ORDIN
Nr. 1 din 3 septembrie 2004
privind Statutul Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar
ACT EMIS DE: FONDUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR IN SISTEMUL
BANCAR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 15 septembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 1 alin. (2) si ale art. 51 din Ordonanta
Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de
garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul art. 46^1 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Consiliului de administratie al Fondului de garantare a
depozitelor in sistemul bancar emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Statutul Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin Statutul Fondului de
garantare a depozitelor in sistemul bancar, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 346 din 8 decembrie 1997, se abroga.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului de administratie
al Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar,
Niculae Vulpescu
ANEXA 1
STATUTUL
Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, denumit in continuare
Fondul, este constituit si functioneaza in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului
de garantare a depozitelor in sistemul bancar, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta, cu prevederile
prezentului statut si ale reglementarilor date in aplicarea legii.
Art. 2
Fondul se constituie pe perioada nedeterminata ca persoana juridica de
drept public, avand drept scop:
a) garantarea depozitelor constituite la institutiile de credit autorizate
in conditiile legii si efectuarea platilor sub forma compensatiilor catre
persoane fizice, persoane juridice ori entitati fara personalitate juridica,
potrivit conditiilor si limitelor stabilite in ordonanta;
b) desfasurarea activitatii, in cazul desemnarii sale ca administrator
interimar ori ca lichidator al institutiilor de credit; atributiile Fondului
desemnat intr-o astfel de calitate sunt cele stabilite de lege.
Art. 3
Fondul are sediul social in municipiul Bucuresti.
CAP. 2
Conducerea si administrarea Fondului
Art. 4
Potrivit prevederilor ordonantei, Consiliul de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei examineaza si aproba:
- statutul Fondului si reglementarile elaborate de acesta in aplicarea
legii;
- structura organizatorica si de personal, precum si politica salariala;
- bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului;
- majorarea contributiilor anuale;
- suspendarea si reluarea platii contributiilor anuale;
- stabilirea contributiilor speciale, nivelul acestora si termenul de
plata;
- propunerile cu privire la efectuarea imprumuturilor, inclusiv prin
emiterea de titluri de valoare de catre Fond;
- raportul anual de activitate si situatiile financiare anuale.
Art. 5
Organele de administrare si de conducere executiva ale Fondului sunt:
a) Consiliul de administratie al Fondului;
b) directorul general al Fondului.
Art. 6
Componenta Consiliului de administratie al Fondului, conditiile care
trebuie indeplinite pentru numirea membrilor acestuia, numirea, incetarea
calitatii de membru si revocarea din functie a acestora sunt prevazute la art.
26 - 29 din ordonanta.
Art. 7
(1) Consiliul de administratie al Fondului se intruneste cel putin o data
pe luna in sedinta ordinara.
(2) Consiliul de administratie al Fondului poate fi convocat in sedinta
extraordinara de catre presedinte, din proprie initiativa sau la cererea
oricarui membru al consiliului de administratie.
(3) Consiliul de administratie al Fondului se convoaca in scris, cu cel
putin 5 zile lucratoare inainte de data sedintei.
(4) Convocarea trebuie sa contina ordinea de zi, data si documentele supuse
discutiei, precum si locul de desfasurare a sedintei.
(5) Sedintele vor avea loc la sediul Fondului sau in orice alt loc unde s-a
convenit. La sedintele Consiliului de administratie al Fondului participa, in
calitate de invitat, directorul general, iar in lipsa acestuia, unul dintre
adjunctii sai care a fost desemnat de catre acesta.
(6) In situatii care impun actiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus,
iar convocarea va fi efectuata verbal.
(7) Consiliul de administratie al Fondului delibereaza in mod valabil in
prezenta a cel putin 5 din numarul membrilor sai.
(8) Deciziile Consiliului de administratie al Fondului se iau cu majoritate
simpla de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Secretariatul Consiliului de administratie al Fondului este asigurat de
Fond. Procesul-verbal al sedintei, care contine ordinea deliberarilor,
deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile separate, daca este
cazul, se semneaza de catre toti membrii care au participat la sedinta.
(10) Discutiile din cadrul sedintelor Consiliului de administratie al
Fondului pot fi inregistrate folosindu-se mijloace audio corespunzatoare.
Art. 8
Atributiile Consiliului de administratie al Fondului sunt urmatoarele:
a) analizeaza, avizeaza si propune Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei documentele prevazute la art. 4;
b) analizeaza si aproba:
1. numirea si eliberarea din functie a directorului general si a
adjunctilor acestuia;
2. modalitatile, plafoanele maxime, termenele si conditiile de plasare, in
scopul fructificarii resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum si
rapoartele referitoare la operatiunile de investire a resurselor financiare ale
acestuia;
3. desemnarea Fondului ca administrator interimar ori ca lichidator la
institutiile de credit;
4. contractarea cu persoane fizice si juridice, romane sau straine, de
servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenta si consultanta
de specialitate;
5. cererile de oferta si ofertele institutiilor de credit, in cazul
tranzactiilor privind achizitionarea de active si asumarea de pasive, conform
reglementarilor legale privind procedura falimentului institutiilor de credit;
6. rapoartele intocmite de Fond, in calitate de lichidator sau de
administrator interimar, conform prevederilor legale;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicatiile asupra Fondului ale hotararii judecatoresti privind
inceperea procedurii falimentului si stabilirea masurilor de luat, pe baza
propunerilor directorului general, cu privire la modalitatile de lichidare a
institutiilor de credit declarate in stare de faliment, respectiv cu privire la
plata compensatiilor catre deponenti;
10. solicitarile Fondului cu privire la primirea de la Banca Nationala a
Romaniei si de la institutiile de credit participante a documentelor si
informatiilor necesare functionarii in bune conditii a acestuia;
c) exercita orice alte sarcini prevazute de lege sau date de Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 9
(1) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului are urmatoarele
atributii:
a) stabileste ordinea de zi si convoaca Consiliul de administratie al
Fondului in conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrarile sedintelor Consiliului de administratie al Fondului;
c) solicita directorului general sau, in lipsa acestuia, inlocuitorului sau
prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeste un membru al Consiliului de administratie al Fondului, care il
inlocuieste in cazul imposibilitatii temporare de participare;
e) face propuneri de numire in functie pentru directorul general si
adjunctii acestuia;
f) semneaza contractele de munca cu membrii conducerii executive si le
stabileste salariile de incadrare, precum si indemnizatiile respective;
g) acorda prime si alte stimulente conducerii executive si aproba
propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h) asigura prezentarea la Consiliul de administratie al Fondului a
bugetului de venituri si cheltuieli, a situatiilor financiare anuale, a
raportului anual de activitate, precum si a propunerii privind alocarea
profitului Fondului;
i) controleaza activitatea directorului general;
j) asigura ducerea la indeplinire a hotararilor Consiliului de administratie
al Fondului si informarea acestuia asupra modului de realizare a hotararilor;
k) exercita orice alte sarcini in aplicarea prevederilor legale sau
stabilite de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei ori de
Consiliul de administratie al Fondului.
(2) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului, impreuna cu
directorul general, inainteaza si prezinta, dupa caz, Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei documentele prevazute la art. 4.
(3) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului propune spre
aprobare Consiliului de administratie al Fondului masurile ce se impun pentru
ducerea la indeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 10
Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curenta a
acestuia, asigura indeplinirea hotararilor Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei si ale Consiliului de administratie al Fondului si
informeaza asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al
Fondului are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Fondul in raporturile cu tertii. Reprezentarea se face direct
sau prin delegat;
b) propune Consiliului de administratie al Fondului spre avizare, respectiv
spre aprobare, documentele prevazute la art. 4 si 8;
c) asigura publicarea listei institutiilor de credit ai caror clienti
beneficiaza de garantarea rambursarii depozitelor si a modificarilor ulterioare
ale acesteia;
d) asigura indeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea
platilor prevazute de lege, in cazul indisponibilizarii depozitelor;
e) supravegheaza procesele de administrare, de lichidare si de plata a
compensatiilor deponentilor garantati si dispune asupra masurilor de luat;
f) incheie, modifica si desface contractele individuale de munca ale
salariatilor Fondului;
g) angajeaza cheltuielile legate de functionarea Fondului;
h) asigura organizarea si exercitarea controlului intern si a auditului
intern, in conformitate cu normele emise de Fond;
i) incheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii
de asistenta si de consultanta de specialitate cu persoane fizice si juridice,
romane si straine;
j) indeplineste orice alte atributii date in aplicarea prevederilor legale
ori stabilite in sarcina sa de Consiliul de administratie al Fondului.
Art. 11
Numirea si eliberarea din functie a directorului general si a adjunctilor
acestuia se aproba de catre Consiliul de administratie al Fondului, la
propunerea presedintelui acestuia.
CAP. 3
Organizarea si functionarea Fondului
Art. 12
In termen de 60 de zile de la data aprobarii de catre Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a structurii organizatorice si de
personal, conducerea executiva a Fondului elaboreaza proiectul regulamentului
de organizare si functionare al Fondului si il supune aprobarii Consiliului de
administratie al Fondului.
Art. 13
Activitatea Fondului ca platitor al compensatiilor aferente depozitelor
garantate se va desfasura in conformitate cu prevederile ordonantei si ale
reglementarilor elaborate de Fond in aplicarea acestora.
Art. 14
Activitatea Fondului in calitate de administrator interimar ori de
lichidator al institutiilor de credit, desemnat intr-o astfel de calitate
conform legii, se va desfasura in conformitate cu prevederile legislatiei
aplicabile in acest domeniu si ale reglementarilor proprii elaborate de
conducerea executiva a Fondului in termen de 90 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului statut.
Art. 15
(1) In baza aprobarii de catre Consiliul de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei a politicii salariale a Fondului, precum si a prevederilor
din legislatia muncii, conducerea executiva a Fondului va elabora proiectul
contractului colectiv de munca, care va fi negociat cu salariatii Fondului si
va fi apoi supus aprobarii Consiliului de administratie al Fondului.
(2) Contractele individuale de munca pentru membrii conducerii executive a
Fondului se negociaza si se semneaza de catre presedintele Consiliului de
administratie al Fondului. Tot acesta stabileste si nivelul salariilor de
incadrare si al indemnizatiilor respective pentru conducerea executiva a
Fondului.
(3) Contractele individuale de munca pentru personalul de executie al
Fondului, precum si salariile individuale de incadrare ale acestuia se
stabilesc prin negociere de catre directorul general, conform reglementarilor
legale si prevederilor contractului colectiv de munca aprobat.
(4) Angajarea si stabilirea salariului de incadrare pentru personalul de
executie se aproba prin decizie a directorului general al Fondului.
Art. 16
Stabilirea salariilor de incadrare, precum si a indemnizatiilor de
conducere pentru directorul general si adjunctii acestuia se aproba prin
decizie a presedintelui Consiliului de administratie al Fondului.
CAP. 4
Resursele financiare ale Fondului si modul de utilizare a acestora
Art. 17
(1) Fondul are urmatoarele resurse financiare:
a) contributiile initiale, anuale, inclusiv contributiile majorate si
speciale ale institutiilor de credit;
b) incasarile din recuperarea creantelor Fondului;
c) imprumuturi;
d) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
e) alte resurse - donatii, sponsorizari, asistenta financiara;
f) alte venituri stabilite conform legii.
(2) Resursele financiare ale Fondului vor fi utilizate pentru plata
compensatiilor, pentru restituirea creditelor angajate si pentru acoperirea
cheltuielilor curente ale acestuia.
(3) Sumele ramase disponibile dupa acoperirea obligatiilor de plata se
investesc in conditiile aprobate de Consiliul de administratie al Fondului.
(4) Resursele disponibile ale Fondului pot fi investite de Fond in:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat si titluri de valoare emise
de Banca Nationala a Romaniei;
b) depozite la termen la institutii de credit, depozite ce nu pot depasi
25% din volumul resurselor disponibile. Expunerea Fondului pentru fiecare
institutie de credit nu poate depasi 10% din volumul resurselor disponibile;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri
emise de bancile centrale ale acestora si titluri emise de Trezoreria Statelor
Unite ale Americii. Astfel de investitii pot fi efectuate numai incepand cu
data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
(5) Selectarea instrumentelor financiare si a institutiilor de credit la
care se va face investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului va
avea in vedere minimizarea riscurilor plasamentelor respective, potrivit
reglementarilor proprii ale Fondului. Se va urmari totodata investirea
eficienta a resurselor respective, inclusiv prin diversificarea modalitatilor
de investire, in limitele si in conditiile prevazute de ordonanta.
(6) In acest scop conducerea executiva a Fondului prezinta lunar
Consiliului de administratie situatia fondurilor disponibile care pot fi
investite in perioada urmatoare, avand in vedere, pe de o parte, incasarea de
contributii de la institutiile de credit, plasamentele care ajung la scadenta,
dobanzile aferente acestor plasamente, precum si disponibilitatile din contul
curent, iar pe de alta parte, obligatiile privind plata de compensatii,
rambursarea de credite si acoperirea cheltuielilor curente de functionare ale
Fondului. In functie de datele mentionate mai sus se vor prezenta propuneri de
investire pe diferite perioade.
Art. 18
(1) Diferenta dintre veniturile realizate din investirea resurselor
financiare ale Fondului si cheltuielile curente ale acestuia constituie
profitul Fondului.
(2) Profitul Fondului se repartizeaza intr-o cota minima de 99% pentru
reintregirea resurselor Fondului destinate platii depozitelor garantate, dupa
deducerea unei cote de pana la 1% pentru constituirea fondului anual de
participare la profit a personalului de executie si de conducere, precum si a
membrilor Consiliului de administratie al acestuia. Modalitatea de repartizare
a profitului se stabileste de Consiliul de administratie al Fondului, la
propunerea directorului general.
CAP. 5
Bugetul de venituri si cheltuieli, situatiile financiare anuale si
controlul acestora
Art. 19
Organizarea si conducerea contabilitatii se fac potrivit prevederilor Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si ale reglementarilor proprii in
domeniu, avizate de Banca Nationala a Romaniei si de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 20
(1) Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, elaborat de conducerea
executiva a Fondului, se supune spre aprobare Consiliului de administratie al
Bancii Nationale a Romaniei, dupa analiza si avizarea acestuia de catre
Consiliul de administratie al Fondului.
(2) Modul de executie a bugetului de venituri si cheltuieli se verifica de
catre controlul intern al Fondului si se analizeaza periodic de Consiliul de
administratie al Fondului.
Art. 21
(1) In vederea indeplinirii atributiilor Fondului privind efectuarea
controlului intern si auditului intern, Consiliul de administratie al Fondului
aproba mecanisme de control si audit intern care se vor stabili prin norme
proprii, in concordanta cu reglementarile legale.
(2) In scopul auditarii situatiilor financiare, Fondul va incheia contract
cu un auditor financiar, persoana juridica autorizata de Camera Auditorilor
Financiari din Romania.
Art. 22
(1) Raportul anual de activitate al Fondului impreuna cu situatiile
financiare anuale se supun aprobarii Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei, la propunerea Consiliului de administratie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate al Fondului impreuna cu situatiile
financiare anuale, aprobate de Consiliul de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei, precum si raportul auditorului financiar se vor da publicitatii
potrivit legii.
CAP. 6
Reglementari emise de Fond
Art. 23
(1) In vederea indeplinirii atributiilor sale si pentru punerea in aplicare
si respectarea prevederilor legislatiei referitoare la activitatea Fondului,
conducerea executiva a acestuia va elabora reglementari proprii sub forma de
regulamente, norme, ordine, circulare si comunicate.
(2) Proiectele de regulamente si de norme se analizeaza si se avizeaza de
Consiliul de administratie al Fondului si se supun aprobarii Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei. Regulamentele si normele aprobate
vor fi semnate de presedintele Consiliului de administratie al Fondului.
(3) Celelalte reglementari se aproba de Consiliul de administratie al
Fondului si vor fi semnate de directorul general al acestuia.
(4) Reglementarile elaborate de Fond se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 24
Dizolvarea, incetarea activitatii ori modificarea obiectului de activitate
al Fondului se poate face numai prin lege.
Art. 25
Statutul Fondului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.