HOTARARE Nr. 833 din 21 septembrie 2000
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 145/1991 privind infiintarea Regiei
Autonome "Zirom"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 4 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Hotararea Guvernului nr. 145/1991 privind infiintarea Regiei Autonome
"Zirom", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60
din 22 martie 1991, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Regia Autonoma "Zirom" are ca obiect principal de activitate
fabricarea titanului si zirconiului pentru industria nuclearo-electrica,
industria aeronautica, alte ramuri industriale si pentru microproductia de
metale neferoase si feroase."
2. Anexa nr. 1 la hotarare "Regulamentul de organizare si functionare
a Regiei Autonome <<Zirom>>" se inlocuieste cu anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei
si comertului,
Constantin Isbasoiu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
(Anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 145/1991)
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Regiei Autonome "Zirom"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Zirom", denumita in continuare regie autonoma,
este persoana juridica si functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara. Activitatea acesteia se desfasoara in baza prezentului
regulament si a reglementarilor legale in vigoare.
Art. 2
Sediul regiei autonome este in municipiul Giurgiu, zona industriala de
vest, Sos. Sloboziei km 4.
Art. 3
Regia autonoma gestioneaza producerea titanului si a zirconiului in
Romania, potrivit reglementarilor legale privind regimul materialelor
strategice.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Regia autonoma are urmatorul obiect de activitate:
a) producerea si comercializarea produselor din zirconiu, titan, aliajelor
acestora si a altor produse chimico-metalurgice rezultate din procesele de
fabricatie;
b) producerea si comercializarea de produse metalurgice, altele decat cele
prevazute la lit. a), pentru a caror realizare sunt necesare tehnologiile si
echipamentele regiei autonome;
c) contractarea de lucrari si de prestari de servicii pentru prelucrarea
avansata a produselor de zirconiu, titan si a aliajelor fabricate in
instalatiile proprii, in vederea comercializarii;
d) cercetarea, proiectarea si executia de lucrari si investitii proprii, de
lucrari pentru mentinerea si dezvoltarea capacitatilor si pentru
retehnologizare in domeniul fabricatiei zirconiului si titanului;
e) pregatirea si perfectionarea personalului in domeniul sau de activitate,
in sistemul invatamantului public;
f) realizarea operatiunilor de import-export privind productia de zirconiu
si titan (inclusiv in sistem barter si valorificarea produselor importate),
utilaje, instalatii, combustibili, piese de schimb si materiale de intretinere
pentru necesitatile regiei autonome;
g) confectionarea si repararea utilajelor si echipamentelor proprii;
efectuarea de transporturi tehnologice si uzinale, auto si pe calea ferata,
precum si efectuarea de transporturi de marfa si de persoane in domeniul sau de
activitate;
h) desfasurarea de actiuni de cooperare economica internationala in
domeniul zirconiului si titanului;
i) realizarea de actiuni privind asigurarea conditiilor socioprofesionale
si pentru protectia mediului;
j) executarea de lucrari de constructii-montaj, conservare, intretinere si
reparatii constructii;
k) microproductie de echipamente, materiale metalurgice, piese de schimb;
l) expertize, testari, consultanta, asistenta tehnica, in domeniul
fabricatiei si comercializarii produselor metalurgice;
m) desfasurarea programelor pentru reducerea impactului instalatiilor sale
asupra mediului inconjurator, in limita nivelului tehnic al acestora, si pentru
reducerea noxelor;
n) aprovizionare tehnico-materiala necesara pentru desfasurarea
activitatilor proprii;
o) administrarea si vanzarea de locuinte, spatii de cazare pentru
personalul propriu;
p) elaborarea de standarde si norme, editarea de publicatii si lucrari
tehnico-stiintifice specifice activitatilor pe care le desfasoara;
q) participarea ca membru colectiv la organizatii profesionale;
r) contractarea de alte lucrari si servicii legate de obiectul sau de
activitate, in conditiile legii.
Art. 5
Modificarea obiectului de activitate al regiei autonome se face numai prin
hotarare a Guvernului.
Art. 6
In realizarea obiectului sau de activitate regia autonoma exercita
urmatoarele atributii principale:
a) fundamenteaza elementele necesare pentru stabilirea volumului de
productie realizat, pe baza comenzilor, in conditiile asigurarii bazei
materiale;
b) fundamenteaza elementele necesare pentru negocierea cu reprezentantii
statului a cheltuielilor de productie, a preturilor de livrare si a nivelului
subventiilor, atunci cand este cazul;
c) asigura programarea si urmarirea productiei;
d) urmareste conducerea proceselor tehnologice pentru asigurarea protectiei
oamenilor, cladirilor, utilajelor si echipamentelor;
e) studiaza piata interna si externa pentru asigurarea aprovizionarii cu
materii prime si materiale, precum si pentru desfacerea produselor;
f) asigura aprovizionarea tehnico-materiala, cercetarea, proiectarea si executia
pentru investitiile noi, precum si pentru modernizarea celor existente;
g) asigura documentatia tehnico-economica pentru mentinerea in exploatare a
capacitatilor de productie si dezvoltarea de noi capacitati si aprobarea
acestora conform legii;
h) asigura finantarea lucrarilor de investitii potrivit legii;
i) pregateste documentatia in vederea organizarii de licitatii, in
conformitate cu prevederile legale, pentru lucrarile de mentinere si dezvoltare
a diferitelor capacitati de productie;
j) asigura, impreuna cu furnizorii generali si de specialitate, masurile
necesare pentru realizarea investitiilor noi, mentinerea si dezvoltarea
capacitatilor de productie;
k) realizeaza importul de tehnologii si licente pentru modernizarea capacitatilor
existente, precum si pentru obiectivele noi;
l) initiaza actiuni de cooperare tehnico-stiintifica cu firme straine,
potrivit reglementarilor legale privind regimul materialelor strategice;
m) programeaza si coordoneaza activitatea de reparatii si intretinere a
utilajelor si echipamentelor, precum si distribuirea mijloacelor si fortei de
munca, in functie de necesitati;
n) fundamenteaza politica de credite si a altor surse de finantare a
activitatii proprii;
o) realizeaza programarea si executarea activitatii economico-financiare,
intocmirea proiectelor de buget de venituri si cheltuieli, analiza executiei
acestora, elaborarea propunerilor privind destinatia profitului, potrivit
legii;
p) efectueaza direct operatiuni de comert exterior, cu respectarea
reglementarilor legale privind regimul materialelor strategice, organizandu-si
compartimente specializate de import-export, marketing si conjunctura.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
Patrimoniul regiei autonome este de 23.306.886 mii lei, in conformitate cu
datele din evidenta contabila la data de 31 decembrie 1999.
Art. 8
(1) Regia autonoma administreaza bunurile incredintate, care constituie
proprietate publica, cu diligenta unui bun proprietar.
(2) In exercitarea dreptului de proprietate, in scopul realizarii
obiectului sau de activitate, regia autonoma poseda, foloseste si dispune, in
conditiile legii, de bunurile aflate in patrimoniul sau, altele decat cele
proprietate publica, si beneficiaza de rezultatele utilizarii acestora.
(3) Patrimoniul regiei autonome poate fi modificat conform reglementarilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica
Art. 9
(1) Structura organizatorica a regiei autonome se aproba de consiliul de
administratie, la propunerea directorului general. Consiliul de administratie
poate aproba si infiintarea de subunitati fara personalitate juridica in
structura regiei autonome.
(2) Consiliul de administratie stabileste relatiile dintre subunitatile din
structura regiei autonome, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputernicire de reprezentare in numele regiei autonome, in domeniile
tehnic, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic, precum si in
alte domenii specifice obiectului de activitate al acesteia.
(3) Modul de organizare a subunitatilor componente ale regiei autonome si
structura organelor de conducere se stabilesc de consiliul de administratie.
Art. 10
(1) Subunitatile din structura regiei autonome au atributiile stabilite de
consiliul de administratie, cu urmatoarele limitari:
- nu pot incheia direct operatiuni financiare pentru obtinerea de subventii
de la bugetul de stat;
- nu pot efectua operatiuni de comert exterior.
(2) Subunitatile din structura regiei autonome raspund in fata consiliului
de administratie de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si
competentelor incredintate de acesta prin hotarari si decizii de imputernicire.
Art. 11
(1) Regia autonoma are in structura functionala si de productie directii,
servicii, birouri, compartimente, respectiv uzine, sectii, laboratoare si
ateliere.
(2) Normele de structura pentru directii, servicii, birouri si
compartimente, precum si criteriile de organizare si organele de conducere
pentru subunitatile din structura regiei autonome se stabilesc de consiliul de
administratie.
Art. 12
Atributiile directiilor, serviciilor, birourilor, compartimentelor,
uzinelor, sectiilor, atelierelor si laboratoarelor din structura regiei autonome
se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administratie.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 13
Conducerea regiei autonome se asigura prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
Art. 14
Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului industriei
si comertului si este format din 7 membri, dupa cum urmeaza:
- directorul general al regiei autonome - presedinte;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Industriei si Comertului;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi, specializati in domeniul de
activitate al regiei autonome.
Art. 15
(1) O persoana nu poate sa faca parte concomitent din mai mult de doua
consilii de administratie sau sa participe la societati comerciale cu care
regia autonoma intretine relatii de afaceri sau are interese contrare.
(2) Jumatate din numarul membrilor consiliului de administratie sau
directorul general poate propune ministrului de resort inlocuirea unor membri
din consiliul de administratie care desfasoara o activitate necorespunzatoare.
Art. 16
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie
persoanele care au suferit condamnari pentru delapidare, furt, talharie,
distrugere cu intentie, inselaciune, gestiune frauduloasa, abuz de incredere
comis in dauna avutului public sau privat, specula, omor, omor calificat, omor
deosebit de grav, viol, luare de mita, arestare nelegala si cercetare abuziva,
precum si infractiuni contra pacii si omenirii.
Art. 17
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare.
Art. 18
Atributiile, raspunderile si competentele consiliului de administratie sunt
urmatoarele:
a) aproba conceptia si strategia de dezvoltare a regiei autonome;
b) aproba structura organizatorica si functionala a regiei autonome;
c) aproba programele de productie in corelare cu cererile consumatorilor si
cu resursele de energie primara alocate;
d) hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie realizate,
potrivit obiectului sau de activitate, care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la buget;
e) propune, potrivit reglementarilor legale, investitiile a caror aprobare
este in competenta altor organe;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al regiei autonome. In
situatiile in care cheltuielile depasesc veniturile, dispune inaintarea spre
aprobare a documentatiei prevazute de legislatia in vigoare catre organele
competente;
g) stabileste si defalcheaza subventiile necesare de la bugetul de stat pe
destinatii;
h) stabileste imprumuturile pe termen lung sau mediu si modul de rambursare
a acestora;
i) raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu al
regiei autonome;
j) aproba instrainarea de bunuri mobile apartinand regiei autonome, in
limita prevederilor legale;
k) aproba utilizarea fondului valutar;
l) aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice sau juridice din
tara si din strainatate;
m) asigura si raspunde de respectarea reglementarilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
n) aproba statutul personalului regiei autonome;
o) stabileste nivelurile de salarizare a personalului in functie de studii
si de munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazute de lege;
p) decide asupra oricaror alte probleme privind activitatea regiei
autonome, cu exceptia celor date, potrivit legii, in competenta altor organe.
Art. 19
Consiliul de administratie se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna
sau la cererea presedintelui ori a unei treimi din numarul membrilor sai, ori
de cate ori este nevoie.
Art. 20
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare.
Activitatea acestora va fi compensata material, pe baza de contract.
Art. 21
Anual consiliul de administratie prezinta Ministerului Industriei si
Comertului un raport asupra activitatii desfasurate in perioada expirata si
programul de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
(1) Directorul general al regiei autonome conduce activitatea curenta a
acesteia si o reprezinta in relatiile cu organele administratiei publice,
precum si cu persoanele fizice sau juridice.
(2) Angajarea, numirea, incadrarea si revocarea in functii, transferul si
concedierea personalului salariat al regiei autonome se fac prin decizie a
directorului general, prin care se incheie, se modifica sau se stinge raportul
juridic de munca.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli; administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 23
Regia autonoma intocmeste anual bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, conform Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor privind
intocmirea, verificarea si centralizarea bilanturilor contabile ale agentilor
economici.
Art. 24
Veniturile si cheltuielile regiei autonome se stabilesc prin bugetul de
venituri si cheltuieli pentru fiecare exercitiu financiar care se aproba de
Guvern, cu avizul Ministerului Industriei si Comertului si al Ministerului
Finantelor, potrivit legii.
Art. 25
(1) Regia autonoma isi acopera din veniturile realizate toate cheltuielile
evidentiate in costuri, precum si cheltuielile si platile prevazute sa fie
suportate direct din venituri, potrivit legii, inclusiv pentru constituirea
fondului de rezerva si a celorlalte cheltuieli prevazute de lege.
(2) Profitul net al regiei autonome se utilizeaza pentru stimularea
salariatilor in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, precum si
pentru constituirea de resurse proprii de finantare, iar cota prevazuta de lege
se varsa la bugetul de stat.
(3) Regia autonoma poate beneficia de subventii si alocatii de capital
pentru investitii in conditiile prevazute de lege.
Art. 26
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an mijloacele financiare ale regiei autonome nu sunt suficiente, aceasta
poate contracta credite de la banci in valoare de cel mult 20% din veniturile
brute realizate in anul precedent sau poate emite titluri negociabile pe piata,
conform prevederilor legale.
(2) Categoriile de titluri negociabile sunt cele stabilite de lege.
Art. 27
(1) Regia autonoma hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza sa fie
realizate, in limita competentelor care ii sunt acordate, stabileste nivelul
surselor proprii de finantare si determina volumul creditelor bancare pentru
obiectivele de investitii.
(2) In cazul investitiilor finantate integral sau partial de la bugetul de
stat, regia autonoma are obligatia ca, in executarea bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca in
baza reglementarilor legale privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite in vederea realizarii de investitii se face cu
respectarea prevederilor legale privind avizul prealabil al Ministerului
Finantelor si aprobarea ministerului de resort.
Art. 28
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi deschise la Trezoreria statului si la banci cu sediul in Romania.
Art. 29
Regia autonoma isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Relatii comerciale
Art. 30
Relatiile comerciale ale regiei autonome cu persoanele juridice si fizice
se desfasoara pe baze contractuale, cu stabilirea clauzelor asiguratorii,
termene si penalitati pentru nerespectarea clauzelor contractuale.
Art. 31
(1) Preturile de livrare ale produselor, lucrarilor si serviciilor
executate de regia autonoma se stabilesc prin contract si decurg din actiunea
conjugata a cererii si ofertei, cu asigurarea prin aceasta a functionarii
regiei autonome pe principiul eficientei economice si cu incadrarea intr-o
disciplina financiara stricta.
(2) Preturile si tarifele produselor si serviciilor subventionate sau ale
celor de interes public, potrivit legii, executate de regia autonoma, sunt
supuse controlului instituit de Guvern.
Art. 32
(1) Contractarea de livrari de bunuri, lucrari si servicii necesare regiei
autonome se va face pe baza de licitatie publica si potrivit reglementarilor
privind regimul materialelor strategice.
(2) In cazul angajarii raspunderii contractuale a regiei autonome
creditorii pot cere executarea silita numai asupra bunurilor proprietatea
regiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 33
Litigiile de orice fel in care este implicata regia autonoma sunt de
competenta instantelor judecatoresti potrivit legii, daca nu au putut fi
rezolvate pe cale amiabila.
Art. 34
Prezentul regulament se completeaza cu reglementarile legale in vigoare
privind activitatea regiilor autonome.