HOTARARE Nr. 580 din 6 iulie 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in
perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in
munca
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 315 din 7 iulie 2000
In temeiul art. 107 alin. (1) si (2) din Constitutia Romaniei si al art. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2000 privind masurile ce pot fi
aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor
incadrate in munca,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in
perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in
munca, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2000
privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru
protectia persoanelor incadrate in munca
Art. 1
Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2000, denumita in
continuare ordonanta de urgenta, se aplica pentru protectia persoanelor
incadrate, cu contract individual de munca sau in alte conditii prevazute de
lege la angajatori persoane juridice sau fizice.
Art. 2
In sensul prevederilor ordonantei de urgenta termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) temperatura exterioara a aerului reprezinta gradul de incalzire a
aerului atmosferic;
b) umiditatea este umiditatea relativa si reprezinta proportia de vapori de
apa existenti in aer fata de cantitatea maxima posibila, exprimata in procente;
c) vantul intens este vantul a carui viteza depaseste 10 metri pe secunda;
d) temperatura echivalata ridicata este temperatura exterioara a aerului,
corelata cu umiditatea relativa si exprimata printr-o marime derivata,
respectiv indicele temperatura-umiditate;
e) temperaturi ridicate extreme sunt considerate temperaturile de peste 37
grade C sau cand indicele temperatura-umiditate depaseste pragul valoric de 80;
f) temperatura echivalata scazuta este temperatura exterioara a aerului
corelata cu viteza vantului si exprimata printr-o marime derivata, respectiv
indicele de racire;
g) temperaturi scazute extreme sunt considerate temperaturile sub minus 20 grade
C sau cand indicele de racire scade sub pragul valoric de minus 32.
Art. 3
(1) In sensul prevederilor art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta,
Institutul National de Meteorologie si Hidrologie are obligatia de a comunica,
prin mijloacele de comunicare in masa, zonele in care temperatura, respectiv
indicele temperatura-umiditate sau indicele de racire, atinge pragurile
valorice mentionate la art. 2 lit. e) si g) din prezentele norme metodologice,
precum si zonele pentru care se prognozeaza atingerea sau depasirea acestor
praguri, dupa cum urmeaza:
a) centrele regionale meteorologice vor comunica comisiilor judetene de
aparare impotriva dezastrelor, din teritoriul pe care il monitorizeaza,
valorile temperaturii, respectiv indicele temperatura-umiditate sau indicele de
racire, avertizarile privind evolutia acestor parametri in urmatoarele 48 de
ore, precum si zonele in care acesti parametri se inregistreaza;
b) Institutul National de Meteorologie si Hidrologie va comunica posturilor
centrale de radio si televiziune, precum si organelor centrale ale
administratiei publice valorile temperaturilor, respectiv indicele
temperatura-umiditate sau indicele de racire, si avertizarile privind evolutia
acestora in urmatoarele 48 de ore, la nivel national.
(2) Transmiterea datelor si informatiilor prevazute la alin. (1) se va face
din 6 in 6 ore pe toata perioada, incepand de la prima avertizare vizand
atingerea valorilor extreme ale parametrilor prevazuti la art. 2 lit. e) si g)
din prezentele norme metodologice si pana la revenirea intr-un regim normal de
temperatura.
Art. 4
(1) Comisiile judetene de aparare impotriva dezastrelor vor transmite
posturilor locale de radio si televiziune comunicarile primite de la centrele
regionale meteorologice, pentru a fi facute publice, precum si comisiilor
municipale, orasenesti si comunale de aparare impotriva dezastrelor.
(2) Comisiile judetene de aparare impotriva dezastrelor vor stabili,
potrivit legii, masurile adecvate de inlaturare sau de limitare a aparitiei
unor efecte ale temperaturilor extreme si vor urmari aplicarea acestora de
catre comisiile municipale, orasenesti si comunale, de aparare impotriva
dezastrelor, precum si de catre agentii economici.
Art. 5
Consiliul National al Audiovizualului va lua masuri ca posturile de radio
si de televiziune nationale si locale sa faca publice, in termen de cel mult o
ora de la primire, precum si in emisiunile informative, comunicarile
Institutului National de Meteorologie si Hidrologie si ale centrelor regionale
meteorologice.
Art. 6
In sensul prevederilor art. 4, 5, 6 si 7 din ordonanta de urgenta, prin
angajatori se intelege conducerea unitatii, care trebuie sa asigure aplicarea
masurilor prevazute de ordonanta de urgenta.
Art. 7
(1) Angajatorii au obligatia sa ia cunostinta direct sau prin personalul cu
atributii in domeniul protectiei muncii ca temperatura, respectiv indicele
temperatura-umiditate sau indicele de racire, a atins sau se prognozeaza sa
atinga valorile extreme.
(2) Personalul cu atributii in domeniul protectiei muncii poate sa propuna
masuri de protectie a salariatilor potrivit prevederilor ordonantei de urgenta,
care vor fi discutate si adoptate de comun acord de catre angajator cu
reprezentantii sindicatelor sau, dupa caz, cu reprezentantii alesi ai
salariatilor.
Art. 8
Masurile prevazute la art. 6 alin. (1) din ordonanta de urgenta se adopta
si in cazul in care angajatorul constata ca, prin conditiile pe care le
asigura, nu poate mentine un randament corespunzator in munca sau ca acestea
sunt insuficiente pentru prevenirea imbolnavirii salariatilor.
Art. 9
In sensul prevederilor art. 6 alin. (2) din ordonanta de urgenta, prin
mentinerea temperaturilor extreme pe o perioada de cel putin doua zile
consecutiv se intelege atingerea sau depasirea in fiecare dintre cele doua zile
a valorilor temperaturii, respectiv indicele temperatura-umiditate sau indicele
de racire, mentionate la art. 2 lit. e) si g) din prezentele norme
metodologice.
Art. 10
(1) In sensul prevederilor art. 7 lit. a) din ordonanta de urgenta, prin
drepturi salariale avute anterior se intelege drepturile salariale din luna
anterioara intreruperii lucrului, stabilite potrivit contractului individual de
munca pentru program normal de lucru.
(2) Daca salariatul lucreaza in acord, in perioada de recuperare i se vor
deduce din drepturile salariale realizate drepturile salariale acordate in
perioada de intrerupere a activitatii.
Art. 11
(1) In vederea acordarii primului ajutor salariatilor care au manifestari
clinice determinate de temperaturile extreme, angajatorii trebuie sa asigure o
incapere climatizata adecvat, dotata cu medicamente si mijloace specifice
asistentei de urgenta pentru aceste cazuri, in special saruri de rehidratare
orala, apa minerala, respectiv ceaiuri calde.
(2) Trecerea in alt loc de munca sau reducerea programului de lucru se va
face la cererea salariatilor care au afectiuni cronice cu contraindicatii
pentru munca la temperaturi extreme, prevazute in anexele la Ordinul
ministrului sanatatii nr. 15/1982 pentru aprobarea normelor de examinare
medicala la angajare si control periodic.
Art. 12
Angajatorii vor putea lua orice masuri, altele decat cele prevazute in
ordonanta de urgenta, pentru protectia persoanelor care lucreaza in conditii de
temperaturi extreme.
Art. 13
Ministrul muncii si protectiei sociale si ministrul sanatatii, prin ordin
comun, pot emite precizari in aplicarea ordonantei de urgenta si a prezentelor
norme metodologice.