HOTARARE Nr. 950 din 27 septembrie 2001
cu privire la infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii pentru
urmarirea aplicarii unitare a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 12 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 20 din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, si ale
art. 22 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2001 nr. 216/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Autoritatea pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, denumita in continuare Autoritatea.
(2) Autoritatea este organ de specialitate al administratiei publice
centrale, fara personalitate juridica, in subordinea Ministerului
Administratiei Publice, avand rolul de a urmari procesul de aplicare unitara a
Legii nr. 10/2001 si de a acorda sprijin logistic si de specialitate
persoanelor juridice detinatoare de imobile ce intra sub incidenta acestui act
normativ.
(3) Autoritatea are sediul in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr. 3,
sectorul 3.
Art. 2
(1) Autoritatea indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei
publice locale si centrale, precum si celorlalte persoane juridice detinatoare
de imobile ce fac obiectul restituirii potrivit Legii nr. 10/2001, pentru
aplicarea corecta si unitara a prevederilor acestui act normativ;
b) monitorizeaza procesul de aplicare a Legii nr. 10/2001;
c) intocmeste si tine la zi urmatoarele situatii:
1. imobilele restituite in natura;
2. notificarile pentru acordarea de despagubiri banesti si, respectiv,
ofertele facute de detinator pentru acordarea de despagubiri banesti;
3. ofertele facute de detinator pentru acordarea de despagubiri in
echivalent, constand in alte bunuri sau servicii, actiuni ori titluri de
valoare nominala.
Situatiile prevazute la pct. 1 - 3 se intocmesc in baza comunicarilor
facute de biroul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
d) creeaza baza de date necesara pentru identificarea persoanelor care au
primit despagubiri in baza intelegerilor internationale prevazute in anexa la
Legea nr. 10/2001 sau in conditiile Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului, cu modificarile ulterioare; in acest scop Autoritatea
poate solicita ministerelor si celorlalte autoritati publice centrale si
locale, precum si institutiilor publice documentatii, date si informatii, iar
acestea sunt obligate sa i le puna la dispozitie in termen de cel mult 15 zile;
e) prezinta periodic Guvernului, prin Ministerul Administratiei Publice, informari
privind stadiul aplicarii Legii nr. 10/2001, pe baza concluziilor rezultate din
analiza situatiilor prevazute la lit. c);
f) elaboreaza si supune spre adoptare Guvernului proiectele de acte
normative prevazute de Legea nr. 10/2001, cu exceptia celor a caror elaborare
este atribuita, potrivit legii, in competenta altor autoritati.
(2) Autoritatea indeplineste orice alte atributii stabilite prin legi sau
prin hotarari ale Guvernului, precum si insarcinari incredintate de
primul-ministru.
Art. 3
(1) Autoritatea este condusa de un presedinte - secretar de stat in
Ministerul Administratiei Publice, numit prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului administratiei publice.
(2) Presedintele conduce intreaga activitate a Autoritatii, pe care o
reprezinta in relatiile cu autoritatile administratiei publice locale, cu
institutiile publice centrale si locale, cu persoanele juridice si fizice
romane sau straine, precum si in justitie. Presedintele poate da imputernicire
de reprezentare si altor persoane din cadrul Autoritatii.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine cu caracter
individual.
Art. 4
Organizarea si functionarea Autoritatii se stabilesc prin regulament
aprobat prin ordin al ministrului administratiei publice, in termen de 15 zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
(1) Numarul de posturi al Autoritatii este de 21, exclusiv demnitarul.
(2) Structura organizatorica si statul de functii ale Autoritatii se aproba
prin ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui
Autoritatii, in limita numarului maxim de posturi aprobat.
(3) In cadrul Autoritatii se pot organiza servicii si birouri prin ordin al
ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui Autoritatii.
Art. 6
Fondurile necesare in vederea desfasurarii activitatii Autoritatii se
stabilesc anual prin legea bugetului de stat si se asigura prin bugetul
Ministerului Administratiei Publice.
Art. 7
(1) Pentru asigurarea fondurilor necesare infiintarii si organizarii
Autoritatii se suplimenteaza bugetul Ministerului Administratiei Publice pe
anul 2001 cu suma de 1,5 miliarde lei, din care 500 milioane lei pentru
cheltuieli de personal si 1 miliard lei pentru cheltuieli materiale si
servicii.
(2) Suma de 1,5 miliarde lei se asigura din Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2001.
(3) Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa introduca modificarile
corespunzatoare in volumul si in structura bugetului de stat pe anul 2001.
Art. 8
(1) Salarizarea functionarilor publici si a personalului angajat pe baza de
contract din cadrul aparatului propriu al Autoritatii se face potrivit legii.
(2) Activitatile privind evidenta contabila, raportarile periodice, precum
si de resurse umane se realizeaza prin compartimentele de specialitate ale
Ministerului Administratiei Publice.
Art. 9
(1) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se organizeaza un birou
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru urmarirea aplicarii
unitare a Legii nr. 10/2001.
(2) Biroul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se organizeaza si
functioneaza in subordinea directa a prefectului si isi desfasoara activitatea
in spatiile ce vor fi puse la dispozitie de prefect impreuna cu presedintele
consiliului judetean.
(3) Biroul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, este format din 3
- 5 specialisti din domeniile juridic, economic, financiar si administrativ,
numiti prin ordin al prefectului, la propunerea unor servicii publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate
in judet, respectiv in municipiul Bucuresti.
(4) Pe perioada in care isi desfasoara activitatea in cadrul biroului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, personalul acestuia isi
pastreaza locul de munca avut la institutiile din care provine, acestea fiind
obligate sa le plateasca salariul.
Art. 10
(1) Biroul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, centralizeaza
datele din teritoriu de la persoanele juridice care detin imobile ce intra sub
incidenta Legii nr. 10/2001 si intocmeste situatiile prevazute la art. 2 alin.
(1) lit. c), pe care le transmite Autoritatii la termenele si pe caile
stabilite de aceasta.
(2) Biroul judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, indeplineste
urmatoarele atributii:
a) monitorizeaza aplicarea corecta si unitara a Legii nr. 10/2001;
b) primeste si difuzeaza in teritoriu precizarile formulate de Autoritate;
c) intocmeste si comunica Autoritatii toate datele ce ii sunt solicitate.
Art. 11
Anexa nr. 2 - Autoritatile publice centrale din subordinea Ministerului
Administratiei Publice - la Hotararea Guvernului nr. 8/2001 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 10 ianuarie
2001, se completeaza cu pozitia nr. 5 cu urmatorul cuprins:
"5. Autoritatea pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr.
10/2001".
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu