HOTARARE Nr. 5
din 24 septembrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 700 din 17 octombrie 2007
In baza prevederilor art. 10 din Ordonanţa Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, astfel cum a fost
modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2007,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali, întrunit în
şedinţa din 21 septembrie 2007, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Secretariatul general şi direcţiile din
cadrul aparatului executiv al Camerei Consultanţilor Fiscali vor duce la
îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, conform prevederilor
art. 261 din Ordonanţa Guvernului nr.
71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, astfel cum a fost modificată şi
completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2007.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chiţoiu
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Camerei
Consultanţilor Fiscali
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Camera Consultanţilor
Fiscali, având sigla „CCF", este organizaţie profesională de utilitate
publică, persoană juridică fără scop lucrativ, cu sediul în municipiul
Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi funcţionează în baza
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 198/2002, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 53/2007, denumită în continuare ordonanţă.
Art. 2. - Camera Consultanţilor Fiscali, denumită în
continuare Cameră, asigură accesul la profesia de consultant fiscal, organizează, coordonează,
autorizează activitatea de consultanţă fiscală în România şi apără interesele
legitime ale membrilor săi.
CAPITOLUL II
Membrii Camerei
Art. 3. - Pot avea calitatea de membru al Camerei:
a) persoanele fizice care s-au înregistrat în Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi
cărora li s-a eliberat carnetul profesional;
b) societăţile comerciale care s-au înregistrat în
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală şi care au obţinut autorizaţia de funcţionare;
c) orice persoană provenind dintr-un stat membru al
Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, care este autorizată să
îşi desfăşoare activitatea profesională de consultant fiscal într-un stat
membru, în condiţiile ordonanţei şi ale prezentului regulament.
Art. 4. - (1) Membrii Camerei pot fi activi sau
inactivi.
(2) Membrii activi sunt persoanele fizice care au
calitatea de consultant fiscal ca urmare a promovării
unui examen şi sunt înregistraţi la Cameră, precum şi persoanele juridice care desfăşoară activitatea de consultanţă
fiscală şi sunt autorizate de Cameră.
(3) Consultanţii fiscali care desfăşoară orice
activitate incompatibilă conform prezentului regulament şi legilor speciale, fiind
consideraţi membri inactivi, sunt obligaţi să solicite în scris trecerea în
această categorie, iar revenirea la statutul de membru activ se face la cerere.
(4) Persoanele juridice care
au suspendată activitatea la registrul comerţului sunt membri inactivi.
Reluarea activităţii declarată la registrul comerţului va fi comunicată şi
Camerei, în vederea trecerii în categoria membrilor activi.
Art. 5. - (1) Persoanele fizice care au promovat examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal, pentru
a deveni membri ai Camerei, vor solicita, în termen de 60 de zile de la data
comunicării rezultatului examenului, înregistrarea în Registrul consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, prin depunerea
unui dosar care va cuprinde:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr. 1;
b) actul de identitate, în copie (numai dacă au
intervenit modificări faţă de datele iniţiale din dosarul de înscriere la examen);
c) documentul de plată a taxei de înscriere în
evidenţa Camerei, în copie;
d) două fotografii de 2/3 cm.
(2) Dosarul se înregistrează la Direcţia de servicii
pentru membri, care verifică îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1),
precum şi promovabilitatea, pe baza listelor cu candidaţii admişi transmise de
Direcţia de învăţământ, efectuează înscrierea în Registrul consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi eliberează
carnetul profesional, prevăzut în anexa nr. 5, şi parafa.
(3) Parafa de membru al Camerei va avea următoarele înscrisuri:
- „Consultant fiscal";
- numele şi prenumele, numărul şi anul înregistrării
în Registrul de evidenţă al Camerei.
(4) Pierderea, furtul sau distrugerea carnetului ori
parafei se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a.
(5) In caz de respingere a cererii se comunică
persoanei o decizie motivată care poate fi atacată la instanţa judecătorească
potrivit dreptului comun.
Art. 6. - (1) Persoana provenită dintr-un stat membru
al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, care doreşte să
desfăşoare activitatea de consultant fiscal în România, este obligată să obţină
autorizarea Camerei pe baza unei evaluări.
(2) In cazul în care în urma evaluării persoana
provenită dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European obţine calitatea de consultant fiscal în România, pentru a deveni
membru al Camerei, va solicita, în termen de 60 de zile de la data comunicării
rezultatului, înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, prin depunerea unui dosar care
va cuprinde:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr. 2;
b) actul de identitate, în copie;
c) documentul de plată a taxei de înscriere în
evidenţa Camerei, în copie;
d) actul prin care se atestă calitatea de consultant
fiscal în statul membru de origine;
e) declaraţie notarială pe propria răspundere că nu a
suferit condamnări penale;
f) două fotografii de 2/3 cm.
(3) In caz de respingere a
cererii se comunică persoanei o decizie motivată care poate fi atacată la
instanţa judecătorească potrivit dreptului comun.
Art. 7. - (1) Societăţile comerciale de consultanţă
fiscală înfiinţate conform ordonanţei, la solicitarea autorizaţiei de
funcţionare, vor depune un dosar cu următoarele documente:
a) cererea-tip de înscriere, prevăzută în anexa nr. 3,
semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) certificatul de înmatriculare la registrul
comerţului, în copie;
c) actul constitutiv, în copie;
d) certificatul constatator eliberat de registrul
comerţului, care să conţină date referitoare la numele, prenumele şi domiciliul
asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi administratorilor/membrilor
consiliilor de administraţie, precum şi obiectul de
activitate;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) documentul de plată a taxei de autorizare, în copie.
(2) Dosarul se înregistrează la Direcţia de servicii
pentru membri, care verifică îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) şi
face propuneri de aprobare sau respingere motivată, după caz, Biroului
permanent. Pentru cazurile aprobate se efectuează înscrierea în Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi
se eliberează autorizaţia, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(3) In situaţia în care cererea nu este aprobată,
Direcţia de servicii pentru membri comunică în scris decizia motivată a
Biroului permanent.
(4) In caz de respingere a cererii se comunică
persoanei o decizie motivată care poate fi atacată la instanţa judecătorească potrivit
dreptului comun.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile membrilor Camerei
Art. 8. - (1) Membrii Camerei au, în principal,
următoarele drepturi:
a) să exercite activităţile specifice profesiei în
conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale prezentului regulament;
b) dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de
conducere ale Camerei;
c) dreptul de vot în Conferinţa naţională;
d) dreptul de a solicita sprijin în litigiile privind
etica şi practica profesională născute între consultanţii fiscali şi terţe
părţi;
e) dreptul de a contesta sancţiunile primite.
(2) Membrii Camerei au, în principal, următoarele
obligaţii:
a) să participe activ la realizarea scopului şi
obiectivelor Camerei;
b) să participe la cursurile de pregătire profesională;
c) să declare cu exactitate veniturile realizate şi să
respecte termenele de depunere a declaraţiilor;
d) să achite la termen cotizaţiile şi taxele
profesionale aferente;
e) să respecte hotărârile Conferinţei naţionale şi
ale Consiliului superior;
f) să nu devină membri ai unei alte asociaţii
profesionale din România ale cărei scop şi obiect sunt identice cu cele ale
Camerei;
g) să nu aducă atingere reputaţiei şi intereselor
corpului profesional al consultanţilor fiscali şi să ia poziţie faţă de orice atingere
adusă reputaţiei şi intereselor corpului profesional al consultanţilor fiscali;
h) să păstreze secretul profesional care vizează toate
informaţiile şi datele de orice tip, în orice formă şi pe orice suport, puse la
dispoziţie de client, documentaţia întocmită de consultant, să le gestioneze şi
să le arhiveze corespunzător la sediul profesional.
Art. 9. - (1) Membrii sunt obligaţi să comunice
Camerei, în scris, în termen de până la 30 de zile, producerea unor evenimente
în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile corespunzătoare, după
cum urmează:
a) aplicarea unor sancţiuni pe linie profesională de
către o autoritate sau un alt organism profesional al cărui membru este
persoana în cauză;
b) orice condamnare penală
definitivă pronunţată de instanţa competentă;
c) existenţa unei hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile prin care i se interzice consultantului fiscal exercitarea funcţiei
de administrator al unei societăţi comerciale sau, în general, exercitarea de
funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi comerciale;
d) orice alte informaţii pentru evaluarea reputaţiei
profesionale şi etice a consultantului fiscal;
e) dacă se află în procedură de insolvenţă sau
lichidare;
f) existenţa unei hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice
reprezentantului legal al societăţii comerciale de consultanţă fiscală
exercitarea funcţiei de administrator sau exercitarea de funcţii care privesc
gestiunea ori conducerea unei societăţi;
g) orice alte date care se referă la calitatea de
membru al Camerei (schimbări de nume, denumire, adresă, sediu social,
modificări în structura acţionariatului).
(2) Odată cu comunicarea înaintată Camerei vor fi
depuse şi actele prin care se dovedesc situaţiile prevăzute la alin. (1), în
copie.
Art. 10. - (1) Orice membru care a renunţat la
calitatea de membru al Camerei poate solicita redobândirea acesteia, respectând
condiţiile prevăzute de ordonanţă şi de prezentul regulament, cu plata
cotizaţiei corespunzătoare perioadei în care nu a avut calitatea de membru şi a
taxei de înscriere.
(2) In cazul în care a trecut o perioadă mai mare de 5
ani de la data renunţării la calitatea de membru al Camerei, persoana în cauză
va susţine examen pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal în
condiţiile legii.
(3) Persoanele cărora Ie-a fost retrasă calitatea de
membru al Camerei pot redobândi această calitate, o singură dată, pe baza unui
examen pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal în condiţiile legii,
după o perioada de 3 ani de la data retragerii calităţii.
Art. 11. - In faţa organelor de conducere ale Camerei,
problemele, interesele şi propunerile societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală pot fi susţinute de administratorii acestor societăţi sau de alte
persoane împuternicite de societate, care au calitatea de membri ai Camerei şi
care au drepturile prevăzute de ordonanţă şi de prezentul regulament.
CAPITOLUL IV
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de
consultanţă fiscală
Art. 12. - (1) Membrii Camerei vor fi înscrişi în
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală ca membri activi sau inactivi, structurat în plan
administrativ-teritorial. Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, fiind actualizat
anual cu modificările intervenite. De asemenea va fi publicat şi pe site-ul
Camerei, fiind actualizat ori de câte ori este nevoie.
(2) In Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, înregistrarea membrilor se va
face în ordine alfabetică, cu menţionarea următoarelor date:
1. pentru persoanele fizice:
a) numele şi prenumele;
b) numărul carnetului
profesional;
c) localitatea de domiciliu;
d) alte date de identificare a persoanei;
2. pentru societăţile comerciale de consultanţă
fiscală:
a) denumirea şi sediul social;
b) numele şi prenumele, numărul carnetului profesional
şi localitatea de domiciliu ale persoanelor fizice care efectuează consultanţă
fiscală în numele societăţii comerciale de consultanţă fiscală;
c) numele şi prenumele
asociaţilor/acţionarilor, administratorilor care au calitatea de consultant
fiscal;
d) alte date de identificare.
(3) Membrii Camerei sunt obligaţi să anunţe orice
modificare a datelor înscrise în Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, în termen de 30 de zile.
(4) Consultanţii fiscali vor depune o declaraţie pe
propria răspundere pentru a fi înregistraţi la secţiunea „persoane
inactive" din Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală.
(5) Inscrierea în Registrul consultanţilor fiscali şi
al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, prevăzută la alin. (1),
conferă dreptul exercitării profesiei pe întregul teritoriu al României.
(6) Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală este format din două capitole:
a) capitolul I - Consultanţii
fiscali persoane fizice, activi şi inactivi;
b) capitolul II - Societăţile
comerciale de consultanţă fiscală, active si inactive.
(7) Modelul Registrului consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală este prevăzut în anexa nr. 6.
(8) Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală se conduce informatizat.
(9) Arhivarea dosarelor consultanţilor fiscali şi ale
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală se face de către Direcţia de
servicii pentru membri, iar gestiunea acestora se conduce informatizat.
CAPITOLUL V
Atribuţiile Camerei
Art. 13. - (1) In baza prevederilor art. 11 din
ordonanţă, Camera are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea de consultanţă fiscală;
b) organizează examenul pentru
atribuirea calităţii de consultant fiscal;
c) elaborează regulamentul de organizare şi
funcţionare;
d) elaborează norme şi
proceduri privind activitatea de consultanţă fiscală;
e) elaborează norme privind auditul de calitate pentru expertizele fiscale;
f) elaborează norme pentru
control, în vederea constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor;
g) elaborează şi aprobă normele
privind pregătirea şi perfecţionarea consultanţilor fiscali;
h) elaborează programul de
pregătire şi perfecţionare continuă a membrilor Camerei şi asigură materialele
pentru pregătirea profesională şi informarea periodică a acestora;
i) elaborează şi aprobă Codul privind conduita etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale;
j) autorizează exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală;
k) reprezintă profesia de consultant fiscal din România
în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor profesionale internaţionale;
l) ţine Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
m) apără interesele profesionale ale tuturor membrilor
Camerei;
n) oferă sprijin şi asistenţă membrilor Camerei în
problemele profesionale;
o) controlează calitatea activităţii de consultanţă
fiscală;
p) mediază între membrii
Camerei, la cerere, în caz de diferende;
q) stabileşte măsuri disciplinare;
r) editează publicaţii de specialitate;
s) elaborează propuneri privind actualizarea
legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţă fiscală, în concordanţă cu
reglementările organizaţiilor profesionale internaţionale;
t) colaborează cu instituţii şi asociaţii profesionale
de profil din ţară şi din străinătate;
u) exercită alte atribuţii prevăzute de ordonanţă sau
de prezentul regulament.
(2) Camera poate înfiinţa unităţi teritoriale fără
personalitate juridică în ţară şi reprezentanţe în străinătate.
Art. 14. - (1) Organele de conducere ale Camerei sunt:
Conferinţa naţională, Consiliul superior al Camerei şi Biroul permanent,
denumite în continuare Conferinţa, Consiliul superior şi Biroul
permanent.
(2) Consiliul superior este ales de Conferinţă.
(3) Consiliul superior alege dintre membrii săi
Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile de conducere
în cadrul acestuia.
Art. 15. - (1) Conferinţa este formată din toţi
consultanţii fiscali înscrişi în evidenţa Camerei, cu drept de vot.
(2) Membrii Camerei cu drept de vot sunt consultanţii
fiscali care si-au îndeplinit obligaţiile faţă de Cameră, la termenele
stabilite prin hotărârile acesteia.
(3) Nu au drept de vot membrii
Camerei suspendaţi ca urmare a aplicării unor măsuri disciplinare.
(4) Conferinţa este ordinară sau extraordinară.
Art. 16. - Conferinţa ordinară se întruneşte anual, la
convocarea Consiliului superior, în cel mult 4 luni de la încheierea
exerciţiului financiar precedent.
Art. 17. - Conferinţa ordinară are următoarele
atribuţii principale:
a) dezbaterea şi aprobarea raportului anual de
activitate al Consiliului superior;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea situaţiilor
financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de
auditori statutari privind gestiunea financiară;
d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi
cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) stabilirea nivelului cotizaţiilor profesionale anuale datorate de membrii Camerei;
f) aprobarea proiectului bugetului de venituri şi
cheltuieli pentru exerciţiul financiar următor;
g) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor
Consiliului superior;
h) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) alegerea şi eliberarea/revocarea membrilor Comisiei
de apel;
j) exercitarea altor atribuţii prevăzute de lege sau de
prezentul regulament.
Art. 18. - (1) Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei ordinare este necesară prezenţa majorităţii simple a membrilor cu
drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie adoptate cu votul majorităţii
simple a celor prezenţi.
(2) In cazul neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la
alin. (1), Conferinţa întrunită la a doua convocare poate să hotărască asupra
problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de numărul membrilor prezenţi, cu
votul majorităţii simple a acestora.
Art. 19. - (1) Conferinţa extraordinară poate fi
convocată la cererea Biroului permanent sau la cererea a cel puţin două treimi
din numărul membrilor Consiliului superior ori la cererea unei cincimi din
numărul membrilor Camerei cu drept de vot, care adresează cererea secretarului
general, specificând problemele propuse a fi dezbătute în cadrul Conferinţei
extraordinare.
(2) Conferinţa extraordinară va fi convocată şi
pentru completarea locurilor de membri în cadrul organelor alese, rămase
vacante ca urmare a retragerii, demisiilor, excluderii sau decesului a mai mult
de o treime din numărul locurilor prevăzute în prezentul
regulament.
(3) Conferinţa extraordinară poate adopta hotărâri cu
privire la problemele dezbătute conform ordinii de zi pentru care a fost
convocată.
Art. 20. - (1) Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei extraordinare este necesară prezenţa majorităţii simple a membrilor
cu drept de vot ai Camerei, iar hotărârile se iau cu votul majorităţii simple a
celor prezenţi.
(2) In cazul neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la
alin.(1), Conferinţa întrunită la a doua convocare poate să hotărască asupra
problemelor de pe ordinea de zi, indiferent de numărul membrilor prezenţi, cu
votul majorităţii simple a acestora.
Art. 21. - (1) Convocarea conferinţelor se face cu 30
de zile înainte de data întrunirii. Anunţul privind convocarea se publică în
două cotidiene de circulaţie naţională şi pe site-ul Camerei şi cuprinde locul,
data şi ora de desfăşurare, precum şi ordinea de zi. In acelaşi anunţ se
stabilesc locul, data şi ora pentru o a doua convocare a Conferinţei, în caz de
neîntrunire a cvorumului statutar.
(2) Fiecare membru cu drept de vot al Camerei are
dreptul la un singur vot.
(3) Membrii Camerei cu drept de vot pot fi
reprezentaţi în Conferinţă de alţi membri, în baza unei procuri speciale,
autentificată de un notar public. Procurile se depun în original la
Secretariatul general, înainte de începerea lucrărilor Conferinţei, făcându-se
menţiune despre aceasta în procesul-verbal de şedinţă. Un membru nu poate
reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii aleşi şi cei care si-au depus
candidaturile nu pot reprezenta alţi membri.
(4) Lucrările Conferinţei sunt conduse de
preşedintele Consiliului superior sau de înlocuitorul de drept al acestuia.
Preşedintele propune un secretariat format din 3 membri, pe care îl supune la
vot plenului Conferinţei. După constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfăşurarea Conferinţei, se
trece la dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(5) Hotărârile Conferinţei se adoptă prin vot deschis.
(6) Alegerea membrilor Consiliului superior, ai Comisiei
de auditori statutari şi ai Comisiei de apel se face
prin vot secret.
(7) Prin procesul-verbal semnat de preşedintele şi de
membrii secretariatului lucrărilor Conferinţei se consemnează îndeplinirea
formalităţilor referitoare la convocare, data şi locul de desfăşurare a
Conferinţei, numărul membrilor prezenţi, numărul de voturi valabil exprimate,
dezbaterile în rezumat, hotărârile luate, iar la cererea celor care au luat
cuvântul, afirmaţiile acestora în cadrul şedinţei.
Art. 22. - (1) Organele de conducere alese ale Camerei sunt: Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) Consiliul superior alege dintre membrii săi Biroul
permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile de conducere în
cadrul acestuia.
Art. 23. - Organizarea şi funcţionarea Camerei sunt
asigurate de organele alese, care au funcţie reprezentativă, de conducere,
decizie şi control. Aplicarea hotărârilor organelor alese ale Camerei se
realizează de aparatul executiv al acesteia.
Art. 24. - Membrii organelor alese care în perioada
mandatului devin membri aleşi în alte organizaţii
profesionale sunt obligaţi să solicite renunţarea la funcţie în termen de 5
zile de la data la care au fost aleşi.
Art. 25. - (1) Membrii Consiliului superior sunt aleşi
în cadrul Conferinţei ordinare pentru o perioadă de 5 ani, conform procedurilor
prevăzute în prezentul regulament, având posibilitatea de a îndeplini cel mult
două mandate. Consiliul superior are în componenţa sa 15 membri.
(2) Orice membru cu drept de vot al Camerei poate fi
ales în Consiliul superior.
(3) Candidaturile se depun la
Secretariatul general cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerii, pe baza
unei cereri, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) să aibă capacitate deplină de exerciţiu la data
depunerii candidaturii sale;
b) să nu fi fost sancţionat disciplinar în ultimii 5
ani de Cameră;
c) să nu deţină o funcţie eligibilă într-un alt
organism profesional.
(4) Consiliul superior are dreptul să solicite
declaraţii candidaţilor privind respectarea condiţiilor de eligibilitate
menţionate mai sus. Consiliul superior poate respinge candidatura persoanei
care refuză să facă asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsă ori
incompletă. In cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului
superior, iar declaraţiile sale au fost incorecte, Consiliul superior declară
alegerea sa ca fiind nulă, ceea ce nu afectează validitatea alegerii celorlalţi
candidaţi, iar locul rămas vacant se ocupă potrivit prevederilor art. 26.
Art. 26. - (1) Candidaturile care îndeplinesc
condiţiile legale vor fi anunţate în Conferinţă de către preşedinte, pentru
fiecare dintre candidaţi făcându-se o scurtă prezentare a activităţii
desfăşurate anterior.
(2) Votarea se efectuează pe baza unui buletin de vot,
în forma aprobată de Consiliul superior.
(3) Fiecare membru cu drept de
vot al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un număr care să nu
depăşească numărul locurilor eligibile, prin încercuirea numerelor de ordine
corespunzătoare numelor candidaţilor aleşi. In caz contrar, votul se consideră
nul.
(4) La propunerea preşedintelui Consiliului
superior, Conferinţa alege comisia de votare, care are următoarele atribuţii
principale:
a) primirea şi distribuirea buletinelor de vot;
b) numărarea voturilor exprimate şi constatarea
voturilor nule;
c) stabilirea candidaţilor care
au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris către Conferinţă cu
privire la rezultatul alegerilor;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general
al Camerei, în vederea sigilării şi păstrării acestora pe o perioadă egală cu cea a mandatului Consiliului superior;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţă.
(5) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit
numărul cel mai mare de voturi. In caz de egalitate la ultima poziţie validă,
candidaţii aflaţi în această situaţie sunt supuşi din nou votului Conferinţei,
urmând a fi declarat ales candidatul care a întrunit numărul cel mai mare de
voturi.
Art. 27. - (1) La prima şedinţă de după alegeri membrii
Consiliului superior aleg din rândul lor, prin vot secret, un preşedinte, un
prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale căror mandate se încheie, ca şi în
cazul celorlalţi membri ai Consiliului superior, la data următoarelor alegeri
desfăşurate în cadrul Conferinţei, dacă între timp nu le încetează calitatea de
membru al Consiliului superior.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului superior
va fi ocupat de următorul candidat în ordinea descrescătoare a numărului de
voturi întrunit la Conferinţă, conform raportului comisiei de votare, cu
respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 25 alin. (3).
(3) Orice loc vacant de preşedinte, prim-vicepreşedinte
sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(4) Orice membru al Consiliului superior poate comunica
în scris, cu 30 de zile înainte, Secretariatului
general intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliul superior, iar de la
data demisiei locul său devine vacant.
(5) Consiliul superior nu poate funcţiona în condiţiile
în care s-a vacantat şi nu au fost completate, conform alin.(2), o treime din
numărul locurilor prevăzute în prezentul regulament. Pentru completarea
locurilor vacante se convoacă Conferinţa extraordinară în vederea alegerilor.
Art. 28. - Calitatea de membru al Consiliului superior
încetează în următoarele situaţii:
a) pierderea calităţii de
membru al Camerei;
b) pierderea capacităţii de exerciţiu;
c) interzicerea exercitării, în condiţiile legii, a
unor drepturi incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului superior;
d) demisia din această calitate.
Art. 29. - Consiliul superior
se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui
sau cel puţin a unei treimi din numărul membrilor săi. Convocarea şedinţelor se
face prin Secretariatul general.
Art. 30. - (1) Şedinţele Consiliului superior pot avea
loc în prezenţa majorităţii simple a membrilor săi.
(2) In absenţa preşedintelui sau a
prim-vicepreşedintelui, şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte, desemnat
de preşedinte sau de Biroul permanent.
Art. 31. - (1) Hotărârile Consiliului superior sunt
adoptate cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.
(2) Fiecare membru al Consiliului superior are dreptul
la un singur vot, iar în cazul egalităţii voturilor, votul preşedintelui de
şedinţă determină rezultatul final.
(3) Secretariatul general
păstrează procesele-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special
întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii
prezenţi la şedinţă.
Art. 32. - (1) Consiliul superior coordonează, conduce
şi controlează activitatea Camerei, având următoarele atribuţii: a) asigură
ducerea la îndeplinire a hotărârilor Conferinţei;
b) asigură condiţiile pentru administrarea şi
gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi adoptă proiectul bugetului
de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintă spre aprobare Conferinţei raportul de
activitate pe perioada anterioară, proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli şi situaţiile financiare ale Camerei;
e) aprobă organigrama şi politicile privind resursele umane ale Camerei;
f) aprobă anual indemnizaţiile membrilor Comisiei de
auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
g) aprobă şi modifică Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Camerei, Codul privind conduită etică şi profesională în
domeniul consultanţei fiscale şi normele de pregătire şi perfecţionare a
consultanţilor fiscali;
h) aprobă normele privind condiţiile şi termenele de
plată a cotizaţiilor membrilor Camerei;
i) emite hotărâri în cazurile de abateri disciplinare
sesizate de Direcţia de conduită şi disciplină profesională;
j) aprobă norme profesionale privind desfăşurarea
activităţii prevăzute la art. 3 din ordonanţă;
k) aprobă regulamentul de organizare a examenului
pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal şi componenţa comisiei de
examinare în condiţiile art. 4 din ordonanţă;
l) stabileşte componenţa
Comisiei de evaluare, precum şi conţinutul şi modul de desfăşurare a examenului
pentru consultanţii fiscali din statele membre care vor desfăşura activitate în
România;
m) stabileşte cuantumul taxei
de înscriere în evidenţa Camerei şi al taxei în vederea obţinerii autorizaţiei
de funcţionare a societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
n) aprobă normele privind controlul în vederea
constatării contravenţiilor şi aplicării sancţiunilor potrivit prevederilor
ordonanţei;
o) numeşte persoanele împuternicite să constate
contravenţiile şi să aplice sancţiunile potrivit prevederilor ordonanţei;
p) validează candidaturile membrilor depuse pentru
organele alese ale Camerei;
q) stabileşte criteriile de
acreditare a entităţilor ce urmează a organiza cursuri de pregătire
profesională a membrilor Camerei;
r) înaintează Ministerului Economiei şi Finanţelor
propuneri de acte normative pentru completarea şi modificarea legislaţiei
fiscale;
s) stabileşte atribuţiile
vicepreşedinţilor în ceea ce priveşte coordonarea activităţii direcţiilor de
specialitate ale Camerei;
t) stabileşte nivelul şi condiţiile de acordare a
indemnizaţiilor cuvenite membrilor Consiliului superior, pentru activităţile
efectiv prestate către Cameră şi pentru indemnizaţia/diurna de deplasare, în
limitele aprobate de Conferinţa naţională în bugetul de venituri şi cheltuieli;
u) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege,
de prezentul regulament şi de hotărârile Conferinţei;
v) aprobă angajarea de credite pentru activităţi de
investiţii.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale Consiliul
superior emite hotărâri.
(3) Primul Consiliu superior se compune din 15 membri,
din care 8 membri aleşi de prima Conferinţă ordinară şi 7 membri ai Comitetului
provizoriu care au dobândit calitatea de consultant fiscal, numiţi prin ordin
al ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 33. - (1) Preşedintele ales de Consiliul superior
devine de drept şi preşedintele Camerei, precum şi al Biroului permanent şi are
următoarele atribuţii principale:
a) reprezintă Camera în raporturile cu terţe persoane
fizice şi juridice, cu autorităţile publice, precum şi cu organizaţiile
naţionale profesionale din alte ţări şi organismele internaţionale ale profesiei de consultant
fiscal, apărând prestigiul şi independenţa profesională a membrilor
Camerei;
b) semnează acorduri/convenţii privind exercitarea profesiei
de consultant fiscal în străinătate şi pe teritoriul României cu organizaţii
similare din alte ţări;
c) convoacă şi conduce lucrările Conferinţei,
Consiliului superior şi Biroului permanent;
d) semnează hotărârile emise de Consiliul superior şi
deciziile adoptate de Biroul permanent;
e) prezintă anual spre adoptare Consiliului superior
proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
f) aprobă angajarea şi efectuarea cheltuielilor
prevăzute în buget;
g) prezintă situaţiile financiare anuale şi execuţia
bugetului de venituri şi cheltuieli spre adoptare Consiliului superior şi spre
aprobare Conferinţei;
h) numeşte şi revocă în baza aprobării Biroului
permanent secretarul general şi personalul din cadrul aparatului executiv al
Camerei prevăzut în organigramă;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Conferinţă, Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) In lipsa preşedintelui, atribuţiile acestuia sunt
duse la îndeplinire de către prim-vicepreşedinte sau de către un vicepreşedinte
desemnat.
(3) Preşedintele poate să delege un vicepreşedinte sau
un membru al Consiliului superior pentru o acţiune sau o activitate
determinată.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale preşedintele
Consiliului superior emite ordine.
Art. 34. - (1) Biroul permanent este format din
preşedinte, prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi.
(2) Biroul permanent se întruneşte
cel puţin o dată pe lună şi ori de câte ori este necesar şi ia decizii cu votul
majorităţii simple a membrilor săi. Deciziile emise de Biroul permanent între
şedinţele Consiliului superior se prezintă acestuia pentru validare.
Art. 35. - (1) Biroul permanent
exercită următoarele atribuţii principale:
a) avizează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli anual, pe care îl înaintează spre adoptare Consiliului superior, nu
mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui an anterior anului la care se
referă bugetul respectiv;
b) supraveghează lunar execuţia bugetului de venituri
şi cheltuieli al Camerei;
c) examinează şi propune spre aprobare Consiliului
superior programul de activitate al Camerei;
d) aprobă programele de activitate ale direcţiilor executive;
e) aprobă deplasările în străinătate;
f) aprobă numirea, sancţionarea şi revocarea
secretarului general, şefilor direcţiilor Camerei şi a altor persoane cu
funcţii de conducere din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobă salarizarea pentru fiecare funcţie prevăzută
în organigramă;
h) aprobă eliberarea autorizaţiilor de funcţionare ale
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
i) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de
Conferinţă şi de Consiliul superior.
(2) Activitatea direcţiilor de specialitate ale
Camerei este coordonată de către vicepreşedinţi.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale Biroul permanent
adoptă decizii.
Art. 36. - Comisia de auditori statutari este alcătuită
din 3 persoane alese dintre membrii Camerei, care pentru activitatea depusă
primesc indemnizaţii. Membrii comisiei participă la şedinţele Consiliului
superior fără drept de vot.
Art. 37. - Comisia de auditori
statutari a Camerei are următoarele atribuţii:
a) efectuează auditul situaţiilor financiare ale
Camerei;
b) întocmeşte raportul anual de audit, precum şi alte
rapoarte solicitate de Consiliul superior şi le prezintă Conferinţei spre
dezbatere şi aprobare.
Art. 38. - Mandatul Comisiei de auditori statutari este
de 5 ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
Art. 39. - Următoarele categorii de persoane nu pot
îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului superior;
b) personalul executiv al Camerei;
c) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii până la
gradul al IV-lea ai persoanelor prevăzute la lit. a).
Art. 40. - (1) Comisia de apel este compusă din 5
membri: 3 consultanţi fiscali, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţă, care nu
fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, un reprezentant al
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi un reprezentant al Ministerului
Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte, care este
consultant fiscal.
(2) Pentru activitatea depusă
membrii Comisiei de apel primesc o indemnizaţie pe fiecare şedinţă.
(3) Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani şi poate
fi reînnoit o singură dată.
CAPITOLUL VI
Aparatul executiv
Art. 41. - (1) Aparatul executiv al Camerei este format
din:
a) secretarul general;
b) Secretariatul general;
c) Direcţia de învăţământ;
d) Direcţia de servicii pentru membri;
e) Direcţia de monitorizare,
control şi competenţă profesională;
f) Direcţia de conduită şi disciplină profesională;
g) Direcţia de servicii
generale;
h) Direcţia de relaţii naţionale şi internaţionale.
(2) Secretarul general
coordonează activitatea Secretariatului general, a Direcţiei de servicii pentru
membri şi a Direcţiei de servicii generale.
(3) Structura Secretariatului
general şi a direcţiilor se stabileşte prin organigrama Camerei.
Art. 42. - (1) Secretarul general al Camerei este
propus de Biroul permanent şi numit de preşedintele Consiliului superior. (2)
Secretarul general are, în principal, următoarele atribuţii:
a) prezintă Biroului permanent
proiectul programului de activitate al Camerei;
b) propune spre aprobare preşedintelui Biroului
permanent angajarea personalului executiv, potrivit organigramei Camerei;
c) asigură punerea în aplicare a deciziilor Biroului
permanent cu privire la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al
Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi a
şedinţelor acestuia şi ale Consiliului superior, asigurând elaborarea şi
prezentarea documentelor care fac obiectul şedinţelor respective;
e) execută alte atribuţii
stabilite de Consiliul superior şi de Biroul permanent.
Art. 43. - Secretariatul general are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) asigură serviciile de secretariat pentru lucrările
Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) conduce Registrul de procese-verbale de şedinţă şi
urmăreşte realizarea sarcinilor stabilite;
c) asigură serviciile juridice pentru activităţile
proprii ale Camerei;
d) asigură serviciile de registratură, relaţii publice
şi protocol;
e) întocmeşte raportul de
activitate pe perioada anterioară şi elaborează proiectul programului de
activitate al Camerei;
f) asigură transmiterea spre publicare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a hotărârilor Conferinţei naţionale şi ale Consiliului superior;
g) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
Art. 44. - Direcţia de învăţământ are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) stabileşte tematica,
bibliografia şi subiectele pentru examenele de atribuire a calităţii de
consultant fiscal;
b) stabileşte cerinţele de
pregătire profesională şi organizarea acestei activităţi;
c) elaborează normele privind pregătirea profesională
a consultanţilor fiscali şi programul anual de perfecţionare continuă a
membrilor;
d) întocmeşte evidenţa şi
documentaţia privind pregătirea profesională a consultanţilor fiscali;
e) asigură asistenţa profesională pentru membrii
Camerei;
f) asigură materialele pentru
pregătirea profesională şi informarea periodică a consultanţilor fiscali;
g) propune oportunităţi de
colaborare cu entităţile care îndeplinesc condiţiile de organizare a cursurilor
de pregătire profesională;
h) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
Art. 45. - Direcţia de servicii pentru membri are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) organizează examenul de atribuire a calităţii de
consultant fiscal;
b) primeşte şi verifică dosarele de înscriere ale
candidaţilor;
c) conduce Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală şi toate evidenţele operative
privind consultanţii fiscali, în sistem informatizat;
d) eliberează carnetele profesionale, parafele şi
autorizaţiile de funcţionare;
e) primeşte declaraţiile cu veniturile realizate şi
acordă viza anuală pe carnetele profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
f) asigură publicarea anuală în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a
Registrului consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală şi procedează la actualizarea site-ului
Camerei;
g) organizează activitatea de informare a membrilor cu
privire la hotărârile Consiliului superior şi ale Biroului permanent;
h) gestionează dosarele profesionale ale consultanţilor
fiscali şi ale societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
i) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
Art. 46. - (1) Direcţia de monitorizare, control şi
competenţă profesională are, în principal, următoarele atribuţii:
a) asigură controlul calităţii activităţii profesionale
a consultanţilor fiscali;
b) asigură controlul realităţii veniturilor din
activitatea de consultanţă fiscală declarate Camerei;
c) urmăreşte respectarea normelor de conduită etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale;
d) urmăreşte aplicarea normelor şi procedurilor
privind activitatea de consultanţă fiscală;
e) verifică dacă sunt îndeplinite cerinţele ordonanţei
şi ale prezentului regulament privind folosirea sintagmei „fiscal";
f) identifică persoanele care nu au obţinut calitatea
de consultant fiscal şi care exercită această profesie;
g) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
(2) In cazul unor constatări privind încălcarea Codului
privind conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale, precum
şi a actelor cu caracter intern, Direcţia de monitorizare, control şi
competenţă profesională sesizează Direcţia de conduită şi disciplină
profesională.
Art. 47. - (1) Direcţia de conduită şi disciplină
profesională analizează cazurile de abatere disciplinară.
(2) Direcţia de conduită şi disciplină profesională
execută şi alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
Art. 48. - Direcţia de servicii generale are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) coordonează şi asigură serviciile: resurse umane,
tehnologia informaţiei, administrativ şi de gestionare a patrimoniului Camerei;
b) elaborează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintă spre dezbatere şi avizare Biroului
permanent;
c) conduce şi organizează activităţi
financiar-contabile şi asigură execuţia bugetară, în sistem informatizat;
d) urmăreşte încasarea cotizaţiilor, taxelor şi a altor
venituri ale Camerei;
e) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
Art. 49. - Direcţia de relaţii
naţionale şi internaţionale are, în principal, următoarele atribuţii:
a) efectuează documentări referitoare la activitatea
de consultanţă fiscală şi la organizaţiile profesionale din alte ţări şi
prezintă informări Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) asigură realizarea măsurilor necesare în vederea
aderării Camerei la organismele profesionale internaţionale de profil,
iniţierea şi încheierea acordurilor/convenţiilor cu organizaţii similare din
alte ţări privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în străinătate şi
pe teritoriul României;
c) asigură colaborarea şi cooperarea cu instituţiile
din alte ţări care activează în domeniul consultanţei fiscale;
d) asigură participarea reprezentanţilor Camerei la
diverse manifestări naţionale şi internaţionale pe teme profesionale;
e) elaborează propuneri privind actualizarea
legislaţiei, precum şi a normelor de consultanţă fiscală;
f) asigură colaborarea şi cooperarea cu alte organisme
profesionale din ţară;
g) execută alte atribuţii stabilite de Consiliul
superior şi de Biroul permanent.
CAPITOLUL VII
Veniturile şi cheltuielile Camerei
Art. 50. - (1) Camera, în calitate de persoană juridică
fără scop lucrativ, îşi constituie veniturile din activităţile stabilite
potrivit prevederilor legale, acoperindu-şi cheltuielile în întregime din
aceste venituri.
(2) Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor
desfăşurate de Cameră se conduce potrivit legii.
(3) Inregistrarea veniturilor în contabilitate se face pe
baza documentelor legale care atestă crearea dreptului
de încasare sau în momentul încasării efective a acestora.
(4) Inregistrarea cheltuielilor se face pe baza
documentelor justificative care atestă crearea obligaţiei de plată sau în
momentul plăţii efective a acestora.
Art. 51. - (1) Veniturile Camerei se constituie din
următoarele surse:
a) taxa de înscriere la examenul pentru atribuirea
calităţii de consultant fiscal;
b) taxa de autorizare a societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală;
c) taxa de înscriere în
evidenţa Camerei;
d) cotizaţiile profesionale ale membrilor Camerei,
respectiv cotizaţiile fixe anuale;
e) cotizaţiile anuale calculate asupra veniturilor
realizate de membrii Camerei care îşi exercită profesia individual sau de
societăţile comerciale de consultanţă fiscală autorizate de Cameră;
f) încasările din vânzarea publicaţiilor proprii;
g) donaţii şi sponsorizări;
h) venituri din aplicarea de sancţiuni;
i) alte venituri din activitatea Camerei.
(2) Taxa de înscriere în evidenţa Camerei este datorată
şi se achită anticipat depunerii cererii de înscriere.
Art. 52. - Consultanţii fiscali, membri activi şi
inactivi, sunt obligaţi să plătească cotizaţiile şi taxele datorate către
Cameră, după caz, în condiţiile prevăzute prin hotărârile Consiliului superior.
CAPITOLUL VIII
Abateri şi sancţiuni
Art. 53. - (1) Fapta săvârşită de un membru al Camerei
prin care se încalcă dispoziţiile ordonanţei, ale prezentului regulament, ale
Codului privind conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei
fiscale, hotărârile, normele sau alte acte emise de Cameră constituie abatere
disciplinară.
(2) Abaterile disciplinare săvârşite de membrii sunt
următoarele:
a) încălcarea dispoziţiilor ordonanţei sau ale
prezentului regulament;
b) nerespectarea prevederilor Codului
privind conduita etică şi profesională a consultanţilor fiscali;
c) exercitarea profesiei în perioada de suspendare;
d) nerespectarea normelor de lucru şi desfăşurarea
unei activităţi profesionale în condiţii necorespunzătoare, cu prejudicierea
reputaţiei profesionale;
e) nerespectarea normelor privind păstrarea
secretului profesional;
f) neplata cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii
băneşti pe o perioadă de un an;
g) nedeclararea sau declararea parţială a veniturilor,
în scopul sustragerii de la plata obligaţiilor băneşti;
h) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control
ale Camerei documentele privind activitatea profesională în cadrul
activităţilor de audit de calitate;
i) declaraţii neconforme cu realitatea, în relaţiile cu
Camera;
j) absenţe nejustificate de la
cursurile de pregătire şi perfecţionare profesională;
k) prestarea de servicii de consultanţă fiscală fără
contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu au
fost înscrise toate elementele cu privire la identitatea părţilor;
l) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1).
Art. 54. - (1) Faptele prevăzute la art. 53 se
sancţionează cu:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o
perioadă de la 3 luni până la un an;
d) excluderea din Cameră.
(2) La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor
disciplinare se va ţine seama de gravitatea încălcării şi de urmările acesteia,
precum şi de calităţile profesionale şi morale ale celui în cauză, In cazul
repetării unei abateri disciplinare, se va aplica sancţiunea imediat următoare
ca grad de severitate.
(3) Abaterile disciplinare se constată de Direcţia de
conduită şi disciplină profesională, iar sancţiunile disciplinare se aprobă de
Consiliul superior şi de Comisia de apel, potrivit competenţelor.
(4) In cazul aplicării sancţiunii de suspendare a
dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal, cel în cauză este
obligat să depună sub luare de semnătură carnetul profesional şi parafa, în
termen de 5 zile de la data aplicării sancţiunii. In situaţia refuzului, se
procedează la radierea din Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală. Aceeaşi obligaţie îi revine şi în cazul
aplicării măsurii de excludere
şi de interzicere a exercitării profesiei de consultant
fiscal.
(5) La expirarea termenului de suspendare se restituie
consultantului fiscal carnetul profesional şi parafa.
(6) Hotărârile de sancţionare se publică pe site-ul
Camerei.
(7) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de 6
luni de la constatare, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii
abaterii disciplinare.
(8) Răspunderea disciplinară a consultantului fiscal
nu exclude răspunderea civilă, penală, contravenţională sau patrimonială a
acestuia.
Art. 55. - Carnetul profesional,
respectiv autorizaţia de funcţionare se retrage în următoarele situaţii:
1. în cazul persoanelor fizice:
a) când atribuirea calităţii de consultant fiscal a
fost obţinută ca urmare a săvârşirii unei infracţiunii;
b) când consultantul fiscal încalcă grav prevederile Codului privind conduita etică şi profesională
în domeniul consultanţei fiscale;
c) când consultantul fiscal încalcă grav prevederile
Normelor privind pregătirea profesională continuă a consultanţilor fiscali;
d) în caz de întârziere la plata
cotizaţiei mai mult de 3 luni faţă de termenul stabilit prin hotărârea
Consiliului superior, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
2. în cazul persoanelor juridice, în situaţia în care:
a) societatea comercială s-a dizolvat;
b) după data de înregistrare la Cameră se constată că
nu mai îndeplineşte condiţiile legale de funcţionare potrivit ordonanţei şi
prezentului regulament;
c) în caz de întârziere la plata cotizaţiei mai mult de
3 luni faţă de termenul stabilit prin hotărârea Consiliului superior, cu
excepţia cazurilor de forţă majoră.
Art. 56. - (1) Suspendarea dreptului de exercitare a
profesiei de consultant fiscal intervine în următoarele situaţii:
a) în cazul declarării ca inactiv;
b) la cerere;
c) în caz de incompatibilitate;
d) în cazul executării unei
pedepse privative de libertate pentru săvârşirea unei fapte care nu îi
interzice dreptul de gestiune şi de administrare a unei societăţi comerciale;
e) ca urmare a interdicţiei de a profesa pe o anumită
perioadă, dispusă prin hotărâre judecătorească sau ca urmare a unei sancţiuni
disciplinare aplicate de Cameră.
(2) Exercitarea profesiei de consultant fiscal
încetează în următoarele situaţii:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) în cazul excluderii din profesie, ca sancţiune
disciplinară aplicată de Cameră;
d) în cazul condamnării definitive pentru o faptă
prevăzută de legea penală, dacă aceasta îl face nedemn de a fi consultant
fiscal;
e) în cazul retragerii carnetului profesional,
respectiv a autorizaţiei de funcţionare.
Art. 57. - Toate sesizările referitoare la problemele,
faptele sau circumstanţele care sunt de natură să atragă răspunderea
disciplinară a unui membru se înaintează Secretariatului general, care
transmite documentaţia Direcţiei de conduită şi disciplină profesională.
Art. 58. - (1) Direcţia de
conduită şi disciplină profesională efectuează cercetări asupra documentaţiei
primite, putând să solicite informaţiile pe care le consideră necesare,
inclusiv registre, dosare sau evidenţe, consultantul fiscal fiind obligat să le
prezinte.
(2) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională se pronunţă asupra unei sancţiuni disciplinare,
stabilind termene pentru furnizarea de către persoana în cauză a informaţiilor
necesare, oferindu-i
posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înainte de a lua decizia cu privire la sesizarea Consiliului superior.
Art. 59. - (1) In situaţia în care Direcţia de conduită
şi disciplină profesională consideră că nu sunt îndeplinite condiţiile necesare
pentru atragerea răspunderii disciplinare, persoana reclamată şi reclamantul
primesc notificări corespunzătoare.
(2) In situaţia în care Direcţia de conduită şi
disciplină profesională consideră că sunt îndeplinite condiţiile necesare
pentru atragerea răspunderii disciplinare, întocmeşte proiectul de ordin şi
sesizează Consiliul superior în vederea aprobării sancţiunii propuse.
(3) In cazul în care Direcţia de conduită şi
disciplină profesională hotărăşte să sesizeze Consiliul superior, trimite
acestuia un raport cuprinzând faptele reclamate la adresa consultantului
fiscal, probele administrate, precum şi orice alte informaţii pe care s-a bazat
în susţinerea propunerii de sancţionare disciplinară.
Art. 60. -In vederea soluţionării sesizărilor primite,
Consiliul superior respectă procedurile referitoare la comunicare, audiere,
deliberare şi comunicare a hotărârii.
Art. 61. - Consiliul superior comunică în scris
persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizării,
următoarele:
a) conţinutul reclamaţiei primite, locul şi data la
care va avea loc audierea persoanei respective;
b) elementele care stau la baza reclamaţiei;
c) o descriere a procedurilor Consiliului superior
privind soluţionarea reclamaţiei, în forma aprobată de acesta;
d) solicitarea adresată persoanei reclamate de a
confirma, în termen de 15 zile de la primirea comunicării, acceptarea totală
sau parţială a faptelor puse în sarcina acesteia, intenţia de a participa la
audiere şi de a fi reprezentată sau asistată de avocat ori de un alt specialist.
Pentru faptele neacceptate, persoana reclamată poate prezenta probe în apărarea
sa.
Art. 62. - (1) Audierea se stabileşte de Consiliul
superior în termen de până la 30 de zile de la data primirii sesizării. In
acest scop persoanele sunt citate la Cameră.
(2) Persoana reclamată poate solicita, fie cu ocazia
audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisă adresată Consiliului
superior, amânarea audierii pentru o dată ulterioară, în vederea formulării
apărării, în caz de boală sau în alte împrejurări temeinic motivate.
(3) In cazul absenţei nemotivate a persoanei reclamate
sau a reprezentantului acesteia, audierea nu mai are loc şi se trece la
procedura următoare.
Art. 63. - (1) După procedura audierii sau în caz de
absenţă nemotivată, Consiliul superior se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul superior
deliberează în raport cu fiecare faptă a persoanei reclamate şi emite o
hotărâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile prevăzute la
art. 54 alin. (1).
(3) In cazul în care Consiliul superior constată că
faptele reclamate au fost neîntemeiate, emite o hotărâre de respingere.
(4) Consiliul superior anunţă hotărârea sa în şedinţă
şi informează părţile implicate despre dreptul de a ataca hotărârea în faţa
Comisiei de apel. Hotărârea se comunică în scris părţilor implicate, în termen
de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotărârea Consiliului superior devine executorie
de la data împlinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte
de împlinirea termenului, părţile atacă hotărârea Consiliului superior la
Comisia de apel.
(6) Şedinţele Consiliului superior sunt publice. Nu
sunt publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a
persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care ar fi afectat principiul
confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de Consiliul superior, precum
şi la solicitarea părţilor.
Art. 64. - Hotărârile Consiliului superior pot fi
atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării scrise, atât de
către persoana reclamată, cât şi de reclamant. Cererea de apel trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie formulată în scris şi să fie adresată
Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) să prezinte motivele atacării hotărârii Consiliului
superior.
Art. 65. - (1) Comisia de apel notifică ambelor părţi
data şi locul judecării
apelului. La judecare, apelantul are dreptul să fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat în lipsa părţilor dacă
oricare dintre părţi solicită aceasta, cu respectarea cerinţelor privind
trimiterea comunicării scrise.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea apelului
pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în caz de boală sau
în alte împrejurări temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similară cu
cea din faza audierii în faţa Consiliului superior.
Art. 66. - (1) La încheierea judecării apelului,
Comisia de apel poate hotărî confirmarea, modificarea sau anularea hotărârii
Consiliului superior.
(2) Comisia de apel anunţă hotărârea sa în şedinţă
publică. Hotărârea Comisiei de apel se va comunica în scris părţilor în termen
de 15 zile de la pronunţare.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt
publice şedinţele în care ar fi adusă atingere imaginii publice a persoanelor
implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care ar fi afectat
principiul confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de Consiliul
superior, precum şi la solicitarea oricăreia dintre părţi.
(4) Hotărârile Comisiei de apel privind suspendarea
sau excluderea unui membru sunt publicate pe site-ul
Camerei.
(5) Hotărârile Comisiei de apel sunt de natură
disciplinară şi pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanţa competentă.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 67. - In termen de 60 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului
regulament, membrii Camerei care s-au declarat inactivi şi nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art.4 alin. (3) sunt obligaţi să solicite în scris
trecerea la statutul de membru activ.
Art. 68. - Camera cooperează şi
colaborează cu Ministerul Economiei şi Finanţelor în următoarele domenii:
a) creşterea calităţii activităţii de consultanţă
fiscală în vederea eficientizarii acesteia;
b) constatarea cazurilor de utilizare ilegală a
titlului de consultant fiscal sau a denumirii societăţii comerciale de
consultanţă fiscală;
c) pregătirea şi perfecţionarea membrilor Camerei în
activitatea de consultanţă fiscală;
d) promovarea de proiecte de acte normative pe linia
îmbunătăţirii legislaţiei fiscale şi a activităţii de consultanţă fiscală şi
aplicarea în mod unitar a legislaţiei fiscale.
Art. 69. - Hotărârile Conferinţei şi ale Consiliului
superior se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Camerei.
Art. 70. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
a persoanelor care au obţinut calitatea de
consultant fiscal în evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali
Subsemnatul/Subsemnata
.....................................................,
CNP ................................, legitimat/legitimată cu BI/CI/paşaport seria ...................
nr.................., emis/emisă la data de ...............................................
de .............................................................................................., domiciliat/domiciliată
în localitatea...........................................................................,
str........................................nr..............., bl..............., sc............, et........................, ap........, judeţul/sectorul ......................................., având
calitatea de consultant fiscal, ca urmare a promovării examenului la Camera Consultanţilor Fiscali,
sesiunea................................ , vă rog a dispune admiterea mea ca
membru activ/inactiv al Camerei Consultanţilor Fiscali şi înscrierea în evidenţele acesteia în
conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
In susţinerea cererii mele depun alăturat următoarele:
- BI/CI/paşaport seria......nr......................,
emis/emisă la data de...............de......................., în copie;
- documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa
Camerei Consultanţilor Fiscali, în copie;
- două fotografii de 2/3 cm.
Declar pe propria răspundere că locul de desfăşurare a
activităţii este în
localitatea.....................................................................................................,
str.......................................................nr......., bl......., sc....., et......, ap.......,
judeţul/sectorul........................., şi mă oblig să declar în termen de 30 de zile orice
modificare intervenită în datele menţionate mai sus.
Totodată, mă angajez să respect dispoziţiile legii, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali
şi ale normelor interne şi să nu uzez de titlul profesional de consultant
fiscal sau de altă titulatură care ar putea sugera vreo asociere cu Camera
Consultanţilor Fiscali, în caz de retragere a calităţii de membru al acesteia.
Data.................................................
Semnătura.......................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
a persoanelor provenite dintr-un stat membru al
Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European care
doresc să desfăşoare activitatea de consultant fiscal în România
Subsemnatul/Subsemnata.........................................................................................................,
CNP........................................................................,
legitimat/legitimată cu CI/paşaport seria ................. nr......................, emisă/emis la data
de..............................de.................................................................., domiciliat/domiciliată
în localitatea ...................................................,
str........................ nr....., bl....., sc....., et....., ap....., judeţul/sectorul ...................., având calitatea de
consultant fiscal, ca urmare a promovării examenului-interviu la Camera Consultanţilor Fiscali,
sesiunea..........., vă rog a dispune admiterea mea ca membru activ al Camerei
Consultanţilor Fiscali şi înscrierea
în evidenţele acesteia în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de
consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
198/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
In susţinerea cererii mele depun alăturat următoarele:
- actul de identitate, în copie;
- documentul de plată a taxei de înscriere în evidenţa
Camerei Consultanţilor Fiscali, în copie;
- actul prin care se atestă calitatea de consultant
fiscal în statul membru de origine, tradus şi legalizat;
- declaraţie notarială pe propria răspundere că nu am
suferit condamnări penale;
- două fotografii de 2/3 cm.
Declar pe propria răspundere că locul de desfăşurare a
activităţii este în
localitatea......................................................................................................, str............................................nr.......,
bl......., sc....., et....., ap.......,
judeţul/sectorul........................., şi mă oblig să declar în termen de 30 de zile orice modificare
intervenită în datele menţionate mai sus.
Totodată, mă angajez să respect dispoziţiile legii, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali
şi ale normelor interne şi să nu uzez de titlul profesional de consultant
fiscal sau de altă titulatură care ar putea sugera vreo asociere cu Camera
Consultanţilor Fiscali, în caz de retragere a calităţii de membru al acesteia.
Data.................................................
Semnătura.......................................
ANEXA Nr. 3 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
în evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali şi
eliberarea autorizaţiei de funcţionare a societăţilor comerciale de consultanţă fiscală
Societatea
Comercială..................................................., cu sediul în
localitatea..........................., str.............................. nr....., bl....., sc....., et.......... judeţul/sectorul....................,
CUI........................, prin reprezentant(numele şi prenumele)...........................................................,
având funcţia de............................,
legitimat cu BI/CI/paşaport seria .... nr......................., emis/emisă la
data de................................ de.........................., vă rugăm să dispuneţi eliberarea
autorizaţiei de funcţionare conform art. 9 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi înscrierea
în evidenţele Camerei Consultanţilor Fiscali, în conformitate cu prevederile
art. 21 alin. (1) din ordonanţă.
In susţinerea cererii noastre depunem alăturat
următoarele:
- certificatul de înmatriculare la registrul
comerţului, în copie;
- actul constitutiv autentificat, în copie;
- Certificatul constatator emis de registrul comerţului
nr.......................din data de........................., din care să
rezulte numele, prenumele şi
domiciliul asociaţilor/acţionarilor şi administratorilor;
- Certificatul de cazier fiscal nr.............................................din
data.....................................................................;
- Delegaţia reprezentantului legal
nr......................................din data.....................................................................;
- documentul de plată a taxei
de înscriere nr.....................din data..................,în copie, cu
prezentarea actului în original.
Asociaţii/acţionarii, administratorii care au calitatea
de consultant fiscal sunt următorii (numele, prenumele, domiciliul, numărul şi data carnetului profesional
vizat la zi):
................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................................................................
Consultanţii fiscali care efectuează consultanţă
fiscală în numele societăţii sunt următorii (numele, prenumele, domiciliul,
numărul şi data carnetului profesional vizat la zi):
................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................................................................................
Data........................................................................
Semnătura autorizată şi
ştampila...............................
ANEXA Nr. 4 la regulament
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
AUTORIZAŢIE
seria........nr........
In baza art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare
al Camerei Consultanţilor Fiscali, publicat in Monitorul Oficial al României,
Partea I, se conferă calitatea de membru al Camerei Consultanţilor
Fiscali Societăţii
Comerciale.................................................., înregistrată la
oficiul registrului comerţului
cu nr. J..../......./......., cod unic de înregistrare................................., cu sediul în
localitatea.............................................., str....................................nr....., bl....., sc.....,
et.....Judeţul/sectorul..................................
Societatea comercială mai sus menţionată îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege pentru desfăşurarea activităţii de consultanţă
fiscală.
Confirmarea a avut loc în şedinţa Biroului permanent al
Camerei Consultanţilor Fiscali din data de.....................
Preşedinte,
.................................................................
Data
eliberării...........................................
ANEXA Nr. 5 la regulament
CARNET PROFESIONAL*)
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
CARNET DE CONSULTANT FISCAL
|
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
|
|
2/3
|
Nr....................din...........................
Numele.............................................
Prenumele........................................
Domiciliul.........................................
Str.....................................................
Localitatea........................................
Sectorul (judeţul)..............................
|
Semnătura titularului................
Data eliberării...........................
In conformitate cu art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, se conferă titularului dreptul de a profesa activitatea de
consultanţă fiscală.
Prezentul carnet este valabil numai cu viza anului în curs.
Preşedinte,
.........................
Secretar general,
.........................
|
2006
LS
|
2007
LS
|
2008
LS
|
2009
LS
|
2010
LS
|
2011
LS
|
2012
LS
|
2013
LS
|
2014
LS
|
*) Se confecţionează cu coperţi din carton pânzat, de
culoare mov lucios cardinal, iar inscripţionarea la exterior va fi efectuată cu
culoare aurie. La interior există file topografiate pe care se fac menţiuni şi
se aplică vize anuale.
ANEXA Nr. 6 la regulament
REGISTRUL
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale
de consultanţă fiscală
CAPITOLUL 1 - Consultanţi fiscali persoane fizice
Subcapitolul A - Activi
Subcapitolul B - Inactivi
Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este
următoarea:
P - Perioada suspendării
S - Sancţiuni disciplinare
D - Data încetării
Nr. crt.
|
Nr./anul carnetului profesional
|
Numele, iniţiala tatălui, prenumele şi anul naşterii
|
Localitatea de domiciliu
|
Număr de telefon/fax, adresă de
e-mail
|
Alte date de identificare a
persoanei
|
P
|
S
|
D
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 2 - Societăţi
comerciale de consultanţă fiscală
Subcapitolul A - Active
Subcapitolul B - Inactive
Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este
următoarea:
N - Nr./data carnetului profesional
L - Localitatea de domiciliu
A - Alte date de identificare
Nr. crt.
|
Nr./data autorizaţiei
|
Denumirea societăţii comerciale
|
Adresa de sediu (localitatea,
str, nr., bl., sc, etaj, ap.,judeţ/sector)
Număr telefon/fax,
adresă de e-mail
|
Numele şi prenumele
asociaţilor!/acţionarilor/
administratorilor3/ altor
persoane4
care efectuează consultanţă fiscală
în numele societăţii*)
|
N
|
L
|
A
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
*) La numele persoanelor care efectuează consultanţă
fiscală în numele societăţii se va completa indicele corespunzător pentru
asociaţi, acţionari, administratori si salariaţi.