ORDONANTA Nr. 39 din 28 august 1996 * Republicata
privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in
sistemul bancar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 25 februarie 2002
*) Republicata in temeiul art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 110/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 313 din 30 iunie 1999.
Ordonanta Guvernului nr. 39/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 206 din 30 august 1996, a fost aprobata cu modificari
prin Legea nr. 88/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 107 din 30 mai 1997, a mai fost modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 110/1999 (aprobata cu modificari prin Legea nr.
301/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 12
iunie 2001) si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 martie 2000 (aprobata
prin Legea nr. 303/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 308 din 11 iunie 2001).
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se infiinteaza Fondul
de garantare a depozitelor in sistemul bancar, denumit in continuare Fondul.
(2) Fondul se constituie ca persoana juridica de drept public. Organizarea
si functionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu aprobat de Banca
Nationala a Romaniei, la propunerea Consiliului de administratie al Fondului.
(3) Sediul Fondului este in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea depozitelor constituite
la societatile bancare de catre deponenti persoane fizice, potrivit conditiilor
si limitelor stabilite in prezenta ordonanta.
(2) In intelesul acestei ordonante, depozit inseamna orice sold creditor ce
rezulta din sume depuse intr-un cont bancar de orice tip, deschis in numele
unei sau al mai multor persoane fizice, supuse rambursarii catre deponent de
catre societatea bancara in conformitate cu legea si cu termenii contractuali
aplicabili.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si sumelor reprezentate de certificate
de depozit nominative emise de o societate bancara, dar nu si sumelor
reprezentate de alte titluri de credit emise de aceeasi societate bancara sau
obligatiilor ce rezulta din accepte proprii sau bilete la ordin in circulatie.
(4) In intelesul prezentei ordonante, sumele prevazute la alin. (2) nu sunt
considerate drept depozite atat timp cat ele servesc drept garantie pentru
operatiuni desfasurate de deponent cu respectiva societate bancara.
(5) In intelesul prezentei ordonante, sumele reprezentand active ale
fondurilor de investitii nu sunt considerate depozite.
CAP. 2
Societatile bancare participante si depozitele garantate
Art. 3
Toate societatile bancare, persoane juridice romane, si sucursalele
bancilor straine, care sunt sau vor fi autorizate sa primeasca fonduri de la
persoane fizice in conformitate cu prevederile Legii nr. 33/1991*) privind
activitatea bancara, (denumite, in continuare, societati bancare), sunt
obligate sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, in
conformitate cu prevederile art. 7.
------------
*) Legea nr. 33/1991 a fost abrogata prin Legea bancara nr. 58/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie
1998.
Art. 4
(1) Fondul garanteaza, in limitele prevazute de prezenta ordonanta,
depozitele detinute de rezidenti si nerezidenti, exprimate in moneda nationala
sau straina.
(2) Urmatoarele depozite nu vor fi garantate de catre Fond:
a) depozitele membrilor consiliului de administratie, ai comitetului de
directie si ai comisiei de cenzori ale societatii bancare;
b) depozitele expertilor contabili, insarcinati cu certificarea bilantului
contabil al societatii bancare;
c) depozitele persoanelor fizice care detin actiuni ce reprezinta mai mult
de 5% din capitalul societatii bancare;
d) depozite ale sotilor, rudelor si afinilor pana la gradul al doilea
inclusiv, ale persoanelor enumerate la lit. a), b) si c) de mai sus;
e) depozite ale unor terte persoane fizice care actioneaza in contul
persoanelor prevazute la lit. a), b), si c);
f) depozite ale persoanelor fizice ce detin functii similare cu cele
enumerate la lit. a), b) si c) in alte societati comerciale din cadrul
aceluiasi grup de societati comerciale sau intr-o societate comerciala detinand
o participatie de control in societatea bancara;
g) depozite ale persoanelor fizice care au obtinut in mod special, de la
aceeasi societate bancara, dobanzi sau alte avantaje financiare in conditii
preferentiale. In intelesul prezentei ordonante, se considera conditii
preferentiale obtinerea de catre un deponent, persoana fizica, din partea unei
societati bancare, a unor rate de dobanda sau a altor avantaje financiare ce
depasesc nivelurile practicate de respectiva societate bancara pentru depozite
de aceeasi natura, aceeasi moneda, aceeasi categorie, aceeasi durata si aceeasi
suma. Fondul poate stabili, prin reglementarile sale, si alte criterii ce vor
fi luate in considerare in definirea conditiilor preferentiale.
CAP. 3
Nivelul garantarii depozitelor
Art. 5
(1) In cazul in care o societate bancara nu este in masura sa isi onoreze
obligatiile fata de deponentii sai, Fondul va garanta plata catre deponenti a
fondurilor depozitate, indiferent de moneda in care este constituit depozitul
ori de numarul sau marimea depozitelor, in limita unui plafon de garantare de
10.000.000 lei pe deponent.
(2) Fondul va modifica semestrial marimea plafonului de garantare prevazut
la alin. (1), prin indexarea acestuia cu indicele preturilor de consum
comunicat de Institutul National de Statistica, rotunjita la cea mai apropiata
mie de lei.
(3) Plafonul de garantare mentionat la alin. (1) va include si dobanda ce
se datoreaza la aceste depozite pana la data stabilita la art. 16 din prezenta
ordonanta si se va aplica sumei totale a obligatiei unei societati bancare fata
de un deponent, calculata in conformitate cu prevederile art. 6.
(4) Depozitele in valuta vor fi garantate prin plata echivalentului lor in
lei, calculata in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2).
Art. 6
(1) Suma totala a obligatiei unei societati bancare fata de un deponent se
va stabili prin insumarea tuturor depozitelor detinute de acesta, inclusiv a
dobanzii datorate si neplatite la data stabilirii indisponibilitatii
depozitelor.
(2) Calcularea in lei a obligatiei in valuta se va efectua utilizandu-se
cursul in lei, publicat de Banca Nationala a Romaniei pentru respectiva moneda
straina, in vigoare la data indisponibilitatii depozitelor.
(3) In cazul in care societatea bancara detine o creanta asupra unui
deponent, suma prevazuta la alin. (1) va fi redusa in mod corespunzator cu suma
obligatiei acestui deponent fata de societatea bancara in cauza.
(4) In cazul unui depozit comun, unde exista mai multi detinatori ai
creantei, partea fiecarui detinator individual va fi luata in considerare
pentru determinarea sumei totale mentionate la alin. (1). In absenta unei
prevederi contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat in
parti egale intre deponenti.
(5) In cazul in care depozitul a fost contractat in favoarea unei terte
persoane (beneficiarul), aceasta persoana va beneficia de garantare cu conditia
ca ea sa fi fost identificata sau sa fie identificabila inainte de data la care
a fost luata decizia privind indisponibilitatea depozitelor. In cazul in care
exista mai multi beneficiari se vor aplica regulile pentru depozitul comun.
CAP. 4
Resursele financiare si indatorarea Fondului
Art. 7
(1) Fondul va avea urmatoarele resurse financiare:
a) contributia initiala a societatilor bancare;
b) contributii anuale si speciale ale societatilor bancare;
c) imprumuturi;
d) venituri din lichidarea creantelor sale;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri (donatii, subventii bugetare).
(2) Resursele financiare prevazute la alin. (1) lit. a), b), c), d) si f)
vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate in conditiile stabilite de
prezenta ordonanta.
(3) Resursele financiare prevazute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate
pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului.
Art. 8
(1) In termen de 90 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, societatile bancare, persoane juridice romane, vor plati o
contributie initiala prevazuta la art. 7 alin. (1) lit. a) echivalenta cu 1%
din capitalul lor social subscris, inregistrat la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
(2) In cazul sucursalelor bancilor straine, contributia initiala va fi
echivalenta cu 1% din valoarea capitalului social minim prevazut pentru o
societate bancara, persoana juridica romana, pentru a fi autorizata sa
desfasoare activitate bancara.
(3) Societatile bancare care vor fi autorizate sa desfasoare activitate
bancara dupa intrarea in vigoare a acestei ordonante vor plati contributiile
initiale prevazute la alin. (1) si (2) in termen de 10 zile calendaristice de
la data obtinerii autorizatiei de functionare din partea Bancii Nationale a
Romaniei.
(4) In cazul in care o societate bancara nu plateste contributia initiala
in intervalul de timp stabilit prin prezenta ordonanta, la cererea Fondului,
Banca Nationala a Romaniei va debita contul curent al societatii bancare in
cauza cu sumele datorate.
(5) Contributia initiala platita de societatile bancare va fi recunoscuta
drept cheltuiala deductibila din punct de vedere fiscal.
(6) Societatile bancare ce vor rezulta ca urmare a unei fuziuni sau a altei
modalitati de transformare sunt scutite de la plata contributiei initiale.
Art. 9
(1) Fiecare banca va plati Fondului o contributie anuala in valoare de 0,8%
din suma totala a depozitelor persoanelor fizice, existenta in sold la data de
31 decembrie a anului precedent. Echivalentul in lei al depozitelor in valuta
se calculeaza utilizandu-se cursul in lei al respectivei monede straine,
publicat pentru acea data de catre Banca Nationala a Romaniei.
(2) Contributia anuala a fiecarei societati bancare se stabileste pe baza
declaratiilor transmise de catre aceasta Fondului, prin intermediul unui
formular, ale carui format si data de raportare se vor stabili de catre Fond.
Comisia de cenzori a societatii bancare, precum si auditorii externi ai
acesteia au obligatia de a verifica corectitudinea datelor inscrise in
formular.
(3) Contributia anuala pe care trebuie sa o plateasca o societate bancara
nou-autorizata in cursul anului de raportare se va calcula prin inmultirea
cotei de 1/365 din contributia determinata conform prevederilor alin. (1) cu
numarul de zile ce au trecut de la data obtinerii autorizatiei de functionare
de la Banca Nationala a Romaniei pana la sfarsitul anului.
(4) Fiecare societate bancara este obligata sa plateasca contributia sa
anuala in termenul stabilit de Consiliul de administratie al Fondului, dar nu
mai tarziu de data de 31 martie a anului urmator celui de raportare. In
conditiile in care plata contributiei anuale nu se va efectua la termen se vor
aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(5) Fondul este autorizat sa majoreze contributia anuala ce trebuie platita
de o banca, pana la nivelul de 1,6% din suma totala a depozitelor persoanelor
fizice, existenta in sold la data de 31 decembrie a anului precedent, daca,
potrivit reglementarilor emise de Fond, rezulta ca aceasta s-a angajat in
politici bancare riscante si nesanatoase. Aceasta majorare nu va putea avea loc
inainte de a se da dreptul bancii in cauza sa isi exprime opinia.
(6) In cazul in care Consiliul de administratie al Fondului va decide
majorarea contributiei anuale in conditiile prevazute la alin. (5), acesta va
incunostinta societatea bancara respectiva despre decizia sa cu cel putin o
luna inainte de expirarea anului de raportare.
(7) Contributiile anuale efectuate de societatile bancare sunt recunoscute
drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 10
(1) In cazul in care resursele Fondului sunt insuficiente pentru plata
compensatiilor pentru depozitele garantate de acesta sau pentru rambursarea
creditelor angajate de Fond si plata altor obligatii legate de acestea, fiecare
banca plateste o contributie speciala egala cu dublul contributiei anuale
aferente exercitiului financiar respectiv.
(2) Cuantumul efectiv al contributiei speciale, precum si termenul de plata
a acesteia se stabilesc de Consiliul de administratie al Fondului.
(3) Contributiile speciale platite de banci in conditiile prevazute la
alin. (1) si (2) sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 11
Plata contributiilor societatilor bancare se va efectua prin creditarea
contului Fondului deschis la Banca Nationala a Romaniei.
Art. 12
(1) Cand Fondul a acumulat un nivel de resurse care depaseste 30% din
totalul depozitelor persoanelor fizice aflate in sistemul bancar la acea data,
Consiliul de administratie al Fondului poate decide suspendarea platii
contributiilor anuale.
(2) In situatiile in care resursele Fondului scad sub nivelul prevazut la
alin. (1), plata contributiilor anuale va fi reluata.
Art. 13
Contributiile facute de societatile bancare nu se restituie, inclusiv in
cazul lichidarii judiciare sau dizolvarii unei societati bancare.
Art. 14
(1) Fondul poate contracta imprumuturile prevazute la art. 7 alin. (1) lit.
c) numai daca resursele sale nu sunt suficiente pentru a acoperi in intregime
obligatiile sale de plata a compensatiilor pentru depozitele garantate.
(2) Fondul poate contracta imprumuturi de la stat, de la banci si de la
societati financiare.
(3) Fondul poate cere Guvernului sa garanteze imprumuturile sale, acesta
din urma fiind obligat sa ia o decizie in aceasta privinta in termen de 15 zile
de la data cererii.
(4) In cazul in care pana la data de 30 iunie 2000 resursele Fondului,
exclusiv cele prevazute la art. 10 alin. (1), sunt insuficiente pentru plata
compensatiilor pentru depozitele garantate de acesta, se autorizeaza Banca
Nationala a Romaniei sa acorde, prin derogare de la prevederile art. 53 alin.
(2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, la
cererea Fondului, o linie de credit in limita sumei de 2.000 miliarde lei.
Creditele angajate de Fond in cadrul acestei linii de credit vor avea termen de
rambursare de 5 ani, cu o perioada de gratie de 2 ani, urmand sa fie restituite
in 6 rate semestriale egale, si vor fi purtatoare de dobanzi la nivelul ratei
medii a dobanzii practicate in sistemul bancar pentru disponibilitatile la
vedere ale clientilor nebancari, neguvernamentali.
CAP. 5
Conturi bancare si utilizarea resurselor Fondului
Art. 15
(1) Fondul are cont curent deschis la o banca din Romania.
(2) Fondul va investi resursele financiare disponibile in titluri de stat,
titluri garantate de stat si in obligatiuni ale Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depasi veniturile prevazute la
art. 7 alin. (1) lit. e).
(4) Profiturile Fondului obtinute prin diferenta dintre veniturile
prevazute la art. 7 alin. (1) lit. e) si cheltuielile sale curente vor fi
utilizate pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariatilor, prin
aplicarea unei cote de 2% asupra acestora, iar suma ramasa va fi repartizata
pentru realizarea investitiilor si reintregirea surselor pentru garantarea
depozitelor in sistemul bancar in conformitate cu deciziile Consiliului de
administratie al Fondului.
CAP. 6
Plata depozitelor garantate
Art. 16
(1) Fondul va compensa plata depozitelor atunci cand acestea devin
indisponibile.
(2) In intelesul prezentei ordonante, depozitele sunt considerate
indisponibile de la data prevazuta in hotararea judecatoreasca definitiva si
executorie de incepere a procedurii falimentului bancii.
Art. 17
(1) In termen de 30 de zile de la data desemnarii sale de catre tribunal
lichidatorul transmite Fondului lista cuprinzand persoanele fizice care au
constituite depozite garantate si negarantate, suma totala a depozitelor
fiecarui deponent si a obligatiilor acestuia fata de banca, in conformitate cu
necesitatile si solicitarile Fondului.
(2) Fondul este obligat sa publice la sediul tuturor unitatilor teritoriale
ale societatii bancare si in cel putin doua ziare de circulatie nationala, atat
informatii privind indisponibilitatea depozitelor, cat si date privind
operatiunea de compensare a depozitelor, perioada in cursul careia va avea loc
compensarea, numele societatilor bancare care vor fi mandatate sa faca plata.
De asemenea, vor fi facute publice conditiile ce trebuie indeplinite si
formalitatile de urmat pentru a se obtine compensatia.
Art. 18
(1) Fondul verifica, pe baza datelor transmise de lichidatorul bancii,
creantele deponentilor in raport cu depozitele indisponibile si le plateste
intr-un termen de cel mult doua luni de la data primirii de la lichidator a
datelor conform art. 17 alin. (1).
(2) In situatii exceptionale si de la caz la caz, cu acordul Bancii
Nationale a Romaniei, Fondul va putea acorda trei prelungiri fara ca vreuna
dintre acestea sa poata depasi 3 luni.
(3) Prelungirile prevazute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate
de Fond pentru a refuza beneficiul garantiei unui deponent care nu a fost in
masura sa-si valorifice la timp dreptul sau la o compensatie in contul
garantiei. Daca un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obtine compensatia
in intervalul de timp prevazut la alin. (1) si (2), din motive pentru care in
opinia Fondului nu poate fi facut responsabil, Fondul va putea plati
compensatia si dupa expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai tarziu
de 3 ani de la inceperea platii compensatiilor.
Art. 19
Fondul se subroga in drepturile deponentilor pentru o suma egala cu platile
pe care le-a efectuat pentru depozitele garantate. In acest scop, Fondul
inregistreaza, potrivit art. 88 alin. (2) din Legea nr. 64/1995*) privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, in registrul grefei
tribunalului, suma depozitelor pe care urmeaza a le plati deponentilor,
rezultata din situatia transmisa de lichidatorul bancii conform art. 17 alin.
(1).
------------
*) Legea nr. 64/1995 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, cu renumerotarea corespunzatoare a
articolelor, art. 84 alin. (2) devenind art. 88 alin. (2).
Art. 20
Fondul va notifica deponentii asupra sumelor pe care le vor primi, precum
si asupra modalitatii, locului si datei platii.
Art. 21
Fondul poate mandata una sau mai multe societati bancare sa efectueze plata
depozitelor garantate in conditiile ce vor fi stabilite de acesta.
Art. 22
Plata depozitelor garantate va fi facuta in lei.
Art. 23
Obligatia societatii bancare fata de deponentii sai se reduce cu suma
corespunzatoare platilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor
garantate.
Art. 24
Fondul va informa periodic lichidatorul societatii bancare asupra sumelor
platite deponentilor de catre Fond.
Art. 25
Creantele deponentilor, altele decat cele platite de Fond, vor fi
compensate din averea societatii bancare in conformitate cu prevederile legale
privind reorganizarea si lichidarea judiciara a societatilor comerciale.
CAP. 7
Administratia Fondului
Art. 26
(1) Fondul este administrat de un consiliu de administratie format din 7
membri.
(2) Consiliul de administratie este compus din:
a) trei membri numiti de Banca Nationala a Romaniei. Unul dintre acestia
este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Bancii Nationale a Romaniei si
va fi numit din oficiu presedinte al Consiliului de administratie al Fondului;
b) doi membri numiti de Asociatia Romana a Bancilor;
c) un membru numit de Ministerul Finantelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justitiei.
(3) Membrii consiliului de administratie sunt numiti pentru un mandat de 3
ani care poate fi reinnoit.
(4) Membrii consiliului de administratie ale caror mandate au expirat vor
ramane in functie pana la numirea succesorilor lor.
(5) Presedintele consiliului de administratie poate fi inlocuit, in caz de
absenta sau de imposibilitate temporara de a participa, de un membru al
consiliului de administratie numit de el sau, in absenta acestei numiri, de cel
mai in varsta membru.
(6) In caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitiva de
exercitare a mandatului de catre unul dintre membrii consiliului de
administratie, o persoana va fi numita in conditiile alin. (2) pentru durata
restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a
mandatului orice imprejurare care creeaza o indisponibilitate cu o durata de 90
de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administratie al Fondului primesc o indemnizatie
in limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
Art. 27
Membrii consiliului de administratie trebuie sa fie cetateni romani, domiciliati
in Romania, in varsta de minimum 35 de ani, cu o buna reputatie si activitate
profesionala in domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, avand o
pregatire in specialitate de minimum 5 ani.
Art. 28
(1) Membrii consiliului de administratie:
a) nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al doilea intre ei;
b) nu trebuie sa fi fost declarati faliti;
c) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
(2) Membrii Consiliului de administratie al Fondului nu pot lua parte la
luarea deciziilor privind o societate bancara unde este angajata una dintre
persoanele mentionate la alin. (1) lit. a).
Art. 29
Calitatea de membru al consiliului de administratie inceteaza in
urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment din cele
prevazute la art. 28 alin. (1);
d) prin inlocuire conform art. 26 alin. (6);
e) prin revocare de catre institutia care l-a numit in conditiile art. 26
alin. (2).
Art. 30
(1) Consiliul de administratie trebuie sa se intruneasca cel putin o data
pe luna in sedinta ordinara.
(2) Consiliul de administratie poate fi convocat in sedinta extraordinara
de catre presedinte din proprie initiativa sau la cererea oricarui membru al
consiliului de administratie.
(3) Consiliul de administratie trebuie sa fie convocat in scris, cu cel
putin 5 zile lucratoare inainte de data sedintei.
(4) Convocarea trebuie sa contina ordinea de zi, data si documentele supuse
discutiei, precum si locul de desfasurare a sedintei.
(5) Sedintele vor avea loc la sediul Fondului sau in orice alt loc unde s-a
convenit.
(6) In situatia care solicita actiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi
redus, iar convocarea va fi efectuata verbal.
(7) Consiliul de administratie delibereaza in mod valabil in prezenta a cel
putin 5 din numarul membrilor sai.
(8) Deciziile consiliului de administratie se iau cu majoritate simpla de
voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Consiliul de administratie numeste un secretar pentru fiecare sedinta,
pentru intocmirea proceselor-verbale ce vor cuprinde ordinea deliberarilor,
deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile separate.
Procesul-verbal va fi semnat de toti cei care au participat la sedinta.
Art. 31
Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) numeste si elibereaza din functie pe directorul general executiv;
b) propune Bancii Nationale a Romaniei pentru aprobare statutul Fondului si
aproba reglementarile interne ale acestuia;
c) aproba structura organizatorica a Fondului si salariile personalului
Fondului, care vor fi corelate cu salariile personalului Bancii Nationale a
Romaniei;
d) administreaza si controleaza activitatea Fondului si a directorului
general executiv;
e) asigura publicarea listei initiale a societatilor bancare si a
modificarilor ulterioare ale acesteia;
f) solicita de la Banca Nationala a Romaniei si de la societatile bancare
documentele si informatiile necesare functionarii in bune conditii a Fondului;
g) aproba bilantul, contul de profit si pierdere si bugetul de venituri si
cheltuieli ale Fondului;
h) decide asupra majorarii contributiilor in conformitate cu art. 9 alin. (5);
i) decide asupra suspendarii contributiilor in conformitate cu art. 12
alin. (1);
j) hotaraste politica de urmat in ceea ce priveste stabilirea
contributiilor speciale si a nivelului acestora;
k) decide asupra recurgerii la imprumuturi de catre Fond;
l) stabileste si verifica modul de respectarea a criteriilor privind
investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;
m) asigura indeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea
platilor prevazute de prezenta ordonanta, in cazul indisponibilitatii
depozitelor;
n) solicita efectuarea de audit extern la societatile bancare;
o) aproba contractarea, cu persoane fizice si juridice, romane sau straine,
de servicii de asistenta de specialitate;
p) exercita orice alte atributii ale Fondului prevazute de prezenta
ordonanta.
Art. 32
Presedintele consiliului de administratie aduce la indeplinire hotararile
consiliului de administratie si il informeaza asupra modului de realizare a
acestora, in care scop are urmatoarele competente si atributii:
a) prezinta consiliului de administratie proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli, precum si raportul anual de activitate;
b) controleaza activitatea directorului general executiv;
c) indeplineste orice atributie data in sarcina sa de consiliul de
administratie.
Art. 33
Directorul general executiv conduce operativ activitatea curenta a
aparatului Fondului. Competentele si atributiile sale sunt urmatoarele:
a) angajeaza si reprezinta Fondul in relatiile cu persoanele fizice si
juridice, precum si in fata instantelor judecatoresti;
b) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si al
raportului anual de activitate, pe care le prezinta presedintelui consiliului
de administratie;
c) aproba incheierea, modificarea si desfacerea contractelor individuale de
munca cu salariatii Fondului;
d) angajeaza cheltuielile legate de functionarea aparatului propriu al
Fondului;
e) prezinta consiliului de administratie sau presedintelui acestuia
lucrarile intocmite de organele de executie, solicitand aprobarea acestora,
transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte organe;
f) angajeaza colaboratori externi pentru anumite activitati;
g) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie si de presedintele acestuia.
CAP. 8
Situatii financiare anuale si controlul acestora
Art. 34
Fondul organizeaza si tine evidenta contabila potrivit normelor emise de
Fond, cu avizul Bancii Nationale a Romaniei si al Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 35
(1) Fondul va avea 3 cenzori si tot atatia supleanti, care vor fi alesi de
catre Consiliul de administratie al Fondului. Durata mandatului lor este de 3
ani si pot fi realesi.
(2) Cenzorii Fondului trebuie sa fie experti contabili.
(3) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa stabilita de consiliul
de administratie.
(4) Cenzorii isi vor exercita personal mandatul lor.
(5) In caz de moarte, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare
la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
Art. 36
Cenzorii Fondului sunt obligati:
a) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului Fondului sa fie
indeplinite de administratori;
b) sa certifice indemnizatia administratorilor;
c) sa ia parte la intrunirile consiliului de administratie, putand cere sa
se insereze in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) sa certifice situatiile financiare anuale - bilant, cont de profit si
pierderi - care se vor supune aprobarii Consiliului de administratie al
Fondului;
e) sa intocmeasca un raport general asupra situatiilor financiare anuale
prezentate consiliului de administratie si, daca este cazul, rapoarte speciale
in cadrul aplicarii prevederilor legale.
Art. 37
Pentru efectuarea auditului extern, Fondul va putea utiliza experti
contabili independenti sau societati comerciale de expertiza contabila.
Art. 38
Exercitiul financiar al Fondului incepe la 1 ianuarie si se termina la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii Fondului.
Art. 39
Bilantul contabil anual va fi aprobat de Consiliul de administratie al
Fondului in conformitate cu normele legale in vigoare. Totodata, Consiliul de
administratie al Fondului va prezenta Bancii Nationale a Romaniei un raport
anual de activitate cel mai tarziu pana la data de 30 aprilie. Acest raport va
fi dat publicitatii.
CAP. 9
Informatii care se vor comunica Fondului
Art. 40
(1) La cererea Consiliului de administratie al Fondului, Banca Nationala a
Romaniei va comunica orice informatii disponibile pe care le apreciaza ca
necesare pentru indeplinirea atributiilor acestuia.
(2) La cererea Consiliului de administratie al Fondului, societatile
bancare vor comunica orice informatii necesare pentru indeplinirea atributiilor
acestuia si care nu sunt disponibile la Banca Nationala a Romaniei.
(3) Informatiile obtinute vor fi utilizate de catre Fond, exclusiv pentru
indeplinirea atributiilor sale.
Art. 41
(1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, Fondul va putea utiliza experti
contabili independenti sau societati comerciale de expertiza contabila, pentru
examinarea evidentelor contabile ale unei societati bancare. O asemenea
examinare poate avea loc numai dupa obtinerea aprobarii Bancii Nationale a
Romaniei.
(2) In cadrul examinarii mentionate la alin. (1) de mai sus, Fondul sau
persoana mandatata de acesta poate sa solicite membrilor consiliului de
administratie si salariatilor societatii bancare, precum si auditorilor acestei
societati orice informatii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
Art. 42
Membrii consiliului de administratie si salariatii Fondului, cat si celelalte
persoane angajate de catre Fond au obligatia de a nu dezvalui informatiile
obtinute in cursul activitatii lor decat in conditiile prevazute de lege.
CAP. 10
Informatii pentru deponenti
Art. 43
(1) Societatile bancare sunt obligate sa comunice deponentilor toate
informatiile de care acestia au nevoie referitoare la Fond, in special cele
privind tipurile de depozite garantate, nivelul si modul de calcul al
garantiei, conditiile si formalitatile ce trebuie indeplinite pentru a se obtine
o compensatie din partea Fondului.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie disponibile la toate
sediile societatilor bancare, intr-un loc accesibil deponentilor, si sa fie
prezentate intr-o forma usor de inteles.
(3) Fondul va stabili reguli de prezentare a informatiilor prevazute la
alin. (1).
Art. 44
Societatile bancare nu au dreptul sa faca anunturi catre public in care sa
se prevada alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a
depozitelor persoanelor fizice mai mari decat cele stabilite conform prezentei
ordonante.
CAP. 11
Sanctiuni
Art. 45
(1) Daca o societate bancara nu-si indeplineste obligatiile ce-i revin in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante, Banca Nationala a Romaniei, la
solicitarea Fondului, poate proceda la modificarea autorizatiei de functionare
a societatii bancare respective in sensul retragerii dreptului acesteia de a
atrage depozite de la persoanele fizice.
(2) Depozitele constituite inaintea datei de modificare a autorizatiei de
functionare in conditiile alin. (1) raman garantate pana la scadenta lor.
Art. 46
Societatea bancara careia i-a fost modificata autorizatia de functionare de
catre Banca Nationala a Romaniei va continua sa fie obligata sa plateasca
contributia anuala pentru exercitiul financiar in cursul caruia a avut loc
modificarea autorizatiei de functionare.
CAP. 12
Dispozitii finale
Art. 47
Fondul este scutit de orice impozite si taxe privind activitatea sa.
Art. 48
Fondul este scutit de plata oricaror comisioane pentru operatiunile
efectuate de Banca Nationala a Romaniei in contul sau.
Art. 49
Cheltuielile privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului
aferente primului sau exercitiu financiar vor fi finantate din profitul net al
Bancii Nationale a Romaniei pe anul 1996. Aceste cheltuieli vor fi rambursate
Bancii Nationale a Romaniei de catre Fond, de indata ce acesta va obtine
venituri prin plata contributiilor in conformitate cu art. 7.
Art. 50
Prima intrunire a Consiliului de administratie al Fondului se va tine in
termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Art. 51
Fondul va elabora statutul sau si reglementari in aplicarea prevederilor
prezentei ordonante, in termen de 90 de zile de la data publicarii acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 52
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 37 din
Legea nr. 33 din 29 martie 1991 privind activitatea bancara, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 70 din 3 aprilie 1991.