LEGE Nr. 152
din 15 iulie 1998
privind înfiintarea Agentiei
Nationale pentru Locuinte*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 744 din 2 noiembrie 2009
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Pentru dezvoltarea construcţiei de
locuinţe la nivel naţional se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Locuinţe,
denumită prescurtat A.N.L., sub autoritatea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei.
(2) A.N.L. este instituţie de interes public cu
personalitate juridică, de coordonare a unor surse de finanţare în domeniul
construcţiei de locuinţe, având autonomie financiară.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a A.N.L.
se aprobă prin hotărâre a Guvernului**).
Art. 2. - (1) A.N.L. are ca obiective:
a) realizarea unor montaje financiare;
b) atragerea şi administrarea resurselor financiare,
în condiţiile prezentei legi, pentru construirea, cumpărarea, reabilitarea,
consolidarea şi extinderea unor locuinţe, inclusiv pentru cele exploatate în
regim de închiriere;
c) promovarea şi dezvoltarea la nivel sectorial şi
naţional a unor programe privind construcţia de locuinţe pentru tineri,
destinate închirierii, construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate,
construcţia şi/sau reabilitarea locuinţelor distruse ori grav avariate, situate
în zonele afectate de calamităţi naturale, construcţia altor locuinţe
proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale,
precum şi intervenţii la Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998 şi a mai fost modificată şi completată
prin: construcţii existente, în aplicarea măsurilor stabilite prin programe guvernamentale.
Programele guvernamentale şi sursele de finanţare ale acestora se aprobă de
Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei;
*) Republicată în temeiul art. VI din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susţinerea
programelor de dezvoltare a construcţiei de locuinţe la nivel naţional,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie
2008, aprobată prin Legea nr. 67/2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009.
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 298/2000 pentru
modificarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30
decembrie 2000, aprobată prin Legea nr. 265/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 25 mai 2001;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2001 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 246 din 14 mai 2001, aprobată prin Legea nr. 507/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 15 octombrie 2001;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2002 pentru
completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 364 din 30
mai 2002, aprobată prin Legea nr. 534/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 706 din 27 septembrie 2002;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 185/2002 pentru
modificarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20
decembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 109/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 5 aprilie 2003;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2003 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 684 din 29 septembrie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
543/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 20
decembrie 2003;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2005 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 647 din 21 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 10/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din
20 ianuarie 2006;
- Ordonanţa Guvernului nr. 50/2006 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 31
august 2006, aprobată prin Legea nr. 21/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 33 din 17 ianuarie 2007;
- Ordonanţa Guvernului nr. 35/2007 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 22
august 2007, abrogată prin Legea nr. 89/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 310 din 21 aprilie 2008, şi respinsă prin Legea nr.
136/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 10
iulie 2008:
- Legea nr. 89/2008 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 21 aprilie
2008.
**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 620/2001 pentru
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381
din 12 iulie 2001, cu modificările ulterioare.
d) dobândirea de terenuri destinate construirii de
locuinţe, în condiţiile legii, şi după caz, monitorizarea unor programe pentru
realizarea lucrărilor de viabilizare a acestora;
e) iniţierea şi/sau dezvoltarea, în condiţiile pieţei,
a unor programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit
ipotecar;
f) realizarea unor studii de specialitate privind piaţa
imobiliară (cererea si oferta de locuinţe, terenuri de construcţii, costuri
etc).
(2) Investiţiile privind construcţiile de locuinţe
prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt finanţate de la bugetul de stat şi/sau
bugetele locale, precum şi din credite interne/externe şi alte surse legal
constituite.
(3) In structura cheltuielilor de investiţii prevăzute
la alin. (2) va fi cuprinsă o cotă de 3% care se constituie venituri ale
A.N.L., destinate acoperirii cheltuielilor efectuate pentru realizarea montajului
financiar necesar, contractarea serviciilor de proiectare, contractarea şi
urmărirea lucrărilor de execuţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(4) Aprobarea documentaţiilor tehnico-economice ale
obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (2) se face în condiţiile legii.
(5) In aplicarea prevederilor art. 67 alin. 2 din Legea
locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, iniţierea şi dezvoltarea programelor de construcţii de locuinţe de
către A.N.L. se fac cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(6) A.N.L. colaborează cu autorităţile administraţiei
publice locale pentru identificarea unor construcţii aflate în diverse stadii
de execuţie sau finalizare şi neexploatate, care pot fi incluse în programele
prevăzute la alin. (1) lit. c).
(7) Dezvoltarea construcţiilor de locuinţe în
condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e) se face pe terenuri viabilizate
sau a căror viabilizare se realizează corelat cu termenele de recepţie şi punere
în funcţiune a locuinţelor.
(8) Resursele de finanţare în construcţia de locuinţe
cu credit ipotecar care se realizează prin programele A.N.L. se constituie din
sursele proprii ale beneficiarilor şi/sau din credite ipotecare acordate
acestora de instituţii financiare autorizate potrivit legii.
(9) Pentru atragerea de resurse financiare
suplimentare, precum şi pentru asigurarea terenurilor viabilizate, destinate
construirii de locuinţe, persoanele juridice cu activităţi în construirea de
locuinţe, de drumuri, în domeniul investiţiilor imobiliare, în domeniul
serviciilor de gospodărie comunală, precum şi al celor de alimentare cu gaze şi
energie electrică pot participa alături de A.N.L. şi/sau de autorităţile
publice locale la finanţarea şi derularea unor proiecte pentru dezvoltarea
zonelor de locuit, pe bază de contracte încheiate potrivit legii.
(10) In aplicarea prevederilor alin. (9), tipurile de
contracte-cadru, forma şi conţinutul studiilor de prefezabilitate şi
fezabilitate şi criteriile de analiză a eligibilităţii investitorilor se
stabilesc prin norme metodologice*) de aplicare a prezentei legi.
(11) In situaţia în care pe terenurile destinate
amplasării construcţiilor de locuinţe care se realizează în cadrul programelor
prevăzute la alin. (1) lit. c) nu s-a ajuns la faza autorizării lucrărilor de
construcţie, în termen de un an de la preluarea în folosinţă gratuită a
terenurilor, în condiţiile legii, A.N.L. va reanaliza în consiliul de
administraţie oportunitatea continuării programelor de construcţii şi va
stabili, împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi cu
autorităţile administraţiei publice locale implicate, modalitatea de utilizare
a terenurilor respective şi de valorificare a proiectelor de execuţie realizate
cu finanţare din surse bugetare.
(12) Pentru soluţionarea situaţiei prevăzute la alin.
(11), A.N.L. este abilitată să ia următoarele măsuri:
a) în cazul în care, potrivit Programului de guvernare
şi analizei efectuate împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei,
este oportună continuarea programelor de construcţii de locuinţe prevăzute la
alin. (1) lit. c), iar autorităţile administraţiei publice locale sunt de acord
şi hotărăsc prelungirea acordării dreptului de folosinţă gratuită a terenurilor
aferente, proiectele de execuţie realizate se valorifică în continuarea acestor
programe;
b) în cazul în care autorităţile administraţiei publice
locale sunt de acord şi hotărăsc prelungirea acordării dreptului de folosinţă
gratuită a terenurilor către A.N.L., dar pentru dezvoltarea de către agenţie a
unor programe de construcţii de locuinţe prin credit ipotecar, prevăzute la
alin. (1) lit. e), proiectele de execuţie realizate cu finanţare din surse
bugetare se valorifică în cadrul acestor programe, iar sumele rezultate se
virează de A.N.L. la bugetul de stat;
c) în cazul în care autorităţile administraţiei publice
locale nu sunt de acord cu prelungirea acordării dreptului de folosinţă
gratuită asupra terenurilor către A.N.L. şi/sau solicită restituirea
terenurilor, urmând să dezvolte pe acestea programe proprii de construcţii de
locuinţe, A.N.L. va restitui, prin protocol, terenurile respective unităţilor
administrativ-teritoriale implicate. Proiectele de execuţie realizate cu
finanţare din surse bugetare pe terenurile respective se transmit, în mod
gratuit, în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale şi se predau
acestora de către A.N.L., prin protocolul prin care se restituie terenurile, în
vederea dezvoltării programelor proprii de construcţii de locuinţe. Această
măsură este aplicabilă şi în situaţia în care, potrivit Programului de
guvernare şi analizei efectuate împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei, nu mai este oportună continuarea programelor de construcţii de
locuinţe de către A.N.L.
Art. 3. - (1) Terenurile destinate construirii de
locuinţe prin A.N.L. pot fi proprietate publică ori privată a statului sau a
unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi proprietate privată a
persoanelor fizice ori juridice. Terenurile proprietate publică ori privată a
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale se preiau de A.N.L. în
folosinţă gratuită, în condiţiile legii, pe perioada realizării investiţiilor.
(2) In cazul în care terenurile prevăzute la alin. (1)
sunt în proprietatea publică ori privată a statului, acestea se transmit fără
plată în proprietatea publică sau, după caz, în proprietatea privată a
unităţilor administrativ-teritoriale în care sunt amplasate şi în administrarea
consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucureşti şi a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti ori, după caz, în administrarea consiliilor judeţene, în conformitate
cu legislaţia în vigoare. A.N.L. îşi păstrează folosinţa gratuită a terenurilor
pe perioada realizării investiţiilor.
(3) Pe terenurile aflate în proprietatea publică ori
privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale utilităţile şi
dotările tehnico-edilitare se realizează prin obiective de investiţii promovate
de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucureşti şi de Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, potrivit legii şi în corelare cu programele de construcţii de
locuinţe.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 962/2001 privind
aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii
nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru asigurarea corelării programelor de
investiţii în viabilizarea terenurilor cu programele de investiţii în
construcţia de locuinţe, A.N.L. va încheia contracte cu autorităţile
administraţiei publice locale prin bugetul cărora se aprobă programul de
investiţii publice pentru realizarea de utilităţi şi dotări tehnico-edilitare,
în condiţiile art. 2 alin. (9) şi (10).
(5) Pentru terenurile proprietate privată a
unităţilor administrativ-teritoriale, destinate realizării de locuinţe prin
credite ipotecare, se vor stabili, prin hotărâre a consiliului local,
modalitatea de atribuire a acestora către titularii dreptului de proprietate
asupra locuinţelor, precum şi cuantumul redevenţei sau al taxei stabilite
potrivit legii. Concesionarea sau, după caz, darea în folosinţă a terenurilor
se face pentru toată durata de existenţă a construcţiilor.
(6) Stabilirea şi/sau clarificarea regimului juridic al
terenurilor se realizează în baza planurilor urbanistice şi a studiilor de
prefezabilitate aprobate, odată cu promovarea programelor de dezvoltare a
construcţiilor de locuinţe prin programele prevăzute la art. 2 alin. (1)lit.
c)'şi e).
Art. 4. - (1) A.N.L. va stabili măsurile necesare
pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de construcţie de locuinţe
proprietate personală prin credit ipotecar. In acest scop va stabili şi va da
publicităţii locul de primire a solicitărilor şi actele justificative necesare.
(2) A.N.L. poate avansa din resursele prevăzute la art.
6 alin. (1) lit. b) şi d)-f), iar partenerii acesteia pot avansa din surse
proprii sumele necesare proiectării, autorizării, contractării şi execuţiei
lucrărilor de construcţii de locuinţe prin credit ipotecar, după caz, urmând ca
acestea să fie reconstituite din sursele beneficiarilor de locuinţe.
Art. 5. - A.N.L. este autorizată să efectueze toate
operaţiunile imobiliare necesare construirii, finalizării şi predării către
beneficiari a locuinţelor construite prin programele proprii.
Art. 6. - (1) A.N.L. se păstrează în conturi pe numele
agenţiei, la instituţii bancare agreate, şi se pot constitui din:
a) alocaţii de la bugetul de stat şi/sau din bugetele
locale;
b) sume încasate din rate şi dobânzi aferente
creditelor acordate din resursele agenţiei;
c) sume încasate din vânzarea locuinţelor pentru
tineri, construite prin programele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), care
se virează în contul A.N.L. deschis la Trezoreria Statului şi se utilizează
pentru dezvoltarea fondului de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii,
în cadrul acestor programe. Aceste sume reprezintă fonduri publice şi se
administrează potrivit legislaţiei privind finanţele publice;
d) venituri rezultate din activităţi şi servicii
prestate pentru promovarea şi dezvoltarea la nivel sectorial şi naţional a unor
programe de investiţii publice în construcţia de locuinţe, precum şi venituri
rezultate din activităţi şi servicii prestate pentru promovarea şi dezvoltarea
unor programe private în construcţia de locuinţe;
e) venituri din plasamente în titluri de stat şi
depozite bancare;
f) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice, române
sau străine;
g) sume acumulate drept garanţie de bună execuţie în
cadrul decontării lucrărilor de investiţii;
h) alte resurse legal constituite.
(2) Resursele A.N.L. prevăzute la alin. (1) lit. d)-f)
pot fi avansate şi pentru finanţarea construcţiilor de locuinţe proprietate
publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, urmând ca
acestea să fie reconstituite din sursele stabilite conform art. 2 alin. (2) şi
prevăzute cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale
şi Locuinţei.
Art. 7. - (1) Fundamentarea alocaţiilor bugetare
necesare anual se efectuează de A.N.L., prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei care este ordonatorul principal de credite.
(2) La fundamentarea alocaţiilor bugetare necesare
anual se va avea în vedere utilizarea resurselor disponibile prevăzute la art.
6 alin. (1)lit. b), c) şi h).
(3) Resursele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) şi
h) sunt disponibile în măsura în care acestea se regăsesc ca excedent al
bugetului propriu al A.N.L., potrivit prevederilor art. 16 alin. (2).
(4) Acordarea alocaţiilor bugetare se va face în
limita prevederilor bugetare anuale, aprobate cu această destinaţie.
(5) Alocaţiile de la bugetul de stat pentru
constituirea resurselor A.N.L., stabilite în condiţiile legii, se cuprind în
bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
(6) A.N.L. va stabili anual programe de investiţii publice
în construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, construcţia de
locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia şi/sau reabilitarea locuinţelor
distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate de calamităţi naturale,
construcţia altor locuinţe proprietate publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi intervenţii la construcţii existente, pe
baza proiectelor de investiţii aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, în colaborare cu organele administraţiei publice locale
şi centrale interesate, pe terenurile destinate amplasării acestor locuinţe
potrivit legii.
Art. 8. - (1) Tinerii, în sensul prevederilor prezentei
legi, sunt persoane majore în vârstă de până la 35 de ani la data depunerii
cererii pentru repartizarea unei locuinţe construite prin programele A.N.L.,
destinate închirierii, şi care pot primi repartiţii în cel mult 12 luni de la
împlinirea acestei vârste.
(2) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii,
realizate în condiţiile prezentei legi, fac obiectul proprietăţii private a
statului şi sunt administrate, în conformitate cu prevederile legale în materie
aflate în vigoare, de autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale în care acestea sunt amplasate. Pentru celelalte
locuinţe care se realizează prin programele de investiţii prevăzute la art. 7
alin. (6) regimul juridic şi modul de repartizare sunt prevăzute de Legea nr.
114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate
închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de
A.N.L. conform prevederilor art. 7 alin. (6), se face după criterii stabilite
şi adoptate de autorităţile administraţiei publice locale şi/sau centrale care
preiau în administrare aceste locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, pe baza unorcriterii-cadru de acces la locuinţe şi,
respectiv, de prioritate în repartizarea locuinţelor, aprobate prin hotărâre a
Guvernului, In baza unor propuneri temeinic justificate pot fi adaptate la
situaţii concrete existente pe plan local numai criteriile-cadru de acces la
locuinţe şi numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale.
(4) Contractele de închiriere se încheie pe o durată de
5 ani de la data repartizării locuinţei. După expirarea acestei perioade
contractuale prelungirea contractului de închiriere se face pe o perioadă de un
an, în următoarele condiţii:
a) prin recalcularea chiriei în condiţiile prevederilor
art. 31 din Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru titularii de contract care au împlinit vârsta de 35 de ani;
b) prin păstrarea condiţiilor contractuale iniţiale
referitoare la cuantumul chiriei, pentru titularii de contract care nu au
împlinit vârsta de 35 de ani.
(5) Prevederile alin. (4) se aplică la toate
prelungirile succesive ale contractului de închiriere, realizate în condiţiile
legii.
Art. 9. - (1) Locuinţele pentru tineri, destinate
închirierii, repartizate în condiţiile art. 8 alin. (3), se pot vinde
titularilor contractelor de închiriere, numai la solicitarea acestora, după
expirarea a minimum 3 ani de închiriere neîntreruptă către acelaşi titular şi/sau
către persoana în beneficiul căreia s-a continuat închirierea în condiţiile
legii, fără ca vânzarea să fie condiţionată de vârsta solicitantului.
(2) Vânzarea locuinţelor prevăzute la alin. (1) se
face conform prevederilor Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi
spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile
unităţilor economice sau bugetare de stat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale prezentei legi, cu respectarea următoarelor condiţii
obligatorii:
a) preţul locuinţei se achită integral la data
încheierii contractului de vânzare-cumpărare, din sursele proprii ale
beneficiarului şi/sau din credite contractate de acesta de la instituţii
financiare autorizate;
b) titularul contractului de închiriere şi membrii
familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în
întreţinerea acestuia - pot beneficia o singură dată de cumpărarea unei
locuinţe pentru tineri destinate închirierii;
c) titularul contractului de închiriere şi membrii
familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în
întreţinerea acestuia - să nu deţină o altă locuinţă în proprietate, inclusiv
casă de vacanţă;
d) valoarea de vânzare a locuinţei se stabileşte de
autorităţile administraţiei publice locale sau de operatorii economici în a
căror administrare se află imobilele respective, potrivit legii, în baza
evaluării realizate de către o persoană fizică sau juridică autorizată,
selecţionată de unitatea de administrare potrivit prevederilor legale privind
achiziţiile publice, dar nu mai mică decât valoarea de inventar actualizată. La
evaluare nu va fi luat în considerare plusul de valoare adus locuinţei prin
lucrări efectuate de către chiriaş pe cheltuială proprie, cu respectarea
prevederilor legale. Pentru acoperirea cheltuielilor de evidenţă şi vânzare,
unităţile prin care se efectuează vânzarea potrivit legii beneficiază de un
comision de până la 1% din valoarea de vânzare a locuinţei, comision care se
include, împreună cu valoarea de vânzare a locuinţei şi cu toate cheltuielile
de evaluare, în preţul de vânzare al acesteia;
e) în cazul clădirilor dotate cu centrale termice
proprii, valoarea acestora se cuprinde în preţul locuinţelor. Centralele
termice rămân în administrarea consiliilor locale până la vânzarea a jumătate
plus unu din numărul locuinţelor pe care le deservesc;
f) locuinţele nu pot face obiectul unor acte de
dispoziţie între vii pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii acestora.
Această interdicţie se va consemna la înscrierea dreptului de proprietate în
cartea funciară în condiţiile legii. Prin excepţie, locuinţele pot face
obiectul unor garanţii reale imobiliare, constituite în favoarea instituţiilor
de credit definite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
care finanţează achiziţia acestor locuinţe. Instituţiile de credit vor putea
valorifica locuinţele şi anterior expirării termenului de 5 ani, pe calea
executării silite, în condiţiile legii, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor
din contractele de credit de către proprietarii locuinţelor;
g) venitul mediu pe membru de familie la data vânzării,
al titularului contractului de închiriere a locuinţei, să nu depăşească cu 100%
salariul mediu brut pe economie.
(3) Sumele obţinute din vânzarea locuinţelor prevăzute
la alin. (1) se utilizează numai pentru finanţarea construcţiei de locuinţe.
După reţinerea comisionului prevăzut la alin. (2) lit. d) şi, după caz, a
valorii de vânzare a construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6) sumele
obţinute se virează de către autorităţile administraţiei publice locale şi,
respectiv, de operatorii economici în a căror administrare se află imobilele
respective, prin bugetul local, A.N.L., pentru finanţarea programului de
locuinţe pentru tineri. In colaborare cu autorităţile administraţiei publice
locale, Agenţia Naţională pentru Locuinţe ţine evidenţa sumelor rezultate din
vânzare şi încasate.
(4) Valoarea de vânzare a construcţiilor prevăzute la
art. 2 alin. (6) se stabileşte procentual din valoarea de vânzare a locuinţei,
determinată conform prevederilor alin. (2), după ce s-a dedus din aceasta
valoarea comisionului şi, după caz, a centralei termice. Procentul este dat de
raportul dintre valoarea construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6) şi
valoarea totală a obiectivului de investiţii din care fac parte, stabilită prin
devizul general aferent acestuia. Sumele corespunzătoare acestei valori,
obţinute din vânzarea locuinţelor prevăzute la alin. (1), se fac venituri la
bugetul local, destinate construcţiei de locuinţe.
(5) Autorităţile administraţiei publice locale au
obligaţia să iniţieze procedurile legale pentru înfiinţarea asociaţiilor de
proprietari în clădirile de locuit pe care le administrează şi în care sunt
situate locuinţe pentru tineri destinate închirierii, după vânzarea către
chiriaşi a 3 unităţi locative din clădire.
(6) A.N.L. asigură monitorizarea şi ţine evidenţa
terenurilor şi a locuinţelor construite pe acestea şi transmise în
administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
Art. 10. - Contractele de închiriere, contractele de
vânzare-cumpărare, precum şi orice alte acte încheiate cu încălcarea
dispoziţiilor art. 8 alin. (3) şi ale art. 9 sunt lovite de nulitate absolută.
Depistarea acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru
constatarea nulităţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija
prefecţilor.
Art. 11. - Pentru atragerea de resurse suplimentare,
A.N.L. poate emite periodic titluri de valoare, în condiţiile legislaţiei în
vigoare.
CAPITOLUL II
Organizare
Art. 12. - (1) Conducerea A.N.L. se realizează prin
consiliul de administraţie, ca organ executiv, şi prin Consiliul naţional de
coordonare, ca organ consultativ.
(2) Consiliul naţional de coordonare este numit prin
hotărâre a Guvernului. Prin aceeaşi hotărâre va fi nominalizată, din rândurile
membrilor acestuia, persoana desemnată să îndeplinească funcţia de preşedinte
al consiliului.
(3) Consiliul de administraţie este compus din 5-7
membri desemnaţi şi numiţi prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
locuinţei.
Art. 13. - (1) Consiliul naţional de coordonare este
format din 15 membri desemnaţi după cum urmează:
a) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei - 2
membri
b) Inspectoratul de Stat în Construcţii - 1 membru
c) Ministerul Economiei - 1 membru
d) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale -
1 membru
e) Ministerul Finanţelor Publice - 1 membru
f) Asociaţia Română a Băncilor- 1 membru
g) Ministerul Administraţiei şi Internelor- 1 membru
h) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale - 1 membru
i) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - 1
membru
j) Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene - 1 membru
k) Federaţia Municipiilor din România - 1 membru
l) Federaţia Oraşelor din România- 1 membru
m) Consiliul General al Municipiului Bucureşti - 1
membru
n) Federaţia Primarilor de Comune - 1 membru.
(2) Consiliul naţional de coordonare îşi aprobă, la
prima şedinţă, regulamentul de organizare şi funcţionare.
(3) Consiliul naţional de coordonare se reuneşte cel
puţin o dată pe trimestru şi ori de câte ori este necesar, la convocarea
preşedintelui.
(4) Pregătirea şi desfăşurarea lucrărilor Consiliului
naţional de coordonare se asigură de consiliul de administraţie al A.N.L.
Art. 14. - Consiliul de administraţie al A.N.L. are
următoarele atribuţii:
a) fundamentează, pe baza unor studii de specialitate,
prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în calitatea sa de ordonator
de credite, cererile anuale de alocaţii de la bugetul de stat pentru
construirea de locuinţe, conform prezentei legi;
b) stabileşte condiţiile de folosire a sumelor
acumulate de A.N.L.;
c) analizează şi se pronunţă asupra angajamentelor
patrimoniale ale A.N.L.;
d) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul
A.N.L.;
e) aprobă plafoanele maximale de cost pentru
locuinţele finanţate potrivit prevederilor prezentei legi;
f) aprobă prospectul de emisiune a titlurilor de
valoare ale A.N.L.;
g) gestionează resursele A.N.L. şi decide, în cazul
celor extrabugetare, asupra plasamentelor în titluri de stat şi în depozite
bancare, în condiţii de administrare a riscurilor de plasament şi de piaţă;
h) aprobă încheierea de convenţii pentru derularea
fondurilor cu instituţiile bancare agreate care acordă credite ipotecare;
i) analizează modul de utilizare a creditelor şi
stabileşte măsuri în conformitate cu dispoziţiile legale;
j) reprezintă, prin preşedintele său, interesele A.N.L.
în justiţie şi în relaţiile cu terţi;
k) elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare
a A.N.L.
Art. 15. - Consiliul de administraţie al A.N.L. răspunde
de gestionarea fondurilor potrivit legii.
Art. 16. - (1) Cheltuielile de organizare şi
funcţionare a A.N.L. se asigură din veniturile anuale înscrise în bugetul de
venituri şi cheltuieli.
(2) Excedentul bugetului propriu se constituie ca
resursă pentru A.N.L. în anul următor.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 17. -A.N.L. poate modifica, periodic, condiţiile
generale de acordare a noi credite ipotecare, în funcţie de situaţia pieţei
monetare şi a pieţei de capital.
Art. 18. - (1) Pentru construcţia de locuinţe din
programele guvernamentale materialele de construcţii necesare se pot asigura de
A.N.L.
(2) Asigurarea materialelor de construcţii prevăzute la
alin. (1) se face prin achiziţii publice şi/sau din donaţii şi/sau
sponsorizări.
Art. 19. - (1) La solicitarea autorităţilor
administraţiei publice centrale din învăţământ sau sănătate, A.N.L. poate
promova, în cadrul programelor de construcţii de locuinţe pentru tineri
destinate închirierii, prevăzute la art. 7 alin. (6), obiective de investiţii publice
în construcţia de locuinţe destinate închirierii, în mod exclusiv unor tineri
specialişti din aceste domenii de activitate.
(2) Necesitatea şi oportunitatea realizării
construcţiilor de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevăzute la
alin. (1), se stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de
autorităţile administraţiei publice centrale interesate, studii care se
transmit A.N.L. Studiile de prefezabilitate se finanţează din surse prevăzute
cu această destinaţie în bugetele proprii ale autorităţilor administraţiei
publice centrale interesate sau din alte surse legal constituite.
(3) La elaborarea studiilor de prefezabilitate
prevăzute la alin. (2) se au în vedere soluţii arhitecturale model pentru
realizarea locuinţelor, care se realizează prin grija Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei şi pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de către
A.N.L.
(4) Pentru realizarea de locuinţe destinate
închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ sau sănătate
autorităţile administraţiei publice centrale interesate răspund de punerea la
dispoziţie a terenurilor în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1).
Terenurile care nu sunt în proprietatea publică a statului pot fi puse la
dispoziţie în condiţiile schimbării, în prealabil şi în mod corespunzător, a
regimului juridic al proprietăţii asupra acestora, prin trecerea lor, potrivit
legii organice, în domeniul public al statului şi în administrarea
autorităţilor administraţiei publice centrale respective sau, după caz, în
administrarea unor instituţii aflate în subordinea ori sub coordonarea acestor
autorităţi, în condiţiile legii.
Art. 20. - (1) A.N.L. achiziţionează studii de
fezabilitate prevăzute la art. 19, pentru realizarea construcţiilor de locuinţe
pentru tineri destinate închirierii, care vor fi supuse aprobării potrivit
legii.
(2) Finanţarea studiilor prevăzute la alin. (1) se
asigură din alocaţii de la bugetul de stat, prevăzute cu această destinaţie
prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, aprobat în
condiţiile legii.
Art. 21. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate
închirierii, realizate în condiţiile art. 19, prin excepţie de la prevederile
art. 8 alin. (2), fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice şi nu pot fi
înstrăinate.
(2) Inchirierea locuinţelor prevăzute la alin. (1) se
face cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (4) şi (5).
Art. 22. - (1) Repartizarea locuinţelor pentru tineri
destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele
derulate de A.N.L. conform prevederilor art. 19-21, se face după criterii
stabilite şi adoptate de autorităţile administraţiei publice centrale din
învăţământ sau sănătate, după caz, care preiau în administrare respectivele
locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, potrivit
prevederilor art. 8 alin. (3).
(2) Pentru stabilirea priorităţii în repartizarea
locuinţelor destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din
învăţământ sau sănătate, conform alin. (1) se pot adopta criterii specifice, în
suplimentarea celor prevăzute de criteriile-cadru.
Art. 23. - Contractele de închiriere, contractele de
vânzare-cumpărare, precum şi orice alte acte încheiate cu încălcarea
dispoziţiilor art. 21 şi 22 sunt lovite de nulitate absolută. Depistarea
acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru constatarea
nulităţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija ministerelor
care coordonează activităţile din domeniul învăţământului, respectiv din
domeniul sănătăţii.
Art. 24. - (1) La solicitarea instituţiilor din
sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, a altor
instituţii din administraţia publică centrală, a autorităţilor administraţiei
publice locale, precum şi a unor persoane juridice cu capital privat, A.N.L.
poate dezvolta programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin
credit ipotecar, destinate în mod exclusiv personalului acestora, prin
convenţii încheiate cu acesta.
(2) Necesitatea şi oportunitatea realizării
construcţiilor de locuinţe prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin studii de
prefezabilitate promovate şi aprobate de instituţiile şi/sau autorităţile
administraţiei publice centrale sau locale interesate, precum şi de persoanele
juridice cu capital privat, studii care vor fi transmise A.N.L. Studiile de
prefezabilitate se finanţează din surse prevăzute cu această destinaţie în
bugetele proprii ale instituţiilor şi/sau ale autorităţilor administraţiei
publice centrale sau locale interesate şi, după caz, din bugetele persoanelor
juridice cu capital privat.
(3) In elaborarea studiilor de prefezabilitate
prevăzute la alin. (2) se au în vedere soluţii arhitecturale model pentru
realizarea locuinţelor, care pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de către
A.N.L., sau, după caz, se are în vedere asigurarea proiectelor tehnice şi
detaliilor de execuţie de către solicitanţi, sub rezerva avizării acestora în
Consiliul tehnico-economic al A.N.L. Proiectantul general al lucrărilor va
susţine avizarea studiilor de fezabilitate şi, după caz, a proiectelor tehnice
şi detaliilor de execuţie în Consiliul tehnico-economic al A.N.L.
(4) Pentru realizarea de locuinţe prevăzute la alin.
(1), solicitanţii răspund de punerea la dispoziţie a terenurilor, libere de
orice sarcină, prin darea în folosinţă gratuită A.N.L., până la finalizarea
lucrărilor de construcţie a locuinţelor respective, astfel încât regimul
juridic al acestora să asigure categoria de folosinţă prevăzută în planurile
urbanistice şi studiile de prefezabilitate aprobate. Terenurile aferente
construcţiilor de locuinţe se transmit separat de cele destinate realizării
reţelelor de utilităţi şi dotărilor tehnico-edilitare necesare asigurării
condiţiilor de locuit.
(5) In actele de transmitere a terenurilor conform
prevederilor alin. (4) şi în conformitate cu legislaţia în vigoare se
consemnează în mod obligatoriu:
a) dreptul A.N.L. de folosinţă gratuită a terenurilor
pe perioada realizării investiţiilor;
b) modalitatea de atribuire a terenurilor aferente
construcţiilor de locuinţe către titularii dreptului de proprietate asupra
locuinţelor - prin vânzare, concesionare sau, după caz, dare în folosinţă
pentru toată durata de existenţă a construcţiilor -, deţinătorul terenurilor
având obligaţia să hotărască şi să comunice A.N.L. preţul acestora sau, după
caz, cuantumul redevenţei ori al taxei stabilite potrivit legii.
(6) In cazul în care deţinătorul unor terenuri
proprietate publică sau privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale nu este abilitat ori nu poate îndeplini condiţiile
precizate la alin. (5) lit. b), punerea la dispoziţie a terenurilor se face în
condiţiile prevăzute de art. 3.
(7) Analiza solicitărilor de construcţii de locuinţe
proprietate personală prin credit ipotecar prevăzute la alin. (1) se face de
A.N.L. pe baza cererilor, a datelor şi a informaţiilor aflate în evidenţa
solicitanţilor. In acest scop va stabili, prin convenţia încheiată cu
instituţiile şi/sau cu autorităţile administraţiei publice, respectiv cu
persoanele juridice cu capital privat, modalitatea de primire a solicitărilor
şi actele justificative necesare.
Art. 25. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Locuinţei elaborează norme metodologice de aplicare, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului*).
Art. 26. - In termen de 15 zile de la aprobarea
normelor metodologice de aplicare a prezentei legi va fi numit Consiliul
naţional de coordonare al A.N.L.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederi care nu au fost
încorporate în textul republicat al Legii nr. 152/1998 şi care se aplică în
continuare ca dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
- art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind
înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 10/2006:
„Art. II. - (1) Creditele ipotecare, acordate din
sursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, se derulează conform prevederilor din
contractele încheiate, până la data rambursării integrale a împrumuturilor.
(2) Aprobarea ratei dobânzii aferente creditelor
prevăzute la alin. (1) este în atribuţia Consiliului de administraţie al
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
(3) Resursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe se
reîntregesc cu ratele rambursate şi dobânzile aferente creditelor acordate.
(4) Contractanţii de credite ipotecare, care au
încheiate contracte de mandat cu Agenţia Naţională pentru Locuinţe sau
contracte de construire a unei locuinţe prin programele agenţiei aflate în
derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pot
beneficia în continuare de o subvenţie în cuantum de 20% din valoarea
locuinţei, dacă întrunesc, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) titularul contractului, respectiv membrii familiei
acestuia (soţ/soţie şi/sau copii în întreţinere), nu au primit sprijin de la
bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru o altă locuinţă;
b) este prima locuinţă pe care o construiesc cu
finanţare prin credit ipotecar.
(5) Subvenţia prevăzută la alin. (4) se asigură de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului. [...]
Art. IV. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
1. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.148/1999
privind reglementarea regimului juridic al terenurilor destinate construirii de
locuinţe prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 491 din 13 octombrie 1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 243/2001;
2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2003
privind subvenţionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru
construcţia de locuinţe prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 25 iunie
2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 537/2003;
3. Normele metodologice pentru punerea în aplicare a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2003 privind
subvenţionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru
construcţia de locuinţe prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.049/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 10 septembrie 2003.";
- art. II din Legea nr. 89/2008 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe:
„Art. II. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate
închirierii, construite prin programe de investiţii la nivel naţional, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi completările ulterioare, care au
fost recepţionate şi înregistrate ca mijloace fixe în proprietatea publică a
unităţilor administrativ-teritoriale până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, cu excepţia celor construite şi destinate în mod exclusiv
închirierii tinerilor specialişti din învăţământ sau sănătate, trec, în
condiţiile legii organice, în proprietatea privată a statului şi rămân în
administrarea consiliilor locale din raza administrativ-teritorială în care îşi
exercită autoritatea.
(2) Locuinţele construite şi destinate în mod exclusiv
închirierii tinerilor specialişti din învăţământ sau sănătate prin programe de
investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile Legii nr.
152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost recepţionate
şi înregistrate ca mijloace fixe în proprietatea publică a unităţilor
administrativ-teritoriale până la data intrării în vigoare a prezentei legi,
precum şi terenul aferent acestora, după caz, trec, în condiţiile legii
organice, în proprietatea publică a statului şi în administrarea autorităţilor
administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului, respectiv din
domeniul sănătăţii sau în administrarea unor unităţi aflate în subordinea ori
sub coordonarea acestor autorităţi, potrivit legii.
(3) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii,
aflate în curs de execuţie prin programe de investiţii în conformitate cu
prevederile Legii nr. 152/1998, cu modificările şi completările ulterioare,
care nu au fost recepţionate şi nu au fost înregistrate ca mijloace fixe până
la data intrării în vigoare a prezentei legi, urmează regimul juridic prevăzut
de Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, aşa cum a
fost modificată şi completată prin prezenta lege. Reglementarea regimului
juridic al terenurilor aferente locuinţelor se realizează în mod corespunzător,
potrivit legii."
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului de la art. 2 alin. (10).