HOTARARE Nr. 694 din 7 octombrie 1994
privind infiintarea Societatii Comerciale "Calcarul" - S.A. prin
reorganizarea unei subunitati din cadrul Regiei Autonome a Plumbului si
Zincului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 4 noiembrie 1994
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza, prin reorganizarea subunitatii Cariera Pojorata a
Sucursalei miniere Gura Humorului din cadrul Regiei Autonome a Plumbului si
Zincului, Societatea Comerciala "Calcarul" - S.A., persoana juridica
cu capital integral de stat, cu sediul in comuna Pojorata, judetul Suceava, cu
obiectul de activitate si capitalul social prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Societatea Comerciala "Calcarul" - S.A. se va organiza si va
functiona in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu statutul
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3
Capitalul social initial se constituie prin preluarea, pe baza de protocol,
a activului si pasivului subunitatii, Cariera Pojorata a Sucursalei miniere
Gura Humorului din cadrul Regiei Autonome a Plumbului si Zincului, potrivit
bilantului incheiat la data de 31 decembrie 1993, si va fi reactualizat in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 500/1994.
Art. 4
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului se reorganizeaza potrivit
prevederilor regulamentului de organizare si functionare cuprins in anexa nr.
3.
Art. 5
Hotararea Guvernului nr. 1285/1990 privind infiintarea Regiei Autonome a
Plumbului si Zincului se modifica corespunzator prevederilor prezentei
hotarari.
Art. 6
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
ANEXA 1
Societatea comerciala pe actiuni care se infiinteaza
___________________________________________________________________________
Nr. Denumirea societatii Sediul Valoarea Subunitatea
crt. comerciale pe actiuni principal capitalului care se
care se infiinteaza social, reorganizeaza
din care:
mijloace fixe
la valoarea
ramasa
mijloace
circulante
(mii lei)
___________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala Comuna 199.937 Cariera Pojorata a
"Calcarul" - S.A. Pojorata, 145.554 Sucursalei
miniere
judetul ------- Gura Humorului
Suceava 54.383
Obiectul de activitate al societatii:
- gestionarea rezervelor de calcar incredintate;
- exploatarea si prepararea calcarului;
- comercializarea calcarului preparat la diversi agenti economici
beneficiari;
- transportul productiei si servicii de transport;
- lucrari de constructii, montaje pentru lucrarile miniere necesare
obiectului propriu de activitate;
- confectii metalice, piese de schimb, lucrari de reparatii;
- transport de marfuri diverse;
- prestari servicii, lucrari auxiliare necesare productiei.
___________________________________________________________________________
ANEXA 2
STATUTUL
Societatii Comerciale "Calcarul" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii comerciale
Denumirea societatii este Societatea Comerciala "Calcarul" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul
social si de numarul de inregistrare in Registrul comertului.
Art. 2
Forma juridica a societatii comerciale
Societatea Comerciala "Calcarul" - S.A. este persoana juridica
romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii comerciale
Sediul societatii comerciale este in Romania, comuna Pojorata, judetul
Suceava. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din Romania pe
baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si in strainatate.
Art. 4
Durata societatii comerciale
Durata societatii comerciale este nelimitata, cu incepere de la data
inregistrarii la Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii comerciale
Art. 5
Scopul societatii comerciale este efectuarea, cu respectarea legislatiei
romane, de acte de comert corespunzatoare obiectului de activitate aprobat prin
prezentul statut, in conditii de eficienta.
Art. 6
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al societatii comerciale este:
- gestionarea rezervelor de calcar incredintate;
- exploatarea si prepararea calcarului;
- comercializarea calcarului preparat la diversi agenti economici
beneficiari;
- transportul productiei si servicii de transport;
- lucrari de constructii, montaje pentru lucrarile miniere necesare
obiectului propriu de activitate;
- confectii metalice, piese de schimb, lucrari de reparatii;
- transport de marfuri diverse;
- prestari servicii, lucrari auxiliare necesare productiei.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 199,937 milioane lei,
impartit in 19.993 actiuni nominative in valoare nominala de 10.000 lei
fiecare, in intregime subscrise de actionar.
Capitalul social initial impartit in actiuni nominative de 10.000 lei
fiecare este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic, si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii comerciale vor cuprinde toate
elementele prevazute de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari potrivit legii confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea, de drept, la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din profitul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se face
in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa in cel putin doua ziare de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii comerciale si numarul de
posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si
de productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabilesc remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) aleg directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabilesc salarizarea personalului angajat in functie de studii si munca
efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazuta de
lege;
e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de
administratie, a directorului general si a membrilor comisiei de cenzori, in
conformitate cu prevederile legii;
f) stabilesc bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea profitului conform legii;
h) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale
si agentii;
j) hotarasc cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotarasc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotarasc cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia
mediului, relatiile cu clientii;
n) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de
administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru paguba pricinuita
societatii;
o) hotarasc in orice alte probleme privind societatea.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de vicepresedinte, pe baza imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea bilantului si a
contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii comerciale.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul
din ziarele de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul
societatii sau din cea mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor adunarii.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc indicat in convocare.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari,
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte, desemnat de
presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, un secretar care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor generale se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Pana la aplicarea prevederilor art. 39 din Legea privatizarii societatilor
comerciale nr. 58/1991, interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de
doi imputerniciti mandatati de Ministerul Finantelor si un imputernicit
mandatat de Ministerul Industriilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea comerciala este administrata de catre consiliul de administratie
compus din cinci administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe noi perioade de 4 ani,
care pot avea calitatea de actionar.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
La prima sedinta consiliul de administratie alege dintre membrii sai un
presedinte si un vicepresedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de
vicepresedinte. Presedintele numeste un secretar, fie dintre membrii
consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Cel ce reprezinta societatea semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si a comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii ei vor putea fi
revocati prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, nu pot fi fondatori, precum si
cele care, personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat, cu acelasi profil, sau cu care sunt in relatii comerciale
directe.
Nu pot fi directori ai societatii persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990,
nu pot fi fondatori sau administratori.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii
comerciale pe compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri, potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum
si proiectul de program de activitate si proiectul de buget al societatii pe
anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Gestiunea societatii
Art. 20
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii comerciale este controlata de actionari si de comisia
de cenzori, formata din trei membri, care trebuie sa fie asociati, cu exceptia
cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea inventarului,
a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de administratie asupra
conturilor societatii, a bilantului si a contului de profit si pierderi,
prezentand adunarii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori
de cate ori considera necesar, pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 penultimul alineat din prezentul statut, precum si cei care
sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea sau sotii administratorilor, cei
care primesc, sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzor, un
salariu sau o remuneratie de la administratori sau de la societate.
CAP. 7
Activitatea societatii
Art. 21
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii societatii.
Art. 22
Personalul societatii comerciale
Personalul de conducere al societatii comerciale si cenzorii sunt alesi de
adunarea generala a actionarilor. In perioada cat statul este actionar unic,
personalul de conducere si cenzorii vor fi numiti de imputernicitii mandatati
sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii.
Salarizarea se face conform legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale
se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sunt stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii.
Nu pot fi directori ai societatii persoanele care, potrivit Legii nr.
31/1990, nu pot fi fondatori sau administratori.
Art. 23
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 24
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea comerciala va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual
bilantul si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 25
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii comerciale se stabileste pe baza bilantului aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
Din profitul societatii ramas dupa plata impozitelor pe profit se pot
constitui fonduri conform legii.
Societatea isi constituie fond de rezerva si alte fonduri, in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de societate, in
conditiile legii, in cel mult doua luni de la aprobarea bilantului de catre
adunarea generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul lor la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 26
Registrele societatii comerciale
Societatea comerciala tine registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 27
Modificarea formei juridice
Societatea comerciala va putea fi transformata in alta forma de societate
prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 28
Dizolvarea societatii comerciale
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii comerciale:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii trebuie sa fie inscrisa in Registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 29
Lichidarea societatii comerciale
In caz de dizolvare, societatea comerciala va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 30
Litigii
Litigiile de orice fel aparute intre societati comerciale si persoane
fizice sau juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun.
Pentru solutionarea litigiilor dintre ele, societatile comerciale pot apela
si la arbitraj.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.
ANEXA 3
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Regiei Autonome a Plumbului si Zincului
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului este persoana juridica si
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Activitatea acesteia se desfasoara pe baza prezentului regulament si a
legislatiei in vigoare.
Art. 2
Sediul central al Regiei Autonome a Plumbului si Zincului este in
municipiul Baia Mare, Piata Revolutiei nr. 1, judetul Maramures.
Regia autonoma are in structura sa subunitatile mentionate in anexa la
prezentul regulament.
Aceste subunitati, necesare realizarii obiectului de activitate, nu au
personalitate juridica, au autonomie limitata, iar relatiile dintre ele si
regia autonoma, cat si modalitatea de constituire sunt reglementate de
prezentul regulament.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului are ca obiect de activitate:
gestionarea si protectia zacamintelor de minereuri si substante nemetalifere
din perimetrele incredintate spre exploatare: extractia minereurilor,
prepararea si comercializarea sub forma de concentrate a metalelor cuprifere,
feroase, polimetalice, sub forma de concentrate si lingouri a metalelor
auro-argentifere; extractia si comercializarea produselor nemetalifere;
executarea de lucrari de cercetare geologica si tehnologica in extinderea
perimetrelor in exploatare si pentru cresterea gradului de cunoastere a celor
existente; executarea de lucrari pentru mentinerea si dezvoltarea capacitatilor
existente, precum si pentru deschiderea de noi campuri miniere; studii,
proiecte si documentatii, perfectionarea personalului in activitatea proprie;
productia de piese de schimb pentru intretinerea utilajelor din mine, cariere
si uzine de preparare, actiuni de import-export, inclusiv sistem barter si
valorificarea produselor importate; actiuni de cooperare economica
internationala; efectuarea de transporturi auto tehnologice si uzinale si pe
calea ferata, transporturi de marfa, de persoane si speciale in domeniul sau de
activitate; pregatirea si perfectionarea pregatirii personalului din activitatea
proprie; asigurarea mesei calde si cazarea personalului prin unitati proprii;
activitati privind asigurarea conditiilor socioprofesionale, profilaxia
imbolnavirilor profesionale si pentru protectia mediului.
Art. 4
Modificarea obiectului de activitate al Regiei Autonome a Plumbului si
Zincului se face numai prin hotarare a Guvernului.
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului nu poate desfasura alte activitati
in afara celor mentionate in art. 3.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului are, la data de 31 decembrie 1993,
un patrimoniu in valoare de 98.902.523 mii lei, din care 65.551.193 mii lei
mijloace fixe la valoarea ramasa si 33.351.330 mii lei mijloace circulante.
Art. 6
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului administreaza bunurile publice
incredintate, cu diligenta unui bun proprietar.
Bunurile proprietate publica sunt inalienabile si nu se afla in circuitul
civil, potrivit legii, si se vor evidentia in mod distinct in patrimoniul regiei
autonome. Aceste bunuri pot fi concesionate sau inchiriate in conditiile legii.
Crearea de noi bunuri publice, precum si dezafectarea unor asemenea bunuri
se pot face cu aprobarea Guvernului.
In exercitarea dreptului de proprietate, regia autonoma poseda, foloseste
si dispune, in conditiile legii, de bunurile aflate in patrimoniul sau, altele
decat cele publice, in scopul realizarii obiectului sau de activitate si
beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora.
Patrimoniul regiei autonome poate fi micsorat, respectiv marit, prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Structura regiei autonome
Art. 7
Structura organizatorica a Regiei Autonome a Plumbului si Zincului se
aproba de consiliul de administratie, la propunerea directorului general.
Consiliul de administratie poate aproba si infiintarea altor subunitati in
structura regiei.
De asemenea, consiliul de administratie stabileste relatiile dintre
subunitatile aflate in structura regiei autonome, precum si relatiile acestora
cu tertii si le poate acorda imputernicire de reprezentare, in numele regiei,
in domeniile tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic,
precum si in alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia.
Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome si
structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administratie.
Art. 8
Prin delegare de competenta, unitatile din structura regiei autonome au
atributiile stabilite de catre consiliul de administratie, cu urmatoarele
limitari:
- nu pot incheia direct operatiuni financiare pentru obtinerea de subventii
de la bugetul statului;
- nu pot efectua operatiuni de comert exterior.
Unitatile din structura regiei autonome raspund in fata consiliului de
administratie de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si
competentelor incredintate de acesta prin hotarari si decizii de imputernicire.
Art. 9
Regia Autonoma a Plumbului si Zincului are in structura directii, servicii,
birouri si compartimente.
Normele de structura si organele de conducere pentru directii, servicii,
birouri si compartimente se stabilesc de catre consiliul de administratie.
Art. 10
Atributiile si responsabilitatile directiilor, serviciilor, birourilor si
compartimentelor din structura regiei autonome se stabilesc prin regulament
aprobat de consiliul de administratie.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 11
Conducerea Regiei Autonome a Plumbului si Zincului revine consiliului de
administratie, al carui presedinte este directorul general al regiei.
Activitatea curenta a regiei autonome este condusa de directorul general,
numit pe baza de concurs de ministerul de resort.
Relatiile dintre Ministerul Industriilor, ca reprezentant al statului prin
care acesta isi exercita prerogativele in domeniul de activitate al regiei
autonome, si directorul general al regiei se stabilesc prin contract de
management.
Art. 12
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
industriilor, pe o perioada de 4 ani, iar jumatate din numarul membrilor pot fi
inlocuiti pe motive intemeiate la 2 ani. Prin ordin al ministrului industriilor
vor fi desemnati presedintele si un vicepresedinte.
Managerul - directorul general al regiei autonome poate propune
ministerului de resort inlocuirea unor membri ai consiliului de administratie
ce desfasoara o activitate necorespunzatoare.
Consiliul de administratie este compus din noua persoane, dupa cum urmeaza:
- directorul general al regiei autonome - presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Industriilor;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi specializati in domeniul de
activitate al regiei, dintre care unul va fi desemnat in calitate de
vicepresedinte.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie:
a) se numesc in conformitate cu prevederile art. 12;
b) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau unitatea de la care
provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
c) sunt platiti, pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate, cu o
indemnizatie stabilita de consiliul de administratie. Limita maxima a
indemnizatiei se stabileste de ministrul industriilor.
Acestia nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie
sau participa la societati comerciale cu care regia autonoma intretine relatii
de afaceri sau are interese contrare.
Nu pot fi membri in consiliul de administratie persoanelor care, potrivit
legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz
de incredere, fals si uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa,
dare sau luare de mita, precum si pentru alte infractiuni de aceeasi natura.
Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care, personal ori sotul, rudele sau afinii pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societati comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare si a legislatiei in vigoare si hotaraste in
problemele privind activitatea regiei autonome, cu exceptia celor care,
potrivit legii, sunt date in competenta managerului.
Consiliul de administratie se intruneste lunar si ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor
sai.
El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 2/3 din
numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 5 zile
inainte de data tinerii sedintei.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie intr-un
registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de catre membrii prezenti ai consiliului de
administratie.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, regia autonoma este reprezentata de catre
directorul general sau, in lipsa lui, de catre un director executiv.
Cel care reprezinta regia autonoma semneaza actele care o angajeaza fata de
terti.
Consiliul de administratie va putea exercita orice act care este legat de
administrarea regiei autonome.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea regiei autonome, in interesul acesteia, in limitele
prevederile legale si ale drepturilor ce li se confera.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de regia autonoma pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru
greseli in administrarea regiei.
In astfel de situatii, ei pot fi revocati prin ordin al ministrului
industriilor.
Art. 15
Atributiile, raspunderile si competentele consiliului de administratie sunt
urmatoarele:
15.1. asigura elaborarea bugetelor de venituri si cheltuieli anuale, precum
si fundamentarea acestora pe fiecare capitol, si le depune la Ministerul
Industriilor in vederea aprobarii prin hotarare a Guvernului;
15.2. raspunde de executia veniturilor si cheltuielilor, influenteaza
asupra factorilor care le determina, in vederea cresterii productivitatii si
eficientei economice si raporteaza trimestrial ministerului de resort asupra
rezultatelor obtinute;
15.3. aproba programul de productie si stabileste masurile de crestere a
eficientei acesteia;
15.4. stabileste, dupa caz, conditiile minimale pentru asigurarea
serviciilor de interes public din domeniul de activitate al regiei si urmareste
respectarea acestora;
15.5. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanteaza din surse
proprii, credite bancare sau alocatii de la bugetul de stat.
15.6. propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror
aprobare este in competenta altor organe;
15.7. aproba structura organizatorica si functionala a regiei autonome;
15.8. stabileste tactica si strategia de management, marketing, restructurare,
potrivit competentelor acordate;
15.9. stabileste principiile de salarizare, modul de corelare a salariilor
cu munca efectiv prestata, respectandu-se salariul minim pe economie prevazut
de lege si prevederile contractului colectiv de munca;
15.10. raspunde de administrarea eficienta, cu respectarea prevederilor
legii, a patrimoniului regiei autonome;
15.11. aproba utilizarea fondurilor valutare;
15.12. stabileste nivelul creditelor si modul de rambursare a acestora;
15.13. aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice
din tara si din strainatate;
15.14. aproba instrainarea bunurilor mobile apartinand regiei autonome,
potrivit legii;
15.15. asigura conditiile necesare indeplinirii contractului de management;
15.16. stabileste politici pentru protectia mediului inconjurator si
securitatea muncii, potrivit reglementarilor legale;
15.17. analizeaza bilantul contabil anual si elaboreaza raportul asupra
activitatii desfasurate de regia autonoma in anul precedent;
15.18. hotaraste constituirea fondului de rezerva, a fondului de
dezvoltare, precum si a altor fonduri necesare regiei autonome;
15.19. hotaraste in orice alte probleme privind activitatea regiei
autonome, cu exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor organe;
15.20. rezolva alte probleme in baza competentelor prevazute de legislatia
in vigoare.
Art. 16
Membrii consiliului de administratie si directorul general sunt
raspunzatori pentru indeplinirea tuturor atributiilor si obligatiilor ce le
revin.
Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit a fi pagubitoare pentru regia autonoma nu raspund, daca
au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al
consiliului de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, ministerul
de resort.
Membrii consiliului de administratie, care nu au respectat prevederile art.
13 alin. 2, 3 si 4, vor raspunde pentru daunele ce au rezultat, din aceasta cauza,
pentru regia autonoma.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform intelegerii pe
baza de contract, indemnizatia neputand depasi 20% din salariul directorului
general.
Art. 18
Anual, consiliul de administratie prezinta Ministerului Industriilor un
raport asupra activitatii din perioada expirata si asupra programului de
activitate pe anul in curs.
Art. 19
Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a
acesteia si o reprezinta in relatiile cu autoritatile publice, precum si cu
persoanele fizice si juridice.
In realizarea contractului de management, directorul general:
- aduce la indeplinire obiectivele si criteriile de performanta prevazute
in contract;
- prezinta trimestrial Ministerului Industriilor situatia
economico-financiara a regiei autonome, precum si informatiile, studiile de
fezabilitate, proiectele si programele de restructurare, alte documentatii
privind activitatea regiei, solicitate de acesta;
- negociaza si incheie contractul colectiv de munca, angajeaza si
concediaza personalul aparatului regiei, numeste si revoca, prin decizie,
directorii subunitatilor din structura acesteia.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatiile
financiare
Art. 20
Regia autonoma intocmeste anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi
dupa modelele stabilite de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se supun spre
aprobare Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 21
Veniturile, in care se cuprind si subventiile pe produse, precum si
cheltuielile regiei autonome se stabilesc prin bugetul de venituri si
cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar.
Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Industriilor.
Din veniturile realizate, regia autonoma acopera toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute a fi
suportate direct din venituri, potrivit legii.
Art. 22
Corelat cu contractele incheiate pentru productia programata, Regia
Autonoma a Plumbului si Zincului determina anual volumul de venituri de
realizat, cheltuielile totale de efectuat si cota de impozit pe profit datorata
bugetului de stat, conform legii.
Art. 23
Din veniturile realizate dupa acoperirea cheltuielilor, regia autonoma
constituie fondul de rezerva si fondul de dezvoltare, precum si fondurile
necesare pentru pregatirea, perfectionarea si recalificarea personalului
angajat si pentru cointeresarea prin premiere a acestuia, plateste impozitele,
taxele, cotele de asigurari si securitate sociala si celelalte varsaminte
prevazute de lege.
Regia autonoma poate beneficia de subventii care se aproba prin legea
bugetului de stat. Subventiile pot fi utilizate numai potrivit scopurilor
pentru care au fost acordate. Programul de livrari avut in vedere la
fundamentarea subventiilor constituie limita maxima de acordare a subventiilor.
Art. 24
In situatia in care, in cursul exercitiului financiar, veniturile nu sunt
suficiente pentru acoperirea cheltuielilor, regia autonoma, pe baza calculelor
de fundamentare, determina volumul creditelor necesare activitatii de productie
in valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate in anul precedent. Pentru
acoperirea eventualelor deficite, contractarea de credite peste nivelul
stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finantelor.
Art. 25
Regia autonoma hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, in limita competentelor ce-i sunt acordate, stabileste nivelul
surselor proprii de finantare si determina volumul creditelor bancare pentru
obiectivele de investitii.
In cazul investitiilor finantate integral sau partial de la bugetul de
stat, regia autonoma are obligatia ca, in executarea bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Executia investitiilor prevazute la alin. 1 se adjudeca pe baza de
licitatie publica, potrivit legii care reglementeaza achizitiile publice.
Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei in vederea realizarii
de investitii se face cu aprobarea prealabila a ministerului de resort, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 26
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
Art. 27
Regia autonoma isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Relatiile comerciale
Art. 28
Preturile de livrare la produsele, lucrarile si serviciile executate de
regia autonoma se stabilesc in conditiile legii.
Preturile si tarifele la bunurile si serviciile de interes public care fac
obiectul activitatii regiei autonome, pentru care concurenta este exclusa sau
substantial restransa datorita existentei unui monopol, sunt supuse controlului
instituit de Guvern.
Art. 29
Livrarea produselor se va face pe baza de contracte, in care vor fi
stipulate clauze asiguratorii si penalitati pentru nerespectarea conditiilor si
a termenelor de plata.
Art. 30
Contractarea de lucrari si servicii necesare regiei autonome se va face, de
regula, pe baza de licitatie. Pentru lucrarile si serviciile cu valoare
scazuta, consiliul de administratie poate aproba contractarea pe baza de
analiza de oferte, in conditiile legii.
In cazul angajarii raspunderii contractuale sau delictuale a regiei
autonome, creditorii pot cere executarea silita numai asupra bunurilor
proprietatea regiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 31
Litigiile de orice fel in care este implicata regia autonoma sunt de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun, potrivit legii.
Art. 32
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.
ANEXA 1
la regulament
LISTA
subunitatilor din componenta Regiei Autonome a Plumbului si Zincului
Sucursala miniera Baia Mare Vest
Sucursala miniera Baia Mare Est
Sucursala miniera Baia Borsa
Sucursala miniera Gura Humorului
Exploatarea miniera Razoare.