LEGE
Nr. 108 din 16 iunie 1999 * Republicata
pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 740 din 10 octombrie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
137/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 23
septembrie 1999.
Legea nr. 108/1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 283 din 21 iunie 1999, si a fost modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 23 septembrie 1999 (aprobata cu modificari
prin Legea nr. 320/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 344 din 28 iunie 2001) si prin Hotararea Guvernului nr. 238/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza Inspectia Muncii, organ de specialitate al
administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Inspectia Muncii are personalitate juridica si este finantata de la
bugetul de stat si din venituri extrabugetare.
Art. 2
Inspectia Muncii are in subordine inspectorate teritoriale de munca,
unitati cu personalitate juridica, care se organizeaza in fiecare judet si in
municipiul Bucuresti.
Art. 3
Inspectia Muncii, prin Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, poate
propune Guvernului infiintarea in subordinea sa, in conditiile prevazute de
regulamentul de organizare si functionare, a unor unitati cu personalitate
juridica, prin intermediul carora sa se asigure pregatirea sau perfectionarea
pregatirii personalului propriu, precum si efectuarea unor prestatii legate de
specificul activitatii.
Art. 4
(1) Functionarea Inspectiei Muncii se reglementeaza prin regulamentul de
organizare si functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu respectarea prevederilor
prezentei legi.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii va fi
adoptat in termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I*).
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 767/1999 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 24 septembrie 1999, cu
modificarile ulterioare.
CAP. 2
Atributiile Inspectiei Muncii
Art. 5
Obiectivele principale ale activitatii Inspectiei Muncii sunt urmatoarele:
a) controlul aplicarii prevederilor legale referitoare la relatiile de
munca, la securitatea si sanatatea in munca, la protectia salariatilor care
lucreaza in conditii deosebite si a prevederilor legale referitoare la
asigurarile sociale;
b) informarea autoritatilor competente despre deficientele legate de
aplicarea corecta a dispozitiilor legale in vigoare;
c) furnizarea de informatii celor interesati despre cele mai eficace
mijloace de respectare a legislatiei muncii;
d) asistarea tehnica a angajatorilor si angajatilor, pentru prevenirea
riscurilor profesionale si a conflictelor sociale;
e) initierea de propuneri adresate Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale pentru imbunatatirea legislatiei existente si elaborarea de noi acte
legislative in domeniu.
Art. 6
(1) In indeplinirea obiectivelor prevazute la art. 5, Inspectia Muncii are
urmatoarele atributii:
a) in domeniul stabilirii relatiilor de munca controleaza:
- incadrarea in munca si incetarea activitatii persoanelor care desfasoara
orice activitate in temeiul unui contract individual de munca sau al unei
conventii civile de prestari de servicii;
- stabilirea si respectarea duratei timpului de lucru;
- stabilirea si acordarea drepturilor salariale, precum si a celorlalte
drepturi decurgand din munca prestata;
- accesul fara nici o discriminare pe piata muncii al tuturor persoanelor
apte de munca, respectarea normelor specifice privind conditiile de munca ale
tinerilor, femeilor, precum si ale unor categorii de persoane defavorizate;
- respectarea celorlalte prevederi cuprinse in legislatia muncii si a
clauzelor contractelor colective de munca;
b) in domeniul securitatii si al sanatatii in munca:
- acorda asistenta tehnica persoanelor juridice la elaborarea programelor
de prevenire a riscurilor profesionale si controleaza realizarea acestora;
- efectueaza sau solicita masuratori si determinari, examineaza probe de
produse si de materiale in unitati si in afara acestora, pentru clarificarea
unor situatii de pericol;
- dispune sistarea activitatii sau scoaterea din functiune a echipamentelor
tehnice, in cazul in care constata o stare de pericol iminent de accidentare
sau de imbolnavire profesionala, si sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire
penala;
- acorda angajatorilor, persoane juridice si fizice, autorizatia de
functionare din punct de vedere al securitatii in munca;
- retrage autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii in
munca, daca constata ca prin modificarea conditiilor care au stat la baza
emiterii acesteia nu se respecta prevederile legislatiei in vigoare;
- cerceteaza accidentele de munca conform prevederilor Normelor
metodologice privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea, raportarea si
evidenta accidentelor de munca;
- coordoneaza activitatea de instruire si informare a angajatilor in
domeniul securitatii, sanatatii si al relatiilor de munca si urmareste
activitatea de formare a specialistilor in domeniu;
- controleaza aplicarea dispozitiilor legale referitoare la certificarea
produselor, masinilor, utilajelor si a echipamentelor de protectie din punct de
vedere al securitatii in munca, la intrarea acestora pe teritoriul national,
prin inspectorii de munca sau prin organisme acreditate de Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale;
- controleaza respectarea indeplinirii cerintelor legale referitoare la
sanatatea in munca si la inlaturarea riscurilor de imbolnaviri profesionale.
(2) Inspectia Muncii furnizeaza, la cerere, celor interesati, contra cost,
asistenta de specialitate.
Art. 7
(1) Contravaloarea unor prestatii prevazute la art. 6 alin. (1) lit. b),
precum si a asistentei acordate in conditiile prevazute la art. 6 alin. (2) se
suporta de catre beneficiarii acestora si constituie venituri ce se gestioneaza
in regim extrabugetar de catre Inspectia Muncii si, dupa caz, de catre
unitatile subordonate acesteia si se utilizeaza pentru acoperirea cheltuielilor
curente, de capital si de personal.
(2) Prestatiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. b), pentru care se
percep tarife, cuantumul acestora, precum si tarifele pentru asistenta acordata
in conditiile prevazute la art. 6 alin. (2) se stabilesc prin ordin al
ministrului muncii si solidaritatii sociale.
Art. 8
In realizarea atributiilor sale Inspectia Muncii coopereaza cu ministere,
inspectii din alte domenii, institutii publice sau private, cu reprezentantii
partenerilor sociali si poate apela la serviciile unor experti sau ale unor
organisme specializate, in conditiile stabilite de regulamentul de organizare si
functionare propriu.
Art. 9
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Ministerul
Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, Serviciul Roman de Informatii,
Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si
Serviciul de Protectie si Paza organizeaza activitatile de inspectie a muncii
prin serviciile proprii de specialitate, care au competenta exclusiva numai
pentru structurile respective.
CAP. 3
Organizarea Inspectiei Muncii
Art. 10
(1) Inspectia Muncii este condusa de un inspector general de stat.
(2) In exercitarea atributiilor de conducere inspectorul general de stat
are in subordine 2 inspectori generali de stat adjuncti.
(3) Inspectorul general de stat este numit prin ordin al ministrului muncii
si solidaritatii sociale.
(4) Atributiile inspectorilor generali de stat adjuncti sunt stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare propriu.
Art. 11
Inspectoratele teritoriale de munca sunt conduse de cate un inspector sef,
numit de ministrul muncii si solidaritatii sociale la propunerea inspectorului
general de stat.
Art. 12
Personalul Inspectiei Muncii este alcatuit din inspectori de munca si din
alte categorii de personal.
Art. 13
Structura organizatorica a Inspectiei Muncii si a inspectoratelor
teritoriale de munca, precum si numarul maxim al personalului acestora se
stabilesc prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, pe baza si
in limita numarului de posturi aprobate pentru Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale prin hotarare a Guvernului.
Art. 14
(1) Salarizarea personalului incadrat la Inspectia Muncii se stabileste
prin lege. Pana la adoptarea unei legi proprii salarizarea se va realiza
astfel:
a) pentru Inspectia Muncii, potrivit prevederilor legale aplicabile
aparatului propriu al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
b) pentru inspectoratele teritoriale de munca, potrivit prevederilor legale
aplicabile serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale.
(2) Echivalarea functiilor specifice de conducere si de executie din
Inspectia Muncii se face prin hotarare a Guvernului, pana la adoptarea unei
legi proprii privind salarizarea personalului Inspectiei Muncii.
Art. 15
Inspectia Muncii prezinta anual ministrului muncii si solidaritatii sociale
un raport de activitate privind modul in care si-a indeplinit atributiile
stabilite prin prezenta lege.
CAP. 4
Inspectorul de munca
Art. 16
(1) Inspectorii de munca sunt functionari publici.
(2) Inspectorii de munca sunt independenti fata de orice schimbare
guvernamentala si de orice influenta neprevazuta din afara.
Art. 17
(1) Incadrarea inspectorilor de munca se face prin concurs sau examen, in
raport cu pregatirea profesionala si cu aptitudinile candidatilor.
(2) Numirile in functii de conducere se fac pe baza unor criterii stabilite
in Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Muncii.
Art. 18
Inspectorii de munca sunt obligati:
a) sa nu aiba nici un interes, direct sau indirect, de orice natura ar fi
acesta, in unitatile care se afla sub incidenta controlului lor;
b) sa nu dezvaluie secretele de fabricatie si, in general, procedurile de
exploatare, de care ar putea lua cunostinta in exercitarea functiilor lor, nici
dupa momentul incetarii, indiferent de motiv, a contractului lor individual de
munca;
c) sa pastreze confidentialitatea oricarei reclamatii care semnaleaza
nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta lege si
sa nu dezvaluie conducatorului persoanei juridice si persoanei fizice sau
reprezentantului acestora faptul ca inspectia a fost efectuata ca urmare a unei
reclamatii.
Art. 19
(1) Inspectorii de munca au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, in sediul
persoanei juridice si in orice alt loc de munca organizat de aceasta;
b) sa solicite conducerii persoanei juridice sau persoanei fizice
documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru
efectuarea cercetarii accidentelor de munca;
c) sa procure dovezi, sa efectueze investigatii sau examene, sa ceara
prezentarea documentatiei pe care o considera necesara, sa realizeze masuratori
sau sa preleveze mostre de substante utilizate in procesul de productie;
d) sa impuna ca abaterile constatate in domeniu sa fie remediate pe loc sau
intr-un timp limitat;
e) sa ceara, acolo unde este cazul, modificarea instalatiilor sau a proceselor
tehnologice utilizate, daca acestea nu asigura securitatea lucratorilor la
locul de munca;
f) sa dispuna intreruperea sau suspendarea imediata a proceselor de munca
atunci cand constata o stare de pericol iminent de accident sau de imbolnavire profesionala
pentru lucratorii care participa la procesul de productie sau pentru alte
persoane;
g) sa apeleze la organisme agreate pentru a verifica starea locurilor de
munca sau a materialelor folosite;
h) sa dispuna masuri atunci cand conducatorul persoanei juridice nu isi
indeplineste obligatiile legale;
i) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile de
abateri considerate infractiuni;
j) sa intre in toate locurile in care se efectueaza lucrari ce implica
riscuri pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
k) sa ceara informatii, fie singuri, fie in prezenta martorilor, de la
orice persoana si despre orice problema care constituie obiectul controlului;
l) sa propuna retragerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al
securitatii in munca, daca constata ca, prin modificarea conditiilor care au
stat la baza acesteia, nu se respecta prevederile legislatiei in vigoare.
(2) Masurile luate de inspectorii de munca pot fi contestate pe caile
judiciare sau administrative prevazute de lege.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 20
Impiedicarea, in orice mod, de catre un angajator, persoana fizica sau
juridica, a inspectorilor de munca sa isi exercite controlul in limitele
prevazute la art. 6 si 19 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda
de la 45.000.000 lei la 90.000.000 lei.
Art. 21
Refuzul unui angajator, persoana fizica sau juridica, de a aduce la
indeplinire masurile obligatorii, dispuse de inspectorul de munca, la termenele
stabilite de acesta, in limitele si cu respectarea prevederilor art. 6 si 19,
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la
100.000.000 lei.
Art. 22
(1) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la art. 20 si 21 se
fac de catre inspectorii de munca.
(2) Prevederile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza
cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare*).
(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 72/1996 privind finantele
publice, un procent de 15% din sumele incasate cu titlu de amenda constituie
venituri extrabugetare care se incaseaza, se administreaza, se contabilizeaza
si se utilizeaza de Inspectia Muncii.
(4) Veniturile prevazute la alin. (3) se vor folosi pentru acoperirea unei
cote-parti din cheltuielile curente de capital, precum si pentru constituirea
si utilizarea, numai pana la data aplicarii prevederilor art. 14, a fondului de
stimulare a personalului incadrat la aceasta institutie. Modul de repartizare a
stimulentelor se stabileste prin decizie emisa de inspectorul general de stat.
------------
*) Legea nr. 32/1968, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 148 din
14 noiembrie 1968, a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 2 din 12 iulie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25
iulie 2001 (aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie
2002).
La art. 48 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 se prevede ca ori de cate
ori intr-o lege speciala sau in alt act normativ anterior se face trimitere la
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, aceasta
se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare ale Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001.
Art. 23
Inspectorii de munca sunt competenti sa constate si sa sanctioneze toate
faptele care, potrivit legii, constituie contraventii si pentru care se prevede
ca agentul constatator face parte din personalul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, al directiilor generale de munca si solidaritate sociala
si al inspectoratelor teritoriale de munca.
Art. 24
In cazul savarsirii repetate de catre angajatori a unor abateri grave de la
prevederile legislatiei muncii sau de la normele de securitate si sanatate in
munca, Inspectia Muncii poate cere radierea persoanei juridice din registrul
comertului.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Inspectia Muncii preia in administrare de la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, pe baza de protocol, cladirile si terenurile aferente,
precum si toate celelalte bunuri necesare activitatilor specifice.
(2) Pentru dezvoltarea activitatilor proprii autoritatile publice centrale
sau locale vor atribui Inspectiei Muncii, cu prioritate, in conditiile
prevazute de lege, terenuri, cladiri si spatii.
Art. 26
(1) Sumele realizate in conditiile art. 7, care se gestioneaza in regim
extrabugetar, se pastreaza la trezoreria statului si sunt purtatoare de
dobanda.
(2) Sumele prevazute la alin. (1), neutilizate pana la sfarsitul anului, se
reporteaza in anul urmator, putand fi utilizate cu aceleasi destinatii.
Art. 27
Personalul preluat de catre Inspectia Muncii de la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale se considera transferat in interesul serviciului.
Art. 28
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Hotararea Guvernului nr. 188/1999 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale se modifica in mod corespunzator*).
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga art. 181 si 182
din Codul muncii, aprobat prin Legea nr. 10/1972, publicata in Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, precum si orice dispozitii
contrare prevederilor prezentei legi.
*) Hotararea Guvernului nr. 188/1999 a fost abrogata prin Hotararea Guvernului
nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 9 din 9 ianuarie 2001.