NORMA
Nr. 3 din 24 ianuarie 1996
privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare a societatilor bancare
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 28 februarie 1996
Avand in vedere dispozitiile Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii si lichidarii judiciare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 130 din 29 iunie 1995, care de la data aplicarii (28
august 1995) abroga procedura falimentului din Codul comercial roman,
tinand seama ca, in viziunea noii legi, aceasta procedura - conform art.
1-3 - se aplica comerciantilor, persoane fizice si societati comerciale ce nu
mai pot face fata datoriilor comerciale, denumiti debitori, situatii in care
averea lor este destinata platii datoriilor, si ca incetarea de plati atrage
schimbari profunde in statutul debitorului, in raporturile sale cu creditorii
si partenerii contractuali,
avand in vedere ca legea instituie doua proceduri distincte:
- procedura reorganizarii judiciare, avand ca scop redresarea debitorului
si plata pasivului sau si
- procedura lichidarii judiciare, avand ca scop lichidarea averii
debitorului si plata datoriilor sale,
constatand ca organele care aplica procedura sunt: instanta judecatoreasca,
judecatorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor si
comitetul creditorilor, fiecare avand atributiile stabilite de lege (art. 4 -
18) si ca intreaga procedura de reorganizare si de lichidare judiciara este de
competenta exclusiva a tribunalului in a carui raza de jurisdictie se afla
sediul principal al debitorului,
luand in considerare ca procedura incepe pe baza unei cereri introduse la
tribunal de catre debitor sau de catre creditori, ori de catre camera de comert
si industrie teritoriala (art. 19), iar in continuare se parcurg urmatoarele
faze ale procedurii:
- o prima faza, in care se efectueaza urmatoarele operatiuni: desemnarea de
catre tribunal a judecatorului-sindic si, dupa caz, a administratorului sau a
lichidatorului, precum si a persoanelor care sa-l ajute pe judecatorul-sindic
la indeplinirea indatoririlor sale; luarea de masuri de conservare si de
reintregire a averii debitorului; convocarea adunarii creditorilor; desemnarea
comitetului creditorilor; declararea si verificarea creantelor etc. (art.
20-54);
- a doua faza, in care se intocmeste planul - propus de debitor sau de
creditori ori de asociati - care, in functie de situatia economica a
debitorului si de perspectivele sale, va prevedea: fie reorganizarea si
continuarea activitatii debitorului, fie vanzarea averii debitorului in mod
ordonat, partial sau ca un ansamblu in stare de functionare, pentru a obtine o
valoare maxima, fie lichidarea judiciara. Planul se admite de catre
judecatorul-sindic, se voteaza de catre creditori si se confirma de catre
tribunal (art. 55 - 65);
- a treia faza, in care se realizeaza planul (art. 66 - 126). Daca planul
de reorganizare se realizeaza, procedura lichidarii judiciare nu mai are loc,
iar daca nu se realizeaza, se trece la lichidarea judiciara,
pentru considerentele aratate si avand in vedere abilitarea expresa
acordata in art. 10 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancara de a
elabora norme speciale in cazul fuziunii, dizolvarii, lichidarii sau al
falimentului societatilor bancare,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
1. Societatile bancare, in calitatea lor de societati comerciale, sunt
supuse procedurii de reorganizare si lichidare judiciara, prevazuta de Legea
nr. 64/1995, in situatia in care nu mai pot face fata datoriilor lor
comerciale.
Societatea bancara care nu se afla in incetare de plati, dar careia i-a
fost retrasa autorizatia de functionare de catre Banca Nationala a Romaniei -
conform prevederilor art. 50 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancara
-, va fi supusa procedurii de lichidare pe cale administrativa, prevazuta de
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale.
Atunci cand lichidarea judiciara a unei societati bancare a fost admisa de
tribunal la cererea debitorului, a unui creditor sau a camerei de comert si
industrie teritoriala, Banca Nationala a Romaniei va lua masuri pentru
retragerea autorizatiei de functionare a societatii bancare.
2. In situatia aplicarii de catre Banca Nationala a Romaniei a sanctiunii
de retragere a autorizatiei de functionare a unei societati bancare aflate in
incetare de plati, aceasta va fi supusa direct procedurii de lichidare
judiciara.
In acest scop, Banca Nationala a Romaniei - in calitate de creditor - va
initia procedura pe baza unei cereri introduse la tribunalul in a carui raza de
jurisdictie se afla sediul principal al societatii bancare debitoare care,
potrivit legii, a incetat platile timp de cel putin 30 de zile si careia i s-a
retras autorizatia de functionare.
Daca tribunalul va solicita o cautiune, aceasta va fi depusa in termen de 5
zile de la data luarii acestei masuri.
Prin cererea introductiva se va solicita si notificarea tuturor creditorilor
si debitorului, precum si a Oficiului Registrului comertului unde este
inmatriculat debitorul, pentru efectuarea mentiunii.
3. In vederea intocmirii raportului asupra cauzelor si imprejurarilor care
au dus la incetarea de plati, Banca Nationala a Romaniei va pune la dispozitia
judecatorului-sindic sau a administratorului informatiile necesare privind
acele cauze si imprejurari, alte date in legatura cu situatia debitorului,
precum si informatii privind eventuala raspundere a oricarui administrator, director,
cenzor, asociat, salariat sau a altei persoane.
4. In caz de reorganizare sau lichidare judiciara, Banca Nationala a
Romaniei va solicita tribunalului numirea unui administrator sau a unor
lichidatori, care sa fie persoane calificate si cu experienta in domeniu,
pentru a indeplini atributiile prevazute de lege.
5. In termen de 30 de zile de la deschiderea procedurii se va depune
declaratia de creante in adunarea creditorilor.
6. Daca va considera necesar, Banca Nationala a Romaniei - prin
reprezentantul sau in comitetul creditorilor ori in adunarea creditorilor - va
solicita judecatorului-sindic sa introduca la tribunal actiunile prevazute de
art. 39 si 40 din Legea nr. 64/1995, pentru anularea oricarui act fals sau
fraudulos pe care debitorul l-a incheiat in paguba sa in cei 3 ani anteriori
inregistrarii cererii introductive, ori pentru anularea si recuperarea de la
terti a transferurilor cu titlu gratuit (cu exceptia sponsorizarilor), a
operatiunilor comerciale, in care prestatia debitorului este in disproportie
vadita fata de cea primita, a transferurilor de proprietate catre un creditor
in contul unei datorii anterioare, precum si privitor la constituirea sau
perfectarea unei garantii legale ori reale in cele 120 de zile anterioare inregistrarii
cererii introductive; de asemenea, operatiunile comerciale, incheiate in anul
anterior inregistrarii cererii introductive cu un asociat detinand cel putin
20% din capitalul societatii bancare, cu un administrator, director sau membru
al organelor de supraveghere ale societatii bancare, cu orice alta persoana
fizica ori juridica, care are o pozitie dominanta asupra debitorului sau
activitatii sale, ori cu un coindivizar asupra unui bun comun.
Daca judecatorul-sindic refuza sa introduca actiunea, se va solicita
tribunalului sa autorizeze comitetul creditorilor sau pe administrator sa
formuleze astfel de actiuni.
7. In ceea ce priveste contractele incheiate de societatea bancara
debitoare care nu au fost executate, in totalitate ori substantial, de catre
partile contractante, Banca Nationala a Romaniei va analiza oportunitatile si
va solicita judecatorului-sindic continuarea sau respingerea, dupa caz, a
contractelor respective, motivand solutia aleasa, in conditiile art. 46-52 din
Legea nr. 64/1995.
8. In caz de reorganizare a societatii bancare debitoare, Banca Nationala a
Romaniei va verifica planurile de reorganizare propuse, apreciind asupra
perspectivelor de redresare, in raport cu mijloacele financiare disponibile,
modalitatile de lichidare a pasivului, nivelul si perspectivele locurilor de
munca, majorarea de capital social, inlocuirea conducatorilor societatii
bancare debitoare, pentru a vota planul mai favorabil si care urmeaza a fi
confirmat de tribunal in conditiile art. 64 din Legea nr. 64/1995.
In perioada de redresare, societatea bancara va fi supravegheata de Banca
Nationala a Romaniei, urmarind ca datele raportate lunar judecatorului-sindic,
potrivit art. 70 din Legea nr. 64/1995, sa corespunda situatiei financiare a
averii societatii bancare debitoare.
Daca se vor constata pierderi, se va solicita tribunalului suspendarea
continuarii activitatii si declararea procedurii de lichidare judiciara.
Actele societatii bancare debitoare vor purta mentiunea "societate
bancara in reorganizare judiciara".
9. Daca societatea bancara debitoare nu solicita ori nu se admite
reorganizarea judiciara, se declanseaza procedura de lichidare judiciara,
situatie in care i se ridica dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si
administra bunurile ori de a dispune de acestea si vor fi numiti unul sau mai
multi lichidatori care sa-l ajute pe judecatorul-sindic.
Banca Nationala a Romaniei va solicita judecatorului-sindic sa sigileze si
sa inventarieze bunurile societatii bancare debitoare, sa stabileasca masa
pasiva si sa verifice creantele creditorilor si intocmirea tabelului
obligatiilor.
Actele societatii bancare debitoare vor purta mentiunea "societate
bancara in lichidare judiciara".
Incepand cu data de la care tribunalul a dispus inceperea lichidarii
judiciare se va suspenda plata pasivelor de orice natura ale societatii bancare
in scopul apararii intereselor creditorilor, fiind admise plati de sume pentru
cheltuielile strict necesare procesului de lichidare a societatilor bancare. De
la aceeasi data se aplica prevederile sectiunii a 6-a din Legea nr. 64/1995.
Lichidatorii vor solicita situatia conturilor contabile la zi, iar in cazul
in care aceasta nu poate fi obtinuta vor cere judecatorului-sindic numirea de
experti contabili potrivit prevederilor art. 83 din Legea nr. 64/1995, care sa
aduca la zi evidenta contabila si sa intocmeasca balanta de verificare a
conturilor si, dupa caz, bilantul si contul de profit si pierderi.
Banca Nationala a Romaniei va solicita judecatorului-sindic sa
incunostinteze societatile bancare la care societatea bancara supusa lichidarii
are conturi de corespondent asupra masurii blocarii disponibilitatilor din
aceste conturi si sa dispuna blocarea lor. Lichidatorii vor urmari ca societatile
bancare corespondente sa bonifice dobanzile la disponibilitati potrivit
conventiilor incheiate si sa le elibereze la distribuirea finala a fondurilor.
Disponibilitatile in valuta existente in conturile deschise la societati
bancare, persoane juridice straine, vor fi transferate in conturile unei
societati bancare romanesti de prim-rang, recomandata de Banca Nationala a
Romaniei, care le va elibera, la distribuirea finala a fondurilor, din averea
debitorului, potrivit art. 115 din Legea nr. 64/1995.
Vanzarea bunurilor si strangerea celorlalte venituri ale debitorilor se vor
face in conditiile art. 80 si 98 - 104 din Legea nr. 64/1995.
In situatia in care societatea bancara in lichidare este beneficiara a
fondului de asigurare a depozitelor banesti ale persoanelor fizice, constituit
potrivit prevederilor art. 37 din Legea nr. 33/1991, poate efectua plati catre
persoanele fizice pentru restituirea depozitelor banesti constituite de acestea
chiar in perioada de lichidare. Plata acestor depozite banesti se face cu
instiintarea prealabila a judecatorului-sindic si numai in limita sumelor puse
la dispozitie de fondul de asigurare a depozitelor banesti, potrivit clauzelor
din acordul de aderare la fond si normelor de functionare a fondului.
Nu se efectueaza restituiri ale depozitelor banesti persoanelor fizice
atunci cand aceste depozite au devenit garantii sub orice forma ale unor
credite luate, personal, de deponenti sau de catre terti.
10. Banca Nationala a Romaniei va sprijini pe lichidatori sa ia masurile
necesare pentru realizarea activelor societatii bancare in lichidare, avand in
vedere ca operatiunile active constau in credite pe termen scurt, mediu si lung
acordate clientilor societatii bancare, fonduri in lei si in valuta plasate pe piata
interbancara interna si internationala, titluri de stat si alte valori
mobiliare achizitionate de societatea bancara.
In acest scop se vor elabora liste in care se vor inscrie debitorii
beneficiari de credite, cu indicarea sumelor datorate din capital si din
dobanzi, precum si scadenta creditelor.
Banca Nationala a Romaniei va solicita judecatorului-sindic sa remita
fiecarui debitor o notificare prin care va fi somat sa ramburseze sumele la
scadenta, precum si dobanzile aferente asa cum rezulta din contractul de
credit, cu indicarea contului.
Lichidatorii, cu acordul clientilor, pot solicita altor societati bancare
sa preia unele credite pe termen scurt, mediu sau lung, acordate de catre
societatea bancara in lichidare, urmarind incasarea dobanzilor la zi de la
clientii respectivi si a sumelor reprezentand cuantumul creditului de la
societatea bancara ce isi va da acordul sa efectueze o astfel de operatiune.
Lichidatorii pot solicita clientilor societatii bancare, in cazul in care
acestia sunt de acord, rambursarea cu anticipatie a creditelor primite de la
societatea bancara in lichidare.
11. In cazul societatilor bancare care au sucursale, filiale si agentii,
lichidatorii vor prezenta, spre a decide, judecatorului-sindic, necesarul de personal
care urmeaza sa gestioneze realizarea activului unitatilor societatilor bancare
respective in perioada de lichidare si vor comunica acestor unitati indicatorii
si situatiile ce urmeaza a fi raportate comisiei de lichidare de la sediul
central, precum si periodicitatea raportarii.
Din momentul in care tribunalul a dispus inceperea lichidarii judiciare a
societatii bancare este interzisa efectuarea de catre aceasta a oricarei
operatiuni de acordare de credite, de plasare de fonduri pe piata interbancara,
de cumparari de titluri, obligatiuni sau alte valori mobiliare, emiterea de
garantii sau alte operatiuni care angajeaza utilizarea de fonduri. Se
blocheaza, de asemenea, acordarea de credite in cadrul liniilor deja deschise
dar neutilizate sau utilizate partial.
12. In scopul realizarii, in cat mai bune conditii, a activului societatii
bancare, lichidatorii vor propune judecatorului-sindic masuri pentru ca in
perioada lichidarii sa se continue activitatea societatii bancare in lichidare
cu privire la incasarea garantiilor primite de societatea bancara de la alte
societati bancare sau nebancare, precum si de la persoane private in cazurile
in care debitorii nu ramburseaza creditele ajunse la scadenta.
In cazul in care in perioada de realizare a activului societatii bancare se
ivesc situatii in care unii debitori nu platesc dobanzile la termen sau nu
achita ratele scadente la creditele primite, Banca Nationala a Romaniei va
solicita lichidatorilor sa intreprinda masurile necesare pentru executarea
silita a averii debitorilor societatii bancare, potrivit prevederilor Codului
de procedura civila cu privire la executarea silita, sau sa ceara tribunalului
lichidarea judiciara a debitorilor respectivi.
13. Banca Nationala a Romaniei - prin reprezentantii sai - va urmari
distribuirea sumelor ramase in urma lichidarii judiciare, in conditiile art.
105 - 115 din Legea nr. 64/1995.
14. Banca Nationala a Romaniei va putea solicita tribunalului ca o parte
din pasivul societatii bancare in lichidare judiciara sa fie suportata de catre
membrii organelor de conducere - administratori, directori, cenzori - culpabili
de faptele prevazute de art. 123 lit. a) - g) din lege.
Daca faptele savarsite de membrii organelor de conducere constituie
infractiuni, vor fi sesizate organele de cercetare penala.
15. Persoanele culpabile de ajungerea societatii bancare in lichidare
judiciara vor fi inscrise intr-un registru special pentru a nu li se mai
permite sa aiba calitatea de membru fondator si de administrator in alte
societati bancare.
16. Prezentele norme vor fi respectate si de catre societatile bancare care
solicita ori participa - in calitate de societati bancare creditoare - la
procedura de reorganizare si lichidare judiciara a altei societati bancare.
17. Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
MUGUR ISARESCU,
guvernator