MEMORANDUM Nr.
0 din 20 octombrie 2006
privind dezvoltarea si
finantarea proiectelor in cadrul prioritatilor de investitii ale Guvernului
roman (2007-2013) intre Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor Publice,
si Banca Europeana de Investitii*)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 17 din 10 ianuarie 2007
Guvernul României, prin
Ministerul Finanţelor Publice (denumit în cele ce urmează Ministerul), reprezentat de domnul
Sebastian Vlădescu, în calitate de ministru al finanţelor publice, şi
Banca Europeană de Investiţii (denumită în cele ce
urmează BEI), cu sediul
în Luxemburg-Kirchberg (Marele Ducat al
Luxemburgului), bd. Konrad Adenauer nr. 100, reprezentată de domnul Philippe
Maystadt, în calitate de preşedinte,
având în vedere că:
1. Guvernul României, reprezentat de Ministerul
Finanţelor Publice, consideră de importanţă vitală pentru dezvoltarea viitoare
a României şi pentru convergenţa în cadrul Uniunii Europene (denumită în continuare
UE) investiţiile în
îmbunătăţirea şi modernizarea infrastructurii de ţară şi a altor domenii. Ca
urmare, precum şi în conformitate cu priorităţile naţionale de dezvoltare ale
României, inclusiv Cadrul naţional strategic de referinţă (denumit în continuare
CNSR), şi cu programele
operaţionale sectoriale (denumite în continuare POS),
pentru programarea fondurilor structurale şi de
coeziune ale UE între 2007-2013, România are în vedere un amplu program de
investiţii pentru dezvoltarea economică şi socială a României în cadrul UE.
2. Guvernul României urmează să beneficieze de
sprijin substanţial pentru priorităţile naţionale de investiţii prin resurse
nerambursabile din fondurile structurale şi de coeziune (precum şi din Fondul
pentru dezvoltare rurală şi Fondul pentru pescuit). Pe lângă sursele naţionale
publice şi private, inclusiv finanţarea naţională, Guvernul României
anticipează un rol pentru creditele externe pe termen lung, destinate atât
cofinanţării proiectelor susţinute din fondurile UE (ca parte a CNSR), cât şi
pentru finanţarea altor proiecte prioritare ce îndeplinesc obiectivele
naţionale de dezvoltare.
3. Guvernul României recunoaşte
că implementarea proiectelor de investiţii pe termen lung în infrastructură şi
în alte domenii, precum şi absorbţia efectivă a fondurilor UE în cadrul CNSR
vor presupune eforturi semnificative din partea administraţiei publice
româneşti şi a beneficiarilor în direcţia planificării, gestionării şi
implementării investiţiilor viitoare, şi că aceasta este o sarcină importantă
pentru care se solicită şi BEI să contribuie cu sprijinul şi experienţa sa în
ceea ce priveşte proiectele şi programele pe care le finanţează.
4. Prin rolul său ca instituţie a UE de acordare de
împrumuturi pe termen lung, BEI joacă un rol important în cofinanţarea
programelor din fondurile structurale şi de coeziune ale UE în statele membre
ale UE, în implementarea creşterii UE şi a iniţiativelor Lisabona şi, în mod
mai general, în dezvoltarea infrastructurii şi a altor investiţii care se încadrează
în obiectivele de politică naţionale şi ale UE. In coordonare cu Comisia
Europeană, BEI este activă şi prin iniţiativa JASPERS (Programul comun de
acţiune pentru regiunile europene) de acordare de asistenţă pentru întocmirea
proiectelor viitoare din cadrul fondurilor structurale şi de coeziune ale UE
pentru perioada 2007-2013. BEI este astfel în poziţia de a asigura sprijin
financiar substanţial pentru implementarea CNSR şi POS ale României şi pentru
finanţarea altor proiecte prioritare ce respectă obiectivele naţionale de
dezvoltare.
5. Guvernul României mai doreşte implicarea BEI în
finanţarea unor investiţii publice selectate cu
participarea sectorului privat prin intermediul parteneriatelor public-privat
(denumite în continuare PPP), în scopul reducerii poverii fiscale legate de finanţarea priorităţilor naţionale de investiţii,
acordând o atenţie cuvenită aspectelor de gestionare a datoriei publice. Dată
fiind dezvoltarea limitată până în prezent a PPP-urilor în România, BEI este
invitată să contribuie cu experienţa sa substanţială în finanţarea PPP-urilor
la structurarea şi implementarea unui viitor program. In acest scop şi având în
vedere cele de mai sus, părţile convin următoarele:
*) Traducere.
1. Ministerul Finanţelor Publice solicită implicarea
BEI atât în elaborarea, cât şi în finanţarea proiectelor individuale care vor
fi implementate în cadrul POS-urilor din cadrul mai larg al CNRS, pe lângă alte
proiecte prioritare selectate, care se încadrează în obiectivele naţionale de
dezvoltare.
2. BEI îşi exprimă disponibilitatea de a lua în
considerare evaluarea, aprobarea pentru finanţare şi contribuţia la finanţarea
proiectelor care fac parte din POS-uri sau a altor investiţii naţionale
prioritare.
In principiu, se anticipează că finanţarea de către BEI
a proiectelor în baza prezentului memorandum de înţelegere se va face conform
previziunilor financiare bugetare pentru utilizarea fondurilor structurale şi
de coeziune ale UE şi a altor proiecte prioritare selectate, care se încadrează
în obiectivele de dezvoltare naţională pentru perioada 2007- 2013, si se va
situa orientativ în jurul unei valori anuale de cel mult 1.000.000.000 EUR (un
miliard de euro). Nivelul efectiv al finanţării va fi determinat de
necesităţile de finanţare a investiţiilor şi va putea fi corectat prin
consultări cu Guvernul român, fiind supus aprobării de către ambele părţi a
proiectelor sau programelor ce stau la baza sa.
In orice caz, sumele ce urmează a fi finanţate pe baza
prezentului memorandum de înţelegere vor fi întotdeauna supuse limitelor de
îndatorare publică stabilite de Ministerul Finanţelor Publice prin legislaţia
bugetară în domeniu şi prevederilor referitoare la obţinerea tuturor
autorizaţiilor necesare.
3. In calitate de cofinanţator al investiţiilor
cuprinse în CNRS, BEI îşi exprimă disponibilitatea de a crea „facilităţi de
finanţare dedicate fondurilor structurale şi de coeziune ale UE" pentru
POS-urile respective. Acestea vor lua în calcul mecanismele de aprobare,
implementare şi monitorizare stabilite pentru fondurile UE, dar cu
posibilitatea - ce face obiectul justificării ulterioare a cheltuielilor - unui
mecanism de tragere ce permite finanţarea în avans a cheltuielilor eligibile
pentru implementarea proiectelor înainte de primirea fondurilor UE, pentru a
sprijini implementarea proiectelor şi absorbţia mai rapidă a fondurilor.
Guvernul român şi BEI pot, de asemenea, explora
posibilitatea unor noi mecanisme de cofinanţare a unor investiţii cuprinse în
CNRS ce vor fi realizate de autorităţile locale.
4. Se aşteaptă, de asemenea, ca participarea BEI să
sprijine implementarea proiectelor finanţate de BEI datorită implicării sale în
expertizarea aspectelor tehnice-cheie ca parte a procesului de evaluare a
finanţării de către BEI, pentru proiectele relevante. In cazul proiectelor
individuale cofinanţate cu fonduri UE în cadrul POS-urilor, se aşteaptă ca
această implicare să contribuie la realizarea proiectelor şi în vederea unei
absorbţii mai eficiente a fondurilor UE.
In plus, participarea BEI la iniţiativa JASPERS va
asigura asistenţă directă în elaborarea proiectelor selectate pentru fondurile
structurale şi de coeziune definite în Planul de acţiune JASPERS. Aceste
eforturi vor fi susţinute şi prin deschiderea ce se are în vedere a unei
misiuni reprezentative a BEI şi JASPERS la Bucureşti, misiune ce va coopera
strâns cu autorităţile pe probleme de proiecte, cu implicarea experţilor BEI şi
JASPERS de la Luxemburg.
Participarea BEI prin subsidiara sa, Fondul European de
Investiţii (FEI), la iniţiativa JEREMIE (resurse comune europene pentru
întreprinderi mici şi mijlocii), este de aşteptat să îmbunătăţească accesul la
finanţare al IMM-urilor din România, în timp ce viitoarea iniţiativă JESSICA (sprijin comun european pentru
investiţii sustenabile în zone urbane) va sprijini investiţiile în reînnoirea
urbană şi în proiecte de dezvoltare.
5. In cazul finanţării investiţiilor publice
selectate cu participarea sectorului privat prin PPP-uri, BEI îşi exprimă
disponibilitatea de a considera structuri financiare fără garanţii de stat, pe
baza analizei de proiect şi pe baza situaţiei financiare şi a bonităţii
beneficiarului propus, precum şi a aranjamentelor de garantare. In pregătirea
unui viitor program de investiţii PPP, BEI este, de asemenea, dispusă să
asigure o contribuţie corespunzătoare la identificarea, structurarea şi
considerarea proiectelor pentru finanţare PPP şi să coopereze direct cu
sponsori privaţi în ceea ce priveşte posibilităţile de finanţare ale BEI, ca
parte a procesului de licitaţie.
6. Evaluarea proiectelor în
vederea determinării eligibilităţii lor pentru a fi finanţate de BEI se va
desfăşura în conformitate cu regulile, condiţiile şi procedurile BEI stabilite
periodic.
Acordarea de împrumuturi pe baza prezentului memorandum
de înţelegere va fi condiţionată de rezultatele favorabile ale evaluării
tehnice, de mediu, economice şi financiare a fiecărui proiect pentru care se
solicită finanţare, precum şi de aprobarea specifică a organismelor de
management şi guvernare ale BEI a finanţării solicitate pentru fiecare proiect
sau program individual. In conformitate cu art. 21 din Statutul BEI, aceste
reguli prevăd opiniile favorabile ale Guvernului României şi Comisiei UE.
7. Imprumuturile ce vor fi acordate de BEI vor fi
condiţionate cu acordul dintre părţi în legătură cu termenii şi condiţiile
contractelor respective, în conformitate cu standardele BEI. Acestea includ
condiţiile stabilite de BEI pentru operaţiuni pe baza caracteristicilor
tehnice, economice şi financiare în cazul fiecărui proiect. Rata dobânzii şi
garanţiile, dacă este cazul, vor fi determinate de BEI în conformitate cu
practicile uzuale pentru operaţiuni de creditare în UE.
Contractele de finanţare vor conţine, în cadrul
termenilor şi condiţiilor BEI, opţiuni ale beneficiarului cu privire la
metodele de stabilire a ratei dobânzii, maturităţi valute, perioade de graţie,
grafice de rambursare etc. In cazul PPP-urilor, ratele de finanţare vor
reflecta şi caracteristicile de risc ale proiectelor şi modul de recuperare a costurilor
angajamentelor financiare şi de altă natură ale BEI.
8. In conformitate cu Statutul BEI, proiectele
finanţate de BEI trebuie să îndeplinească criteriile aplicate de BEI în mod
normal operaţiunilor finanţate din resursele sale.
9. Prezentul memorandum de înţelegere nu este
obligatoriu şi nu creează drepturi asupra niciunei părţi semnatare a acestuia.
Părţile la prezentul memorandum de înţelegere confirmă în mod expres că
acordarea de împrumuturi în baza acestuia face obiectul şi este condiţionată
atât de termenii prevăzuţi în prezentul memorandum de înţelegere, cât şi de
înţelegerile dintre părţi în legătură cu termenii şi condiţiile, execuţia în
condiţiile de valabilitate şi intrarea în vigoare a contractelor relevante.
10. Prezentul memorandum de înţelegere va fi guvernat,
sub toate aspectele sale, de legea luxemburgheză.
11. Prezentul memorandum de înţelegere va intra în
vigoare de la data semnării sale. Drept care părţile au încheiat prezentul
memorandum de înţelegere în două exemplare, întocmite în limba engleză.
Atena, 20 octombrie 2006.
Pentru Guvernul
României,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanţelor publice
Banca Europeană de Investiţii
Philippe Maystadt,
preşedinte