HOTARARE Nr.
942 din 19 iulie 2006
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de
verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a
contractelor de achizitie publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 661 din 1 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006
privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a
aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire
a contractelor de achiziţie publică, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Corneliu Burada
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente
procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Finanţelor Publice este
organul de specialitate al administraţiei publice centrale, responsabil pentru îndeplinirea funcţiei de verificare
a aspectelor procedurale, prin urmărirea modului de atribuire a contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice.
(2) Verificarea priveşte
etapele procesului de achiziţie publică, după publicarea anunţului de
participare până la semnarea contractului. In cazul în care nu are loc semnarea
contractului, activitatea de verificare încetează la comunicarea rezultatului
privind procedura de atribuire.
(3) Fac obiectul verificării, în sensul prevederilor
alin. (1), aspectele procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor
cu valorile precizate în art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente
procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publică, denumită în
continuare ordonanţa de urgenţă.
(4) Verificarea aspectelor procedurale în domeniul
achiziţiilor publice se exercită prin Unitatea pentru Coordonarea şi
Verificarea Achiziţiilor Publice, denumită în continuare U.C.V.A.P., şi prin structurile
subordonate, existente în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice
teritoriale, denumite în continuare compartimente de
verificare a achiziţiilor publice.
(5) Verificarea aspectelor procedurale se efectuează
prin verificarea conformităţii documentaţiei de atribuire cu legislaţia privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, finanţate din
fonduri publice, precum şi prin urmărirea directă a modului de derulare a
procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
(6) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în
situaţiile reglementate de lege, în care este permisă încheierea contractului
fără publicarea prealabilă a anunţului de participare, verificarea U.C.V.A.P.
priveşte etapele procesului de achiziţie începând cu transmiterea invitaţiei de
participare până la atribuirea şi semnarea contractului.
Art. 2. - (1) U.C.V.A.P., prin aparatul central şi
teritorial, verifică procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, de concesiune de lucrări publice şi de concesiune de servicii de către
autorităţile contractante.
(2) Autorităţile contractante sunt definite la art. 8
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 3. - (1) U.C.V.A.P. funcţionează în mod
independent din punct de vedere operaţional faţă de structurile implicate în
managementul şi contractarea fondurilor publice, precum şi faţă de Autoritatea
Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumită
în continuare A.N.R.M.A.P., şi de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
(2) U.C.V.A.P. funcţionează în coordonarea directă a
ministrului finanţelor publice, iar compartimentele de verificare a
achiziţiilor publice funcţionează în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice teritoriale si sunt subordonate U.C.V.A.P.
(3) Aparatul central al U.C.V.A.P. coordonează din
punct de vedere metodologic şi procedural întreaga activitate a
compartimentelor teritoriale de verificare a achiziţiilor publice, precum şi a
aparatului propriu.
(4) Compartimentele teritoriale de verificare a
achiziţiilor publice desfăşoară activitatea de verificare a aspectelor
procedurale aferente procedurilor de atribuire, pe baza programului de activitate transmis de U.C.V.A.P.
Art. 4. - (1) Pentru îndeplinirea funcţiei de
verificare procedurală, U.C.V.A.P. exercită următoarele atribuţii principale:
a) coordonează şi îndrumă activitatea aparatului
propriu privind aplicarea unitară a procedurilor de verificare în domeniul
achiziţiilor publice;
b) asigură stabilirea şi aplicarea unui cadru unitar
de elaborare şi implementare a procedurilor de verificare
pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică şi
de concesiune;
c) verifică şi urmăreşte derularea procedurilor de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii finanţate din
fonduri publice, cu respectarea legislaţiei în domeniu;
d) analizează documentaţia
întocmită de autoritatea contractantă în scopul atribuirii contractelor de
achiziţie publică;
e) întocmeşte note intermediare, ori de câte ori pe
parcursul unei proceduri de achiziţie publică se constată neconformităţi în
aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
f) emite avizul cu caracter consultativ, pe baza
notelor intermediare, în situaţia în care sunt neconcordanţe în aplicarea
legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
g) elaborează raportul de activitate pentru fiecare
procedură de atribuire a contractului de achiziţie publică ce a fost supusă
verificării.
(2) U.C.V.A.P. promovează comunicarea şi bunele
relaţii cu organizaţiile şi entităţile interesate în probleme de achiziţii
publice.
(3) In exercitarea atribuţiilor
sale, U.C.V.A.P. colaborează cu A.N.R.M.A.P., Consiliul Naţional de Soluţionare
a Contestaţiilor, autorităţile de management, cu alte structuri de control şi
instituţii publice. In acest scop, U.C.V.A.P. va încheia protocoale cu
autorităţile şi instituţiile implicate.
Art. 5. - (1) Verificarea aspectelor procedurale
exercitată de U.C.V.A.P. nu limitează în niciun fel atribuţiile A.N.R.M.A.P.
sau ale Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor care decurg din
aplicarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Activitatea desfăşurată de U.C.V.A.P. nu limitează
în niciun mod responsabilităţile şi obligaţiile autorităţilor contractante care
decurg din aplicarea prevederilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
CAPITOLUL II
Dispoziţii speciale
Art. 6. - Activitatea de verificare procedurală în
domeniul achiziţiilor publice se exercită de U.C.V.A.P. şi de structurile
subordonate, pe bază de programe anuale, trimestriale şi lunare, aprobate de
ministrul finanţelor publice.
Art. 7. - (1) Proiectul programului de activitate
pentru întregul aparat al U.C.V.A.P. se întocmeşte, într-o primă formă, până la
sfârşitul anului curent pentru anul următor. Acesta conţine: procedurile de
atribuire selectate pentru verificare, programarea
procedurilor, timpul estimat pentru verificarea acestora, estimarea resurselor
necesare a fi alocate procedurilor.
(2) La întocmirea proiectului programului de activitate
se au în vedere: informaţiile privind programele anuale de achiziţii publice,
transmise de autorităţile contractante către U.C.V.A.P., anunţurile de
participare publicate sau invitaţia de participare, în cazul procedurii de
negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, şi
priorităţile convenite din cooperarea cu A.N.R.M.A.P.
Art. 8. - (1) Programul de activitate poate fi
actualizat periodic în condiţiile modificării programelor anuale sau a
procedurilor de achiziţie publică de către autorităţile contractante.
(2) Programul de activitate transmis compartimentelor de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale
ale finanţelor publice teritoriale, rezultat din defalcarea programului de
activitate al U.C.V.A.P., se actualizează ori de câte ori este necesar.
Art. 9. - Selectarea procedurilor de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice şi de concesiune de servicii în vederea verificării
aspectelor procedurale se face folosindu-se analiza de risc, în principal, pe
baza următoarelor criterii:
a) valoarea estimată a contractului de achiziţie
publică sau concesiune de lucrări publice ori servicii;
b) tipul şi dimensiunea autorităţii contractante;
c) sursa de finanţare;
d) procedura de achiziţie publică utilizată;
e) istoricul şi experienţa autorităţii contractante
în domeniul achiziţiilor publice.
Art. 10. - (1) La data iniţierii procedurii de
atribuire prevăzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, respectiv la
momentul transmiterii spre publicare a anunţului de participare sau a
invitaţiei de participare, în cazul negocierii fără publicarea prealabilă a
unui anunţ de participare, autorităţile contractante au obligaţia de a
înştiinţa U.C.V.A.P. asupra procedurii de achiziţie care urmează a fi derulată.
(2) Autoritatea contractantă va transmite la sediul
central al U.C.V.A.P. o documentaţie care va cuprinde: anunţul de participare
transmis spre publicare sau invitaţia de participare, în cazul negocierii fără publicarea
prealabilă a unui anunţ de participare, însoţit de fişa de prezentare conform
formularului standard aplicabil.
(3) Documentaţia prevăzută la alin. (2) poate fi
transmisă prin oricare dintre următoarele modalităţi:
a) prin poştă, cu confirmare de primire;
b) prin fax;
c) prin mijloace electronice;
d) prin orice combinaţie a modalităţilor prevăzute la
lit. a)-c).
(4) Orice document trebuie înregistrat la U.C.V.A.P.
în momentul primirii, respectiv în momentul transmiterii.
Art. 11. - (1) Pentru procedura de achiziţie selectată
în vederea verificării, conducătorul U.C.V.A.P. sau al compartimentului
teritorial de verificare a achiziţiilor publice are obligaţia de a emite avizul
de verificare către autoritatea contractantă şi de a-l transmite de îndată
acesteia.
(2) Avizul de verificare către autoritatea contractantă
conţine numele observatorilor desemnaţi şi solicitarea de prezentare a
documentaţiei aferente procedurii de achiziţie.
Art. 12. - Verificarea conformităţii procedurii de
atribuire cu prevederile legislaţiei în vigoare se realizează pe
elementele-cheie ce trebuie urmate în fiecare etapă procedurală, în funcţie de
calendarul şi tipul acesteia. Toate verificările se efectuează în termenul
stabilit, pe baza instrucţiunilor cuprinse în Manualul operaţional pentru
activitatea de observare şi verificare.
Art. 13. - (1) In acţiunea de verificare a procedurii
de atribuire a contractului de achiziţie publică, observatorii prevăzuţi la
art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă urmăresc, prioritar, următoarele
elemente-cheie:
a) respectarea regulilor şi
principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii;
b) modul în care se aplică şi se respectă procedura de
achiziţie;
c) acurateţea documentelor
supuse verificării;
d) modul în care se aplică de către autorităţile
contractante criteriile de calificare şi selecţie a ofertanţilor şi criteriile
de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor care le revin,
observatorii au următoarele obligaţii:
a) participă la şedinţa de deschidere a ofertelor şi la
şedinţele ulterioare ale comisiei de evaluare având ca obiect evaluarea,
analiza şi adjudecarea ofertei câştigătoare;
b) verifică conformitatea procedurii de achiziţie
publică aleasă de autoritatea contractantă cu legislaţia aplicabilă, privind:
respectarea regulilor de publicitate, respectarea regulilor de participare a
operatorilor economici la procedura de atribuire, conformitatea documentaţiei
de atribuire a contractului de achiziţie publică, precum şi respectarea
regulilor de evitare a conflictului de interese.
(3) In exercitarea atribuţiilor, observatorii au
acces neîngrădit la toate documentele şi informaţiile legate de procedura de
achiziţie. Aceştia pot solicita preşedintelui comisiei de evaluare din cadrul
autorităţii contractante, în cazuri temeinic justificate, informaţii
suplimentare scrise, de natură să conducă la lămurirea aspectelor procedurale
legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul observatorilor la documentele şi
informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii se realizează cu respectarea normelor privind protecţia
informaţiilor clasificate.
Art. 14. - In exercitarea atribuţiilor de serviciu,
observatorii desemnaţi pentru efectuarea verificării aspectelor procedurale întocmesc:
a) nota intermediară - imediat ce se constată abateri
în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice pe parcursul
procedurii de atribuire. Nota intermediară conţine şi recomandările pentru
corectarea abaterilor. Această notă se înregistrează la autoritatea
contractantă şi se anexează la raportul de activitate;
b) raportul de activitate - pentru fiecare procedură
de achiziţie publică verificată, după finalizarea activităţii de observare, în
care consemnează principalele constatări, anexând toate notele intermediare,
precum şi avizul consultativ, dacă este cazul. Acesta se întocmeşte şi în cazul
în care nu se ajunge la semnarea contractului. Raportul de activitate se
înregistrează la structura U.C.V.A.P. din care fac parte observatorii şi se
transmite la autoritatea contractantă în termen de 5 zile lucrătoare de la
finalizarea activităţii de verificare.
Art. 15. - Avizul consultativ, prevăzut la art. 5 alin.
(5) din ordonanţa de urgenţă, se emite de structura U.C.V.A.P. când se constată
neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice. Avizul
consultativ conţine neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în vigoare din
domeniul achiziţiilor publice şi se transmite autorităţii contractante în cel
mult 3 zile lucrătoare de la stabilirea ofertei câştigătoare.
Art. 16. - (1) U.C.V.A.P. are obligaţia de a transmite
avizul consultativ şi A.N.R.M.A.P., precum şi, după caz, organului ierarhic superior
al autorităţii contractante.
(2) In cazul proiectelor finanţate
din fonduri europene, avizele consultative şi rapoartele de activitate se
transmit şi autorităţii de management competente.
Art. 17. - (1) Autoritatea contractantă, pe baza
notelor intermediare emise de observatori şi a avizului consultativ emis de structura U.C.V.A.P., poate dispune:
a) suspendarea procesului de atribuire a contractului
de achiziţie publică, a contractului de concesiune de lucrări publice sau a
contractului de concesiune de servicii;
b) modificarea, încetarea, revocarea şi anularea
actelor în legătură cu care s-a emis avizul consultativ;
c) alte măsuri corective pentru remedierea
neconformităţilor semnalate de observatori;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului
de achiziţie publică, a contractului de concesiune de lucrări publice sau a
contractului de concesiune de servicii.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe
parcursul procesului de atribuire a contractelor care intră sub incidenţa legii
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică revine autorităţii
contractante.
(3) Decizia luată de autoritatea contractantă se
transmite de îndată A.N.R.M.A.P. şi U.C.V.A.P.
CAPITOLUL III
Răspunderea personalului
Art. 18. - (1) Personalul U.C.V.A.P., denumit în
continuare observatori, răspunde de
îndeplinirea atribuţiilor care îi revin din funcţia publică pe care o deţine,
precum şi a atribuţiilor ce îi sunt delegate, potrivit legii.
(2) Observatorii răspund de constatările înscrise în
notele intermediare, în avizul consultativ, precum şi în raportul de activitate
pentru fiecare procedură de achiziţie publică verificată, în conformitate cu
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 19. - Observatorii au obligaţia să respecte
întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor
în conformitate cu prevederile Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor
publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 20. - Observatorii au obligaţia să păstreze
confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care
iau cunoştinţă în derularea procedurilor de atribuire a contractelor de
achiziţii publice, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii în condiţiile legii, cu excepţia
informaţiilor de interes public. Imediat după numirea lor ca observatori,
aceştia au obligaţia de a semna declaraţia de imparţialitate şi
confidenţialitate.
Art. 21. - (1) Observatorii sunt obligaţi să urmeze
forme de perfecţionare profesională organizate de Şcoala de Finanţe Publice şi
Vamă din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, la
cererea U.C.V.A.P.
(2) Observatorii sunt obligaţi să îşi îndeplinească
atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă şi
corectitudine.
Art. 22. - Observatorii sunt obligaţi să aibă o
atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios
sau de altă natură, în exercitarea funcţiei publice. Acestora le este interzis
să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii,
vreun avantaj ori beneficiu în considerarea funcţiei publice pe care o deţin
sau să abuzeze în vreun fel de această funcţie.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - In scopul aplicării prezentelor norme,
U.C.V.A.P. va elabora Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi
verificare a atribuirii contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, care
va fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 24. - Compartimentele teritoriale de verificare a
achiziţiilor publice vor raporta U.C.V.A.P. procedurile de achiziţii publice
verificate şi rezultatele acestora, după cum urmează:
a) la termenele fixate, prin programul de activitate
sau Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi verificare a
atribuirii contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea
trimestrului, raportul privind modul de realizare a programului de activitate
pe trimestrul încheiat.
Art. 25. - U.C.V.A.P. va prezenta ministrului
finanţelor publice raportul anual asupra activităţii de verificare desfăşurate
de aparatul central şi teritorial.