LEGE
Nr. 525 din 17 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind
valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 5 august 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28 din 13 martie 2002
privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele
reglementate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din
9 aprilie 2002, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 2 alineatul (1), dupa punctul 8 se introduce punctul 8^1 cu
urmatorul cuprins:
"8^1. data de registru - data inregistrarii dobandirii de valori
mobiliare de catre detinatorii care beneficiaza de drepturile conferite de
acestea;"
2. La articolul 2 alineatul (1), punctul 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. data de referinta - data calendaristica stabilita de consiliul de
administratie, care serveste la identificarea actionarilor care participa la
adunarea generala, voteaza in cadrul acesteia si beneficiaza de dividend. Data
de referinta trebuie sa fie ulterioara publicarii convocarii adunarii generale
a actionarilor;"
3. La articolul 2 alineatul (1), dupa punctul 9 se introduce punctul 9^1 cu
urmatorul cuprins:
"9^1. data de inregistrare - data calendaristica stabilita de adunarea
generala a actionarilor, care serveste la identificarea actionarilor asupra
carora se rasfrang efectele hotararilor adunarii generale a actionarilor. Data
de inregistrare trebuie sa fie ulterioara datei intrunirii adunarii
generale;"
4. La articolul 2 alineatul (1), punctul 11 va avea urmatorul cuprins:
"11. drept de preferinta - dreptul unui actionar de a subscrie cu
prioritate la majorarea capitalului social, proportional cu numarul de actiuni
detinute la data de referinta la un pret inferior pretului actiunilor oferite
public;"
5. La articolul 2 alineatul (1) punctul 29, litera e) se abroga.
6. La articolul 2 alineatul (1), punctele 31 si 42 vor avea urmatorul
cuprins:
"31. pozitie de control - orice participare la capital care confera
unui actionar sau unui grup de actionari care actioneaza in mod concertat cel
putin o treime din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a
emitentului;
...........................................................................
42. vot cumulativ - metoda prin care fiecare actionar are dreptul de a-si
atribui voturile cumulate (voturile obtinute in urma inmultirii voturilor
detinute de catre orice actionar, potrivit participarii la capitalul social, cu
numarul administratorilor ce urmeaza sa formeze consiliul de administratie)
uneia sau mai multora dintre persoanele propuse pentru alegerea consiliului de
administratie."
7. La articolul 2, alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
"(4) In caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire
la vreuna dintre calificarile prevazute la alin. (2) pot fi atacate cu recurs
in fata Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ."
8. La articolul 4 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Sunt supuse prevederilor prezentei ordonante de urgenta si
societatile comerciale care au dobandit statutul de societati detinute public
ca urmare a privatizarii prin Programul de Privatizare in Masa, ale caror
actiuni sunt tranzactionate pe piata RASDAQ sau la Bursa de Valori
Bucuresti."
9. La articolul 6, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Pietele reglementate sub forma de burse de valori se infiinteaza si
functioneaza ca institutii de interes public, cu personalitate juridica, prin
decizia de infiintare si autorizatia de functionare emise de C.N.V.M.
...........................................................................
(3) Prin exceptie de la prevederile art. 162 si urmatoarele, C.N.V.M.
autorizeaza activitati de compensare, decontare, depozitare, inregistrare a
constituirii si transferului drepturilor asupra valorilor mobiliare si ale
instrumentelor financiare, precum si orice operatiuni conexe acestora,
desfasurate prin compartimente specializate ale bursei de valori."
10. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Inspectorul general isi desfasoara activitatea la bursa de valori. Bursa de
valori va asigura inspectorului general mijloacele necesare in vederea
indeplinirii atributiilor de supraveghere si control."
11. La articolul 14, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) In adunarea generala a asociatiei bursei de valori fiecare membru
detine un vot. Votul se exercita direct sau prin mandatar cu procura speciala,
data in forma stabilita prin statutul asociatiei bursei. Mandatarul trebuie sa
fie membru al asociatiei bursei si nu poate fi decat reprezentantul unui singur
membru."
12. La articolul 16, litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) adopta strategii si politici privind dezvoltarea bursei de
valori."
13. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Administrarea bursei de valori este incredintata comitetului bursei,
compus din 5 - 9 membri alesi de asociatia bursei de valori pentru un mandat de
maximum 5 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Adunarea generala a asociatiei bursei care are inscrisa pe ordinea de
zi problema alegerii membrilor comitetului bursei, respectiv revocarii, este
regulamentar constituita in prezenta a cel putin doua treimi din numarul total
al membrilor asociatiei bursei care au exercitiul dreptului de vot.
(3) Hotararile privind alegerea membrilor comitetului bursei, respectiv
revocarea acestora, se adopta cu votul a cel putin doua treimi din numarul
total al membrilor asociatiei bursei care au exercitiul dreptului de vot.
(4) In cazul in care, la prima convocare, adunarea generala care are
inscrisa pe ordinea de zi problema alegerii, respectiv a revocarii membrilor
comitetului bursei, nu se poate constitui regulamentar in conditiile alin. (2),
precum si in cazul in care nu se pot adopta hotarari in conditiile alin. (3),
adunarea generala a asociatiei bursei se intruneste la a doua convocare, la o
data cu cel putin 10 zile ulterioara datei primei convocari.
(5) Adunarea generala a asociatiei bursei, convocata in conditiile alin.
(4), este regulamentar constituita si lucreaza valabil in prezenta a cel putin
jumatate plus unu din numarul total al membrilor asociatiei bursei care au
exercitiul dreptului de vot.
(6) Hotararile privind alegerea membrilor comitetului bursei, respectiv
revocarea acestora, se adopta in cadrul adunarii generale convocate in
conditiile alin. (4), cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul
membrilor prezenti sau reprezentati, care au exercitiul dreptului de vot.
(7) Cand numarul membrilor asociatiei bursei de valori scade sub 10 ca
urmare a oricaruia dintre cazurile de incetare a calitatii de membru mentionate
la art. 12 alin. (2), inspectorul general al bursei de valori informeaza
C.N.V.M., care va decide continuarea functionarii respectivei burse de valori
ori dizolvarea acesteia, tinand seama de situatia pietei valorilor mobiliare,
de interesele emitentilor si ale investitorilor."
14. La articolul 19, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Presedintele este reprezentantul de drept al bursei de valori, ca
institutie de interes public. In caz de indisponibilitate a presedintelui
reprezentarea legala a bursei de valori revine celui mai varstnic dintre
vicepresedinti."
15. La articolul 20 alineatul (1), literele b) si h) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) adopta si modifica regulamentul de organizare si functionare a
bursei de valori si reglementarile privind salarizarea personalului bursei de
valori;
...........................................................................
h) vegheaza la respectarea dispozitiilor legale, a reglementarilor C.N.V.M.
si a regulamentelor bursei de valori de catre societatile de servicii de
investitii financiare si agentii lor si de catre intregul personal al bursei de
valori, dispunand masurile corespunzatoare;"
16. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Toate regulamentele bursei de valori trebuie facute publice, iar cele
mentionate la art. 20 alin. (1) lit. b), c), g) si j), precum si modificarile
acestora intra in vigoare dupa aprobarea lor de catre C.N.V.M.
(2) Hotararile privind executarea atributiilor prevazute la art. 20 alin.
(1) lit. j) produc efecte dupa aprobarea lor de catre C.N.V.M.
(3) Hotararile privind executarea atributiilor prevazute la art. 20 alin.
(1) lit. f) sunt transmise spre avizare C.N.V.M. si produc efecte dupa
implinirea unui termen de 5 zile lucratoare de la notificarea acestora, cu
conditia validarii lor de catre C.N.V.M."
17. La articolul 22, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Conducerea bursei de valori este incredintata directorului general,
numit de catre comitetul bursei de valori."
18. La articolul 24, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Directorul general isi exercita atributiile in conformitate cu
regulamentul de organizare si functionare aprobat de comitetul bursei de
valori."
19. La articolul 30, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Membrii consiliului de administratie al unei pietei reglementate
trebuie sa fie in varsta de minimum 30 de ani, avand o vechime in specialitate
de minimum 5 ani, o buna reputatie civica si integritate morala."
20. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
C.N.V.M. poate suspenda unele sau toate operatiunile desfasurate pe o piata
reglementata in cazul in care constata ca nu sunt respectate prevederile legale
si/sau apreciaza ca este imposibila mentinerea unei piete ordonate, putand fi
afectate interesele investitorilor. Pe durata suspendarii nu mai pot fi
efectuate noi operatiuni, iar obligatiile rezultand din operatiunile efectuate
anterior vor fi indeplinite in termenii stabiliti."
21. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Prin reglementarile proprii supuse aprobarii de catre C.N.V.M. piata
reglementata stabileste conditiile si procedura de suspendare a operatiunilor
cu valori mobiliare si alte instrumente financiare."
22. La articolul 43, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) urmatoarele
operatiuni:
a) transferurile cu caracter oneros, tranzactii directe, care intrunesc
cumulativ urmatoarele conditii:
1. partile sunt soti sau rude ori afini, pana la gradul al treilea inclusiv,
sau persoane juridice controlate de astfel de persoane, cu conditia ca
activitatea respectivelor persoane juridice sa nu faca obiectul reglementarilor
prezentei ordonante de urgenta;
2. nici una dintre partile implicate intr-o tranzactie directa nu este sau,
ca rezultat al unei astfel de tranzactii, nu devine actionar semnificativ;
3. volumul cumulat al acestor tranzactii, intre aceleasi parti, sa nu
depaseasca, intr-o perioada de 12 luni, 1% din totalul valorilor mobiliare sau
al instrumentelor financiare de acelasi tip si de aceeasi clasa, puse in
circulatie de emitentul respectiv;
4. sunt notificate C.N.V.M. si pietei de tranzactionare in termen de 3 zile
lucratoare;
b) transferurile de proprietate efectuate ca urmare a cesionarii de actiuni
ale emitentului de catre acesta catre personal si conducere;
c) transferurile efectuate ca efect al fuziunilor, divizarilor si
lichidarilor;
d) transferurile efectuate ca urmare a unei hotarari judecatoresti
irevocabile si/sau in temeiul unui titlu executoriu;
e) transferurile efectuate ca efect al succesiunilor si al iesirii din
indiviziune;
f) operatiunile prevazute la art. 135 alin. (2);
g) alte transmisiuni de drepturi, potrivit legii speciale sau potrivit
reglementarilor in vigoare, inclusiv celor referitoare la imprumutul de
actiuni, instrumentele financiare derivate si contractele de report."
23. La articolul 44, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Schemele de efectuare a compensarii, decontarii si garantarii
reciproce vor fi supuse autorizarii Bancii Nationale a Romaniei."
24. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Cumparatorul de buna-credinta al valorilor mobiliare furate ramane
proprietarul acestora si nu poate fi obligat la restituirea lor.
(2) Proprietarul valorilor mobiliare vandute fara consimtamantul sau are
dreptul la restituirea valorilor mobiliare sau a valorii acestora, daca
restituirea nu mai este posibila, de la intermediarul care a introdus si a
executat ordinul de vanzare fara aprobarea prealabila a proprietarului.
(3) Daca negocierea valorilor mobiliare a avut loc dupa declararea
furtului, intermediarul este tinut la repetitiunea titlurilor negociate sau a
valorii acestora, daca repetitiunea titlurilor nu mai este posibila.
(4) Declararea furtului se face de catre titularul dreptului de proprietate
asupra respectivelor valori mobiliare sau instrumente financiare, prin
publicarea furtului in Buletinul C.N.V.M."
25. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
Transferul dreptului de proprietate asupra unei valori mobiliare sau altui
instrument financiar are loc la momentul inregistrarii dobanditorului in
registrul emitentului."
26. La articolul 51, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), societatile de
servicii de investitii financiare sau intermediarii autorizati de C.N.V.M. vor
putea tranzactiona valori mobiliare ce fac obiectul contractelor de garantie
reala mobiliara, precum si valori mobiliare asupra carora s-a instituit
sechestrul, la cererea organului de executare, in numele si pe contul
debitorilor care au constituit garantiile sau ale caror bunuri sunt supuse
urmaririi silite mobiliare, in conditiile prevazute de legea speciala."
27. La titlul III capitolul 1, sectiunea a 3-a va avea urmatorul cuprins:
"Tranzactionarea drepturilor"
28. Articolele 52 - 54 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
(1) Orice actionar poate dispune in tot sau in parte de drepturile
conferite de valorile mobiliare.
(2) Tranzactionarea drepturilor va fi realizata pe aceeasi piata
reglementata pe care sunt tranzactionate si valorile mobiliare la care se
refera.
Art. 53
Consiliul de administratie al emitentului va verifica periodic inscrierea
in registrul emitentului a tranzactiilor cu drepturi.
Art. 54
C.N.V.M. va emite norme privind tranzactionarea drepturilor."
29. La articolul 55, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) C.N.V.M. si Banca Nationala a Romaniei vor emite reglementari
comune privind creditarea tranzactiilor in marja, in termen de 180 de zile de
la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
30. La articolul 56, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) C.N.V.M. va emite reglementari privind vanzarea in lipsa, in
termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta."
31. La articolul 69, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Anuntul de oferta trebuie publicat in doua cotidiene de difuzare
nationala timp de 3 zile consecutiv si, in acelasi timp, prospectul trebuie sa
fie facut disponibil investitorilor cel putin la sediile emitentului si ale
societatii de servicii de investitii financiare implicate si comunicat pietei
reglementate respective."
32. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
(1) Actionarii care detin individual sau impreuna cu altii cel putin 5% din
actiunile emise de societatile detinute public pot solicita trimestrial
auditorilor financiari sau cenzorilor societatii rapoarte cu privire la
operatiuni din gestiunea acesteia.
(2) In urma solicitarii prevazute la alin. (1) administratorii impreuna cu
persoanele insarcinate cu supravegherea gestiunii, respectiv cu cenzorii si cu
auditorii financiari, dupa caz, sunt obligati sa analizeze operatiunile
reclamate si sa intocmeasca, in termen de 15 zile de la data primirii
solicitarii, un raport pe care il vor transmite spre publicare in Buletinul
C.N.V.M. Acest raport nu va contine informatii inregistrate ca fiind
confidentiale.
(3) Daca persoanele prevazute la alin. (2) nu dau curs solicitarii in
termenul prevazut sau daca raportul publicat nu cuprinde, cu rea-credinta,
informatii relevante, actionarii prevazuti la alin. (1) se vor putea adresa
instantei de judecata competente, in vederea numirii unui expert pentru
analizarea operatiunilor respective, urmand ca toate concluziile raportului de
expertiza sa fie publicate in Buletinul C.N.V.M. Pana la publicarea concluziilor
raportului de expertiza persoanele prevazute la alin. (2) vor putea fi
obligate, in solidar cu societatea, la plata unor daune pentru fiecare zi de
intarziere in publicarea raportului."
33. La articolul 111, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111
(1) Hotararile luate de consiliul de administratie al unei societati
detinute public, in exercitiul atributiilor delegate de adunarea generala
extraordinara a actionarilor, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, vor fi
depuse la Oficiul registrului comertului si vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in doua ziare de difuzare
nationala, timp de 3 zile consecutiv, si se vor transmite C.N.V.M. si pietei
reglementate pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare ale
societatii."
34. Articolul 113 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 113
(1) Cenzorii societatii detinute public vor supraveghea si vor verifica gestiunea
societatii, precum si corectitudinea si oportunitatea tranzactiilor sau a
actelor incheiate de aceasta cu administratorii, angajatii, actionarii
societatii sau persoanele afiliate ori persoanele implicate cu acestia.
(2) Situatiile financiare ale societatilor detinute public vor fi supuse
verificarii auditorilor financiari, in conformitate cu dispozitiile
legale."
35. La articolul 114, alineatele (2) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) O data cu fixarea dividendelor adunarea generala a actionarilor
va stabili si termenul in care acestea se vor plati actionarilor. Acesta nu va
fi mai mare de 6 luni de la data adunarii generale a actionarilor de stabilire
a dividendului.
...........................................................................
(4) Hotararea adunarii generale de fixare a dividendului, adoptata ulterior
datei intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se depune in termen
de 15 zile la Oficiul registrului comertului pentru a fi mentionata in registru
si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Hotararea
constituie titlu executoriu, in temeiul caruia actionarii pot incepe executarea
silita impotriva societatii, potrivit legii."
36. Articolul 116 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 116
(1) Sunt interzise aporturile in natura la majorarea capitalului social al
societatilor detinute public, cu exceptia:
a) aporturilor constand din terenurile de incinta pentru care s-au eliberat
certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor si pentru
care majorarea de capital social se efectueaza de drept, conform Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) aporturilor in natura, stabilite concret prin contractele de
privatizare, si a celor hotarate de catre adunarea generala a actionarilor, in
temeiul art. 14 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii;
c) aporturilor in natura aduse la majorarea capitalului social ca urmare a
unor obligatii asumate in contractele de privatizare, respectiv de
postprivatizare;
d) investitiei directe constand in aport in natura, realizata in conditiile
stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea
investitiilor directe, aprobata cu modificari prin Legea nr. 241/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare;
e) oricaror alte aporturi in natura prevazute in legi speciale.
(2) Majorarea capitalului social prin noi aporturi, in numerar sau in
natura, se face cu acordarea dreptului de preferinta tuturor actionarilor
societatii.
(3) Societatile detinute public nu pot majora capitalul social prin noi
aporturi inainte de actualizarea valorii imobilizarilor aflate in patrimoniul
lor.
(4) Pretul de subscriere a actiunilor emise pentru majorarea capitalului
social se va calcula obligatoriu prin adaugarea unei prime de emisiune cel
putin egala cu diferenta de valoare dintre activul net pe actiune si valoarea
nominala inregistrata a actiunii.
(5) Valoarea activului net pe actiune se determina luand in considerare
valoarea activelor imobilizate, actualizata la data convocarii adunarii
generale a actionarilor de majorare a capitalului social.
(6) La actualizarea valorii activelor imobilizate se vor lua in calcul rata
inflatiei inregistrata intre data ultimei lor evaluari sau actualizari si data
convocarii adunarii generale a actionarilor de majorare a capitalului social,
precum si valoarea de piata a bunurilor respective.
(7) In toate cazurile in care actiunile nu sunt subscrise in virtutea
dreptului de preferinta, pretul de subscriere a actiunilor nu poate fi mai mic
decat pretul determinat in conformitate cu prevederile alin. (4)."
37. Articolul 118 se abroga.
38. Articolele 121 si 122 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
Societatile detinute public vor intocmi si vor transmite C.N.V.M. rapoarte
curente, semestriale si anuale. C.N.V.M. va emite reglementari privind
continutul minim al acestor rapoarte si publicitatea obligatorie de efectuat pe
cheltuiala societatii.
Art. 122
In cazul aparitiei unui eveniment important societatile detinute public vor
intocmi, in termen de 24 de ore, rapoarte curente, conform reglementarilor
C.N.V.M. si ale pietelor reglementate pe care se tranzactioneaza valorile
mobiliare emise de acestea."
39. La articolul 123, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
(1) Administratorii societatilor detinute public vor prezenta obligatoriu
C.N.V.M. rapoarte curente, ce vor fi publicate in Buletinul C.N.V.M., in care
vor declara orice act juridic incheiat de catre societate cu administratori,
angajati, actionarul cu pozitie majoritara al societatii sau cu persoane implicate
ori cu persoane afiliate acestora, a caror valoare cumulata reprezinta cel
putin echivalentul in lei a 50.000 euro."
40. Articolul 124 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
(1) Informatiile la care se face referire la art. 121 sunt considerate
privilegiate pana la publicarea lor.
(2) Societatile detinute public pot solicita motivat C.N.V.M. ca anumite
informatii sa nu fie publicate, ci sa fie tratate ca informatii confidentiale,
cu exceptia informatiilor relevante necesare investitorilor pentru evaluarea
activitatii, a profitului sau a pierderilor societatii.
(3) Avizul C.N.V.M. va putea fi dat numai atunci cand informatiile
prezentate justifica necesitatea pastrarii confidentialitatii acestora, in
interesul emitentului si al actionarilor.
(4) Cadrul general privind caracterul confidential al informatiilor se
stabileste printr-un regulament emis de C.N.V.M."
41. La articolul 125, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Notele explicative vor include toate informatiile relevante
pentru ca investitorii sa poata evalua activitatea societatii, profitul sau
pierderea inregistrata in comparatie cu perioada similara a anului financiar
precedent."
42. La articolul 128, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 128
(1) Situatiile financiare si cele privind operatiunile oricarei entitati
supuse autorizarii, supravegherii si controlului C.N.V.M. vor fi elaborate in
conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu reglementarile specifice
emise de C.N.V.M. Situatiile financiare vor fi verificate si certificate de
auditori financiari, specializati in domeniu, membri ai Camerei Auditorilor
Financiari din Romania."
43. Articolul 129 se abroga.
44. La articolul 134, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) Pretul din oferta publica de cumparare, efectuata potrivit
alineatelor precedente, va fi determinat in raport cu reglementarile C.N.V.M.
emise in aplicarea legii."
45. La articolul 135 alineatul (2), punctul 2 se abroga.
46. La articolul 135 alineatul (3), punctul 3 va avea urmatorul cuprins:
"3. achizitionarea de actiuni in cadrul unei oferte publice de vanzare
de actiuni;"
47. La articolul 135 alineatul (4), punctul 2 va avea urmatorul cuprins:
"2. sa instraineze un numar de actiuni, corespunzator pierderii
pozitiei dobandite in mod neintentionat."
48. La articolul 136, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 136
(1) O societate detinuta public isi va pierde acest statut in urmatoarele
situatii:
a) cand un actionar majoritar sau un grup de persoane care actioneaza in
mod concertat detine legal mai mult de 90% din capitalul social al societatii
si promoveaza o oferta publica de preluare, cu scopul de a inchide societatea;
b) ca urmare a hotararii adunarii generale a actionarilor, in cazul in care
capitalul social va scadea sub echivalentul in lei a 100.000 euro sau numarul
de actionari va scadea sub 100;
c) in cazul in care C.N.V.M. constata ca nu au fost indeplinite conditiile
legale de listare pe o piata reglementata."
49. Articolul 138 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 138
(1) Actionarul majoritar sau un grup de persoane care actioneaza in mod
concertat si detin o pozitie majoritara absoluta, care le confera mai mult de
90% din drepturile de vot asupra emitentului, are obligatia ca, in termen de 6
luni de la dobandirea acestei pozitii sau, dupa caz, de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, sa faca si sa finalizeze o oferta
publica de preluare pentru restul de actiuni de pe o piata, in vederea
transformarii acesteia in societate de tip inchis, cu mentionarea expresa a
acestui obiectiv in prospectul ofertei.
(2) Pretul din oferta publica de preluare se publica intr-un raport curent
cu cel putin 90 de zile inainte de derularea ofertei si va fi stabilit de un
evaluator independent, in baza metodei de determinare a pretului stabilite de
C.N.V.M. prin reglementari proprii.
(3) Metoda de determinare a pretului va lua in considerare si activul net
contabil si celelalte elemente contabile care indica valoarea actiunilor.
(4) In cazul in care, in termen de 10 zile de la data publicarii raportului
curent, investitorii ce detin cel putin 5% din actiunile pentru care se face
oferta de preluare contesta pretul stabilit, va fi numit un nou evaluator
independent, angajat de catre acesti investitori, care va stabili pretul de
cumparare pentru oferta publica de preluare.
(5) Daca pretul stabilit de noul evaluator este mai mare cu pana la 20%
fata de pretul stabilit de primul evaluator, pretul se va fixa la valoarea data
de media aritmetica a celor doua valori. In cazul in care pretul nou stabilit
este mai mare cu peste 20% fata de pretul stabilit de primul evaluator, pretul
va fi determinat printr-o noua expertiza, efectuata de un evaluator independent
agreat si angajat si de contestatari.
(6) Prevederile alin. (1) nu se aplica societatilor in care statul
dobandeste sau detine pozitia majoritara absoluta, care ii confera mai mult de
90% din drepturile de vot asupra emitentului."
50. La articolul 147, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Resursele financiare aflate la dispozitia Fondului nu vor putea
fi investite decat in titluri de stat sau in alte instrumente cu venit fix,
garantate integral de stat pana la data integrarii in Uniunea Europeana, urmand
ca ulterior aceste plasamente sa se diversifice in active cu risc scazut."
51. La articolul 149 alineatul (2) punctul 1, dupa litera e) se introduce
litera f) cu urmatorul cuprins:
"f) vanzarea sau cumpararea de titluri de stat pe contul clientilor
sau pe cont propriu;"
52. La articolul 151 alineatul (1) litera b), punctul 3 va avea urmatorul
cuprins:
"3. pentru societatile de servicii de investitii financiare care
desfasoara oricare dintre activitatile prevazute la art. 149 alin. (2) pct. 1
lit. a) - f) si pct. 2 lit. a) - d), de patru ori suma stabilita pentru
activitatile de la pct. 1;"
53. La articolul 172, dupa litera i) se introduce litera j) cu urmatorul
cuprins:
"j) nerespectarea obligatiei de pastrare a valorilor mobiliare la
societati de registru autorizat."
54. La articolul 173, partea introductiva si punctul 4 ale literei b) vor
avea urmatorul cuprins:
"b) urmatoarele sanctiuni complementare, care se pot aplica, dupa caz:
...........................................................................
4. interzicerea temporara sau definitiva, pentru persoanele fizice ori
juridice, a ocuparii unor functii, a desfasurarii unor activitati si servicii
legate de pietele reglementate de prezenta ordonanta de urgenta."
55. Articolele 177 si 178 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 177
Cand amenda se aplica persoanelor fizice, limitele acesteia se stabilesc
intre 50.000.000 lei si 200.000.000 lei, acestea putandu-se actualiza prin
hotarare a Guvernului.
Art. 178
C.N.V.M. poate sanctiona disciplinar cu avertisment faptele savarsite din
culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative ori prejudicii de alta
natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta prezentei ordonante
de urgenta ori a protectiei investitorilor, daca asemenea fapte nu sunt
savarsite in conditiile art. 175 alin. (2) sau (3)."
56. La articolul 180, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul sanctiunilor contraventionale cu amenda nu se aplica
prevederile art. 28 si 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare."
57. La articolul 184, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Restrictiile privind cetatenia persoanelor fizice si rezidenta
persoanelor juridice supuse prevederilor prezentei legi isi inceteaza
aplicabilitatea dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana."
58. La articolul 185, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (2^1) cu
urmatorul cuprins:
"(2^1) Activitatea cenzorilor externi independenti si a cenzorilor
inceteaza de la data la care entitatile sunt supuse auditului financiar, in
conformitate cu reglementarile legale in domeniu."
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare,
serviciile de investitii financiare si pietele reglementate, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA