HOTARARE Nr.
598 din 13 mai 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 518/1998 privind înfiintarea Companiei
Nationale „Administratia Porturilor Dunarii Maritime" - S.A. Galati
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 421 din 19 iunie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 518/1998 privind
înfiinţarea Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării
Maritime" - S.A. Galaţi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 332 din 3 septembrie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 1. - (1) Se înfiinţează Compania Naţională
«Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi, prin reorganizarea
Regiei Autonome «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» Galaţi, care se
desfiinţează.
(2) Compania Naţională «Administraţia Porturilor
Dunării Maritime» - S.A. Galaţi, denumită în continuare Compania, se
organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu
statutul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Compania este persoană juridică de naţionalitate
română, organizată ca societate pe acţiuni, cu sediul în municipiul Galaţi,
Str. Portului nr. 34, judeţul Galaţi."
2. La articolul 4,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Compania funcţionează sub autoritatea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi desfăşoară activităţi de
interes public naţional conform reglementărilor legale în vigoare şi
statutului."
3. La articolul 4,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
„(11) Compania poate înfiinţa sau desfiinţa,
pe teritoriul României sau în străinătate, sedii secundare: sucursale, agenţii,
puncte de lucru, reprezentanţe şi alte asemenea unităţi fără personalitate
juridică, prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor."
4. La articolul 4,
alineatele (2) şi (3) se abrogă.
5. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Infrastructura de transport naval
aparţinând domeniului public al statului i se concesionează Companiei de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază de contract de
concesiune, în vederea administrării."
6. La articolul 5,
alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(11) Compania îndeplineşte funcţia de
autoritate portuară în porturile a căror infrastructură i-a fost concesionată
de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii."
7. La articolul 5, alineatul (12) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(12) Pe suprafeţele de teren aparţinând
domeniului public prevăzut la alin. (1), pe care s-a instituit regimul de zonă
liberă, Compania este şi administraţie de zonă liberă."
8. La articolul 5,
alineatul (13) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(13) Compania pune la dispoziţia
utilizatorilor infrastructura de transport naval aparţinând domeniului public
al statului prevăzută la alin. (1), în mod nediscriminatoriu, pe baza unor
contracte de subconcesiune sau închiriere, în conformitate cu legislaţia în
vigoare."
9. La articolul 5,
alineatele (14)-(16) şi (3) se abrogă.
10. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins: „Art. 6. - Compania are în principal
următoarele atribuţii:
a) întreţinerea, repararea, modernizarea şi dezvoltarea
infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionată;
b) punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a
acestei infrastructuri, în mod liber şi nediscriminatoriu;
c) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
serviciilor de siguranţă în porturi;
d) asigurarea în permanenţă a adâncimilor minime în
bazinele portuare şi la dane şi a semnalizării pe şenalele de acces şi în
porturi;
e) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi;
f) ducerea la îndeplinire, prin delegare de competenţă,
a unor obligaţii ce revin statului român din acordurile şi convenţiile la care
România este parte."
11. Articolul 61 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 61. - In vederea îndeplinirii funcţiei
de autoritate portuară şi în calitatea sa de administraţie portuară şi/sau de
zonă liberă, Compania are următoarele atribuţii şi obligaţii:
a) aplicarea politicilor portuare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
b) întocmirea planurilor de dezvoltare a porturilor
în concordanţă cu politica şi programele de dezvoltare elaborate de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii şi a regulamentului portuar;
c) implementarea programelor de dezvoltare a
infrastructurilor portuare;
d) elaborarea sau avizarea studiilor şi proiectelor
privind dezvoltarea sau modificarea infrastructurilor portuare, precum şi a
proiectelor de dezvoltare şi modernizare a suprastructurilor portuare, propuse
de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în porturi;
e) elaborarea programelor anuale de întreţinere şi
reparaţie, de semnalizare şi de dragaj pentru asigurarea adâncimilor minime, cu
consultarea operatorilor portuari;
f) coordonarea activităţilor care se desfăşoară în
porturi;
g) acordarea de avize sau autorizaţii pentru
activităţile de transport naval ori de licenţe de lucru şi permise de acces în
zona liberă, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) aprobarea desfăşurării de activităţi în porturi,
altele decât cele supuse autorizării;
i) asigurarea funcţionalităţii, administrarea,
întreţinerea, repararea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce
i-a fost concesionată şi a patrimoniului propriu, precum şi menţinerea
caracteristicilor tehnice minime ale acestora şi punerea lor la dispoziţia
utilizatorilor, în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările în
vigoare;
j) stabilirea ordinii de intrare a navelor în porturi
şi alocarea danelor;
k) urmărirea şi luarea măsurilor necesare pentru ca
traficul de mărfuri în porturi, precum şi modul de depozitare a acestora să nu
afecteze siguranţa infrastructurii portuare, securitatea în porturi şi operarea
navelor;
l) coordonarea traficului portuar în perioade
aglomerate ca urmare a unor comenzi guvernamentale şi, în aceste situaţii,
stabilirea cu operatorii portuari a programelor de încărcare/descărcare a
mărfurilor în/din nave şi a priorităţilor la intrarea navelor la operare;
m) urmărirea traficului de nave şi de mărfuri în
porturi, centralizarea datelor privind volumul de marfă operat, portul de
încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi a datelor privind
normele de operare, precum şi publicarea anuală a acestor date;
n) asigurarea desfăşurării activităţilor privind:
(i) semnalizarea costieră şi plutitoare pe şenalele de
acces şi în porturi;
(ii) preluarea reziduurilor şi a apelor uzate, a
gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
o) asigurarea asistenţei pentru prevenirea poluării la
operarea navelor cu produse petroliere;
p) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
permanente a serviciilor de siguranţă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
q) dragajul de întreţinere pentru asigurarea
adâncimilor minime de navigaţie în radele porturilor, pe şenalele de acces
către acestea, în bazinele portuare şi la dane;
r) asigurarea de servicii pentru nave de agrement şi
turism nautic şi de servicii pentru pasageri şi turişti;
s) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi şi eliberarea carnetelor de lucru în
port, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t) prestarea de servicii cu navele proprii;
u) prestarea de servicii, operaţiuni şi lucrări în
scopul îndeplinirii unor obligaţii ce revin statului român din acorduri şi
convenţii internaţionale la care România este parte, prin delegare de
competenţă;
v) reprezentarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii în relaţiile cu concesionarii infrastructurii de transport
naval sau a serviciilor de siguranţă, în limitele mandatului acordat de către
minister în acest sens, în condiţiile legii;
w) orice alte activităţi necesare realizării scopului
pentru care a fost înfiinţată."
12. Articolul 62 se modifică şi va avea
următorul cuprins: „Art. 62. - Obiectul
de activitate al Companiei, cu precizarea domeniului şi a activităţii
principale, precum şi activităţile specifice desfăşurate de aceasta sunt
prevăzute în statut."
13. După articolul 62 se introduc două
noi articole, articolele 63 şi 64, cu următorul cuprins:
„Art. 63. - Compania poate încheia, conform
legislaţiei în vigoare, acorduri sau convenţii cu organisme interne sau
internaţionale şi poate participa la colaborări şi cooperări pe plan naţional
ori internaţional, în domeniul său de activitate.
Art. 64. - (1) Veniturile proprii ale
Companiei se constituie din:
a) redevenţele/chiriile obţinute din
subconcesionarea/ închirierea infrastructurii de transport naval şi a bunurilor
proprietate ale Companiei;
b) redevenţele obţinute din concesionarea serviciilor
de siguranţă;
c) tarifele de utilizare a infrastructurii de transport
naval şi de furnizare a serviciilor de siguranţă;
d) tarifele percepute pentru efectuarea activităţilor
cuprinse în statut.
(2) Nivelul minim al redevenţelorşi chiriilor, precum
şi tarifele prevăzute la alin. (1) se aprobă de consiliul de administraţie, cu
respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Compania are obligaţia de a face publice tarifele
prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d), precum şi facilităţile care se acordă
privind plata acestor tarife."
14. La articolul 7,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Finanţarea obiectivelor de investiţii
privind modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval
aparţinând domeniului public al statului se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, şi/sau din surse
atrase.
(2) Finanţarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii,
precum şi cheltuielile de exploatare a infrastructurii de transport naval se
asigură din veniturile proprii ale Companiei."
15. La articolul 7, după alineatul (2) se introduc
două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul
cuprins:
„(21) In situaţii deosebite, pentru
lucrările de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii de transport naval,
Compania poate primi fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, sub formă de subvenţii. Lucrările de
întreţinere şi reparaţii pentru care se acordă subvenţii de la bugetul de stat
şi fondurile necesare pentru efectuarea acestor lucrări se aprobă prin hotărâre
a Guvernului.
(22) Pentru prestarea serviciilor,
operaţiunilor şi lucrărilor prevăzute la art. 61 lit. u), Compania
poate primi fonduri de la bugetul de stat, în conformitate cu legislaţia în
vigoare, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază
de decont de cheltuieli, întocmit pentru fiecare activitate."
16. La articolul 7,
alineatele (7) şi (8) se abrogă.
17. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Persoanele împuternicite să reprezinte interesele
capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor sunt numite prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii, dintre care unul este
reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice."
18. La articolul 8, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Pentru activitatea depusă, persoanele
împuternicite să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală
a acţionarilor beneficiază de o indemnizaţie stabilită prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, cu respectarea dispoziţiilor
legale în vigoare."
19. La articolul 9,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
„(11) Pe perioada în care statul este
acţionar majoritar, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie sunt
desemnaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
20. La articolul 9,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Pe perioada în care statul este acţionar
majoritar, directorul general al Companiei este numit şi revocat prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar,
directorul general al Companiei este şi preşedintele consiliului de
administraţie."
21. Articolul 13 se
abrogă.
22. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa la prezenta hotărâre.
23. Anexa nr. 2 se abrogă.
Art. II. - Contractele de concesiune şi subconcesiune
la care Compania este parte, aflate în derulare, rămân în vigoare.
Art. III. - După intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri, modificarea capitalului social, precum şi a statutului Companiei se
va face prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor, în
condiţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - Hotărârea Guvernului nr. 518/1998 privind
înfiinţarea Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării
Maritime" - S.A. Galaţi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 332 din 3 septembrie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se va republica,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ (Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 518/1998)
STATUTUL
Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării
Maritime" - S.A. Galaţi
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul şi durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea companiei este Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Dunării Maritime" - S.A. Galaţi, cu sigla
„A.P.D.M.", denumită în continuare Compania.
(2) In orice factură, ofertă, comandă, tarif, prospect
şi alte documente întrebuinţate în comerţ emanând de la Companie se vor
menţiona denumirea, forma juridică, sediul social, numărul de înmatriculare în
registrul comerţului, codul unic de înregistrare, capitalul social, din care
cel efectiv vărsat, precum şi contul bancar.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
(1) Compania este persoană juridică de naţionalitate
română, organizată ca societate pe acţiuni.
(2) Compania îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu legile române şi cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul social al Companiei este în România,
municipiul Galaţi, Str. Portului nr. 34, judeţul Galaţi.
(2) Compania poate înfiinţa sau desfiinţa pe teritoriul
României ori în străinătate sedii secundare: sucursale, agenţii, puncte de
lucru, reprezentanţe şi alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, prin
hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor.
(3) Sediul social al Companiei poate fi mutat în altă
localitate din România, cu aprobarea adunării generale extraordinare a
acţionarilor.
ARTICOLUL 4
Durata
Compania se constituie pe o durată nelimitată, cu
începere de la data înmatriculării ei în registrul comerţului.
CAPITOLUL II
Scopul, domeniul şi obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
(1) Compania se organizează şi funcţionează în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prezentul statut.
(2) Infrastructura de transport naval aparţinând
domeniului public al statului i se concesionează Companiei de către Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază de contract de concesiune, în
vederea administrării.
(3) Compania îndeplineşte funcţia de autoritate
portuară în porturile a căror infrastructură i-a fost concesionată de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Pe suprafeţele de teren aparţinând domeniului
public prevăzut la alin. (2), pe care s-a instituit regimul de zonă liberă,
Compania este şi administraţie de zonă liberă.
(5) Compania are în principal următoarele atribuţii:
a) întreţinerea, repararea, modernizarea şi
dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionată;
b) punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a
acestei infrastructuri, în mod liber şi nediscriminatoriu;
c) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
serviciilor de siguranţă în porturi;
d) asigurarea în permanenţă a adâncimilor minime în
bazinele portuare şi la dane şi a semnalizării pe şenalele de acces şi în
porturi;
e) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care efectuează
muncă specifică în porturi;
f) ducerea la îndeplinire, prin delegare de competenţă,
a unor obligaţii ce revin statului român din acordurile şi convenţiile la care
România este parte.
ARTICOLUL 6
Domeniul şi obiectul de activitate
(1) Domeniul principal de activitate în care Compania
îşi va desfăşura activitatea este cel cu privire la „Activităţi anexe pentru
transporturi"- 522 cod CAEN
(2) Activitatea principală a Companiei constă în „Activităţi
de transporturi anexe transporturilor pe apă"- 5222 cod CAEN
(3) In secundar, Compania va desfăşura următoarele
activităţi:
- Alte activităţi de tipărire n.c.a. - 1812 cod CAEN;
- Reproducerea înregistrărilor - 1820 cod CAEN;
- Transportul energiei electrice - 3512 cod CAEN;
- Distribuţia energiei electrice - 3513 cod CAEN;
- Furnizarea de abur şi aer condiţionat - 3530 cod
CAEN;
- Captarea, tratarea şi distribuţia apei - 3600 cod
CAEN;
- Colectarea şi epurarea apelor uzate - 3700 cod CAEN;
- Colectarea deşeurilor nepericuloase - 3811 cod CAEN;
- Colectarea deşeurilor periculoase - 3812 cod CAEN;
- Tratarea şi eliminarea deşeurilor nepericuloase -
3821 cod CAEN;
- Tratarea şi eliminarea deşeurilor periculoase - 3822
cod CAEN;
- Activităţi şi servicii de decontaminare - 3900 cod
CAEN;
- Construcţii hidrotehnice - 4291 cod CAEN;
- Lucrări de instalaţii electrice - 4321 cod CAEN;
- Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii - 4329
cod CAEN;
- Alte lucrări de finisare - 4339 cod CAEN;
- Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a. - 4399
cod CAEN;
- Comerţ cu ridicata al deşeurilor şi resturilor - 4677
cod CAEN;
- Activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu cablu -
6110 cod CAEN;
- Activităţi de telecomunicaţii prin reţele fără cablu
- exclusiv prin satelit - 6120 cod CAEN;
- Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi
activităţi conexe - 6311 cod CAEN;
- Inchirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare
proprii sau închiriate - 6820 cod CAEN;
- Administrarea imobilelor pe bază de comision sau
contract - 6832 cod CAEN;
- Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate
de acestea - 7112 cod CAEN;
- Activităţi de testări şi analize tehnice - 7120 cod
CAEN;
- Servicii de reprezentare media - 7312 cod CAEN;
- Activităţi de închiriere şi leasing cu echipamente de
transport pe apă - 7734 cod CAEN;
- Activităţi de închiriere şi leasing cu alte maşini,
echipamente şi bunuri tangibile n.c.a. - 7739 cod CAEN;
- Activităţi de servicii privind sistemele de
securitate - 8020 cod CAEN;
- Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi
congreselor - 8230 cod CAEN;
- Alte forme de învăţământ n.c.a. - 8559 cod CAEN.
(4) In vederea îndeplinirii funcţiei de autoritate
portuară şi în calitatea sa de administraţie portuară şi/sau de zonă liberă,
Compania execută următoarele activităţi specifice:
a) aplicarea politicilor portuare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
b) întocmirea planurilor de dezvoltare a porturilor
în concordanţă cu politica şi programele de dezvoltare elaborate de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii şi a regulamentului portuar;
c) implementarea programelor de dezvoltare a
infrastructurilor portuare;
d) elaborarea sau avizarea studiilor şi proiectelor
privind dezvoltarea ori modificarea infrastructurilor portuare, precum şi a
proiectelor de dezvoltare şi modernizare a suprastructurilor portuare, propuse
de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în porturi;
e) elaborarea programelor anuale de întreţinere şi
reparaţie, de semnalizare şi de dragaj pentru asigurarea adâncimilor minime, cu
consultarea operatorilor portuari;
f) coordonarea activităţilor care se desfăşoară în
porturi;
g) acordarea de avize sau autorizaţii pentru
activităţile de transport naval ori licenţe de lucru şi permise de acces în
zona liberă, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) aprobarea desfăşurării de activităţi în porturi,
altele decât cele supuse autorizării;
i) asigurarea funcţionalităţii, administrarea,
întreţinerea, repararea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce
i-a fost concesionată şi a patrimoniului propriu, precum şi menţinerea
caracteristicilor tehnice minime ale acestora şi punerea lor la dispoziţie
utilizatorilor în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările în
vigoare;
j) stabilirea ordinii de intrare a navelor în porturi
şi alocarea danelor;
k) urmărirea şi luarea măsurilor necesare pentru ca
traficul de mărfuri în porturi, precum şi modul de depozitare a acestora să nu
afecteze siguranţa infrastructurii portuare, securitatea în porturi şi operarea
navelor;
l) coordonarea traficului portuar în perioade
aglomerate ca urmare a unor comenzi guvernamentale şi, în aceste situaţii,
stabilirea cu operatorii portuari a programelor de încărcare/ descărcare a
mărfurilor în/din nave şi priorităţile la intrarea navelor la operare;
m) urmărirea traficului de nave şi de mărfuri în
porturi, centralizarea datelor privind volumul de marfă operat, portul de
încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi a datelor privind
normele de operare, precum şi publicarea anuală a acestor date;
n) asigurarea desfăşurării activităţilor privind:
(i) semnalizarea costieră şi plutitoare pe şenalele de
acces şi în porturi;
(ii) preluarea reziduurilor şi a apelor uzate, a
gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
o) asigurarea asistenţei pentru prevenirea poluării la
operarea navelor cu produse petroliere;
p) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
permanente a serviciilor de siguranţă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
q) dragajul de întreţinere pentru asigurarea
adâncimilor minime de navigaţie în radele porturilor, pe şenalele de acces
către acestea, în bazinele portuare şi la dane;
r) asigurarea de servicii pentru nave de agrement şi
turism nautic şi de servicii pentru pasageri şi turişti;
s) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi şi eliberarea carnetelor de lucru în
port, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t) prestarea de servicii cu navele proprii;
u) prestarea de servicii, operaţiuni şi lucrări în
scopul îndeplinirii unor obligaţii ce revin statului român din acorduri şi
convenţii internaţionale la care România este parte, prin delegare de
competenţă;
v) reprezentarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii în relaţiile cu concesionarii infrastructurii de transport
naval sau a serviciilor de siguranţă, în limitele mandatului acordat de către
minister în acest sens, în condiţiile legii;
w) orice alte activităţi necesare realizării scopului
pentru care a fost înfiinţată.
(5) Obiectul de activitate al Companiei poate fi
modificat prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor, cu
respectarea legislaţiei în vigoare şi a prezentului statut.
CAPITOLUL III
Domeniul public, capitalul social, participarea
acţionarilor la profit şi pierderi, acţiunile
ARTICOLUL 7
Domeniul public
(1) Infrastructura de transport naval aparţinând
domeniului public al statului i se concesionează Companiei de către Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii pe bază de contract de concesiune, în vederea
administrării.
(2) Compania pune la dispoziţia utilizatorilor
infrastructura de transport naval aparţinând domeniului public al
statului prevăzută la alin. (1), în mod nediscriminatoriu, pe baza unor
contracte de subconcesiune sau închiriere, în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
ARTICOLUL 8
Capitalul social şi participarea acţionarilor la
profit şi pierderi
(1) Capitalul social subscris şi integral
vărsat la data de 31 decembrie 2008 este în valoare de 1.061.840 lei, fiind
divizat în 106.184 acţiuni nominative, dematerializate, cu o valoare nominală
de 10 lei fiecare.
(2) Participarea acţionarilor la profit şi pierderi
este după cum urmează:
a) statul român, reprezentat prin Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, deţine un număr de 84.947 acţiuni
nominative cu o valoare nominală de 10 lei fiecare şi o valoare nominală totală
de 849.470 RON, reprezentând o participare la capitalul social, profit şi
pierderi de 79,99981%;
b) Societatea Comercială „Fondul Proprietatea" -
S.A. deţine un număr de 21.237 acţiuni nominative cu o valoare nominală de 10
lei fiecare şi o valoare nominală totală de 212.370 RON, reprezentând o
participare la capitalul social, profit şi pierderi de 20,00019%.
ARTICOLUL 9
Majorarea sau reducerea capitalului social
(1) Majorarea sau reducerea capitalului social
al Companiei se hotărăşte de către adunarea generală extraordinară a
acţionarilor cu cvorumul şi majoritatea prevăzute de lege şi de prezentul
statut.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi în numerar şi/sau în natură, în
condiţiile legii;
b) încorporarea rezervelor, cu excepţia diferenţelor
favorabile din reevaluarea patrimoniului şi a rezervelor legale, precum şi a
beneficiilor sau a primelor de emisiune;
c) compensarea unor creanţe lichide şi exigibile
asupra Companiei cu acţiuni ale acesteia;
d) alte surse stabilite potrivit legii.
(3) Capitalul social poate fi majorat prin:
a) emisiune de noi acţiuni;
b) majorarea valorii nominale a acţiunilor existente.
(4) Capitalul social poate fi majorat prin mărirea
valorii nominale a acţiunilor existente numai cu acordul tuturor acţionarilor,
exceptând cazurile în care majorarea este realizată prin încorporarea
rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune.
(5) Acţiunile emise pentru majorarea capitalului social
vor fi oferite spre subscriere în primul rând acţionarilor existenţi,
proporţional cu numărul acţiunilor pe care le posedă. Hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor pentru majorarea capitalului social se va
publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, acordându-se pentru
exerciţiul dreptului de preferinţă un termen de cel puţin o lună, cu începere
din ziua publicării.
(6) Reducerea capitalului social se poate face şi în
situaţia în care Compania înregistrează pierderi, cu respectarea prevederilor
legale în vigoare. Pierderile trebuie să fie stabilite şi evidenţiate prin
situaţiile financiare ale Companiei.
(7) In situaţia în care, în urma pierderilor, activul
net al Companiei, determinat ca diferenţă între totalul activelor şi totalul
datoriilor Companiei, s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea
capitalului social subscris, consiliul de administraţie va convoca de îndată
adunarea generală extraordinară pentru a decide fie reducerea capitalului
social cu un cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi
acoperite din rezerve, fie reîntregirea capitalului social cu un cuantum cel
puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, fie
dizolvarea Companiei. In situaţia în care adunarea generală extraordinară nu
hotărăşte dizolvarea Companiei, atunci Compania este obligată ca, cel târziu
până la încheierea exerciţiului financiar ulterior celui în care au fost
constatate pierderile şi sub rezerva respectării cerinţelor de capital social
minim, să procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel puţin
egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, dacă în
acest interval activul net al Companiei nu a fost reconstituit până la nivelul
unei valori cel puţin egale cu jumătate din valoarea capitalului social.
(8) Capitalul social poate fi redus prin:
a) micşorarea numărului de acţiuni;
b) reducerea valorii nominale a acţiunilor;
c) răscumpărarea propriilor acţiuni, urmată de anularea
lor.
(9) Capitalul social mai poate fi redus, atunci când
reducerea nu este motivată de pierderi, prin:
a) scutirea totală sau parţială a acţionarilor de
vărsămintele datorate;
b) restituirea către acţionari a unei cote-părţi din
aporturi, proporţională cu reducerea capitalului social şi calculată egal
pentru fiecare acţiune;
c) alte procedee prevăzute de lege.
(10) Reducerea capitalului social va putea fi făcută
numai după trecerea a două luni din ziua în care hotărârea adunării generale
extraordinare a acţionarilor a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a.
ARTICOLUL 10
Acţiunile
(1) Acţiunile Companiei subscrise şi plătite integral
de către acţionari sunt acţiuni nominative, de valori egale şi care acordă
posesorilor drepturi egale. Acestea sunt indivizibile, liber transferabile şi
liber negociabile, cu excepţia acţiunilor depuse ca garanţii.
(2) Acţiunile sunt emise sub formă dematerializată,
admise la tranzacţionare în cadrul Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa
reglementată la vedere, registrul acţionarilor fiind ţinut de către Societatea
Comercială „Depozitarul Central" - S.A. Evidenţa acţionariatului este
actualizată de Societatea Comercială „Depozitarul Central" - S.A. ca
urmare a oricărui tip de transferuri de acţiuni.
(3) Exercitarea drepturilor conferite de acţiuni se
realizează de către persoanele care au calitatea de acţionar înscrisă în
registrul acţionarilor recepţionat de la Societatea Comercială „Depozitarul
Central" - S.A., în conformitate cu prevederile legale incidente.
(4) Acţiunile Companiei sunt tranzacţionate în cadrul
Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere, care reprezintă o
fracţiune din capitalul social al Companiei şi care încorporează drepturile
prevăzute de lege şi de prezentul statut.
ARTICOLUL 11
Obligaţiuni
Compania este autorizată să emită obligaţiuni în
condiţiile legilor în vigoare.
ARTICOLUL 12
Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Fiecare acţiune subscrisă şi integral plătită
conferă acţionarului drepturile prevăzute de lege şi de prevederile prezentului
statut.
(2) Deţinerea acţiunii certifică adeziunea de drept la
statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează
acţiunile în cazul transmiterii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativă devine proprietatea mai
multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care
acestea desemnează un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând
din acţiune.
(5) Obligaţiile sociale sunt garantate cu patrimoniul
social, iar acţionarii răspund numai până la concurenţa capitalului social
subscris.
(6) Patrimoniul Companiei nu poate fi grevat de datorii
sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor.
(7) Un creditor al unui acţionar poate formula
pretenţii asupra părţii din profitul cuvenit acţionarului după aprobarea
situaţiilor financiare anuale, iar după dizolvarea Companiei asupra părţii
cuvenite acestuia prin lichidare.
ARTICOLUL 13
Transferul dreptului de proprietate asupra
acţiunilor
(1) Dreptul de proprietate asupra acţiunilor se
transferă conform reglementărilor pieţei de capital, respectiv reglementărilor
Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere.
(2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
transferă dreptul de proprietate asupra acţiunilor pe care le deţine conform
reglementărilor pieţei de capital, respectiv reglementărilor Bursei de Valori
Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere şi/sau ale prevederilor legale în
domeniul privatizării societăţilor comerciale cu capital de stat.
(3) Orice transfer al dreptului de proprietate asupra
acţiunilor, indiferent de natura juridică a acestuia, se înscrie în registrul
acţionarilor Companiei, ţinut de Societatea Comercială „Depozitarul
Central" - S.A.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a acţionarilor
ARTICOLUL 14
Atribuţii
(1) Adunarea generală a acţionarilor reprezintă
organul suprem de conducere al Companiei. Şedinţele adunării generale a
acţionarilor se desfăşoară cu participarea acţionarilor/
reprezentanţilor acţionarilor Companiei potrivit registrului
acţionarilor, la data de referinţă indicată în convocator.
(2) Adunările generale ale acţionarilor sunt ordinare
şi extraordinare.
(3) In afară de dezbaterea altor probleme înscrise pe
ordinea de zi, adunarea generală ordinară este obligată:
a) să discute, să aprobe sau să modifice situaţiile
financiare anuale, pe baza rapoartelor prezentate de consiliul de administraţie
şi de auditorul financiar, şi să fixeze dividendul;
b) să aleagă şi să revoce membrii consiliului de
administraţie;
c) să aleagă şi să revoce cenzorii, dacă consideră
oportună o astfel de măsură;
d) să numească şi să demită auditorul financiar şi să
fixeze durata minimă a contractului de audit financiar;
e) să fixeze remuneraţia cuvenită pentru exerciţiul în
curs membrilor consiliului de administraţie, cenzorilor şi auditorului
financiar;
f) să se pronunţe asupra gestiunii consiliului de
administraţie şi să dea descărcare de gestiune administratorilor;
g) să stabilească bugetul de venituri şi cheltuieli şi,
după caz, programul de activitate pe exerciţiul financiar următor;
h) să hotărască gajarea, închirierea sau desfiinţarea
uneia sau a mai multor unităţi ale Companiei;
i) să analizeze rapoartele consiliului de administraţie
privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende, poziţia pe
piaţa internă şi internaţională, nivelul tehnic, calitatea, forţa de muncă,
protecţia mediului, relaţia cu clienţii, precum şi orice alte rapoarte ale
acestuia; privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende,
poziţia pe piaţa internă şi internaţională, nivelul tehnic, calitatea, forţa de
muncă, protecţia mediului, relaţiile cu clienţii;
j) să desemneze persoana împuternicită să încheie
contractele de administraţie cu membrii consiliului de administraţie în
situaţia în care statul român nu mai este acţionar;
k) să hotărască cu privire la acţionarea în justiţie a
membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a auditorului
financiar, pentru pagubele pricinuite Companiei;
l) să fixeze limitele generale ale remuneraţiilor
suplimentare acordate membrilor consiliului de administraţie însărcinaţi cu
funcţii specifice, precum şi limitele generale ale remuneraţiilor acordate
directorului general, asigurându-se că acestea sunt justificate în raport cu
îndatoririle specifice ale persoanelor în cauză şi cu situaţia economică a
Companiei;
m) să fixeze limitele oricăror altor avantaje pe care
Compania decide să le acorde membrilor consiliului de administraţie,
asigurându-se că acestea sunt justificate în raport cu îndatoririle specifice
ale persoanelor în cauză şi cu situaţia economică a Companiei;
n) să fixeze limitele oricăror altor avantaje pe care
Compania decide să le acorde directorului general, asigurându-se că acestea
sunt justificate în raport cu îndatoririle specifice ale persoanelor în cauză
şi cu situaţia economică a Companiei;
o) să hotărască în orice alte probleme privind
activitatea Companiei, politica şi strategia economico-socială a acesteia.
(4) Pe perioada în care statul român este acţionar
majoritar, unul dintre cenzori este, în mod obligatoriu, reprezentant al
Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Pentru validitatea deliberărilor adunărilor
generale ordinare ale acţionarilor este necesară prezenţa acţionarilor care să
deţină cel puţin 51% din numărul total de drepturi de vot. Hotărârile adunării
generale ordinare a acţionarilor se iau cu majoritatea voturilor exprimate.
(6) In situaţia în care adunarea generală ordinară nu
poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor de cvorum, prevăzute la alin.
(5), adunarea ce se va întruni la o a doua convocare poate să delibereze asupra
punctelor de pe ordinea de zi a celei dintâi adunări, indiferent de cvorumul
întrunit, luând hotărâri cu majoritatea voturilor exprimate.
(7) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor se
întruneşte ori de câte ori este nevoie pentru a adopta o hotărâre cu privire
la:
a) schimbarea formei juridice a Companiei;
b) mutarea sediului Companiei;
c) schimbarea obiectului de activitate al Companiei;
d) înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare:
sucursale, agenţii, puncte de lucru, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi
fără personalitate juridică;
e) majorarea capitalului social;
f) reducerea capitalului social sau reîntregirea lui
prin emisiune de noi acţiuni, modificarea numărului de acţiuni sau a valorii
nominale a acesteia;
g) fuziunea cu alte societăţi sau divizarea Companiei;
h) dizolvarea anticipată şi lichidarea sau dizolvarea
anticipată a Companiei;
i) conversia acţiunilor nominative în acţiuni la
purtător sau a acţiunilor la purtător în acţiuni nominative;
j) conversia acţiunilor dintr-o categorie în cealaltă;
k) conversia unei categorii de obligaţiuni în altă
categorie sau în acţiuni;
l) emisiunea de obligaţiuni;
m) schimbarea sistemului de administrare a Companiei;
n) participarea la constituirea de noi persoane
juridice ori la asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
o) vânzarea, asocierea în participaţiune, aportul la
capitalul social al unei societăţi comerciale, leasingul imobiliar şi
constituirea uzufructului, având ca obiect activele Companiei,
p) oricare altă modificare a statutului sau oricare
altă hotărâre pentru care este cerută aprobarea adunării generale
extraordinare;
q) contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung,
inclusiv a celor externe;
r) stabilirea competenţelor şi nivelului de contractare
a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale şi a garanţiilor,
inclusiv prin gajarea acţiunilor, potrivit legii.
(8) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale
extraordinare a acţionarilor este necesară, la prima convocare, prezenţa
acţionarilor deţinând cel puţin 51% din numărul total de drepturi de vot, iar
la convocările următoare, prezenţa acţionarilor reprezentând cel puţin o
cincime din numărul total de drepturi de vot.
(9) Hotărârile adunării generale extraordinare a
acţionarilor sunt luate cu majoritatea voturilor deţinute de acţionarii
prezenţi sau reprezentaţi.
(10) Decizia de modificare a obiectului principal de
activitate al Companiei, de reducere sau majorare a capitalului social, de
schimbare a formei juridice, de fuziune, divizare sau de dizolvare a Companiei
se ia cu o majoritate de cel puţin două treimi din drepturile de vot deţinute
de acţionarii prezenţi sau reprezentaţi.
ARTICOLUL 15
Convocarea adunării generale a acţionarilor
(1) Adunarea generală ordinară şi extraordinară a
acţionarilor se convoacă de către consiliul de administraţie, ori de câte ori
va fi nevoie, în conformitate cu prevederile prezentului statut.
(2) Adunarea generală ordinară se întruneşte cel puţin
o dată pe an, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
(3) Adunarea generală ordinară şi/sau extraordinară a
acţionarilor va fi convocată de îndată, de către consiliul de administraţie, la
cererea acţionarilor reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din
capitalul social, dacă cererea cuprinde dispoziţii ce intră în atribuţiile
adunării. Adunarea generală a acţionarilor va fi convocată în termen de cel
mult 30 de zile şi se va întruni în termen de cel mult 60 de zile de la data
primirii cererii. In cazul în care consiliul de administraţie nu convoacă
adunarea generală a acţionarilor, instanţa de la sediul Companiei, cu citarea
consiliului de administraţie, va putea autoriza convocarea adunării generale de
către acţionarii care au formulat cererea. Prin aceeaşi încheiere instanţa
aprobă ordinea de zi, stabileşte data de referinţă, data ţinerii adunării
generale şi, dintre acţionari, persoana care o va prezida.
(4) Termenul de întrunire, atât pentru adunările
generale ordinare, cât şi extraordinare, nu poate fi mai mic de 30 de zile de
la data publicării convocării în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(5) Convocarea se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, şi în unul dintre ziarele de largă răspândire din
localitatea în care se află sediul social al Companiei sau din cea mai
apropiată localitate.
(6) Convocarea va cuprinde denumirea emitentului, data
adunării generale, ora de începere a adunării generale, locul de desfăşurare a
adunării generale, data de referinţă, ordinea de zi, cu menţionarea explicită a
tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterii; data-limită până la care
se pot depune candidaturile, în cazul în care pe ordinea de zi este înscrisă
alegerea administratorilor, modalitatea de distribuire a documentelor şi
informaţiilor referitoare la problemele incluse pe ordinea de zi a adunării
generale, precum şi data începând cu care acestea vor fi disponibile,
modalitatea de obţinere a formularului de procură specială pentru reprezentare
în adunarea generală a acţionarilor, data-limită şi locul unde vor fi
depuse/primite procurile speciale, propunerea privind data de înregistrare.
Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Când pe
ordinea de zi figurează numirea membrilor consiliului de administraţie, în
convocare se va menţiona că lista cuprinzând informaţii cu privire la numele,
localitatea de domiciliu şi calificarea profesională a persoanelor propuse
pentru funcţia de administrator se află la dispoziţia acţionarilor, putând fi
consultată şi completată de aceştia. Data de referinţă este ulterioară cu cel
puţin 4 (patru) zile lucrătoare datei de publicare în presă a convocatorului
adunării generale şi este anterioară datei-limită până la care se pot
depune/expedia către Companie procurile speciale.
(7) Adunarea generală a acţionarilor se întruneşte la
sediul social al Companiei sau în alt loc indicat în convocare.
(8) Prin excepţie, acţionarii reprezentând întregul
capital social vor putea, dacă niciunul dintre ei nu se opune, să ţină adunarea
generală şi să ia orice hotărâre de competenţa adunării, fără respectarea
formalităţilor cerute pentru convocarea ei.
ARTICOLUL 16
Organizare
(1) Adunările generale ale acţionarilor vor fi
prezidate de preşedintele consiliului de administraţie sau de persoana care îi
ţine locul, în temeiul unei împuterniciri speciale, care deschide şedinţa
respectivă în ziua şi la ora arătate în convocare.
(2) Pe perioada în care statul român este acţionar
majoritar, reprezentanţii acestuia în adunarea generală a acţionarilor vor
nominaliza în consiliul de administraţie specialişti din cadrul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi unul din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice.
(3) Adunarea generală a acţionarilor va alege, dintre
acţionarii prezenţi, 1 până la 3 secretari, care vor verifica lista de prezenţă
a acţionarilor, indicând capitalul social pe care îl reprezintă fiecare,
procesul-verbal întocmit de secretarul tehnic pentru constatarea numărului
acţiunilor depuse şi îndeplinirea tuturor formalităţilor cerute de lege şi de prezentul
statut pentru ţinerea adunării generale.
(4) Procesul-verbal, semnat de preşedinte şi de
secretari, va constata îndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul
adunării generale, acţionarii prezenţi, numărul acţiunilor, dezbaterile în
rezumat, hotărârile luate, iar la cererea acţionarilor, declaraţiile făcute de
ei în şedinţă. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare,
precum şi listele de prezenţă a acţionarilor.
(5) Preşedintele consiliului de administraţie va putea
desemna, dintre angajaţii Companiei, unul sau mai mulţi secretari tehnici, care
să îndeplinească atribuţiile ce le revin în conformitate cu prevederile legale
(6) Şedinţele adunărilor generale ordinare şi
extraordinare ale acţionarilor pot fi înregistrate atât audio, cât şi video.
(7) Procesul-verbal se trece în registrul adunărilor
generale. La şedinţele ordinare şi extraordinare ale adunării generale a
acţionarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu
personalul Companiei, pot fi invitaţi şi reprezentanţii salariaţilor.
(8) In înştiinţarea privind prima convocare a adunării
generale a acţionarilor se vor putea fixa ziua şi ora pentru cea de-a doua
adunare generală, când cea dintâi nu s-ar putea ţine. A doua adunare nu se
poate însă întruni în chiar ziua fixată pentru cea dintâi adunare.
(9) In situaţia în care ziua pentru a doua adunare
generală nu este menţionată în înştiinţarea publicată pentru prima adunare,
termenul prevăzut la art. 15 alin. (4) va putea fi redus la 8 zile.
(10) Acţionarii reprezentând întregul capital social
vor putea, dacă niciunul dintre ei nu se opune, să ţină o adunare generală şi
să ia orice hotărâre de competenţa adunării, fără respectarea formalităţilor
cerute pentru convocarea ei.
(11) Acţiunea în răspundere contra administratorilor,
auditorului financiar şi directorilor cu atribuţii delegate aparţine adunării
generale a acţionarilor, care va decide cu majoritatea voturilor exprimate în
adunarea generală respectivă. Hotărârea va putea fi luată chiar dacă problema
răspunderii acestora nu figurează în ordinea de zi. Adunarea desemnează cu
aceeaşi majoritate persoana însărcinată să exercite acţiunea în justiţie.
ARTICOLUL 17
Exercitarea dreptului de vot
(1) Orice acţiune plătită dă dreptul la un vot în
adunarea generală a acţionarilor.
(2) Hotărârile adunării generale a acţionarilor se
iau, de regulă, prin vot deschis.
(3) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea
membrilor consiliului de administraţie, a cenzorilor şi auditorului financiar şi
revocarea lor, precum şi pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea
membrilor organelor de administrare, de conducere şi de control ale Companiei.
(4) La propunerea persoanei care prezidează adunarea
generală a acţionarilor sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi,
care deţin cel puţin o pătrime din capitalul social, se va putea decide ca
votul să fie secret.
(5) Pentru a fi opozabile terţilor, hotărârile
adunărilor generale se depun în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului
spre a fi menţionate în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a. Hotărârile se vor publica, după caz, în acelaşi termen şi pe
pagina de internet a Companiei. Ele nu vor putea fi executate înainte de
ducerea la îndeplinire a formalităţilor prevăzute mai sus.
(6) Hotărârile luate de adunările generale ale
acţionarilor în limitele legii şi ale prezentului statut sunt obligatorii chiar
şi pentru acţionarii absenţi, nereprezentaţi, care s-au abţinut de la vot sau
care au votat împotrivă.
(7) Acţionarii care nu au votat în favoarea unei
hotărâri a adunării generale care priveşte schimbarea obiectului principal de
activitate, mutarea sediului social al Companiei în străinătate, schimbarea
formei juridice a Companiei sau fuziunea ori divizarea Companiei au dreptul de
a se retrage din Companie şi de a solicita acesteia cumpărarea acţiunilor lor
la o valoare medie determinată de către un expert autorizat independent, numit
de judecătorul-delegat, la cererea consiliului de administraţie, prin folosirea
a cel puţin două metode de evaluare recunoscute de legislaţia în vigoare la
data evaluării, costurile de evaluare urmând a fi suportate de Companie.
(8) Acţionarii pot participa şi vota în adunarea
generală fie personal, fie prin reprezentare, în baza unei împuterniciri
acordate pentru respectiva adunare generală, în conformitate cu legislaţia
pieţei de capital. Acţionarii Companiei pot fi reprezentaţi în cadrul
adunărilor generale de către o singură persoană îndreptăţită să exercite
dreptul de vot.
(9) Imputernicirile vor fi depuse la Companie, în
original, cu 48 de ore înainte de adunare, sub sancţiunea pierderii
exerciţiului dreptului de vot în acea adunare. Imputernicirile vor fi reţinute
de Companie, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
(10) Membrii consiliului de administraţie, directorii
cu sau fără atribuţii delegate de consiliul de administraţie ori funcţionarii
Companiei nu îi pot reprezenta pe acţionari, sub sancţiunea nulităţii
hotărârii, dacă, fără votul acestora, nu s-ar fi obţinut majoritatea cerută.
(11) Acţionarii care nu au capacitate de exerciţiu,
precum şi persoanele juridice pot fi reprezentaţi/reprezentate prin
reprezentanţii lor legali care, la rândul lor, pot da altor persoane
împuternicire pentru respectiva adunare generală.
CAPITOLUL V
Consiliul de administraţie
ARTICOLUL 18
Organizare
(1) Compania este administrată de către un consiliu de
administraţie format din 9 (nouă) administratori, aceştia fiind aleşi de
adunarea generală ordinară a acţionarilor pe o perioadă de 4 (patru) ani, cu
posibilitatea de a fi realeşi. Consiliul de administraţie este condus de către
un preşedinte care este şi directorul general al Companiei.
(2) Membrii consiliului de administraţie pot fi aleşi
prin utilizarea metodei votului cumulativ, în condiţiile legii, iar pe perioada
cât statul român este acţionar majoritar, reprezentanţii acestuia în adunarea
generală a acţionarilor vor aproba consiliul de administraţie compus din
specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi un
specialist din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, desemnaţi prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Pentru ca numirea unui administrator să fie
valabilă din punct de vedere juridic, persoana numită trebuie să o accepte în
mod expres, în scris.
(4) Membrii consiliului de administraţie au obligaţia
de a-şi exercita mandatul cu prudenţa şi diligenta unui bun administrator, cu
loialitate, în interesul Companiei şi nu au voie să divulge informaţii
confidenţiale şi secrete de afaceri ale Companiei.
(5) Administratorii pot avea calitatea de acţionar.
(6) In caz de vacanţă a unuia sau a mai multor posturi
de administrator, consiliul de administraţie - deliberând în prezenţa a două
treimi din numărul membrilor acestuia şi cu majoritatea membrilor prezenţi -
procedează la numirea unor administratori provizorii, până la întrunirea
adunării generale ordinare a acţionarilor. Dacă vacanţa mai multor posturi de
administrator determină scăderea numărului administratorilor sub minimul legal,
administratorii rămaşi convoacă de îndată adunarea generală ordinară a
acţionarilor, pentru a completa numărul de membri ai consiliului de
administraţie.
(7) Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul
social al Companiei ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată la 3
luni.
(8) Convocarea consiliului de administraţie va fi
făcută de către preşedintele consiliului de administraţie, care va stabili
ordinea de zi, va veghea asupra informării adecvate a membrilor consiliului de
administraţie cu privire la punctele aflate pe ordinea de zi şi va prezida
întrunirea. In lipsa preşedintelui, întrunirea consiliului de administraţie va
fi prezidată de către vicepreşedintele consiliului de administraţie, ales de acesta.
Consiliul de administraţie mai poate fi convocat la cererea motivată a cel
puţin 2 dintre membrii săi sau a directorului general. In acest caz, ordinea de
zi este stabilită de către autorii cererii. Preşedintele consiliului de
administraţie este obligat să dea curs unei astfel de cereri. Convocarea pentru
întrunirea consiliului de administraţie va fi transmisă administratorilor cu 7
zile înainte de data întrunirii sau în alt termen, stabilit prin decizie a
consiliului de administraţie. Convocarea va cuprinde locul, data, ora unde se
va ţine şedinţa şi ordinea de zi. Asupra punctelor care nu sunt prevăzute pe
ordinea de zi se pot lua decizii doar în cazuri de urgenţă. In cazul în care pe
ordinea de zi este înscrisă dezbaterea problemelor de interes profesional,
economic, social, cultural sau sportiv, preşedintele consiliului de
administraţie are obligaţia de a invita la aceste discuţii reprezentantul
desemnat din partea sindicatului Companiei sau pe cel al salariaţilor.
(9) Membrii consiliului de administraţie pot fi
reprezentaţi la întrunirile acestuia doar de către alţi membri ai săi. Un
membru prezent poate reprezenta un singur membru absent.
(10) Preşedintele consiliului de administraţie numeşte
un secretar fie dintre membri consiliului de administraţie, fie din afara
acestuia.
(11) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară
prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor consiliului de
administraţie.
(12) Deciziile consiliului de administraţie vor fi
luate cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi.
(13) Preşedintele consiliului de administraţie nu
beneficiază de vot decisiv în caz de paritate de voturi, în cazul deţinerii
cumulative a funcţiei de preşedinte al consiliului de administraţie cu aceea de
director general, propunerea supusă votului considerându-se respinsă în această
situaţie.
(14) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc
conform ordinii de zi stabilite şi comunicate de preşedinte cu cel puţin 7 zile
înainte de data ţinerii şedinţei.
(15) Dezbaterile se consemnează în procesul-verbal al
şedinţei, care se scrie într-un registru, sigilat şi parafat de preşedintele
consiliului de administraţie.
(16) Şedinţele consiliului de administraţie pot fi
înregistrate atât audio, cât şi video.
(17) Procesul-verbal se semnează de către preşedintele
de şedinţă şi de către toţi membrii consiliului de administraţie prezenţi
personal sau prin reprezentant la şedinţă.
(18) Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului
de administraţie redactează decizia, care este semnată de preşedintele sau, în
lipsa acestuia, de vicepreşedintele consiliului de administraţie şi de
secretar.
(19) Consiliul de administraţie este însărcinat cu
îndeplinirea tuturor actelor necesare şi utile pentru realizarea obiectului de
activitate al Companiei, cu excepţia celor rezervate de lege pentru adunarea
generală a acţionarilor.
(20) Informaţiile privind structura acţionariatului
Companiei vor fi puse la dispoziţia acţionarilor şi a oricăror altor
solicitanţi, la cererea şi pe cheltuiala acestora, de către S.C. Depozitarul
Central - S.A. Consiliul de administraţie este obligat să pună la dispoziţia
acţionarilor şi a deţinătorilor de obligaţiuni, în aceleaşi condiţii, registrul
şedinţelor şi deliberărilor adunărilor generale şi registrul obligaţiunilor.
Consiliul de administraţie, la cerere, poate elibera acţionarilor fotocopii de
pe raportul auditorului financiar, precum şi de pe alte documente prevăzute de
lege.
(21) Membrii consiliului de administraţie sunt solidar
răspunzători faţă de Companie pentru îndeplinirea tuturor obligaţiilor cu
privire la organizarea, conducerea si gestionarea activităţii Companiei.
Consiliul de administraţie răspunde faţă de Companie pentru actele îndeplinite
de către directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de conducere sau de
către personalul încadrat, când dauna nu s-ar fi produs dacă ar fi exercitat
supravegherea impusă de îndatoririle ce îi revin potrivit legii.
(22) Administratorii Companiei - membrii consiliului
de administraţie sunt solidar răspunzători cu predecesorii lor imediaţi dacă,
având cunoştinţă de neregulile săvârşite de aceştia, nu le denunţă auditorului
financiar. Răspunderea pentru actele săvârşite sau pentru omisiuni nu se
întinde şi la administratorii care au făcut să se constate, în registrul
deciziilor consiliului de administraţie, împotrivirea lor şi au încunoştinţat
despre aceasta în scris auditorul financiar.
(23) In situaţia în care adunarea generală decide să
pornească acţiune în răspundere contra administratorilor, mandatul acestora
încetează de drept de la data adoptării hotărârii şi adunarea generală va
proceda la înlocuirea lor.
(24) Persoana numită în funcţia de administrator
trebuie să fie asigurată pentru răspundere profesională, la un nivel de
asigurare stabilit de adunarea generală a acţionarilor.
(25) Nu pot fi administratori, directori cu atribuţii
delegate de consiliul de administraţie, auditori interni sau reprezentanţi ai
Companiei persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau care au fost
condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals,
înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită, precum şi
pentru infracţiunile prevăzute la art. 143-145 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru
cele prevăzute de art. 2703-2821 din Legea nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare. Dacă ulterior numirii, un administrator este condamnat definitiv
pentru una dintre infracţiunile menţionate mai sus, acesta este decăzut din
dreptul de a îndeplini funcţia de administrator.
(26) Un administrator poate exercita concomitent cel
mult 5 mandate de administrator şi/sau de membru al consiliului de supraveghere
în societăţi pe acţiuni al căror sediu se află pe teritoriul României.
Interdicţia nu se referă la cazurile în care cel ales în consiliul de
administraţie sau în consiliul de supraveghere este proprietar a cel puţin unei
pătrimi din totalul acţiunilor respectivei societăţi comerciale sau este membru
în consiliul de administraţie ori în consiliul de supraveghere al unei
societăţi pe acţiuni ce deţine pătrimea arătată.
(27) Membrii consiliului de administraţie şi
directorii Companiei cărora le-au fost delegate atribuţii de conducere de către
acesta nu vor putea fi, fără autorizarea consiliului de administraţie,
directori, administratori, membri ai directoratului ori ai consiliului de
supraveghere, cenzori sau, după caz, auditori interni ori asociaţi cu
răspundere nelimitată, în alte societăţi concurente sau având acelaşi obiect de
activitate, nici nu pot exercita acelaşi comerţ ori altul concurent, pe cont
propriu sau al altei persoane, sub pedeapsa revocării şi răspunderii pentru
daune.
(28) Consiliul de administraţie reprezintă Compania
în raporturile cu directorii cu atribuţii delegate de consiliul de
administraţie.
(29) Administratorul care are într-o anumită
operaţiune, direct sau indirect, interese contrare intereselor Companiei trebuie
să îi înştiinţeze despre aceasta pe ceilalţi administratori şi pe auditorii
interni şi să nu ia parte la nicio deliberare privitoare la această operaţiune.
Aceeaşi obligaţie o are administratorul în cazul în care, într-o anumită
operaţiune, ştie că sunt interesate soţia, rudele sau afinii săi până la gradul
al patrulea inclusiv. Administratorul care nu a respectat prevederile
prezentului alineat va răspunde de daunele ce au rezultat pentru Companie.
(30) In situaţia în care consiliul de administraţie
constată că, în urma unor pierderi, stabilite prin situaţiile financiare anuale
aprobate conform legii, activul net al Companiei, determinat ca diferenţă între
totalul activelor şi totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puţin de
jumătate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndată
adunarea generală extraordinară pentru a decide dacă se va recurge la
reconstituirea capitalului, limitarea lui la suma rămasă sau dizolvarea
Companiei.
(31) Consiliul de administraţie trebuie să prezinte
auditorului financiar şi auditorilor interni, cu cel puţin 30 de zile înainte
de ziua stabilită pentru şedinţa adunării generale, situaţia financiară anuală
pentru exerciţiul financiar precedent, însoţit de raportul lor şi de
documentele justificative.
(32) Pe durata îndeplinirii mandatului,
administratorii nu pot încheia cu Compania un contract de muncă. In cazul în
care administratorii au fost aleşi dintre salariaţii Companiei, contractul
individual de muncă se suspendă de la data alegerii, pe toată durata
mandatului. Administratorii vor încheia pe durata mandatului şi numai după ce
statul român nu mai este acţionar contracte de administraţie cu Compania, care
vor fi semnate în numele acesteia de către o persoană desemnată de adunarea
generală ordinară a acţionarilor.
(33) Răspunderile şi obligaţiile administratorilor
care formează consiliul de administraţie sunt reglementate de dispoziţiile
Codului comercial şi ale Codului civil, referitoare la mandat, de cele speciale
prevăzute în legea societăţilor comerciale, precum şi de cele cuprinse în
prezentul statut şi în contractul de mandat.
(34) Remuneraţia, remuneraţia suplimentară şi orice
alte avantaje ale membrilor consiliului de administraţie sunt stabilite prin
hotărâre a adunării generale ordinare a acţionarilor.
ARTICOLUL 19
Atribuţii
(1) Consiliul de administraţie are în principal
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) stabileşte direcţiile principale de activitate şi de
dezvoltare ale Companiei;
b) stabileşte politicile contabile şi sistemul de
control financiar, precum şi aprobarea planificării financiare;
c) numeşte şi revocă directorii cu atribuţii delegate
de consiliul de administraţie şi le stabileşte remuneraţia;
d) supraveghează activitatea directorilor cu atribuţii
delegate de consiliul de administraţie;
e) pregăteşte raportul anual, organizarea adunării
generale a acţionarilor şi implementarea hotărârilor acesteia;
f) introduce cerere pentru deschiderea procedurii
insolvenţei Companiei, potrivit Legii nr. 85/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
g) concepe şi aplică strategii şi politici de
dezvoltare a Companiei, stabileşte tactica şi strategia de marketing, precum şi
politica internă şi externă de preţuri şi tarife pentru produsele realizate şi
serviciile prestate de Companie;
h) negociază contractul colectiv de muncă şi
împuterniceşte persoanele care să reprezinte patronatul în această operaţiune;
i) aprobă tarifele percepute pentru activităţile de
bază, în condiţiile legilor în vigoare;
j) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a
Companiei, precum şi regulamentul intern;
k) aprobă structura organizatorică, organigrama
Companiei cu numărul de posturi, normativul de constituire a compartimentelor
funcţionale şi de producţie, stabileşte îndatoririle şi responsabilităţile
acestora;
l) aprobă operaţiunile de încasări şi plăţi potrivit
competenţelor acordate şi prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli
aprobate anual;
m) aprobă introducerea de noi tehnologii şi
modernizarea celor existente;
n) aprobă operaţiunile de cumpărare şi vânzare de
bunuri potrivit competenţelor acordate; aprobă încheierea contractelor de
închiriere (luare sau dare în chirie), aprobă încheierea sau rezilierea
contractelor potrivit competenţelor acordate şi obiectului de activitate, cu
limitarea că actele de dobândire, înstrăinare, schimb sau de constituire în
garanţie a unor active din categoria activelor imobilizate ale Companiei, a
căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, pe durata unui exerciţiu
financiar, 20% din totalul activelor imobilizate, mai puţin creanţele, vor fi
încheiate de consiliul de administraţie numai după aprobarea prealabilă de
către adunarea generală extraordinară a acţionarilor. Inchirierile de active
corporale, pentru o perioadă mai mare de un an, a căror valoare individuală sau
cumulată faţă de acelaşi cocontractant sau persoane implicate ori care
acţionează în mod concertat depăşeşte 20% din valoarea totalului activelor
imobilizate, mai puţin creanţele la data încheierii actului juridic, precum şi
asocierile pe o perioadă mai mare de un an, depăşind aceeaşi valoare, se
aprobă, de asemenea, în prealabil de adunarea generală extraordinară a
acţionarilor;
o) decide cu privire la împrumuturile bancare necesare
desfăşurării activităţii curente a Companiei, la creditele comerciale şi
garanţii, conform competenţelor stabilite de adunarea generală a acţionarilor;
p) organizează controlul pentru asigurarea integrităţii
gestiunii Companiei, aprobă comisiile de inventariere şi de scoatere din
evidenţă a elementelor din patrimoniul Companiei şi aprobă lista de casări a
imobilizărilor corporale ale Companiei;
q) aprobă cheltuielile de protocol peste limită, dacă
este cazul, conform prevederilor legale;
r) aprobă normativele de muncă şi personal, normele
metodologice ce vizează aplicarea prevederilor contractului colectiv de muncă,
instrucţiunile şi procedurile ce privesc asigurarea calităţii şi orice
reglementări interne necesare bunei desfăşurări a activităţii Companiei;
s) propune modificări ale statutului,
t) alege şi revocă vicepreşedintele consiliului de
administraţie;
u) aprobă scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe;
v) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea
generală a acţionarilor;
w) aprobă rapoartele periodice ale compartimentelor de
control din cadrul Companiei;
x) propune adunării generale extraordinare a
acţionarilor reducerea sau majorarea capitalului social;
y) propune adunării generale a acţionarilor fuzionarea,
divizarea, participarea la constituirea de noi persoane juridice sau pentru
asocierea cu alte persoane juridice ori fizice, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
z) propune spre aprobare adunării generale
extraordinare a acţionarilor înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare:
sucursale, agenţii, puncte de lucru, reprezentanţe ori alte asemenea unităţi
fără personalitate juridică.
aa) convoacă adunarea generală a acţionarilor ori de
câte ori este nevoie.
(2) Consiliul de administraţie poate crea comitete
consultative, formate din cel puţin 2 (doi) membri ai consiliului de
administraţie, în condiţiile şi în cazurile prevăzute de lege.
(3) Consiliul de administraţie poate delega atribuţii
de conducere a Companiei, directorilor.
CAPITOLUL VI
Directorii
ARTICOLUL 20
Directorii
(1) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar,
directorul general este numit şi revocat din funcţie prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii şi încheie pe durata mandatului un contract
de mandat, care are ca obiect îndeplinirea unor obiective şi criterii de
performanţă aprobate de adunarea generală a acţionarilor. Contractul de mandat
este încheiat între Companie, reprezentată de consiliul de administraţie, şi
directorul general.
(2) Directorii cu atribuţii delegate de consiliul de
administraţie sunt numiţi şi revocaţi de consiliul de administraţie. Directorii
cu atribuţii delegate de consiliul de administraţie nu pot încheia cu
Compania contracte individuale de muncă pe durata
mandatului. In cazul în care aceştia au fost numiţi dintre salariaţii
Companiei, contractul individual de muncă se suspendă de la data numirii, pe
perioada mandatului. Directorii cu atribuţii delegate de consiliul de
administraţie vor încheia contract de mandat, care va fi semnat de o persoană
desemnată de consiliul de administraţie.
(3) Directorii fără atribuţii delegate de consiliul de
administraţie sunt angajaţi de Companie potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Directorii cu atribuţii delegate de consiliul de
administraţie pot fi dintre administratori sau din afara consiliului de
administraţie.
(5) Consiliul de administraţie poate delega
directorilor atribuţii de conducere a Companiei. Directorul general va
reprezenta Compania în relaţia cu terţii şi în justiţie, conform atribuţiilor
sale.
(6) Pentru ca numirea unui director cu atribuţii
delegate de consiliul de administraţie să fie valabilă din punct de vedere
juridic, persoana numită trebuie să o accepte în mod expres, în scris.
(7) Directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de
către consiliul de administraţie trebuie să fie asiguraţi pentru răspundere
profesională, la un nivel de asigurare stabilit de consiliul de administraţie.
(8) Directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de
către consiliul de administraţie sunt responsabili cu luarea tuturor măsurilor
aferente conducerii Companiei, în limitele obiectului de activitate al
Companiei şi cu respectarea competenţelor exclusive rezervate de lege, de
prezentul statut, precum şi de delegările acordate de consiliul de
administraţie.
(9) Directorul general are în principal următoarele
atribuţii:
a) propune numirea şi, după caz, revocarea
directorilor cu atribuţii delegate de consiliul de administraţie;
b) angajează şi, după caz, concediază, în condiţiile
legii, personalul de execuţie din cadrul Companiei, cu excepţia directorilor cu
atribuţii delegate de consiliul de administraţie;
c) numeşte şi, după caz, revocă directorii unităţilor
Companiei şi celelalte persoane din conducerea compartimentelor Companiei;
d) asigură conducerea operativă a Companiei împreună cu
directorii cu sau fără atribuţii delegate de consiliul de administraţie;
e) reprezintă Compania în relaţiile cu terţii şi
semnează actele ce o angajează faţă de aceştia, pe baza şi în limitele
împuternicirilor date de consiliul de administraţie şi ale celor conferite de
legislaţia în vigoare;
f) prezintă consiliului de administraţie propuneri
privind solicitarea de alocaţii bugetare pentru a fi aprobate de organele
competente;
g) exercită orice atribuţii ce îi revin din
regulamentul de organizare şi funcţionare şi din hotărârile consiliului de
administraţie, precum şi din prevederile legale.
(10) Modul de organizare a activităţii directorilor
cărora le-au fost delegate atribuţii de către consiliul de administraţie va fi
stabilit prin decizie a consiliului de administraţie.
(11) Orice administrator poate solicita directorilor
cărora le-au fost delegate atribuţii de către consiliul de administraţie
informaţii cu privire la conducerea operativă a Companiei. Directorii cărora
le-au fost delegate atribuţii de către consiliul de administraţie au obligaţia
de a informa consiliul de administraţie în mod regulat şi cuprinzător asupra
operaţiunilor întreprinse şi asupra celor avute în vedere.
(12) Acţiunea în răspundere contra directorilor cărora
le-au fost delegate atribuţii de către consiliul de administraţie aparţine
adunării generale a acţionarilor, care va decide cu majoritatea voturilor
exprimate în adunarea generală respectivă. Hotărârea va putea fi luată chiar
dacă problema răspunderii acestora nu figurează în ordinea de zi. Adunarea
desemnează cu aceeaşi majoritate persoana însărcinată să exercite acţiunea în
justiţie. Dacă acţiunea se porneşte împotriva unui director căruia i-au fost delegate
atribuţii de către consiliul de administraţie, acesta este suspendat de drept
din funcţie până la rămânerea definitivă a hotărârii.
CAPITOLUL VII
Gestiunea Companiei
ARTICOLUL 21
Auditul financiar
(1) Situaţiile financiare ale Companiei vor fi elaborate
în conformitate cu prevederile legale aplicabile în vigoare.
(2) Compania, prin adunarea generală ordinară a
acţionarilor, va alege un auditor financiar cu care va încheia un contract de
prestări servicii.
(3) Auditorul financiar va avea în principal
următoarele atribuţii:
a) verifică conformitatea activităţilor din Companie
cu politicile, programele şi managementul acesteia, în conformitate cu
prevederile legale;
b) evaluează gradul de adecvare şi aplicare a
controalelor financiare şi nefinanciare dispuse şi efectuate de către
conducerea Companiei în scopul creşterii eficienţei activităţii acesteia;
c) evaluează gradul de adecvare a datelor/informaţiilor
financiare şi nefinanciare destinate conducerii, pentru cunoaşterea realităţii
din Companie;
d) protejează elementele patrimoniale bilanţiere şi
extrabilanţiere şi identifică metodele de prevenire a fraudelor şi pierderilor
de orice fel.
(4) Auditorul financiar are obligaţia legală de a
întocmi şi de a prezenta adunării generale a acţionarilor un raport cu privire
la situaţiile financiare anuale.
(5) Compania îşi organizează auditul intern potrivit
normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din România.
(6) In cazul în care adunarea generală ordinară
consideră oportun, se vor putea alege 3 cenzori, care vor avea atribuţiile
prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Activitatea Companiei
ARTICOLUL 22
Finanţarea activităţii proprii
Pentru îndeplinirea obiectului de activitate şi în
conformitate cu atribuţiile stabilite, Compania utilizează veniturile proprii
de finanţare, constituite conform legii, credite bancare, alocaţii bugetare şi
alte surse financiare.
ARTICOLUL 23
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se
încheie la data de 31 decembrie a fiecărui an. Primul exerciţiu financiar
începe la data constituirii Companiei.
ARTICOLUL 24
Personalul
(1) Angajarea şi concedierea personalului, cu excepţia
directorilor cu atribuţii delegate de consiliul de administraţie, se fac de
către directorul general, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a
cotelor de asigurări sociale, precum şi a altor obligaţii faţă de bugetul de
stat se va face potrivit legii.
(3) Drepturile şi obligaţiile personalului Companiei
se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin
regulamentul intern.
(4) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de
personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă sau de consiliul de
administraţie pentru personalul numit de acesta.
(5) Pentru luarea unor decizii complexe, directorul
general poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din
diferite sectoare de activitate, în condiţiile legii.
ARTICOLUL 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile
legii, regimul de amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 26
Evidenţa contabilă şi situaţiile financiare
(1) Compania asigură organizarea şi conducerea
contabilităţii proprii.
(2) Răspunderea pentru neîndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la alin. (1) revine administratorilor Companiei.
(3) In cazul în care contabilitatea este condusă pe
bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau
juridice, autorizate potrivit legii, membri ai Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România, răspunderea pentru conducerea
contabilităţii revine acestora, potrivit legii şi prevederilor contractuale.
(4) Organizarea şi conducerea contabilităţii se vor
efectua în condiţiile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi ale
celorlalte acte normative în domeniu.
(5) Compania va întocmi situaţiile financiare anuale,
repartizarea profitului făcându-se conform hotărârii adunării generale ordinare
a acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(6) Situaţiile financiare anuale vor fi supuse
aprobării adunării generale, fiind însoţite de raportul consiliului de
administraţie, de raportul auditorului financiar şi de documente justificative
ale acestora. După aprobarea de către adunarea generală, aceste situaţii
financiare anuale, însoţite de procesul-verbal al şedinţei adunării generale,
vor fi depuse la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Galaţi,
prin grija consiliului de administraţie, în termen de 15 zile de la data
şedinţei adunării generale.
ARTICOLUL 27
Repartizarea profitului
(1) Profitul Companiei rămas după plata impozitului pe
profit va fi repartizat conform hotărârii adunării generale ordinare a
acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Compania îşi constituie fond de rezervă şi alte
fonduri în condiţiile legii.
(3) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face
de către Companie, în condiţiile legii, după aprobarea situaţiilor financiare
anuale de către adunarea generală a acţionarilor.
(4) In cazul înregistrării de pierderi, adunarea
generală a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotărî în consecinţă.
(5) Suportarea pierderilor de către acţionari se va
face proporţional cu aportul la capitalul social şi în limita capitalului
social subscris.
ARTICOLUL 28
Registrele Companiei
Compania ţine, prin grija consiliului de administraţie,
respectiv a auditorului intern, registrele prevăzute de lege, cu excepţia
registrului acţionarilor, care va fi ţinut prin grija Societăţii Comerciale
„Depozitarul Central" - S.A., după admiterea la tranzacţionare.
CAPITOLUL IX
Asocierea, modificarea formei juridice, dizolvarea,
lichidarea şi litigiile Companiei
ARTICOLUL 29
Asocierea
Compania poate încheia contracte de asociere cu
persoane juridice sau fizice, cu sau fără constituirea de noi persoane
juridice, în condiţiile legii.
ARTICOLUL 30
Modificarea formei juridice
Compania îşi poate modifica forma juridică prin
hotărâre a adunării generale extraordinare a acţionarilor.
ARTICOLUL 31
Dizolvarea
(1) Următoarele situaţii conduc la dizolvarea
Companiei:
a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
b) declararea nulităţii Companiei;
c) falimentul Companiei;
d) hotărârea adunării generale a acţionarilor;
e) hotărârea tribunalului, la cererea oricărui
acţionar, pentru motive temeinice, precum neînţelegerile grave dintre
acţionari, care împiedică funcţionarea Companiei;
f) în urma pierderilor, dacă valoarea activului net,
determinată ca diferenţă între totalul activelor şi datoriile Companiei, ajunge
să reprezinte mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris şi
dacă, cel târziu până la încheierea exerciţiului financiar ulterior celui în
care au fost constatate pierderile, adunarea generală a acţionarilor nu
procedează la reducerea capitalului social cu suma cel puţin egală cu cea a
pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve sau la reconstituirea
activului net al Companiei până la nivelul unei valori cel puţin egale cu
jumătate din capitalul social subscris;
g) când capitalul social se reduce sub minimul legal,
dacă valoarea sa nu este adusă la un nivel cel puţin egal cu minimul legal prin
adoptarea unei hotărâri de majorare de capital în acelaşi timp cu hotărârea de
reducere a capitalului;
h) când numărul acţionarilor scade sub minimul legal
pentru o perioadă mai mare de 9 luni;
i) alte cauze prevăzute de lege sau de prezentul
statut.
(2) Dizolvarea Companiei trebuie să fie înscrisă la
oficiul registrului comerţului şi publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a.
ARTICOLUL 32
Lichidarea
(1) Dizolvarea Companiei are ca efect deschiderea
procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Companiei şi repartizarea patrimoniului
se fac în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 33
Litigiile
Litigiile de orice fel apărute între Companie şi
acţionarii săi se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 34
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Prevederile prezentului statut se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Codului comercial, iar pe perioada în care statul este acţionar
majoritar, şi cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2008
privind măsuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, cu
modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 35
Dispoziţii tranzitorii şi finale
(1) Prevederile din prezentul statut cărora le sunt
aplicabile dispoziţiile legislaţiei care reglementează piaţa de capital vor
intra în vigoare odată cu admiterea la tranzacţionare a acţiunilor Companiei în
cadrul Bursei de Valori Bucureşti.
(2) De la data admiterii la tranzacţionare a acţiunilor
în cadrul Bursei de Valori Bucureşti, prevederile prezentului statut se
completează cu dispoziţiile Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu
valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare
nr. 23/2006.
(3) Până la admiterea la tranzacţionare a acţiunilor
emise de Companie, registrul acţionarilor Companiei va fi ţinut prin grija
consiliului de administraţie. După admiterea la tranzacţionare a acţiunilor
Companiei, registrul acţionarilor va fi ţinut de Societatea Comercială „Depozitarul
Central" - S.A., cu respectarea legislaţiei pieţei de capital şi a
prezentului statut.
(4) Prezentul statut poate fi modificat prin hotărâre a
adunării generale extraordinare a acţionarilor.