ORDONANTA DE URGENTA Nr. 199 din 9 noiembrie 2000
privind infiintarea Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 581 din 20 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala "Imprimeria Nationala" -
S.A., denumita in cele ce urmeaza Imprimeria Nationala prin reorganizarea
Regiei Autonome "Imprimeria Nationala", care se desfiinteaza la data
inmatricularii la oficiul registrului comertului a Companiei Nationale
"Imprimeria Nationala" - S.A.
(2) Imprimeria Nationala este persoana juridica romana, avand forma
juridica de societate comerciala pe actiuni cu capital integral de stat, care
se organizeaza si functioneaza in conformitate cu statutul prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
(3) Imprimeria Nationala functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, avand ca obiect activitati de interes public national, in
scopul realizarii cadrului organizat pentru utilizarea, emiterea si circulatia
hartiilor de valoare, a formularelor tipizate cu regim special, comune sau
specifice pe economie, a tipariturilor cu caracter special.
Art. 2
Sediul social al Imprimeriei Nationale este in municipiul Bucuresti, bd
Alexandru Ioan Cuza nr. 56, sectorul 1. Sediul social poate fi schimbat pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor, cu indeplinirea formalitatilor
cerute de lege.
Art. 3
Imprimeria Nationala isi poate constitui in tara si in strainatate
sucursale, reprezentante, centre de lucru, agentii si altele asemenea, unitati
fara personalitate juridica, infiintate prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor.
Art. 4
(1) Patrimoniul Imprimeriei Nationale se constituie prin preluarea
integrala a patrimoniului fostei Regii Autonome "Imprimeria
Nationala", conform bilantului contabil la data de 30 iunie 2000, si nu
are in administrare bunuri proprietate publica a statului de natura celor
prevazute la art. 135 alin. (4) din Constitutie.
(2) Imprimeria Nationala este proprietara bunurilor aflate in patrimoniul
Regiei Autonome "Imprimeria Nationala", cu exceptia bunurilor
detinute cu alt titlu.
(3) Celelalte bunuri aflate in administrarea Regiei Autonome
"Imprimeria Nationala" trec in proprietatea Imprimeriei Nationale la
data inmatricularii acesteia la Oficiul registrului comertului.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Imprimeria
Nationala preia toate drepturile si obligatiile, substituindu-se in toate
litigiile in curs ale Regiei Autonome "Imprimeria Nationala".
Art. 5
(1) Capitalul social al Imprimeriei Nationale, la constituire, este de
5.617 milioane lei, varsat integral la data infiintarii, si este impartit in
56.170 actiuni nominative in valoare nominala de 100.000 lei, pe baza
bilantului contabil intocmit la data de 30 iunie 2000, care va fi actualizat
conform legii.
(2) Actiunile nominative ale Imprimeriei Nationale sunt detinute in
totalitate si in mod exclusiv de statul roman.
(3) Drepturile si obligatiile decurgand din calitatea de actionar unic al statului
roman se exercita de Ministerul Finantelor.
Art. 6
Imprimeria Nationala are ca obiect principal de activitate imprimarea,
tiparirea, administrarea, difuzarea, expertizarea si evidenta hartiilor de
valoare, a formularelor tipizate cu regim special, comune sau specifice pe
economie, precum si alte activitati stabilite prin statutul prevazut in anexa
la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7
(1) Imprimeriei Nationale i se incredinteaza producerea cu titlu de
exclusivitate a hartiilor de valoare de natura timbrelor, banderolelor sau
etichetelor utilizate la marcarea produselor supuse accizelor, certificatelor
de trezorerie, bonurilor de tezaur, timbrelor fiscale, conform obiectului sau
de activitate.
(2) Imprimeriei Nationale i se incredinteaza in mod direct si unic
gestionarea sistemului unitar de inseriere si numerotare a formularelor
tipizate cu regim special, gestionarea activitatii de producere si distributie
a biletelor de tombola, de pronosticuri (pariuri) sportive, de pariuri de orice
fel si a cartoanelor pentru jocuri tip bingo desfasurate in sali de joc, prin
retele de televiziune sau prin mijloace de transmisie asimilate, conform
obiectului sau de activitate.
(3) Imprimeria Nationala poate produce, gestiona sau distribui, in nume
propriu sau in asociere cu alte persoane juridice, si alte produse decat cele
prevazute la alin. (1) si (2), in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
Art. 8
(1) Activitatea Imprimeriei Nationale se va desfasura pe baza de buget propriu
de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii.
(2) Profitul net va fi repartizat potrivit reglementarilor legale in
vigoare. Dividendele nete realizate se fac venit la bugetul de stat.
Art. 9
(1) Modificarea formei juridice a Imprimeriei Nationale se poate face numai
prin lege.
(2) Imprimeria Nationala se poate dizolva in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) deschiderea procedurii falimentului;
c) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
lui la valoarea ramasa;
d) alte situatii prevazute de lege.
Art. 10
Personalul Imprimeriei Nationale este preluat prin transfer de la Regia
Autonoma "Imprimeria Nationala" si isi pastreaza salariile avute la
data transferului pana la negocierea si incheierea noului contract colectiv de
munca, potrivit legii.
Art. 11
(1) Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" va continua sa isi
desfasoare activitatea pana la data inmatricularii Imprimeriei Nationale la
oficiul registrului comertului.
(2) La aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 596 din 28
septembrie 1992 privind infiintarea Regiei Autonome "Imprimeria
Nationala", republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64
din 29 martie 1996, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale "Imprimeria Nationala" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Compania Nationala
"Imprimeria Nationala" - S.A.
(2) In toate actele, anunturile, publicatiile si documentele emanand de la
companie se vor mentiona denumirea acesteia, precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul
social, sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul
fiscal.
Art. 2
Forma juridica
(1) Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. este
persoana juridica romana, avand forma juridica de societate comerciala pe
actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
prezentului statut.
(2) Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. este
societate comerciala de interes public national.
(3) Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. este
denumita in continuare Imprimeria Nationala.
Art. 3
Sediul social
(1) Sediul social al Imprimeriei Nationale este in municipiul Bucuresti,
bd. Alexandru Ioan Cuza nr. 56, sectorul 1. Sediul social poate fi schimbat pe
baza hotararii adunarii generale a actionarilor, cu indeplinirea formalitatilor
prevazute de lege.
(2) Imprimeria Nationala poate infiinta prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor, in tara si in strainatate, sucursale, reprezentante, centre de
lucru, agentii, puncte de vanzare si altele asemenea, unitati fara
personalitate juridica, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 4
Durata
Imprimeria Nationala se constituie ca persoana juridica cu durata
nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Imprimeria Nationala desfasoara activitate de interes public national in
domeniul poligrafic, in scopul realizarii cadrului organizat pentru utilizarea,
emiterea si circulatia hartiilor de valoare, a formularelor tipizate cu regim
special comune sau specifice pe economie, a tipariturilor cu caracter special
care impun masuri de protectie impotriva falsificarii sau contrafacerii.
Art. 6
Obiectul de activitate
Imprimeria Nationala are ca obiect de activitate:
A. Activitati principale:
a) productia poligrafica, activitatea editoriala, tiparirea publicatiilor
periodice si neperiodice, imprimarea de formulare tipizate si/sau cu regim
special, documente si tiparituri administrative specifice activitatii
financiar-contabile si de trezorerie, bonuri de tezaur, actiuni, titluri de
stat si de proprietate, obligatiuni necesare pentru finantarea deficitului
bugetar, cecuri bancare, inscrisuri de stat, acte de identitate si imprimate
confidentiale, alte hartii de valoare;
b) producerea, cu titlu de exclusivitate, a hartiilor de valoare de natura
timbrelor, banderolelor sau etichetelor utilizate la marcarea produselor supuse
accizelor, certificatelor de trezorerie, bonurilor de tezaur, timbrelor
fiscale, certificatelor de autorizare a unor activitati;
c) gestionarea sistemului unitar de inseriere si numerotare a formularelor
tipizate cu regim special, gestionarea activitatii de producere si distributie
a biletelor de tombola, de pronosticuri (pariuri) sportive, de pariuri de orice
fel si a cartoanelor pentru jocuri tip bingo desfasurate in sali de joc, prin
retele de televiziune sau prin mijloace de transmisie asimilate;
d) producerea, cu titlu de exclusivitate, a tipariturilor cu caracter
special ce impun masuri de protectie impotriva falsificarii sau contrafacerii,
elaborate de alte institutii si de organele administratiei publice centrale si
locale;
e) expertizarea privind autenticitatea hartiilor de valoare romanesti si
straine, care fac obiectul de activitate al Imprimeriei Nationale;
f) difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al companiei
nationale prin concesionarea drepturilor de vanzare altor agenti economici sau
prin retea proprie;
g) efectuarea operatiunilor de transport si a altor servicii specifice
obiectului propriu de activitate;
h) efectuarea de experimentari, studii, prognoze si norme in domeniul
specific de activitate;
i) organizarea actiunilor de formare si perfectionare profesionala in
domeniul specific de activitate;
j) asigurarea, conform prevederilor legale in vigoare, a colaborarii si
cooperarii tehnice, stiintifice si tehnologice in sistem de reprezentare si/sau
prin asociere cu firme din tara si din strainatate pentru produsele specifice
domeniului poligrafic;
k) realizarea altor produse poligrafice sau activitati, conform
prevederilor legale.
B. Activitati conexe celor prevazute la lit. A, precum si alte activitati:
a) operatiuni de comert interior si exterior, legate de obiectul de
activitate;
b) servicii informatice, activitate de software de baza si aplicativa
pentru calculatoare si retele de calculatoare;
c) realizarea investitiilor pentru dezvoltari, modernizari, automatizari si
retehnologizari;
d) realizarea de studii de marketing si sondaje in legatura cu obiectul de
activitate;
e) servicii de reclama si publicitate, organizarea de expozitii,
simpozioane si schimburi de experienta;
f) activitati financiare, de consultanta, leasing, management si de
reprezentare in nume propriu sau in asociere;
g) gestionarea titlurilor de proprietate intelectuala preluate de la fosta
Regie Autonoma "Imprimeria Nationala", precum si a celor pentru care
dobandeste protectie, conform legislatiei in vigoare;
h) participarea, inclusiv ca membru, la organizatiile europene si internationale
cu caracter profesional, la congresele, conferintele si la intreaga activitate
a acestora, precum si colaborarea cu entitati juridice similare din
strainatate, in problemele specifice activitatii din domeniul producerii
hartiilor de valoare;
i) orice alte activitati si servicii legate direct sau indirect de obiectul
de activitate.
CAP. 3
Capitalul social si actiunile
Art. 7
Capitalul social si actiunile
(1) Capitalul social initial al Imprimeriei Nationale la data infiintarii
este de 5.617 milioane lei si se constituie pe baza bilantului contabil
incheiat la data de 30 iunie 2000, prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome
"Imprimeria Nationala", fiind impartit in 56.170 actiuni nominative,
fiecare actiune avand o valoare de 100.000 lei.
(2) Capitalul social este in intregime detinut de statul roman, in calitate
de actionar unic, si este varsat integral la data constituirii Imprimeriei
Nationale.
(3) In capitalul social nu sunt incluse bunuri de natura celor prevazute la
art. 135 alin. (4) din Constitutie.
(4) Ministerul Finantelor reprezinta statul ca actionar unic al Imprimeriei
Nationale si exercita toate drepturile si obligatiile ce decurg din aceasta
calitate.
(5) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor se numesc
prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 8
Majorarea sau reducerea capitalului social
Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute
de lege.
CAP. 4
Conducerea si administrarea Imprimeriei Nationale
Art. 9
Adunarea generala a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
Imprimeriei Nationale care decide asupra activitatii acesteia si asupra
politicii economice. Reprezentatii statului in adunarea generala a actionarilor
sunt in numar de 3 si sunt numiti prin ordin al ministrului finantelor.
(2) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza, aproba sau modifica bilantul contabil dupa ascultarea
raportului consiliului de administratie si al cenzorilor;
b) numeste si revoca membrii consiliului de administratie si le stabileste
remuneratia;
c) numeste cenzorii, le fixeaza remuneratia si numeste cenzorii supleanti;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
e) aproba nivelul fondului de rezerva statutar;
f) alte atributii prevazute de lege.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor acesteia, iar hotararile se iau cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
(4) Daca adunarea generala ordinara a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (3), adunarea generala ordinara
care se va intruni dupa a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor
inscrise pe ordinea de zi a primei adunari generale ordinare, oricare ar fi
numarul membrilor prezenti, cu majoritate.
(5) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele
atributii principale:
a) aproba mutarea sediului social al Imprimeriei Nationale, precum si a
unitatilor fara personalitate juridica din subordinea acesteia;
b) aproba infiintarea, reorganizarea ori desfiintarea unitatilor fara
personalitate juridica din subordinea Imprimeriei Nationale;
c) aproba majorarea capitalului social si conditiile efectuarii acesteia;
d) aproba reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia;
e) aproba participarea la constituirea de noi societati comerciale sau de
asocieri;
f) aproba reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
g) aproba incheierea de acte juridice prin care Imprimeria Nationala
dobandeste, instraineaza, inchiriaza, schimba sau constituie in garantie bunuri
aflate in patrimoniul sau, a caror valoare depaseste jumatate din valoarea
contabila a activelor acesteia la data incheierii actului juridic respectiv.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea delega
consiliului de administratie exercitiul atributiilor sale prevazute la lit. a)
- f).
(7) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor este necesara prezenta a trei patrimi din numarul membrilor
acesteia, iar hotararile se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(8) Daca adunarea generala extraordinara a actionarilor nu poate lucra din
cauza neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (7), adunarea generala
extraordinara care se va intruni dupa a doua convocare poate sa delibereze
asupra problemelor inscrise pe ordinea de zi a adunarii generale extraordinare,
oricare ar fi numarul membrilor prezenti, cu majoritate.
Art. 10
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, la doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata de
presedintele consiliului de administratie ori de cate ori este cazul, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut.
(3) Convocarea trebuie sa cuprinda data, locul si ora desfasurarii adunarii
generale a actionarilor, ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor fi puse in discutie, si, daca este cazul, textul integral
al propunerilor referitoare la modificarea statutului. Convocarea va fi
expediata pe adresa Ministerului Finantelor cu cel putin 15 zile inainte de
data prevazuta pentru desfasurarea lucrarilor adunarii generale a actionarilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor poate lua hotarari si fara
indeplinirea formalitatilor prevazute pentru convocare, cu respectarea tuturor
prevederilor legale si ale prezentului statut referitoare la validitatea
hotararilor adoptate.
(5) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor vor putea avea loc la
sediul Imprimeriei Nationale sau in orice alt loc mentionat in convocare.
Art. 11
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor sunt conduse de
presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre
persoana desemnata pentru a-l inlocui. Presedintele numeste un secretar pentru
indeplinirea formalitatilor cerute de lege.
(2) Cu ocazia adunarilor generale ale actionarilor sunt intocmite
procese-verbale intr-un registru special.
(3) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor trebuie sa contina
mentiuni privind formalitatile de convocare, locul, ora, data sedintei,
reprezentantii actionarului unic, rezumatul problemelor puse in discutie si
deciziile luate. Documentele referitoare la acestea, precum si mandatul, daca
este cazul, vor constitui anexe la procesul-verbal de sedinta.
(4) Procesul-verbal va fi semnat de presedintele de sedinta si de
secretarul adunarii generale a actionarilor, desemnat pentru intocmirea
acestuia.
Art. 12
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se vor depune, in situatiile
prevazute de lege, in termen de 15 zile de la adoptare, in extras, la oficiul
registrului comertului, in vederea mentionarii lor in registru.
(2) In cazul adoptarii unor hotarari de modificare a prezentului statut se
va publica numai actul aditional, intocmit pe baza procesului verbal al
adunarii generale a actionarilor, care va cuprinde textul integral al
prevederilor modificate.
(3) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor nu vor putea fi
executate inainte de aducerea la indeplinire a acestor formalitati si, dupa
caz, a oricaror alte cerinte prevazute de lege.
Art. 13
Consiliul de administratie
(1) Imprimeria Nationala este condusa de consiliul de administratie compus
din 5 membri, persoane fizice cu cetatenie romana domiciliate in Romania,
dintre care unul este desemnat prin ordin al ministrului finantelor si
indeplineste functia de presedinte.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt numiti pentru o perioada de 4
ani, cu posibilitatea reinvestirii lor pe noi perioade cu aceeasi durata.
(3) Consiliul de administratie se intruneste la sediul Imprimeriei
Nationale, lunar sau ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui.
(4) Consiliul de administratie este prezidat de presedinte sau de persoana
desemnata de acesta. Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii
consiliului, fie din afara acestuia.
(5) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin
jumatate plus unu din numarul membrilor consiliului de administratie, iar
deciziile se iau cu majoritatea voturilor. In caz de divergenta, presedintele
consiliului de administratie are drept de veto, iar problema aflata in
divergenta este supusa spre analiza adunarii generale a actionarilor.
(6) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte. Acestea se consemneaza
intr-un proces-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru sigilat si
parafat de presedintele consiliului de administratie. Procesul-verbal se
semneaza de membrii prezenti si de secretar.
(7) Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai
sai unele imputerniciri pe probleme limitate si poate, de asemenea, recurge la
specialisti pentru expertizarea anumitor probleme.
Art. 14
Presedintele consiliului de administratie
(1) Presedintele consiliului de administratie indeplineste si functia de
director general al Imprimeriei Nationale.
(2) Presedintele consiliului de administratie reprezinta Imprimeria
Nationala in relatiile cu tertii si este reprezentantul acesteia in
organizatiile europene si internationale cu profil de activitate similar cu al
Imprimeriei Nationale. El poate desemna o alta persoana in acest scop, fixand
durata si limitele mandatului acordat.
(3) Presedintele consiliului de administratie va prezenta semestrial sau
ori de cate ori se solicita de catre ministrul finantelor situatia
economico-financiara a Imprimeriei Nationale, stadiul realizarii obiectivelor
si criteriilor de performanta, precum si alte documentatii solicitate, vizate
si certificate de cenzori, dupa caz.
Art. 15
Atributiile consiliului de administratie
Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) aproba organigrama Imprimeriei Nationale;
b) valideaza numirea de catre presedintele sau a directorilor executivi ai
Imprimeriei Nationale;
c) aduce la indeplinire hotararile adunarii generale a actionarilor;
d) asigura gestiunea si coordonarea activitatii Imprimeriei Nationale;
e) negociaza, impreuna cu reprezentantii salariatilor, contractul colectiv
de munca;
f) emite decizii cu caracter obligatoriu pentru celelalte structuri ale
Imprimeriei Nationale;
g) pregateste documentatia necesara pentru desfasurarea adunarilor generale
ale actionarilor;
h) prezinta adunarii generale a actionarilor situatia economica si
financiara a Imprimeriei Nationale, precum si raportul de activitate pe fiecare
an;
i) aproba regulamentul de organizare a Imprimeriei Nationale, a sucursalelor
si a celorlalte structuri ale acesteia;
j) supune spre analiza adunarii generale a actionarilor bilantul contabil
anual, contul de profit si pierderi si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli necesare in vederea desfasurarii activitatii Imprimeriei Nationale;
k) aproba sau propune spre aprobare investitiile care urmeaza sa se
realizeze de catre Imprimeria Nationala, in conditiile legilor in vigoare;
l) aproba constituirea si folosirea fondurilor de rezerva speciale;
m) isi da acordul pentru vanzarea sau achizitionarea de imobile, in
conditiile legii;
n) indeplineste orice alte atributii si are competentele care rezulta din
lege sau din hotararile adunarii generale a actionarilor.
Art. 16
Conducerea operativa
(1) Conducerea operativa a Imprimeriei Nationale este asigurata de
directorul general, presedinte al consiliului de administratie, impreuna cu
directorii executivi numiti de acesta si validati de consiliul de
administratie.
(2) Directorii executivi sunt salariati ai Imprimeriei Nationale, revocarea
acestora constituind cauza de incetare a contractului lor individual de munca.
Directorii executivi nu pot fi membri ai consiliului de administratie.
CAP. 5
Gestiunea
Art. 17
Cenzorii
(1) Gestiunea Imprimeriei Nationale este controlata de 3 cenzori si de 3
cenzori supleanti. Adunarea generala a actionarilor poate numi un cenzor extern
independent, persoana juridica, in conditiile legii.
(2) Cenzorii si cenzorii supleanti vor fi numiti de adunarea generala a
actionarilor, potrivit legii.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de 2 ani si
pot fi realesi.
(4) In exercitarea atributiilor lor de control cenzorii au dreptul sa li se
puna la dispozitie documentele privind situatia economico-financiara a
Imprimeriei Nationale.
Art. 18
Obligatiile cenzorilor
(1) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) verifica activitatea companiei si a unitatilor subordonate;
b) verifica bilantul contabil si contul de profit si pierderi din punct de
vedere al legalitatii si al concordantei lor cu registrele Imprimeriei
Nationale, regularitatea acestora din urma, precum si daca evaluarea
patrimoniului s-a facut in conformitate cu regulile stabilite pentru intocmirea
bilantului contabil;
c) intocmesc si prezinta anual adunarii generale a actionarilor un raport
amanuntit cuprinzand rezultatele verificarilor intreprinse in exercitarea
atributiilor prevazute la lit. b) si propunerile lor referitoare la bilantul
contabil;
d) inspecteaza lunar, inopinat, casa si verifica existenta titlurilor sau a
valorilor, proprietate a Imprimeriei Nationale ori primite in gaj, cautiune sau
depozit;
e) convoaca adunarea generala a actionarilor in cazul in care nu a fost
convocata de consiliul de administratie;
f) iau parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, fara drept de vot, putand sa determine inserarea in ordinea de zi
a propunerilor pe care le considera necesare, si aduc la cunostinta neregulile
din administratie si incalcarile prevederilor statutare si legale mai
importante, constatate in urma verificarilor;
g) supravegheaza aducerea la indeplinire de catre consiliul de
administratie sau, dupa caz, de catre lichidatori a dispozitiilor legii si ale
prezentului statut;
h) indeplinesc orice alte obligatii prevazute de lege si de prezentul
statut.
(2) Cenzorii isi vor indeplini obligatiile impreuna ori separat, potrivit
legii.
CAP. 6
Activitatea
Art. 19
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an, cu exceptia primului exercitiu financiar care
incepe la data constituirii Imprimeriei Nationale.
Art. 20
Amortizarea mijloacelor fixe
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul Imprimeriei
Nationale se va calcula potrivit regimului de amortizare stabilit de consiliul
de administratie, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 21
Evidenta contabila
(1) Imprimeria Nationala va organiza si va conduce evidenta contabila in
conformitate cu prevederile legale si va intocmi bilantul contabil si contul de
profit si pierderi cu respectarea normelor metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor.
(2) In termen de 15 zile de la data aprobarii de catre adunarea generala a
actionarilor, o copie de pe bilantul contabil, impreuna cu contul de profit si
pierderi, raportul consiliului de administratie, raportul cenzorilor si
procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se vor depune la
administratia financiara competenta. Dupa vizarea bilantului contabil de catre
administratia financiara documentele mentionate mai sus se vor depune la
oficiul registrului comertului si la Ministerul Finantelor.
CAP. 7
Modificarea formei juridice, dizolvarea si lichidarea
Art. 22
Modificarea formei juridice
Modificarea formei juridice a Imprimeriei Nationale se poate face numai
prin lege.
Art. 23
Dizolvarea
Imprimeria Nationala va fi dizolvata in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) deschiderea procedurii falimentului;
c) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
lui la valoarea ramasa;
d) alte situatii prevazute de lege.
Art. 24
Falimentul
(1) In caz de dizolvare a Imprimeriei Nationale, adunarea generala a
actionarilor ori, dupa caz, instanta de judecata va decide lichidarea
administrativa sau falimentul.
(2) Falimentul Imprimeriei Nationale si repartizarea activului social se
vor realiza in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Litigii
Art. 25
Solutionarea litigiilor
(1) Toate litigiile nascute in legatura cu interpretarea si aplicarea
prevederilor prezentului statut, in masura in care nu vor fi rezolvate pe cale
amiabila, se vor solutiona de catre instantele judecatoresti competente din
Romania.
(2) Litigiile de orice fel aparute intre Imprimeria Nationala si persoane
fizice sau juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun. Partile pot alege si calea arbitrala.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 26
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale in
vigoare aplicabile activitatilor desfasurate de Imprimeria Nationala.