HOTARARE Nr.
734 din 21 iulie 2010
privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 29 iulie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, precum şi al art. III şi art. VII alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 72/2010 privind reorganizarea unor instituţii din
domeniul sanitar, precum şi pentru modificarea unor acte normative din domeniul
sănătăţii,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia Naţională a Medicamentului
şi a Dispozitivelor Medicale este instituţie publică cu personalitate juridică
în subordinea Ministerului Sănătăţii, înfiinţată potrivit legii, ca urmare a
comasării prin fuziune a Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Oficiului
Tehnic de Dispozitive Medicale.
(2) Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor
Medicale, denumită în continuare ANMDM, are sediul în municipiul
Bucureşti, str. Aviator Sănătescu nr. 48, sectorul 1, şi puncte de lucru, fără
personalitate juridică, pentru activităţile privind dispozitivele medicale, în
bd. Nicolae Titulescu nr. 58, sectorul 1, şi în str. Episcop Radu nr. 49,
sectorul 2.
(3) ANMDM se organizează şi funcţionează în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare şi cu regulamentul propriu de
organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii.
(4) ANMDM poate înfiinţa, cu acordul Ministerului
Sănătăţii, unităţi teritoriale de inspecţie şi de control de laborator, precum
şi de control prin verificări periodice a dispozitivelor medicale, unităţi fără
personalitate juridică.
Art. 2. - (1) Domeniul de activitate al ANMDM constă în
autorizarea medicamentelor de uz uman, a unităţilor de producţie şi distribuţie
angro a medicamentelor de uz uman, supravegherea unităţilor de producţie,
distribuţie angro şi a calităţii medicamentelor în piaţă şi controlul în utilizare
al medicamentelor de uz uman, precum şi evaluarea conformităţii dispozitivelor
medicale, certificarea sistemelor de management, inspecţia şi controlul
dispozitivelor medicale şi ale unităţilor de tehnică medicală.
(2) ANMDM elaborează strategii şi politici naţionale în
domeniul medicamentului şi dispozitivelor medicale, în condiţiile legii.
Art. 3. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniul
său de activitate, ANMDM exercită următoarele funcţii:
a) de reglementare a activităţilor din domeniul medicamentelor
de uz uman şi dispozitivelor medicale, prin intermediul Ministerului Sănătăţii,
pentru a se asigura realizarea cadrului juridic şi elaborarea reglementărilor
specifice;
b) de elaborare a politicilor şi strategiilor naţionale
în domeniul medicamentului şi dispozitivelor medicale;
c) de control, prin care se asigură supravegherea şi
controlul aplicării şi respectării reglementărilor specifice domeniului său de
activitate;
d) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Ministerului Sănătăţii, reprezentarea pe plan intern şi extern,
în domeniul său de activitate.
CAPITOLUL II
Atribuţiile ANMDM
Art. 4. - (1) In realizarea obiectivelor din domeniul
său de activitate, ANMDM colaborează cu Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, organizaţii profesionale, precum şi cu alte organizaţii
interne şi internaţionale din domeniul sanitar.
(2) In domeniul medicamentului, ANMDM are, în
conformitate cu prevederile legale, următoarele atribuţii principale:
a) elaborează norme, instrucţiuni şi alte reglementări
cu caracter obligatoriu, privind medicamentele de uz uman, pe care le supune
aprobării Ministerului Sănătăţii;
b) eliberează autorizaţia de punere pe piaţă pentru
medicamentele de uz uman; informează lunar Ministerul Sănătăţii cu privire la
autorizaţiile de punere pe piaţă eliberate;
c) supraveghează şi controlează calitatea
medicamentului de uz uman, prin inspecţii periodice şi activităţi de control
planificate, precum şi în toate situaţiile în care există alerte privind
calitatea şi efectul acestora şi răspunde la solicitările Ministerului
Sănătăţii privind realizarea de inspecţii şi activităţi în domeniul său de
competenţă;
d) autorizează şi controlează studiile clinice care se
efectuează, precum şi locul de desfăşurare a acestora, după caz, pentru
medicamentele de uz uman, în conformitate cu regulile de bună practică în
studiul clinic;
e) iniţiază şi/sau efectuează studii clinice sau
preclinice şi analize de laborator privind calitatea, eficacitatea şi siguranţa
medicamentelor de uz uman, în scopul asigurării sănătăţii populaţiei; pentru
aceasta, colaborează cu unităţi de învăţământ superior, de cercetare
ştiinţifică sau de sănătate publică;
f) organizează, îndrumă şi controlează activitatea de
farmacovigilenţă, efectuează studii privind utilizarea medicamentelor de uz
uman, elaborează şi editează buletine de informare privind activitatea de
farmacovigilenţă;
g) aprobă materialele publicitare pentru medicamentele
de uz uman, în conformitate cu reglementările în vigoare;
h) elaborează şi actualizează Nomenclatorul
medicamentelor de uz uman, în care se precizează pentru fiecare medicament
categoria din care acesta face parte, în funcţie de modul de eliberare, cu sau
fără prescripţie medicală;
i) elaborează „Farmacopeea română" şi cooperează
cu organisme naţionale şi internaţionale în acest domeniu;
j) asigură funcţionarea unui serviciu de informare
privind medicamentele de uz uman; elaborează şi publică, în format electronic,
Buletinul informativ al ANMDM, publicaţii de specialitate şi de informare
specifice;
k) furnizează, în condiţiile legii, la solicitarea
instituţiilor şi a unităţilor din domeniul medical şi farmaceutic, materiale de
informare referitoare la medicamentele de uz uman şi stabileşte contravaloarea
serviciului prestat;
l) colaborează cu Ministerul Sănătăţii şi Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate la elaborarea listei cu medicamente de uz
uman din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman de care beneficiază asiguraţii
pe bază de prescripţie medicală, cu sau fără contribuţie personală;
m) hotărăşte, după caz, suspendarea, retragerea sau
modificarea autorizaţiilor de punere pe piaţă pentru medicamentele de uz uman
şi comunică Ministerului Sănătăţii, în termen de 48 de ore, decizia luată,
însoţită de o notă justificativă;
n) prestează diverse servicii şi activităţi specifice
compartimentelor sale, cu excepţia celor necesare persoanelor juridice, în
vederea întocmirii dosarului pentru autorizarea medicamentelor de uz uman,
cursuri de instruire;
o) iniţiază, negociază şi încheie acorduri şi documente
de cooperare internaţională în domeniul medicamentelor de uz uman, în limita
competenţelor atribuite de lege, organizează activităţi de relaţii şi
colaborări internaţionale în domeniul respectiv;
p) organizează reuniuni de lucru, cursuri şi
manifestări ştiinţifice în domeniul medicamentelor de uz uman;
q) constată încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul
său de activitate şi aplică sancţiunile corespunzătoare, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
r) desfăşoară alte activităţi specifice în domeniul
medicamentelor de uz uman, precum şi activităţi specifice dispuse de către
Ministerul Sănătăţii;
s) eliberează certificat privind conformitatea cu buna
practică de fabricaţie, precum şi autorizaţie de fabricaţie/import, în baza
inspecţiei făcute de inspectorii ANMDM;
ş) eliberează autorizaţii de funcţionare pentru
distribuitorii angro de medicamente, în conformitate cu prevederile legale, în
baza inspecţiei făcute de inspectorii ANMDM;
t) identifică şi alte domenii de desfăşurare a unor
acţiuni, în acord cu atribuţiile şi cu obiectul său de activitate.
(3) In domeniul dispozitivelor medicale, ANMDM, în
conformitate cu prevederile legale, are următoarele atribuţii principale:
a) evaluează conformitatea dispozitivelor medicale şi a
sistemelor de management;
b) asigură servicii de expertiză tehnică de
specialitate, inspecţie şi/sau control, după caz;
c) participă în cadrul comitetelor tehnice ale
Asociaţiei de Standardizare din România (ASRO) la elaborarea şi adoptarea de
standarde aplicabile în domeniul său de activitate;
d) colaborează cu instituţii şi organisme similare din
alte ţări, stabileşte şi încheie cu acestea, în condiţiile legii, protocoale de
recunoaştere reciprocă sau convenţii de colaborare, după caz;
e) coordonează şi derulează programe la nivel naţional
cu finanţare internă şi/sau internaţională, în domeniul său de activitate;
f) formează şi evaluează personalul de specialitate în
domeniul dispozitivelor medicale;
g) asigură secretariatul Comisiei pentru dispozitive
medicale, înfiinţată potrivit Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele
medicale, republicată, cu modificările ulterioare;
h) desfăşoară activităţi de documentare, implementare,
cercetare şi dezvoltare din domeniul său de activitate, în măsura în care prin
aceste activităţi nu se aduce atingere cerinţelor de independenţă şi
imparţialitate necesare în cadrul procesului de evaluare a conformităţii;
i) desfăşoară activităţi de informare în domeniul său
de activitate, de elaborare şi de editare a publicaţiilor de specialitate;
j) desfăşoară orice alte activităţi, prin delegare de
competenţe din partea Ministerului Sănătăţii, potrivit legii, cu asigurarea
respectării cerinţelor de independenţă şi imparţialitate;
k) constată încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul
său de activitate şi aplică sancţiunile corespunzătoare, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
l) efectuează încercări şi verificări pentru
dispozitivele medicale şi dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro second-hand
privind performanţele şi siguranţa în vederea avizării;
m) efectuează controlul dispozitivelor medicale aflate
în utilizare, prin verificări periodice de control şi emiterea de buletine de
verificări periodice;
n) emite avizul de utilizare pentru dispozitivele
medicale şi dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro second-hand;
o) efectuează auditul unităţilor tehnico-medicale care
solicită avizarea pentru activităţi de prestări servicii în domeniul
dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro şi
dispozitivelor medicale implantabile active, după caz, în vederea eliberării
avizului, potrivit legii;
p) efectuează auditul unităţilor tehnico-medicale care
prestează activităţi de prestări servicii în domeniul dispozitivelor medicale,
dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro şi dispozitivelor
medicale implantabile active, după caz, în vederea verificării menţinerii
neschimbate a condiţiilor care au stat la baza avizării.
(4) Până la notificarea noului organism de certificare,
activităţile de evaluare a conformităţii dispozitivelor medicale şi a
sistemelor de management se desfăşoară în continuare de către Oficiul Tehnic de
Dispozitive Medicale (OTDM)IOTDM CERTIFICARE, organism de certificare
notificat.
Art. 5. - (1) In vederea aplicării unitare a
dispoziţiilor legale privind asigurarea calităţii, eficacităţii şi siguranţei
medicamentelor de uz uman şi dispozitivelor medicale, ANMDM colaborează cu
ministere, cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale, având
dreptul de a solicita acestora documentele, datele şi informaţiile necesare
îndeplinirii atribuţiilor sale.
(2) In exercitarea atribuţiilor de control, personalul
împuternicit din cadrul ANMDM sau din unităţile teritoriale ale acesteia are
dreptul să solicite, iar agenţii economici şi unităţile din sectorul public şi
privat au obligaţia să prezinte documente şi să răspundă altor solicitări
necesare verificării modului în care se aplică legislaţia din domeniul
calităţii medicamentelor de uz uman şi al dispozitivelor medicale.
CAPITOLUL III
Politicile şi strategiile ANMDM
Art. 6. - ANMDM promovează şi implementează politici
naţionale referitoare la domeniul său de activitate, prin aplicarea de
strategii specifice.
Art. 7. - ANMDM monitorizează piaţa medicamentului şi
asigură controlul dispozitivelor medicale puse în funcţiune şi utilizate,
precum şi controlul activităţilor de prestări servicii în domeniul
dispozitivelor medicale din România, în vederea respectării şi aplicării legislaţiei
specifice, urmăreşte statistici şi prognoze care au legătură cu obiectul de
activitate, în vederea elaborării şi propunerii de acte normative.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi funcţionarea ANMDM
Art. 8. - (1) ANMDM este condusă de un preşedinte şi 2
vicepreşedinţi pentru atribuţiile şi activităţile specifice domeniului
medicamentelor de uz uman şi, respectiv, dispozitivelor medicale, numiţi, în
condiţiile legii, prin ordin al ministrului sănătăţii, pe o perioadă de 3 ani.
(2) Din punctul de vedere al salarizării, preşedintele
şi vicepreşedinţii se asimilează funcţiilor de director general, respectiv
director general adjunct.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
ANMDM emite decizii şi instrucţiuni.
(4) Preşedintele ANMDM este ordonator terţiar de
credite şi reprezintă instituţia în relaţiile cu ministerele, cu autorităţile
administraţiei publice, cu alte autorităţi şi instituţii publice din ţară sau
din străinătate, cu persoane fizice şi juridice, precum şi în justiţie.
Preşedintele ANMDM poate delega, prin decizie, unuia dintre cei 2
vicepreşedinţi exercitarea atribuţiei de ordonator terţiar de credite, precum
şi alte atribuţii.
(5) ANMDM este structurată pe departamente organizate
la nivel de direcţii, în cadrul cărora funcţionează servicii, birouri şi
compartimente, prin decizie a preşedintelui ANMDM. Numărul maxim de posturi
este de 372, inclusiv preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi.
(6) Structura organizatorică a unităţilor teritoriale
de inspecţie şi/sau control şi de supraveghere a pieţei medicamentelor, precum
şi de control prin verificarea periodică a dispozitivelor medicale se aprobă
prin decizie a preşedintelui ANMDM.
(7) Unităţile teritoriale de inspecţie şi/sau control
şi de supraveghere a pieţei medicamentelor, precum şi controlul prin
verificarea periodică a dispozitivelor medicale sunt structuri fără
personalitate juridică, în care îşi desfăşoară activitatea personal tehnic de
specialitate şi de deservire, încadrate cu specialişti din domeniul sanitar,
tehnic şi cu personal de deservire.
Art. 9. - (1) Consiliul de administraţie al ANMDM este
constituit prin ordin al ministrului sănătăţii şi este format din:
a) preşedintele ANMDM;
b) 2 vicepreşedinţi ai ANMDM;
c) 2 reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii.
(2) Preşedintele ANMDM este şi preşedintele consiliului
de administraţie.
(3) Şefii de departamente din cadrul ANMDM participă la
şedinţele consiliului de administraţie, fără drept de vot.
Art. 10. - Consiliul de administraţie are următoarele
atribuţii:
a) aprobă politica economică şi financiară a ANMDM
b) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli şi aprobă
execuţia acestuia;
c) analizează oportunitatea şi posibilităţile
încheierii de contracte de colaborare şi de prestări de servicii;
d) avizează propunerile de tarife şi tarife de urgenţă
pentru activităţile desfăşurate de ANMDM, precum şi valoarea cotizaţiei de
menţinere în vigoare a autorizaţiilor de punere pe piaţă, care vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acestora prin ordin
al ministrului sănătăţii;
e) avizează structura organizatorică a ANMDM, care se
aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii;
f) avizează raportul anual de activitate al ANMDM;
g) avizează Regulamentul de organizare şi funcţionare
al ANMDM.
Art. 11. - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte
cel puţin o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie. Data întrunirii
consiliului de administraţie este stabilită în şedinţa anterioară a
consiliului. Consiliul de administraţie se poate întruni ori de câte ori este
nevoie, la convocarea preşedintelui ANMDM sau a reprezentanţilor Ministerului
Sănătăţii.
(2) Pe ordinea de zi a consiliului de administraţie au
prioritate propunerile preşedintelui, ale reprezentanţilor Ministerului
Sănătăţii şi cele care întrunesc votul unei majorităţi simple din numărul total
al membrilor consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie funcţionează legal în
condiţiile unei majorităţi simple din numărul total al membrilor săi.
(4) Hotărârile se aprobă în consiliul de administraţie cu
majoritate simplă.
(5) Ordinea de zi şi documentele aferente acesteia se
comunică membrilor consiliului de administraţie cu cel puţin 7 zile înainte de
data întrunirii.
(6) Hotărârile consiliului de administraţie se comunică
spre informare ministrului sănătăţii.
Art. 12. - (1) Consiliul ştiinţific al ANMDM este
constituit prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea preşedintelui
ANMDM, şi este format din:
a) preşedintele ANMDM şi 2 membri ai ANMDM;
b) un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Medicale;
c) un reprezentant al facultăţilor de medicină;
d) un reprezentant al facultăţilor de farmacie;
e) un medic clinician cu experienţă;
f) un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;
g) un reprezentant al Colegiului Farmaciştilor din
România;
h) un reprezentant al Colegiului Medicilor din România;
i) un reprezentant al Asociaţiei Producătorilor de
Medicamente din România;
j) un reprezentant al Asociaţiei Române a
Producătorilor Internaţionali de Medicamente;
k) un reprezentant al catedrei de bioinginerie medicală
din cadrul învăţământului superior.
(2) Nominalizarea membrilor prevăzuţi la alin. (1) se
face de către reprezentantul legal al instituţiilor implicate, la solicitarea
preşedintelui ANMDM.
(3) Preşedintele consiliului ştiinţific este ales
dintre membrii acestuia.
(4) Consiliul ştiinţific stabileşte politica
ştiinţifică a ANMDM.
(5) Consiliul ştiinţific se întruneşte de cel puţin 3
ori pe an. Data întrunirii se stabileşte în şedinţa acestuia. Consiliul
ştiinţific se poate întruni ori de câte ori este nevoie, la solicitarea
preşedintelui ANMDM, a Ministerului Sănătăţii sau a unei treimi din numărul
membrilor săi.
(6) Pe ordinea de zi a şedinţelor consiliului
ştiinţific sunt incluse cu prioritate: activitatea ştiinţifică desfăşurată de
ANMDM între două şedinţe, modul de punere în aplicare a politicii ştiinţifice a
ANMDM, propuneri ale preşedintelui ANMDM, propuneri ale Ministerului Sănătăţii,
ale Academiei de Ştiinţe Medicale sau propuneri care întrunesc votul unei
treimi din numărul membrilor consiliului ştiinţific.
(7) Consiliul ştiinţific poate delibera numai dacă sunt
prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(8) Hotărârile consiliului ştiinţific se aprobă cu
majoritate simplă.
(9) Hotărârile consiliului ştiinţific cu caracter normativ
se supun aprobării prin ordin al ministrului sănătăţii şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I; celelalte hotărâri ale consiliului
ştiinţific care nu au caracter normativ se transmit spre informare ministrului
sănătăţii.
(10) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
consiliului ştiinţific se adoptă în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri şi se aprobă prin decizie a preşedintelui ANMDM.
Art. 13. - Componenţa nominală a consiliului ştiinţific
se aprobă pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire a
mandatului.
Art. 14. - (1) Membrii consiliului ştiinţific şi ai
consiliului de administraţie pot primi indemnizaţii de şedinţă de maximum 1%
din salariul de bază al preşedintelui şi pot deconta cheltuieli de transport,
de cazare şi diurnă, potrivit legii.
(2) Nu pot fi membri ai consiliului de administraţie
persoanele care, în mod direct sau prin soţ/soţie ori rude de gradul I,
desfăşoară activităţi sau deţin interese în societăţi comerciale producătoare,
distribuitoare sau importatoare de medicamente, conform legii.
(3) Membrii consiliului ştiinţific sunt obligaţi să
declare interesele personale pe care le au ei, soţul, soţia, precum şi rudele
de gradul I ale acestora faţă de societăţile comerciale producătoare,
distribuitoare sau importatoare de medicamente din ţară ori din străinătate,
înainte de numirea în funcţie şi ori de câte ori este nevoie sau intervin
modificări în relaţia cu acestea. (4) Membrii consiliului ştiinţific care se
află într-un conflict de interese faţă de una dintre problemele dezbătute în
şedinţele consiliului ştiinţific trebuie să îşi declare formal abţinerea şi să
părăsească sala de şedinţe.
CAPITOLUL V
Dispoziţii comune
Art. 15. - (1) Preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi
aduc la îndeplinire hotărârile consiliului de administraţie şi ale consiliului
ştiinţific şi răspund de întreaga activitate a ANMDM.
(2) Vicepreşedinţii ANMDM răspund de managementul
calităţii şi de implementarea în activitatea instituţiei a legislaţiei europene
în domeniul medicamentului şi al dispozitivelor medicale.
CAPITOLUL VI
Finanţare
Art. 16. - Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale ANMDM se asigură de la bugetul de stat.
Art. 17. -Angajarea şi salarizarea personalului ANMDM
se fac potrivit prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 18. - (1) Intregul patrimoniu, precum şi
personalul Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi al Oficiului Tehnic de
Dispozitive Medicale se preiau de către ANMDM, pe bază de protocol de
predare-preluare.
(2) Incadrarea în numărul maxim de posturi prevăzut la
art. 8 alin. (5) se face cu respectarea procedurii şi dispoziţiilor legale
aplicabile personalului contractual.
(3) Prevederile art. 8 alin. (2) se aplică de la data
încetării valabilităţii contractului colectiv de muncă.
Art. 19. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 2.281/2004 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Oficiului Tehnic de Dispozitive
Medicale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.256 din
27 decembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu