HOTARARE Nr. 794 din 2 decembrie 1997
privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de contrapartida
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 358 din 16 decembrie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Asistenta nerambursabila acordata Guvernului Romaniei de catre guvernele
tarilor membre ale Grupului celor 24, denumite in continuare donatori, poate
lua forma unor programe de import si programe de asistenta financiara. Aceste
programe sunt convenite pe baza unor acorduri bilaterale, care prevad
constituirea unor fonduri financiare, denumite in continuare fonduri de
contrapartida.
Acordurile bilaterale privind programele de import sau programele de asistenta
financiara sunt avizate de Ministerul Finantelor si de Departamentul pentru
Integrare Europeana inainte de a fi incheiate.
Programele de import au ca obiect finantarea de catre donatori a importului
unor bunuri si servicii deficitare pe piata interna, pentru sustinerea
nivelului de trai al populatiei si pentru sprijinirea unor sectoare-cheie ale
economiei nationale.
Programele de asistenta financiara au ca obiect acordarea de catre donatori
a unor fonduri valutare pe care Guvernul Romaniei le utilizeaza pentru
finantarea importurilor de bunuri si servicii ale unor beneficiari din
sectoare-cheie ale economiei nationale.
In cazul programelor de import, Guvernul Romaniei constituie fondurile de
contrapartida din contravaloarea in moneda nationala a bunurilor si serviciilor
pe care le vinde pe piata interna sau unor agenti economici conveniti cu
donatorii.
In cazul programelor de asistenta financiara, Guvernul Romaniei constituie
fondurile de contrapartida din contravaloarea in moneda nationala a finantarii
importurilor de bunuri si servicii ale unor agenti economici conveniti cu
donatorii.
Art. 2
Toate fondurile de contrapartida sunt incluse in Fondul de contrapartida
administrat de Ministerul Finantelor.
Art. 3
Dobanda rezultata din administrarea Fondului de contrapartida se varsa la
acesta. Nivelul dobanzii este convenit prin acordurile bilaterale de
constituire, administrare si utilizare; in lipsa unei astfel de prevederi in
acordurile bilaterale, este aplicata rata anuala a dobanzii medii pasive,
practicata de bancile comerciale pentru operatiuni interbancare (inclusiv
relatiile cu Banca Nationala a Romaniei).
Art. 4
Obiectivele utilizarii Fondului de contrapartida sunt stabilite prin
acordurile bilaterale privind constituirea, administrarea si utilizarea
acestuia si/sau prin conventii incheiate ulterior cu donatorii.
Art. 5
Disponibilul din Fondul de contrapartida este alocat pe proiecte convenite
cu donatorii si se aproba prin hotarari guvernamentale, pe baza propunerilor
Departamentului pentru Integrare Europeana.
Art. 6
Ministerul Finantelor incheie cu beneficiarii proiectelor conventii de
finantare privind transferul, utilizarea si controlul sumelor alocate acestora.
Ministerul Finantelor poate sista transferul sumelor alocate in cazul in
care constata nerespectarea de catre beneficiari a prevederilor conventiilor
incheiate, pana la solutionarea problemelor care au determinat sistarea.
Art. 7
Ministerul Finantelor va informa anual Guvernul Romaniei si, dupa caz,
donatorii, cu privire la constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de
contrapartida.
Art. 8
Constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de contrapartida sunt
reglementate prin instructiunile prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 470/1992, completata prin Hotararea Guvernului nr. 227/1994,
art. 2, 3, 4 si 5 din Hotararea Guvernului nr. 356/1993, art. 2, 3 si 4 din
Hotararea Guvernului nr. 754/1994 si art. 2, 3 si 4 din Hotararea Guvernului
nr. 649/1996.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Corneliu Eugeniu Gorcea,
secretar de stat
Ministru delegat pe
langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Alexandru Herlea
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind constituirea, administrarea si utilizarea Fondului de contrapartida
1. Derularea importurilor
A. In cazul programelor de import
(1) Institutiile guvernamentale coordonatoare de sector, denumite in
continuare beneficiari intermediari, organizeaza licitatii conform legislatiei
in vigoare pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa desfasoare
operatiuni de comert exterior, denumiti in continuare comisionari. Comisionarii
deruleaza importurile in numele si in contul beneficiarilor intermediari.
(2) Beneficiarii intermediari incheie cu comisionarii contracte de
comision, in care sunt stabilite conditiile de derulare.
(3) Importurile pot fi derulate si de agentii economici din cadrul
sectorului pentru care a fost convenit programul de import, denumiti in
continuare cumparatori.
B. In cazul programelor de asistenta financiara
(1) Agentii economici beneficiari de finantare guvernamentala in valuta,
denumiti in continuare beneficiari de finantare, organizeaza licitatii, conform
legislatiei in vigoare, pentru desemnarea agentilor economici abilitati sa
desfasoare operatiuni de comert exterior, denumiti in continuare comisionari.
Comisionarii deruleaza importurile in numele si in contul beneficiarilor de
finantare.
(2) Beneficiarii de finantare incheie cu comisionarii contracte de
comision, in care sunt convenite conditiile de derulare.
(3) Importurile pot fi derulate si de catre beneficiarii de finantare.
II. Vanzarea de catre Guvernul Romaniei a bunurilor si serviciilor
importate
(1) Beneficiarii intermediari vand pe piata interna bunurile si serviciile
importate, pe baza unor contracte de vanzare-cumparare, la preturi calculate
conform prevederilor din acordurile bilaterale de finantare. Daca nu exista
astfel de prevederi in acordurile bilaterale de finantare, preturile vor fi calculate
la cursul de schimb de la data eliberarii declaratiilor vamale de import.
(2) Daca preturile bunurilor si serviciilor importate sunt mai mari decat
cele practicate pe piata interna, ca urmare a unor preturi subventionate sau a
unor diferente de costuri, reducerile de pret se stabilesc conform acordurilor
bilaterale de finantare a programelor de, import. Daca nu exista astfel de
prevederi in acordurile bilaterale de finantare, reducerile de pret sunt
convenite cu donatorii si sunt adoptate prin ordine de pret, la propunerile
beneficiarilor intermediari.
III. Finantarea in valuta a importurilor de bunuri si servicii ale unor
agenti economici de catre Guvernul Romaniei
(1) Cu fondurile valutare puse la dispozitie de donatori, Guvernul Romaniei
finanteaza importurile de bunuri si servicii ale agentilor economici conveniti
intre acesta si donatori.
(2) Departamentul pentru Integrare Europeana incheie conventii cu
beneficiarii de finantare, in care sunt prevazute conditiile de finantare in
valuta a importurilor.
IV. Constituirea Fondului de contrapartida
(1) Contravaloarea in moneda nationala a bunurilor si serviciilor importate
si a finantarii in valuta a importurilor de bunuri si servicii este calculata
la cursul de schimb valutar de la data eliberarii declaratiilor vamale de
import.
(2) Comisionarii sau, dupa caz, cumparatorii platesc la Fondul de
contrapartida contravaloarea in lei a bunurilor si serviciilor cumparate, mai
putin comisioanele si cheltuielile ocazionate de derularea importurilor
(cheltuielile de transport intern, incarcare/descarcare, asigurare pe parcurs
intern, control cantitativ si calitativ, depozitare), stabilite in contractele
de comision.
(3) Beneficiarii de finantare in valuta platesc la Fondul de contrapartida
contravaloarea in lei a bunurilor si serviciilor importate, mai putin
comisioanele, stabilite in contractele de comision, pe care le platesc direct
comisionarilor.
(4) Platile sunt efectuate in maximum 30 de zile de la datele de receptie a
bunurilor si serviciilor sau de emitere a certificatelor de acceptare a platii.
In conditiile existentei unor reglementari corespunzatoare bilaterale de
finantare in valuta sau la propunerea donatorilor, platile pot fi efectuate
esalonat, pe baza unor conventii incheiate intre Ministerul Finantelor si
cumparatori/beneficiarii de finantare, in valuta, cu perceperea de dobanda.
Dobanzile sunt calculate prin aplicarea ratei anuale a dobanzii medii pasive,
practicata de bancile comerciale pentru operatiuni interbancare (inclusiv
relatiile cu Banca Nationala a Romaniei).
(5) Intarzierea platilor atrage dupa sine penalizari, conform legislatiei
in vigoare privind creantele bugetare.
V. Evidenta importurilor si a intrarilor la Fondul de contrapartida
(1) Pentru urmarirea derularii importurilor se intocmeste situatia cuprinsa
in anexa nr. 1 la prezentele instructiuni.
Aceasta situatie este intocmita lunar de catre cumparatori/beneficiarii de
finantare in valuta si inaintata Ministerului Finantelor in prima decada a
lunii urmatoare.
(2) Intrarile la Fondul de contrapartida sunt evidentiate de Ministerul
Finantelor pe programe de import/programe de asistenta financiara, respectiv pe
fiecare program sau proiect, intr-un subcont analitic.
VI. Utilizarea fondurilor de contrapartida
(1) Fondurile de contrapartida sunt utilizate conform acordurilor
bilaterale privind constituirea, administrarea si utilizarea lor, acordurilor
bilaterale de finantare a programelor de import sau acordurilor de asistenta
financiara. Alocarile pe proiecte sunt stabilite printr-un program indicativ
anual, elaborat de Departamentul pentru Integrare Europeana, convenit cu
donatorii si aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Cererile de finantare din Fondul de contrapartida sunt inaintate
Departamentului pentru Integrare Europeana, insotite de lucrari de
fundamentare, detaliate si structurate conform anexei A la prezentele
instructiuni.
(3) Dupa aprobarea finantarilor prin hotarare a Guvernului, Ministerul
Finantelor incheie, in calitate de administrator, conventii de finantare cu
institutiile guvernamentale coordonatoare ale sectoarelor beneficiare, denumite
in continuare beneficiari intermediari. Aceste conventii sunt intocmite de
Ministerul Finantelor si cuprind procedurile de finantare, de raportare si de
control ale alocarilor si cheltuielilor.
Beneficiarii intermediari incheie, la randul lor, conventii de finantare cu
beneficiarii finali ai alocarilor, cuprinzand cel putin aceleasi prevederi din
conventiile incheiate intre Ministerul Finantelor si beneficiarii intermediari.
(4) Utilizarea de catre beneficiarii finali a fondurilor alocate are loc
conform legislatiei in vigoare privind organizarea si desfasurarea licitatiilor
pentru achizitiile publice.
VII. Prevederi finale
(1) Beneficiarii intermediari primesc sumele alocate, in transe
trimestriale, stabilite in bugetul de cheltuieli din cadrul conventiilor, pe
baza situatiei justificative intocmite conform anexei B la prezentele
instructiuni.
(2) Beneficiarii intermediari si finali evidentiaza cheltuielile din
alocarile de la Fondul de contrapartida distinct de activitatea lor curenta, cu
respectarea reglementarilor stabilite pentru fondurile bugetului de stat.
Aceste cheltuieli sunt inregistrate si raportate conform anexelor C si D la
prezentele instructiuni.
(3) Ministerul Finantelor si beneficiarii intermediari controleaza modul de
cheltuire a alocarilor ori de cate ori este necesar, dar cel putin o data pe
an.
(4) In cazul aparitiei unor situatii neprevazute in prezentele
instructiuni, Ministerul Finantelor si, dupa caz, Departamentul pentru
Integrare Europeana analizeaza si decide masurile si procedurile necesare.
ANEXA 1
DONATOR:
ACORD:
PROIECT:
BENEFICIAR:
SITUATIA
obligatiilor catre Fondul de contrapartida la data de.................
---------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 A
------------------
10 11 12
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
--------------------
*) - Defalcarea cheltuielilor de derulare (stabilite prin acordul de
finantare sau, daca acesta nu specifica, a cheltuielilor de transport si
asigurare pe parcurs intern, de incarcare-descarcare, depozitare) si
specificarea comisionului retinut pentru activitatea de import.
- Motivarea sumelor ramase de transferat la Fondul de contrapartida.
SEMNIFICATIA COLOANELOR:
1 = Produsul/serviciul import
2 = Nr. si data declaratiei vamale de import
3 = Valoarea importului in valuta
4 = Cursul lei/valuta
5 = Valoarea importului - lei -
6 = Suma transferata la Fondul de contrapartida - lei -
7 = Numarul si data ordinului de plata
8 = Data extrasului de cont
9 = Diferenta fata de valoarea importului - lei -
A = din care:
10 = Suma retinuta pentru cheltuieli de derulare, comision - lei -
11 = Suma ramasa de transferat la Fondul de contrapartida - lei -
12 = Observatii
ANEXA A
TERMENI DE REFERINTA
1. Date generale despre proiect (o pagina):
(1) titlul;
(2) localizarea;
(3) prioritatea proiectului in strategia de sector;
(4) organizatia care coordoneaza implementarea proiectului (denumirea,
adresa, numarul de telefon, numarul de fax, precum si numele, prenumele,
functia si numarul de telefon ale persoanei de contactat);
(5) organizatia care implementeaza proiectul (denumirea, adresa, numarul de
telefon, numarul de fax, precum si numele, prenumele, functia si numarul de
telefon ale persoanei de contactat);
(6) sursele de finantare (interne si externe);
(7) alte proiecte complementare proiectului propus.
2. Necesitatea proiectului (patru pagini):
(1) conditiile actuale la nivel sectorial (o pagina);
(2) strategia si politica sectoriala (o pagina);
(3) conditiile actuale in zona de implementare a proiectului (o pagina);
(4) descrierea proiectului: rezultate, activitati pentru atingerea
rezultatelor, indicatori de masurare a rezultatelor, resurse (o pagina).
3. Obiectivele proiectului (o pagina):
(1) pe termen scurt;
(2) pe termen mediu si lung.
4. Localizarea proiectului (o jumatate de pagina):
(1) zona;
(2) localitatea.
5. Activitatile pe care le implica implementarea proiectului (patru
pagini):
(1) dezvoltare legislativa si institutionala, investitii, consultanta,
formare etc. (o pagina);
(2) planul de implementare a proiectului (o pagina);
(3) planul financiar (o pagina);
(4) evaluarea proiectului: analiza economica si sociala, analiza
organizationala (o pagina).
6. Estimarea costurilor (o pagina):
(1) bugetul proiectului;
(2) defalcarea detaliata a bugetului pe categorii de costuri;
(3) bugetul programului din care face parte proiectul, daca este cazul.
ANEXA B
SITUATIA
justificativa de plata
1. Beneficiarul Fondului de contrapartida ...................
2. Proiectul ................................................
3. Valoarea ............................................... lei
- Proiecte (conform Hotararii Guvernului nr. ... /1996) ... lei
4. Situatia alocarii si utilizarii Fondului de contrapartida
- lei -
---------------------------------------------------------------
Valoarea
----------------------------------------------------------------
5. Suma totala alocata la data solicitarii .................
6. Cheltuielile efectuate din sumele aprobate
si alocate .................
7. Suma solicitata pe trimestrul ....... .................
8. Suma aprobata pe trimestrul ......... .................
9. Rest de plata (3-5-8)
----------------------------------------------------------------
ANEXA C
FORMULAR DE RAPORTARE DE PROIECT
Data ....... /19....
Beneficiar: Denumirea proiectului:
--------------------------------------------------------------------
A B C D
Data -------------- ----------- -------------- ---------------
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
Total sume Total sume Total Total
alocate: transferate: angajamente: plati:
--------------------------------------------------------------------
SEMNIFICATIA LITERELOR:
A = Fonduri alocate
B = Fonduri transferate
C = Obligatii de plata
D = Plati
SEMNIFICATIA CIFRELOR:
1 = Ref.:
2 = Suma
3 = Numarul ordinului de plata
4 = Suma
5 = Termenul
6 = Contractul
7 = Suma
8 = Numarul ordinului de plata
9 = Contractul
10 = Suma
ANEXA D
RAPORTARE
catre Directia generala creante si angajamente interne si externe ale statului
-----------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7 8
-----------------------------------------------------
----------------------------------------------------
TOTAL:
----------------------------------------------------
NOTA:
Documentele specificate (factura, chitanta) se vor atasa la acest formular.
SEMNIFICATIA CIFRELOR:
1 = Nr. documentului
2 = Data
3 = Denumirea proiectului obiectivului
4 = Numarul proiectului
5 = Contractul/angajamentul
6 = Tipul de cheltuiala
7 = Suma
8 = Nr. ordinului de plata