HOTARARE Nr. 876 din 28 iulie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 218/2005 privind
stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de catre
fondurile de garantare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 739 din 15 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13
din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin
preluarea riscului de catre fondurile de garantare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 218/2005 privind
stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de catre
fondurile de garantare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor
SAPARD prin preluarea riscului de catre fondurile de garantare
1. Potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 218/2005, se constituie la
dispozitia Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale Fondul de
garantare a creditelor pentru realizarea proiectelor din cadrul Programului
SAPARD, denumit in continuare Fond.
2. Fondul se constituie anual, din fonduri de la bugetul de stat acordate
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale cu aceasta
destinatie.
3. Ministerul Finantelor Publice, pe baza cererii Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, deschide credite din bugetul de
stat la capitolul "Agricultura si silvicultura". Din creditele bugetare
deschise Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale alimenteaza
contul fondurilor de garantare, pe baza unor esalonari de plati (trimestriale)
si a justificarii sumelor utilizate in perioada precedenta pentru acordarea de
garantii.
4. Dreptul de administrare si dispozitie asupra contului "Fond"
il exercita in mod exclusiv ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale, in calitate de ordonator principal de credite.
5. Alocarea sumelor din Fond, care se efectueaza de catre Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, se va face pe baza conventiilor
de lucru incheiate de acesta cu Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A.
si, respectiv, cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii, in care se vor stabili obligatiile partilor
si modul de lucru.
6. Sumele alocate si dobanzile aferente acestora vor fi evidentiate
distinct in evidentele contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate
"imprumuturi subordonate" acordate pe durata derularii creditelor
angajate pentru finantarea beneficiarilor Programului SAPARD.
7. Sumele primite de fondurile de garantare vor fi plasate la bancile
comerciale care ofera cele mai sigure si avantajoase conditii, stabilite pe
baza de concurs de oferte.
8. Sumele alocate si dobanzile aferente sunt utilizate de fondurile de
garantare pentru:
a) constituirea plafonului anual de garantare, cu o expunere de pana la 5
ori. Valoarea totala a garantiilor care pot fi acordate in anul urmator in baza
prevederilor Legii nr. 218/2005 nu va putea depasi de 5 ori suma primita si
dobanzile acumulate pana la finele fiecarui an, din care se vor deduce
soldurile garantiilor acordate deja si sumele cuvenite fondurilor de garantare
din comisionul de garantare datorat de fermierii privati - persoane fizice
autorizate si asociatiile familiale, constituite conform legii, beneficiare de
fonduri SAPARD.
Plafonul anual de garantare se va calcula de catre fondurile de garantare
odata cu bugetul de venituri si cheltuieli pe anul urmator, se va aproba de
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si se va repartiza pe
institutiile de credit finantatoare cu care acestea au incheiate conventii de
lucru.
Valorile maxime ale creditelor acordate de institutiile de credit pentru
cofinantarea Programului SAPARD care pot fi garantate de fondurile de garantare
acopera cheltuielile eligibile si neeligibile pentru realizarea proiectelor din
cadrul masurilor 1.1 "Imbunatatirea prelucrarii si marketingului
produselor agricole si piscicole", 2.1 "Imbunatatirea si dezvoltarea
infrastructurii rurale", 3.1 "Investitii in exploatatii
agricole", si 3.4 "Dezvoltarea si diversificarea activitatilor
economice care sa genereze activitati multiple si venituri alternative"
din Programul SAPARD;
b) acoperirea riscului asumat de fondurile de garantare din garantiile
acordate pe seama Fondului (suma garantata) prin plata soldului garantiei, in
cazul contractelor de garantare executate de institutiile de credit pentru
imprumutatii care nu isi indeplinesc obligatiile asumate prin contractele de
credit.
Fondurile de garantare, la solicitarea institutiilor de credit, vor putea
acorda garantii sindicalizate care pot acoperi integral valoarea creditului
acordat pentru realizarea proiectelor din Programul SAPARD, dobanda urmand a fi
garantata de imprumutati.
- riscul garantat asumat de fondurile de garantare consta in plata
garantiei (sold) ulterior declararii exigibilitatii obligatiilor debitorului
stabilite prin contractul de credit.
Asumarea riscului de catre fondurile de garantare se face proportional pe
masura acordarii si rambursarii creditului (potrivit graficului de esalonare si
a efectuarii platilor). Valoarea garantiei acordate se reduce cu suma ratelor
rambursate de catre beneficiarul de credit, proportional cu procentul de
garantare prevazut in contractele de garantare incheiate intre institutiile de
credit si fondurile de garantare.
- suma garantata reprezinta suma maxima pana la care fondurile de garantare
raspund in cazul producerii riscului garantat, in limita garantiei acordate
prin contractul de garantare, si anume maximum 70% din valoarea creditului de
investitii pe termen scurt, mediu si lung.
Pentru suma garantata (valoarea garantiei acordate de fondurile de
garantare) institutiile de credit vor solicita debitorilor sa emita un bilet la
ordin stipulat fara protest, cu scadenta la vedere, de valoare egala cu suma
garantata pe care creditorul il va gira fara drept de regres fondurilor de
garantare la momentul executarii contractului de garantare.
Garantiile se vor acorda la solicitarea institutiilor de credit, pe baza
documentatiei de credit aprobate de acestea si a normelor proprii de lucru ale
fondurilor de garantare, fara a solicita garantii din partea imprumutatilor.
- soldul garantiei reprezinta soldul creditului la care se aplica procentul
de garantare prevazut in contractul de garantare, suma pe care fondurile de
garantare sunt obligate sa o plateasca creditorilor in cazul in care
imprumutatul este declarat exigibil.
Plata sumei garantate/soldul acesteia se va face de catre fondurile de
garantare numai daca s-au respectat prevederile contractului de garantare
incheiat intre parti si in conditiile in care institutiile de credit au initiat
procedurile judiciare impotriva debitorului si gireaza biletul la ordin emis de
imprumutat in favoarea institutiilor de credit;
c) acoperirea comisioanelor datorate fondurilor de garantare de catre
persoanele fizice autorizate si asociatiile familiale constituite conform
legii. Comisionul se calculeaza ca procent aplicat la baza de calcul si se
incaseaza de fondurile de garantare in conditiile art. 4 lit. c) din lege, dupa
cum urmeaza:
- pentru creditele de investitii pe termen scurt, o singura data la
acordarea garantiei, proportional cu perioada de garantare;
- pentru creditele de investitii pe termen mediu si lung, anual,
proportional cu perioada de garantare, la soldul garantiei de la 31 decembrie.
Comisionul se va plati la acordarea garantiei pentru primul an si, respectiv,
pana la data de 1 martie a anului urmator, pe toata perioada de creditare.
9. Creantele fondurilor de garantare rezultate din contractele de
garantare, executate de institutiile de credit, au regim de creanta bugetara si
sunt executate in conditiile legislatiei in vigoare de catre Agentia Nationala
de Administrare Fiscala.
In acest scop, fondurile de garantare vor pune la dispozitie Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala urmatoarele documente:
- contractul de garantare incheiat intre institutia de credit si fondurile
de garantare;
- ordinul de plata cu care fondurile de garantare au platit contravaloarea
garantiei (sold) prevazute in contractul de garantare;
biletul la ordin emis de imprumutat, girat de banca in favoarea
fondurilor de garantare si girat de fondurile de garantare in favoarea Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala.
10. Agentia Nationala de Administrare Fiscala, dupa executarea biletelor la
ordin, va vira sumele incasate la bugetul de stat.