor "Larex" trece din subordinea
fostei Comisii Nationale pentru Standarde, Metrologie si Calitate in subordinea
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
Pe aceeasi data, Oficiul pentru Controlul Calitatii Vinului si Bauturilor
Alcoolice trece in componenta Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, cu
finantare de la bugetul de stat.
Art. 20
In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor va supune aprobarii Guvernului
atributiile, precum si modul de organizare si functionare ale Oficiului pentru
Controlul Calitatii Vinului si Bauturilor Alcoolice.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
143/1990 privind structura organizatorica a Comisiei Nationale pentru Standarde
Metrologie si Calitate, art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 163/1991 privind
infiintarea Oficiului pentru Controlul Calitatii Vinului si Bauturilor
Alcoolice, regulamentul de organizare si functionare al acestui oficiu aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 602/1991, precum si orice alta prevedere contrara
se abroga.
ANEXA 1
OFICIUL PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
DIRECTOR GENERAL
|
|
-----------------------------------Serviciul de
| | contencios
Director general adjunct |
| |
| ------------------------------------
| | | |
---------------------------------------- | | |
| | | | | | |
Directia Directia Directia Directia | Directia Directia
sinteza, informare dezvoltare dezvoltare | teritoriu si
economica
strategie si asociatiilor resurselor | supraveghere
legislatie consiliere pentru umane | pe piata
consumatori protectia |
consumatorilor |
|
-----------------------------------------------------------------
| | |
Oficiul pentru Controlul Oficii Judetene Centrul National
Calitatii Vinurilor si si al municipiului pentru Incercarea
a Bauturilor Alcoolice Bucuresti pentru si Expertizarea
protectia consumatorilor Produselor
"Larex"
(Extrabugetar)