ORDONANTA DE URGENTA Nr. 158 din 17 noiembrie 2005
privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1074 din 29 noiembrie 2005
In vederea realizarii obiectivelor inscrise in Programul de guvernare cu
privire la imbunatatirea standardului de viata al persoanelor varstnice, pentru
aceasta fiind necesara consolidarea financiara a sistemului public de pensii,
prin externalizarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a prestatiilor
care nu au legatura directa cu asigurarea sociala care priveste pensiile,
pentru asigurarea cadrului legal necesar aplicarii acestor masuri care
presupun modificari, pentru anul 2006, in structura bugetului asigurarilor
sociale de stat si in aceea a Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, fapt ce impune reflectarea in bugetele anului 2006 a sumelor
necesare,
avand in vedere faptul ca masura de sustinere, din surse exterioare
bugetului asigurarilor sociale de stat, a finantarii unor drepturi de asigurari
sociale care nu au o legatura directa cu drepturile de pensie a fost inclusa in
aprilie 2004 in Planul de actiune, ca una dintre actiunile prevazute pentru
realizarea sarcinilor asumate prin "Imprumutul de ajustare programatica
2", corespunzator obiectivului specific "Imbunatatirea
sustenabilitatii financiare a sistemului de pensii", elemente care vizeaza
interesul public si constituie situatii de urgenta,
tinand seama de faptul ca neadoptarea de masuri imediate de catre Guvern,
prin ordonanta de urgenta, ar conduce la grevarea, in continuare, a bugetului
asigurarilor sociale de stat, in detrimentul pensiilor, afectand astfel
interesele persoanelor varstnice, cu plata unei prestatii care nu constituie un
risc social, asa cum este definit de instrumentele juridice internationale, la
imposibilitatea respectarii angajamentelor privind politica de protectie
sociala asumate in Programul de guvernare 2005 - 2008 si in documentele de
pozitie intocmite in urma negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, precum
si la imposibilitatea elaborarii procedurilor de implementare a acestui act
normativ,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari
sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate, denumite in
continuare asigurati, au dreptul, in conditiile prezentei ordonante de urgenta,
pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la
concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, daca:
A. desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau in
baza raportului de serviciu;
B. desfasoara activitati in functii elective sau sunt numite in cadrul
autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului,
precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti,
ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi,
cu ale persoanelor prevazute la lit. A;
C. beneficiaza de drepturi banesti lunare ce se suporta din bugetul
asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.
(2) De aceleasi drepturi beneficiaza si persoanele care nu se afla in una
dintre situatiile prevazute la alin. (1), dar sunt:
a) asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare
ori de management;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) autorizate sa desfasoare activitati independente.
(3) Persoanele prevazute la alin. (2), care au calitatea de pensionari, nu
sunt asigurate conform prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia
pensionarilor de invaliditate gradul III si a pensionarilor nevazatori, care se
afla in una dintre situatiile prevazute la lit. c) si d).
Art. 2
(1) Concediile medicale si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate,
la care au dreptul asiguratii, in conditiile prezentei ordonante de urgenta,
sunt:
a) concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de
munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;
b) concedii medicale si indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si
recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca
urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale;
c) concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate;
d) concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale si indemnizatii de risc maternal.
(2) Concediile medicale si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
prevazute la alin. (1) sunt denumite in continuare concedii si indemnizatii.
Art. 3
Dreptul la concediile si indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1) este
conditionat de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate destinata
suportarii acestor indemnizatii, denumita in continuare contributie pentru
concedii si indemnizatii.
Art. 4
(1) La data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, cotele de contributii de asigurari sociale stabilite prin Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat se diminueaza cu 0,75 puncte
procentuale, prin deducere din:
a) cota de contributie de asigurari sociale datorata de angajator, in cazul
persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B;
b) cota de contributie de asigurari sociale datorata de institutia care
administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul persoanelor prevazute
la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) cota de contributie de asigurari sociale datorata de persoanele
prevazute la art. 1 alin. (2).
(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2006, cota de contributie pentru
concedii si indemnizatii, destinata exclusiv finantarii cheltuielilor cu plata
drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, este de 0,75%, aplicata
la fondul de salarii sau, dupa caz, la drepturile reprezentand indemnizatie de somaj
ori asupra veniturilor supuse impozitului pe venit, si se achita la bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(3) Veniturile provenite din cota de contributie pentru concedii si
indemnizatii prevazuta la alin. (2) se prevad distinct la partea de venituri a
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(4) Cheltuielile pentru plata drepturilor prevazute de prezenta ordonanta
de urgenta se prevad distinct la partea de cheltuieli a bugetului Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate.
(5) Excedentele anuale rezultate in cazul in care veniturile depasesc
cheltuielile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se reporteaza in anul
urmator.
(6) Eventualele deficite inregistrate pe parcursul executiei bugetare si
deficitul anual rezultat in conditiile aplicarii prevederilor prezentei
ordonante de urgenta se acopera din disponibilitatile inregistrate in anii
precedenti.
(7) Prevederile de cheltuieli aprobate pentru prestatiile prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta, care se realizeaza, potrivit dispozitiilor
legale, direct de catre angajator, prin deducerea acestora din contributiile
datorate, se pot depasi, modificandu-se corespunzator prevederilor bugetare
atat la venituri, cat si la cheltuieli, cu mentinerea echilibrului aprobat.
(8) Ordonatorul principal de credite este abilitat sa efectueze
modificarile prevazute la alin. (7) si este obligat sa raporteze Ministerului
Finantelor Publice aceste modificari atat distinct, cat si prin evidentierea in
situatiile financiare trimestriale, respectiv anuale.
Art. 5
Incepand cu data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, cota de contributie prevazuta la art. 4 alin. (2) se datoreaza si se
achita de catre:
a) angajatori pentru asiguratii prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. A si B;
b) institutia care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj pentru
asiguratii prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) persoanele prevazute la art. 1 alin. (2).
Art. 6
(1) Persoanele juridice sau fizice prevazute la art. 5 au obligatia sa
calculeze si sa vireze casei de asigurari de sanatate cota de contributie
pentru concedii si indemnizatii; acestea au obligatia sa anunte lunar casei de
asigurari de sanatate schimbarile de natura sa modifice elementele de calcul
pentru plata contributiei.
(2) Persoanele juridice sau fizice prevazute la art. 5 lit. a) au obligatia
platii cotei de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,75%, aplicata
la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislatiei
financiar-fiscale in materie. Prin fond de salarii realizat, in sensul
prezentei ordonante de urgenta, se intelege totalitatea sumelor utilizate de un
angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.
(3) In situatia persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C, cota de
contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,75% se datoreaza asupra
drepturilor reprezentand indemnizatie de somaj.
(4) In situatia persoanelor prevazute la art. 1 alin. (2), cota de
contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,75% se datoreaza asupra
veniturilor supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7
Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 2
alin. (1) lit. a) - d) este de 6 luni realizate in ultimele 12 luni anterioare
lunii pentru care se acorda concediul medical.
Art. 8
(1) Stagiul de cotizare in sistemul de asigurari sociale de sanatate,
prevazut la art. 7, se constituie din insumarea perioadelor:
a) pentru care s-a achitat contributia pentru concedii si indemnizatii de
catre angajator sau, dupa caz, de catre asigurat;
b) pentru care plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se
suporta din alte surse, in conditiile prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) pentru care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, plata contributiei de asigurari sociale de sanatate s-a facut din alte
surse, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) lit. b) si d) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Se asimileaza stagiului de cotizare in sistemul de asigurari sociale de
sanatate perioadele in care asiguratul beneficiaza de concediile si
indemnizatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Se asimileaza stagiului de cotizare in sistemul de asigurari sociale de
sanatate si perioadele in care asiguratul:
a) a beneficiat de pensie de invaliditate;
b) a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat
potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia
absolvirii acestora.
(4) Perioadele prevazute la alin. (2) si (3) se asimileaza stagiului de
cotizare numai daca in aceste perioade asiguratul nu a realizat stagii de
cotizare in intelesul prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 9
Asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate
temporara de munca, fara conditii de stagiu de cotizare, in cazul urgentelor
medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase din grupa A,
neoplaziilor si SIDA. Lista cuprinzand urgentele medico-chirurgicale, precum si
bolile infectocontagioase din grupa A este stabilita prin hotarare a
Guvernului.
Art. 10
(1) Baza de calcul a indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca
medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza carora se calculeaza,
conform legii, contributia pentru concedii si indemnizatii, din cele 12 luni
din care se constituie stagiul de cotizare.
(2) In situatia in care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit
prevederilor alin. (1), se constituie baza de calcul a indemnizatiilor, se
utilizeaza perioade asimilate stagiului de cotizare sau perioade dintre cele
prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b) si c), veniturile ce se iau in
considerare sunt:
a) cuantumul indemnizatiilor, pentru situatiile prevazute la art. 8 alin.
(1) lit. c) si alin. (2);
b) salariul de baza minim brut pe tara, din perioadele respective, pentru
situatiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b) si alin. (3).
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul pensionarilor de
invaliditate gradul III, al pensionarilor nevazatori, pe perioada in care se
afla in situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B si alin. (2) lit.
c) si d).
(4) In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, pentru
situatiile prevazute la art. 9 si 31, baza de calcul a indemnizatiilor o
constituie media veniturilor lunare la care s-a calculat contributia pentru
concedii si indemnizatii, din lunile respective sau, dupa caz, venitul lunar
din prima luna de activitate pentru care s-a stabilit sa se plateasca
contributia, cu respectarea prevederilor alin. (2).
(5) Din duratele de acordare a concediilor medicale, exprimate in zile
calendaristice, se platesc zilele lucratoare.
(6) La stabilirea numarului de zile ce urmeaza a fi platite se au in vedere
prevederile legale cu privire la zilele de sarbatoare declarate nelucratoare,
precum si cele referitoare la stabilirea programului de lucru, prevazute prin
contractele colective de munca.
Art. 11
(1) Asiguratii beneficiaza de concedii si de indemnizatii, in baza
certificatului medical eliberat de medicul curant, conform reglementarilor in
vigoare.
(2) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, medic curant este orice
medic aflat in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, precum
si orice alt medic cu autorizatie de libera practica valabila si care incheie o
conventie in acest sens cu casele de asigurari de sanatate, in conditiile
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate.
CAP. 2
Concediul si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca
Art. 12
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum
urmeaza:
A. de catre angajator, in functie de numarul de angajati avut la data
ivirii incapacitatii temporare de munca a asiguratului, astfel:
a) pana la 20 de angajati, din prima zi pana in a 7-a zi de incapacitate
temporara de munca;
b) intre 21 - 100 de angajati, din prima zi pana in a 12-a zi de
incapacitate temporara de munca;
c) peste 100 de angajati, din prima zi pana in a 17-a zi de incapacitate
temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,
incepand cu:
a) ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la
data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a
pensionarii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor
asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C si alin. (2).
Art. 13
(1) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate
temporara de munca, pentru fiecare tip de afectiune, este de cel mult 183 de
zile in interval de un an, socotit din prima zi de imbolnavire.
(2) Incepand cu a 90-a zi concediul se poate prelungi pana la 183 de zile,
cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate
temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si se diferentiaza
dupa cum urmeaza:
a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoza pulmonara si
unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;
b) un an, cu drept de prelungire pana la un an si 6 luni de catre medicul
expert al asigurarilor sociale, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru
tuberculoza meningeala, peritoneala si urogenitala, inclusiv a glandelor
suprarenale, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;
c) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoza
pulmonara operata si osteoarticulara;
d) 6 luni, cu posibilitatea de prelungire pana la maximum un an, in
intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de tuberculoza extrapulmonara, cu
avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Art. 14
(1) Medicul primar sau, dupa caz, medicul specialist in afectiunea
principal invalidanta poate propune pensionarea de invaliditate daca bolnavul
nu a fost recuperat la expirarea duratelor de acordare a indemnizatiei pentru
incapacitate temporara de munca, prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) In situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii, medicul
prevazut la alin. (1) poate propune prelungirea concediului medical peste 183
de zile, in scopul evitarii pensionarii de invaliditate si mentinerii
asiguratului in activitate.
(3) Medicul expert al asigurarilor sociale decide, dupa caz, prelungirea
concediului medical pentru continuarea programului recuperator, reducerea
programului de lucru, reluarea activitatii in raport de pregatirea profesionala
si de aptitudini ori pensionarea de invaliditate.
(4) Prelungirea concediului medical peste 183 de zile se face pentru cel
mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Nationala de Pensii si
Alte Drepturi de Asigurari Sociale, in raport cu evolutia cazului si cu
rezultatele actiunilor de recuperare.
Art. 15
In cazul in care medicul expert al asigurarilor sociale a emis avizul de
pensionare de invaliditate, plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara
de munca se face pana la sfarsitul lunii urmatoare celei in care s-a emis
avizul, fara a se depasi durata maxima de acordare a concediului, prevazuta de
art. 14 alin. (4).
Art. 16
(1) Asiguratii a caror incapacitate temporara de munca a survenit in timpul
concediului de odihna sau al concediului fara plata beneficiaza de indemnizatie
pentru incapacitate temporara de munca, concediul de odihna sau fara plata
fiind intrerupt, urmand ca zilele neefectuate sa fie reprogramate.
(2) Beneficiaza de indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, in
aceleasi conditii ca si ceilalti asigurati, pensionarii care se afla si in una
dintre situatiile mentionate la art. 1 alin. (1) lit. A sau B, precum si
pensionarii de invaliditate gradul III sau, dupa caz, pensionarii nevazatori,
care se regasesc in situatiile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. c) si d).
Art. 17
(1) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de
munca se determina prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul
stabilite conform art. 10.
(2) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de
munca, determinata de tuberculoza, SIDA, neoplazii, precum si de o boala
infectocontagioasa din grupa A si de urgente medico-chirurgicale stabilite in
conditiile prevazute la art. 9, este de 100% din baza de calcul stabilita
conform art. 10.
CAP. 3
Concediile si indemnizatiile pentru prevenirea imbolnavirilor si
recuperarea capacitatii de munca
Art. 18
In scopul prevenirii imbolnavirilor si recuperarii capacitatii de munca,
asiguratii pot beneficia de:
a) indemnizatie pentru reducerea timpului de munca;
b) concediu si indemnizatie pentru carantina;
c) tratament balnear, in conformitate cu programul individual de recuperare.
Art. 19
(1) Indemnizatia pentru reducerea timpului de munca cu o patrime din durata
normala se acorda asiguratilor prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. A si B, care,
din motive de sanatate, nu mai pot realiza durata normala de munca.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda, la propunerea medicului
curant, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale, pentru cel mult 90
de zile in ultimele 12 luni anterioare primei zile de concediu, in una sau mai
multe etape.
(3) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru reducerea timpului de
munca este egal cu diferenta dintre baza de calcul stabilita conform art. 10 si
venitul salarial brut realizat de asigurat prin reducerea timpului normal de
munca, fara a depasi 25% din baza de calcul.
Art. 20
(1) Concediul si indemnizatia pentru carantina se acorda asiguratilor
carora li se interzice continuarea activitatii din cauza unei boli contagioase,
pe durata stabilita prin certificatul eliberat de directia de sanatate publica.
(2) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina reprezinta 75%
din baza de calcul stabilita conform art. 10.
Art. 21
(1) Asiguratii aflati in incapacitate temporara de munca pe o perioada mai
mare de 90 de zile consecutive beneficiaza de tratament balnear si de
recuperare a capacitatii de munca, pe baza prescriptiilor medicale, cu sau fara
contributie personala, in conditiile prevazute in Contractul-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate.
(2) Tratamentul balnear si de recuperare a capacitatii de munca se
desfasoara in conformitate cu prevederile programului individual de recuperare
intocmit de medicul curant, cu avizul obligatoriu al medicului expert al
asigurarilor sociale, in functie de natura, stadiul si prognosticul bolii,
structurat pe etape.
(3) In functie de tipul afectiunii si de natura tratamentului, durata
tratamentului balnear este de 15 - 21 de zile si se stabileste de catre medicul
expert al asigurarilor sociale, odata cu avizul prevazut la alin. (2).
(4) Programul individual de recuperare este obligatoriu si se realizeaza in
unitati sanitare specializate aflate in relatie contractuala cu casele de
asigurari de sanatate.
(5) Dupa fiecare etapa prevazuta in programul individual de recuperare
asiguratii sunt supusi reexaminarii medicale. In functie de rezultatele
acesteia medicul expert al asigurarilor sociale, dupa caz, actualizeaza
programul individual de recuperare, recomanda reluarea activitatii profesionale
sau propune pensionarea de invaliditate.
(6) Plata indemnizatiilor nu se cuvine pe perioadele in care asiguratul,
din motive imputabile lui, nu isi indeplineste obligatia de a urma si de a
respecta programul individual de recuperare.
Art. 22
(1) Indemnizatiile prevazute la art. 18 lit. a) si b) se suporta integral
din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Costurile tratamentului balnear, precum si cele ale actiunilor de
recuperare a capacitatii de munca, prevazute la art. 18 lit. c), se suporta din
bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate in conditiile
prevazute de Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si de normele
metodologice de aplicare a acestuia.
CAP. 4
Concediul si indemnizatia de maternitate
Art. 23
(1) Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcina si lauzie, pe o
perioada de 126 de zile calendaristice, perioada in care beneficiaza de
indemnizatie de maternitate.
(2) De aceleasi drepturi beneficiaza si femeile care nu se mai afla, din
motive neimputabile lor, in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin.
(1), daca nasc in termen de 9 luni de la data pierderii calitatii de asigurat.
Faptul ca pierderea calitatii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile
persoanei in cauza se dovedeste cu acte oficiale eliberate de catre angajatori
sau asimilatii acestora.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), baza de calcul a indemnizatiei de
maternitate se constituie din media veniturilor lunare pe baza carora s-a
calculat contributia pentru concedii si indemnizatii, din ultimele 6 luni
anterioare datei pierderii calitatii de asigurat, cu respectarea prevederilor
art. 10.
Art. 24
(1) Concediul pentru sarcina se acorda pe o perioada de 63 de zile inainte
de nastere, iar concediul pentru lauzie pe o perioada de 63 de zile dupa
nastere.
(2) Concediile pentru sarcina si lauzie se pot compensa intre ele, in
functie de recomandarea medicului si de optiunea persoanei beneficiare, in asa
fel incat durata minima obligatorie a concediului de lauzie sa fie de 42 de
zile calendaristice.
(3) Persoanele cu handicap asigurate beneficiaza, la cerere, de concediu
pentru sarcina, incepand cu luna a 6-a de sarcina.
(4) In situatia copilului nascut mort sau in situatia in care acesta moare
in perioada concediului de lauzie, indemnizatia de maternitate se acorda pe
toata durata acestuia.
Art. 25
(1) Cuantumul brut lunar al indemnizatiei de maternitate este de 85% din
baza de calcul stabilita conform art. 10.
(2) Indemnizatia de maternitate se suporta integral din bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate.
CAP. 5
Concediul si indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav
Art. 26
(1) Asiguratii au dreptul la concediu si indemnizatie pentru ingrijirea
copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani, iar in cazul copilului cu
handicap, pentru afectiunile intercurente, pana la implinirea varstei de 18
ani.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se suporta integral din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Art. 27
(1) Beneficiaza de indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav,
optional, unul dintre parinti, daca solicitantul indeplineste conditiile de
stagiu de cotizare prevazute la art. 7.
(2) Beneficiaza de aceleasi drepturi, daca indeplineste conditiile cerute
de prezenta ordonanta de urgenta pentru acordarea acestora, si asiguratul care,
in conditiile legii, a adoptat, a fost numit tutore, caruia i s-au incredintat
copii in vederea adoptiei sau i-au fost dati in plasament.
Art. 28
Indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani
sau a copilului cu handicap cu afectiuni intercurente pana la implinirea
varstei de 18 ani se acorda pe baza certificatului de concediu medical eliberat
de medicul de familie si a certificatului pentru persoanele cu handicap, emis
in conditiile legii, dupa caz.
Art. 29
Durata de acordare a indemnizatiei prevazute la art. 27 alin. (1) este de
maximum 45 de zile calendaristice pe an pentru un copil, cu exceptia
situatiilor in care copilul este diagnosticat cu boli infectocontagioase,
neoplazii, este imobilizat in aparat gipsat, este supus unor interventii
chirurgicale; durata concediului medical in aceste cazuri va fi stabilita de
medicul curant.
Art. 30
Cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav
este de 85% din baza de calcul stabilita conform art. 10.
CAP. 6
Concediul si indemnizatia de risc maternal
Art. 31
(1) Dreptul la concediul de risc maternal se acorda in conditiile prevazute
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 privind protectia maternitatii
la locurile de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
25/2004.
(2) Pe durata concediului de risc maternal se acorda o indemnizatie de risc
maternal care se suporta integral din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate.
(3) Concediul si indemnizatia de risc maternal se acorda fara conditie de
stagiu de cotizare.
(4) Cuantumul indemnizatiei prevazute la alin. (2) reprezinta 75% din baza
de calcul stabilita conform prevederilor art. 10.
CAP. 7
Alte dispozitii privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Art. 32
(1) In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar
activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune,
dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare
judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege,
drepturile prevazute la art. 2 alin. (1), care s-au nascut anterior ivirii acestor
situatii, se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate de catre casele de asigurari de sanatate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in situatia in care a expirat
termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, a expirat
termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul
in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii
numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.
(3) Drepturile achitate in conditiile prevazute la alin. (1) urmeaza a fi
recuperate de catre casele de asigurari de sanatate de la angajator, dupa caz,
conform legii.
Art. 33
Pentru persoana asigurata care se afla in doua sau mai multe situatii
prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B si care desfasoara activitatea la mai
multi angajatori, la fiecare fiind asigurata conform prezentei ordonante de
urgenta, indemnizatiile se calculeaza si se platesc, dupa caz, de fiecare
angajator.
Art. 34
Durata concediilor pentru tuberculoza, neoplazii, precum si a concediilor
pentru sarcina, lauzie si ingrijirea copilului bolnav nu diminueaza numarul
zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afectiuni.
Art. 35
(1) Pentru plata indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca,
aferente concediilor medicale acordate cu intrerupere intre ele, acestea se iau
in considerare separat, durata lor nu se cumuleaza, iar plata se suporta
conform art. 12.
(2) In situatia in care unui asigurat i se acorda in aceeasi luna doua sau
mai multe concedii medicale pentru afectiuni diferite, fara intrerupere intre
ele, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se calculeaza si se
plateste separat, iar plata se suporta conform art. 12.
Art. 36
(1) Calculul si plata indemnizatiilor prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat in
conditiile legii, care constituie document justificativ pentru plata.
(2) Certificatul de concediu medical se prezinta platitorului pana cel mai
tarziu la data de 5 a lunii urmatoare celei pentru care a fost acordat
concediul.
(3) Plata indemnizatiilor se face lunar de catre:
a) angajator, cel mai tarziu odata cu lichidarea drepturilor salariale pe
luna respectiva, pentru asiguratii prevazuti la art. 1 alin. (1) lit. A si B;
b) institutia care administreaza bugetul asigurarilor pentru somaj, pana la
data de 10 a lunii urmatoare celei pentru care s-a acordat concediul medical;
c) casa de asigurari de sanatate, pana la data de 10 a lunii urmatoare
celei pentru care s-a acordat concediul medical, pentru asiguratii prevazuti la
art. 1 alin. (2) si pentru persoanele prevazute la art. 23 alin. (2) si la art.
32.
Art. 37
Cuantumul indemnizatiilor acordate pe o perioada mai mare de 90 de zile se
poate indexa, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 38
(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care,
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se retin de catre
platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna
respectiva.
(2) Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori
asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna
respectiva, se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare
sau din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din
creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate
prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 39
(1) Indemnizatiile se achita beneficiarului, reprezentantului legal sau
mandatarului desemnat prin procura de catre acesta.
(2) Indemnizatiile cuvenite si neachitate asiguratului decedat se platesc
sotului supravietuitor, copiilor, parintilor sau, in lipsa acestora, persoanei
care dovedeste ca l-a ingrijit pana la data decesului.
Art. 40
(1) Indemnizatiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, in
termenul de prescriptie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era
in drept sa le solicite.
(2) Cuantumul indemnizatiilor solicitate potrivit alin. (1) se achita la
nivelul cuvenit in perioada prevazuta in certificatul medical.
Art. 41
Plata indemnizatiilor inceteaza incepand cu ziua urmatoare celei in care:
a) beneficiarul a decedat;
b) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile legale pentru acordarea
indemnizatiilor;
c) beneficiarul si-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care
Romania nu are incheiata conventie de asigurari sociale;
d) beneficiarul si-a stabilit domiciliul pe teritoriul unui stat cu care
Romania a incheiat conventie de asigurari sociale, daca in cadrul acesteia se
prevede ca indemnizatiile se platesc de catre celalalt stat.
Art. 42
(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de indemnizatii se recupereaza de la
beneficiari in termenul de prescriptie de 3 ani.
(2) Recuperarea sumelor prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre
angajator sau, dupa caz, de institutia care efectueaza plata acestor drepturi.
(3) Casele de asigurari de sanatate recupereaza sumele platite necuvenit de
la platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3).
(4) Sumele platite necuvenit prin intermediul caselor de asigurari de
sanatate se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei respective,
care constituie titlu executoriu.
(5) Sumele nerecuperate din cauza decesului beneficiarilor nu se mai
urmaresc.
Art. 43
(1) Sumele incasate necuvenit, cu titlu de indemnizatii, ca urmare a unei
infractiuni savarsite de beneficiar, se recupereaza de la acesta, inclusiv
dobanzile aferente, pana la recuperarea integrala a prejudiciului.
(2) Sumele stabilite in conformitate cu alin. (1), nerecuperate din cauza
decesului asiguratilor, se recupereaza de la mostenitori, in conditiile
dreptului comun.
(3) Debitele provenite din indemnizatiile prevazute de prezenta ordonanta
de urgenta se recupereaza prin executorii proprii ai CNAS si ai caselor de
asigurari de sanatate si constituie venituri ale bugetului Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate.
Art. 44
Contributia de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza asupra
indemnizatiilor reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 45
(1) Perioadele in care asiguratii prevazuti la art. 1 alin. (1) si (2)
beneficiaza de indemnizatiile prevazute la art. 2 constituie stagiu de cotizare
in sistemul public de pensii, pentru aceste indemnizatii datorandu-se
contributia individuala de asigurari sociale reglementata de prevederile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contributia de asigurari sociale prevazuta la alin. (1) se calculeaza
prin aplicarea cotei stabilite prin Legea bugetului asigurarilor sociale de
stat asupra valorii reprezentand un salariu de baza minim brut pe tara garantat
in plata, se suporta din cuantumul brut al indemnizatiei stabilite conform
prevederilor prezentei ordonante de urgenta si se achita bugetului asigurarilor
sociale de stat.
(3) Calculul si plata contributiei individuale de asigurari sociale se
efectueaza lunar, de catre platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3), odata cu
plata indemnizatiilor.
Art. 46
(1) In vederea determinarii punctajului anual, necesar stabilirii
drepturilor de pensie in sistemul public de pensii, pentru stagiile de cotizare
realizate in conditiile prevazute la art. 45 se utilizeaza salariul de baza
minim brut pe tara garantat in plata din perioadele respective.
(2) In situatia persoanelor care, in perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie
2006, au beneficiat de concedii medicale si indemnizatiile aferente,
reglementate de legislatia anterioara prezentei ordonante de urgenta, la
determinarea punctajului anual necesar stabilirii drepturilor de pensie in
sistemul public de pensii se utilizeaza cuantumul indemnizatiei obtinute in
perioadele respective.
CAP. 8*)
Contraventii
*) In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1074 din 29 noiembrie
2005, era trecut in mod eronat "ARTICOLUL VIII" in loc de
"CAPITOLUL VIII".
Art. 47
Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite prin incalcarea
obligatiilor prevazute la art. 36 alin. (3):
a) refuzul nejustificat de plata a indemnizatiilor;
b) calculul si plata eronata a indemnizatiilor;
c) eliberarea certificatelor de concedii medicale cu nerespectarea prevederilor
legale in vigoare.
Art. 48
Contraventiile prevazute la art. 47 se sanctioneaza cu amenda de la 1.000
lei (RON) la 2.500 lei (RON).
Art. 49
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 47 si aplicarea amenzilor
corespunzatoare se fac de catre organele de control ale CNAS si ale caselor de
asigurari de sanatate.
Art. 50
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta, referitoare la stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
CAP. 9
Control si jurisdictie
Art. 51
(1) Controlul modului de acordare a concediilor medicale si de eliberare a
certificatelor de concediu medical se realizeaza de catre echipe formate din
personal din cadrul serviciilor specializate din structura Ministerului
Sanatatii, CNAS, a caselor de asigurari de sanatate, a directiilor de sanatate
publica si a directiilor medicale ori structurilor similare din ministerele si
institutiile din administratia publica centrala cu retea sanitara proprie,
precum si de medici experti ai asigurarilor sociale.
(2) Controlul se realizeaza ca urmare a sesizarii casei de asigurari de
sanatate de catre platitori, precum si prin sondaj, la initiativa autoritatilor
abilitate sa realizeze controlul.
(3) In cazul constatarii nerespectarii prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, vor fi sesizate comisiile de disciplina din cadrul colegiului
medicilor de la nivelul fiecarui judet, respectiv Colegiul Medicilor Bucuresti,
precum si unitatile cu care medicii se afla in relatii contractuale, pentru
luarea masurilor legale ce se impun.
(4) Comisia de disciplina a Colegiului Medicilor din Romania, a consiliilor
judetene ale medicilor si al municipiului Bucuresti va aplica masurile
prevazute de legislatia in vigoare, in situatia in care constata nerespectarea
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta cu privire la eliberarea
certificatelor medicale.
Art. 52
Litigiile care au ca obiect modul de calcul si de plata a indemnizatiilor
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se solutioneaza de catre instantele
judecatoresti competente, potrivit jurisdictiei asigurarilor sociale.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 53
(1) Indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) - d) se pot
transfera in tarile in care asiguratii isi stabilesc domiciliul sau resedinta,
in conditiile reglementate prin acorduri si conventii internationale la care
Romania este parte.
(2) Plata indemnizatiilor prevazute la alin. (1) se poate face in moneda
tarilor respective sau intr-o alta moneda asupra careia s-a convenit.
Art. 54
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2006 inceteaza plata indemnizatiilor
stabilite in conditiile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Plata indemnizatiilor restante, aferente perioadelor anterioare datei
de 1 ianuarie 2006, se efectueaza de catre platitorii prevazuti la art. 36
alin. (3), in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, cu
respectarea termenului general de prescriptie.
Art. 55
(1) Continutul si forma documentelor sau, dupa caz, ale formularelor
necesare aplicarii prezentei ordonante de urgenta se aproba prin ordin comun al
ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Costurile generate de tiparirea documentelor si formularelor prevazute
la alin. (1) se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate, cu posibilitatea recuperarii acestora in conditiile stabilite de
CNAS.
Art. 56
In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, in termen de 60 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se vor elabora
norme de aplicare, aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si al
presedintelui CNAS.
Art. 57
CNAS, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si
Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca
vor incheia un protocol privind activitatea desfasurata de medicii experti ai
asigurarilor sociale, potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Art. 58
Necesarul de personal pentru realizarea activitatilor de evidenta si
control rezultate din aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta se
asigura in cadrul numarului de posturi aprobat pentru CNAS.
Art. 59
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 2006.
Art. 60
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
prevederile referitoare la concediul si indemnizatia pentru incapacitate
temporara de munca, concediul si indemnizatiile pentru prevenirea imbolnavirilor
si recuperarea capacitatii de munca, concediul si indemnizatia pentru
maternitate, concediul si indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav,
cuprinse la art. 7, 26, 27, 35, art. 98 - 101, art. 103 - 125, art. 129 - 134
si la art. 136 - 138 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 96/2003 privind protectia
maternitatii la locurile de munca, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 25/2004.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
art. 5 alin. (3) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de
munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Sunt si raman in vigoare prevederile art. 109 alin. (2) si ale art. 117
din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare
la acordarea biletelor pentru tratament balnear pensionarilor si altor
categorii de asigurati decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(5) Pentru personalul civil care indeplineste functii de demnitate publica,
functii publice sau este incadrat cu contract individual de munca in institutiile
publice prevazute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 346/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, prestatiile aferente accidentelor de munca sau
bolilor profesionale se calculeaza in conditiile prevazute de aceasta lege si
se suporta de la bugetul de stat, prin bugetele acestor institutii.
Art. 61
Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile si persoanelor
care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala, cu exceptia cadrelor militare
in activitate si a functionarilor publici cu statut special.
Art. 62
Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice, la propunerea ordonatorilor
principali de credite, sa introduca modificarile ce decurg din aplicarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta in volumul si in structura
bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, respectiv
ale bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2006, cu mentinerea
echilibrului bugetar.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Presedintele Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate,
Cristian Vladescu
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat