LEGE
Nr. 14 din 22 octombrie 1971
cu privire la gospodarirea fondurilor fixe, resurselor materiale si
aprovizionarea tehnico-materiala
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 133 din 22 octombrie 1971
CAP. 1
Art. 1
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele industriale, intreprinderile, institutiile si celelalte
unitati sunt obligate sa gospodareasca judicios fondurile fixe, sa le mentina
in stare de functionare, sa asigure recuperarea fondurilor investite in acestea
la termenele stabilite prin normative sau documentatiile de investitii, precum
si modernizarea lor, luand masuri pentru:
a) prevederea in plan a nivelelor de productie care sa asigure incarcarea
completa a capacitatilor si spatiilor productive, in concordanta cu
necesitatile economiei nationale;
b) organizarea stiintifica a productiei si a muncii, aplicarea de metode
moderne de pregatire - programare - lansare a productiei;
c) aprovizionarea ritmica a proceselor de productie cu materii prime,
materiale, combustibili, energie, piese si subansamble;
d) intretinerea, revizia si repararea fondurilor fixe, conform
prescriptiilor tehnice;
e) calificarea corespunzatoare si ridicarea permanenta a nivelului de
cunostinte ale personalului de deservire si de intretinere;
f) modernizarea fondurilor fixe si a tehnologiilor, in conditii de
eficienta economica si tinand seama de progresele realizate pe plan mondial,
prin folosirea indeosebi a cercetarilor si studiilor proprii, autoutilare,
aplicarea de inovatii si inventii.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile, institutiile si celelalte unitati sunt
obligate ca, la elaborarea planului, a studiilor tehnico-economice cu privire
la dotarea cu noi fonduri fixe, la construirea de noi capacitati sau
dezvoltarea celor existente, sa prezinte organelor de avizare si aprobare si
gradul de utilizare a fondurilor fixe si a capacitatilor de productie
existente, din profilul respectiv de activitate.
Art. 3
Pentru eliminarea locurilor inguste care limiteaza folosirea unor
capacitati de productie, organele de conducere colectiva ale unitatilor
economice, colegiile ministerelor si celorlalte organe centrale, comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti au
obligatia de a examina si aplica solutii eficiente din punct de vedere
economic, de a prevedea in plan mijloacele materiale si financiare necesare si
de a realiza in termenul cel mai scurt lucrarile prevazute.
Art. 4
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile, institutiile si celelalte unitati raspund de
aplicarea si respectarea riguroasa in procesele de productie a tehnologiilor
proiectate si omologate. Se interzic abaterile de la tehnologiile stabilite sau
aplicarea de tehnologii neomologate.
Perfectionarea tehnologiilor se va face pe baza experimentarii, verificarii
si omologarii prealabile. Pentru procesele care se realizeaza cu tehnologii de
complexitate deosebita, perfectionarile tehnologice se pot face numai cu
aprobarea organului ierarhic superior.
Art. 5
Orice demolare sau dezafectare de fonduri fixe se va face numai cu
respectarea conditiilor legale. Pentru fondurile fixe amortizate care se
justifica din punct de vedere economic sa fie mentinute in functiune, se vor
examina si aplica solutii eficiente de modernizare a acestora, in conditiile
legii.
CAP. 2
Art. 6
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice vor dezvolta
si diversifica baza de materii prime interne, vor extinde cercetarea si
asimilarea in productie a inlocuitorilor care sa asigure economisirea
materiilor prime si materialelor deficitare, vor asigura reconditionarea sau
regenerarea unor materiale ce pot fi refolosite in procesul de productie si
raspund de buna gospodarire si utilizarea judicioasa a materiilor prime si
materialelor.
Art. 7
La elaborarea balantelor materiale, a planului, Comitetul de Stat al
Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe, ministerele, celelalte organe centrale si locale
ale administratiei de stat, unitatile economice, raspund de corelarea
sarcinilor prevazute cu posibilitatile reale de aprovizionare
tehnico-materiala.
Odata cu propunerea construirii de noi capacitati, de dezvoltare a celor
existente sau de introducere in fabricatie de noi produse, titularii de plan
vor stabili solutiile si masurile ce se impun pentru asigurarea certa si in
perspectiva, indeosebi din tara, a materiilor prime, materialelor, produselor
de completare, pieselor de schimb si ambalajelor. Dezvoltarea bazei de materii
prime, combustibili, energie, inlocuitori, produse de completare se va realiza
concomitent cu construirea noilor capacitati de productie, astfel incat sa se
asigure alimentarea continua, de la punerea in productie, a acestora.
Art. 8
Materiile prime si produsele necesare dezvoltarii echilibrate a economiei,
in masura in care nu pot fi asigurate din productia interna, vor fi importate,
indeosebi pe baza de contracte si acorduri economice de lunga durata ce se vor
incheia cu partenerii externi, asigurandu-se certitudinea aprovizionarii in
perspectiva.
Art. 9
Intreprinderile, centralele si celelalte unitati economice, titularii de
plan de stat, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificarii au obligatia de
a stabili si aplica pentru toate produsele, potrivit competentelor ce le revin,
norme si normative de consum de materii prime, materiale, combustibili,
energie, precum si norme de deviz pentru activitatea de constructii-montaj, cu
fundamentare tehnico-economica, la nivelul celor mai bune realizari obtinute pe
plan mondial, in instalatii, tehnologii si conditii similare.
Normele si normativele de consum se stabilesc prin planul cincinal si anual
si vor fi revizuite anual si ori de cate ori se aduc imbunatatiri, pe baza
proiectarii de noi produse si tehnologii si a reproiectarii celor existente si
in stransa corelare cu schimbarile care intervin in productie, gradul de
dotare, calitatea produselor, astfel incat sa se asigure utilizarea judicioasa
a resurselor materiale, extinderea inlocuitorilor, folosirea cu precadere a
materiilor prime interne.
Stabilirea, aprobarea si revizuirea normelor de consum si de stoc se fac de
catre Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, ministere,
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, unitati
economice, conform competentelor ce vor fi stabilite prin hotarare a
Consiliului de Ministri.
Pentru produsele noi se vor stabili si aproba norme de consum, odata cu
introducerea in fabricatie a acestora.
Incadrarea in limitele de consum stabilite prin normele aprobate este
obligatorie pentru toate unitatile economice.
Art. 10
Normele si normativele de stoc de materii prime, materiale, combustibili si
produse finite trebuie sa asigure continuitatea proceselor de productie si a
desfacerii productiei, tinand seama de ritmul livrarilor si al consumului, de
specificul activitatii intreprinderilor, de natura materialelor ce se consuma.
Unitatile furnizoare si cele beneficiare sunt obligate sa asigure si sa
imbunatateasca permanent ritmicitatea livrarilor in vederea diminuarii
imobilizarilor de resurse materiale in stocuri.
Unitatilor economice le este interzisa consumarea stocurilor normate in
scopul depasirii planului de productie sau pentru acoperirea unor consumuri
determinate de depasirea normelor de consum.
In cadrul stocurilor normate se stabilesc stocuri de siguranta, care vor
putea fi consumate numai cu aprobarea organului ierarhic superior, in cazuri
temeinic justificate, cu obligatia reintregirii lor in termenul cel mai scurt,
din livrarile curente. Pentru unele materii prime si materiale importante, al
caror nomenclator se stabileste prin hotarare a Consiliului de Ministri,
stocurile de siguranta vor putea fi consumate numai cu aprobarea Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Art. 11
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice sunt obligate
sa organizeze si sa intensifice activitatile de identificare si redistribuire
operativa a stocurilor disponibile si de colectare, valorificare si prelucrare
industriala a deseurilor de materii prime si materiale.
Art. 12
In ceea ce priveste depozitarea, manipularea si conservarea bunurilor
materiale, unitatile economice au obligatia sa asigure:
a) receptia, depozitarea si conservarea corespunzatoare, astfel incat sa se
mentina calitatea si integritatea produselor;
b) reimprospatarea stocurilor de produse industriale si agroalimentare,
evitindu-se degradarea acestor produse prin depozitare indelungata;
c) circulatia rationala in depozit si utilizarea judicioasa a spatiilor de
depozitare, prin incarcarea optima a suprafetelor existente si construirea spatiilor
noi de depozitare, cu solutiile cele mai economicoase;
d) mecanizarea si automatizarea operatiunilor de manipulare in depozite,
cresterea gradului de dotare cu mecanisme de deservire, indeosebi din cele
produse in tara;
e) reducerea pierderilor in manipularea, depozitarea si transportul
produselor si diminuarea corespunzatoare a coeficientilor admisibili de
perisabilitate.
Art. 13
Personalul unitatilor economice care realizeaza consumuri specifice de
materiale mai mici decat cele stabilite prin normele aprobate, respectiv prin
proiectele de executie, in conditiile realizarii structurii sortimentale si a
respectarii normelor de calitate a produselor sau reduc coeficientii de
perisabilitate admisi, vor fi recompensati pentru economiile realizate,
potrivit legii.
Art. 14
Daunele aduse avutului obstesc din culpa personalului, ca urmare a
depasirii normelor de consum, a fabricarii de produse necorespunzatoare, a
pierderilor ivite prin gospodarirea, depozitarea, conservarea necorespunzatoare
a materialelor, atrag raspunderea materiala a acestuia, potrivit legii.
Intreprinderile furnizoare care livreaza produse ce nu corespund
conditiilor contractuale vor suporta pagubele provocate beneficiarilor din
aceasta cauza.
CAP. 3
Art. 15
Dezvoltarea productiei si consumului energiei de toate formele se face in
concordanta cu prevederile balantei energetice generale a economiei nationale,
a planurilor de stat si a programelor de lunga perspectiva.
In asigurarea resurselor energetice primare se va avea in vedere
valorificarea resurselor din tara a carbunilor, energiei hidro si nucleare,
folosirea judicioasa a combustibililor superiori lichizi si gazosi, in scopul
extinderii prelucrarii industriale a acestora.
Unitatile economice care consuma, transporta sau distribuie combustibili si
energie de toate formele sunt obligate sa asigure reducerea continua a
consumurilor specifice, valorificarea resurselor secundare, reducerea
pierderilor si eliminarea risipei.
Art. 16
Unitatile economice consumatoare de energie de toate formele sunt obligate
sa se preocupe permanent de ridicarea randamentelor de utilizare, intocmind in
acest scop programe anuale si de perspectiva, de studii, cercetari, proiectare,
masuri tehnice si organizatorice, pe baza bilanturilor energetice ce vor fi
elaborate si actualizate in fiecare an, atat pe ansamblul unitatilor cat si pe
principalele procese si instalatii mari consumatoare.
De asemenea, vor asigura inscrierea in plan si realizarea lucrarilor de
investitii cu caracter de imbunatatiri si rationalizari energetice, care conduc
la utilizarea intensiva a potentialului energetic al combustibililor.
Art. 17
Unitatile economice au obligatia de a stabili norme de consum de
combustibili si energie, pe fiecare instalatie, grup de masini si utilaje, prin
care sa se asigure utilizarea resurselor energetice cu randamentele prescrise,
reducerea pierderilor si eliminarea risipei, valorificarea resurselor
energetice secundare.
Art. 18
La proiectarea, asimilarea, omologarea si fabricarea noilor instalatii si
utilaje, care consuma sau transforma resurse energetice de orice fel,
ministerele, institutele de cercetari si proiectari, unitatile economice, vor
asigura randamente termoenergetice ridicate, la nivelul celor mai bune
realizari obtinute pe plan mondial.
Art. 19
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice au obligatia
de a asigura imbunatatirea standardelor de stat ale instalatiilor de ardere,
precum si modernizarea si dotarea cu aparatura necesara a instalatiilor in
functiune, care au randamente energetice scazute, revizuind consumurile
normate, anual si ori de cate ori este nevoie.
Este interzisa punerea in functiune a instalatiilor energetice noi sau a
extinderilor si modernizarilor cu randamente scazute sau care nu sunt dotate,
conform prevederilor din proiectele aprobate, cu aparatajul de masura, control,
reglaj si automatizare, instalatiile de recuperare a resurselor energetice
secundare sau la care nu s-au realizat schemele de alimentare si masurile
tehnologice prevazute in proiecte.
Art. 20
Organele de conducere colectiva ale unitatilor economice raspund de
mentinerea in permanenta stare de functionare a instalatiilor energetice si a
aparatajelor de masura si control, de asigurarea intretinerii si repararii
corespunzatoare a acestora, precum si a pieselor de schimb si a materialelor de
intretinere, de control permanent al parametrilor de functionare si al gradului
de utilizare a combustibililor si energiei.
CAP. 4
Art. 21
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, celelalte ministere, organe
centrale si locale ale administratiei de stat, Consiliul National pentru
Stiinta si Tehnologie, unitatile economice producatoare, institutele de
cercetari si proiectari, au obligatia ca in activitatea de cercetare,
proiectare si dezvoltare a productiei de masini, utilaje si instalatii sa
asigure realizarea acestora, cu parametrii tehnici si economici ridicati, in
vederea prelucrarii si valorificarii eficiente a materiilor prime si
materialelor, imbunatatirii calitatii produselor fabricate, reducerii
continue a pierderilor tehnologice, cresterii productivitatii muncii.
Aprovizionarea cu masini, utilaje, instalatii, trebuie sa asigure dotarea
tehnica corespunzatoare pentru punerea in functiune a capacitatilor de
productie industriala, inzestrarea cu masini si utilaje a agriculturii,
unitatilor de constructii-montaj, dezvoltarea transporturilor si a altor
activitati, conform obiectivelor inscrise in planurile de dezvoltare a
economiei nationale.
Art. 22
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice beneficiare,
precum si coordonatorii de balante, vor determina necesarul de masini, utilaje,
instalatii, in conditiile utilizarii optime si la capacitatea nominala a
parcului existent.
Art. 23
Unitatile producatoare, titularii de plan de stat, Comitetul de Stat al
Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe, vor asigura necesarul de masini, utilaje,
instalatii prin dezvoltarea capacitatii lor de productie interna, organizarea
unei cooperari largi, eficiente, intre unitatile producatoare, folosirea
intensiva a capacitatilor existente, largirea actiunilor de autoutilare.
Art. 24
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat,
centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice vor dezvolta, in
conformitate cu sarcinile de plan stabilite, actiunile de cooperare economica
si tehnico-stiintifica cu organizatii competente din alte tari, in vederea
producerii in conditii de eficienta economica a unor masini, utilaje si
instalatii atat pentru nevoile interne cat si pentru export, dotarii prin
cooperare a unor obiective interne de investitii, asigurarii pe termen lung a
unor materii prime pe baza de acorduri de cooperare.
Art. 25
Asigurarea necesarului de piese de schimb, in vederea functionarii continue
a masinilor, utilajelor, instalatiilor, se face prin planurile de dezvoltare a
economiei pe baza de norme si normative de consum cu motivare tehnica elaborate
de intreprinderi, centrale, ministere si alte organe centrale si locale ale
administratiei de stat, principale producatoare, impreuna cu cele beneficiare
ale utilajelor, masinilor si instalatiilor.
Art. 26
Intreprinderile si centralele industriale producatoare de masini, aparate,
utilaje, instalatii, precum si cele care coopereaza prin executarea unor piese
sau subansamble, sunt obligate sa asigure piesele de schimb necesare
intretinerii si reparatiei acestora in cantitatile stabilite pe baza
normativelor de consum si stoc de piese de schimb, aprobate.
In cazul incetarii fabricatiei de serie a unor masini, aparate, utilaje,
instalatii, intreprinderile si centralele producatoare sunt obligate sa
aprovizioneze in continuare, fie din productie proprie fie prin cooperare,
piesele de schimb necesare pe perioada de functionare a acestora stabilita de
coordonatorii de balante impreuna cu beneficiarii si furnizorii.
Pentru asigurarea pieselor de schimb dupa expirarea perioadei astfel
stabilita, precum si pentru piesele de schimb necesare produselor unicate si de
serie mica sau provenite din import, centralele, ministerele, celelalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat, beneficiare, vor organiza
productia acestora in intreprinderile specializate si in sectiile sau
atelierele mecanice de reparatie si intretinere. Ministerul Industriei
Constructiilor de Masini va acorda asistenta tehnica, va asigura beneficiarilor
sculele, dispozitivele, verificatoarele si aparatele de masura si control
standardizate si va asigura colaborarile necesare, care nu pot fi executate de
catre beneficiari din lipsa conditiilor tehnice.
Art. 27
La contractarea importului de masini, utilaje, instalatii, aparate,
unitatile beneficiare vor asigura piesele de schimb necesare pentru prima
dotare, precum si documentatiile tehnice de executie pentru piesele de schimb a
caror fabricatie urmeaza sa fie asimilata in tara. Raspunderea fabricarii
interne a pieselor de schimb necesare instalatiilor si utilajelor importate revine
beneficiarului care va elabora in acest scop, impreuna cu Ministerul Industriei
Constructiilor de Masini si alte ministere si organe centrale si locale ale
administratiei de stat, programe de asimilare, organizand fabricarea in sectii
proprii sau - dupa caz - cooperari cu alte unitati economice in vederea
reducerii importurilor.
Respectarea acestor programe este obligatorie pentru ministerele si
unitatile economice furnizoare si beneficiare.
Art. 28
In cadrul sarcinilor de plan de productie a pieselor de schimb stabilite
centralelor si intreprinderilor producatoare, se vor nominaliza si sarcini
fizice pe diferite ansamble, subansamble si piese.
Art. 29
In vederea sporirii resurselor de piese de schimb, coordonatorii de balante
impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei
de stat, vor lua masuri pentru organizarea reconditionarii pieselor de schimb
uzate, in cazurile in care aceasta se justifica din punct de vedere economic si
se pot obtine piese de schimb reconditionate de calitate corespunzatoare,
stabilind in acest scop normative cu privire la proportia reconditionarilor
pentru principalele tipuri de piese de schimb.
La cererea beneficiarilor, producatorii vor pune la dispozitie
documentatiile tehnologice necesare pentru executarea reconditionarii pieselor
de schimb.
CAP. 5
Art. 30
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, centralele, intreprinderile si celelalte unitati economice producatoare
si consumatoare de ambalaje si materiale pentru ambalaje vor lua masuri
pentru:
a) dezvoltarea de unitati sau sectii specializate pentru productia de
ambalaje necesare la intern si pentru export, precum si organizarea in acest
scop a cooperarilor cu alte unitati;
b) diversificarea productiei si utilizarea de materiale eficiente pentru
ambalaje, obtinerea de ambalaje moderne, atragatoare, igienice, rezistente la
transport, manipulari si depozitare, modulate dupa dimensiunile paletelor
standardizate;
c) extinderea tipurilor eficiente de ambalaje refolosibile;
d) efectuarea de cercetari si experimentari cu privire la noi materiale si
tipuri de ambalaje, cu consumuri specifice reduse, folosirea de inlocuitori,
tinand seama de tendintele pe plan mondial in acest domeniu.
Art. 31
Ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, intreprinderile producatoare si consumatoare, precum si cele din sfera
circulatiei marfurilor, vor lua masuri pentru extinderea preambalarii
produselor, precum si pentru refolosirea ambalajelor pe baza normativelor
stabilite, controlind respectarea stricta a acestor normative. De asemenea, vor
organiza activitatea de recuperare a tuturor ambalajelor refolosibile si vor
asigura depozitarea, intretinerea, repararea si manipularea corespunzatoare a
acestora, in vederea reintroducerii lor in circuitul economic.
Art. 32
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu
celelalte ministere si organe centrale si locale ale administratiei de stat vor
actiona in vederea introducerii si extinderii containerizarii si paletizarii,
adaptarii corespunzatoare a mijloacelor existente de transport feroviare,
navale si auto, precum si mecanizarii operatiunilor de incarcare si descarcare
a marfurilor.
CAP. 6
Art. 33
Planul de aprovizionare tehnico-materiala, parte componenta a planului de
stat, asigura concordanta dintre resursele economiei si nevoile de consum, in
conditiile valorificarii complete a potentialului tehnic-productiv,
dimensionarii necesarului prin norme si normative de consum si de stoc,
stabilirii unor rezerve economice care sa permita desfasurarea continua a
proceselor productive.
Activitatea de aprovizionare si desfacere se desfasoara pe baza
prevederilor cuprinse in planurile de dezvoltare a economiei, prin relatii
directe intre furnizori si beneficiari concretizate in contracte economice.
Art. 34
Planul de aprovizionare tehnico-materiala a economiei nationale cuprinde
balante materiale, precum si norme si normative de consum. Elaborarea planului
de aprovizionare tehnico-materiala se desfasoara in cadrul activitatii de
intocmire a planurilor de stat de dezvoltare economico-sociala, pe toate
treptele organizatorice, pornind de la intreprinderi si centrale.
In elaborarea planului, unitatile economice vor tine seama de rezultatele
actiunii permanente de prospectare a pietei interne si externe si de contractele
economice incheiate, in scopul satisfacerii cerintelor cantitative si
calitative ale beneficiarilor, in ritmul cerut de nevoile productiei.
Art. 35
Pentru principalele materii prime, materiale, combustibili, energie,
utilaje, piese de schimb si alte produse hotaratoare pentru indeplinirea
sarcinilor de productie, investitii, export, fondul pietei si altor activitati,
este obligatorie elaborarea de balante.
Sarcina elaborarii si echilibrarii balantelor materiale pentru planurile
cincinale, cu defalcare pe ani, aceea a adaptarii acestora in cursul
imbunatatirilor anuale ale planului, raspunderea executarii balantelor
aprobate, precum si a luarii sau propunerii unor masuri in cursul echilibrarii
si realizarii acestora, revine coordonatorilor de balante.
Nomenclatorul produselor pentru care se elaboreaza balante, lista
coordonatorilor de balante, precum si competentele de aprobare a balantelor
materiale, se stabilesc prin hotarare a Consiliului de Ministri.
Pentru produsele cu rol hotarator in asigurarea proportiilor de baza din
economie, balantele se aproba prin planul de stat.
Art. 36
Coordonatorii de balante, pornind de la cererile beneficiarilor elaborate
conform prevederilor planului, vor cuprinde in balante toate resursele din tara
si din import si vor asigura necesarul justificat al economiei cu produsele
respective, in cadrul resurselor planificate, fiind raspunzatori impreuna cu
celelalte unitati economice producatoare si consumatoare, de utilizarea
completa a capacitatilor, folosirea resurselor din tara, dimensionarea
judicioasa a consumurilor pe baza de norme si normative de consum si de stoc.
Pentru activitatea de constructii-montaj, dimensionarea in balante a
necesarului de materiale se va face pe baza de proiecte sau prin indici de
consum.
Coordonatorii de balante vor prevedea in balante rezerve la dispozitia
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, dimensionate in functie de natura materialelor si specificul
proceselor productive, in vederea acoperirii unor nevoi neprevazute ce apar in
cursul executarii planului si a efectuarii corecturilor necesare ca urmare a
elaborarii unor proiecte de executie.
Art. 37
Pentru unele materii prime, materiale, combustibili, masini si utilaje,
care prezinta o importanta deosebita pentru dezvoltarea pe ansamblu a economiei
si sunt deficitare in anumite etape, Consiliul de Ministri va aproba
nomenclatorul produselor si competentelor de stabilire a restrictiilor in
consum.
Art. 38
Raspunderea asigurarii aprovizionarii tehnico-materiale, in concordanta cu
obiectivele si prevederile planurilor de dezvoltare a economiei nationale,
revine centralelor, intreprinderilor si celorlalte unitati economice, care sunt
obligate ca prin relatii directe cu furnizorii si beneficiarii si prin
incheierea din timp a contractelor economice sa-si asigure baza materiala
necesara indeplinirii sarcinilor de plan, precum si desfacerea productiei.
Art. 39
Realizarea aprovizionarii cu materii prime, materiale, combustibili si alte
produse, in cantitati vagonabile, se efectueaza - de regula - prin livrari
directe de la producatori la consumatori, iar pentru materialele de uz general
necesare in cantitati nevagonabile, prin reteaua de baze si intreprinderi
teritoriale de aprovizionare a Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Cantitatile nevagonabile de materii prime si materiale specifice unor
ramuri de activitate sau provenite din import se vor aproviziona prin unitati
specializate din cadrul ministerelor sau centralelor, in cazurile in care
aceasta se justifica din punct de vedere economic, cu acordul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe.
Art. 40
Intreprinderile, celelalte unitati economice, centralele, titularii
planului de stat, precum si coordonatorii de balante vor lua masuri ca
incheierea contractelor dintre furnizori si beneficiari si expedierea
materiilor prime si materialelor de masa sa se faca pe baza calculelor
prealabile de optimizare a transporturilor. De asemenea, vor asigura extinderea
paletizarii si containerizarii, in vederea cresterii eficientei in activitatea
de transport si manipulare.
La stabilirea amplasamentelor noilor capacitati producatoare sau
consumatoare de materii prime si materiale de masa, titularii planului de stat
vor tine seama de solutiile optimizate de transport pentru resursele
aprovizionate si pentru produsele finite destinate desfacerii.
Art. 41
Ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, in calitate de furnizori, sunt obligate sa ia masuri pentru intocmirea si
difuzarea de cataloage care sa cuprinda toate produsele ce se fabrica de
unitatile subordonate, cu sortimentele, caracteristicile tehnice, dimensionale,
comerciale, preturile si, dupa caz, mostre, modele, palete de culori, care vor
sta la baza relatiilor economice si contractuale atat la intern cat si cu
partenerii externi.
Aceste cataloage vor fi revizuite si imbunatatite in functie de schimbarile
intervenite in productie, de perfectionarea unor produse sau asimilarea de
produse noi, de scoaterea din fabricatie a produselor invechite si de alte
modificari in caracteristicile si preturile acestor produse.
CAP. 7
Art. 42
Comitetul de Stat al Planificarii raspunde impreuna cu titularii planului
de stat de echilibrul material al planului de stat, de asigurarea bazei tehnice
si materiale necesare infaptuirii sarcinilor si obiectivelor prevazute, de
elaborarea planului aprovizionarii tehnico-materiale a economiei nationale.
Art. 43
Comitetul de Stat al Planificarii asigura prin plan utilizarea intensiva,
cu eficienta maxima a fondurilor fixe, in care scop:
a) organizeaza impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale
si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Directia Centrala de Statistica
evidenta fondurilor fixe, a utilizarii capacitatilor de productie pe ansamblul
economiei, elaborand normativele generale de determinare a acestora; analizeaza
incarcarea principalelor capacitati de productie, suprafete productive, masini
si utilaje si asigura prin plan folosirea deplina a acestora;
b) inscrie in plan noile obiective de investitii sau dezvoltarea celor existente,
tinand seama de posibilitatile de crestere a productiei pe capacitatile si in
spatiile existente, de eliminare a locurilor inguste.
Art. 44
In domeniul asigurarii bazei tehnico-materiale a planului, Comitetul de
Stat al Planificarii are urmatoarele atributii principale:
a) sa echilibreze balantele materiale care se aproba de Consiliul de
Ministri si balanta energiei primare, precum si stabilirea solutiilor de
realizare a acestor balante; sa colaboreze la elaborarea normelor si normativelor
de consum si de stoc ce se aproba prin planul de stat;
b) sa efectueze controale asupra modului de elaborare a balantelor
materiale de catre coordonatori si sa stabileasca, impreuna cu Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat,
solutii de echilibrare a balantelor deficitare;
c) sa elaboreze, in colaborare cu Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, ministerele si
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, studii si
propuneri privind dezvoltarea bazei interne de materii prime si materiale,
imbunatatirea permanenta a calitatii produselor, valorificarea superioara a
resurselor naturale si a rezervelor existente in economie, in concordanta cu
cerintele pietei interne si tendintele conjuncturale ale pietei externe;
d) sa analizeze, pe parcursul executarii planului, aspectele si fenomenele
care privesc asigurarea materiilor prime, materialelor, utilajelor, pieselor de
schimb, luand sau propunand masuri pentru mentinerea echilibrului planului de
stat si desfasurarea ritmica si eficienta a activitatii economice.
Art. 45
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe raspunde impreuna cu ministerele, celelalte organe centrale si
locale ale administratiei de stat de realizarea aprovizionarii
tehnico-materiale, conform balantelor aprobate prin plan, aprovizioneaza prin
reteaua proprie de baze si depozite materiale de uz general in cantitati
nevagonabile si exercita in intreaga economie indrumarea si controlul
gospodaririi si valorificarii judicioase a resurselor materiale si a modului de
utilizare a fondurilor fixe.
In acest scop:
a) organizeaza procesul de aprovizionare tehnico-materiala si intervine
operativ in vederea preintimpinarii intreruperilor ce pot apare in fluxul
aprovizionarii, evitarii imobilizarilor si redistribuirea resurselor materiale,
precum si a stocurilor disponibile din economie;
b) aprovizioneaza prin reteaua proprie de intreprinderi, baze, depozite,
materiale de uz general in cantitati nevagonabile, prospectind nevoile
beneficiarilor pentru astfel de produse; constituie in aceste unitati stocuri
de interventie pentru produse si sortimente specifice consumatorilor din
fiecare zona;
c) stabileste normele si normativele de consum si de stoc din planul de
stat, colaborand in acest scop cu Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele
si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat; aproba
normele de consum din competenta sa si efectueaza controale asupra elaborarii
normelor de consum si de stoc din competenta ministerelor, celorlalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat, centralelor si intreprinderilor;
controleaza aplicarea normelor de consum si de stoc, luand masuri eficiente
pentru respectarea acestora;
d) participa, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele,
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, la elaborarea
planului de aprovizionare tehnico-materiala, conform competentelor ce-i revin;
e) coordoneaza activitatea de productie si circulatie a ambalajelor in
economie, initiaza masuri si programe pentru realizarea unor ambalaje
corespunzatoare exigentelor pietei, ridicarea calitativa a modului de
prezentare si desfacere a produselor; elaboreaza, cu consultarea ministerelor
si altor organe centrale si locale ale administratiei de stat, normative referitoare
la circulatia, recuperarea si utilizarea ambalajelor;
f) indruma si controleaza dezvoltarea productiei de inlocuitori si
extinderea introducerii acestora in consum, in vederea economisirii materiilor
prime si materialelor deficitare si a reducerii importurilor;
g) coordoneaza activitatea de optimizare a transporturilor materialelor de
masa, colaborand in acest scop cu Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor si cu ministerele si celelalte organe centrale si locale ale
administratiei de stat, furnizoare si beneficiare, stabilind zonele de
aprovizionare a consumatorilor de la sursele cele mai apropiate; stabileste sau
propune masuri cu privire la extinderea containerizarii si paletizarii
marfurilor in transporturi, precum si in depozitare si manipulare;
h) initiaza masuri pentru organizarea bazelor de productie a materialelor
de masa, astfel amplasate incat sa asigure o circulatie optima a acestor
produse intre producatori si consumatori;
i) rezolva neintelegerile precontractuale in concordanta cu obiectivele
si sarcinile rezultate din planul de stat, in cazurile in care ministerele si
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, furnizoare si
beneficiare, nu cad de acord intre ele cu privire la problemele legate de
definitivarea programelor si desfasuratoarelor de livrari; pentru probleme la
care ministerele interesate, celelalte organe centrale si locale ale
administratiei de stat, nu sunt de acord cu decizia Ministerului Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, acestea se pot
adresa Consiliului de Ministri;
j) exercita controlul asupra indeplinirii de catre intreprinderi, centrale,
alte unitati economice, ministere si alte organe centrale si locale ale
administratiei de stat, precum si de catre coordonatorii de balante a
sarcinilor ce le revin cu privire la elaborarea si echilibrarea balantelor,
incheierea si executarea contractelor economice, desfasurarea intregului proces
de aprovizionare tehnico-materiala;
k) exercita controlul in intreaga economie asupra folosirii in conditii
de siguranta a masinilor, utilajelor, instalatiilor si celorlalte fonduri fixe,
exploatarii, intretinerii si repararii corespunzatoare a acestora si
inzestrarii cu piese de schimb; propune masuri pentru incarcarea rationala a
utilajelor si redistribuirea celor nefolosite sau slab incarcate la alte
unitati economice;
l) controleaza modul in care centralele, intreprinderile si celelalte
unitati economice indeplinesc obligatiile ce le revin cu privire la dotarea,
mentinerea in stare de functionare, intretinerea si repararea aparaturii de
masura, control si automatizare;
m) verifica in unitatile economice modul de organizare a pregatirii si
perfectionarii cadrelor calificate necesare pentru exploatarea, intretinerea si
repararea corespunzatoare a utilajelor, instalatiilor si celorlalte fonduri
fixe;
n) da acordul de omologare, din punct de vedere al asigurarii functionarii
in conditii de siguranta a cazanelor de aburi si similare, recipientelor sub
presiune, instalatiilor de ridicat, precum si a aparatelor consumatoare de
combustibili si executa controlul tehnic al acestor instalatii in vederea
autorizarii functionarii lor sau a interzicerii functionarii in cazul in care
nu prezinta siguranta; acorda autorizatii intreprinderilor care construiesc,
monteaza, repara, controleaza si folosesc astfel de instalatii, precum si
pentru personalul care efectueaza lucrari de sudare sau asigura functionarea
instalatiilor;
o) elaboreaza si prezinta propuneri privind perfectionarea continua a
sistemului si cadrului organizatoric al aprovizionarii tehnico-materiale in
economie; emite potrivit legii indicatii de specialitate in domeniul sau de
activitate.
Art. 46
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe ia, potrivit legii, cu consultarea ministerelor, celorlalte
organe centrale si locale ale administratiei de stat, decizii obligatorii cu
privire la: sistemul de normare a consumurilor si stocurilor; sistemul de
organizare a aprovizionarii tehnico-materiale si a retelelor de baze;
utilizarea rezervelor la dispozitia sa din balantele materiale; stabilirea
prioritatilor in contractare, in fixarea termenelor de livrare, in
redistribuirea de stocuri; adaptarea corespunzatoare a unor contracte
incheiate, in cazul in care lipsa de resurse materiale pericliteaza
indeplinirea unor sarcini de importanta deosebita pentru economia nationala,
situatii in care partile vor pune de acord contractul cu decizia comunicata;
interzicerea aprovizionarii si livrarilor precum si reducerea importurilor in
cazurile in care constata posibilitatea folosirii de inlocuitori, stocuri
nejustificate, utilizari nerationale, risipa si pierderi.
Art. 47
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe aplica prin imputernicitii sai, potrivit legii, sanctiuni
contraventionale in cazurile de abateri de la disciplina de plan de
aprovizionare si contractuala, folosire nerationala a utilajelor si
instalatiilor, exploatare, intretinere sau reparare necorespunzatoare a
acestora, la termenele prescrise prin normative, precum si pentru alte abateri
de la prevederile prezentei legi.
Art. 48
In domeniul gospodaririi judicioase a fondurilor fixe, ministerele,
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, raspund de
asigurarea cadrului organizatoric si a conditiilor materiale necesare pentru
ca proiectarea, executarea si punerea in functiune, precum si exploatarea,
intretinerea si repararea fondurilor fixe sa se realizeze in conditii de
eficienta economica maxima si in deplina siguranta de functionare a masinilor,
utilajelor si instalatiilor.
In acest scop:
a) stabilesc sarcini de plan pe centrale industriale, alte unitati cu
statut de centrala si celelalte organizatii economice direct subordonate,
astfel incat sa se asigure incarcarea optima a capacitatilor de productie in
conditiile folosirii rationale si in deplina siguranta de exploatare a
fondurilor fixe, a respectarii normativelor tehnice privind intretinerea si
repararea acestora, pregatirea si perfectionarea cadrelor necesare;
b) elaboreaza si imbunatatesc sistematic normativele tehnice cu caracter
republican si departamental, obligatorii pentru toate unitatile din economie cu
profilul de activitate respectiv, privitoare la intretinerea si repararea
principalelor categorii de fonduri fixe specifice ramurii a carei activitate o
coordoneaza, in scopul asigurarii functionarii acestora la parametrii
proiectati pe intreaga durata de serviciu si exercita indrumarea si controlul
permanent asupra aplicarii acestor normative.
Art. 49
In domeniul aprovizionarii tehnico-materiale, ministerele, celelalte organe
centrale si locale ale administratiei de stat au urmatoarele atributii
principale:
a) asigura resursele necesare economiei la produsele pentru care unitatile
in subordine sunt coordonatori de balante si la celelalte produse ce se fabrica
de unitatile proprii, precum si baza tehnico-materiala a sarcinilor de plan ce
le revin;
b) elaboreaza si aproba, potrivit competentelor legale, norme si normative
de consum si de stoc cu fundamentare tehnico-economica;
c) organizeaza si indruma actiunea de incheiere a contractelor economice de
catre unitatile in subordine si rezolva, potrivit legii, neintelegerile
precontractuale;
d) urmaresc, iau masuri si raporteaza asupra realizarii aprovizionarii
tehnico-materiale, balantelor si normelor de consum si de stoc, incheierii si
executarii contractelor economice, realizarii programelor de asimilare a
produselor noi si de reproiectare a produselor depasite ca nivel tehnic;
e) iau masuri pentru preintampinarea imobilizarilor nejustificate in
stocuri si pentru redistribuirea operativa a stocurilor disponibile; aproba, in
cazuri temeinic justificate, consumarea stocurilor de siguranta pentru
centralele si intreprinderile direct subordonate, in limitele competentelor
legale;
f) organizeaza si controleaza activitatea unitatilor in subordine in
domeniul productiei si circulatiei ambalajelor, preambalarii, paletizarii si
containerizarii produselor.
Art. 50
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, impreuna cu ministerele,
celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat, exercita controlul
sistematic asupra modului in care se respecta procesele tehnologice stabilite
la instalatii complexe si produse de importanta deosebita.
Art. 51
Ministerul Finantelor si bancile finantatoare colaboreaza cu Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe,
cu ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, interesate, la elaborarea si imbunatatirea periodica a normativelor de
determinare a stocurilor; de asemenea, controleaza si propun masuri privind
modul in care se aplica si se respecta normele si normativele de stoc, se
gospodaresc mijloacele materiale de catre unitatile economice, se asigura
preintampinarea formarii stocurilor supranormative si readucerea in circuitul economic
a stocurilor disponibile.
Bancile finantatoare verifica, in cadrul lucrarilor de planificare
financiara a intreprinderilor, modul in care - la stabilirea necesarului de
fonduri - au fost respectate dispozitiile legale privitoare la calcularea normelor
de stoc si normativelor mijloacelor circulante.
Art. 52
In domeniul gospodaririi fondurilor fixe, centralele industriale si
celelalte unitati asimilate acestora au urmatoarele atributii principale:
a) asigura proiectarea, realizarea si exploatarea masinilor, utilajelor,
instalatiilor, a celorlalte fonduri fixe in conditii de eficienta economica si
deplina siguranta in procesul de productie, stabilind sarcinile de productie pe
unitatile competente, astfel incat sa realizeze incarcarea optima a
capacitatilor de productie, precum si intretinerea si repararea corespunzatoare
a acestora;
b) asigura indrumarea si controlul unitatilor componente in ceea ce
priveste respectarea stricta a tehnologiilor stabilite si aproba, conform
competentelor legale, perfectionarile tehnologice la instalatii de importanta
deosebita;
c) elaboreaza si imbunatatesc normativele tehnice de exploatare,
intretinere si reparatii ale fondurilor fixe pentru care nu sunt elaborate
normative cu caracter republican sau departamental; controleaza sistematic
modul de aplicare a normativelor de reparatii, precum si modul in care se
efectueaza exploatarea si repararea principalelor instalatii din dotarea
unitatilor componente, fiind raspunzatoare de functionarea lor in conditii de
deplina siguranta.
Art. 53
In domeniul aprovizionarii tehnico-materiale si desfacerii produselor,
centralele industriale si celelalte unitati asimilate acestora au urmatoarele
atributii principale:
a) asigura pe baza activitatii de prospectare, prin contractele pe care le
incheie, aprovizionarea ritmica cu materii prime, materiale, combustibili,
energie, utilaje, piese de schimb si ambalaje necesare indeplinirii sarcinilor
de plan ce le revin, precum si portofoliul de comenzi si desfacerea continua a
productiei;
b) echilibreaza balantele materiale la care sunt coordonatori si asigura
realizarea acestora, prevazand rezerve de plan corespunzatoare;
c) elaboreaza si, dupa caz, aproba norme de consum si de stoc din
competenta lor; iau masuri pentru respectarea consumurilor normate, asigurand
folosirea judicioasa a materiilor prime si materialelor, extinderea utilizarii
materialelor indigene inlocuitoare, valorificarea deseurilor, recuperarea
ambalajelor refolosibile;
d) dimensioneaza judicios stocurile, luand masuri pentru preintampinarea
formarii de stocuri supranormative si pentru lichidarea celor deja formate;
e) asigura dezvoltarea activitatilor de cercetare, creatie, proiectare si
producere a ambalajelor si materialelor pentru ambalare, din cadrul unitatilor
componente;
f) rezolva, potrivit legii, neintelegerile precontractuale.
Centralele de desfacere indeplinesc atributiile prevazute in prezentul
articol pentru centralele industriale, corespunzator sarcinilor si raspunderilor
ce le revin in calitate de coordonatori de balante.
Art. 54
In domeniul gospodaririi fondurilor fixe, intreprinderile si celelalte
unitati economice au urmatoarele atributii principale:
a) asigura functionarea continua, incarcarea completa, intretinerea si
repararea fondurilor fixe, potrivit prescriptiilor tehnice; asigura utilitatile
necesare (energie electrica, apa industriala, aer comprimat, abur etc) la
parametrii stabiliti; raspund de tinerea corecta a evidentei capacitatilor de
productie;
b) doteaza masinile, utilajele si instalatiile cu aparatura de masura,
control, reglare si automatizare prevazuta in documentatii si ia masurile
necesare pentru mentinerea acesteia in stare de functionare la precizia
prescrisa.
Se interzice darea in exploatare a instalatiilor si liniilor tehnologice
care nu sunt dotate cu aparatura de masura, control si automatizare prevazuta
in proiecte;
c) pregatesc din timp personalul necesar pentru exploatarea, intretinerea
si repararea fondurilor fixe si asigura indrumarea tehnica corespunzatoare a
proceselor de productie de catre sefii de sectii, sefii de instalatii si
maistri, dotarea locurilor de munca cu instructiuni tehnice specifice in scopul
desfasurarii ritmice a productiei, prevenirii avariilor si accidentelor;
d) uzinele constructoare si furnizoare de utilaje, instalatii si aparatura
de masura si control au obligatia de a amenaja, pentru produsele de serie,
standuri in vederea verificarii realizarii parametrilor proiectati, pentru utilajele
unicate si instalatiile complexe si vor efectua probele prevazute in
documentatiile tehnice;
e) organele de conducere colectiva au obligatia de a lua masuri pentru
respectarea regimului de lucru prevazut de tehnologia de fabricatie, a prescriptiilor
tehnice in legatura cu utilizarea si intretinerea masinilor, utilajelor si
instalatiilor si pentru executarea la timp si de calitate a lucrarilor de
revizii si reparatii in conformitate cu normativele tehnice in vigoare.
Art. 55
In domeniul aprovizionarii tehnico-materiale si desfacerii produselor,
intreprinderile si celelalte unitati economice au urmatoarele indatoriri
principale:
a) raspund de dimensionarea judicioasa a necesarului de materii prime,
materiale, utilaje si alte produse, pe baza sarcinilor de productie, a normelor
de consum si de stoc si urmaresc sistematic realizarea aprovizionarii, luand
masurile necesare pentru desfasurarea ritmica a acestei activitati;
b) asigura incheierea contractelor economice de aprovizionare si desfacere
in cadrul competentelor aprobate de centrala; raspund de realizarea si livrarea
ritmica a productiei, in cantitatile, sortimentele si la termenele stabilite
prin contractele incheiate direct sau de catre centrala;
c) aplica normele si normativele de consum si de stoc stabilite, luand
masuri pentru reducerea continua a consumurilor specifice, prin perfectionarea
produselor, a tehnologiilor de fabricatie, asimilarea de noi produse cu
parametri ridicati, fara afectarea calitatii produselor; raspund de
imobilizarile in stocuri supranormative si de valorificarea imediata a
stocurilor disponibile;
d) raspund de gospodarirea judicioasa a materiilor prime, materialelor si
ambalajelor de care dispun, introducerea de inlocuitori pentru materialele
deficitare si prelucrarea deseurilor, luand masuri pentru eliminarea
pierderilor si risipei; organizeaza activitatea de depozitare a produselor, in
scopul asigurarii unei conservari corespunzatoare a acestora si a evitarii
pierderilor;
e) organizeaza, in colaborare cu centralele respective, activitatea de
"service" pentru produsele fabricate; participa la expozitii, targuri
si la organizarea reclamei produselor din profilul de activitate.
Art. 56
Organizatiile si intreprinderile de proiectare a masinilor, utilajelor,
instalatiilor, liniilor tehnologice, uzinelor si combinatelor au indatorirea sa
adopte solutii constructive, optime din punct de vedere tehnico-economic, care
sa permita functionarea acestora in conditii de siguranta; sa prevada in
documentatiile tehnice verificarile si incercarile ce trebuie efectuate in
uzine si pe santiere pentru controlul parametrilor de siguranta in functionare
si piese de rezerva importante si sa acorde, la cererea beneficiarilor,
asistenta tehnica necesara; sa elaboreze instructiuni tehnice pentru
exploatarea, intretinerea, revizia periodica si repararea masinilor, utilajelor
si instalatiilor, precum si pentru calificarea necesara a personalului de
exploatare.
Art. 57
Furnizorul general si intreprinderile constructoare de masini, utilaje si
instalatii au obligatia sa asigure respectarea documentatiilor de proiectare,
tehnologice si de control tehnic; sa acorde la cererea beneficiarilor asistenta
tehnica necesara; sa urmareasca in mod sistematic comportarea in exploatare a
produselor livrate, organizand activitatea de "service"; raspund
pentru pagubele generate de avariile produse din vina lor.
Art. 58
Intreprinderile si celelalte unitati economice furnizoare de energie
electrica, termica, de apa, gaze si alte utilitati, din culpa carora se produc
intreruperi accidentale in alimentarea consumatorilor sau in nerespectarea
parametrilor de calitate stabiliti in normativele in vigoare, potrivit gradului
de siguranta prevazut in proiect pentru categoria respectiva de consumatori,
suporta pagubele produse beneficiarilor din aceasta cauza.
Intreprinderile prestatoare de servicii care nu realizeaza sarcinile ce le
revin in conformitate cu contractele incheiate sau normele stabilite raspund
potrivit legii.
Art. 59
Comisiile de receptie a obiectivelor de investitii, constituite in
conformitate cu prevederile legale, au indatorirea sa verifice modul in care au
fost respectate prevederile din documentatiile tehnice la executia lucrarilor
de constructii-montaj si sa nu avizeze punerea in functiune a capacitatilor de
productie, daca acestea nu corespund proiectelor.
Pentru neefectuarea receptiei in termen si de buna calitate, comisiile de
receptie raspund potrivit legii.
CAP. 8
Art. 60
Consiliul de Ministri stabileste obiectivele si prioritatile privind
punerea in valoare a resurselor de materii prime si materiale ale tarii,
elaboreaza orientari in ceea ce priveste consumul de combustibili, adopta
hotarari si dispozitii concrete pentru gospodarirea rationala a materiilor
prime si utilizarea deplina a fondurilor fixe si, pe baza legii planului de
stat, stabileste sarcinile de plan privind aprovizionarea tehnico-materiala pe
ministere, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat.
Art. 61
Incalcarea obligatiilor prevazute in prezenta lege atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala, civila, administrativa sau penala.
Consiliul de Ministri va stabili faptele care constituie contraventie la
prevederile prezentei legi si sanctiunile corespunzatoare.
Art. 62
Se recomanda unitatilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti ca
tinand seama de prevederile prezentei legi, prin adaptarea la forma lor
organizatorica si specificul activitatii, sa stabileasca reglementari
corespunzatoare.
Art. 63
Pentru instalatiile care la data publicarii prezentei legi se afla in stare
de functiune dar nu indeplinesc conditiile prevazute in prezenta lege,
ministerele, celelalte organe centrale si locale ale administratiei de stat vor
prezenta Consiliului de Ministri, in termen de 90 zile de la publicarea ei,
propuneri de masuri si termene pentru remedierea deficientelor si asigurarea
functionarii lor normale.
Art. 64
Dispozitiile legii de fata intra in vigoare la 90 zile dupa publicarea ei.