ORDONANTA
URGENTA Nr. 111 din 8 decembrie 2010
privind concediul si
indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 830 din 10 decembrie 2010
Datorită dificultăţilor de susţinere a măsurilor de
protecţie socială plătite din bugetul de stat, în anul 2010, prin Legea nr.
118/2010 privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului
bugetar, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul menţinerii
totuşi a acordării unor drepturi, s-a reglementat diminuarea cuantumului
indemnizaţiei pentru creşterea copilului cu 15%.
In pofida unor uşoare îmbunătăţiri ale stării
economice, condiţiile financiare se menţin în continuare dificile, activitatea
economică din România înregistrată în ultimele luni fiind încă marcată de
recesiune.
In vederea eficientizării
programului de acordare a indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, după
caz, a stimulentului de inserţie lunar, acesta a fost reanalizat ţinându-se
cont de durata de acordare şi de principiile de finanţare din alte state membre
ale Uniunii Europene care au indemnizaţii similare.
Situaţia economică actuală impune utilizarea eficientă
a resurselor bugetului de stat, inclusiv a resurselor financiare pentru
asigurarea plăţii indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, după caz, a
stimulentului de inserţie lunar, rezultând necesitatea regândirii acestui
program din punctul de vedere al perioadei de acordare, al condiţiilor de
eligibilitate, precum şi al cuantumurilor acordate.
Conform programului cuprinzător anticriză susţinut de
Fondul Monetar Internaţional, Uniunea Europeană şi Banca Mondială, măsurile
luate de România trebuie să conducă la normalizarea condiţiilor financiare şi
la pregătirea redresării economice, măsurile luate urmând a fi puse în aplicare
începând cu luna ianuarie 2011.
Ţinând cont de grupul-ţintă vizat de prevederile
prezentului act normativ, precum şi de termenul minim necesar din punct de
vedere administrativ pentru punerea în aplicare a măsurilor propuse,
în considerarea faptului că elementele sus-menţionate
trebuie luate în calcul la fundamentarea bugetului de stat pentru anul 2011,
vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei
reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe
calea ordonanţei de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4)
din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Prevederile art. 2-29 reglementează
drepturile care se acordă persoanelor ai căror copii se nasc începând cu data
de 1 ianuarie 2011, precum şi celor aflate în situaţiile prevăzute la art. 8
alin. (2), începând cu această dată.
Art. 2. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2011,
persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat
timp de 12 luni venituri din salarii, venituri din activităţi independente,
venituri din activităţi agricole supuse impozitului pe venit potrivit
prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, denumite în continuare venituri
supuse impozitului, pot beneficia opţional de
următoarele drepturi:
a) concediu pentru creşterea
copilului în vârstă de până la un an, precum şi de o indemnizaţie lunară;
b) concediu pentru creşterea
copilului în vârstă de până la 2 ani, precum şi de o indemnizaţie lunară.
(2) Indemnizaţia lunară
prevăzută la alin. (1) lit. a) se stabileşte în cuantum de 75% din media
veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai mică de 600
lei şi nici mai mare de 3.400 lei.
(3) Indemnizaţia lunară
prevăzută la alin. (1) lit. b) se stabileşte în cuantum de 75% din media
veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai mică de 600
lei şi nici mai mare de 1.200 lei.
(4) Pentru copilul cu handicap
concediul pentru creşterea copilului se acordă până la împlinirea de către
acesta a vârstei de 3 ani, iar indemnizaţia aferentă se acordă în cuantum de
75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai
mică de 600 lei şi nici mai mare de 3.400 lei.
(5) Cele 12 luni prevăzute la alin. (1) pot fi
constituite integral şi din perioadele în care persoanele s-au aflat în una sau
mai multe dintre următoarele situaţii:
a) au beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilită
conform legii, sau au realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul
public de pensii, în condiţiile prevăzute de actele normative cu caracter
special care reglementează concedierile colective;
b)s-au aflat în evidenţa agenţiilor judeţene pentru
ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea
acordării indemnizaţiei de şomaj;
c) au beneficiat de concedii şi
de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
d) au beneficiat de concedii
medicale şi de indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea
capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor
accidente de muncă sau boli profesionale, în baza Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată;
e) au beneficiat de pensie de invaliditate, în
condiţiile legii;
f) se află în perioada de întrerupere temporară a
activităţii, din iniţiativa angajatorului, fără încetarea raportului de muncă,
pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, potrivit legii;
g) au beneficiat de concediu şi
indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului;
h) au beneficiat de concediu şi indemnizaţie lunară
pentru creşterea copilului cu handicap;
i) au beneficiat de concediu fără plată pentru
creşterea copilului;
j) se află în perioada de 3 luni de la încetarea unui
contract de muncă pe durată determinată şi începerea unui alt contract de muncă
pe durată determinată, aşa cum este aceasta definită de Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare;
k) şi-au însoţit soţul/soţia trimis/trimisă în misiune
permanentă în străinătate;
l) au efectuat sau efectuează
serviciul militar pe bază de voluntariat, au fost concentraţi, mobilizaţi sau
în prizonierat;
m) frecventează, fără întrerupere, cursurile de zi ale
învăţământului preuniversitar sau, după caz, universitar şi postuniversitar la
nivelul studiilor universitare de masterat, organizat potrivit legii, în ţară
sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene, într-un domeniu recunoscut de
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu excepţia
situaţiei de întrerupere a cursurilor din motive
medicale;
n) au calitatea de doctorand, în condiţiile prevăzute
de art. 20 şi 21 din Hotărârea Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea şi
desfăşurarea studiilor universitare de doctorat, cu modificările ulterioare;
o) se află în perioada cuprinsă
între încheierea unei forme de învăţământ preuniversitar şi începerea, în
acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de învăţământ preuniversitar,
cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere;
p) se află în perioada cuprinsă
între absolvirea cursurilor de zi ale învăţământului preuniversitar, organizat
potrivit legii, şi începerea învăţământului universitar, cursuri de zi, în
acelaşi an calendaristic;
q) se află în perioada cuprinsă între încheierea unei
forme de învăţământ universitar, cursuri de zi, cu sau fără examen de licenţă
sau de diplomă, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de
învăţământ universitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate
fără întrerupere;
r) se află în perioada cuprinsă între încheierea unei
forme de învăţământ universitar, cursuri de zi, cu sau fără examen de licenţă
sau de diplomă, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a învăţământului
postuniversitar la nivelul studiilor universitare de masterat, cursuri de zi,
organizate potrivit legii, frecventate fără întrerupere;
s) se află în perioada cuprinsă între încheierea unei
forme de învăţământ postuniversitar, cursuri de zi, şi începerea, în acelaşi an
calendaristic, a unei alte forme de învăţământ postuniversitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii,
frecventate fără întrerupere;
t) se află în perioada de 60 de zile de la finalizarea
cursurilor învăţământului obligatoriu sau, după caz, de la absolvirea
cursurilor de zi ale învăţământului preuniversitar, universitar şi
postuniversitar la nivelul studiilor universitare de masterat, organizat
potrivit legii, cu sau fără examen de absolvire, în vederea angajării ori, după
caz, trecerii în şomaj, calculate începând cu data de 1 a lunii următoare
finalizării studiilor;
u) au beneficiat de concediu fără plată pentru a
participa la cursuri de formare şi perfecţionare profesională din iniţiativa
angajatorului sau la care acesta şi-a dat acordul, organizate în condiţiile
legii;
v) se află în perioada cuprinsă între absolvirea
cursurilor de zi ale învăţământului medical superior, organizat potrivit legii,
cu examen de licenţă organizat în prima sesiune, şi începerea primului
rezidenţiat după absolvire.
(6) In vederea acordării
drepturilor prevăzute la alin. (1), persoanele care au realizat activităţi
profesionale în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state care aplică
prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate
socială şi ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de
securitate socială, denumit în continuare Regulament,
beneficiază de totalizarea perioadelor de
activitate realizate în aceste state în condiţiile prevăzute de acesta.
(7) Opţiunea beneficiarului prevăzută la alin. (1) se
exprimă în scris, pe bază de cerere, şi nu poate fi schimbată pe parcursul
acordării drepturilor.
Art. 3. - (1) Veniturile din salarii, din activităţi
independente şi din activităţi agricole prevăzute la art. 2 alin. (1) sunt cele
definite la art. 46, art. 55 alin. (1) şi (2) şi art. 71 din Legea nr.
571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi reprezintă valoarea
obţinută după aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit
conform legii, corespunzător fiecărei categorii de venit.
(2) Veniturile care se iau în
considerare pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea
copilului reprezintă, după caz:
a) suma încasată de persoana îndreptăţită, rezultată
după aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate
ca diferenţă între venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul
brut a contribuţiilor obligatorii aferente unei luni şi a deducerii personale
acordate pentru luna respectivă şi contribuţiile la fondurile de pensii
facultative, precum şi cotizaţia sindicală plătită în luna respectivă pentru
veniturile din salarii, la locul unde se află funcţia de bază;
b) suma încasată de persoana îndreptăţită, rezultată
după aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate
ca diferenţă între venitul brut şi contribuţiile obligatorii pe fiecare loc de
realizare a acestora, pentru veniturile obţinute în celelalte cazuri;
c) suma încasată de persoana îndreptăţită, calculată
potrivit legii de către plătitorul acesteia, pentru perioadele prevăzute la
art. 2 alin. (5) şi (6);
d) suma încasată de persoana îndreptăţită care
realizează venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt
scutite de plata acestuia sau sunt considerate neimpozabile;
e) suma rezultată după aplicarea cotei de impozitare
asupra venitului net din activităţi independente determinat în condiţiile
legii;
f) suma rezultată după aplicarea cotei de impozitare
asupra venitului net din activităţi agricole determinat în condiţiile legii.
(3) Pentru persoanele care realizează
venituri din salarii, solde/salarii din funcţie, venitul brut reprezintă
salariul de bază, indemnizaţii, sporuri, prime, orice alte sume sau avantaje de
natură salarială ori asimilate salariilor acordate de angajator potrivit legii.
(4) In cazul în care o persoană
realizează concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, se vor
lua în calcul toate veniturile lunare încasate de aceasta.
(5) In situaţia prevăzută la art. 2 alin. (6), dacă
persoana realizează concomitent venituri supuse impozitului atât în ţară, cât
şi în statele care aplică Regulamentul, se iau în calcul doar veniturile
realizate în ţară.
Art. 4. - (1) In calculul celor 12 luni prevăzute la
art. 2 alin. (1) se includ şi fracţiunile de lună în care s-au realizat
venituri supuse impozitului, precum şi cele în care solicitanţii s-au aflat în
situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6), considerate lună întreagă.
(2) Prin fracţiune de lună se înţelege efectuarea a cel puţin jumătate din zilele lucrătoare
din acea lună în care persoana îndreptăţită a realizat venituri supuse
impozitului ori s-a aflat în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la
art. 2 alin. (5) şi (6).
(3) Prin excepţie, se acceptă ca de cel mult 3 ori
fracţiunea de lună să fie constituită dintr-un număr mai mic de zile lucrătoare
decât cel prevăzut la alin. (2).
(4) In situaţia în care naşterea copilului se produce
înainte de termen, perioada prevăzută la art. 2 alin. (1) se diminuează cu
perioada cuprinsă între data naşterii copilului şi data prezumată a naşterii,
certificată de medicul de specialitate.
Art. 5. - (1) Cuantumul indemnizaţiilor lunare
prevăzute la art. 2 alin. (2)-(4) se majorează cu 600 lei pentru fiecare copil
născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al
doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere.
(2) Pe perioada până la împlinirea de către copil a
vârstei de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, cuantumul alocaţiei
de stat prevăzut de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii,
republicată, se stabileşte la 200 lei.
Art. 6. - (1) După împlinirea de către copil a vârstei
de un an, cu excepţia copilului cu handicap, persoanele care au optat pentru
acordarea concediului pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunară
prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la concediu fără plată pentru
creşterea copilului până la vârsta de 2 ani.
(2) Cererea pentru acordarea concediului fără plata
indemnizaţiei pentru creşterea copilului se depune şi se înregistrează la
angajator, pe baza livretului de familie sau a certificatului de naştere al
copilului.
Art. 7. - (1) Persoanele care în perioada în care sunt
îndreptăţite să beneficieze de concediul pentru creşterea copilului şi
indemnizaţia lunară prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) obţin venituri supuse
impozitului prevăzute la art. 3, înainte de împlinirea de către copil a vârstei
de un an, au dreptul la un stimulent
de inserţie în cuantum lunar de 500 lei pentru perioada rămasă până la
împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani.
(2) Stimulentul de inserţie prevăzut la alin. (1) se
acordă şi persoanelor beneficiare prevăzute la art. 2 alin. (4), oricând, pe
toată perioada.
(3) Persoanele prevăzute la
art. 2 alin. (1) lit. b) nu beneficiază de stimulentul prevăzut la alin. (1).
(4) In cazul persoanelor care
beneficiază de indemnizaţia lunară şi solicită dreptul la stimulent de
inserţie, plata acestei indemnizaţii se suspendă.
Art. 8. - (1) De indemnizaţia lunară şi stimulentul de
inserţie prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă beneficiază, opţional,
oricare dintre părinţii fireşti ai copilului, dacă se află în situaţia
prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. a), precum şi cei prevăzuţi la art. 2 alin.
(4).
(2) Beneficiază de aceleaşi drepturi şi una dintre
persoanele care a adoptat copilul, căreia i s-a încredinţat copilul în vederea
adopţiei sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă,
cu excepţia asistentului maternal profesionist care poate beneficia de aceste
drepturi numai pentru copiii săi, precum şi persoana care a fost numită tutore.
(3) In situaţia persoanelor prevăzute la alin. (2),
acordarea drepturilor prevăzute la art. 2, respectiv la art. 7 se face
ţinându-se seama de perioada de 12 luni anterioare celei în care, după caz, s-a
aprobat adopţia, a fost făcută încredinţarea, s-a instituit plasamentul sau
tutela.
(4) In cazul în care intervine
decesul părintelui care îndeplinea condiţiile pentru a beneficia de concediul
şi de indemnizaţia lunară prevăzute la art. 2 alin. (1), respectiv de
stimulentul de inserţie, iar celălalt părinte nu îndeplineşte condiţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, părintele supravieţuitor are
dreptul să beneficieze, la cerere, de drepturile părintelui decedat.
Art. 9. - (1) Concediul şi indemnizaţia lunară
prevăzute la art. 2 alin. (1), art. 5 şi 6, precum şi stimulentul de inserţie
prevăzut la art. 7 se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 naşteri sau, după
caz, pentru primele 3 situaţii prevăzute la art. 8 alin. (2).
(2) La stabilirea celor 3 naşteri şi, după caz, a celor
3 situaţii se iau în calcul şi cele pentru care s-a beneficiat de concediu şi
indemnizaţie, precum şi de stimulent în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Situaţia copilului născut mort sau situaţia în care
acesta moare în perioada corespunzătoare concediului de maternitate nu se are
în vedere la stabilirea primelor 3 naşteri pentru care se acordă drepturile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Durata de acordare a
concediului prevăzut la art. 2 alin. (1) se prelungeşte corespunzător în cazul
suprapunerii a două sau trei situaţii de natură a genera acest drept, în
condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).
(5) In cazurile prevăzute la
alin. (4) se acordă o singură indemnizaţie, în cuantumul prevăzut de prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(6) Pe perioada suprapunerii situaţiilor prevăzute la
alin. (4), cuantumul indemnizaţiei lunare se majorează cu suma de 600 lei
pentru fiecare dintre copii, începând cu cel de-al doilea.
Art. 10. - (1) Persoanele care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 2 au dreptul la concediu fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului după primele 3
naşteri sau, după caz, după primele 3 situaţii prevăzute la art. 8 alin. (2).
(2) Durata concediului prevăzut la alin. (1) este de 4
luni şi se acordă integral, o singură dată, fiecăruia dintre părinţii fireşti
ai copilului sau, după caz, persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (2), în
perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv a
vârstei de 3 ani, în cazul copilului cu handicap.
(3) Cererea pentru acordarea
concediului fără plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se depune şi se
înregistrează la angajator, pe baza livretului de familie sau a certificatului
de naştere al copilului.
Art. 11. - (1) Dreptul la concediul pentru creşterea
copilului stabilit potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), începând cu ianuarie
2012, se acordă persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2), pe bază
netransferabilă, în situaţia în care ambele persoane din familia respectivă
îndeplinesc condiţiile de acordare a acestuia, după cum urmează:
a) cel puţin o lună din
perioada totală a concediului de creştere a copilului este alocată uneia dintre
persoanele care nu a solicitat acest drept;
b) în situaţia în care persoana prevăzută la lit. a) nu
solicită dreptul la concediul care îi revine, celălalt părinte nu poate
beneficia de dreptul la concediu în locul acesteia.
(2) Procedura de acordare se stabileşte prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale.
Art. 12. - Drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă
de urgenţă se acordă în situaţia în care solicitantul îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) este cetăţean român, cetăţean străin sau apatrid;
b) are, conform legii,
domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României;
c) locuieşte în România
împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de
creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Art. 13. - (1) Drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă reprezentând indemnizaţie, stimulent de inserţie sau
alocaţie de stat pentru copii se acordă la cerere, însoţită în mod obligatoriu
de:
a) copia actului de identitate al solicitantului şi a
certificatului de naştere al copilului pentru care se solicită dreptul ori,
după caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu
originalul;
b) actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care
solicită dreptul, pentru situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (2);
c) actele doveditoare care să ateste îndeplinirea
perioadelor prevăzute de art. 2;
d) dovada eliberată de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
e) dovada privind suspendarea activităţii pentru perioada
în care se solicită concediul pentru creşterea copilului;
f) orice alte documente care să ateste îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate.
(2) Cererea se completează
potrivit modelului care se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) La stabilirea bazei de
calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în considerare toate
veniturile supuse impozitului realizate de persoana îndreptăţită, precum şi veniturile
aferente perioadelor asimilate prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6).
(4) Baza de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea
copilului stabilită potrivit alin. (3) se determină ca suma totală a
veniturilor realizate în ultimele 12 luni anterioare naşterii copilului
împărţită la 12.
(5) In cazul veniturilor din
activităţi independente sau agricole, la stabilirea cuantumului indemnizaţiei
pentru creşterea copilului se iau în calcul veniturile înscrise în actele
doveditoare împărţite la numărul de luni în care s-au realizat acestea.
(6) In situaţia persoanelor prevăzute la art. 2 alin.
(6), pentru conversia în moneda naţională a veniturilor realizate de acestea,
se ia în calcul cursul de schimb valutar stabilit de Banca Naţională a României
în ziua anterioară depunerii cererii.
Art. 14. - (1) Cererile pentru acordarea drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, reprezentând indemnizaţie,
stimulent de inserţie sau alocaţie de stat pentru copii, şi documentele din
care rezultă îndeplinirea condiţiilor legale de acordare a acestora se depun la
primăria comunei, oraşului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului
Bucureşti, pe raza căreia/căruia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa.
(2) Până la data de 10 a
fiecărei luni, primăriile au obligaţia de a transmite pe bază de borderou
cererile înregistrate în luna anterioară, însoţite de documentele
justificative, la agenţiile pentru prestaţii sociale judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale.
(3) Cererile prevăzute la alin. (1) se soluţionează în
termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la agenţia teritorială,
prin decizie de admitere sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.
(4) Decizia prevăzută la alin.
(3) se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data
emiterii.
(5) Contestaţiile formulate
împotriva deciziei prevăzute la alin. (3) se soluţionează potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 15. - (1) Drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă reprezentând indemnizaţii şi stimulent de inserţie se
stabilesc după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare
celei în care încetează, conform legii, concediul de maternitate, dacă cererea
este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată;
b) începând cu data naşterii
copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la
acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii,
pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente;
c) începând cu data adopţiei, a
instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă
în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care s-au aprobat ori, după
caz, s-au instituit măsurile de protecţie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte
situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusă peste termenele
prevăzute la lit. a)-c).
(2) Plata alocaţiei de stat
pentru copii prevăzute la art. 5 alin. (2) se face începând cu luna următoare
celei în care s-a născut copilul, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 61/1993,
republicată.
(3) Pentru fracţiunile de lună,
cuantumul drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se stabileşte proporţional, în funcţie de numărul
zilelor calendaristice din luna respectivă pentru care acestea se cuvin şi se
acordă.
(4) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a),
cererea şi documentele doveditoare se pot depune cu 30
de zile înainte de încetarea concediului de maternitate.
Art. 16. - (1) Plata indemnizaţiilor prevăzute la art.
2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6) încetează
cu ziua următoare celei în care:
a) copilul a împlinit vârsta de
un an sau, după caz, 2 ani, respectiv de 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) a avut loc decesul copilului.
(2) Plata indemnizaţiei prevăzute la art. 2 alin. (1),
respectiv la art. 5 alin. (1)şi art. 9 alin. (5) şi (6) se suspendă începând cu
luna următoare celei în care:
a) beneficiarul este decăzut din drepturile părinteşti;
b) beneficiarul este
îndepărtat, conform legii, de la exercitarea tutelei;
c) beneficiarul nu mai
îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege în vederea încredinţării copilului
spre adopţie;
d) beneficiarul nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege în vederea menţinerii măsurii de plasament;
e) beneficiarul execută o pedeapsă privativă de
libertate sau se află în arest preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile;
f) copilul este abandonat ori este internat într-o
instituţie de ocrotire publică sau privată;
g) beneficiarul a decedat;
h) în situaţia în care beneficiarul nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 12;
i) beneficiarul realizează
venituri supuse impozitului şi copilul nu a împlinit vârsta de un an, respectiv
3 ani în cazul copilului cu handicap;
j) se constată că timp de 3 luni consecutive se
înregistrează mandate poştale returnate.
(3) Plata indemnizaţiei pentru
creşterea copilului nu se suspendă în situaţia în care beneficiarii acestei
indemnizaţii primesc diverse sume în baza legii, contractului colectiv de muncă
sau a contractului individual de muncă, acordate în perioada concediului pentru
creşterea copilului, altele decât cele rezultate din desfăşurarea efectivă a
unei activităţi în perioada de concediu.
Art. 17. - (1) Plata stimulentului de inserţie prevăzut
la art. 7 încetează cu ziua următoare celei în care:
a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani
în cazul copilului cu handicap;
b) beneficiarul nu mai realizează venituri supuse
impozitului şi nici nu se află în concediul pentru creşterea copilului;
c) a avut loc decesul copilului.
(2) Plata stimulentului de
inserţie prevăzut la art. 7 se suspendă începând cu luna următoare celei în
care se constată una dintre situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2).
(3) Plata stimulentului de
inserţie prevăzut la art. 7 se suspendă începând cu ziua următoare celei în
care beneficiarul nu mai realizează venituri supuse impozitului şi solicită
concediul pentru creşterea copilului.
Art. 18. - (1) In situaţiile de suspendare a
drepturilor prevăzute la art. 16 alin. (2) şi art. 17 alin. (2) şi (3), acestea
pot fi solicitate şi de către o altă persoană îndreptăţită, dacă îndeplineşte
cerinţele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Drepturile prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă se cuvin şi se acordă noului beneficiar de la
data suspendării, dacă cererea a fost depusă în termen de 60 de zile lucrătoare
de la data la care s-a produs suspendarea, respectiv de la data cererii, dacă
cererea a fost depusă după acest termen.
(3) Reluarea plăţii drepturilor
suspendate în situaţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) şi art. 17 alin. (2) şi
(3) se face la cerere, după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare pentru situaţiile prevăzute
la art. 16 alin. (2) lit. i) şi art. 17 alin. (3), dacă cererea a fost depusă
în termen de 60 de zile de la acea dată;
b) cu data depunerii cererii pentru toate celelalte
situaţii.
Art. 19. - (1) Beneficiarul drepturilor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă
este obligat să comunice în scris primăriei orice modificare intervenită în
situaţia sa, de natură să determine încetarea sau suspendarea plăţii
drepturilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la apariţia acesteia.
(2) Comunicarea prevăzută la alin. (1) se transmite de
către primărie agenţiei teritoriale în termen de 5 zile lucrătoare de la data
înregistrării.
Art. 20. - (1) Drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă nu pot fi urmărite silit decât în vederea recuperării,
conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu.
(2) Asupra drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă
de urgenţă nu se datorează impozit şi nici contribuţiile sociale obligatorii
stabilite de lege.
(3) Nivelurile drepturilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se pot actualiza, pe bază de hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
Art. 21. - (1) Pe perioada în care se beneficiază de
indemnizaţia prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi
art. 9 alin. (5) şi (6), precum şi pe perioada concediului fără plată prevăzut
la art. 6, plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru aceste
persoane se asigură de la bugetul de stat.
(2) Pentru persoanele care
beneficiază de indemnizaţia prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5
alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6), contribuţia de asigurări sociale de
sănătate se calculează prin aplicarea cotei prevăzute de lege asupra
cuantumului indemnizaţiei acordate, iar pentru persoanele care beneficiază de
concediul fără plată prevăzut la art. 6, contribuţia de asigurări sociale de
sănătate se calculează prin aplicarea cotei prevăzute de lege asupra nivelului
minim al indemnizaţiei prevăzut la art. 2 alin. (2)-(4).
(3) Perioada în care o persoană beneficiază de
indemnizaţia prevăzută la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi
art. 9 alin. (5) şi (6) sau se află în concediul fără plată prevăzut la art. 6
constituie perioadă asimilată stagiului de cotizare în vederea stabilirii indemnizaţiilor
de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (2), la stabilirea
cuantumului indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate se ia în calcul
valoarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului.
(5) Se consideră perioadă
asimilată stagiului de cotizare şi perioada în care persoana s-a aflat în
concediul fără plată prevăzut de art. 10, precum şi în vederea stabilirii
indemnizaţiilor de asigurări
de sănătate prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 22. - (1) Perioada în care o persoană beneficiază
de drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1),
art. 6, art. 9 alin. (5) şi (6) şi art. 10 constituie perioadă asimilată
stagiului de cotizare în vederea stabilirii drepturilor de pensie în sistemul
public şi a drepturilor stabilite de Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Perioada concediului pentru creşterea copilului
prevăzut la art. 2 alin. (1), art. 6 şi 10 constituie vechime în muncă şi în
serviciu, care se are în vedere la stabilirea drepturilor ce se acordă în
raport cu aceasta.
Art. 23. - (1) Fondurile necesare plăţii drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, cheltuielile administrative, precum
şi cele de transmitere a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale.
(2) Calculul şi plata
drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, inclusiv a contribuţiei
individuale de asigurări sociale de sănătate, se fac de către Agenţia Naţională
pentru Prestaţii Sociale, prin agenţiile teritoriale.
(3) Drepturile prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă se achită lunar beneficiarului, reprezentantului
legal ori mandatarului acestora, împuternicit prin procură, pe bază de mandat
poştal sau, după caz, în cont curent personal ori cont de cârd.
(4) In cazul achitării
drepturilor prin mandat poştal, cheltuielile pentru transmiterea drepturilor se
stabilesc în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 24/2007 privind
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul social şi al
locuinţelor de serviciu, aprobată prin Legea nr. 206/2007.
(5) In cazul achitării
drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă în cont curent personal
sau în cont de cârd, agenţiile teritoriale efectuează plata prin unităţile
bancare pe bază de borderou, cu plata unui comision
bancar.
(6) Comisionul bancar prevăzut
la alin. (5) nu poate fi mai mare de 0,1% din drepturile achitate şi va fi
stabilit, prin negociere, la nivel teritorial între agenţiile teritoriale şi
unităţile bancare.
(7) Fondurile pentru achitarea sumelor necesare pentru transmiterea drepturilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se suportă din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, din aceleaşi fonduri din care se suportă plata drepturilor.
Art. 24. - (1) Sumele încasate necuvenit
se recuperează de la beneficiarii acestora, pe baza deciziei emise de
directorul executiv al agenţiei teritoriale, cu respectarea termenului general
de prescripţie.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) constituie titlu
executoriu şi poate fi contestată conform prevederilor Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Sumele încasate necuvenit
ca urmare a unei infracţiuni săvârşite de beneficiar se recuperează de la
acesta, în condiţiile legii.
(4) Sumele rămase nerecuperate de pe urma
beneficiarilor decedaţi nu se mai urmăresc.
Art. 25. - (1) Angajatorul are obligaţia de a aproba
concediul pentru creşterea copilului prevăzut la art. 2 alin. (1), precum şi
concediul fără plată prevăzut la art. 6 alin. (1) şi art. 10 alin. (1) şi (2).
Perioada de acordare se stabileşte de comun acord cu angajatul.
(2) Este interzis angajatorului
să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazul:
a) salariatei/salariatului care
se află în concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la un an,
respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) salariatei/salariatului care se află în plata
stimulentului de inserţie prevăzut la art. 7.
(3) Interdicţia prevăzută la alin. (2) se extinde, o
singură dată, cu până la 6 luni după revenirea definitivă a salariatei/salariatului
în unitate.
(4) Prevederile alin. (2) şi (3) nu se aplică în cazul
concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării judiciare sau a
falimentului angajatorului, în condiţiile legii.
Art. 26. - (1) Constituie
contravenţie nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (2), art. 19 alin. (2) şi
art. 25 şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei.
(2) Constatarea contravenţiei
prevăzute la alin. (1) şi aplicarea amenzii corespunzătoare se fac de către
organele cu atribuţii de control ale Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(3) In baza controlului intern,
Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale verifică, prin sondaj, la nivelul
agenţiilor teritoriale corectitudinea datelor introduse şi stabilirea
drepturilor de indemnizaţie lunară şi stimulent de inserţie. Neregulile
constatate se sancţionează în condiţiile legii.
(4) Declararea unor informaţii
eronate cu privire la îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate sau declararea
unor venituri mai mari decât cele reale, în scopul de a obţine foloase
materiale necuvenite, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit
dispoziţiilor Codului penal.
Art. 27. - In termen de 30 de zile de la data
publicării prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale va elabora norme metodologice în aplicarea acesteia, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 28. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2011.
Art. 29. - (1) Prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile şi tuturor categoriilor de
personal care îşi desfăşoară
activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională.
(2) In situaţia persoanelor prevăzute la alin. (1),
fondurile necesare plăţii drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă şi cheltuielile administrative se asigură din bugetul de stat, prin
bugetele ministerelor şi instituţiilor din sectorul de apărare, ordine publică
şi siguranţă naţională.
(3) Pentru perioada cât o persoană dintre cele
prevăzute la alin. (1) beneficiază de concediu pentru creşterea copilului, la
stabilirea drepturilor de pensie şi a altor drepturi de asigurări sociale,
acordate potrivit legii, se au în vedere 25% din câştigul salarial mediu brut
lunar aferent perioadei respective.
(4) Modalităţile de depunere şi de soluţionare a
cererilor de acordare a drepturilor, în situaţia persoanelor prevăzute la alin.
(1), se stabilesc prin norme interne, aprobate de conducătorii autorităţilor şi
instituţiilor publice prevăzute la alin. (1).
Art. 30. - (1) Persoanele care au născut sau nasc până
la data de 31 decembrie 2010 inclusiv, precum şi cele care au adoptat sau
adoptă copilul, cărora li s-a încredinţat sau li se încredinţează copilul în
vederea adopţiei sau care au sau vor avea copilul în plasament, în plasament în
regim de urgenţă, cu excepţia asistentului maternal profesionist, ori care au
fost sau urmează sa fie numite tutore până la această dată beneficiază de
drepturile reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Incepând cu 1 ianuarie
2011, pentru persoanele prevăzute la alin. (1), indemnizaţia pentru creşterea
copilului se acordă în cuantum de 75% din media veniturilor nete lunare
realizate în ultimele 12 luni anterioare naşterii copilului sau, după caz,
anterioare adopţiei, încredinţării în vederea adopţiei, stabilirii măsurii
plasamentului sau a plasamentului în regim de urgenţă sau a instituirii
tutelei, dar nu mai puţin de 600 lei şi nu mai mult de 3.400 lei.
(3) Dispoziţiile alin. (2) se
aduc la cunoştinţa beneficiarilor prin emiterea unei noi decizii de către
agenţiile teritoriale.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu