ORDONANTA DE URGENTA Nr. 174 din 27 noiembrie 2002
privind instituirea masurilor speciale pentru reabilitarea termica a unor
cladiri de locuit multietajate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 890 din 9 decembrie 2002
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta instituie masuri speciale pentru reabilitarea
termica a unor cladiri de locuit multietajate si a instalatiilor aferente,
realizate dupa proiecte tip in perioada 1950 - 1985, amplasate in zone urbane
dens populate si racordate la sistemele centralizate de furnizare a energiei
termice ale unitatilor administrativ-teritoriale, in contextul reducerii
consumului energetic.
Art. 2
(1) Cladirile de locuit multietajate se includ in programe anuale de
actiuni pentru reabilitarea termica, denumite in continuare programe anuale.
(2) Programele anuale se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei in baza prioritatilor stabilite pe criterii
tehnice si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Conditiile de eligibilitate si criteriile tehnice de selectie ale
cladirilor de locuit multietajate ce se includ in programele anuale se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta.
(4) Consiliile judetene si locale, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, sunt obligate sa puna la dispozitie Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei datele si documentele necesare fundamentarii
programelor anuale, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonante
de urgenta.
(5) In vederea fundamentarii solutiilor tehnico-economice privind
reabilitarea termica a cladirilor de locuit multietajate, Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei initiaza studii, audit si realizarea de
prototipuri, finantate din fondul constituit potrivit prevederilor art. 40 lit.
a) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile
ulterioare, precum si din alte surse constituite in conditiile legii.
Art. 3
(1) Masurile pentru reabilitarea termica a cladirilor de locuit
multietajate cuprind, de regula, interventii la:
a) pereti exteriori, inclusiv ferestre si usi exterioare, terasa, planseul
peste subsol si alte elemente structurale si nestructurale care constituie
anvelopa cladirii;
b) instalatiile de incalzire si de preparare a apei calde menajere,
aferente cladirii.
(2) Masurile speciale de reabilitare termica se realizeaza cu respectarea
cerintelor de calitate si a celorlalte obligatii impuse prin Legea nr. 10/1995,
cu modificarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 29/2000 privind
reabilitarea termica a fondului construit existent si stimularea economisirii
energiei termice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 325/2002,
si reglementarile tehnice in domeniu.
Art. 4
Coordonarea din punct de vedere tehnic a actiunilor privind reabilitarea
termica a cladirilor de locuit multietajate se realizeaza de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, care va actiona, in
principal, pentru:
a) analiza documentelor necesare fundamentarii programelor anuale transmise
de consiliile judetene si locale, respectiv de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, a cladirilor de locuit multietajate ce necesita reabilitarea termica
si clasificarea cladirilor pe tipuri de proiecte utilizate la realizarea
acestora;
b) elaborarea si promovarea programelor anuale pentru reabilitarea termica
a cladirilor de locuit multietajate, in vederea aprobarii conform prevederilor
art. 2 alin. (2).
Art. 5
Proprietarii cladirilor de locuit multietajate, persoane fizice si/sau
juridice, si asociatiile de proprietari/locatari, precum si persoanele juridice
care au in administrare spatii in aceste cladiri vor actiona pentru:
a) efectuarea expertizei si auditului energetic al cladirii;
b) aprobarea in adunarea generala a proprietarilor/locatarilor a deciziei
pentru reabilitarea termica a cladirii;
c) proiectarea si executarea lucrarilor de reabilitare termica a anvelopei
cladirii si/sau a instalatiilor de incalzire si de producere a apei calde
menajere, aferente cladirii.
Art. 6
(1) Coordonatorii programelor anuale sunt primarii municipiilor si
oraselor, respectiv primarii sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Consiliile judetene, locale, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti iau
masuri necesare pentru incheierea conventiilor cu persoanele fizice si/sau
juridice si asociatiile de proprietari/locatari din cladirile de locuit
multietajate nominalizate in programele anuale si pentru derularea actiunilor
privind reabilitarea termica a cladirilor, cuprinzand auditul energetic,
proiectarea si executia lucrarilor de interventie.
(3) Continutul-cadru al conventiilor prevazute la alin. (2), etapele de
derulare a actiunilor privind reabilitarea termica a cladirilor, precum si
drepturile si obligatiile partilor contractante se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Dupa incheierea conventiilor prevazute la alin. (2) contractarea
expertizarii si auditului energetic, proiectarii si executiei lucrarilor pentru
reabilitarea termica a cladirilor de locuit multietajate nominalizate in
programele anuale se face de catre coordonatorii programelor anuale, impreuna
cu persoanele fizice si/sau juridice si asociatiile de proprietari/locatari, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare privind achizitiile publice.
Art. 7
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea si
auditul energetic, precum si pentru proiectarea lucrarilor de reabilitare
termica a cladirilor de locuit multietajate nominalizate in programele anuale
se asigura din alocatii de la bugetul de stat, in limita fondurilor aprobate
anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
Art. 8
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind executarea
lucrarilor pentru reabilitarea termica a cladirilor de locuit multietajate se
asigura astfel:
a) din credite si/sau alocatii de la bugetul de stat, care vor acoperi 85%
din cheltuieli, din care 30% se constituie in subventie de la bugetul de stat,
in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, si din fondul de
reparatii al asociatiei de proprietari/locatari, care va acoperi 15% din
cheltuieli, pentru locuintele proprietate a persoanelor fizice;
b) din bugetele locale, pentru locuintele si spatiile cu alta destinatie
decat cea de locuinta, existente in proprietatea sau in administrarea
unitatilor administrativ-teritoriale;
c) din bugetul de stat, din bugetele locale sau din venituri proprii, dupa
caz, in limita fondurilor stabilite anual cu aceasta destinatie, pentru
locuintele si spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, existente in
proprietatea sau in administrarea celorlalte institutii publice, in functie de
subordonarea institutiilor respective;
d) din fondurile proprii ale agentilor economici, pentru locuintele si
spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta, existente in proprietatea
sau in administrarea acestora.
Art. 9
(1) Proprietarii locuintelor, persoane fizice, din cladirile de locuit
multietajate incluse in programele anuale beneficiaza de finantarea
cheltuielilor pentru executarea lucrarilor de reabilitare termica, potrivit
art. 7 si art. 8 lit. a), in conditiile in care:
a) aproba in adunarea generala a proprietarilor decizia de interventie si
semneaza conventia-cadru cu consiliile judetene, locale, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti pentru derularea, in conditiile legii, a actiunilor pentru
reabilitarea termica a cladirii;
b) se instituie in favoarea statului ipoteca legala asupra locuintei;
c) se obliga sa restituie la terminarea lucrarilor de reabilitare termica a
cladirii sumele alocate din bugetul de stat pentru executarea lucrarilor de
interventie, mai putin subventia prevazuta la art. 8 lit. a), in rate lunare
egale, cu o dobanda de 5% pe an si cu o durata de rambursare de 10 ani de la
data receptiei terminarii lucrarilor; in cazul intarzierii la plata a ratelor cu
mai mult de 30 de zile se calculeaza majorari de intarziere la ratele scadente,
aplicandu-se cota de majorare, stabilita in conditiile legii, pentru neplata la
termen a obligatiilor bugetare.
(2) Radierea ipotecii se face numai cu dovada privind restituirea integrala
a cheltuielilor efectuate din bugetul de stat pentru executarea lucrarilor
pentru reabilitarea termica a locuintei, mai putin subventia.
(3) Inscrierea si radierea ipotecii sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 10
Instrainarea cladirilor de locuit multietajate incluse in programele
anuale, pe durata rambursarii creditelor acordate pentru lucrari de reabilitare
termica, finantate din credite si/sau alocatii de la bugetul de stat, este
conditionata de acordul prealabil al coordonatorilor programelor anuale, in
conditiile preluarii obligatiilor contractuale de catre noul proprietar.
Art. 11
Actele juridice de instrainare incheiate cu incalcarea prevederilor art. 10
sunt lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand fi invocata in astfel
de cazuri.
Art. 12
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, pe care le va
supune spre aprobare Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu