LEGE Nr. 181
din 12 iunie 2007
privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Zonei Montane
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 412 din 20 iunie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Agenţia Naţională a Zonei
Montane, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, finanţată integral de la
bugetul de stat.
(2) Agenţia Naţională a Zonei Montane are sediul
central în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - Agenţia Naţională a Zonei Montane are ca scop
aplicarea strategiei şi politicilor Guvernului în domeniul dezvoltării şi
protecţiei zonelor montane din România, zone marcate de specificitate, fragile
ecologic şi defavorizate economico-social din cauze naturale, care necesită o
gestiune specifică.
Art. 3. - Agenţia Naţională a Zonei Montane are
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi propune spre aprobare măsuri tehnico-operative
privind aplicarea în teritoriu a strategiei şi politicilor Guvernului în
domeniul dezvoltării şi protecţiei mediului montan în vederea creşterii
calităţii vieţii populaţiei montane;
b) îndrumă şi participă la aplicarea strategiilor şi
politicilor naţionale şi sectoriale pentru zona montană de către organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, organismele
neguvernamentale şi operatorii economici din teritoriul montan;
c) elaborează şi propune spre iniţiere Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi, după caz, avizează proiectele de acte
normative al căror obiect se referă la dezvoltarea şi protecţia zonei montane,
valorificarea superioară a resurselor naturale şi umane din zona montană,
urmărind aplicarea acestora cu respectarea limitelor de autoritate, a
principiilor autonomiei operatorilor economici şi a autonomiei locale;
d) identifică teritoriile administrative până la
nivel de comună, inclusiv satele aparţinătoare, pe baza criteriilor de
apartenenţă a unor terenuri şi localităţi la zona montană, în vederea
implementării strategiei de dezvoltare durabilă a zonei montane;
e) colaborează cu celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, cu academii, universităţi, cu autorităţile
administraţiei publice locale, precum şi cu organizaţii neguvernamentale şi
operatori economici, cu alte persoane cu drept public şi privat din România şi
din străinătate, în scopul creării unui cadru favorabil dezvoltării durabile a
zonei montane;
f) acordă consultanţă tehnică la constituirea
organizaţiilor neguvernamentale, asociaţiilor, fundaţiilor şi altor forme de
asociere ce au ca scop susţinerea activităţilor şi deservirea intereselor
populaţiei din zona montană, cu prioritate a celor privind dezvoltarea
agriculturii, industriilor mici şi mijlocii, a meşteşugurilor tradiţionale, a
turismului rural şi a agroturismului, a altor activităţi creatoare de locuri de
muncă, un obiectiv principal fiind reprezentat de sprijinirea organizaţiilor
profesionale ale agricultorilor din zonele montane;
g) colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale în realizarea obiectivelor propuse;
h) propune Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale iniţierea de acte normative cu privire ia criteriile şi modul de acordare,
în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege, a facilităţilor şi avantajelor
pentru locuitorii şi comunităţile zonei montane, urmărind modul de aplicare a
acestora;
i) elaborează criterii de selecţionare a unor microzone
montane prioritare care să beneficieze de programe speciale; efectuează
analiza, sinteza şi prognoza fenomenelor social-economice din zona montană;
stabileşte priorităţile şi prezintă periodic informări Guvernului în legătură
cu evoluţia acţiunilor ce se întreprind; atenţionează şi face propuneri privind
prevenirea oricăror acţiuni defavorabile zonei montane;
j) organizează banca de date a zonei montane şi ţine
evidenţa efectelor aplicării măsurilor prevăzute de lege pentru sprijinirea
agricultorilor şi a operatorilor economici din zona rurală montană;
k) avizează programele şi proiectele de dezvoltare
rurală sectoriale şi integrate din zona montană, în funcţie de priorităţi şi în
conformitate cu obiectivele stabilite prin strategia dezvoltării zonei montane
şi a programelor guvernamentale aprobate;
l) analizează modul de acţiune
a operatorilor economici în zona montană, urmărind armonizarea activităţilor
acestora cu obiectivele prevăzute în strategia de dezvoltare a zonei montane şi
cu politicile regionale şi locale destinate acestui scop, luând măsuri de
prevenire, corectare sau de sesizare a organelor abilitate, în vederea
aplicării prevederilor legale;
m) propune elaborarea de norme metodologice unitare
privind acordarea de consultanţă şi asistenţă tehnică în domeniul său de activitate,
care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale;
n) colaborează cu Academia de Ştiinţe Agricole şi
Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti", cu Institutul de Cercetare-Dezvoltare
pentru Montanologie Cristian - Sibiu, cu alte instituţii interesate în
dezvoltarea şi protecţia zonelor montane, participând la elaborarea programelor
de Cercetare-dezvoltare destinate zonei montane şi urmărind rezultatele
obţinute, modalităţile de aplicare şi difuzarea acestora în teritoriul montan;
o) cooperează cu Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului în vederea ecologizării fermelor agrozootehnice şi a localităţilor;
p) îndrumă, coordonează şi monitorizează activitatea
Centrului de Formare şi Inovaţie pentru Dezvoltare în Carpaţi în vederea
elaborării şi aplicării programelor de formare în problematica zonei montane,
prin care se determină o dezvoltare durabilă în localităţile montane;
q) iniţiază şi colaborează la organizarea
manifestărilor ştiinţifice, culturale, a târgurilor şi expoziţiilor, a altor
activităţi cu caracter promoţional şi educativ destinate zonei montane pe plan
intern şi participă la acţiuni similare pe plan internaţional;
r) îndrumă şi organizează circulaţia informaţiei şi
promovarea unor programe educative privitoare la zona montană prin mass-media; contribuie la formarea unei culturi montane în România;
s) încheie convenţii de colaborare cu instituţii
specializate din ţară şi din străinătate, având ca obiect schimbul de
informaţii, experienţă şi asistenţă reciprocă în domeniul promovării politicii
de dezvoltare în zona montană, asigurând relaţii de colaborare cu organisme
internaţionale pentru integrarea în politica montană europeană şi aplicarea pe
teritoriul ţării a prevederilor din convenţiile şi acordurile internaţionale în
materie, care au fost ratificate de România;
ş) practică schimbul de informaţii în domeniul
activităţii proprii şi foloseşte experţi, operatori economici şi alte persoane
juridice care pot contribui la elaborarea programelor şi studiilor de
specialitate; editează materiale informativ-educative promoţionale, independent
sau în colaborare cu alte instituţii naţionale ori internaţionale;
t) organizează activitatea de instruire cu specific
agromontan a personalului propriu şi a celui de la nivelul teritoriului;
ţ) organizează activitatea de perfecţionare şi
reconversie a şomerilor şi a disponibilizaţilor din zona montană;
u) acţionează pentru atragerea de sprijin extern şi
participă la derularea programelor de asistenţă externă şi dotare tehnică în
domeniul său de activitate, la activităţile de pregătire profesională, de
cercetare ştiinţifică şi de organizare a unor schimburi de experienţă,
simpozioane, seminarii şi alte manifestări utile procesului dezvoltării în zona
montană.
Art. 4. - (1) In judeţele cu
zonă montană, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege,
se înfiinţează compartimente judeţene ale zonei montane în cadrul direcţiilor
pentru agricultură şi dezvoltare rurală, monitorizate şi coordonate din punct
de vedere tehnic şi metodologic de Agenţia Naţională a Zonei Montane.
(2) Directorul compartimentului judeţean al zonei
montane este numit conform legii prin ordinul ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale; el este direct subordonat directorului executiv al
direcţiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală şi răspunde de întreaga
activitate.
(3) Directorii compartimentelor judeţene ale zonei
montane colaborează cu celelalte direcţii şi servicii din cadrul şi din
subordinea direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală din judeţele cu
zonă montană, cu direcţiile silvice, precum şi cu alte instituţii cu activităţi
în zona montană.
Art. 5. - Structura organizatorică a aparatului propriu,
atribuţiile şi responsabilităţile, statul de funcţii şi numărul maxim de
posturi pentru aparatul propriu ai Agenţiei Naţionale a Zonei Montane şi ale
compartimentelor judeţene ale zonei montane se aprobă prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
Art. 6. - (1) Compartimentele judeţene ale zonei
montane vor colabora cu prefecturile şi consiliile judeţene, cu consiliile
locale din zona montană, cu direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor judeţene, cu oficiile pentru ameliorare şi reproducţie în
zootehnie, cu direcţiile silvice şi inspectoratele teritoriale de regim silvic
şi de vânătoare, cu inspectoratele şcolare, cu unităţile de cercetare şi de
învăţământ superior, cu alte organisme guvernamentale şi neguvernamentale
interesate care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul judeţelor cu zonă
montană, un obiectiv important fiind reprezentat de sprijinirea constituirii şi
funcţionării organizaţiilor profesionale ale agricultorilor din zona montană.
(2) Compartimentele judeţene ale zonei montane vor
organiza în cadrul districtelor agricole montane, în colaborare cu direcţiile
pentru agricultură şi dezvoltare rurală şi cu consiliile locale, centre de
instruire pentru agricultorii din zona montană.
Art. 7. - (1) Personalul şi posturile aferente,
preluate de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi din unităţile
subordonate, se consideră transferate în interes de serviciu.
(2) Incadrarea personalului pe funcţii de conducere şi
de execuţie din cadrul compartimentelor judeţene ale zonelor montane, ale
districtelor agricole montane şi ale centrelor agricole montane se efectuează
în condiţiile legii, pe bază de concurs sau examen, cu respectarea
specialităţilor precizate în schemele-cadru aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
(3) Incadrarea de specialişti
de alt profil decât cel agroalimentar se va face în cadrul numărului maxim de
posturi ce se va aproba prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale pentru anul 2008, prin angajări în condiţiile legii.
Art. 8. - Specialiştii din cadrul centrelor agricole
montane şi al Agenţiei Naţionale a Zonei Montane vor urma cursuri speciale de
pregătire pentru specificul agriculturii, economiei şi mediului montan,
organizate prin Centrul de Formare şi Inovaţie pentru Dezvoltare în Carpaţi.
Art. 9. - (1) Conducerea
Agenţiei Naţionale a Zonei Montane se exercită de către un preşedinte, asimilat
funcţiei de secretar de stat, subordonat direct ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale. Preşedintele este ajutat de un vicepreşedinte cu rang de
director executiv adjunct, numit în condiţiile legii, pe bază de concurs sau
examen, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(2) Pe lângă preşedinte funcţionează ca organ
consultativ un colegiu ale cărui număr de membri şi componenţă se propun de
către acesta şi se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale.
(3) Preşedintele conduce întreaga activitate a
Agenţiei Naţionale a Zonei Montane şi poate participa, ca invitat, la şedinţele
Guvernului; el reprezintă agenţia în raporturile cu ministerele şi cu celelalte
organizaţii din ţară şi din străinătate, precum şi cu orice persoană fizică sau
juridică.
(4) Preşedintele Agenţiei Naţionale a Zonei Montane
emite decizii şi instrucţiuni.
(5) Preşedintele Agenţiei Naţionale a Zonei Montane
are calitatea de ordonator secundar de credite.
Art. 10. - Centrul de Formare şi Inovaţie pentru
Dezvoltare în Carpaţi trece în coordonarea şi monitorizarea Agenţiei Naţionale
a Zonei Montane.
Art. 11. - (1) Fondurile necesare desfăşurării activităţilor Agenţiei Naţionale a Zonei Montane se
pot completa prin sponsorizări şi donaţii, în condiţiile legii, precum şi prin
asistenţa tehnică financiară a organismelor internaţionale.
(2) Agenţia Naţională a Zonei Montane va asigura
preluarea, implementarea şi monitorizarea unor programe destinate în mod
distinct dezvoltării agriculturii şi dezvoltării rurale în zona montană.
Art. 12. - (1) Direcţiile pentru agricultură şi
dezvoltare rurală judeţene cu zonă montană vor lua măsurile corespunzătoare
pentru asigurarea spaţiilor necesare funcţionării compartimentelor judeţene ale
zonei montane.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale din
municipiile, oraşele şi comunele din zona montană vor lua măsuri pentru
asigurarea bunei funcţionări a districtelor agricole montane, respectiv a
centrelor agricole montane, prin punerea la dispoziţie a spaţiilor
corespunzătoare.
(3) Fondurile necesare organizării şi funcţionării compartimentelor
judeţene ale zonei montane, precum şi ale centrelor agricole montane se asigură
din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 13. - (1) Agenţia Naţională a Zonei Montane
utilizează 3 autoturisme pentru parcul comun şi un microbuz pentru activităţile
specifice aparatului propriu.
(2) Pentru desfăşurarea
activităţilor specifice compartimentelor judeţene ale zonei montane, acoperirea
necesarului de autoturisme se va face prin redistribuirea autoturismelor
deţinute în prezent de direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală,
precum şi de alte unităţi subordonate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale din judeţele cu zonă montană şi, în completare, prin achiziţii publice.
Art. 14. - Până la definitivarea sediului Agenţiei
Naţionale a Zonei Montane şi realizarea încadrării cu personalul minim necesar
funcţionării, spaţiile pentru birouri, utilizarea mijloacelor de comunicaţie,
birotică şi altele asemenea, inclusiv plata salariilor şi cheltuielilor de
deplasare, se vor asigura de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 15. - Prezenta lege intră
în vigoare la 1 ianuarie 2008.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
ANEXĂ
LISTA
judeţelor cu zonă montană
Nr. crt.
|
Judeţul
|
1.
|
Alba
|
2.
|
Arad
|
3.
|
Arges
|
4.
|
Bacău
|
5.
|
Bihor
|
6.
|
Bistriţa-Năsăud
|
7.
|
Braşov
|
8.
|
Buzău
|
9.
|
Caras-Severin
|
Nr. crt.
|
Judeţul
|
10.
|
Cluj
|
11.
|
Covasna
|
12.
|
Dâmboviţa
|
13.
|
Gorj
|
14.
|
Harghita
|
15.
|
Hunedoara
|
16.
|
Maramureş
|
17.
|
Mehedinţi
|
18.
|
Mureş
|
Nr. crt.
|
Judeţul
|
19.
|
Neamţ
|
20.
|
Prahova
|
21.
|
Satu Mare
|
22.
|
Sălaj
|
23.
|
Sibiu
|
24.
|
Suceava
|
25.
|
Timiş
|
26.
|
Tulcea
|
27.
|
Vâlcea
|
28.
|
Vrancea
|