LEGE
Nr. 28 din 29 decembrie 1967
privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 114 din 29 decembrie 1967
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Drepturile asupra marcilor de fabrica, de comert si de serviciu sunt
recunoscute si ocrotite in conditiile prezentei legi.
Intreprinderile din alte state beneficiaza de prevederile prezentei legi pe
baza conventiilor internationale la care Republica Socialista Romania este
parte, iar in lipsa acestora, pe baza de reciprocitate.
Art. 2
Marcile de fabrica, de comert si de serviciu sunt semne distinctive
folosite de intreprinderi pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile
lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula
imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Marcile pot fi constituite din cuvinte, litere, cifre, reprezentari
grafice, plane sau in relief, combinatii ale acestor elemente, una sau mai
multe culori, forma produsului sau ambalajului acestuia, prezentarea sonora sau
alte asemenea elemente.
Art. 3
Marcile sunt individuale in cazul cand se folosesc de o singura
intreprindere sau colective in cazul cand se folosesc in comun de mai multe
intreprinderi.
Marcile colective pot fi folosite numai de intreprinderile care indeplinesc
conditiile stabilite in regulamente aprobate de ministerele care au in
subordinea lor acele intreprinderi ori de gruparile colective care reprezinta
interesele acelor intreprinderi.
Art. 4
Marcile de fabrica, de comert si de serviciu vor putea fi folosite numai
dupa inregistrarea lor potrivit prevederilor prezentei legi. Marcile pot fi
folosite numai pentru produsele, lucrarile sau serviciile pentru care au fost
inregistrate.
Art. 5
Intreprinderile producatoare din Republica Socialista Romania sunt obligate
sa inregistreze si sa foloseasca marci de fabrica pentru toate produsele lor
destinate consumului intern.
Inregistrarea marcilor de comert de catre intreprinderile de desfacere si a
marcilor de serviciu de intreprinderile care executa lucrari sau presteaza servicii,
precum si folosirea de catre acestea a marcilor inregistrate, este facultativa.
Art. 6
Ministerele in subordinea carora se afla intreprinderile producatoare, de
acord cu ministerele in subordinea carora se afla intreprinderile de desfacere,
pot stabili, pentru motive temeinic justificate, ca unele produse sa fie
prevazute numai cu marca de comert. In acest caz marca de comert devine
obligatorie.
Art. 7
Ministerele in subordinea carora se afla intreprinderile producatoare, de
acord cu ministerul beneficiar principal si cu Directia Generala pentru
Metrologie, Standarde si Inventii, pot stabili, in cazuri temeinic justificate,
produsele destinate consumului intern exceptate de la aplicarea obligatorie a
marcilor de fabrica.
Art. 8
Pentru produsele destinate exportului, ministerele interesate, de acord cu
Ministerul Comertului Exterior, vor stabili marcile care urmeaza sa fie
folosite potrivit cu specificul produsului si al pietei.
Art. 9
Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii are, in legatura
cu marcile de fabrica, de comert si de serviciu, urmatoarele atributii:
a) asigura constituirea depozitului marcilor si le inregistreaza in vederea
asigurarii protectiei lor pe teritoriul Republicii Socialiste Romania;
b) coordoneaza, indrumeaza si controleaza modul de aplicare al
dispozitiilor privitoare la marci si ia, in conditiile legii, masurile
corespunzatoare;
c) exercita drepturile si aduce la indeplinire obligatiile ce revin
statului in temeiul conventiilor cu privire la marci la care Republica
Socialista Romania este parte si intretine relatii cu institutiile similare din
celelalte state si cu organizatiile internationale interguvernamentale
competente in materie de marci;
d) verifica marcile inregistrate international, acceptand sau refuzand
recunoasterea lor, in conformitate cu dispozitiile legii;
e) editeaza publicatia oficiala privind marcile.
CAP. 2
Constituirea depozitului reglementar al marcilor.
Drepturi de proprietate
Art. 10
Depozitul reglementar al marcilor de fabrica, de comert si de serviciu se
constituie prin inregistrarea unei cereri la Directia Generala pentru
Metrologie, Standarde si Inventii si asigura solicitantului, in conditiile
legii, un drept de prioritate cu incepere de la data depunerii cererii de
inregistrare, fata de orice alt depozit constituita ulterior pentru aceeasi
marca, privind aceleasi produse, lucrari sau servicii.
Art. 11
O intreprindere poate cere inregistrarea uneia sau mai multor marci
individuale.
O marca colectiva poate fi depusa spre inregistrare de ministerul sau de
gruparea colectiva care reprezinta interesele unor intreprinderi, chiar daca
ministerul ori gruparea colectiva care cere inregistrarea nu desfasoara o activitate
industriala sau comerciala.
Aceeasi marca poate fi inregistrata pentru unul sau mai multe produse,
lucrari ori servicii.
De asemenea, pentru acelasi produs, lucrare sau serviciu, aceeasi
intreprindere poate inregistra mai multe marci.
Art. 12
Intreprinderile care au sediul pe teritoriul statelor parti la conventiile
cu privire la marcile de fabrica, de comert si de serviciu, la care este parte
si Republica Socialista Romania, care au constituit depozite reglementare in
unul din acele state, beneficiaza de un drept de prioritate de 6 luni, cu
incepere de la data primului depozit, daca solicita in acest termen
inregistrarea aceleiasi marci in Republica Socialista Romania.
Art. 13
Se recunoaste o prioritate de expozitie de 6 luni de la data introducerii
produselor in expozitie, pentru marcile de fabrica, de comert si de serviciu
aplicate sau atasate la produsele depuse intr-o expozitie, nationala sau
internationala, oficiala sau oficial recunoscuta, organizata pe teritoriul Republicii
Socialiste Romania sau in statele cu care a incheiat conventii in acest sens,
ori in statele care asigura un asemenea drept sub conditia reciprocitatii.
Aceasta prioritate nu va prelungi termenul de prioritate prevazut de
articolul 12.
Art. 14
Prioritatile prevazute la articolele 12 si 13 sunt recunoscute daca sunt
invocate odata cu depunerea cererii de inregistrare a marcii si daca, in termen
de 3 luni de la data depunerii cererii, se confirma prin acte de prioritate.
CAP. 3
Examinarea cererilor de inregistrare a marcilor. Inregistrarea marcilor.
Durata de ocrotire si reinnoirea duratei de ocrotire a marcilor. Restrangerea
listei produselor, lucrarilor si serviciilor
Art. 15
Cererile de inregistrare a marcilor se examineaza, dupa inregistrarea lor,
de catre Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii din punct
de vedere al indeplinirii conditiilor pentru constituirea depozitului
reglementar, precum si din punct de vedere al indeplinirii conditiilor pentru inregistrarea
marcilor depuse in registrul marcilor de fabrica, de comert si de serviciu
inregistrate.
Art. 16
Cererea care indeplineste conditiile pentru constituirea depozitului
reglementar se inscrie in registrul marcilor depuse; cererea care nu indeplineste
aceste conditii sau care nu este completata in termenul stabilit de Directia
Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii se respinge.
Daca in urma examinarii se constata ca sunt indeplinite conditiile pentru
inregistrarea marcii si daca in termen de 3 luni de la data publicarii in
publicatia oficiala privind marcile nu s-au introdus contestatii sau
contestatiile introduse au fost respinse, marca se inregistreaza in registrul
marcilor de fabrica, de comert si de serviciu inregistrate si se elibereaza
solicitantului un certificat de inregistrare.
In cazul cand se constata ca marca nu indeplineste conditiile pentru
inregistrare, Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii
respinge motivat cererea.
Art. 17
Nu pot fi inregistrate ca marci semnele care:
a) nu se deosebesc suficient de alte marci privind produse, lucrari sau
servicii, identice sau similare, inregistrate in Republica Socialista Romania
sau ocrotite in baza unor conventii internationale, cu exceptia cazului cand
inregistrarea este ceruta sau autorizata de titularii acestor marci;
b) constituie copierea, imitarea sau traducerea unei marci din alt stat,
notoriu cunoscute in Republica Socialista Romania, pentru produse, lucrari sau
servicii identice sau similare;
c) cuprind numai denumiri care sunt sau au devenit uzuale, necesare sau
generice pentru acele produse, lucrari sau servicii, ori se refera exclusiv la
modul, timpul si locul fabricatiei sau la natura, destinatia, pretul,
calitatea, cantitatea si greutatea marfurilor;
d) cuprind, fara autorizatia organelor in drept: nume sau portrete de
conducatori de partid sau de stat ori de eroi ai clasei muncitoare; denumiri de
organizatii sau de unitati administrativ-teritoriale din Republica Socialista
Romania; reproduceri sau imitatii de steme, drapele, ordine, medalii, embleme
si insigne; semne oficiale de marcare, verificare, calitate, control sau
garantie;
e) cuprind elemente prevazute la litera d, apartinand altor state sau
organizatiilor internationale interguvernamentale, daca folosirea este
interzisa de conventiile la care Republica Socialista Romania este parte;
f) cuprind indicatii false sau inselatoare ori sunt contrare legilor,
ordinii publice si regulilor de convietuire socialista.
Art. 18
Inregistrarea marcii confera titularului un drept de folosire exclusiva a
marcii pentru produsele, lucrarile sau serviciile pentru care s-a efectuat
inregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului.
Art. 19
Lista produselor, lucrarilor sau serviciilor pentru care s-a inregistrat o
marca poate fi restransa de catre Directia Generala pentru Metrologie,
Standarde si Inventii, la cererea intreprinderii titulare a marcii.
Restrangerea se poate face si la cererea celor interesati sau din oficiu, in
temeiul unei hotarari definitive.
Adaugarea unui nou produs, a unei noi lucrari sau a unui nou serviciu pe
lista, precum si substituirea acestora cu altele, se fac numai prin
constituirea unui nou depozit.
Art. 20
La cererea titularului, inregistrarea unei marci poate fi reinnoita la
implinirea fiecarui termen de ocrotire de 10 ani, incepand din ultimul an al
termenului de ocrotire pana cel tarziu 6 luni de la implinirea acestui termen,
fara insa a se aduce modificari esentiale marcii.
Daca aceeasi marca a fost inregistrata succesiv de catre aceeasi
intreprindere pentru produse, lucrari sau servicii diferite, inregistrarile
anterioare pot fi contopite cu ocazia reinnoirii.
Reinnoirea inregistrarii produce efecte cu privire la toate drepturile
contopite, iar noul termen de ocrotire incepe sa curga de la data indeplinirii
termenului de ocrotire de care beneficiaza cel mai vechi depozit.
CAP. 4
Transmiterea si stingerea drepturilor cu privire la marci. Radierea
marcilor inregistrate. Taxe
Art. 21
Drepturile cu privire la o marca individuala inregistrata sau reinnoita pot
fi transmise, in total sau in parte, cu titlu oneros ori gratuit, potrivit
legii.
Transmiterea drepturilor cu privire la marca se inscrie in registrul
marcilor de fabrica, de comert si de serviciu inregistrate si este opozabila
tertilor numai de la data inscrierii.
Drepturile cu privire la marcile colective nu se pot transmite de catre
intreprinderile care au primit aprobarea sa le foloseasca.
Beneficiarul care a dobandit prin transmitere drepturi cu privire la marca
este obligat sa asigure mentinerea calitatii produselor, lucrarilor sau
serviciilor la care se refera acea marca.
Art. 22
Drepturile cu privire la marca se sting in cazurile cand:
a) titularul marcii renunta expres, prin declaratie scrisa, la dreptul sau;
b) intreprinderea careia ii apartine marca este lichidata, iar in cursul
operatiunilor de lichidare drepturile cu privire la marca nu au fost transmise
unei alte intreprinderi;
c) termenul de ocrotire a marcii s-a implinit, fara a se fi efectuat, in
termenele legale, formalitatile de reinnoire;
d) marca a fost anulata.
Art. 23
In cazul in care dreptul cu privire la marca s-a stins, marca inregistrata
se radiaza.
Art. 24
Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii dispune, prin
decizii motivate, cu privire la depozitul reglementar al cererilor, publicarea
si inregistrarea marcilor, reinnoirea inregistrarii marcilor, radierea
marcilor, inscrierea transmiterii marcilor si restrangerea listei produselor,
lucrarilor sau serviciilor pentru care este inregistrata marca.
Art. 25
Cererile prin care se solicita inregistrarea sau reinnoirea inregistrarii
marcilor, precum si orice alte acte sau servicii efectuate de catre Directia
Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii in legatura cu marcile, sunt
supuse taxelor, in conditiile stabilite prin hotarare a Consiliului de Ministri
pentru aplicarea prezentei legi.
Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii acorda
intreprinderilor din alte state reduceri sau scutiri de taxe pentru marcile de
fabrica, de comert si de serviciu, in conformitate cu conventiile la care
Republica Socialista Romania este parte sau pe baza de reciprocitate.
Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii, cu acordul
Ministerului Finantelor, poate aproba si alte scutiri sau reduceri de taxe.
CAP. 5
Organe de jurisdictie. Cai de atac. Repunerea in termen
Art. 26
Impotriva deciziilor Directiei Generale pentru Metrologie, Standarde si
Inventii privind depozitul reglementar al cererilor, publicarea si
inregistrarea marcilor, reinnoirea inregistrarii marcilor, radierea marcilor, inscrierea
transmiterii marcilor si restrangerea listei produselor, lucrarilor sau
serviciilor pentru care este inregistrata marca, se pot face contestatii:
a) de parti, in termen de 3 luni de la comunicare;
b) de orice alte persoane interesate, in termen de 6 luni de la publicare
in publicatia oficiala privind marcile.
Art. 27
Orice persoana interesata poate cere anularea unei marci inregistrate:
a) in termen de 5 ani de la inregistrarea marcii care, potrivit
dispozitiilor articolului 17 litera b, nu putea fi inregistrata;
b) oricand in termenul de ocrotire daca inregistrarea marcii s-a facut cu
rea credinta sau daca, potrivit dispozitiilor articolului 17 literele d-f
inclusiv, marca nu putea fi inregistrata.
Art. 28
Contestatiile si cererile de anulare se solutioneaza de Comisia pentru
solutionarea litigiilor privind marcile, care functioneaza in cadrul Directiei
Generale pentru Metrologie, Standarde si Inventii.
Art. 29
Hotararile Comisiei pentru solutionarea litigiilor privind marcile pot fi
atacate cu recurs, in termen de 2 luni de la comunicare, la Tribunalul
Capitalei Republicii Socialiste Romania.
Recursul se judeca potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila
privitoare la recurs.
Hotararile pronuntate de Tribunalul Capitalei Republicii Socialiste Romania
se comunica Directiei Generale pentru Metrologie, Standarde si Inventii.
Art. 30
Litigiile privind incetarea faptelor care aduc atingere dreptului de
folosire a marcilor, precum si repararea prejudiciilor cauzate prin folosirea
ilegala a marcilor, se solutioneaza, dupa caz, de instantele judecatoresti sau
de organele arbitrale.
Art. 31
Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii sau, dupa caz,
Comisia pentru solutionarea litigiilor privind marcile ori Tribunalul Capitalei
Republicii Socialiste Romania poate dispune repunerea in termen, la cererea
celor interesati sau din oficiu, in cazul cand constata ca termenele in
legatura cu marcile au fost depasite din motive temeinic justificate.
Cererea de repunere in termen sau sesizarea din oficiu se face in 2 luni de
la incetarea cauzei care justifica depasirea termenului, dar nu mai tarziu de 1
an de la implinirea termenului nerespectat.
In cazul termenului prevazut la articolul 14, repunerea in termen se
dispune numai pentru motive de forta majora.
Art. 32
Comisia pentru solutionarea litigiilor privind marcile din cadrul Directiei
Generale pentru Metrologie, Standarde si Inventii examineaza contestatiile in
complet format din 3 membri si ia hotarari cu majoritate de voturi.
Prin regulament aprobat de Consiliul de Ministri se vor stabili compunerea,
organizarea si functionarea comisiei.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 33
Marcile inregistrate sau reinnoite inainte de intrarea in vigoare a
prezentei legi se considera inregistrate sau reinnoite pe termenul de ocrotire
prevazut de dispozitiile legale in vigoare la data inregistrarii sau reinnoirii
lor.
Marcile neinregistrate dar folosite in Republica Socialista Romania pana la
intrarea in vigoare a prezentei legi se vor bucura in continuare de ocrotire in
conditiile prevazute de aceasta lege, daca depunerea cererii de inregistrare a
marcii se face potrivit legii de fata, in termen de 6 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei legi.
Art. 34
Intreprinderile din Republica Socialista Romania care au inregistrat sau au
reinnoit inregistrarea marcilor anterior publicarii prezentei legi vor depune,
in vederea conservarii drepturilor lor, la Directia Generala pentru Metrologie,
Standarde si Inventii, in termen de 6 luni de la publicarea prezentei legi:
a) procesul verbal de constituire a depozitului sau de reinnoire a marcii,
intocmit de tribunal;
b) un cliseu si un numar de 10 reproduceri, daca marca consta intr-o
grafica caracteristica, o culoare sau o combinatie de culori ca elemente
caracteristice.
Pentru marcile inregistrate sau reinnoite in perioada de la publicarea si
pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, actele prevazute la alineatul 1
literele a si b se vor depune de intreprinderile din Republica Socialista
Romania in termen de 6 luni de la data procesului verbal de constituire a
depozitului sau reinnoirii marcii la tribunal.
Marcile pentru care nu s-au depus actele prevazute la alineatele precedente
si in termenele prevazute in aceste alineate se considera abandonate.
Cererile inregistrate in conformitate cu alineatele 1 si 2 sunt scutite de
taxe.
Art. 35
Sunt si raman dobandite, fara indeplinirea vreunei formalitati, drepturile
privitoare la marcile de fabrica sau de comert, care au fost transmise statului
roman pana la data publicarii prezentei legi, indiferent de titlul in temeiul
caruia s-a facut transmisiunea.
Folosirea acestor marci pe teritoriul Republicii Socialiste Romania de
catre persoane fizice sau juridice straine, pana la data publicarii prezentei
legi, nu a putut sa aduca nici o atingere drepturilor statului roman.
Orice inregistrari ale acestor marci, facute de persoane fizice sau
juridice straine, pana la data publicarii prezentei legi, sunt nule de drept pe
teritoriul Republicii Socialiste Romania de la data efectuarii lor. Nulitatea
va fi constatata de catre Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si
Inventii.
Art. 36
Litigiile privind stabilirea anterioritatii marcilor inregistrate sau
folosite in conformitate cu Legea asupra marcilor de fabrica sau de comert din
1879 se solutioneaza de Tribunalul popular al raionului Nicolae Balcescu din
Bucuresti cu procedura prevazuta de dreptul comun.
In cazul cand la depunerea actelor prevazute de articolul 34 se constata ca
exista doua sau mai multe marci inregistrate de intreprinderi diferite, pentru
produse identice sau similare, Directia Generala pentru Metrologie, Standarde
si Inventii va sesiza intreprinderile titulare care au obligatia de a solutiona
litigiile pe cale de intelegere sau potrivit alineatului precedent.
Art. 37
Pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, marcile romanesti vor continua
sa fie inregistrate la tribunalele populare competente, potrivit sediului
intreprinderilor respective, iar marcile straine, la Tribunalul popular al
raionului Nicolae Balcescu din Bucuresti.
Art. 38
In termen de o luna de la publicarea prezentei legi, Tribunalul popular al
raionului Nicolae Balcescu din Bucuresti va preda Directiei Generale pentru
Metrologie, Standarde si Inventii registrele, dosarele si evidentele privind
marcile straine inregistrate in Republica Socialista Romania, continuand
inregistrarea acestor marci intr-un alt registru infiintat in acest scop.
In termen de o luna de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Tribunalul
popular al raionului Nicolae Balcescu din Bucuresti va preda Directiei Generale
pentru Metrologie, Standarde si Inventii registrul infiintat potrivit
prevederilor alineatului precedent, precum si dosarele si evidentele privind
marcile straine inregistrate in perioada cuprinsa intre publicarea si intrarea
in vigoare a acestei legi.
Tribunalele populare vor preda, spre pastrare permanenta, Ministerului
Afacerilor Interne - Directia generala a arhivelor statului, in termen de 1 an
de la intrarea in vigoare a prezentei legi, registrele, dosarele si evidentele
privind marcile inregistrate de intreprinderile din Republica Socialista
Romania.
Art. 39
Dupa expirarea unui termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, produsele fabricate in intreprinderile romanesti vor putea fi puse in
circulatie numai daca sunt prevazute cu marca obligatorie, cu exceptiile
prevazute in articolele 7 si 8.
In cazuri temeinic justificate, termenul va putea fi prelungit pana la 12
luni de ministerul in subordinea caruia se afla intreprinderea, de acord cu
ministerul principal beneficiar si cu Directia Generala pentru Metrologie,
Standarde si Inventii.
Art. 40
Dispozitiile prezentei legi cu privire la:
a) intreprinderi, se aplica intreprinderilor de stat si celorlalte
organizatii economice si institutiilor de stat, organizatiilor cooperatiste si celorlalte
organizatii obstesti, precum si altor persoane juridice, sau persoanelor fizice
care produc sau desfac produse, executa lucrari sau presteaza servicii;
b) ministere, se aplica si celorlalte organe centrale ale administratiei de
stat, Academiei Republicii Socialiste Romania, organelor centrale ale
organizatiilor cooperatiste si ale celorlalte organizatii obstesti si
comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale si ale oraselor
Bucuresti si Constanta;
c) grupari colective, se aplica directiilor generale, directiilor si
oficiilor cu personalitate juridica din ministere, organizatiilor regionale sau
de ramura ale organizatiilor cooperatiste si ale celorlalte organizatii
obstesti, precum si asociatiilor, federatiilor, uniunilor si sindicatelor
profesionale din alte state.
Art. 41
Nerespectarea dispozitiilor privind marcile de fabrica, de comert si de
serviciu atrage raspunderea disciplinara, administrativa, civila sau penala,
potrivit legii.
Contrafacerea, imitarea sau folosirea fara drept a unei marci de fabrica,
de comert sau de serviciu, pentru a induce in eroare asupra calitatii
produselor, lucrarilor sau serviciilor, ori pentru a obtine anumite avantaje,
se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 300 la
1.000 lei.
Instanta este obligata sa comunice Directiei Generale pentru Metrologie,
Standarde si Inventii hotararea prin care a dispus anularea unei asemenea
marci.
Art. 42
Modul de aplicare a prevederilor prezentei legi se stabileste prin hotarare
a Consiliului de Ministri.
Art. 43
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 6 luni de la publicare, cu
exceptia articolului 35, care intra in vigoare la data publicarii acestei legi.
Pana la intrarea in vigoare a prezentei legi se va aproba regulamentul
privind compunerea, organizarea si functionarea Comisiei pentru solutionarea
litigiilor privind marcile din cadrul Directiei Generale pentru Metrologie,
Standarde si Inventii.
Art. 44
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea asupra
marcilor de fabrica sau comert publicata in Monitorul Oficial nr. 86 din 15
aprilie 1879, Regulamentul asupra marcilor de fabrica si de comert din 30 mai
1879, dispozitiile privitoare la marcile de fabrica si de comert prevazute in
Decretul nr. 324 privind stabilirea taxelor pentru brevetele de inventii si
pentru marcile de fabrica si de comert, publicat in Buletinul Oficial nr. 22
din 2 august 1955, cu modificarile sale ulterioare si orice dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala la 28 decembrie 1967,
cu unanimitatea voturilor celor 444 deputati prezenti la sedinta.
EXPUNERE DE MOTIVE
la Legea nr. 28/1967 privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu
Protectia marcilor de fabrica si de comert a fost reglementata prin Legea
asupra marcilor de fabrica si de comert si Regulamentul pentru aplicarea
acestei legi, ambele din 1879.
Legislatia marcilor din anul 1879 nu mai corespundea conditiilor social-economice
din Republica Socialista Romania, iar principiile care stau la baza acestei
legislatii au fost parasite de legislatiile moderne, de exemplu din Franta,
Republica Federala a Germaniei, Republica Socialista Federativa Iugoslavia,
S.U.A. si U.R.S.S.
Principalele neajunsuri ale acestei legislatii cu privire la marci erau
urmatoarele:
Protectia marcilor se acorda fara nici un examen de forma si fond, pe baza
de simple cereri, care se inregistreaza la cele 140 de tribunale existente.
Acest sistem are dezavantajul ca protectia se acorda intreprinderilor
socialiste fara nici o garantie din partea statului, pe riscul si raspunderea
lor. Din aceasta cauza, aceeasi marca de fabrica sau de comert poate fi
inregistrata de intreprinderi diferite pentru aceleasi produse si poate da
nastere la confuzii intre consumatori cu privire la provenienta produselor. Pe
de alta parte, se pot inregistra, de catre straini, marci care ar putea fi
contrare oranduirii social-economice din Republica Socialista Romania sau a caror
inregistrare este interzisa potrivit conventiilor la care Republica Socialista
Romania este parte.
Protectia ce se acorda potrivit acestui sistem nu asigura in fapt nici o
garantie, deoarece inregistrarea poate fi anulata oricand de catre tribunal, la
cererea celor interesati.
Legislatia din 1879 privind marcile de fabrica si de comert nu cuprindea
dispozitii adecvate actelor internationale la care Romania a aderat ulterior,
necorespunzind integral Conventiei de la Paris pentru protectia proprietatii
industriale si nici Aranjamentului de la Madrid privind inregistrarea
internationala a marcilor de fabrica sau de comert, cu revizuirile lor
ulterioare. Aceasta legislatie nu cuprinde dispozitii referitoare la
tratamentul national al strainilor, prioritatea conventionala si de expozitie,
marcile de serviciu, marcile colective, si nu stabileste organul administratiei
de stat insarcinat sa exercite drepturile si sa aduca la indeplinire
obligatiile ce revin statului roman in temeiul conventiilor la care este parte.
Tinand seama de directivele referitoare la ridicarea continua a calitatii
produselor, precum si de necesitatea eliminarii deficientelor legislatiei in
vigoare, s-a adoptat alaturata Lege privind marcile de fabrica, de comert si de
serviciu.
Legea defineste marcile ca fiind semne distinctive folosite in
intreprinderi pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele
identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea
calitatii produselor. Totodata, legea precizeaza ca marcile pot fi constituite
din anumite litere, cifre, reprezentari grafice, plane sau in relief,
combinatii ale acestor elemente, una sau mai multe culori, forma produsului sau
ambalajului acestuia, precum si prezentarea sonora.
Legea prevede trei categorii de marci: marci de fabrica, care se
inregistreaza de intreprinderile producatoare pentru produsele pe care le
fabrica, marci de comert, care se inregistreaza de intreprinderile de comert
pentru produsele pe care le desfac, precum si marci de serviciu, care se
inregistreaza de intreprinderile care executa lucrari sau presteaza servicii;
fiecare din aceste marci poate sa se prezinte in forma individuala sau
colectiva. Marcile colective se inregistreaza de ministerele sau organizatiile
socialiste pentru intreprinderile din subordinea lor, ale caror produse
indeplinesc conditiile de calitate stabilite prin regulamente speciale.
Folosirea marcilor de fabrica este obligatorie pentru produsele destinate
consumului intern, consumatorii avand astfel posibilitatea sa deosebeasca
provenienta produselor identice sau similare, fabricate de intreprinderi
diferite. De la aceasta obligatie pot fi exceptate, pentru motive justificate,
anumite produse care se vor stabili de catre ministerul in subordinea caruia se
afla intreprinderea producatoare, de acord cu ministerul principal beneficiar
si Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si Inventii care se propune a
fi depozitarul acestor marci in Republica Socialista Romania.
Folosirea marcilor de comert si a marcilor de serviciu este facultativa si
este lasata la aprecierea intreprinderilor de comert si a intreprinderilor care
executa lucrari si presteaza servicii.
Protectia marcilor se asigura, potrivit sistemului din lege, prin inregistrarea
obligatorie a cererilor la Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si
Inventii. Protectia se dobandeste insa numai dupa un examen prealabil al
indeplinirii conditiilor de forma si de fond, ce se efectueaza de catre aceeasi
directie generala pe baza consultarii colectiei de marci inregistrate national
si international. Publicarea marcilor in publicatia oficiala pentru marci,
inainte de a se acorda protectia solicitata, cat si dreptul celor interesati de
a face contestatie, completeaza sistemul de examinare.
Tot in atributiile Directiei Generale pentru Metrologie, Standarde si
Inventii urmeaza sa intre verificarea marcilor ce se inregistreaza
international, care vor putea fi acceptate sau, dupa caz, li se va refuza
protectia pe teritoriul Republicii Socialiste Romania, daca nu indeplinesc
conditiile prevazute de lege, precum si coordonarea, indrumarea si controlul
problemelor privind marcile.
Protectia astfel acordata confera intreprinderilor titulare un drept de
folosire exclusiva cu privire la marca pentru produsele, lucrarile sau
serviciile pentru care s-a facut inregistrarea, pe o durata de 10 ani si poate
fi reinnoita la implinirea acestui termen.
Pentru a proteja in mod eficient drepturile intreprinderilor cu privire la
marci, legea instituie calea de atac a contestatiei impotriva hotararilor
Directiei Generale pentru Metrologie, Standarde si Inventii. Contestatiile se
rezolva de catre Comisia pentru solutionarea contestatiilor privind marcile,
organ cu caracter jurisdictional, ce va functiona in cadrul Directiei Generale
pentru Metrologie, Standarde si Inventii. Hotararile acestei comisii vor putea
fi atacate cu recurs la Tribunalul Capitalei Republicii Socialiste Romania.
Inregistrarea marcilor si reinnoirea inregistrarii lor, precum si celelalte
acte sau servicii ce se efectueaza de catre Directia Generala pentru
Metrologie, Standarde si Inventii cu privire la marci, sunt supuse unor taxe a
caror lista urmeaza sa se stabileasca prin hotararea Consiliului de Ministri
pentru aplicarea legii. Directia Generala pentru Metrologie, Standarde si
Inventii, cu acordul Ministerului Finantelor, poate acorda reduceri si scutiri
de taxe.
Pentru a asigura o deplina concordanta cu Conventia de la Paris si
Aranjamentul de la Madrid, la care Republica Socialista Romania este parte,
legea reglementeaza tratamentul national al strainilor, marcile de serviciu si
marcile colective, precum si conditiile recunoasterii prioritatilor
conventionale si de expozitie.