LEGE
Nr. 57 din 1 august 1991
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 15 august 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC.
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 180 milioane dolari S.U.A.,
incheiat la Washington la data de 3 iulie 1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 31
iulie 1991.
p. PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
IONEL ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 31 iulie 1991.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VASILE MOIS
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si dispunem publicarea
sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU
ACORD DE IMPRUMUT
(Proiectul privind asistenta tehnica si imprumuturi critice) intre Romania si
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord, din data de 3 iulie 1991, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca).
Intrucit (A): Imprumutatul fiind satisfacut de fezabilitatea si prioritatea
proiectului, descris in anexa 2 a acordului, a cerut Bancii sa-l ajute in
finantarea proiectului;
Intrucit (B): Imprumutatul intentioneaza sa contracteze de la Banca
Europeana de Investitii (BEI) un imprumut in suma echivalenta cu 17,4 milioane
dolari pentru a ajuta la finantarea partii A. 2 a proiectului, in termenii si
conditiile descrise intr-un acord (Acordul de imprumut al BEI) ce va fi
incheiat intre Imprumutat si BEI; si
Intrucit (C): Banca a fost de acord, luind in considerare si cele expuse
anterior, sa extinda imprumutul catre Imprumutat in termenii si conditiile
descrise in acest acord;
In consecinta, partile de fata, in felul acesta, sint de acord cu cele ce
urmeaza:
Art. 1
Conditii generale. Definitii
Sectiunea 1.01.
"Conditiile generale" aplicabile acordurilor de imprumut si
garantare ale Bancii din 1.01.1985, cu modificarile descrise mai jos (Conditii
generale), constituie parte integranta a acestui acord:
(a) Ultima fraza a sectiunii 3.02 se elimina.
(b) In sectiunea 6.02, subparagraful (k) devine subparagraful (l) si un nou
subparagraf (k) se adauga dupa cum urmeaza:
"(k) O situatie extraordinara va fi aparut, in conditiile careia orice
tragere in continuare in cadrul imprumutului ar fi neconforma cu prevederile
art. III, sectiunea 3 din statutul Bancii."
Sectiunea 1.02.
Daca contextul nu solicita o abordare diferita, termenii definiti in
"Conditiile generale" au semnificatia respectiva in aceasta privinta
asa cum au fost descrisi, iar urmatorii termeni suplimentari au urmatoarele
intelesuri:
(a) "Banca Agricola" inseamna Banca Agricola a Imprumutatului,
infiintata si functionind in conformitate cu Decizia Imprumutatului nr.
1196/12.11.1990;
(b) "Metroul Bucuresti" inseamna sistemul de transport subteran
bucurestean al Imprumutatului;
(c) "categorii" inseamna, grupate, fiecare din categoriile de
repere care sa fie finantate din imprumut, asa cum sunt descrise in tabelul 1
al anexei 1 la acord, si termenul "categoria" inseamna fiecare dintre
aceste categorii;
(d) "Banca Comerciala" inseamna Banca Comerciala a Imprumutatului
(Banca Comerciala Romana), infiintata si functionind in conformitate cu Decizia
Imprumutatului nr. 1195/12.11.1990;
(e) "Convex" - S.A. inseamna compania comerciala a Imprumutatului
pentru operatiuni de manipulare a marfurilor in vrac la terminal, infiintata si
functionind in conformitate cu Decizia Imprumutatului nr. 19/10.01.1991;
(f) "Contransimex" inseamna firma de comert exterior a
Imprumutatului pentru lucrari publice si consultanta tehnica (engineering),
infiintata si functionind in conformitate cu Decizia Imprumutatului nr.
93/31.1.1991;
(g) "Banca Cooperatista" inseamna Banca Cooperatista a
Imprumutatului (Bank Coop), infiintata si functionind in conformitate cu
Decizia Imprumutatului nr. 992/3.11.1990;
(h) "Banca de Dezvoltare" inseamna Banca de Dezvoltare a
Imprumutatului (Banca Romana de Dezvoltare), infiintata si functionind in
conformitate cu Decizia Imprumutatului nr. 1178/2.11.1990;
(i) "Anul fiscal" inseamna perioada de 12 luni corespunzind
oricaruia dintre anii fiscali ai Imprumutatului, perioada care incepe la 1
ianuarie si se termina la 31 decembrie intr-un an calendaristic;
(j) "Cursul de piata interbancar" inseamna cursul de schimb in
valuta convertibila al leului (cum acesta este definit mai jos) astfel cum este
stabilit periodic in conformitate cu prevederile Legii Imprumutatului nr.
15/1990;
(k) "leu" inseamna unitatea monetara a Imprumutatului si
"lei" semnifica pluralul termenului "leu";
(l) "MOA" inseamna Ministerul Agriculturii si Industriei
Alimentare al Imprumutatului;
(m) "MEF" inseamna Ministerul Economiei si Finantelor al
Imprumutatului;
(n) "MOI" inseamna Ministerul Industriei al Imprumutatului;
(o) "MOLSP" inseamna Ministerul Muncii si Protectiei Sociale al
Imprumutatului;
(p) "NAP" inseamna Agentia Nationala de Privatizare a Imprumutatului,
infiintata si functionind pe baza Deciziei Imprumutatului nr. 823/25.07.1990;
(q) "NCS" inseamna Comisia Nationala pentru Statistica a
Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu Decizia
Imprumutatului nr. 27/30.12.1990;
(r) "Acorduri de participare" inseamna, grupat, fiecare dintre
acordurile de participare a bancilor, care urmeaza sa fie incheiate intre
Imprumutat si bancile participante (asa cum acest termen este definit mai jos)
conform sectiunii 3.02 (b) si partii B a anexei 7 la acord si termenul
"Acord de participare" inseamna fiecare din acordurile de
participare;
(s) "Banci participante" inseamna Banca Agricola si Banca Romana
de Dezvoltare si termenul "Banca participanta" inseamna oricare din
bancile participante;
(t) "PETROM" inseamna Regia autonoma a petrolului a
Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu Decizia
Imprumutatului nr. 23/30.01.1991;
(u) "PIU" inseamna Colectivul de implementare a proiectului,
infiintat in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor in conformitate cu
Ordinul ministrului nr. 233/15.04.1991;
(v) "RAL" inseamna Regia autonoma a lignitului a Imprumutatului,
infiintata si functionind in conformitate cu Decizia Imprumutatului nr.
1211/2.11.1990;
(w) "RENEL" inseamna Regia autonoma de electricitate a
Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu Decizia
Imprumutatului nr. 1199/2.11.1990;
(x) "ROMGAZ" inseamna Regia autonoma a gazelor naturale a
Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu Decizia
Imprumutatului nr. 16/10.01.1990;
(y) "ROMAGRIMEX" inseamna firma de comert exterior pentru
agricultura a Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu
Decizia Imprumutatului nr. 69/26.01.1990;
(z) "ROM-POST-TELECOM" inseamna Administratia pentru posta si
telecomunicatii a Imprumutatului, infiintata si functionind in conformitate cu
Decizia Imprumutatului nr. 883/30.07.1990;
(aa) "Banca de Economii" inseamna Casa de Economii si
Consemnatiuni a Imprumutatului, infiintata si functionind in baza Decretului
Imprumutatului nr. 371/1958;
(bb) "SOCEP" - S.A. inseamna firma comerciala pentru operatiuni
generale de manipulare si containerizare, infiintata si functionind in
conformitate cu Decizia imprumutatului nr. 19/10.01.1990;
(cc) "acord de imprumut subsidiar" inseamna fiecare dintre
acordurile de imprumut subsidiar care urmeaza sa fie incheiate intre Imprumutat
si agentiile de implementare (asa cum termenul este definit mai jos) in
conformitate cu sectiunea 3.02 (a) a partii A a anexei 7 la acord si termenul
"acord de imprumut subsidiar" inseamna fiecare din acordurile de
subimprumut;
(dd) "subimprumuturi" inseamna imprumuturile propuse a fi facute
de Imprumutat catre agentiile de implementare (asa cum termenul este definit
mai jos) pentru realizarea componentei respective a proiectului, in concordanta
cu termenii si conditiile Acordului de imprumut subsidiar corespunzator si
termenul "subimprumut" inseamna oricare din subimprumuturi;
(ee) "agentii de implementare" inseamna agentiile,
intreprinderile si alte entitati ale Imprumutatului la care se face referire in
paragrafele (b), (e), (f), paragrafele de la (o) la (q), paragraful (t),
paragrafele de la (v) la (z) si (bb) ale acestei sectiuni si termenul
"agentie de implementare" inseamna oricare din agentiile de
implementare;
(ff) "componenta respectiva a proiectului" inseamna urmatoarele:
METROU - Bucuresti, partea A (4) (b) a proiectului; CONVEX - S.A., partea A (4)
(c) a proiectului; CONTRANSIMEX, partea A (4) (a) a proiectului; MOLSP, partea
B (8) a proiectului; NAP, partea B (2) a proiectului; NCS, partea C (2) a
proiectului; PETROM, partile A (1) (a) si B (5) (b) (ii) si (iii) ale
proiectului; RAL, partile A (3) si B (7) ale proiectului; RENEL, partea A (2) a
proiectului; ROMGAZ, partea A (1) (b) a proiectului: ROMAGRIMEX, partea A (7) a
proiectului; ROM-POST-TELECOM, partea A (5) a proiectului si SOCEP - S.A.,
partea A (4) (c) a proiectului; si
(gg) "contul special" inseamna oricare din conturile la care se
face referire in sectiunea 2.02 (b) a acestui acord si termenul "conturi
speciale" semnifica toate conturile de mai sus.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Banca este de acord sa imprumute pe Imprumutat, in termenii si conditiile
expuse sau la care se face referire in acest acord, in valute diferite, care
vor avea o valoare totala agreata echivalind cu suma de 180 milioane dolari,
aceasta reprezentind totalul tragerilor in cadrul imprumutului, fiecare tragere
ca si data efectuarii ei fiind stabilite de Banca.
Sectiunea 2.02.
(a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului in concordanta
cu prevederile anexei 1 la acest acord pentru cheltuielile facute (sau, daca
Banca va fi de acord, pentru cele ce urmeaza a se face) pe baza costului
rezonabil al produselor si serviciilor cerute de proiectul descris in anexa 2
la acest acord si care urmeaza sa fie finantate prin imprumut.
(b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si mentine un
cont special de depozit in dolari si un cont special de depozit in marci
germane, in banci agreate de Banca si in termeni si conditii satisfacatoare
pentru Banca, incluzind o protectie corespunzatoare in caz de daune pentru
confiscare sau sechestrare. Efectuarea de depuneri in/sau platile din conturile
speciale va fi facuta in conformitate cu prevederile anexei 6 la acest acord.
Sectiunea 2.03.
Data de inchidere va fi 31 decembrie 1994 sau o data ulterioara pe care
Banca o va stabili. Banca va anunta cu promptitudine pe Imprumutat despre
aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04.
Imprumutatul va plati Bancii o taxa de neutilizare de 0,75% pe an asupra
valorii sumei din imprumut netrasa periodic.
Sectiunea 2.05.
(a) Imprumutatul va plati dobinda pentru partea din imprumut trasa si
nerambursata periodic, la o rata egala, pentru fiecare perioada de dobinda, cu
costul imprumuturilor calificate, determinat in contul semestrului precedent,
plus 0,5% . La fiecare din datele specificate in sectiunea 2.06 a acordului,
Imprumutatul va plati dobinda cumulata pentru capitalul nefolosit in perioada
de dobinda precedenta calculata la cota aplicabila in cursul unei astfel de
perioade de dobinda.
(b) Imediat ce va fi posibil, dupa sfirsitul fiecarui semestru, banca va
notifica Imprumutatului costul imprumuturilor calificate, determinat pentru
acel semestru.
(c) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) "perioada dobinzii" semnifica o perioada de 6 luni care se
incheie la data care precede imediat fiecare data specificata in sectiunea 2.06
a acestui acord, incepind cu perioada de dobinda in care acest acord este
semnat;
(ii) "costul imprumuturilor calificate" semnifica costul, asa cum
este determinat in mod rezonabil de Banca si exprimat ca un procent anual, al
imprumuturilor nelichidate ale Bancii trase dupa 30.07.1982, excluzind acele
imprumuturi sau parti din imprumuturi pe care Banca le-a alocat pentru
finantarea: (A) investitiilor Bancii si (B) imprumuturilor care pot fi facute
de Banca dupa 1.07.1989 purtind rate ale dobinzii determinate altfel decit cele
prevazute in paragraful (a) al acestei sectiuni;
(iii) "semestru" inseamna primele 6 luni sau urmatoarele 6 luni
ale anului calendaristic.
(d) La o data pe care Banca o va comunica ulterior Imprumutatului, dar in
nu mai putin de 6 luni, paragrafele (a), (b) si (c) (iii) ale acestei sectiuni
vor fi modificate dupa cum urmeaza:
"(a) Imprumutatul va plati dobinda pentru partea din imprumut trasa si
nerambursata periodic, la o rata pentru fiecare trimestru egala cu costul
imprumuturilor calificate, determinat pentru trimestrul precedent, plus 0,50% .
La fiecare din datele specificate in sectiunea 2.06 a acestui acord,
Imprumutatul va plati dobinda cumulata pentru partea nerambursata in cursul
perioadei precedente a dobinzii, calculata la ratele aplicabile in cursul unei
astfel de perioade de dobinda."
"(b) Imediat ce este posibil dupa incheierea fiecarui trimestru, Banca
va informa Imprumutatul despre costul imprumuturilor calificate, determinat
pentru un astfel de trimestru."
"(c) (iii) "trimestru" semnifica o perioada de 3 luni
incepind cu 1 ianuarie, 1 aprilie, 1 iulie si 1 octombrie ale fiecarui an
calendaristic."
Sectiunea 2.06.
Dobinda si alte comisioane vor fi platite semestrial la 15 martie si 15
septembrie ale fiecarui an.
Sectiunea 2.07.
Imprumutatul va rambursa imprumutul in conformitate cu graficul de
amortizare prezentat in anexa 3 la acord.
Art. 3
Realizarea proiectului
Sectiunea 3.01.
(a) Imprumutatul isi declara angajamentul sau fata de obiectivele
proiectului asa cum au fost stipulate in anexa 2 la acord si, in acest scop, va
duce la bun sfirsit sau va determina sa fie realizat proiectul cu atentia si
eficienta cuvenite si in conformitate cu practicile corespunzatoare, tehnice,
financiare si administrative si va furniza cu promptitudine fondurile,
facilitatile, serviciile, si alte resurse necesitate de proiect.
(b) Fara a limita prevederile paragrafului (a) al acestei sectiuni si cu
exceptia cazurilor cind Imprumutatul si Banca vor conveni altfel, Imprumutatul
va realiza sau va determina sa se realizeze proiectul in conformitate cu
Programul de implementare stipulat in anexa 5 la acest acord.
Sectiunea 3.02.
(a) Imprumutatul va disponibiliza o parte din fondurile imprumutului catre
agentiile de implementare pentru realizarea componentelor respective ale
proiectului, prin acorduri de imprumut subsidiar, incheiate in termeni si
conditii care sa satisfaca Banca, incluzind, printre altele, principalii
termeni si conditii stipulate in partea A a anexei 7 la acord.
(b) In scopul administrarii implementarii si supervizarii acordurilor de
imprumut subsidiar, Imprumutatul va incheia acordurile participative cu bancile
participante, in termeni si conditii care sa satisfaca Banca, incluzind,
printre altele, principalii termeni si conditii stipulate in partea B a anexei
7 la acest acord.
(c) Fara nici un fel de limitare sau restrictie asupra prevederilor anexei
7 la acord, Imprumutatul isi va exercita drepturile si isi va respecta
obligatiile decurgind din fiecare dintre acordurile de imprumut subsidiar si
acordurile de participare in asa fel incit sa-si protejeze propriile interese,
cit si cele ale Bancii si sa indeplineasca scopurile imprumutului si, cu
exceptia cazurilor cind Banca ar da acordul expres, Imprumutatul nu va conveni,
modifica, abroga sau renunta la nici unul dintre acordurile de imprumut
subsidiar sau de participare, sau la nici una dintre prevederile acestor
acorduri.
Sectiunea 3.03.
(a) Imprumutatul va proceda astfel: (i) va inainta Bancii, nu mai tirziu de
31 decembrie 1992, pentru analiza si comentariu, un plan de actiune elaborat pe
baza recomandarilor din studiul privind costul si preturile energiei la care se
face referire in partea B (4), (b), (i) a proiectului, cu scopul, intre altele,
de a reconsidera structura preturilor sectorului sau energetic; si (ii) imediat
dupa aceea va aduce la indeplinire planul respectiv cu atentia si eficacitatea
cuvenite, luind in considerare si comentariile Bancii pe baza acestuia.
(b) Pina la 31 ianuarie 1993, Imprumutatul va trimite Bancii pentru analiza
si comentariu un plan de actiune bazat pe termeni de referinta care sa fie
agreati de Banca pentru - intre altele - imediata imbunatatire a viabilitatii
economice si financiare a RAL (incluzind, insa fara a limita, restructurarea
sau inchiderea minelor de lignit si aplicarea masurilor vizind cresterea
productiei din minele de suprafata generatoare de costuri joase si reducerea
productiei in cazul minelor subterane neeficiente), ca si pentru asigurarea
necesarului de lignit pentru reabilitarea celor doua termocentrale ale
Imprumutatului situate la Rovinari si Turceni.
(c) Imprumutatul: (i) nu mai tirziu de 1 septembrie 1992, pe baza
concluziilor si recomandarilor primei faze a studiului sectorului de irigatii,
mentionat in partea B (5) a proiectului, va prezenta Bancii spre analiza si
comentariu investitiile prioritare imediate si pe termen scurt propuse de
Imprumutat pentru sectorul sau de irigatii; (ii) nu mai tirziu de 1 august
1993, pe baza concluziilor si recomandarilor celei de-a doua si a treia faze a
studiului mentionat, va prezenta Bancii spre analiza si comentariu programele
de investitii pe cinci (5) si zece (10) ani pentru sectorul sau de irigatii,
care vor avea intinderea si detaliile pe care Banca le va cere in mod
rezonabil.
Sectiunea 3.04.
Imprumutatul, pina la indeplinirea proiectului, va mentine sau se va
ingriji sa mentina PIU intr-o forma si cu o astfel de structura si functii
(incluzind, dar fara a se limita la, cele prezentate in paragraful A al anexei
5 la acest acord) din termenii de referinta agreati de Banca in totalitate.
Sectiunea 3.05.
Inainte de a initia achizitionarea oricaror bunuri din cele prevazute in
partea 4 (a) a proiectului, Imprumutatul va stabili un sistem de vinzare prin
licitatie interna competitiva a bunurilor mentionate, conform cerintelor
Bancii, sistem care trebuie sa asigure, printre altele, ca: (i) fiecare din
bunurile mentionate va fi cumparat de ofertantul/ofertantii cel mai avantajos,
pe baza unui proces de licitare competitiv, anuntat public; (ii) ofertele vor
fi prezentate in plicuri sigilate si vor cuprinde pretul si cantitatea oferite;
(iii) deschiderea plicurilor (ofertelor) va avea loc in public si in prezenta
licitatorilor care doresc sa participe; (iv) nu se va face adjudecarea decit
daca pretul oferit este cel putin egal cu echivalentul in lei al costului CIF
al marfurilor, evaluat la cel mai scazut curs de schimb de pe piata
interbancara din ultimele treizeci (30) de zile inaintea anuntarii publice.
Sectiunea 3.06.
(a) Nu mai tirziu de 31 august 1992, Imprumutatul va analiza si va face
schimb de pareri cu Banca in privinta urmatoarelor: (i) portofoliul de proiecte
de investitii, inclusiv neterminate, ale Imprumutatului, in scopul
determinarii, printre altele, a planului viitor de finantare a proiectelor
mentionate; (ii) pe baza concluziilor si recomandarilor ce rezulta din analiza
de la paragraful (i) de mai sus, programele de investitii propuse si planurile
de finantare la care se face referire pentru investitiile publice ale
Imprumutatului ce urmeaza a fi finantate de Guvern sau de agentiile
semiautonome pe parcursul anului financiar 1993.
b) Cit mai curind posibil dupa analiza stipulata in subparagraful (a) (ii)
al acestei sectiuni, Imprumutatul va pune in practica programele de investitii
mentionate, cu atentia si eficienta corespunzatoare, luind in considerare
comentariile si parerile Bancii asupra acestora.
Sectiunea 3.07.
In afara cazului cind Banca va conveni altfel, achizitionarea de bunuri si
servicii de consultanta cerute de proiect si care vor fi finantate din sumele
imprumutului va fi supusa prevederilor anexei 4 la acest acord.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01.
(a) Imprumutatul va tine sau se va ingriji de tinerea evidentei
imprumutului in registre si conturi separate care sa reflecte, in concordanta
cu practicile contabile consacrate, operatiunile, resursele si cheltuielile
privind proiectul agentiilor de implementare si departamentelor, agentiilor si
altor entitati ale Imprumutatului responsabile de realizarea proiectului sau a
oricarei parti din acesta.
(b) Imprumutatul:
(i) va tine evidentele si conturile mentionate in paragraful (a) al acestei
sectiuni, inclusiv cele pentru conturile speciale pe fiecare an financiar,
verificate in conformitate cu principiile expertizei contabile aplicate
consecvent de expertii contabili independenti agreati de Banca;
(ii) Imprumutatul va pune la dispozitia Bancii, de indata ce este
disponibil, dar in orice caz nu mai tirziu de sase (6) luni de la expirarea
unui astfel de an, raportul asupra expertizei contabile facute de expertii
amintiti asupra sferei de cuprindere si in detaliile cerute de Banca;
(iii) Imprumutatul va pune la dispozitia Bancii orice alte informatii
privind registrele si conturile mentionate, ca si expertiza acestora, dupa cum
Banca va cere, periodic.
(c) Pentru toate cheltuielile pentru care s-au facut trageri din contul de
imprumut, pe baza de documente justificative de cheltuieli, Imprumutatul: (i)
va tine, in conformitate cu paragraful (a) al acestei sectiuni, registre si
conturi reflectind aceste cheltuieli; (ii) va pastra, cel putin inca un an dupa
ce Banca a primit raportul expertului contabil pentru anul financiar in care
s-a facut ultima tragere din contul de imprumut sau plata din conturile
speciale, toate documentele (contracte, comenzi, facturi, chitante si alte
documente) care evidentiaza cheltuielile respective; (iii) va permite
reprezentantilor Bancii sa examineze aceste documente; (iv) va asigura ca
aceste registre si conturi sa fie incluse in expertiza anuala mentionata in
paragraful (b) al acestei sectiuni si ca raportul asupra acestei expertize sa
contina un punct de vedere separat al expertilor mentionati, asupra faptului
daca declaratiile de cheltuieli transmise de Imprumutat in cursul anului
financiar, ca si procedurile si verificarile interne ocazionate de pregatirea
lor, pot garanta corectitudinea tragerilor la care se refera.
Art. 5
Penalitati ale Bancii
Sectiunea 5.01.
In completarea prevederilor din sectiunea 6.02 (i) din "Conditiile
generale" se specifica urmatoarea situatie aditionala, si anume:
(a) Acordul de imprumut cu BEI sa devina efectiv pina la 31 decembrie 1991
sau la o data ulterioara convenita de Banca; totusi, prevederile acestui
paragraf nu se vor aplica daca Imprumutatul stabileste, conform cerintelor
Bancii, ca pentru realizarea proiectului exista fonduri disponibile din alte
surse, in termeni si conditii compatibile cu obligatiile Imprumutatului din
acest acord;
(b) (i) Conditionat de prevederile subparagrafului (ii) al acestui
paragraf:
(A) dreptul Imprumutatului de a face trageri din imprumutul BEI ar fi
suspendat, anulat sau terminat, total sau partial, in conformitate cu
conditiile din Acordul de imprumut cu BEI;
sau
(B) imprumutul BEI ar deveni platibil anterior scadentei convenite prin
Acordul de imprumut;
(ii) Subparagraful (i) al acestui paragraf (b) nu se va aplica daca
Imprumutatul stabileste, conform cerintelor Bancii, ca: (A) aceasta suspendare,
anulare, terminare sau incheiere prematura nu este cauzata de incapacitatea
Imprumutatului de a executa oricare din obligatiile sale din Acordul de
imprumut BEI; (B) fonduri adecvate pentru realizarea proiectului sunt
disponibile din alte surse, in termeni si conditii comparabile cu obligatiile
Imprumutatului decurgind din acest acord.
Sectiunea 5.02.
In conformitate cu prevederile sectiunii 7.01 (h), din "Conditiile
generale", se precizeaza urmatoarea situatie aditionala, si anume ca
imprejurarea prevazuta la paragraful (b) (i) (B) al sectiunii 5.01 din acest
acord poate surveni, conditionat de prevederea paragrafului (b) (ii) al acestei
sectiuni.
Art. 6
Intrare in vigoare. Incetare
Sectiunea 6.01.
Urmatoarele situatii sint considerate conditii suplimentare pentru intrarea
in vigoare a acestui acord, in sensul sectiunii 12.01. (c) din "Conditiile
generale":
(a) ca Imprumutatul sa fi incheiat cel putin doua acorduri de imprumut
subsidiar, agreate de Banca, in vederea realizarii proiectului sau a oricarei
parti din acesta;
(b) ca Imprumutatul sa fi incheiat acorduri de participare, agreate de
Banca, cu fiecare din bancile administrative; si
(c) ca Imprumutatul sa fi deschis conturile speciale in termeni si conditii
agreate de Banca.
Sectiunea 6.02.
Urmatoarea situatie este specificata ca o problema suplimentara in sensul
sectiunii 12.02. (c) din "Conditiile generale", urmind a fi inclusa
in opinia sau opiniile furnizate Bancii de un consiliu agreat de Banca, si
anume ca fiecare din acordurile de imprumut subsidiar si de participare
mentionate in paragrafele (a) si (b) din sectiunea 6.01. de mai sus sa fi fost
legalizat sau ratificat conform procedurii, precum si semnat si transmis in
numele partilor mentionate si, de asemenea, ca partile sa fie obligate legal la
aceasta in conformitate cu conditiile acordului.
Sectiunea 6.03.
Data nouazeci (90) de zile dupa data acordului este specificata pentru
scopurile sectiunii 12.04 din "Conditiile generale".
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului. Adrese
Sectiunea 7.01.
Ministerul Economiei si Finantelor al Imprumutatului este numit ca
reprezentant al Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din
"Conditiile generale".
Sectiunea 7.02.
Se specifica urmatoarele adrese pentru scopurile sectiunii 11.01. din
"Conditiile generale":
Pentru Imprumutat:
Ministerul Economiei si Finantelor,
str. Doamnei nr. 8, Bucuresti-Romania
Adresa telegrafica: Telex
11.239
MINFIN
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H Street, N-W. Washington D.C. 20433 U.S.A.
Adresa
telegrafica: Telex:
INTBAFRAD 248423 (RCA)
Washington D.C. 82987 (FTCC)
64145 (WUI)
sau
197688 (TRT)
Pentru certificarea celor de mai sus, partile prezente, prin reprezentantii
autorizati conform procedurii, au convenit ca acest acord sa fie semnat, in
numele lor, in Districtul Columbia U.S.A., in ziua si anul mentionate la
inceputul acordului.
ROMANIA, prin reprezentantul autorizat
BIRD, prin vicepresedintele regional pentru Europa Centrala si de Est
si pentru Africa de Nord
ANEXA 1
Tragerile din imprumut
1. Tabelul de mai jos indica categoriile de proiecte finantate din sumele
primite, alocatia sumelor din imprumut pe fiecare categorie si procentul
cheltuielilor finantate pentru obiectivele din fiecare categorie:
------------------------------------------------------------
Categoria Suma % din
alocata cheltuielile
(echivalent ce urmeaza
$) sa fie
finantate
------------------------------------------------------------
1. Importuri de piese de schimb 100% din
si echipamente cheltuielile
(a) (i) Partea A (1) (i) a straine
proiectului 26.000.000
(ii) Partea A (1) (ii) a
proiectului 9.000.000
(b) Partea A (2) a
proiectului 22.800.000
(c) Partea A (3) a
proiectului 26.600.000
(d) Partea A (4) a
proiectului:
(i) Partea A (4) (i) 26.800.000
(ii) Partea A (4) (ii) 2.600.000
(iii) Partea A (4) (iii) 1.700.000
(iv) Partea A (4) (iv) 3.900.000
(e) Partea A (5) a proiectului 6.800.000
(f) Partea A (6) a proiectului 15.900.000
(g) Partea A (7) a proiectului 7.000.000
2. Servicii de consultanta si 100% din
instruire cheltuielile
(a) Partea B (1) a proiectului 400.000 straine
(b) Partea B (2) a proiectului 1.000.000
(c) Partea B (3) a proiectului 1.400.000
(d) Partea B (4) a proiectului 2.000.000
(e) Partea B (5) a proiectului 3.800.000
(f) Partea B (6) a proiectului 2.700.000
(g) Partea B (7) a proiectului 900.000
(h) Partea B (8) a proiectului 3.600.000
(i) Partea C (1) a proiectului 2.600.000
(j) Partea C (2) a proiectului 3.000.000
(k) Partea C (3) a proiectului 200.000
3. Suma nealocata 9.300.000
------------------------------------------------------------
TOTAL : 180.000.000
------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe, termenul "cheltuieli straine"
reprezinta acele cheltuieli facute in orice moneda, alta decit cea a
Imprumutatului, pentru bunurile si serviciile livrate de pe teritoriul oricarei
tari, alta decit cea a Imprumutatului.
3. Facind abstractie de prevederile paragrafului 1 de mai sus: (i) nu se
pot face trageri cu privire la plati facute inaintea datei acestui acord, cu
exceptia tragerilor in suma globala nu mai mare de 18.000.000 $, care pot fi
facute in privinta categoriilor 1; 2 (b); 2 (c); 2 (e); 2 (g); 2 (h); 2 (i) si
2 (k) acoperind plati efectuate pentru diferite cheltuieli realizate inaintea
acestei date, dar dupa 1 mai 1991; (ii) nu se pot face depuneri in conturile
speciale, nu se pot efectua trageri si nici nu se pot incheia angajamente pentru
plata unor sume pentru sau in numele Imprumutatului pentru cheltuieli din
categoria 1, cu exceptia categoriei 1 (f), afara de situatia in care
Imprumutatul: (A) a incheiat un acord de imprumut subsidiar corespunzator cu
Agentia de implementare pentru realizarea componentei respective a proiectului
in conformitate cu prevederile sectiunii 3.02 si cu partea (A) din anexa 7 la
acest acord; (B) a prezentat Bancii dovezi satisfacatoare pentru Banca din
partea unui organism juridic agreat de Banca, in sensul ca Acordul de imprumut
subsidiar a fost legalizat sau ratificat conform procedurii si ca a fost
incheiat si trimis in numele partilor de fata, precum si faptul ca partile sint
obligate legal la aceasta in conformitate cu conditiile sale.
ANEXA 2
Descrierea proiectului
Obiectivele proiectului sint: (a) sustinerea performantelor productiei unor
sectoare economice cheie ale Imprumutatului prin finantarea importurilor de
piese de schimb vitale si alte bunuri; (b) furnizarea de asistenta tehnica pentru
a sprijini pe Imprumutat in realizarea programului de reforme macroeconomice si
sectoriale in desfasurare.
Proiectul consta din urmatoarele parti, fiind supus unor posibile
modificari asupra carora Imprumutatul si Banca pot cadea de acord din timp in
timp, pentru indeplinirea urmatoarelor obiective:
Partea A: Importuri de bunuri
1. Sectorul de petrol si gaze: Furnizarea de freze de foraj, pompe si alte
echipamente, piese de schimb si materiale de reabilitare a aproximativ: (a) una
mie doua sute (1.200) puturi petroliere si nouazeci (90) puturi gazeifere.
2. Sectorul energetic: Furnizarea de echipamente, piese de schimb si
materiale adiacente pentru:
(a) reabilitarea a patru (4) blocuri electrice de 330 MW, doua (2)
amplasate la Turceni si doua (2) la Rovinari;
(b) perfectionarea sistemului de protectie la (3) statii de transformare
situate la Tintareni, Urechesti si Filesti;
(c) imbunatatirea sigurantei operationale a Centrului de distribuire a
electricitatii din Bucuresti si a tuturor centrelor regionale de distribuire a
electricitatii;
(d) perfectionarea performantelor precipitatoarelor electrostatice situate
la Turceni;
(e) furnizarea de echipamente si materiale adiacente pentru masurarea
nivelului poluarii si
(f) furnizarea de calculatoare si materiale adiacente.
3. Sectorul minier al lignitului: Furnizarea de echipamente, piese de
schimb si materiale adiacente pentru Regia autonoma a lignitului, care
alimenteaza cu lignit cele doua (2) centrale energetice situate la Rovinari si
Turceni.
4. Sectorul de transporturi: Furnizarea de: (a) piese de schimb, anvelope
si motoare pentru autobuze si camioane; (b) echipamente de siguranta si control
pentru METROUL - Bucuresti si (c) echipamente, piese de schimb si materiale
auxiliare pentru portul maritim Constanta, inclusiv stivuitoare, macarale,
vrachiere si echipamente pentru containere, camioane cu macara furca,
subansamble pentru macarale si benzi transportoare.
5. Sectorul de telecomunicatii: Furnizarea de cabluri de telecomunicatii,
echipamente de transmitere, piese de schimb, instrumente de masura si alte
articole adiacente.
6. Sectorul de irigatii: Furnizarea de pompe pentru irigatii, motoare,
piese de schimb si echipamente adiacente si materiale pentru imbunatatirea
capacitatilor de pompare a urmatoarelor: cincisprezece (15) sisteme de
irigatii; Boiana - Sticleanu Calarasi, SP Vitcovia; SIST. Conesti; SIST.
Greaca; SIST. Gura Ialomitei; Jegalia (SIST. Gorcea); Dichiseni (T. Calarasi);
Galati - Calarasi; Movila Miresei (T. Braila); SIST. Galati (SPA Gimia); IMB;
Grojori - Chiscani; Borcea de Sus (Calarasi); Biliesti - Ciorvanesti si Galicea
(Dolj).
7. Mecanizarea agriculturii: Furnizarea de baterii si curele de transmisie
pentru combine-seceratoare.
Partea B: Asistenta tehnica
1. Contabilitate si expertiza contabila: Introducerea, dezvoltarea si
intarirea pe plan national a profesiunii de contabil si expert contabil,
inclusiv dezvoltarea unui sistem modern de contabilizare si expertiza contabila.
2. Dezvoltarea sectorului privat. Privatizarea intreprinderilor:
(a) proiectarea si dezvoltarea unei strategii si a unei legislatii
corespunzatoare, precum si a reglementarilor, optiunilor si tehnicilor pentru
privatizarea intreprinderilor de stat;
(b) dezvoltarea tehnicilor si metodologiilor pentru privatizarea
intreprinderilor de stat de mica dimensiune, stabilirea, pe baza unui
proiect-pilot, a unui program de privatizare a unor mici societati selectionate
si,
(c) furnizarea de servicii de consultanta si experti pentru intarirea
capacitatilor Agentiei Nationale pentru Privatizare in domeniile furnizarii de
strategii privind privatizarea intreprinderilor si in modelarea programelor de
privatizare, incluzind in acest sens seminarii pentru studii si pregatire in
strainatate a personalului selectionat al NAP, precum si furnizarea de
computere si materiale adiacente.
3. Restructurarea industriala:
(a) dezvoltarea unei strategii si a unui cadru institutional, precum si
implementarea unui program pentru restructurarea intreprinderilor industriale
de stat si pregatirea unor programe-model de restructurare pentru opt (8)
intreprinderi industriale de stat, selectionate in concordanta cu sistemele si
metodologia Bancii;
(b) furnizarea de servicii de consultanta si experti pentru intarirea
capacitatilor Ministerului Industriei in domeniile politicii energetice si
restructurarii industriale incluzind seminarii de studii si pregatirea in
strainatate pentru personalul selectionat al M.I. precum si furnizarea de
computere si materiale adiacente.
4. Restructurarea bancara: Pregatirea de planuri strategice de dezvoltare,
planuri de pregatire a personalului si evaluarea necesitatilor de hardware
solicitate pentru Banca Agricola, Banca Comerciala, Banca Cooperatista, Banca
de Dezvoltare si C.E.C.
5. Energie:
(a) dezvoltarea unui sistem pentru determinarea costurilor si a preturilor
energiei si implementarea unui program pentru deplina liberalizare a preturilor
energiei;
(b) elaborarea urmatoarelor studii bazate pe termeni de referinta agreati
de Banca: (i) un studiu asupra costului energiei si a preturilor; (ii) un
studiu de analiza si evaluare a rezervelor de petrol si gaze; (iii) un studiu
evaluind potentialul hidrocarburilor al Imprumutatului.
6. Irigatii: Elaborarea unui studiu asupra sistemului de irigatii, bazat pe
conditiile de referinta agreate de Banca, evaluind sistemul de irigatii
existent in scopul emiterii de recomandari adecvate pentru
modernizarea/privatizarea lor.
7. Minerit: Furnizarea de servicii de consultanta si experti pentru: (a)
acordarea de asistenta in organizarea eficienta a costurilor si cresterea
productivitatii unora dintre minele de suprafata care au costuri reduse; (b)
formularea de recomandari pentru imbunatatirea pe termen lung a performantelor
si productivitatii minelor mentionate.
8. Servicii de ocupare a fortei de munca: Asigurarea de asistenta pentru
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale pe linia imbunatatirii activitatii in
domeniul personalului, computerizarea in domeniul serviciilor de ocupare a
fortei de munca, dezvoltarii de masuri active privind analiza pietei fortei de
munca, al asigurarii de servicii de pregatire si consultanta privind ocuparea
fortei de munca, in elaborarea unui sistem informational privind piata fortei
de munca, precum si in realizarea unui sistem de asigurare sociala si a unui
fond de pensii, inclusiv furnizarea de servicii de experti, pregatire,
computere si materiale legate de acestea.
Partea C: Dezvoltarea institutionala
1. Furnizarea de servicii de consultanta si experti in scopul:
(a) intaririi capacitatii Ministerului Economiei si Finantelor in domeniile
realizarii politicii macroeconomice, al analizelor cantitative, de previziune
economica, revederii portofoliilor de investitii publice neperformante,
dezvoltarii unui sistem de analiza a investitiilor publice, inclusiv seminarii
de studii si pregatire in strainatate pentru personalul selectionat din
Ministerul Economiei si Finantelor si furnizarii de computere si materiale
adiacente;
(b) intaririi capacitatii Consiliului National pentru Reforma in domeniile
reformei macroeconomice si legislative, inclusiv seminarii de studii si
pregatire in strainatate pentru personalul selectionat din cadrul consiliului,
precum si furnizarii de computere si materiale adiacente.
2. Furnizarea unei retele de computere si materiale pentru analiza de date
statistice si prelucrarea acestora de catre Comisia Nationala pentru
Statistica, inclusiv pregatirea personalului respectiv.
3. Furnizarea de servicii de consultanta si experti pentru intarirea
capacitatilor PIU privitor la coordonarea proiectului, supervizare si
implementare, inclusiv furnizarea de computere si materiale adiacente.
*
Proiectul se estimeaza a fi terminat pina in luna iunie (30) 1994.
ANEXA 3
Schema de amortizare
-----------------------------------------------------
Data platii datorate Plata datoriei
principale exprimata
in dolari S.U.A. *)
-----------------------------------------------------
La fiecare 15 martie si
15 septembrie - incepind
cu 15 martie 1997 pina
la 15 martie 2006 9.000.000
La 15 septembrie 2006 9.000.000
-----------------------------------------------------
*) Cifrele acestei coloane reprezinta echivalentul in dolari S.U.A.
determinat la datele respective de tragere. Vezi "Conditiile
generale", sectiunile 3.04 si 4.03.
Prime pentru plati cu anticipatie
Urmare a prevederilor sectiunii 3.04 din cadrul "Conditiilor
generale", suma ce se va plati pentru suma principala a oricarei scadente
din cadrul imprumutului, platita in avans, va fi cea stabilita prin procentul
specificat in tabelul de mai jos:
------------------------------------------------------------
Perioada de plata in avans Prima
------------------------------------------------------------
Rata dobinzii
(exprimata in
procente pe an)
aplicata la
imprumut la data
platii in avans
inmultita cu:
------------------------------------------------------------
- Nu mai mult de trei ani
inaintea perioadei de
scadenta 0,18
- Mai mult de trei ani,
dar nu mai mult de sase
ani inaintea perioadei
de scadenta 0,35
- Mai mult de sase ani,
dar nu mai mult de
unsprezece ani inaintea
scadentei 0,65
- Mai mult de unsprezece
ani, dar nu mai mult de
cincisprezece ani inaintea
scadentei 0,88
- Mai mult de cincisprezece
ani inaintea scadentei 1,00
------------------------------------------------------------
ANEXA 4
Servicii de procurare si consultanta
SECTIUNEA I
Procurarea de bunuri
Partea A: Licitatia internationala competitiva
1. Exceptind cele prevazute in partea B a acestui text, bunurile vor fi
procurate prin contractele adjudecate in concordanta cu procedurile stabilite
in sectiunile I si II din "Ghidul pentru achizitii de bunuri in cazul
finantarii prin credite BIRD si AID", publicat de Banca in luna mai 1985.
2. Pe masura posibilitatilor practice, contractele pentru bunuri vor fi
grupate pe pachete de licitatii estimate la un cost echivalind cu 300.000 $ sau
mai mult, fiecare.
Partea B: Alte proceduri de procurare
1. Contractele pentru bunuri estimate la un cost echivalent cu 300.000 $
sau mai putin pe contract, pina la o suma globala ce nu va depasi echivalentul
de 33.000.000 $, pot fi procurate prin contracte adjudecate pe baza compararii
cotatiilor de pret obtinute de la cel putin trei furnizori din cel putin doua
tari diferite eligibile, conform ghidului, in concordanta, cu procedurile
acceptabile pentru Banca.
2. Contractele pentru baterii si curele de transmisie pentru combine si
seceratori adjudecate nu mai tirziu de 31 iulie 1991 - si aceasta pina la
nivelul unei sume globale ce nu va depasi echivalentul a 7.500.000 $ - pot fi
procurate prin contracte pe baza compararii cotatiilor de pret obtinute de la
cel putin trei furnizori din cel putin doua tari eligibile diferite, in
concordanta cu ghidul si cu procedurile acceptabile pentru Banca.
3. Contractele pentru procurarea de piese originale sau articole solicitate
pentru standardizare pot fi adjudecate dupa negocieri cu furnizorii, cu
aprobarea prealabila a Bancii, in conformitate cu procedura uzitata.
Partea C: Analiza de catre Banca a deciziilor de procurare
1. Revederea invitatiilor la licitatie si a adjudecarilor propuse, precum
si a contractelor finale:
(a) In privinta fiecarui contract estimat la 300.000 $ sau mai mult, vor fi
aplicate procedurile stabilite in paragrafele 2 si 4 din Apendixul 1 al
ghidului. Acolo unde platile pentru asemenea contracte se vor face din
conturile speciale, aceste proceduri vor fi modificate pentru a se asigura ca
cele doua copii ale contractului, solicitate a fi furnizate Bancii in
conformitate cu paragraful (d), vor fi trimise Bancii inaintea efectuarii
primei plati din conturile speciale in cazul unui astfel de contract.
(b) In privinta fiecarui contract care nu este reglementat in alineatul
precedent, se vor aplica prevederile stabilite in paragrafele 3 si 4 din
Apendixul 1 al ghidului.
Acolo unde platile pentru asemenea contracte se vor face din conturile
speciale, anumite proceduri vor fi modificate pentru a se asigura ca cele doua
copii ale contractului, impreuna cu alte informatii solicitate a fi furnizate
Bancii ca urmare a paragrafului 3, vor fi furnizate Bancii ca parte a
evidentelor prezentate in baza paragrafului 4 al anexei 7 la acest acord.
(c) Prevederile paragrafului precedent (b) nu se vor aplica contractelor in
contul carora Banca a autorizat trageri pe baza de declaratie de cheltuieli.
Cifra de 15% este aici specificata pentru completarea paragrafului 4 din
Apendixul 1 al ghidului.
SECTIUNEA II
Angajarea consultantilor
In sensul sprijinirii Imprumutatului in realizarea proiectului, acesta va
angaja sau va determina angajarea numai a acelor consultanti ale caror
calificare, experienta, termeni si conditii de angajare vor corespunde
cerintelor Bancii.
Acesti consultanti vor fi selectionati in concordanta cu principiile si
procedurile satisfacatoare pentru Banca, pe baza "Ghidului pentru
folosirea consultantelor de catre beneficiarii de credite ai Bancii
Mondiale", publicat de Banca in luna august 1981.
ANEXA 5
Programul de implementare
A. Coordonarea
Guvernul Imprumutatului, reprezentat de Ministerul Economiei si Finantelor
(M.E.F.), va coordona implementarea globala a proiectului prin Colectivul de
implementare a proiectului - Project Implementation Unit (PIU); PIU, intre
altele:
(1) tine legatura cu agentiile de implementare sau alte entitati
responsabile pentru realizarea proiectului sau oricarei parti a acestuia;
(2) tine evidentele activitatilor legate de proiect;
(3) pregateste pentru a fi furnizate Bancii rapoartele semestriale asupra
progresului inregistrat in realizarea proiectului; si
(4) se ocupa de realizarea expertizei la care se refera sectiunea 4.01 a
acestui acord.
B. Implementarea proiectului
(1) PETROM va fi raspunzator de realizarea partilor A (1) (a) si B (5) (b)
(ii) si (iii) ale proiectului, iar ROMGAZ va raspunde de realizarea partii A
(1) (b) a proiectului.
In acest scop, PETROM, intre altele:
(a) va desemna un colectiv special ce urmeaza a fi stabilit si dotat cu
personal in mod adecvat, in cadrul PETROM, pina la 1 septembrie 1991, avind ca
sarcini achizitionarea de bunuri in cadrul partii A (1) a proiectului si
(b) va realiza studiile la care se face referire in partea B (5) (b) (ii)
si (iii) a proiectului, in conformitate cu termenii de referinta satisfacatori
pentru Banca si va asigura terminarea respectivelor studii pina la 31 iulie
1993, iar ulterior va face un schimb de vederi cu Banca asupra situatiilor,
concluziilor si recomandarilor rezultate din acestea.
(2) RENEL va fi raspunzator de realizarea reabilitarii celor doua centrale
electrice la care se refera partea A (2) a proiectului.
Intre altele, RENEL:
(a) va mentine cu personal adecvat si cu resurse adecvate existenta
colectivului de implementare constituit de ea, in vederea realizarii
respectivei parti A (2) a proiectului;
(b) va pregati prin intermediul acestui colectiv si va furniza Bancii,
trimestrial, rapoarte asupra progresului inregistrat in indeplinirea
respectivei parti A (2);
(3) RAL va raspunde de realizarea partilor A (3) si B (7) ale proiectului.
(4) CONTRANSIMEX va fi raspunzator pentru realizarea partii A (4) (a) a
proiectului.
(5) METROUL - Bucuresti va fi raspunzator pentru realizarea partii A (4)
(b) a proiectului.
(6) CONVEX si SOCEP vor fi raspunzatoare de realizarea partii A (4) (c) a
proiectului.
(7) ROM-POST-TELECOM va fi raspunzator de realizarea partii A (5) a
proiectului.
(8) Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare (MOA) va fi
raspunzator pentru realizarea partilor A (6) si B (6) ale proiectului.
MOA, intre altele:
(a) va coordona, prin departamentul sau pentru irigatii, achizitionarea si
distribuirea catre unitatile de irigatii la care se refera partea A (6) a
proiectului, a echipamentului ce urmeaza a fi importat in concordanta cu
respectiva parte A (6);
(b) va realiza studiul la care se refera partea B (6) in conformitate cu
termenii de referinta satisfacatori pentru Banca si va furniza Bancii, pentru
examinare si observatii, raportul continind concluziile si recomandarile
acestui studiu dupa finalizarea lui.
(9) ROMAGRIMEX va fi raspunzator pentru realizarea partii A (7) a
proiectului.
(10) Ministerul Economiei si Finantelor va fi raspunzator de realizarea
partilor B (1), C (1) si C (3) ale proiectului.
(11) Agentia Nationala de Privatizare (NAP) va fi raspunzatoare pentru
realizarea partii B (2) a proiectului.
(12) Ministerul Industriei (MOI) va fi raspunzator de realizarea partii B
(3) si B (5) (a) si B (5) (b) (i) a proiectului. MOI, intre altele: (a) va
asigura pina la 31 decembrie 1992 pregatirea strategiei si politicii de
restructurare a intreprinderilor la care face referire respectiva parte B (3).
(13) Fiecare dintre: Banca Agricola, Banca Comerciala, Bank Coop, Banca de
Dezvoltare si C.E.C. va fi raspunzatoare pentru realizarea partilor lor
respective in cadrul partii B (4) a proiectului.
(14) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MOLSP) va fi raspunzator de
realizarea partii B (8) a proiectului.
Printr-un colectiv, ce va fi infiintat in cadrul MOLSP pina la 1 septembrie
1991, respectivul colectiv va fi raspunzator, intre altele, pentru:
(a) pregatirea unui program in conformitate cu termenii de referinta
satisfacatori pentru Banca, pentru contractarea de servicii de consultanta, a
expertilor si realizarea instruirii;
(b) pregatirea rapoartelor semestriale asupra progresului inregistrat in
realizarea partii B (8) mentionate.
(15) Comisia Nationala pentru Statistica va fi raspunzatoare de realizarea
partii C (2) a proiectului.
ANEXA 6
Conturile speciale
1. Pentru scopurile acestei anexe:
(a) Termenul "categoria eligibila" inseamna categoriile 1 si 2
prezentate in tabelul de la paragraful 1 al anexei 1 la acest acord;
(b) Termenul "cheltuieli eligibile" inseamna cheltuieli ce
acopera costul rezonabil al bunurilor si serviciilor finantate prin prezentul
proiect si care urmeaza a fi finantate din imprumut, alocate din cind in cind
categoriilor eligibile, in conformitate cu prevederile anexei 1 la acest acord;
(c) Termenul "alocare autorizata" inseamna suma totala
echivalenta cu 15
milioane dolari care urmeaza sa fie trasa din contul de imprumut si
depozitata in conturile speciale conform paragrafului 3 (a) al acestei anexe.
2. Platile din conturile speciale vor fi efectuate exclusiv pentru
cheltuieli eligibile in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare pentru ea ca, conturile
speciale au fost deschise in buna regula, tragerile alocatiilor autorizate si
urmatoarele trageri pentru a realimenta conturile speciale vor fi facute
astfel:
(a) Pentru trageri de alocatii autorizate, Imprumutatul va transmite Bancii
o cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu depasesc suma totala
a alocatiilor autorizate. Pe baza acestor cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul de imprumut si va depozita in conturile
speciale acea (acele) suma (sume) pe care Imprumutatul a cerut-o (le-a cerut);
(b) (i) Pentru realimentarea conturilor speciale, Imprumutatul va transmite
Bancii cereri pentru depunerea in conturile speciale, la acele intervale pe
care Banca le va specifica;
(ii) Anterior, ori la data fiecarei asemenea cereri, Imprumutatul va trimite
Bancii documentele sau alte dovezi cerute, in conformitate cu paragraful 4 al
acestei anexe, pentru plata sau platile in acord cu realimentarea solicitata.
Pe baza acestei cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul de
imprumut si va depune in conturile speciale acele sume pe care Imprumutatul
le-a cerut si care vor fi fost aratate in documentele mentionate si alta dovada
ca au fost platite din conturile speciale pentru cheltuieli eligibile.
Toate aceste depozite vor fi trase de Banca din contul de imprumut in
conformitate cu categoriile eligibile respective si in sumele echivalente
respective, care au fost justificate de documentele mentionate si alte dovezi.
4. Pentru fiecare plata facuta de Imprumutat din conturile speciale, Imprumutatul,
atunci cind Banca va solicita in mod rezonabil, va transmite Bancii asemenea
documente si alte dovezi, aratind ca acea plata a fost exclusiv facuta pentru
cheltuielile eligibile.
5. Contrar celor prevazute la paragraful 3 al acestei anexe, Bancii nu i se
va cere sa faca in continuare depuneri in conturile speciale:
(a) daca la orice data Banca va fi hotarit ca toate tragerile sa fie facute
de Imprumutat direct din contul de imprumut, in conformitate cu prevederile
art. V al "Conditiilor generale" si paragrafului (a) al sectiunii
2.02 ale acestui acord, sau
(b) odata suma totala netrasa din imprumut, alocata categoriilor eligibile,
minus valoarea oricarui angajament pentru care Banca a intrat in restanta in
conformitate cu sectiunea 5.02. a "Conditiilor generale", in ceea ce
priveste proiectul, va egala echivalenta a de doua ori suma alocatiei
autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul de imprumut a sumei ramase netrase din
imprumut, alocata categoriilor eligibile, va urma acele proceduri pe care Banca
le va specifica prin notificare Imprumutatului. Aceste trageri in continuare
vor fi facute numai si in masura in care Banca se va fi convins ca toate aceste
sume, raminind depozitate in conturile speciale la data notificarii, vor fi utilizate
pentru efectuarea de plati pentru cheltuieli eligibile.
6. (a) Daca Banca va fi hotarit, la orice data, ca orice plata din
conturile speciale: (i) a fost facuta pentru o cheltuiala sau o suma
neeligibila conform paragrafului 2 al acestei anexe, sau (ii) nu a fost
justificata printr-o dovada furnizata Bancii, Imprumutatul, imediat la primirea
notei de la Banca: (A) va asigura acea dovada suplimentara pe care Banca o
poate cere sau (B) va depune in conturile speciale (sau, daca Banca va solicita
astfel, va restitui Bancii) o suma egala cu suma acelei plati sau parti din
aceea, nejustificata sau neeligibila.
Numai daca Banca nu convine altfel, nici un depozit in continuare nu va mai
fi facut de Banca in conturile speciale pina cind Imprumutatul nu va furniza
dovada sau va face depunerea sau restituirea, dupa caz.
(b) Daca Banca va fi decis, oricind, ca orice suma ramasa in conturile
speciale nu va fi ceruta pentru a acoperi plati in continuare pentru cheltuieli
eligibile, Imprumutatul - imediat la primirea notificarii de la Banca - va
restitui Bancii aceasta suma ramasa.
(c) Imprumutatul, la notificarea Bancii, poate restitui acesteia toate sau
orice parte din fondurile depuse in depozit la conturile speciale.
(d) Restituirile la Banca facute in conformitate cu paragrafele (6) (a) (b)
si (c) ale acestei anexe vor fi creditate in contul de imprumut pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare in conformitate cu prevederile aratate de
prezentul acord, inclusiv in "Conditiile generale".
ANEXA 7
Principalii termeni si conditii ale acordurilor de imprumut subsidiar si
acordurilor de participare
Partea A: Acordurile de imprumut subsidiar
Imprumutatul va reimprumuta, prin intermediul M.E.F., fiecarei agentii de
implementare, sumele din imprumut cerute pentru realizarea componentei
respective din proiect a agentiei mentionate, in cadrul unui acord de imprumut
ce urmeaza sa intervina intre Imprumutat si fiecare agentie de implementare, pe
baza termenilor si conditiilor cu care Banca este de acord, incluzind
urmatoarele prevederi si conditii:
1. Subimprumuturile (imprumuturi subsidiare) maxime ce urmeaza a fi
acordate mai departe de Imprumutat fiecarei agentii nu vor depasi valoarea
imprumutului alocat componentei respective din proiect a acelei agentii in
cadrul categoriei corespunzatoare prezentate in tabelul de la paragraful 1 al
anexei 1 la acest acord.
2. Valoarea fiecarui subimprumut la care se face referire in paragraful 1
de mai sus va fi exprimata in dolari sau marci germane si va fi restituita in
rate (transe) semestriale in: (i) dolari sau (ii) marci germane sau in
echivalentul lor in lei.
Acest echivalent va fi determinat pe baza cursului de schimb interbancar de
la datele scadentelor sau oricarui alt curs de schimb pe piata libera, publicat
de Banca Nationala a Romaniei si acceptabil pentru Banca.
3. Scadenta fiecarui subimprumut nu va depasi zece (10) ani, incluzind o
perioada de gratie de trei (3) ani, iar fiecare agentie de implementare va
putea sa-si ramburseze subimprumutul respectiv anticipat fata de scadenta
convenita, fara nici o prima pentru plata anticipata.
4. Fiecare agentie de implementare va plati imprumutatului o dobinda la
suma principala a subimprumutului respectiv din care face trageri din timp in
timp, la o rata anuala egala cu cel putin: (i) dobinda LIBOR la 6 luni pentru
dolar, plus un procent de 1,5% sau (ii) rata de pe piata interbancara din
Frankfurt, plus un procent de 1,5% .
5. Fiecare acord de imprumut subsidiar va stipula pentru agentiile de
implementare corespondente, intre altele, obligatia de indeplinire a
corespondentei respective din proiect, cu atentia si eficienta cuvenite si in
conformitate cu termenii si conditiile consecvente cu obligatiile
Imprumutatului din acest acord.
6. Fiecare acord de imprumut subsidiar va fi supus aprobarii prealabile a
Bancii.
Partea B: Acordurile de participare
Pentru a sprijini Imprumutatul in administrarea implementarii si
supravegherii acordurilor de imprumut subsidiar, Imprumutatul va incheia
acorduri de participare cu fiecare banca participanta, care vor fi aprobate de
catre Banca. Acordurile de participare vor implica, printre altele: (i) pentru
imprumutat obligatia de a plati fiecarei banci participante o taxa de administrare
anuala care va fi stabilita ca procent asupra sumelor colectate de respectivele
banci de la agentiile de implementare si (ii) fiecarei banci participante,
obligatia de a administra acordurile de imprumut subsidiar in conformitate cu
normele financiare, manageriale, administrative si bancare si sa mentina
evidente separate pentru fiecare acord, potrivit practicilor contabile.