LEGE
Nr. 178 din 17 mai 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind
infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul
bancar
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 489 din 1 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea
Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Fondul se constituie ca persoana juridica de drept public.
Organizarea si functionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat
de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, la propunerea
Consiliului de administratie al Fondului, cu avizul consultativ al Asociatiei
Romane a Bancilor."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Scopul Fondului este:
a) garantarea depozitelor constituite la institutiile de credit autorizate
in conditiile legii si efectuarea platilor sub forma compensatiilor catre
persoane fizice, persoane juridice ori entitati fara personalitate juridica,
potrivit conditiilor si limitelor stabilite in prezenta ordonanta;
b) desfasurarea activitatii, in cazul desemnarii sale ca administrator
special ori ca lichidator al institutiilor de credit; modul de desemnare si
activitatea Fondului in astfel de calitati sunt cele stabilite de lege.
(2) In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobanda datorata, aflate intr-un
cont bancar de orice tip, inclusiv cont comun, ori din situatii tranzitorii
provenind din operatiuni bancare si pe care o institutie de credit il datoreaza
titularului de cont, in conformitate cu conditiile legale si contractuale
aplicabile, precum si orice datorie a institutiei de credit evidentiata
printr-un certificat emis de aceasta, cu exceptia obligatiunilor cumparate de
organismele de plasament colectiv. In scopul calcularii soldului creditor, se
aplica regulile si reglementarile privind compensarea conform conditiilor
legale si contractuale aplicabile unui depozit;
b) depozit garantat - depozitul a carui restituire este garantata pana la
concurenta plafonului de garantare;
c) depozit negarantat - depozitul a carui restituire nu este garantata de
Fond - depozit exclus - si care se recupereaza din averea institutiei de credit
declarate in stare de faliment in procesul lichidarii, in conformitate cu
dispozitiile legale;
d) depozit indisponibil - depozitul datorat si platibil, care nu a fost
onorat de o institutie de credit pana la data deschiderii procedurii
falimentului institutiei de credit;
e) data indisponibilizarii depozitelor - data deschiderii procedurii
falimentului institutiei de credit debitoare;
f) compensatie - suma depozitului garantat care, in cazul
indisponibilitatii sale, se plateste de catre Fond deponentului garantat, pana
la concurenta obligatiei totale a unei institutii de credit fata de deponentul
garantat, dar nu mai mult de limita maxima a plafonului de garantare,
indiferent de moneda, numarul sau marimea depozitelor garantate, deschise la o
institutie de credit;
g) deponent garantat - titularul depozitului garantat;
h) plafon de garantare - nivelul maxim al garantarii per deponent, stabilit
conform legii;
i) baza de calcul a contributiei - soldul total in lei, reprezentand
depozitele garantate, in lei si in valuta convertibila, aflate in evidenta
bancilor, persoane juridice romane, a sucursalelor din Romania ale bancilor,
persoane juridice straine, a retelelor organizatiilor cooperatiste de credit,
respectiv a caselor centrale ale cooperativelor de credit si ale cooperativelor
de credit afiliate acestora, a altor institutii de credit.
Soldul total in lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecarui
an. Echivalentul in lei al depozitelor in valuta se calculeaza prin utilizarea
cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de
Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data;
j) contributie - suma nerambursabila datorata Fondului, conform legii, de
catre institutiile de credit autorizate sa atraga depozite, care se calculeaza
prin aplicarea unei cote procentuale asupra bazei de calcul definite la lit.
i), stabilita pentru anul precedent platii contributiei;
k) cont comun - contul deschis in numele a doua sau mai multor persoane ori
contul asupra caruia doua sau mai multe persoane au drept de operare, drept ce
poate fi exercitat sub semnatura a cel putin uneia dintre aceste persoane;
l) institutia de credit, sucursala, statul membru au intelesul prevazut de
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Toate institutiile de credit autorizate de catre autoritatea competenta
romana sa primeasca depozite de la public, inclusiv sucursalele acestora cu
sediul in strainatate, sunt obligate sa participe la constituirea resurselor
financiare ale Fondului, in conformitate cu prevederile art. 7. Exceptie fac
institutiile de credit pentru care exista garantia statului pentru depozitele
atrase.
(2) Sucursalele din Romania ale institutiilor de credit avand sediul in
state membre ale Uniunii Europene vor inceta sa participe la constituirea
resurselor financiare ale Fondului, incepand cu data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana. Participarea poate continua, la cerere, numai in cazul in
care respectiva sucursala participa la o schema de garantare in tara de
origine, membra a Uniunii Europene, care asigura un nivel de garantare inferior
celui prevazut de prezenta ordonanta; participarea va fi numai pentru diferenta
de garantie pentru cele doua niveluri.
(3) Sucursalele din strainatate ale institutiilor de credit cu sediul in
Romania, incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pot
participa, la cerere, pentru diferenta de garantie, la schema de garantare a
depozitelor din statul unde isi desfasoara activitatea, in cazul in care Fondul
asigura un nivel de garantare inferior celui din statul in care opereaza
sucursala."
4. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Lista depozitelor negarantate este prevazuta in anexa care face
parte integranta din legea de aprobare a prezentei ordonante."
5. Dupa alineatul (2) al articolului 4 se introduc alineatele (3) - (6) cu
urmatorul cuprins:
"(3) La deschiderea conturilor, titularii de conturi vor declara, pe
propria raspundere, incadrarea sau nu in categoria de clienti ale caror
depozite sunt garantate sau nu, conform legii.
(4) Titularii de conturi care au conturi deschise in evidenta institutiilor
de credit, in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, vor
depune la ghiseul institutiei de credit unde au deschis contul declaratia pe
propria raspundere prevazuta la alin. (3).
(5) Titularii de conturi care au conturi deschise in evidenta institutiilor
de credit si la care, ulterior depunerii declaratiei pe propria raspundere, au
aparut modificari ce au condus la schimbarea incadrarii initiale, au obligatia
ca, in termen de 30 de zile de la modificare, sa prezinte institutiei de credit
o noua declaratie in care sa mentioneze noua incadrare.
(6) Institutiile de credit vor lua masurile necesare pentru tinerea
evidentei declaratiilor si incadrarea in termenele prevazute pentru depunerea
acestora."
6. Alineatele (1) si (2) ale articolului 5 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) In cazul in care pentru o institutie de credit s-a deschis procedura
falimentului, Fondul plateste depozitele garantate in moneda nationala - leu,
sub forma compensatiilor, in limita plafonului de garantare, catre deponentii
garantati, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numarul
depozitelor. Incepand cu data de 1 iulie 2004, deponentii garantati sunt atat
persoanele fizice, cat si persoanele juridice, inclusiv entitatile fara
personalitate juridica, altele decat titularii depozitelor mentionati in anexa
la legea de modificare si completare a prezentei ordonante. Plafonul per
deponent garantat se stabileste dupa cum urmeaza:
a) incepand cu data intrarii in vigoare a legii de modificare si completare
a prezentei ordonante, echivalentul in lei a 6.000 euro;
b) incepand cu 1 ianuarie 2005, echivalentul in lei a 10.000 euro;
c) incepand cu 1 ianuarie 2006, echivalentul in lei a 15.000 euro;
d) incepand cu 1 ianuarie 2007, echivalentul in lei a 20.000 euro.
(2) Echivalentul in lei al plafonului de garantare si al depozitelor in
valuta se calculeaza la data indisponibilizarii depozitelor, respectiv la data
deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb
valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Nationala a
Romaniei pentru aceasta data."
7. Alineatele (4) si (5) ale articolului 6 vor avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul unui cont comun, in situatia in care exista mai multi
deponenti, cota-parte a fiecarui deponent va fi luata in considerare pentru
determinarea limitelor prevazute la alin. (1), art. 5 alin. (1) si (2), si art.
18 alin. (1). In absenta unei prevederi contrare, soldul contului comun va fi
divizat in parti egale intre deponenti. Pentru calcularea limitelor mentionate,
depozitele contului comun vor fi tratate ca si cand ar fi fost plasate de un
singur deponent.
(5) Daca deponentul nu este indreptatit la sumele aflate intr-un cont,
persoana care este indreptatita este acoperita de garantie, cu conditia ca
aceasta persoana sa fi fost identificata sau sa fie identificabila inaintea
datei indisponibilizarii depozitelor. Daca exista mai multe persoane care sunt
indreptatite, cota-parte a fiecareia, conform mecanismelor prin care sunt
administrate sumele, este luata in considerare la stabilirea limitelor
prevazute la alin. (4). Aceasta prevedere nu se aplica societatilor de
investitii colective."
8. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Fondul are urmatoarele resurse financiare:
a) contributiile initiale, anuale, inclusiv contributiile majorate si speciale
ale institutiilor de credit;
b) incasarile din recuperarea creantelor Fondului, provenite din plata de
compensatii la depozitele garantate, ca urmare a subrogarii in drepturile
deponentilor garantati sau ca urmare a recuperarilor din platile efectuate in
calitate de administrator special sau in cadrul activitatii de lichidare, in
cazul in care Fondul a fost desemnat in aceste calitati;
c) imprumuturi:
1. de la institutii de credit, de la societati financiare si de la alte
institutii, cu exceptia Bancii Nationale a Romaniei;
2. imprumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale
Fondului;
d) alte resurse - donatii, sponsorizari, asistenta financiara;
e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
f) alte venituri, stabilite conform legii."
9. Alineatele (1) - (3) ale articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Institutiile de credit platesc Fondului contributiile prevazute la art.
7 alin. (1) in moneda nationala - leu.
(2) Plata contributiilor initiale anuale, a contributiilor anuale majorate
si a celor speciale ale institutiilor de credit se efectueaza prin creditarea
conturilor curente ale Fondului. Cuantumul contributiei initiale ce trebuie
platita de catre institutiile de credit se stabileste dupa cum urmeaza:
a) bancile, persoane juridice romane, platesc o contributie initiala
echivalenta cu 1% din capitalul social subscris si varsat, prevazut in actul
constitutiv;
b) sucursalele bancilor, persoane juridice straine, autorizate sa
functioneze in Romania, platesc o contributie initiala echivalenta cu 1% din
capitalul de dotare prevazut in documentele de autorizare;
c) casele centrale ale cooperativelor de credit platesc o contributie
initiala de 1% din capitalul agregat varsat al retelei;
d) celelalte institutii de credit platesc o contributie initiala
echivalenta cu 1% din capitalul social subscris si varsat, prevazut in actul
constitutiv.
(3) Contributia initiala se plateste in termen de 30 de zile calendaristice
de la data obtinerii autorizatiei de functionare emise de Banca Nationala a
Romaniei."
10. Alineatele (1), (2), (3), (5) si (6) ale articolului 9 vor avea
urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Fiecare institutie de credit, cu exceptiile prevazute la art. 3, va
plati Fondului o contributie anuala reprezentand urmatoarele cote din baza de
calcul a contributiei stabilite pentru anul precedent anului de plata, dupa cum
urmeaza:
a) 0,5% in anul 2005;
b) 0,4% in anul 2006;
c) 0,3% incepand cu anul 2007.
(2) Contributia anuala a fiecarei institutii de credit se stabileste pe
baza declaratiilor transmise de catre aceasta Fondului, prin intermediul unui
formular, ale carui format si data de raportare se vor stabili de catre Fond.
(3) Contributia anuala pe care trebuie sa o plateasca o institutie de
credit nou-autorizata in cursul anului de raportare se va calcula prin
inmultirea cotei de 1/365 din contributia determinata conform prevederilor
alin. (1) cu numarul de zile ce au trecut de la data obtinerii autorizatiei de
functionare de la Banca Nationala a Romaniei pana la sfarsitul anului. In cazul
in care o institutie de credit este declarata in stare de faliment, contributia
anuala care trebuie platita se calculeaza prin inmultirea cotei de 1/365 din
contributia determinata conform prevederilor alin. (1) cu numarul de zile de la
inceputul anului pana la data deschiderii procedurii falimentului; in aceasta
situatie, daca nu s-a platit, contributia anuala se recupereaza de catre Fond in
conditiile art. 8 alin. (4) ori din averea institutiei de credit aflate in
faliment, atunci cand nu s-a putut recupera in conditiile art. 8 alin. (4).
...........................................................................
(5) Fondul este autorizat sa majoreze contributia anuala ce trebuie platita
de o institutie de credit pana la urmatoarele niveluri din baza de calcul a
contributiei stabilite pentru anul precedent anului de plata daca, potrivit
reglementarilor emise de Fond si reglementarilor prudentiale stabilite de Banca
Nationala a Romaniei, rezulta ca aceasta s-a angajat in politici riscante si
nesanatoase:
a) 1,0% in anul 2005;
b) 0,8% in anul 2006;
c) 0,6% incepand cu anul 2007.
(6) In cazul in care Consiliul de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei va decide majorarea contributiei anuale in conditiile prevazute la
alin. (5), institutia de credit respectiva va fi instiintata despre decizia sa
cu cel putin o luna inainte de expirarea anului de raportare."
11. Alineatele (1) si (2) ale articolului 10 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) In cazul in care, la solicitarea Fondului, Consiliul de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei apreciaza ca resursele Fondului sunt
insuficiente pentru onorarea obligatiilor de plata, acesta poate stabili plata
unei contributii speciale de catre fiecare institutie de credit, egala cu pana
la nivelul contributiei anuale aferente exercitiului financiar respectiv. In
conditiile in care plata contributiei speciale nu se va efectua la termen, se
vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(2) Cuantumul efectiv al contributiei speciale, precum si termenul de plata
a acesteia se stabilesc de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei."
12. Articolul 11 se abroga.
13. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) In situatia in care Fondul a acumulat un nivel de resurse care
depaseste 10% din totalul depozitelor garantate aflate in sistemul bancar la
acea data, Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei poate
decide suspendarea platii contributiilor anuale."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Fondul poate contracta imprumuturile prevazute la art. 7 alin. (1) lit.
c) numai daca resursele sale nu sunt suficiente pentru acoperirea obligatiilor
de plata."
15. Alineatele (2) si (4) ale articolului 14 se abroga.
16. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Fondul poate sa deschida conturi, dupa caz, la institutii de credit si
institutii financiare din tara si din strainatate.
(2) Resursele financiare disponibile, prevazute la art. 7 alin. (1), pot fi
investite de Fond in:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat si titluri de valoare emise
de Banca Nationala a Romaniei;
b) depozite la termen la institutii de credit, depozite ce nu pot depasi
25% din volumul resurselor disponibile. Selectarea institutiilor de credit
pentru depozitele la termen se va face urmarindu-se minimizarea riscului
plasamentelor respective potrivit normelor stabilite de Banca Nationala a
Romaniei. Expunerea Fondului pentru fiecare institutie de credit nu poate
depasi 10% din volumul resurselor disponibile;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri
emise de bancile centrale ale acestora si titluri emise de Trezoreria Statelor
Unite ale Americii, investitii care pot fi efectuate incepand cu data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana.
(3) Profitul Fondului, obtinut ca diferenta intre veniturile prevazute la
art. 7 alin. (1) lit. e) si cheltuielile acestuia, este neimpozabil si este
repartizat pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, in
limita unei cote de pana la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de
administratie al Fondului, iar diferenta va fi utilizata in totalitate pentru
reintregirea resurselor Fondului destinate platii depozitelor garantate."
17. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Fondul va efectua plata compensatiilor pentru depozitele garantate,
atunci cand acestea devin indisponibile.
(2) Depozitele sunt considerate indisponibile de la data deschiderii
procedurii falimentului institutiei de credit.
(3) Desemnarea institutiilor de credit, potrivit criteriilor stabilite de
Consiliul de administratie al Fondului, se va face, in termen de pana la 10
zile de la data deschiderii procedurii, prin licitatie publica."
18. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) In termen de 30 de zile de la data desemnarii de catre instanta a
lichidatorului, altul decat Fondul, acesta transmite Fondului lista cuprinzand
persoanele fizice si persoanele juridice, conform legii, care au constituit
depozite garantate, suma totala a depozitelor garantate ale fiecarui deponent
si a obligatiilor acestuia fata de institutia de credit, in conformitate cu
necesitatile si solicitarile Fondului. Termenul de 30 de zile pentru intocmirea
listei este valabil si pentru Fond, in situatia in care acesta a fost desemnat
lichidator.
(2) Fondul este obligat sa publice la sediul tuturor unitatilor teritoriale
ale institutiilor de credit pentru care s-a deschis procedura falimentului, pe
site-ul Fondului si in cel putin doua ziare de circulatie nationala atat
informatii privind indisponibilitatea depozitelor, cat si informatii privind
plata compensatiilor, perioada in cursul careia va avea loc plata
compensatiilor, institutiile de credit, inclusiv unitatile teritoriale ale
acestora, care vor fi mandatate sa efectueze plata. De asemenea, vor fi facute
publice, respectiv vor fi comunicate deponentilor, la cerere, informatii despre
documentele si conditiile ce trebuie indeplinite, precum si formalitatile de
urmat pentru obtinerea compensatiei."
19. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Pe baza datelor din lista intocmita conform prevederilor art. 17 alin.
(1) Fondul stabileste pentru fiecare deponent compensatia, respectiv lista de
plata a compensatiilor, ce va fi transmisa institutiei/institutiilor de credit
mandatate sa efectueze platile catre deponentii garantati. Plata compensatiilor
catre deponentii garantati se va efectua in termen de cel mult doua luni de la
data primirii de la lichidator a listei prevazute la art. 17 alin. (1), dar nu
mai mult de 3 luni de la data indisponibilizarii depozitelor. Compensatiile
platite sunt exceptate de orice plati, precum comisioane, taxe ori impozite.
(2) In situatii exceptionale si in cazuri speciale Fondul poate solicita
Bancii Nationale a Romaniei o prelungire a termenului de plata. Nici o astfel
de prelungire nu poate depasi 3 luni. Banca Nationala a Romaniei poate, la
cererea Fondului, sa acorde cel mult doua prelungiri.
(3) Prelungirile de termene de plata prevazute la alin. (2) nu vor putea fi
invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garantiei unui deponent care nu a
fost in masura sa isi valorifice dreptul sau la plata unei compensatii in
termenele de mai sus. Fondul va putea plati compensatiile si dupa expirarea
termenelor de mai sus, dar nu mai tarziu de 3 ani de la inceperea platii
compensatiilor.
(4) Daca un deponent sau orice persoana indreptatita ori interesata de suma
aflata intr-un cont se afla in cercetare penala in legatura cu o infractiune
decurgand din sau avand legatura cu spalarea banilor, Fondul poate suspenda
orice plata, la solicitarea organelor abilitate legal, pana la pronuntarea unei
hotarari judecatoresti definitive."
20. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Fondul se subroga in drepturile deponentilor pentru o suma egala cu suma
garantata. In acest scop Fondul inregistreaza, potrivit art. 88 alin. (2) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, in registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmeaza
a le plati deponentilor, rezultata din situatia intocmita de lichidatorul
bancii, conform art. 17 alin. (1)."
21. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Fondul va furniza deponentilor, prin cel putin doua ziare de circulatie
nationala si pe site-ul Fondului, informatii referitoare la:
a) incheierea perioadei de plata prin unitatile institutiilor de credit
mandatate;
b) posibilitatea obtinerii direct de la Fond a compensatiilor neachitate,
precum si modalitatile de plata;
c) termenul-limita de obtinere a compensatiilor;
d) documentele, conditiile si formalitatile necesare pentru obtinerea
compensatiei."
22. Dupa articolul 24 se introduce articolul 24^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 24^1
(1) Pentru realizarea obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate
angaja prin contract persoane fizice, firme sau institutii specializate in
activitatea de lichidare ori consultanta in acest domeniu. Desemnarea
institutiei sau firmei se va face prin licitatie publica.
(2) In cazul persoanelor fizice, plata contravalorii prestatiilor se va
stabili prin negociere, sub forma unei sume forfetare ori a unor procente din
valoarea recuperata, procente ce pot fi diferentiate in functie de conditiile
stabilite de Fond pentru prestatiile respective."
23. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"Conducerea si administrarea Fondului"
24. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Fondul este administrat de un consiliu de administratie format din 7
membri.
(2) Consiliul de administratie este compus din:
a) 3 membri numiti de Banca Nationala a Romaniei, dintre care unul va fi
numit presedintele Consiliului de administratie al Fondului;
b) 2 membri numiti de Asociatia Romana a Bancilor;
c) un membru numit de Ministerul Finantelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justitiei.
(3) Membrii Consiliului de administratie al Fondului sunt numiti pentru un
mandat de 3 ani, care poate fi reinnoit.
(4) Membrii consiliului de administratie ale caror mandate au expirat vor
ramane in functie pana la numirea succesorilor lor.
(5) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului poate fi
inlocuit, in caz de absenta sau de imposibilitate temporara de a participa, de
un membru al consiliului de administratie numit de el sau, in absenta acestei
numiri, de cel mai in varsta membru al consiliului de administratie.
(6) In caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitiva de exercitare
a mandatului de catre unul dintre membrii Consiliului de administratie al
Fondului, numirea inlocuitorului se face in conditiile alin. (2) pentru durata
ramasa a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a
mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilitate cu o durata de 90
de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administratie al Fondului primesc o indemnizatie
in limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului."
25. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Membrii Consiliului de administratie al Fondului trebuie sa fie rezidenti
in Romania, licentiati in domeniul economic sau juridic, cu o buna reputatie si
onorabilitate si cu experienta profesionala de minimum 5 ani in domeniul
financiar-bancar, sa nu li se fi retras in ultimii 5 ani aprobarea de
conducatori, in cazul celor care au fost numiti anterior conducatori de
institutii financiare."
26. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Calitatea de membru al Consiliului de administratie al Fondului
inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la incheierea mandatului;
b) prin demisie;
c) in caz de incompatibilitate;
d) prin inlocuire, conform art. 26 alin. (6);
e) in cazurile prevazute la art. 28 alin. (1);
f) prin revocare.
(2) Revocarea din functie a oricarui membru al Consiliului de administratie
al Fondului se face in aceleasi conditii ca si la numirea acestora, caz in care
conducatorul institutiei al carei reprezentant a fost revocat va face o noua
propunere in termen de 10 zile."
27. Alineatul (9) al articolului 30 va avea urmatorul cuprins:
"(9) Procesul-verbal al sedintei, care contine ordinea deliberarilor,
deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile separate, daca este
cazul, se semneaza de catre toti membrii prezenti la sedinta."
28. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Atributiile Consiliului de administratie al Fondului sunt urmatoarele:
a) analizeaza, avizeaza si propune Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei spre aprobare:
1. statutul Fondului si reglementarile elaborate de Fond in aplicarea
legii;
2. structura organizatorica si de personal, precum si politica salariala;
3. bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului;
4. majorarea contributiilor, in conformitate cu art. 9 alin. (5);
5. suspendarea si reluarea contributiilor, in conformitate cu art. 12;
6. stabilirea contributiilor speciale, nivelul acestora si termenul de
plata, in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) si (2);
7. propunerile cu privire la efectuarea imprumuturilor, inclusiv prin
emiterea de titluri de valoare, de catre Fond;
8. raportul anual de activitate si situatiile financiare anuale;
b) analizeaza si aproba:
1. numirea si eliberarea din functie a directorului general si a
adjunctilor acestuia;
2. modalitatile, plafoanele maxime, termenele si conditiile de plasare, in
scopul fructificarii resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum si
rapoartele referitoare la operatiunile de investire a resurselor financiare ale
acestuia;
3. desemnarea Fondului ca administrator special ori ca lichidator la
institutiile de credit;
4. contractarea, cu persoane fizice si juridice, romane sau straine, de
servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenta si consultanta
de specialitate, pe baza de licitatie publica;
5. cererile de oferta si ofertele institutiilor de credit, in cazul
tranzactiilor privind achizitionarea de active si asumarea de pasive, conform
reglementarilor legale privind procedura falimentului institutiilor de credit;
6. rapoartele intocmite de Fond, in calitate de lichidator sau de
administrator special, conform prevederilor legale;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari pe baza de
licitatie;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicatiile asupra Fondului ale hotararii judecatoresti privind
inceperea procedurii falimentului si stabilirea masurilor de luat, pe baza
propunerilor directorului general, cu privire la modalitatile de lichidare a
institutiilor de credit declarate in stare de faliment, respectiv cu privire la
plata compensatiilor catre deponenti;
10. solicitarile Fondului cu privire la primirea de la Banca Nationala a
Romaniei si de la institutiile de credit participante a documentelor si
informatiilor necesare functionarii in bune conditii a acestuia;
11. exercita orice alte sarcini prevazute de lege sau date de Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei."
29. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului are urmatoarele
atributii:
a) stabileste ordinea de zi si convoaca consiliul de administratie in conformitate
cu prevederile legii;
b) conduce lucrarile sedintelor Consiliului de administratie al Fondului;
c) solicita directorului general sau, in lipsa acestuia, inlocuitorilor
sai, prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeste un membru al Consiliului de administratie al Fondului, care il
inlocuieste in cazul imposibilitatii temporare de participare;
e) face propuneri de numire in functie pentru directorul general si
adjunctii acestuia;
f) semneaza contractele de munca cu membrii conducerii executive si le
stabileste salariile de incadrare, precum si indemnizatiile respective;
g) acorda prime si alte stimulente conducerii executive si aproba
propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h) asigura prezentarea la Consiliul de administratie al Fondului a
bugetului de venituri si cheltuieli, situatiilor financiare anuale, raportului
anual de activitate, precum si a propunerii privind alocarea profitului
Fondului;
i) controleaza activitatea directorului general;
j) asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului de
administratie al Fondului si informarea in plen asupra modului de realizare a
acestora;
k) exercita orice alte sarcini in aplicarea prevederilor legale sau date de
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei ori Consiliul de
administratie al Fondului.
(2) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului impreuna cu
directorul general inainteaza si prezinta, dupa caz, Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei materialele prevazute la art. 31
lit. a). Propune spre aprobare Consiliului de administratie al Fondului
masurile ce se impun pentru ducerea la indeplinire a sarcinilor trasate de
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei."
30. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curenta a
acestuia, asigura indeplinirea hotararilor Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei si Consiliului de administratie al Fondului si
informeaza asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al
Fondului are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Fondul in raporturile cu Banca Nationala a Romaniei,
institutiile de credit, ministerele si alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, autoritatile administratiei publice locale,
alte persoane fizice si juridice, romane sau straine, precum si in fata
instantelor judecatoresti si arbitrale;
b) propune Consiliului de administratie al Fondului, spre avizare,
respectiv spre aprobare, documentele prevazute la art. 31 lit. a) si b);
c) asigura publicarea listei institutiilor de credit ai caror clienti
beneficiaza de garantarea rambursarii depozitelor si a modificarilor ulterioare
ale acesteia;
d) asigura indeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea
platilor prevazute de lege, in cazul indisponibilizarii depozitelor;
e) supravegheaza procesele de administrare speciala, de lichidare si de
plata a compensatiilor deponentilor garantati si dispune asupra masurilor de
luat;
f) incheie, modifica si desface contractele individuale de munca ale
salariatilor Fondului;
g) angajeaza cheltuielile legate de functionarea Fondului;
h) asigura organizarea si exercitarea controlului intern si auditului
intern, in conformitate cu normele emise de Fond;
i) incheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii
de asistenta si de consultanta de specialitate cu persoane fizice si juridice
romane si straine;
j) indeplineste orice alta atributie data in aplicarea prevederilor legale
ori data in sarcina sa de Consiliul de administratie al Fondului."
31. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Fondul are obligatia organizarii si conducerii contabilitatii, potrivit
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si ale
reglementarilor proprii in domeniu avizate de Banca Nationala a Romaniei si de
Ministerul Finantelor Publice."
32. Dupa articolul 34 se introduce articolul 34^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 34^1
In vederea indeplinirii atributiilor sale, Fondul trebuie sa dispuna de
mecanisme adecvate de control intern si audit intern, care se vor stabili prin
norme proprii, in concordanta cu reglementarile legale."
33. Articolul 35 se abroga.
34. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) In scopul auditarii situatiilor financiare, Fondul va incheia contract
cu un auditor financiar, persoana juridica autorizata de Camera Auditorilor
Financiari din Romania, potrivit legii.
(2) Raportul auditorului financiar, impreuna cu opinia sa, va fi prezentat
Consiliului de administratie al Fondului, respectiv Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei."
35. Articolul 37 se abroga.
36. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Exercitiul financiar al Fondului incepe la data de 1 ianuarie si se termina
la data de 31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la
data constituirii Fondului."
37. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Situatiile financiare anuale se aproba de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei, la propunerea Consiliului de administratie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate, impreuna cu situatiile financiare anuale,
aprobate de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei, precum
si raportul auditorului financiar se vor da publicitatii potrivit legii."
38. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) La cererea Consiliului de administratie al Fondului, Banca Nationala a
Romaniei va comunica orice informatii disponibile pe care le apreciaza ca
necesare pentru indeplinirea atributiilor Fondului.
(2) La cererea Consiliului de administratie al Fondului, institutiile de
credit vor comunica orice informatii necesare pentru indeplinirea atributiilor
Fondului si care nu sunt disponibile la Banca Nationala a Romaniei.
(3) Informatiile obtinute vor fi utilizate de catre Fond, exclusiv pentru
indeplinirea atributiilor sale."
39. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, Fondul va putea sa incheie
contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei
Auditorilor Financiari din Romania, pentru examinarea evidentelor contabile ale
unei institutii de credit. Necesitatea examinarii si desemnarii auditorilor vor
fi supuse aprobarii Bancii Nationale a Romaniei."
40. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Membrii Consiliului de administratie al Fondului, salariatii Fondului,
precum si celelalte persoane angajate de catre Fond au obligatia de a nu
dezvalui secretul profesional asupra informatiilor obtinute in cursul
activitatii lor, decat in conditiile prevazute de Legea nr. 58/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare."
41. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Institutiile de credit sunt obligate sa comunice deponentilor toate
informatiile referitoare la schema de garantare de care acestia au nevoie, in
special cele privind tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de
depozite excluse de la plata compensatiilor - depozite negarantate -, nivelul
plafonului de garantare, modul de calcul al compensatiei, documentele,
conditiile si formalitatile ce trebuie indeplinite pentru a beneficia de
compensatiile platite de catre Fond, intervalul de timp in care pot fi platite
compensatiile pentru depozitele garantate."
42. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Daca o institutie de credit nu se conformeaza obligatiilor care ii
revin in calitate de participant la Fond, acesta va notifica Bancii Nationale a
Romaniei, in vederea luarii tuturor masurilor necesare, inclusiv limitarea
dreptului institutiei de credit de a atrage depozite de la public si retragerea
autorizatiei de functionare.
(2) Depozitele constituite la institutia de credit respectiva inaintea
luarii masurilor prevazute la alin. (1) raman garantate de catre Fond pana la
data la care acestea devin indisponibile."
43. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Institutia de credit careia i s-au aplicat sanctiunile prevazute la art. 45
alin. (1) va fi obligata in continuare sa isi plateasca obligatiile
corespunzatoare pentru exercitiul financiar in cursul caruia i s-au aplicat
aceste sanctiuni."
44. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
Fondul si Banca Nationala a Romaniei, dupa caz, sunt imputernicite sa emita
reglementarile necesare pentru a pune in aplicare si a impune respectarea
prevederilor legislatiei referitoare la activitatea Fondului. Reglementarile
elaborate de Fond pot fi sub forma de regulamente, norme, ordine, circulare si
comunicate si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Reglementarile sub forma de regulamente si norme se aproba de Banca Nationala a
Romaniei."
45. Articolele 47 si 49 se abroga.
46. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Prima intrunire a Consiliului de administratie al Fondului se va tine in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de modificare si
completare a prezentei ordonante."
47. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Fondul va elabora statutul sau si reglementari in aplicarea prevederilor
legii de modificare si completare a prezentei ordonante, in termen de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a acesteia."
48. Articolul 52 se abroga.
Art. 2
Sintagmele societate bancara/banca si derivatele acestora din textul
Ordonantei Guvernului nr. 39/1996, republicata, vor fi inlocuite cu sintagma
institutie de credit.
Art. 3
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 iulie 2004.
(2) Ordonanta Guvernului nr. 39/1996, republicata, cu modificarile
ulterioare, inclusiv cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege,
va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor
o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 aprilie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ANEXA 1
LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE
1. Depozite plasate de catre persoanele aflate in relatii speciale cu
institutia de credit in faliment, respectiv: administratorii, inclusiv
conducatorii, directorii, cenzorii, auditorii independenti, actionarii
semnificativi, deponentii cu statut similar in cadrul altor societati din
acelasi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - sotii, precum si rudele
si afinii de gradul intai, persoanele terte care actioneaza in numele
deponentilor mentionati, precum si societatile din acelasi grup
2. Depozite ale persoanelor fizice si juridice, inclusiv entitati fara
personalitate juridica care au obtinut, pe baza individuala, rate de dobanda si
concesii financiare care au contribuit la agravarea situatiei financiare a
institutiei de credit
3. Depozite ale institutiilor de credit, inclusiv cele provenind din
fondurile proprii ale acestora
4. Depozite ale institutiilor financiare
5. Depozite ale societatilor de asigurare-reasigurare, inclusiv
intermediarii in asigurari
6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale,
societati de investitii
7. Depozite ale fondurilor de pensii
8. Depozite ale autoritatilor publice centrale si locale
9. Depozite ale regiilor autonome, companiilor nationale, societatilor
nationale, societatilor comerciale, altele decat microintreprinderile,
intreprinderile mici si mijlocii
10. Depozite nenominative
11. Depozite colaterale, reprezentand garantii constituite pentru
operatiunile care au fost desfasurate de deponent cu institutia de credit
declarata in stare de faliment
12. Datorii de natura obligatara, precum si obligatii care izvorasc din
accepte proprii si bilete la ordin emise de institutia de credit
13. Depozite rezultate din tranzactii pentru care au fost pronuntate
hotarari judecatoresti definitive de condamnare pentru infractiunea de spalare
de bani.