HOTARARE Nr. 922 din 10 iunie 2004
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 622/2001
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 28 iunie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 43/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
aprobata prin Legea nr. 176/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 102/2000
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 622/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 396 din 18 iulie 2001, cu modificarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (5) al articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"(5) Hotararea Guvernului prevazuta la art. 6 alin. (2) din ordonanta
este elaborata de Ministerul Administratiei si Internelor la propunerea
Oficiului National pentru Refugiati, in situatia in care se constata sau exista
informatii ca din zona de conflict urmeaza sa fie inregistrat un aflux masiv si
spontan de persoane care au nevoie de protectie."
2. Articolul 4 se abroga.
3. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este individuala si se
inainteaza personal de catre solicitant sau, pentru persoanele lipsite de
capacitate de exercitiu, de catre reprezentantul legal, Oficiului National
pentru Refugiati sau organelor teritoriale ale structurilor specializate ale
Ministerului Administratiei si Internelor."
4. Alineatul (6) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Cererile pentru acordarea statutului de refugiat, depuse intr-un
punct de control pentru trecerea frontierei si cele depuse la Autoritatea
pentru Straini, sunt inregistrate in registre speciale."
5. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Dupa primirea cererii pentru acordarea statutului de refugiat, organele
teritoriale ale structurilor specializate ale Ministerului Administratiei si
Internelor elibereaza solicitantului o adeverinta provizorie cu o valabilitate
de 48 de ore, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice, si asigura transportul solicitantului pana la Oficiul National
pentru Refugiati sau pana la o structura teritoriala a acestuia, dupa
caz."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) In cazul strainului minor interesele sale sunt aparate de catre
reprezentantul sau legal.
(2) In cazul in care cererea pentru acordarea statutului de refugiat a unui
strain minor neinsotit nu este depusa la sediul central sau la una dintre
structurile teritoriale ale Oficiului National pentru Refugiati, organul
teritorial al structurii specializate a Ministerului Administratiei si
Internelor la care a fost depusa cererea sesizeaza de indata Oficiul National
pentru Refugiati si asigura transportul solicitantului la structura competenta
sa analizeze cererea, indicata de Oficiul National pentru Refugiati.
(3) In situatia in care minorul neinsotit nu poate sa-si probeze varsta,
iar din aspectul fizic faptul ca este minor nu rezulta in mod evident, Oficiul
National pentru Refugiati solicita efectuarea unei expertize medico-legale.
(4) In lipsa unui reprezentant legal Oficiul National pentru Refugiati
sesizeaza autoritatea competenta in a carei raza teritoriala este situat
centrul de cazare unde se afla minorul, in scopul declansarii procedurii de
numire a unui reprezentant legal.
(5) Procedura de solutionare a cererii pentru acordarea statutului de
refugiat este suspendata pana la numirea unui reprezentant legal. Pe perioada
suspendarii procedurii de acordare a statutului de refugiat, minorul beneficiaza
de drepturile prevazute de art. 8, art. 13 si, dupa caz, de art. 21 din
ordonanta.
(6) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat minorului neinsotit
este analizata cu prioritate.
(7) Interviul de determinare a motivelor de acordare a unei forme de
protectie are loc in prezenta reprezentantului legal.
(8) In analizarea cererilor si a motivelor invocate de minorul neinsotit se
tine seama si de gradul sau de dezvoltare intelectuala si de maturitatea sa.
(9) Reunificarea familiala in cazul minorilor neinsotiti se va face in
functie de interesul superior al copilului."
7. Alineatul (3) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Ministerul Administratiei si Internelor impreuna cu Ministerul
Afacerilor Externe vor stabili o procedura de solutionare a acestor cereri prin
ordin comun, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Lista cuprinzand tarile terte sigure, aprobata prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, potrivit art. 11 din ordonanta, se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
9. Alineatul (4) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Plata serviciilor prestate de interpretii si expertii utilizati
in cadrul procedurilor prevazute de ordonanta se face in conditiile prevazute
de lege si se asigura de la bugetul Ministerului Administratiei si
Internelor."
10. La articolul 13, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Oficiul National pentru Refugiati asigura accesul personalului
organizatiilor neguvernamentale cu care are incheiate protocoale de cooperare,
in spatiul necesar desfasurarii activitatii de consiliere si asistare juridica
a solicitantilor pe parcursul procedurii de acordare a unei forme de protectie
sau in scopul acordarii altor forme de asistenta."
11. Alineatul (3) al articolului 14 se abroga.
12. Alineatul (1) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Oficiul National pentru Refugiati informeaza Autoritatea pentru Straini
cu privire la situatia strainilor ale caror cereri pentru acordarea statutului
de refugiat au fost respinse printr-o hotarare definitiva si irevocabila si
care au obligatia de a parasi teritoriul Romaniei in termenul prevazut de art.
14 alin. (5) din ordonanta."
13. Alineatul (2) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul in care din motive obiective strainul nu poate parasi
teritoriul Romaniei in termen de 15 zile si autoritatile nu pot pune in
executare masura de scoatere din tara, Ministerul Administratiei si Internelor,
prin Autoritatea pentru Straini, acorda acestuia tolerarea ramanerii pe
teritoriul Romaniei, in conditiile legii."
14. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Lista cuprinzand tarile in care, in general, nu exista risc serios de
persecutie, aprobata prin ordin al ministrului administratiei si internelor,
potrivit art. 19 alin. (1) din ordonanta, se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I."
15. Alineatul (2) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Spatiile din zona de tranzit, destinate cazarii solicitantilor
statutului de refugiat, precum si centrele prevazute la art. 22 alin. (3) din
ordonanta sunt administrate de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera
din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sau de Oficiul National
pentru Refugiati, dupa caz."
16. Denumirea capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Incetarea si anularea statutului de refugiat sau a protectiei
umanitare conditionate"
17. Alineatul (2) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru cazurile in care, in urma reanalizarii, se constata ca
exista una dintre situatiile prevazute la art. 26 din ordonanta, se emite
hotararea privind incetarea formei de protectie acordate."
18. Alineatul (1) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Procedura de constatare a incetarii sau de anulare a unei forme de protectie
se initiaza pentru cazuri individuale de catre Oficiul National pentru
Refugiati, din oficiu sau la propunerea uneia dintre institutiile cu atributii
in domeniul securitatii nationale sau ordinii publice."
19. Alineatul (3) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In raport cu gradul de integrare in societate a beneficiarului
formei de protectie functionarul se va pronunta in hotararea de incetare sau de
anulare a unei forme de protectie si cu privire la dispozitia de a parasi teritoriul
Romaniei de catre cel in cauza."
20. Alineatul (2) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Valabilitatea documentului de identitate este de un an si se
prelungeste succesiv pe perioade de cate un an, pana la incetarea sau anularea formei
de protectie, cu exceptia documentelor eliberate persoanelor care beneficiaza
de protectie umanitara temporara."
21. Alineatul (1) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Documentele de calatorie ale celor care au dobandit statutul de
refugiat sau protectie umanitara conditionata vor fi anulate in cazul incetarii
sau anularii formei de protectie respective."
22. Alineatul (3) al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Materialele necesare pentru asigurarea conditiilor prevazute la
alin. (2), precum si durata lor de folosinta se stabilesc prin ordin al
ministrului administratiei si internelor."
23. La articolul 33, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
"(6) Prin durata procedurii, in sensul alin. (2), se intelege perioada
cuprinsa intre momentul depunerii cererii pentru acordarea statutului de
refugiat si momentul in care a expirat termenul de 24 de ore de la data la care
Oficiul National pentru Refugiati a luat cunostinta de pronuntarea unei
hotarari prin care se acorda una dintre formele de protectie prevazute la art.
2, 3 sau 5 din ordonanta ori a unei hotarari definitive si irevocabile de
respingere a cererii pentru acordarea statutului de refugiat."
24. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Cazarea solicitantilor statutului de refugiat minori se face impreuna
cu rudele care ii insotesc, indiferent de gradul de rudenie.
(2) Cazarea solicitantilor statutului de refugiat, care au implinit varsta
de 16 ani si care nu dispun de mijloacele materiale necesare pentru
intretinere, se face in centrele de primire si cazare aflate in subordinea
Oficiului National pentru Refugiati, pana la expirarea termenului de 15 zile de
la data la care a fost pronuntata o hotarare definitiva si irevocabila de
respingere a cererii de acordare a unei forme de protectie.
(3) Cazarea solicitantilor statutului de refugiat minori neinsotiti, care
nu au implinit varsta de 16 ani, se va face in centrele directiei pentru
protectia copilului in a caror raza teritoriala se afla structura Oficiului
National pentru Refugiati, competenta sa analizeze cererea de acordare a
statutului de refugiat.
(4) Minorii neinsotiti care au primit o forma de protectie pe teritoriul
Romaniei conform ordonantei, in baza unei hotarari definitive si irevocabile,
sunt preluati in sistemul de servicii destinate protectiei copilului,
organizate la nivelul consiliilor judetene, respectiv al consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, si beneficiaza de toate drepturile
prevazute de lege pentru copilul aflat in dificultate.
(5) In situatia in care cererea minorului neinsotit privind acordarea unei
forme de protectie in baza ordonantei a fost respinsa printr-o hotarare
definitiva si irevocabila, directia pentru protectia copilului intreprinde
demersurile prevazute de lege pentru stabilirea unei masuri de protectie pentru
acesta si informeaza Autoritatea pentru Straini cu privire la situatia
acestuia, care procedeaza potrivit legii.
(6) Masura de protectie prevazuta la alin. (5) dureaza pana la returnarea
copilului in tara de resedinta a parintilor ori in tara in care au fost
identificati alti membri ai familiei dispusi sa ia copilul."
25. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Cererea pentru acordarea ajutorului material prevazut la art. 23 alin.
(1) lit. n) din ordonanta se intocmeste de fiecare membru de familie care a
dobandit o forma de protectie sau, dupa caz, de reprezentantul legal al
persoanelor lipsite de capacitate de exercitiu, care indeplinesc conditiile
prevazute de lege, conform modelului prevazut in anexa nr. 8 la prezentele
norme metodologice.
(2) Cererile pentru acordarea ajutorului rambursabil se depun spre
solutionare, in maximum doua luni de la acordarea formei de protectie, la
Oficiul National pentru Refugiati care le trimite spre solutionare, pana la
data de 5 a fiecarei luni, la directiile pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu adrese intocmite
conform modelului prevazut in anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice.
Cererile vor fi insotite de copii de pe hotararile prin care a fost acordata
forma de protectie si de pe documentul de identitate.
(3) Acordarea ajutorului rambursabil se aproba prin decizie a directorului
executiv al directiei pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, incepand cu luna urmatoare depunerii
cererii, pe baza anchetei sociale si a documentelor prevazute la alin.
(2)."
26. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Ajutorul rambursabil se acorda lunar, pentru fiecare persoana, la nivelul
unui salariu minim brut pe tara. Pentru minorii care au primit o forma de protectie
si care nu au implinit varsta de 14 ani, ajutorul se acorda reprezentantului
lor legal."
27. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Plata ajutorului rambursabil se efectueaza de catre directiile pentru
dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pe baza de mandat postal, cont personal sau stat de plata."
28. Alineatul (1) al articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Prelungirea perioadei initiale de acordare a ajutorului rambursabil cu
cel mult 3 luni se poate face, in conditiile stabilite de ordonanta, daca
persoanele apte de munca care au primit o forma de protectie fac dovada ca s-au
prezentat la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru solicitarea unui loc de munca si nu au refuzat un loc de
munca oferit de acestea."
29. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) La prima plata a ajutorului rambursabil, persoanele care au primit o
forma de protectie completeaza si semneaza un angajament al carui model este
prevazut in anexa nr. 10 la prezentele norme metodologice, prin care se obliga
sa ramburseze institutiei platitoare, intr-o perioada de un an, sumele pe care
urmeaza sa le incaseze cu titlu de ajutor potrivit prevederilor ordonantei,
daca realizeaza venituri salariale sau din activitati desfasurate ocazional,
dovedite prin documente sau prin declaratie pe propria raspundere, care permit
acest lucru fara sa fie afectata intretinerea sa si a familiei sale. Refuzul de
a completa si de a semna angajamentul duce la sistarea acordarii
ajutorului."
30. Alineatul (3) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Urmarirea obligatiilor pentru rambursarea sumelor prevazute la
alin. (1) se realizeaza de catre directiile pentru dialog, familie si
solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termenul
de prescriptie prevazut de lege."
31. Sintagma "Directia de munca si solidaritate sociala a judetului",
respectiv "Directia generala de munca si solidaritate sociala a
municipiului Bucuresti" din cuprinsul anexelor nr. 9 si 10 la normele
metodologice, se inlocuieste cu sintagma "Directia pentru dialog, familie
si solidaritate sociala a judetului", respectiv "Directia pentru
dialog, familie si solidaritate sociala a municipiului Bucuresti".
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 622/2001, cu modificarile ulterioare, precum si cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat