LEGE
Nr. 395 din 7 octombrie 2003
pentru ratificarea Amendamentului convenit prin schimb de scrisori, la
Bruxelles la 30 ianuarie 2003 si la Bucuresti la 28 martie 2003, dintre
Guvernul Romaniei si Comisia Europeana la memorandumurile de finantare ISPA
pentru proiectele aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si
inca nefinalizate
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 718 din 15 octombrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Amendamentul convenit prin schimb de scrisori, la Bruxelles la
30 ianuarie 2003 si la Bucuresti la 28 martie 2003, dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana la memorandumurile de finantare ISPA pentru proiectele
aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si inca nefinalizate.
Art. 2
Iregularitate trebuie sa semnifice orice incalcare a unei prevederi a
memorandumului de finantare sau a unui act normativ national, rezultand
dintr-un act sau o omisiune a unui operator economic, care are sau ar avea ca
rezultat prejudicierea bugetului general al Comunitatilor datorita unei
cheltuieli nejustificate.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
COMISIA EUROPEANA
DIRECTORATUL GENERAL
POLITICA REGIONALA
Director general
Bruxelles, 30 ianuarie 2003 101.116
REGIO/GC D (2003)
Stimata doamna Puwak,
Subiect: Modificarea memorandumurilor de finantare pentru proiectele
aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si inca
nefinalizate
Anexa nr. III.4 revizuita
In conformitate cu prevederile art. 9 (3) din Regulamentul Comisiei nr.
1.267/1999 care stabileste Instrumentul pentru Politici Structurale de
Preaderare, Comitetul de Gestiune ISPA a fost informat, in timpul sedintei din
data de 7 noiembrie 2002, asupra continutului noii anexe nr. III.4 la
Memorandumul de finantare ISPA "Sisteme de management si control pentru
asistenta acordata prin ISPA si pentru masurile privind corectiile
financiare".
Motivul revizuirii acestei anexe este unul bivalent: in primul rand,
aliniaza continutul anexei la prevederile Regulamentului Comisiei nr.
1.386/2002 privind sistemele de management si de control pentru asistenta
financiara acordata prin Fondul de coeziune si procedurile referitoare la
corectiile financiare; in al doilea rand, raspunde la angajamentul Comisiei
fata de solicitarea Parlamentului European din anul 2001 privind intarirea
capacitatii financiare a Programului ISPA si managementul iregularitatilor.
Principalele prevederi ale acestei anexe se refera la cinci aspecte
importante care vizeaza sistemele de management si control, certificarea
cheltuielilor, controalele prin sondaj, declaratia de finalizare a proiectelor
si corectiile financiare.
Aceasta anexa difera fata de continutul Regulamentului Comisiei nr.
1.386/2002 din doua puncte de vedere:
- definitiile folosite in Memorandumul de intelegere asupra utilizarii
Fondului National pentru ISPA se mentin pentru a se evita orice confuzie; si
- prevederile obiectivului si specificatiile tehnice preferate pentru
transferul computerizat de date catre Comisie, asa cum sunt indicate in anexele
IV si V la Regulamentul Comisiei nr. 1.386/2002, nu sunt retinute pentru ca
sunt considerate prea dificile pentru a fi implementate rapid.
Impreuna cu aceasta anexa revizuita, pe care o vedem ca o oportunitate in
procesul de tranzitie catre managementul Fondului de coeziune, un numar limitat
de ajustari sunt introduse in anexele nr. III.1, III.3 si III.5. Aceste
schimbari vor fi introduse in toate memorandumurile de finantare pentru fiecare
proiect nou aprobat dupa data de 1 ianuarie 2003.
Cu scopul de a avea un set coerent de reguli aplicabile in fiecare
memorandum de finantare in ceea ce priveste data aprobarii proiectelor,
propunem ca anexa nr. III.4 revizuita si toate amendamentele la celelalte anexe
sa fie incluse in memorandumurile de finantare pentru toate proiectele aprobate
de Comisie in perioada 2000 - 2002 si nefinalizate inca.
Comisia doreste sa primeasca confirmarea agrearii dumneavoastra in scris,
pana la data de 28 februarie 2003, asupra includerii acestor modificari, asa
cum sunt ele prezentate in anexa atasata, pentru proiectele aprobate in
perioada 2000 - 2002. Prevederile noii anexe nr. III.4 vor deveni aplicabile
pentru toate operatiile de management, plati si control, de la data confirmarii
dumneavoastra.
Aceasta scrisoare si agrearea dumneavoastra constituie un amendament
oficial la memorandumurile de finantare mentionate mai sus. Acestea vor fi
adaugate la memorandumurile de finantare agreate in perioada 2000 - 2002, in
special la cele prezentate in anexa la aceasta scrisoare, si vor constitui
parte integranta a acestora.
Va multumesc anticipat.
Cu respect,
Guy Crauser
Anexa: - Lista memorandumurilor de finantare
- Anexa nr. III.4 revizuita si alte amendamente
Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in
Romania
Doamnei Hildegard Carola Puwak
Coordonator national ISPA
Ministru
Ministerul Integrarii Europene
Str. Apolodor nr. 17
RO-71201, Bucuresti, sectorul 5
ANEXA 1
LISTA
memorandumurilor de finantare aprobate de Comisia Europeana in perioada 2000 -
2002*)
*) Tabelul este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| Cod proiect | Nume proiect | Subsector
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| EDIS |
|______________________________________________________________________________|
| 2001/RO/16/P/PA/009 | TA pentru intarirea capacitatii | DE
|
| | Agentiilor de Implementare a masurilor | |
| | ISPA - etapa I pentru remedierea |
|
| | deficientelor in Romania |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| MEDIU
|
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PE/001 | Program pentru managementul deseurilor | PE - SW
|
| | in Piatra Neamt |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/002 | Reabilitarea retelei de canalizare si | PE - SE
|
| | furnizarea de facilitati pentru |
|
| | epurarea apelor uzate in municipiul |
|
| | Craiova pentru protectia fluviului |
|
| | Dunarea |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/003 | Reabilitarea retelei de canalizare si a | PE - SE
|
| | facilitatilor de epurare a apelor uzate |
|
| | in Constanta |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/004 | Reabilitarea tehnologiei de tratare a | PE - SE
|
| | apei uzate, a statiei de epurare a apei |
|
| | potabile si imbunatatirea sistemului de |
|
| | canalizare in municipiul Timisoara |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/005 | Reabilitarea si modificarea sistemului | PE - DW + SE
|
| | de canalizare si a sistemului de |
|
| | furnizare si tratare a apelor reziduale |
|
| | in Pascani |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/006 | Imbunatatirea sistemului de apa | PE - DW + SE
|
| | potabila si celui al apelor uzate in |
|
| | scopul conformarii cu standardele |
|
| | europene in domeniul calitatii apei si |
|
| | protectiei mediului in municipiul Iasi |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/007 | Tratarea apei potabile si a apelor | PE - DW + SE
|
| | uzate in municipiul Brasov si in |
|
| | localitatile invecinate |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/008 | Reabilitarea si modernizarea sistemului | PE - DW + SE
|
| | de alimentare cu apa potabila si a |
|
| | retelei de canalizare in municipiul | |
| | Cluj |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/009 | Extinderea statiei de epurare a apelor | PE - SE
|
| | uzate Danutoni - etapa de tratare |
|
| | biologica |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/010 | Reabilitarea si extinderea retelei de | PE - SE
|
| | canalizare si construirea unei statii |
|
| | de epurare a apelor uzate in municipiul |
|
| | Braila |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/011 | Reabilitarea si modificarea sistemului | PE - SE
|
| | de canalizare si a sistemului de |
|
| | furnizare si tratare a apelor uzate in |
|
| | Arad pentru protejarea raului Mures |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/012 | Reabilitarea retelei de canalizare si a | PE - SE
|
| | statiei de epurare in municipiul |
|
| | Focsani | |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/013 | Reabilitarea sistemului de canalizare | PE - SE
|
| | si a statiei de epurare a apelor uzate |
|
| | in municipiul Oradea |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/014 | Managementul integrat al deseurilor in | PE - SW
|
| | municipiul Ramnicu Valcea |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/015 | Reabilitarea alimentarii cu apa si a | PE - DW + SE
|
| | colectarii si epurarii apelor uzate in |
|
| | orasul Targu Mures |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/019 | Imbunatatirea sistemului de alimentare | PE - DW + SE
|
| | cu apa si canalizare in municipiul |
|
| | Satu Mare |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/021 | Reabilitarea statiei de epurare a | PE - DW + SE
|
| | apelor uzate, a sistemului de |
|
| | canalizare si a retelei de distributie | |
| | a apei potabile in municipiul Buzau |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/022 | Modernizarea sistemului de distributie | PE - DW + SE
|
| | a apei potabile si a retelei de |
|
| | canalizare in municipiul Sibiu |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/023 | Reabilitarea statiei de epurare, a | PE - DW + SE
|
| | sistemului de canalizare si a retelei |
|
| | de distributie in municipiul |
|
| | Piatra Neamt |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| ASISTENTA TEHNICA - MEDIU
|
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PA/001 | AT pentru pregatirea proiectului | PE - SE
|
| | "Finalizarea lucrarilor si modernizarea
| |
| | statiei de epurare a apelor uzate |
|
| | Bucuresti |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PA/003 | AT pentru elaborarea proiectelor ISPA | PE - DW + SE
|
| | in sectorul de mediu in Baia Mare, |
|
| | Botosani, Drobeta, Galati, Deva si |
|
| | Hunedoara |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| ASISTENTA TEHNICA - TRANSPORT
|
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PA/002 | Asistenta tehnica pentru proiectul | PT - RO
|
| | tehnic si documentatia de licitatie |
|
| | pentru sectiunea Drobeta-Turnu |
|
| | Severin - Lugoj, a drumului national |
|
| | DN 6 si studiile aferente (faza 2 a |
|
| | proiectului Craiova - Lugoj) |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PA/008 | Asistenta tehnica privind reabilitarea | PT - RA
|
| | liniei de cale ferata granita Curtici - |
|
| | Arad - Deva - Simeria, parte componenta |
|
| | a Coridorului Pan-european nr. IV pentru|
|
| | o viteza maxima de circulatie a |
|
| | trenurilor de 160 km/h - revizuire si | |
| | finalizare studiu de fezabilitate |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| TRANSPORT
|
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PT/001 | Reabilitarea sectiunilor | PT - RA
|
| | Baneasa - Fetesti de pe linia de cale |
|
| | ferata Bucuresti - Constanta |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/002 | Largirea la 4 benzi a drumului national | PT - RO
|
| | DN 5 Bucuresti - Giurgiu |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/003 | Construirea si reabilitarea sectiunilor | PT - RO
|
| | 4 si 5 ale autostrazii |
|
| | Bucuresti - Cernavoda |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/004 | Reabilitarea sectiunii | PT - RO
|
| | Craiova - Drobeta-Turnu Severin a |
|
| | drumului national DN 6 (faza 1 a |
|
| | proiectului Craiova - Lugoj) |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PT/005 | Construirea variantei de ocolire a | PT - RO
|
| | orasului Sibiu la standarde de | |
| | autostrada |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PT/006 | Reabilitarea sectorului Drobeta-Turnu | PT - RO
|
| | Severin - Lugoj pe DN 6 (faza 2 a |
|
| | sectorului Craiova - Lugoj) |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PA/011 | AT pentru imbunatatirea conditiilor de | PT - IW
|
| | navigatie pe Dunare |
|
|_____________________|_________________________________________|______________|
MODIFICARI LA ANEXA Nr. III (ALTELE DECAT ANEXA Nr. III.4)
- In anexa nr. III.1 la sectiunea a III-a (6), se inlocuieste anexa nr.
III.4 apendicele B cu anexa nr. III.4.C.
- In anexa nr. III.1 la sectiunea a III-a (9), propozitia "Acest
termen nu se aplica pentru plata in avans" se elimina.
- In anexa nr. III.1 se modifica sectiunea a VII-a (pentru a inlocui
sectiunile VII, VIII si IX) astfel:
"SECTIUNEA a VII-a
Managementul si controlul financiar
(1) Statele beneficiare trebuie:
a) sa stabileasca de la 1 ianuarie 2000 si in nici un caz mai tarziu de 1
ianuarie 2002 sisteme de management si control care sa asigure:
- implementarea adecvata a asistentei acordate in virtutea acestui
memorandum, in conformitate cu principiile unui management financiar solid;
- separarea functiilor de management si control;
- ca declaratiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte si provin
de la sisteme de contabilitate fundamentate pe documente justificative deschise
oricaror verificari;
b) sa verifice periodic ca masurile finantate de Comunitate sunt derulate
in mod adecvat;
c) sa previna iregularitatile si sa actioneze impotriva lor;
d) sa recupereze orice suma pierduta ca rezultat al iregularitatilor sau
neglijentei.
(2) Controale interne si externe adecvate trebuie derulate, in conformitate
cu standardele internationale acceptate de audit, de catre organele nationale
competente, care trebuie sa fie independente pentru a indeplini aceasta
functie. In fiecare an un plan de audit si un rezumat al rezultatelor
misiunilor de audit derulate trebuie transmise Comisiei. Rapoartele de audit se
vor afla la dispozitia Comisiei.
(3) Fara a aduce prejudicii verificarilor realizate de statele beneficiare,
serviciile Comisiei si Curtea Europeana de Conturi pot, prin intermediul
personalului propriu sau al unor reprezentanti autorizati, sa efectueze
audituri financiare si tehnice la fata locului, inclusiv verificari prin sondaj
si audituri finale.
(4) Statul beneficiar trebuie sa se asigure ca, atunci cand personalul
Comisiei sau reprezentantii sai autorizati ori cand Curtea Europeana de Conturi
efectueaza verificari, aceste persoane sa aiba dreptul de a inspecta la fata
locului toata documentatia relevanta si conturile corespunzatoare articolelor finantate
in conformitate cu memorandumul de finantare. Statele beneficiare trebuie sa
sprijine serviciile Comisiei si Curtea Europeana de Conturi in derularea
auditurilor privind utilizarea fondurilor acordate in cadrul Programului ISPA.
Prevederile anexei nr. III.5 vor fi aplicabile verificarilor efectuate de
Comisie la fata locului.
(5) Prevederile detaliate asupra controlului si managementului financiar
sunt stabilite in anexa nr. III.4."
- Anexa nr. III.3.a este eliminata.
- In anexa nr. III.5, sectiunea a 3-a va fi modificata dupa cum urmeaza:
"Iregularitate trebuie sa semnifice orice incalcare a unei prevederi a
memorandumului de finantare sau a unui act normativ national, rezultand
dintr-un act sau omisiune a unui operator economic, care are sau ar avea ca
rezultat prejudicierea bugetului general al Comunitatilor datorita unei
cheltuieli nejustificate."
ANEXA 3.4
SISTEME DE MANAGEMENT SI CONTROL
al asistentei nerambursabile acordate de ISPA si proceduri pentru realizarea de
corectii financiare
SECTIUNEA 1
Aceasta anexa stabileste reguli detaliate privind sistemele de management
si control al asistentei nerambursabile acordate de ISPA si in ceea ce priveste
procedura de a aduce corectii financiare acestei asistente.
SECTIUNEA a 2-a
Sisteme de management si control
1. Fiecare stat beneficiar se va asigura ca:
(i) coordonatorul national ISPA,
(ii) Fondul National si responsabilul national cu autorizarea finantarii,
(iii) agentiile de implementare si responsabilii sectoriali cu autorizarea
si
(iv) beneficiarii finali,
asa cum sunt definiti in Memorandumul de intelegere ISPA asupra utilizarii
Fondului National pentru ISPA, primesc o indrumare adecvata privind crearea
unor sisteme de management si control necesare pentru asigurarea unui
management solid al ISPA, in conformitate cu principiile si standardele general
acceptate, si in special pentru asigurarea corectitudinii, regularitatii si
eligibilitatii solicitarilor pentru asistenta ISPA, dar de asemenea trebuie sa
asigure ca aceste masuri sunt derulate in conformitate cu termenii
memorandumului de finantare si cu obiectivele atribuite masurii.
2. Pentru obiectivele acestei anexe, agentiile de implementare vor include
organe, altele decat beneficiarii finali, carora le este delegata de catre
agentia de implementare sau responsabilul sectorial cu implementarea (denumite
in continuare organe delegate) implementarea masurilor finantate de ISPA.
3. Pentru obiectivele acestei anexe, cu exceptia cazurilor in care masurile
inseamna proiecte individuale, etapele de proiect sau grupurile de proiecte se
regasesc in anexa nr. III.2 sectiunea a II-a (1) la memorandumul de finantare.
SECTIUNEA a 3-a
1. Sistemele de management si control ale coordonatorului national ISPA,
Fondului National, agentiilor de implementare, organelor delegate si
beneficiarilor finali vor prevedea, cu respectarea proportionalitatii in raport
cu volumul asistentei administrate:
a) o definitie clara, o alocare clara si, in masura in care este necesar
pentru un management solid, o separare adecvata a functiilor in cadrul
organizatiei implicate;
b) sisteme eficace pentru a asigura ca functiile sunt indeplinite de o
maniera satisfacatoare;
c) in cazul organelor delegate si beneficiarilor finali, raportarea catre
autoritatea responsabila privind indeplinirea sarcinilor si mijloacele
folosite.
SECTIUNEA a 4-a
1. Sistemele de management si control la care se face referire in sectiunea
a 3-a vor include procedurile de verificare a autenticitatii cheltuielilor
reclamate si executia masurii, incepand de la etapa pregatitoare pana la
intrarea in functiune a investitiei finantate, in conformitate cu termenii
memorandumului de finantare relevant, cu obiectivele stabilite ale masurii si
cu regulile nationale si comunitare aplicabile, in ceea ce priveste, in
special, eligibilitatea cheltuielilor in cadrul ISPA, protectia mediului,
transporturile (inclusiv retele transeuropene), concurenta si adjudecarea
contractelor publice.
Verificarile vor acoperi toate aspectele, de natura financiara, tehnica sau
administrativa, care sa determine utilizarea efectiva a asistentei angajate.
2. Procedurile vor necesita inregistrarea verificarii masurilor la fata
locului. Inregistrarile vor atesta lucrarile executate, rezultatele verificarii
si masurile luate in ceea ce priveste discrepantele descoperite. Acolo unde
verificarile administrative sau tehnice nu sunt exhaustive, ci realizate pe un
esantion de lucrari si tranzactii, inregistrarile vor identifica lucrarile sau
tranzactiile selectate si vor descrie metoda de selectare.
SECTIUNEA a 5-a
1. Statul beneficiar va informa Comisia, intr-un interval de 3 luni de la
intrarea in vigoare a memorandumului de finantare, asupra organizarii
coordonatorului national ISPA, Fondului National, agentiilor de implementare si
organelor delegate responsabile pentru masurile ISPA, asa cum au fost
identificate in sectiunea a 2-a, asupra sistemelor de management si control
existente in cadrul acestor autoritati sau organe si asupra imbunatatirilor
planificate ca urmare a indrumarii la care se face referire in sectiunea a 2-a
(1).
2. Comunicarea va contine urmatoarele informatii in legatura cu
coordonatorul national ISPA, Fondul National, agentiile de implementare si
organele delegate:
a) functiile create in cadrul acestora;
b) alocarile de functii intre sau in departamentele componente;
c) procedurile de inspectie si receptie a lucrarilor si cele prin care sunt
primite, verificate si validate solicitarile de rambursare a cheltuielilor,
precum si procedurile prin care sunt autorizate, executate si contabilizate
platile catre beneficiari; si
d) prevederile pentru auditul sistemelor de management si control.
3. Comisia, in cooperare cu statul beneficiar, se va convinge ca sistemele
de management si control prezentate in paragrafele 1 si 2 indeplinesc
standardele stabilite de aceasta anexa si va face cunoscut orice impediment in
ceea ce priveste transparenta verificarilor asupra operatiilor ISPA si
descarcarea de responsabilitati a Comisiei. Revederi ale operarii sistemelor se
vor realiza periodic.
SECTIUNEA a 6-a
1. Sistemele de management si control pentru masuri vor prevedea un sistem
de audit corespunzator.
2. Un sistem de audit va fi considerat corespunzator atunci cand permite:
a) conformitatea sumelor certificate catre Comisie cu inregistrarile
cheltuielilor individuale si documentele justificative detinute la diferite
niveluri administrative de catre agentiile de implementare si beneficiarii
finali;
b) verificarea alocarii si transferului fondurilor comunitare si nationale
disponibile;
c) verificarea corectitudinii informatiilor furnizate asupra executarii
masurii, in conformitate cu termenii memorandumului de finantare prin care se
acorda asistenta si obiectivele stabilite pentru masura.
3. O descriere indicativa a necesarului de informatii pentru un sistem de
audit corespunzator este redata in anexa nr. III.4.A.
4. Statul beneficiar se va convinge asupra urmatoarelor:
a) ca exista proceduri pentru a se asigura ca documentele relevante pentru
aspecte specifice privind cheltuielile realizate, platile facute, lucrarile
realizate si verificarile acestora, facute in legatura cu masura si care sunt
necesare pentru un sistem de audit corespunzator, sunt detinute in conformitate
cu cerintele sectiunii a XII-a a anexei nr. II.1 si cu anexa nr. III.4.A;
b) ca o inregistrare este mentinuta de organul care o detine si localizarea
sa;
c) ca documentele sunt disponibile pentru inspectarea de catre persoanele
sau organele care au in mod normal dreptul de a inspecta asemenea documente.
5. Persoanele si organele la care se face referire in paragraful 4 c) vor
fi:
a) personalul coordonatorului national ISPA, Fondului National, agentiilor
de implementare si al organelor delegate care opereaza solicitarile de plata;
b) serviciile care auditeaza sistemele de management si control;
c) responsabilul national cu autorizarea finantarii, in calitate de
persoana responsabila cu certificarea solicitarilor de plata intermediare si
finale, conform sectiunii a III-a (8) a anexei nr. III.1, si persoana sau
departamentul care emite declaratiile de finalizare a masurilor, asa cum sunt
prevazute in anexa nr. III.4.C;
d) oficiali mandatati ai institutiilor nationale de audit si ai
Comunitatii.
Ei pot solicita sa le fie furnizate extrase sau copii ale documentelor ori
inregistrarilor contabile la care se face referire in paragraful 4.
SECTIUNEA a 7-a
Fondul National va tine un registru al sumelor recuperabile din platile
deja facute in cadrul asistentei ISPA si se va asigura ca sumele sa fie
recuperate fara nici o intarziere nejustificata. Dupa recuperare, acesta va
replati sumele recuperate care fusesera platite neregulamentar, impreuna cu
dobanda primita in contul platii intarziate, prin deducerea sumelor respective
din urmatoarea declaratie de cheltuiala si cerere de plata catre Comisie in
legatura cu masura respectiva. Daca aceasta este insuficienta, Comisia poate
solicita ca sumele in exces sa ii fie inapoiate.
Fondul National va transmite Comisiei anual, in anexa la cel de-al patrulea
raport trimestrial asupra recuperarilor realizate conform anexei nr. III.5, o
declaratie asupra sumelor ce vor fi recuperate din masura ISPA la acea data,
clasificate pe an al initierii procedurilor de recuperare.
SECTIUNEA a 8-a
Certificarea cheltuielilor
1. Certificatele si declaratia cheltuielilor intermediare si finale la care
se face referire in anexa nr. III.1 sectiunea a III-a (6) al cincilea alineat
si (8) vor fi emise in forma stabilita in anexa nr. III.4.B de catre
responsabilul national cu autorizarea finantarii, care este independent din
punct de vedere functional de orice serviciu care aproba solicitarile.
2. Inainte de certificarea unei declaratii de cheltuieli, responsabilul
national cu autorizarea finantarii se va convinge ca urmatoarele conditii sunt
indeplinite:
a) coordonatorul national ISPA, agentiile de implementare, organele
delegate si beneficiarii finali au indeplinit cerintele sectiunilor a III-a (3)
si (6) si a VII-a ale anexei nr. III.1 si au respectat termenii memorandumului
de finantare;
b) declaratia de cheltuieli include numai cheltuielile:
(i) care au fost efectiv facute in cadrul perioadei de eligibilitate
stabilite in memorandumul de finantare prin care se acorda asistenta si care
pot fi justificate prin facturi sau documente contabile cu valoare probativa
echivalenta;
(ii) legate de lucrarile care nu fusesera incheiate la data cand aplicatia
pentru asistenta a fost depusa;
(iii) care sunt justificate prin progresele sau incheierea masurii, in
conformitate cu termenii memorandumului de finantare prin care se acorda
asistenta si cu obiectivele atribuite masurii.
3. Pentru ca eficienta sistemelor de control si auditul sa poata fi luata
intotdeauna in considerare inainte ca o declaratie de cheltuieli sa fie
prezentata Comisiei, statul beneficiar se va asigura ca Fondul National sa fie
tinut la curent cu procedurile urmate de coordonatorul national ISPA, agentiile
de implementare si organele delegate, pentru:
a) a verifica autenticitatea cheltuielilor reclamate si executarea masurii
in conformitate cu termenii memorandumului de finantare si obiectivele
atribuite masurii;
b) a asigura conformitatea cu regulile aplicabile; si
c) a mentine sistemul de audit.
SECTIUNEA a 9-a
Verificarea selectiva
1. Statul beneficiar va organiza verificarile asupra masurilor pe o baza
selectiva adecvata, cu scopul:
a) de a verifica eficienta sistemelor de management si control existente;
b) de a verifica in mod selectiv, pe baza unei analize de risc,
declaratiile de cheltuieli facute la diverse niveluri implicate.
2. Verificarile efectuate pe perioada derularii asistentei ISPA vor acoperi
cel putin 15% din totalul cheltuielilor eligibile realizate in cadrul masurii
aprobate in timpul acelei perioade. Acest procentaj poate fi redus proportional
cu cheltuielile realizate inainte de 1 ianuarie 2003. Verificarile se vor baza
pe un esantion reprezentativ de tranzactii, tinand cont de cerintele
paragrafului 3.
Statul beneficiar va incerca sa extinda implementarea verificarilor chiar
dincolo de perioada respectiva. Se va asigura o separare adecvata a sarcinilor
intre asemenea verificari si procedurile de implementare sau plata privind
masurile.
3. Selectarea esantionului de tranzactii ce vor fi verificate va tine cont
de:
a) necesitatea de a verifica un ansamblu adecvat de masuri, din punct de
vedere al tipului si dimensiunii;
b) orice factor de risc identificat cu ocazia verificarilor nationale sau
comunitare;
c) necesitatea de a asigura ca diferitele tipuri de organe implicate in managementul
si implementarea masurilor si cele doua sectoare de activitate (transport si
mediu) sunt verificate in mod corespunzator.
SECTIUNEA a 10-a
In cadrul controalelor statul beneficiar va incerca sa verifice
urmatoarele:
a) aplicarea practica si eficienta sistemelor de management si control;
b) executarea masurii in conformitate cu memorandumul de finantare prin
care s-a acordat asistenta si cu obiectivele stabilite pentru masura;
c) pentru un numar adecvat de inregistrari contabile, conformitatea acelor
inregistrari cu documentele justificative detinute de agentiile de
implementare, organele delegate si beneficiarii finali;
d) prezenta unui sistem de audit corespunzator;
e) pentru un numar adecvat de tipuri de cheltuieli, ca natura si calendarul
cheltuielilor relevante sunt in conformitate cu prevederile comunitare si
corespund specificatiilor aprobate ale masurii si lucrarilor executate in
realitate;
f) cofinantarea nationala corespunzatoare a fost intr-adevar disponibilizata;
g) ca masurile cofinantate au fost implementate in conformitate cu regulile
si politicile Comunitatii, conform art. 5 din memorandumul de finantare.
SECTIUNEA a 11-a
Verificarile vor stabili daca problemele intampinate au un caracter
sistemic, ridicand un risc pentru alte masuri sau pentru toate masurile operate
de catre aceleasi agentii de implementare ori in statul beneficiar respectiv.
De asemenea, vor identifica cauzele unor asemenea situatii, orice examinare
suplimentara considerata necesara, masurile de corectie si actiunile preventive
necesare.
SECTIUNEA a 12-a
Fiecare stat beneficiar si Comisia se vor consulta cel putin o data pe an
in vederea coordonarii programelor lor de control, astfel incat sa se
maximizeze efectul util al resurselor alocate controalelor la nivel national si
comunitar. Aceste consultari vor aborda tehnicile de analiza a riscului ce
trebuie aplicate si vor tine cont de controalele recente, rapoartele si
comunicarile autoritatilor nationale, ale Comisiei si Curtii Europene de
Conturi.
SECTIUNEA a 13-a
In conformitate cu sectiunea a 12-a, statul beneficiar va informa Comisia,
pana la data de 30 iunie a fiecarui an si pentru prima data pana la data de 30
iunie 2002, asupra aplicarii sectiunilor 9 - 11 ale acestei anexe pentru anul
calendaristic precedent si, in plus, va furniza orice completare sau
actualizare necesara a descrierii sistemelor de management si control,
comunicate conform sectiunii a 5-a (1).
SECTIUNEA a 14-a
Declaratia de finalizare a proiectelor
Persoana sau departamentul desemnat pentru a emite declaratii de finalizare
a masurilor, conform anexei nr. III.4.C, va avea o functie independenta de
coordonatorul national ISPA, responsabilul national cu autorizarea finantarii,
Fondul National, agentiile de implementare, organele delegate si beneficiarii
finali.
Acesta va conduce examinarea in conformitate cu standardele de auditare
international acceptate. I se vor furniza de catre coordonatorul national ISPA,
responsabilul national cu autorizarea finantarii, Fondul National, agentiile de
implementare, organele delegate si beneficiarii finali toate informatiile
solicitate si va avea acces la inregistrarile si documentele justificative
necesare pentru elaborarea declaratiei.
SECTIUNEA a 15-a
Declaratiile vor fi fundamentate pe o examinare a sistemelor de management
si control, pe rezultatele verificarilor deja facute si, unde este necesar, pe
o verificare selectiva suplimentara a tranzactiilor si a raportului final
elaborat conform sectiunii a V-a a anexei nr. III.1. Persoana sau departamentul
ce emite declaratia va face toate investigatiile necesare pentru a obtine o
asigurare rezonabila ca declaratia certificata a cheltuielilor este corecta, ca
tranzactiile sunt legale si reale si ca masura a fost realizata in conformitate
cu termenii memorandumului de finantare si cu obiectivele atribuite masurii.
Declaratiile vor fi elaborate pe baza modelului indicativ din anexa nr.
III.4.C si vor fi insotite de un raport care va include toate informatiile
relevante pentru justificarea declaratiei, inclusiv un rezumat al rezultatelor
tuturor verificarilor realizate de organele nationale si comunitare la care
declarantul a avut acces.
SECTIUNEA a 16-a
Daca prezenta unor lipsuri majore in ceea ce priveste managementul si
controlul sau frecventa ridicata a iregularitatilor descoperite ori unele
indoieli privind implementarea adecvata a masurii nu permit o asigurare
generala pozitiva in ceea ce priveste validitatea cererii finale de plata si a
certificatului final de cheltuieli, declaratia se va referi la aceste
circumstante si va estima amploarea problemei si impactul financiar al
acesteia.
Intr-un asemenea caz Comisia poate cere o verificare suplimentara in vederea
identificarii si corectarii iregularitatilor intr-un interval specificat de
timp.
SECTIUNEA a 17-a
Informatiile contabile ce trebuie detinute si comunicate Comisiei la cerere
1. Inregistrarile contabile asupra masurilor la care se face referire in
anexa nr. III.4.A vor trebui tinute, pe cat posibil, in format electronic.
Asemenea inregistrari vor fi facute disponibile Comisiei la cerere, in scopul
verificarii documentelor si verificarilor la fata locului, fara a se aduce
prejudicii cerintei de a se furniza rapoarte de progres conform sectiunii a X-a
a anexei nr. III.1.
2. La cererea scrisa a Comisiei, statul beneficiar va transmite acesteia
inregistrarile la care se face referire in paragraful 1, intr-un interval de 10
zile lucratoare de la primirea cererii. O perioada diferita poate fi agreata
intre Comisie si statul beneficiar, in special in cazul in care inregistrarile
nu sunt disponibile in format electronic.
3. Comisia se va asigura ca informatiile inaintate de statul beneficiar sau
colectate in cursul inspectiilor la fata locului raman confidentiale si in
siguranta.
4. Cu respectarea legilor nationale, oficialii Comisiei vor avea acces la
toate documentele pregatite in vederea sau in cursul controalelor desfasurate
conform acestei anexe si la datele detinute, inclusiv cele din sistemele
computerizate.
SECTIUNEA a 18-a
Corectii finale
1. Daca, dupa finalizarea verificarilor necesare, Comisia ajunge la
concluzia ca:
a) implementarea unei masuri nu justifica o parte sau intreaga asistenta
acordata, incluzand esecul indeplinirii uneia dintre conditiile din
memorandumul de finantare prin care se acorda asistenta si, in special, orice
schimbare semnificativa afectand natura sau conditiile de implementare a masurii,
pentru care aprobarea Comisiei nu a fost ceruta; sau
b) exista o iregularitate cu privire la asistenta ISPA si ca statul
beneficiar nu a luat nici masurile corective necesare,
Comisia va suspenda asistenta in ceea ce priveste masura respectiva, declarand
motivele, si solicita statului beneficiar sa expuna comentariile sale intr-o
perioada specificata de timp.
Daca statul beneficiar are obiectii in ceea ce priveste observatiile facute
de Comisie, acesta va fi invitat la o audiere de catre Comisie, in care ambele
parti vor face eforturi pentru a ajunge la un acord in privinta observatiilor
si concluziilor finale.
2. La sfarsitul perioadei stabilite de Comisie, aceasta, cu respectarea
procedurilor existente si daca nu se ajunge la un acord in termen de 3 luni,
luand in considerare orice comentariu facut de statul beneficiar, va decide:
a) sa reduca plata in avans la care se face referire in sectiunea a III-a
(2) a anexei nr. III.1; sau
b) sa opereze corectiile financiare cerute. Aceasta va insemna anularea
intregii asistente acordate pentru masura sau unei parti din aceasta.
Aceste decizii vor respecta principiul proportionalitatii. Comisia, atunci
cand decide asupra sumei ce face obiectul corectiei, va tine cont de tipul
iregularitatii sau schimbarii si de amploarea impactului financiar potential al
oricarei deficiente a sistemelor de management si control. Orice reducere sau
anulare va duce la recuperarea sumelor platite.
3. Orice suma primita nejustificat si care trebuie recuperata va fi platita
Comisiei. Dobanda asupra contului cu sumele rambursate cu intarziere va fi
atribuita in conformitate cu regulile stabilite in sectiunea a 21-a.
SECTIUNEA a 19-a
1. Totalul corectiilor financiare efectuate de Comisie in conformitate cu
prevederile sectiunii a 18-a (2) pentru iregularitati individuale sau sistemice
vor fi evaluate oriunde este posibil si practic, pe baza dosarelor individuale,
si va fi egal cu totalul cheltuielilor atribuite gresit ISPA, tinandu-se cont
de principiul proportionalitatii.
2. Cand nu este posibil sau practic sa se cuantifice totalul exact al
cheltuielilor incorecte sau cand ar fi disproportionat sa se anuleze in
intregime cheltuielile respective si Comisia isi bazeaza corectiile financiare
pe o extrapolare ori o rata fixa, va proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul extrapolarii, va folosi un esantion reprezentativ de tranzactii
asemanatoare;
b) in cazul ratei fixe, va evalua importanta incalcarii regulilor,
amploarea si implicatiile financiare ale deficientelor sistemului de management
si control care au condus la iregularitatile stabilite.
3. Acolo unde Comisia isi fundamenteaza pozitia pe datele stabilite de
auditori, altii decat cei ai propriilor servicii, aceasta isi va elabora
propriile concluzii privind consecintele financiare, dupa examinarea masurilor
luate de statul beneficiar respectiv, conform sectiunii a VII-a a anexei nr.
III.1, sectiunii a 18-a (1) si (2) din aceasta anexa, rapoartelor transmise
conform anexei nr. III.5 si raspunsurilor statului beneficiar.
SECTIUNEA a 20-a
1. Perioada in care statul beneficiar respectiv poate raspunde la o cerere
conform sectiunii a 18-a (1), poate inainta comentariile sale si, unde este
cazul, poate face corectii va fi de doua luni, cu exceptia cazurilor pe deplin
justificate in care o perioada mai lunga poate fi agreata de Comisie.
2. Acolo unde Comisia propune corectii financiare pe baza extrapolarii sau
a unei rate fixe, statului beneficiar i se va oferi oportunitatea de a demonstra,
prin intermediul unei examinari a dosarelor respective, ca amploarea reala a
iregularitatilor a fost mai mica decat aceea evaluata de Comisie. In acord cu
Comisia, statul beneficiar poate limita aria examinarii la o proportie adecvata
sau la un esantion de dosare.
Cu exceptia cazurilor pe deplin justificate, timpul alocat pentru aceasta
examinare nu va depasi o perioada suplimentara de doua luni, dupa cele doua
luni la care se face referire in paragraful 1. Rezultatele unei asemenea
examinari vor fi analizate in maniera specificata in al doilea subparagraf al
sectiunii a 18-a (1). Comisia va lua in considerare orice dovada inaintata de
statul beneficiar in perioada stabilita.
3. Oricand statul beneficiar obiecteaza fata de observatiile facute de Comisie
si are loc o audiere conform subparagrafului al doilea al sectiunii a 18-a (1),
perioada de 3 luni in care Comisia poate lua o decizie va incepe sa curga de la
data audierii.
SECTIUNEA a 21-a
1. Orice rambursare ce trebuie facuta catre Comisie, conform sectiunii a
18-a (3), va fi efectuata inaintea datei indicate in cererea transmisa
responsabilului national cu autorizarea finantarii. Aceasta data va fi ultima
zi a celei de-a doua luni de la data transmiterii cererii de rambursare.
2. Orice intarziere in efectuarea rambursarii va da nastere la dobanda la
platile efectuate cu intarziere, incepand cu data la care se face referire in
paragraful 1 si sfarsind cu data platii efective. Rata dobanzii va fi cu 1,5%
mai mare decat rata aplicata de Banca Centrala Europeana in operatiile sale de
refinantare in prima zi lucratoare a lunii in care data respectiva cade.
3. O corectie financiara conform sectiunii a 18-a (2) nu va aduce
prejudicii obligatiei statului beneficiar de a urmari recuperarea conform
sectiunii a VII-a din anexa nr. III.1.
4. Atunci cand trebuie recuperate sume ca urmare a corectiilor financiare,
serviciul sau organul competent va initia procedurile de recuperare si va
notifica aceasta coordonatorului national ISPA, Fondului National si agentiilor
de implementare.
SECTIUNEA a 22-a
Nici o prevedere a acestei anexe nu va impiedica statul beneficiar sa
aplice reguli mai stricte decat cele stabilite aici.
ANEXA 3.4.A
DESCRIEREA SUCCINTA
a cerintelor referitoare la informatiile necesare pentru un sistem de audit
corespunzator (sectiunea a 6-a)
Un sistem de audit corespunzator, descris in sectiunea a 6-a (2), este
indeplinit, pentru o masura data, inclusiv proiecte individuale in cadrul
grupurilor de proiecte, atunci cand:
1. Evidentele contabile tinute la nivelul de management corespunzator
furnizeaza informatii detaliate despre cheltuielile reale facute in cadrul
masurii cofinantate de catre agentia de implementare, inclusiv atunci cand
aceasta din urma nu este destinatarul final al finantarii, organele si firmele
implicate in implementarea masurii, fie ca sunt concesionari, delegati sau alt
tip. Inregistrarile contabile arata data in care au fost facute, valoarea
fiecarui articol de cheltuiala, natura documentelor justificative, data si
metoda de plata. Documentatia justificativa necesara (de exemplu, facturile) se
anexeaza.
2. In cazul cheltuielilor legate doar partial de masura cofinantata, este
demonstrata corectitudinea cheltuielilor intre masura cofinantata si restul
operatiunilor. Aceeasi regula se aplica tipurilor de cheltuieli care sunt
considerate eligibile numai in cadrul unor anumite limite sau in raport cu alte
costuri.
3. Specificatiile tehnice si planul financiar al masurii, rapoartele de
progres, documentele privind licitatiile si procedurile de contractare, precum
si rapoartele inspectiilor asupra executarii masurii, in conformitate cu
sectiunea a 4-a, sunt pastrate disponibile la nivelul de management adecvat.
4. Pentru declararea cheltuielilor reale facute in cadrul masurii catre
Fondul National, informatiile mentionate in paragraful 1 sunt adunate intr-o
declaratie de cheltuieli detaliata pe categorii. Declaratiile detaliate ale
cheltuielilor constituie documente justificative pentru inregistrarile
contabile ale Fondului National si reprezinta baza pentru pregatirea
declaratiilor de cheltuieli catre Comisie.
5. In cazul in care exista unul sau mai multe organe delegate la un nivel
intermediar intre agentia de implementare sau organele ori firmele implicate in
implementarea masurii si Fondul National, fiecare organ delegat solicita
declaratii detaliate de cheltuieli, pentru aria sa de responsabilitate, de la
organul de la nivelul inferior, ca documente justificative pentru propriile
inregistrari contabile, din care transmite cel putin un rezumat al
cheltuielilor facute in cadrul masurii catre organul de la nivelul superior.
6. In cazul transferurilor computerizate de date, toate autoritatile si organele
implicate vor obtine suficiente informatii de la nivelul inferior pentru a-si
justifica propriile inregistrari contabile si sumele raportate la nivel
superior, asigurand in acest fel un sistem de audit corespunzator al sumelor
totale raportate Comisiei pentru fiecare cheltuiala si pentru documentele
justificative la nivelul agentiei de implementare si al celorlalte organe si
firme care sunt implicate in implementarea masurii.
ANEXA 3.4.B
CERTIFICAT INTERMEDIAR/FINAL SI DECLARATIE DE CHELTUIELI SI CERERE DE PLATA
COMISIA EUROPEANA - ISPA
Certificat intermediar/final si declaratie de cheltuieli si cerere de plata
(de transmis la Unitatea ......... a DG REGIO pe canale oficiale)
________________________________________________________________________________
Denumirea masurii:
..............................................................................
Memorandum de finantare nr. ...................... din .......................
Referinta Comisiei (CCI Nr.) .................................................
________________________________________________________________________________
CERTIFICAT
Subsemnatul ..........................................., reprezentand
Fondul National, desemnat de*1) ......................., certific ca toate
cheltuielile eligibile incluse in declaratia atasata, reprezentand contributii
ale ISPA si ale finantarii nationale, au fost platite in conformitate cu
progresele masurii
___________________ ____________________
dupa*2) | | | 20... | in valoare de | | euro |
|_____|_____|_______| |_____________|______|
(suma exacta pana la
doua zecimale)
Declaratia de cheltuieli atasata, detaliata pe categorii de cheltuieli si
pe masura in cazul unui grup de proiecte, acopera cheltuieli pana la
___________________
| | | 20... | si este parte integranta a acestui certificat, la fel ca
|_____|_____|_______|
raportul insotitor asupra progreselor masurii comparat cu planurile/raportul
final.
De asemenea, certific ca masura face progrese satisfacatoare spre
finalizare/a fost incheiata in conformitate cu obiectivele si ca informatiile
date in raportul de progres/raportul final sunt corecte.
Certific, in plus, ca masura este in curs de implementare/a fost
implementata in conformitate cu termenii memorandumului de finantare, in
special in ceea ce priveste:
1. conformitatea cu reglementarile privind protectia mediului,
transporturile (inclusiv retelele transeuropene), concurenta si acordarea
contractelor publice (Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD);
2. aplicarea procedurilor de management si control la masura, in special
pentru verificarea realitatii cheltuielilor reclamate si executia adecvata a
masurii, in conformitate cu sectiunea a 4-a, si prevenirea, descoperirea si
corectarea iregularitatilor, urmarirea fraudelor si recuperarea sumelor platite
nejustificat (anexa nr. III.5).
In conformitate cu sectiunea a XII-a a anexei nr. III.1, documentele
justificative sunt si vor continua sa fie disponibile pentru o perioada de
minimum 5 ani de la plata finala de catre Comisie.
Certific ca:
1. declaratia de cheltuieli este corecta si rezulta din sistemele contabile
bazate pe documente justificative verificabile;
2. declaratia de cheltuieli si cererea de plata iau in considerare orice
recuperare facuta si dobanda primita pentru acestea;
3. detaliile privind tranzactiile realizate sunt inregistrate, acolo unde
este posibil, pe format electronic si sunt disponibile la cererea
departamentelor responsabile ale Comisiei.
___________________
Data | | | 20... |
|_____|_____|_______|
Numele cu majuscule,
stampila si semnatura autoritatii competente
------------
*1) Indicati instrumentul administrativ de desemnare in conformitate cu
sectiunea a III-a (8) si (9) din anexa nr. III.1, cu referinte adecvate si
data.
*2) Data de incepere a eligibilitatii cheltuielilor conform memorandumului
de finantare.
DECLARATIE DE CHELTUIELI FACUTE IN CADRUL MASURII*3)
Document nr. (cod CCI)
Denumirea masurii
Data
________________________________________________________________________________
Categoria Total Cheltuielile Total Cheltuieli Cheltuieli
de cheltuieli certificate cheltuieli facute la estimative
cheltuieli facute in prezenta planificate aceasta data, necesare
la data declaratie (buget ca procent pentru
(intre initial) din bugetul
finalizarea
...*4) initial (%) masurii
si ...)
________________________________________________________________________________
1. Planificare
________________________________________________________________________________
2. Studii de
fezabilitate,
proiect
________________________________________________________________________________
3. Pregatirea
santierului
________________________________________________________________________________
4. Cladiri si
constructie
________________________________________________________________________________
5. Echipament
________________________________________________________________________________
6. Asistenta
tehnica,
pregatirea
documentelor
de licitatie
________________________________________________________________________________
7. Altele
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Anexa la declaratia de cheltuieli: recuperari efectuate de la ultima
declaratie de cheltuieli certificata si inclusa in prezenta declaratie de
cheltuieli
________________________________________________________________________________
Suma ordonata a fi recuperata
________________________________________________________________________________
Debitor
________________________________________________________________________________
Data de emitere a ordinului de recuperare
________________________________________________________________________________
Autoritatea care a emis ordinul de recuperare
________________________________________________________________________________
Data recuperarii
________________________________________________________________________________
Suma recuperata
________________________________________________________________________________
*3) Pentru decizii asupra unor grupuri de proiecte, cheltuielile trebuie
impartite pe proiecte, cu exceptia cazurilor cand cheltuielile sunt comune
grupului, cum este cazul asistentei tehnice si publicitatii.
*4) Data de incepere a eligibilitatii cheltuielilor (semnarea
memorandumului de finantare de catre Comisie).
APLICATIE PENTRU PLATA INTERMEDIARA/FINALA
Denumirea masurii .........................................................
Referinta Comisiei (CCI nr.) ..............................................
Ca urmare a prevederilor sectiunii a III-a (1) din anexa nr. III.1,
subsemnatul ...................................................................
(numele cu majuscule, stampila, pozitia si semnatura
autoritatii competente)
solicit plata sumei de ............ euro ca plata intermediara/finala*5).
Aceasta aplicatie indeplineste conditiile de admisibilitate, deoarece:
Stergeti, daca este cazul.
______________________________________________________________________________
| a) raportul asupra progreselor masurii in ceea ce priveste| - este inclus
|
| indicatorii fizici si financiari si care demonstreaza |
|
| conformitatea sa cu decizia de acordare a asistentei, |
|
| incluzand conditiile specifice stabilite |
|
|___________________________________________________________|__________________|
| b) ultimul raport de progres/raportul final asupra | - a fost
transmis|
| implementarii, solicitat conform sectiunilor V si X ale| - este inclus
|
| anexei nr. III.1, inclusiv in cel de-al doilea caz |
|
| detalii privind conformitatea cu Ghidul practic pentru |
|
| PHARE, ISPA si SAPARD |
|
|___________________________________________________________|__________________|
| c) observatii si recomandari facute de autoritatile de | - s-a actionat
in|
| audit nationale si/sau comunitare, in special | conformitate
|
| corectarea iregularitatilor banuite sau dovedite | - nu s-au facut
|
| | observatii sau
|
| | recomandari
|
|___________________________________________________________|__________________|
| d) principalele probleme de ordin tehnic, financiar si | - sunt indicate
|
| juridic aparute si masuri pentru corectarea lor | - nici una nu a
|
| | fost observata
|
|___________________________________________________________|__________________|
| e) analiza oricarei abateri de la planul financiar initial| - a fost
|
| | transmisa
|
| | - este inclusa
|
|___________________________________________________________|__________________|
| f) masuri de publicitate luate in legatura cu masura | - sunt indicate
|
|___________________________________________________________|__________________|
| g) nici una dintre cheltuielile certificate nu a fost |
|
| suspendata conform sectiunii a VIII-a (3) a |
|
| anexei nr. III.1 |
|
|___________________________________________________________|__________________|
Plata trebuie facuta catre:
______________________________________________________________________________
| Beneficiarul |
|
|____________________|_________________________________________________________|
| Banca | |
|____________________|_________________________________________________________|
| Cont nr. |
|
|____________________|_________________________________________________________|
| Titularul contului |
|
| (daca este diferit |
|
| de beneficiar) | |
|____________________|_________________________________________________________|
___________________
Data | | | 20... |
|_____|_____|_______|
Numele cu majuscule,
stampila, pozitia si semnatura
autoritatii competente
------------
*5) Stergeti, daca este cazul.
ANEXA 3.4.C
MODEL INDICATIV AL DECLARATIEI LA FINALIZAREA MASURII*6)
(sectiunea a 14-a)
Catre Comisia Europeana, Directoratul General pentru Politica Regionala
Introducere
1. Subsemnatul ................................................. am
examinat
(se specifica numele, functia si departamentul)
declaratia finala de plata pentru
...............................................................................
(denumirea si numarul de referinta CCI ale masurii asistate prin ISPA)
si cererea catre Comisie pentru plata finala a sumelor provenite din ajutorul
Comunitatii.
Scopul controlului
2. Am condus examinarea in conformitate cu prevederile sectiunilor 14, 15
si 16 ale anexei nr. III.4. Am planificat si am executat examinarea in vederea
obtinerii unei asigurari rezonabile ca declaratia finala de cheltuieli,
solicitarea de plata a sumelor provenite din ajutorul Comunitatii si raportul
final nu contin declaratii false, in special in ceea ce priveste executarea
masurii*7) in conformitate cu termenii si conditiile deciziei si obiectivele
atribuite acesteia. Procedura urmata si informatiile folosite la examinare,
inclusiv concluziile verificarilor efectuate in anii precedenti, se regasesc in
rezumat in raportul atasat.
Observatii
3. Scopul examinarii de control a fost ingradit de urmatoarele:
a)
b)
c)
etc.
(Indicati orice obstacol cu care v-ati confruntat in timpul examinarii, de
exemplu probleme sistemice, slabiciuni de management, lipsa unui sistem de
audit, lipsa documentatiei justificative, cazurile aflate in proceduri legale
etc.; estimati suma cheltuielilor afectate de aceste obstacole si asistenta
comunitara corespunzatoare acestora.)
4. Examinarea, impreuna cu concluziile altor controale nationale sau din
partea Comunitatii la care am avut acces au dezvaluit o frecventa mica/ridicata
(se va indica corespunzator; daca este ridicata, se va explica) a
erorilor/iregularitatilor. Erorile/iregularitatile au fost rezolvate
satisfacator de catre autoritatile responsabile si nu par sa afecteze suma
ajutorului platibil de catre Comunitate, cu urmatoarele exceptii:
a)
b)
c)
etc.
(Indicati erorile/iregularitatile care nu au fost rezolvate corespunzator
si, pentru fiecare caz, posibilul caracter sistemic al acestora si amploarea
problemelor si marimea sumelor de ajutor comunitar care par sa fie afectate de
acestea.)
Concluzii
Fie:
Daca nu au existat impedimente la examinare, frecventa erorilor depistate
este redusa si toate problemele au fost rezolvate satisfacator:
5.a) In lumina examinarii si a concluziilor altor verificari nationale sau
comunitare la care am avut acces, opinia mea este ca declaratia finala de
cheltuieli si raportul final prezinta corect, in toate aspectele materiale,
cheltuielile facute si lucrarile realizate, in concordanta cu memorandumul de
finantare privind masura si obiectivele sale, si ca solicitarea facuta Comisiei
pentru plata finala a asistentei comunitare pare sa fie valida.
Fie:
Daca au fost intampinate unele dificultati in timpul examinarii, dar
frecventa erorilor nu este ridicata, sau daca exista probleme care nu au fost
rezolvate satisfacator:
5.b) Cu exceptia problemelor la care s-a facut referire la pct. 3 (si) a
erorilor/iregularitatilor la care s-a facut referire la pct. 4, care par a nu
fi fost rezolvate satisfacator, opinia mea, bazata pe examinarea si pe
concluziile altor verificari nationale sau din partea Comunitatii la care am
avut acces, este ca declaratia finala de cheltuieli si raportul final prezinta
corect, in toate aspectele materiale, cheltuielile facute si lucrarile
realizate, in concordanta cu memorandumul de finantare privind masura si
obiectivele sale, si ca solicitarea facuta Comisiei pentru plata finala a
asistentei din partea Comunitatii pare sa fie valida.
Fie:
Daca obstacole majore au fost intampinate in timpul examinarii sau
frecventa erorilor depistate este ridicata, chiar daca erorile/iregularitatile
au fost rezolvate satisfacator:
5.c) Din cauza problemelor la care s-a facut referire la pct. 3 (si) data
fiind frecventa ridicata a erorilor mentionate la pct. 4, nu sunt in pozitia de
a exprima o opinie asupra declaratiei finale de cheltuieli, raportului final si
solicitarii facute Comisiei pentru plata finala a asistentei din partea
Comunitatii.
Data, semnatura
------------
*6) In cazul grupurilor de proiecte care sunt subiect al unei singure
decizii, declaratia acopera grupul de proiecte.
*7) Inclusiv proiectele individuale dintr-un grup de proiecte.
GUVERNUL ROMANIEI
MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE
Nr. 2.147/HP/28 martie 2003
Bucuresti
Stimate domnule Crauser,
Subiect: Modificarea memorandumurilor de finantare pentru proiectele
convenite in anii 2000, 2001, 2002 si inca nefinalizate
Ref.: Scrisoarea dumneavoastra nr. 101.116 din 30 ianuarie 2003
In vederea alinierii continutului anexei nr. III.4 la Memorandumul de
finantare ISPA "Sisteme de management si control pentru asistenta acordata
prin ISPA si pentru masurile privind corectiile financiare" la prevederile
Regulamentului Comisiei nr. 1.386/2002 privind sistemele de management si
control pentru asistenta financiara acordata prin Fondul de coeziune si
procedurile referitoare la corectiile financiare, aliniere care raspunde, de
asemenea, angajamentului Comisiei fata de solicitarea Parlamentului European
din anul 2001 privind intarirea capacitatii financiare a Programului ISPA si
managementul iregularitatilor, am fost informati prin scrisoarea dumneavoastra
nr. 101.116/2003 ca anexele mentionate in adresa dumneavoastra trebuie amendate
pentru toate memorandumurile ISPA incheiate in perioada 2000 - 2002.
Pentru a aplica aceasta modificare la memorandumurile de finantare ISPA
incheiate in aceasta perioada, la data de 27 martie 2003 Guvernul Romaniei a
imputernicit ministrul integrarii europene, in calitate de coordonator national
ISPA, sa semneze scrisoarea de amendare pentru masurile ISPA prezentate in
scrisoarea dumneavoastra.
Ca urmare, pentru a include si a aplica prevederile noii anexe nr. III.4
pentru toate proiectele ISPA deja incheiate in acesti 3 ani si nefinalizate inca,
toate memorandumurile de finantare ISPA sunt amendate.
In conformitate cu procedurile de amendare, aceasta scrisoare si scrisoarea
CE nr. 101.116 din 30 ianuarie 2003 constituie un amendament oficial la
memorandumurile de finantare la care se face referire in scrisoarea mentionata
mai sus, care va fi adaugat la respectivele memorandumuri de finantare si va
constitui parte integranta a acestora.
A dumneavoastra,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrarii europene,
coordonator national ISPA
Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Domnului Guy Crauser
Director general
DG Politica Regionala
Comisia Europeana