E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 152 din 15 iulie 1998

privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte*)

ACT EMIS DE: PARLAMENTUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 744 din 2 noiembrie 2009



CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Pentru dezvoltarea construcţiei de locuinţe la nivel naţional se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Locuinţe, denumită prescurtat A.N.L., sub autoritatea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.

(2) A.N.L. este instituţie de interes public cu personalitate juridică, de coordonare a unor surse de finanţare în domeniul construcţiei de locuinţe, având autonomie financiară.

(3)  Regulamentul de organizare şi funcţionare a A.N.L. se aprobă prin hotărâre a Guvernului**).

Art. 2. - (1) A.N.L. are ca obiective:

a) realizarea unor montaje financiare;

b)   atragerea şi administrarea resurselor financiare, în condiţiile prezentei legi, pentru construirea, cumpărarea, reabilitarea, consolidarea şi extinderea unor locuinţe, inclusiv pentru cele exploatate în regim de închiriere;

c)  promovarea şi dezvoltarea la nivel sectorial şi naţional a unor programe privind construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia şi/sau reabilitarea locuinţelor distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate de calamităţi naturale, construcţia altor locuinţe proprietate publică a statului sau a unităţilor  administrativ-teritoriale,   precum   şi   intervenţii   la Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998 şi a mai fost modificată şi completată prin: construcţii existente, în aplicarea măsurilor stabilite prin programe guvernamentale. Programele guvernamentale şi sursele de finanţare ale acestora se aprobă de Guvern, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei;

*) Republicată în temeiul art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 215/2008 privind unele măsuri pentru susţinerea programelor de dezvoltare a construcţiei de locuinţe la nivel naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie 2008, aprobată prin Legea nr. 67/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009.

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 298/2000 pentru modificarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobată prin Legea nr. 265/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 25 mai 2001;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 14 mai 2001, aprobată prin Legea nr. 507/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 15 octombrie 2001;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2002 pentru completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 364 din 30 mai 2002, aprobată prin Legea nr. 534/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 27 septembrie 2002;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 185/2002 pentru modificarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 109/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 5 aprilie 2003;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 29 septembrie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 543/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 20 decembrie 2003;

- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 21 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 20 ianuarie 2006;

- Ordonanţa Guvernului nr. 50/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 31 august 2006, aprobată prin Legea nr. 21/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 17 ianuarie 2007;

- Ordonanţa Guvernului nr. 35/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 22 august 2007, abrogată prin Legea nr. 89/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 21 aprilie 2008, şi respinsă prin Legea nr. 136/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 10 iulie 2008:

- Legea nr. 89/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 21 aprilie 2008.

**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 620/2001 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 12 iulie 2001, cu modificările ulterioare.

d) dobândirea de terenuri destinate construirii de locuinţe, în condiţiile legii, şi după caz, monitorizarea unor programe pentru realizarea lucrărilor de viabilizare a acestora;

e)  iniţierea şi/sau dezvoltarea, în condiţiile pieţei, a unor programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar;

f) realizarea unor studii de specialitate privind piaţa imobiliară (cererea si oferta de locuinţe, terenuri de construcţii, costuri etc).

(2)  Investiţiile privind construcţiile de locuinţe prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt finanţate de la bugetul de stat şi/sau bugetele locale, precum şi din credite interne/externe şi alte surse legal constituite.

(3) In structura cheltuielilor de investiţii prevăzute la alin. (2) va fi cuprinsă o cotă de 3% care se constituie venituri ale A.N.L., destinate acoperirii cheltuielilor efectuate pentru realizarea montajului financiar necesar, contractarea serviciilor de proiectare, contractarea şi urmărirea lucrărilor de execuţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(4)   Aprobarea documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii prevăzute la alin. (2) se face în condiţiile legii.

(5) In aplicarea prevederilor art. 67 alin. 2 din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iniţierea şi dezvoltarea programelor de construcţii de locuinţe de către A.N.L. se fac cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.

(6) A.N.L. colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale pentru identificarea unor construcţii aflate în diverse stadii de execuţie sau finalizare şi neexploatate, care pot fi incluse în programele prevăzute la alin. (1) lit. c).

(7)   Dezvoltarea construcţiilor de locuinţe în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e) se face pe terenuri viabilizate sau a căror viabilizare se realizează corelat cu termenele de recepţie şi punere în funcţiune a locuinţelor.

(8) Resursele de finanţare în construcţia de locuinţe cu credit ipotecar care se realizează prin programele A.N.L. se constituie din sursele proprii ale beneficiarilor şi/sau din credite ipotecare acordate acestora de instituţii financiare autorizate potrivit legii.

(9)  Pentru atragerea de resurse financiare suplimentare, precum şi pentru asigurarea terenurilor viabilizate, destinate construirii de locuinţe, persoanele juridice cu activităţi în construirea de locuinţe, de drumuri, în domeniul investiţiilor imobiliare, în domeniul serviciilor de gospodărie comunală, precum şi al celor de alimentare cu gaze şi energie electrică pot participa alături de A.N.L. şi/sau de autorităţile publice locale la finanţarea şi derularea unor proiecte pentru dezvoltarea zonelor de locuit, pe bază de contracte încheiate potrivit legii.

(10) In aplicarea prevederilor alin. (9), tipurile de contracte-cadru, forma şi conţinutul studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi criteriile de analiză a eligibilităţii investitorilor se stabilesc prin norme metodologice*) de aplicare a prezentei legi.

(11)  In situaţia în care pe terenurile destinate amplasării construcţiilor de locuinţe care se realizează în cadrul programelor prevăzute la alin. (1) lit. c) nu s-a ajuns la faza autorizării lucrărilor de construcţie, în termen de un an de la preluarea în folosinţă gratuită a terenurilor, în condiţiile legii, A.N.L. va reanaliza în consiliul de administraţie oportunitatea continuării programelor de construcţii şi va stabili, împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi cu autorităţile administraţiei publice locale implicate, modalitatea de utilizare a terenurilor respective şi de valorificare a proiectelor de execuţie realizate cu finanţare din surse bugetare.

(12) Pentru soluţionarea situaţiei prevăzute la alin. (11), A.N.L. este abilitată să ia următoarele măsuri:

a)  în cazul în care, potrivit Programului de guvernare şi analizei efectuate împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, este oportună continuarea programelor de construcţii de locuinţe prevăzute la alin. (1) lit. c), iar autorităţile administraţiei publice locale sunt de acord şi hotărăsc prelungirea acordării dreptului de folosinţă gratuită a terenurilor aferente, proiectele de execuţie realizate se valorifică în continuarea acestor programe;

b) în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale sunt de acord şi hotărăsc prelungirea acordării dreptului de folosinţă gratuită a terenurilor către A.N.L., dar pentru dezvoltarea de către agenţie a unor programe de construcţii de locuinţe prin credit ipotecar, prevăzute la alin. (1) lit. e), proiectele de execuţie realizate cu finanţare din surse bugetare se valorifică în cadrul acestor programe, iar sumele rezultate se virează de A.N.L. la bugetul de stat;

c) în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu sunt de acord cu prelungirea acordării dreptului de folosinţă gratuită asupra terenurilor către A.N.L. şi/sau solicită restituirea terenurilor, urmând să dezvolte pe acestea programe proprii de construcţii de locuinţe, A.N.L. va restitui, prin protocol, terenurile respective unităţilor administrativ-teritoriale implicate. Proiectele de execuţie realizate cu finanţare din surse bugetare pe terenurile respective se transmit, în mod gratuit, în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale şi se predau acestora de către A.N.L., prin protocolul prin care se restituie terenurile, în vederea dezvoltării programelor proprii de construcţii de locuinţe. Această măsură este aplicabilă şi în situaţia în care, potrivit Programului de guvernare şi analizei efectuate împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, nu mai este oportună continuarea programelor de construcţii de locuinţe de către A.N.L.

Art. 3. - (1) Terenurile destinate construirii de locuinţe prin A.N.L. pot fi proprietate publică ori privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi proprietate privată a persoanelor fizice ori juridice. Terenurile proprietate publică ori privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale se preiau de A.N.L. în folosinţă gratuită, în condiţiile legii, pe perioada realizării investiţiilor.

(2) In cazul în care terenurile prevăzute la alin. (1) sunt în proprietatea publică ori privată a statului, acestea se transmit fără plată în proprietatea publică sau, după caz, în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale în care sunt amplasate şi în administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori, după caz, în administrarea consiliilor judeţene, în conformitate cu legislaţia în vigoare. A.N.L. îşi păstrează folosinţa gratuită a terenurilor pe perioada realizării investiţiilor.

(3)  Pe terenurile aflate în proprietatea publică ori privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale utilităţile şi dotările tehnico-edilitare se realizează prin obiective de investiţii promovate de consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, potrivit legii şi în corelare cu programele de construcţii de locuinţe.

*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 962/2001 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)  Pentru asigurarea corelării programelor de investiţii în viabilizarea terenurilor cu programele de investiţii în construcţia de locuinţe, A.N.L. va încheia contracte cu autorităţile administraţiei publice locale prin bugetul cărora se aprobă programul de investiţii publice pentru realizarea de utilităţi şi dotări tehnico-edilitare, în condiţiile art. 2 alin. (9) şi (10).

(5)    Pentru terenurile proprietate privată a unităţilor administrativ-teritoriale, destinate realizării de locuinţe prin credite ipotecare, se vor stabili, prin hotărâre a consiliului local, modalitatea de atribuire a acestora către titularii dreptului de proprietate asupra locuinţelor, precum şi cuantumul redevenţei sau al taxei stabilite potrivit legii. Concesionarea sau, după caz, darea în folosinţă a terenurilor se face pentru toată durata de existenţă a construcţiilor.

(6) Stabilirea şi/sau clarificarea regimului juridic al terenurilor se realizează în baza planurilor urbanistice şi a studiilor de prefezabilitate aprobate, odată cu promovarea programelor de dezvoltare a construcţiilor de locuinţe prin programele prevăzute la art. 2 alin. (1)lit. c)'şi e).

Art. 4. - (1) A.N.L. va stabili măsurile necesare pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de construcţie de locuinţe proprietate personală prin credit ipotecar. In acest scop va stabili şi va da publicităţii locul de primire a solicitărilor şi actele justificative necesare.

(2) A.N.L. poate avansa din resursele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) şi d)-f), iar partenerii acesteia pot avansa din surse proprii sumele necesare proiectării, autorizării, contractării şi execuţiei lucrărilor de construcţii de locuinţe prin credit ipotecar, după caz, urmând ca acestea să fie reconstituite din sursele beneficiarilor de locuinţe.

Art. 5. - A.N.L. este autorizată să efectueze toate operaţiunile imobiliare necesare construirii, finalizării şi predării către beneficiari a locuinţelor construite prin programele proprii.

Art. 6. - (1) A.N.L. se păstrează în conturi pe numele agenţiei, la instituţii bancare agreate, şi se pot constitui din:

a) alocaţii de la bugetul de stat şi/sau din bugetele locale;

b)  sume încasate din rate şi dobânzi aferente creditelor acordate din resursele agenţiei;

c)  sume încasate din vânzarea locuinţelor pentru tineri, construite prin programele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), care se virează în contul A.N.L. deschis la Trezoreria Statului şi se utilizează pentru dezvoltarea fondului de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, în cadrul acestor programe. Aceste sume reprezintă fonduri publice şi se administrează potrivit legislaţiei privind finanţele publice;

d) venituri rezultate din activităţi şi servicii prestate pentru promovarea şi dezvoltarea la nivel sectorial şi naţional a unor programe de investiţii publice în construcţia de locuinţe, precum şi venituri rezultate din activităţi şi servicii prestate pentru promovarea şi dezvoltarea unor programe private în construcţia de locuinţe;

e)  venituri din plasamente în titluri de stat şi depozite bancare;

f)  donaţii ale persoanelor fizice şi juridice, române sau străine;

g) sume acumulate drept garanţie de bună execuţie în cadrul decontării lucrărilor de investiţii;

h) alte resurse legal constituite.

(2) Resursele A.N.L. prevăzute la alin. (1) lit. d)-f) pot fi avansate şi pentru finanţarea construcţiilor de locuinţe proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, urmând ca acestea să fie reconstituite din sursele stabilite conform art. 2 alin. (2) şi prevăzute cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.

Art. 7. - (1) Fundamentarea alocaţiilor bugetare necesare anual se efectuează de A.N.L., prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei care este ordonatorul principal de credite.

(2) La fundamentarea alocaţiilor bugetare necesare anual se va avea în vedere utilizarea resurselor disponibile prevăzute la art. 6 alin. (1)lit. b), c) şi h).

(3)  Resursele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) şi h) sunt disponibile în măsura în care acestea se regăsesc ca excedent al bugetului propriu al A.N.L., potrivit prevederilor art. 16 alin. (2).

(4)  Acordarea alocaţiilor bugetare se va face în limita prevederilor bugetare anuale, aprobate cu această destinaţie.

(5)  Alocaţiile de la bugetul de stat pentru constituirea resurselor A.N.L., stabilite în condiţiile legii, se cuprind în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.

(6) A.N.L. va stabili anual programe de investiţii publice în construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia şi/sau reabilitarea locuinţelor distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate de calamităţi naturale, construcţia altor locuinţe proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi intervenţii la construcţii existente, pe baza proiectelor de investiţii aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, în colaborare cu organele administraţiei publice locale şi centrale interesate, pe terenurile destinate amplasării acestor locuinţe potrivit legii.

Art. 8. - (1) Tinerii, în sensul prevederilor prezentei legi, sunt persoane majore în vârstă de până la 35 de ani la data depunerii cererii pentru repartizarea unei locuinţe construite prin programele A.N.L., destinate închirierii, şi care pot primi repartiţii în cel mult 12 luni de la împlinirea acestei vârste.

(2)  Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, realizate în condiţiile prezentei legi, fac obiectul proprietăţii private a statului şi sunt administrate, în conformitate cu prevederile legale în materie aflate în vigoare, de autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale în care acestea sunt amplasate. Pentru celelalte locuinţe care se realizează prin programele de investiţii prevăzute la art. 7 alin. (6) regimul juridic şi modul de repartizare sunt prevăzute de Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de A.N.L. conform prevederilor art. 7 alin. (6), se face după criterii stabilite şi adoptate de autorităţile administraţiei publice locale şi/sau centrale care preiau în administrare aceste locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, pe baza unorcriterii-cadru de acces la locuinţe şi, respectiv, de prioritate în repartizarea locuinţelor, aprobate prin hotărâre a Guvernului, In baza unor propuneri temeinic justificate pot fi adaptate la situaţii concrete existente pe plan local numai criteriile-cadru de acces la locuinţe şi numai din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale.

(4) Contractele de închiriere se încheie pe o durată de 5 ani de la data repartizării locuinţei. După expirarea acestei perioade contractuale prelungirea contractului de închiriere se face pe o perioadă de un an, în următoarele condiţii:

a) prin recalcularea chiriei în condiţiile prevederilor art. 31 din Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru titularii de contract care au împlinit vârsta de 35 de ani;

b) prin păstrarea condiţiilor contractuale iniţiale referitoare la cuantumul chiriei, pentru titularii de contract care nu au împlinit vârsta de 35 de ani.

(5)   Prevederile alin. (4) se aplică la toate prelungirile succesive ale contractului de închiriere, realizate în condiţiile legii.

Art. 9. - (1) Locuinţele pentru tineri, destinate închirierii, repartizate în condiţiile art. 8 alin. (3), se pot vinde titularilor contractelor de închiriere, numai la solicitarea acestora, după expirarea a minimum 3 ani de închiriere neîntreruptă către acelaşi titular şi/sau către persoana în beneficiul căreia s-a continuat închirierea în condiţiile legii, fără ca vânzarea să fie condiţionată de vârsta solicitantului.

(2)  Vânzarea locuinţelor prevăzute la alin. (1) se face conform prevederilor Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi, cu respectarea următoarelor condiţii obligatorii:

a)   preţul locuinţei se achită integral la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, din sursele proprii ale beneficiarului şi/sau din credite contractate de acesta de la instituţii financiare autorizate;

b)  titularul contractului de închiriere şi membrii familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia - pot beneficia o singură dată de cumpărarea unei locuinţe pentru tineri destinate închirierii;

c)  titularul contractului de închiriere şi membrii familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în întreţinerea acestuia - să nu deţină o altă locuinţă în proprietate, inclusiv casă de vacanţă;

d) valoarea de vânzare a locuinţei se stabileşte de autorităţile administraţiei publice locale sau de operatorii economici în a căror administrare se află imobilele respective, potrivit legii, în baza evaluării realizate de către o persoană fizică sau juridică autorizată, selecţionată de unitatea de administrare potrivit prevederilor legale privind achiziţiile publice, dar nu mai mică decât valoarea de inventar actualizată. La evaluare nu va fi luat în considerare plusul de valoare adus locuinţei prin lucrări efectuate de către chiriaş pe cheltuială proprie, cu respectarea prevederilor legale. Pentru acoperirea cheltuielilor de evidenţă şi vânzare, unităţile prin care se efectuează vânzarea potrivit legii beneficiază de un comision de până la 1% din valoarea de vânzare a locuinţei, comision care se include, împreună cu valoarea de vânzare a locuinţei şi cu toate cheltuielile de evaluare, în preţul de vânzare al acesteia;

e)  în cazul clădirilor dotate cu centrale termice proprii, valoarea acestora se cuprinde în preţul locuinţelor. Centralele termice rămân în administrarea consiliilor locale până la vânzarea a jumătate plus unu din numărul locuinţelor pe care le deservesc;

f) locuinţele nu pot face obiectul unor acte de dispoziţie între vii pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii acestora. Această interdicţie se va consemna la înscrierea dreptului de proprietate în cartea funciară în condiţiile legii. Prin excepţie, locuinţele pot face obiectul unor garanţii reale imobiliare, constituite în favoarea instituţiilor de credit definite conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care finanţează achiziţia acestor locuinţe. Instituţiile de credit vor putea valorifica locuinţele şi anterior expirării termenului de 5 ani, pe calea executării silite, în condiţiile legii, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor din contractele de credit de către proprietarii locuinţelor;

g) venitul mediu pe membru de familie la data vânzării, al titularului contractului de închiriere a locuinţei, să nu depăşească cu 100% salariul mediu brut pe economie.

(3)  Sumele obţinute din vânzarea locuinţelor prevăzute la alin. (1) se utilizează numai pentru finanţarea construcţiei de locuinţe. După reţinerea comisionului prevăzut la alin. (2) lit. d) şi, după caz, a valorii de vânzare a construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6) sumele obţinute se virează de către autorităţile administraţiei publice locale şi, respectiv, de operatorii economici în a căror administrare se află imobilele respective, prin bugetul local, A.N.L., pentru finanţarea programului de locuinţe pentru tineri. In colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, Agenţia Naţională pentru Locuinţe ţine evidenţa sumelor rezultate din vânzare şi încasate.

(4) Valoarea de vânzare a construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6) se stabileşte procentual din valoarea de vânzare a locuinţei, determinată conform prevederilor alin. (2), după ce s-a dedus din aceasta valoarea comisionului şi, după caz, a centralei termice. Procentul este dat de raportul dintre valoarea construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (6) şi valoarea totală a obiectivului de investiţii din care fac parte, stabilită prin devizul general aferent acestuia. Sumele corespunzătoare acestei valori, obţinute din vânzarea locuinţelor prevăzute la alin. (1), se fac venituri la bugetul local, destinate construcţiei de locuinţe.

(5) Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să iniţieze procedurile legale pentru înfiinţarea asociaţiilor de proprietari în clădirile de locuit pe care le administrează şi în care sunt situate locuinţe pentru tineri destinate închirierii, după vânzarea către chiriaşi a 3 unităţi locative din clădire.

(6) A.N.L. asigură monitorizarea şi ţine evidenţa terenurilor şi a locuinţelor construite pe acestea şi transmise în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

Art. 10. - Contractele de închiriere, contractele de vânzare-cumpărare, precum şi orice alte acte încheiate cu încălcarea dispoziţiilor art. 8 alin. (3) şi ale art. 9 sunt lovite de nulitate absolută. Depistarea acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru constatarea nulităţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija prefecţilor.

Art. 11. - Pentru atragerea de resurse suplimentare, A.N.L. poate emite periodic titluri de valoare, în condiţiile legislaţiei în vigoare.

CAPITOLUL II

Organizare

Art. 12. - (1) Conducerea A.N.L. se realizează prin consiliul de administraţie, ca organ executiv, şi prin Consiliul naţional de coordonare, ca organ consultativ.

(2) Consiliul naţional de coordonare este numit prin hotărâre a Guvernului. Prin aceeaşi hotărâre va fi nominalizată, din rândurile membrilor acestuia, persoana desemnată să îndeplinească funcţia de preşedinte al consiliului.

(3) Consiliul de administraţie este compus din 5-7 membri desemnaţi şi numiţi prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei.

Art. 13. - (1) Consiliul naţional de coordonare este format din 15 membri desemnaţi după cum urmează:

a) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei - 2 membri

b) Inspectoratul de Stat în Construcţii - 1 membru

c) Ministerul Economiei - 1 membru

d)  Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - 1 membru

e) Ministerul Finanţelor Publice - 1 membru

f) Asociaţia Română a Băncilor- 1 membru

g) Ministerul Administraţiei şi Internelor- 1 membru

h) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale - 1 membru

i) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - 1 membru

j) Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene - 1 membru

k) Federaţia Municipiilor din România - 1 membru

l) Federaţia Oraşelor din România- 1 membru

m) Consiliul General al Municipiului Bucureşti - 1 membru

n) Federaţia Primarilor de Comune - 1 membru.

(2)  Consiliul naţional de coordonare îşi aprobă, la prima şedinţă, regulamentul de organizare şi funcţionare.

(3) Consiliul naţional de coordonare se reuneşte cel puţin o dată pe trimestru şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui.

(4)  Pregătirea şi desfăşurarea lucrărilor Consiliului naţional de coordonare se asigură de consiliul de administraţie al A.N.L.

Art. 14. - Consiliul de administraţie al A.N.L. are următoarele atribuţii:

a) fundamentează, pe baza unor studii de specialitate, prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în calitatea sa de ordonator de credite, cererile anuale de alocaţii de la bugetul de stat pentru construirea de locuinţe, conform prezentei legi;

b) stabileşte condiţiile de folosire a sumelor acumulate de A.N.L.;

c)   analizează şi se pronunţă asupra angajamentelor patrimoniale ale A.N.L.;

d) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul A.N.L.;

e)  aprobă plafoanele maximale de cost pentru locuinţele finanţate potrivit prevederilor prezentei legi;

f)  aprobă prospectul de emisiune a titlurilor de valoare ale A.N.L.;

g)  gestionează resursele A.N.L. şi decide, în cazul celor extrabugetare, asupra plasamentelor în titluri de stat şi în depozite bancare, în condiţii de administrare a riscurilor de plasament şi de piaţă;

h) aprobă încheierea de convenţii pentru derularea fondurilor cu instituţiile bancare agreate care acordă credite ipotecare;

i) analizează modul de utilizare a creditelor şi stabileşte măsuri în conformitate cu dispoziţiile legale;

j) reprezintă, prin preşedintele său, interesele A.N.L. în justiţie şi în relaţiile cu terţi;

k) elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare a A.N.L.

Art. 15. - Consiliul de administraţie al A.N.L. răspunde de gestionarea fondurilor potrivit legii.

Art. 16. - (1) Cheltuielile de organizare şi funcţionare a A.N.L. se asigură din veniturile anuale înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli.

(2) Excedentul bugetului propriu se constituie ca resursă pentru A.N.L. în anul următor.

CAPITOLUL III

Dispoziţii finale

Art. 17. -A.N.L. poate modifica, periodic, condiţiile generale de acordare a noi credite ipotecare, în funcţie de situaţia pieţei monetare şi a pieţei de capital.

Art. 18. - (1) Pentru construcţia de locuinţe din programele guvernamentale materialele de construcţii necesare se pot asigura de A.N.L.

(2) Asigurarea materialelor de construcţii prevăzute la alin. (1) se face prin achiziţii publice şi/sau din donaţii şi/sau sponsorizări.

Art. 19. - (1) La solicitarea autorităţilor administraţiei publice centrale din învăţământ sau sănătate, A.N.L. poate promova, în cadrul programelor de construcţii de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevăzute la art. 7 alin. (6), obiective de investiţii publice în construcţia de locuinţe destinate închirierii, în mod exclusiv unor tineri specialişti din aceste domenii de activitate.

(2) Necesitatea şi oportunitatea realizării construcţiilor de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, prevăzute la alin. (1), se stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de autorităţile administraţiei publice centrale interesate, studii care se transmit A.N.L. Studiile de prefezabilitate se finanţează din surse prevăzute cu această destinaţie în bugetele proprii ale autorităţilor administraţiei publice centrale interesate sau din alte surse legal constituite.

(3)  La elaborarea studiilor de prefezabilitate prevăzute la alin. (2) se au în vedere soluţii arhitecturale model pentru realizarea locuinţelor, care se realizează prin grija Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de către A.N.L.

(4)  Pentru realizarea de locuinţe destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ sau sănătate autorităţile administraţiei publice centrale interesate răspund de punerea la dispoziţie a terenurilor în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (1). Terenurile care nu sunt în proprietatea publică a statului pot fi puse la dispoziţie în condiţiile schimbării, în prealabil şi în mod corespunzător, a regimului juridic al proprietăţii asupra acestora, prin trecerea lor, potrivit legii organice, în domeniul public al statului şi în administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale respective sau, după caz, în administrarea unor instituţii aflate în subordinea ori sub coordonarea acestor autorităţi, în condiţiile legii.

Art. 20. - (1) A.N.L. achiziţionează studii de fezabilitate prevăzute la art. 19, pentru realizarea construcţiilor de locuinţe pentru tineri destinate închirierii, care vor fi supuse aprobării potrivit legii.

(2) Finanţarea studiilor prevăzute la alin. (1) se asigură din alocaţii de la bugetul de stat, prevăzute cu această destinaţie prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, aprobat în condiţiile legii.

Art. 21. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, realizate în condiţiile art. 19, prin excepţie de la prevederile art. 8 alin. (2), fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice şi nu pot fi înstrăinate.

(2) Inchirierea locuinţelor prevăzute la alin. (1) se face cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (4) şi (5).

Art. 22. - (1) Repartizarea locuinţelor pentru tineri destinate închirierii, construite şi date în exploatare prin programele derulate de A.N.L. conform prevederilor art. 19-21, se face după criterii stabilite şi adoptate de autorităţile administraţiei publice centrale din învăţământ sau sănătate, după caz, care preiau în administrare respectivele locuinţe, cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, potrivit prevederilor art. 8 alin. (3).

(2) Pentru stabilirea priorităţii în repartizarea locuinţelor destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ sau sănătate, conform alin. (1) se pot adopta criterii specifice, în suplimentarea celor prevăzute de criteriile-cadru.

Art. 23. - Contractele de închiriere, contractele de vânzare-cumpărare, precum şi orice alte acte încheiate cu încălcarea dispoziţiilor art. 21 şi 22 sunt lovite de nulitate absolută. Depistarea acestor cazuri şi sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru constatarea nulităţii şi restabilirea situaţiei anterioare se fac prin grija ministerelor care coordonează activităţile din domeniul învăţământului, respectiv din domeniul sănătăţii.

Art. 24. - (1) La solicitarea instituţiilor din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, a altor instituţii din administraţia publică centrală, a autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a unor persoane juridice cu capital privat, A.N.L. poate dezvolta programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar, destinate în mod exclusiv personalului acestora, prin convenţii încheiate cu acesta.

(2)  Necesitatea şi oportunitatea realizării construcţiilor de locuinţe prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de instituţiile şi/sau autorităţile administraţiei publice centrale sau locale interesate, precum şi de persoanele juridice cu capital privat, studii care vor fi transmise A.N.L. Studiile de prefezabilitate se finanţează din surse prevăzute cu această destinaţie în bugetele proprii ale instituţiilor şi/sau ale autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale interesate şi, după caz, din bugetele persoanelor juridice cu capital privat.

(3)  In elaborarea studiilor de prefezabilitate prevăzute la alin. (2) se au în vedere soluţii arhitecturale model pentru realizarea locuinţelor, care pot fi puse la dispoziţia solicitanţilor de către A.N.L., sau, după caz, se are în vedere asigurarea proiectelor tehnice şi detaliilor de execuţie de către solicitanţi, sub rezerva avizării acestora în Consiliul tehnico-economic al A.N.L. Proiectantul general al lucrărilor va susţine avizarea studiilor de fezabilitate şi, după caz, a proiectelor tehnice şi detaliilor de execuţie în Consiliul tehnico-economic al A.N.L.

(4)  Pentru realizarea de locuinţe prevăzute la alin. (1), solicitanţii răspund de punerea la dispoziţie a terenurilor, libere de orice sarcină, prin darea în folosinţă gratuită A.N.L., până la finalizarea lucrărilor de construcţie a locuinţelor respective, astfel încât regimul juridic al acestora să asigure categoria de folosinţă prevăzută în planurile urbanistice şi studiile de prefezabilitate aprobate. Terenurile aferente construcţiilor de locuinţe se transmit separat de cele destinate realizării reţelelor de utilităţi şi dotărilor tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de locuit.

(5) In actele de transmitere a terenurilor conform prevederilor alin. (4) şi în conformitate cu legislaţia în vigoare se consemnează în mod obligatoriu:

a)  dreptul A.N.L. de folosinţă gratuită a terenurilor pe perioada realizării investiţiilor;

b) modalitatea de atribuire a terenurilor aferente construcţiilor de locuinţe către titularii dreptului de proprietate asupra locuinţelor - prin vânzare, concesionare sau, după caz, dare în folosinţă pentru toată durata de existenţă a construcţiilor -, deţinătorul terenurilor având obligaţia să hotărască şi să comunice A.N.L. preţul acestora sau, după caz, cuantumul redevenţei ori al taxei stabilite potrivit legii.

(6)  In cazul în care deţinătorul unor terenuri proprietate publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale nu este abilitat ori nu poate îndeplini condiţiile precizate la alin. (5) lit. b), punerea la dispoziţie a terenurilor se face în condiţiile prevăzute de art. 3.

(7) Analiza solicitărilor de construcţii de locuinţe proprietate personală prin credit ipotecar prevăzute la alin. (1) se face de A.N.L. pe baza cererilor, a datelor şi a informaţiilor aflate în evidenţa solicitanţilor. In acest scop va stabili, prin convenţia încheiată cu instituţiile şi/sau cu autorităţile administraţiei publice, respectiv cu persoanele juridice cu capital privat, modalitatea de primire a solicitărilor şi actele justificative necesare.

Art. 25. - Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei elaborează norme metodologice de aplicare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului*).

Art. 26. - In termen de 15 zile de la aprobarea normelor metodologice de aplicare a prezentei legi va fi numit Consiliul naţional de coordonare al A.N.L.

NOTĂ:

Reproducem mai jos prevederi care nu au fost încorporate în textul republicat al Legii nr. 152/1998 şi care se aplică în continuare ca dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:

- art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2006:

„Art. II. - (1) Creditele ipotecare, acordate din sursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se derulează conform prevederilor din contractele încheiate, până la data rambursării integrale a împrumuturilor.

(2) Aprobarea ratei dobânzii aferente creditelor prevăzute la alin. (1) este în atribuţia Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.

(3)   Resursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe se reîntregesc cu ratele rambursate şi dobânzile aferente creditelor acordate.

(4)  Contractanţii de credite ipotecare, care au încheiate contracte de mandat cu Agenţia Naţională pentru Locuinţe sau contracte de construire a unei locuinţe prin programele agenţiei aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pot beneficia în continuare de o subvenţie în cuantum de 20% din valoarea locuinţei, dacă întrunesc, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

a) titularul contractului, respectiv membrii familiei acestuia (soţ/soţie şi/sau copii în întreţinere), nu au primit sprijin de la bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru o altă locuinţă;

b) este prima locuinţă pe care o construiesc cu finanţare prin credit ipotecar.

(5) Subvenţia prevăzută la alin. (4) se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. [...]

Art. IV. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:

1.  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.148/1999 privind reglementarea regimului juridic al terenurilor destinate construirii de locuinţe prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 491 din 13 octombrie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 243/2001;

2.  Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2003 privind subvenţionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru construcţia de locuinţe prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 25 iunie 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 537/2003;

3.   Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2003 privind subvenţionarea dobânzilor aferente creditelor ipotecare acordate pentru construcţia de locuinţe prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.049/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 10 septembrie 2003.";

- art. II din Legea nr. 89/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe:

„Art. II. - (1) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, construite prin programe de investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost recepţionate şi înregistrate ca mijloace fixe în proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale până la data intrării în vigoare a prezentei legi, cu excepţia celor construite şi destinate în mod exclusiv închirierii tinerilor specialişti din învăţământ sau sănătate, trec, în condiţiile legii organice, în proprietatea privată a statului şi rămân în administrarea consiliilor locale din raza administrativ-teritorială în care îşi exercită autoritatea.

(2) Locuinţele construite şi destinate în mod exclusiv închirierii tinerilor specialişti din învăţământ sau sănătate prin programe de investiţii la nivel naţional, în conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost recepţionate şi înregistrate ca mijloace fixe în proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale până la data intrării în vigoare a prezentei legi, precum şi terenul aferent acestora, după caz, trec, în condiţiile legii organice, în proprietatea publică a statului şi în administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului, respectiv din domeniul sănătăţii sau în administrarea unor unităţi aflate în subordinea ori sub coordonarea acestor autorităţi, potrivit legii.

(3) Locuinţele pentru tineri destinate închirierii, aflate în curs de execuţie prin programe de investiţii în conformitate cu prevederile Legii nr. 152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, care nu au fost recepţionate şi nu au fost înregistrate ca mijloace fixe până la data intrării în vigoare a prezentei legi, urmează regimul juridic prevăzut de Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, aşa cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege. Reglementarea regimului juridic al terenurilor aferente locuinţelor se realizează în mod corespunzător, potrivit legii."

*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare asteriscului de la art. 2 alin. (10).


SmartCity5

COMENTARII la Legea 152/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 152 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu