ORDONANTA DE URGENTA Nr. 22 din 20 februarie 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programul RO - 0008, semnat
la Bucuresti la 22 decembrie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 174 din 13 martie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana privind participarea Romaniei la programul RO - 0008, semnat la
Bucuresti la 22 decembrie 2000.
Art. 2
In executarea contractelor incheiate in cadrul memorandumului de finantare
cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru
furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate in lei si in euro.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul integrarii europene,
Vasile Puscas,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din
resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul
memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in
aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile
generale anexate la Acordul-cadru incheiat (la 12 martie 1991) intre Comisie si
Beneficiar si completat cu prevederile prezentului memorandum si ale
Programului special anexat la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
In virtutea programului sau de asistenta Comunitatea va contribui, sub forma
unei finantari nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul programului: RO - 0008
Titlul: Program special pentru intarirea societatii civile si
pregatirea pentru aderare a celor zece state candidate
din centrul si estul Europei (Programul Access 2000)
Durata: pana la 30 noiembrie 2002
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 4.310.000 euro, denumita in continuare grantul CE.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura grantul CE este disponibil pentru contractare pana
la data de 30 noiembrie 2002, facand obiectul reglementarilor prezentului
memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile
ramase din grantul CE, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi
anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din grantul CE este 30
noiembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea
termenului limita al platilor. Comisia poate totusi, in imprejurari
exceptionale, sa fie de acord cu o prelungire corespunzatoare a perioadei de
contractare sau de plati, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata
in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la
care expira perioada de efectuare a platilor din grantul CE. Toate fondurile
care nu au fost utilizate vor fi restituite Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata la:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene in Romania
Str. Grigore Mora nr. 11
71278, Bucuresti
Romania
Pentru Beneficiar:
Ministerul Afacerilor Externe
Departamentul pentru integrare europeana
Aleea Modrogan nr. 14, sectorul 1
Bucuresti
Romania
Art. 5
Numarul de exemplare originale
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru grantul CE.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat, ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Program special pentru intarirea societatii civile si
pregatirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul si estul
Europei (Programul Access 2000) (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE ale Uniunii
Europene (anexa D)
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de
finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale prevazute in anexa A, care vor fi
considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionate in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi indeplinita conform termenilor memorandumului de
finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc intr-o perioada de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului
de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie
aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, pentru anumite contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie
poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate
la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform
principiilor de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand astfel se prevede in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul respectiv.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor lui li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu
mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati
in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau
multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice
sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea
drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta
contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea
invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar
efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o
luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor familiei lui
apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa
lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura
contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare, in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe ori
romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca astfel solicita, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza
ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica in avans
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita
activitatea persoanelor imputernicite sa realizeze evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa
aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea executarii masurilor
In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa
incheierea acesteia.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari. Dispute
1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului
de finantare ori a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt. Adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazut aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2 (C)
PROGRAM SPECIAL
pentru intarirea societatii civile si pregatirea pentru aderare a celor zece
state candidate din centrul si estul Europei
(Programul Access 2000)
Cadrul general
Dezvoltarea societatii civile in procesul de preaderare
In indeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga se asteapta ca tarile
candidate nu doar sa subscrie in mod formal la principiile statului de drept cu
privire la respectarea drepturilor omului si la respectarea si protectia
minoritatilor etnice, ci si sa le puna in practica si sa stabileasca cadrul
institutional necesar sustinerii acestora. Dezvoltarea unei societati
democratice este intrinsec legata de dezvoltarea unei societati civile
deschise, asa-numitul sector tertiar, care completeaza activitatea statului si
a economiei de piata. Functionarea organizatiilor neguvernamentale si nonprofit
(ONG/ONP) are un rol decisiv in fundamentarea cererilor cetatenilor, printr-o
participare activa, sprijin si constientizare crescute. In mod tipic, multe
elemente ale acquisului comunitar au la baza activitatile unor ONG/ONP (precum:
organizatiile consumatorilor, initiativele din domeniul mediului, asociatiile
sociale si cele din domeniul sanatatii etc.). Fara activitatile acestor ONG/ONP
acquisul comunitar nu ar putea fi acceptat sau implementat in totalitate.
Reflectand contextul preaderarii, Ghidul PHARE 2000 - 2003 furnizeaza
urmatoarele elemente pentru sprijinirea societatii civile:
Salvgardarea si dezvoltarea procesului democratic in tarile candidate sunt
in masura sa duca la indeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga. Pe
langa asistenta furnizata guvernelor in acest scop, cum ar fi, de exemplu,
pentru protectia minoritatilor, precum romii, asistenta tehnica si financiara
poate fi furnizata si organizatiilor neguvernamentale, in vederea:
a) sustinerii initiativelor care au ca scop consolidarea si dezvoltarea
practicilor democratice si a statului de drept;
b) intaririi capacitatii institutionale a organizatiilor neguvernamentale
si a partenerilor sociali la toate nivelurile;
c) sustinerii includerii si participarii la viata sociala a indivizilor si
a grupurilor sociale marginalizate din punct de vedere social, economic,
politic si a nediscriminarii acestora in functie de cultura, religie, gen,
varsta, orientare sexuala sau disfunctionalitati fizice.
Experienta in domeniul programelor orizontale privind societatea civila
Programul Access este dezvoltat pe baza experientei dobandite in cadrul
programelor multitara anterioare din domeniul dezvoltarii societatii civile,
care opereaza din anul 1993, cum ar fi: programele LIEN, Partnership sau
Democracy. Raporturile de evaluare a acestor programe recomanda continuarea
sprijinului pentru sectorul tertiar.
Recomandarile acestor raporturi de evaluare au fost luate in calcul pentru
programarea programului Access: programul a fost construit intr-un mod cat mai
flexibil cu putinta, printr-o abordare descentralizata, furnizand o multitudine
de posibilitati de finantare a diferitelor sectoare si posibilitati de alocare
pe niveluri diferite.
Obiectivele generale ale programului
Obiectivele generale ale programului Access sunt urmatoarele:
a) promovarea implementarii acquisului comunitar in domenii in care
sectorul tertiar joaca un rol important si cresterea constientizarii si
acceptarii populare in aceste domenii;
b) incurajarea includerii si participarii indivizilor si a grupurilor cu
risc de marginalizare economica, sociala sau politica in procesul de
transformare.
Obiectivele specifice si imediate sunt urmatoarele:
a) diminuarea problemelor in domeniul protectiei mediului si al dezvoltarii
economice si sociale si reducerea marginalizarii;
b) intarirea capacitatii institutionale si operationale a ONG/ONP;
c) implicarea ONG/ONP din tarile candidate in activitatile retelelor
europene din domeniul ONG/ONP.
Descrierea programului
Alocarile pe tara
Programul Access este constituit pe baza principiului alocarii pe fiecare
tara, astfel incat sa se atinga obiectivele sociale specificate. Programul va
acorda o atentie deosebita prioritatilor regionale si celor specifice. Avand la
baza criteriul marimii populatiei, dezvoltarii sectorului ONG/ONP si nevoilor
sociale ale fiecarei tari, sunt prevazute urmatoarele alocari:
________________________________________
Total: granturi si
management (in euro)
________________________________________
Bulgaria 2.000.000
Estonia 900.000
Letonia 1.120.000
Lituania 1.230.000
Polonia 5.850.000
Republica Ceha 1.670.000
Romania 4.310.000
Slovacia 900.000
Slovenia 350.000
Ungaria 1.670.000
________________________________________
TOTAL: 20.000.000
________________________________________
Ca regula generala, 5% din alocarile totale pe fiecare tara vor fi
rezervate pentru managementul programului. Daca este necesar, alocarea pentru
management poate creste pana la 10% din totalul alocarii pe tara.
Parteneri eligibili
Organizatiile partenere eligibile trebuie sa fie:
- organizatii neguvernamentale si/sau nonprofit, care sunt inregistrate
oficial in tarile in care isi desfasoara activitatea;
- stabilite si sa isi desfasoare activitatea in tarile candidate din
centrul si estul Europei sau in una dintre tarile din Uniunea Europeana;
- organizatii neexclusiviste, adica organizatii care nu isi desfasoara
activitatea pe criterii ideologice, doctrinare sau religioase.
Autoritatile locale si regionale pot fi asociate ca parteneri sau
cofinantatori ai proiectelor, insa nu pot subscrie ca lideri de proiect.
Sectoare eligibile
Programul Access va sprijini activitatile ONG/ONP in doua sectoare
principale:
a) activitati legate de adoptarea si implementarea acquisului comunitar in
urmatoarele domenii:
- protectia mediului;
- dezvoltare socioeconomica (promovarea drepturilor muncitorilor sau dialog
social; promovarea intereselor consumatorilor si intarirea asociatiilor
reprezentand cooperative sau alte organizatii cu rol socioeconomic; promovarea
sprijinului in politicile sociale);
b) activitati in domeniul sectorului social, care au drept scop
reintegrarea sociala si/sau promovarea sprijinului social si a sanatatii
grupurilor marginalizate ale populatiei (precum: membri ai grupurilor
minoritare, persoane cu handicap, persoane in varsta, oameni fara adapost,
copii ai strazii, analfabeti, someri, victime ale abuzurilor sau ale cruzimii,
persoane care sunt bolnave de SIDA etc.).
In cadrul acestor doua sectoare largi Comitetul de coordonare va identifica
prioritatile specifice pentru sprijinirea in fiecare tara a activitatilor
specificate in Parteneriatul de aderare si a altor prioritati ale societatii
civile din fiecare tara.
Tipuri de activitati sprijinite
Granturile de cofinantare vor fi acordate pentru sprijinul a doua tipuri de
proiecte: macroproiecte transnationale si microproiecte locale. In plus sunt
sprijinite retelele de ONG/ONP. Comitetul de coordonare va decide in fiecare
tara cum va fi impartita alocarea totala pe macroproiecte, microproiecte si pe
componenta de participare la retelele europene.
Macroproiecte
Conditiile de baza pentru a solicita fonduri in cadrul componentei de
macroproiecte sunt urmatoarele:
- Proiectele trebuie sa fie in concordanta cu obiectivele programului.
Proiectele trebuie sa contina activitati care vin in intampinarea nevoilor
specifice ale tarii (tarilor) beneficiare sau ale grupurilor-tinta. Acestea
trebuie, de asemenea, sa contina seturi de activitati care definesc, in mod
clar, obiectivele operationale.
- Contributia financiara a CE pentru proiecte va fi de pana la 200.000
euro. In functie de nevoile specifice ale fiecarei tari, Comitetul de
coordonare poate defini un nivel minim al marimii finantarii proiectelor
admisibile. Contributia PHARE va acoperi pana la 80% din costurile totale ale
proiectului, daca unul sau mai multi parteneri comunitari sunt implicati, si
pana la 90% din costurile totale ale proiectului, daca toti partenerii sunt localizati
in centrul si estul Europei. Promotorii proiectului vor trebui sa asigure o
contributie minima de 20%, respectiv de 10% din costurile totale ale
proiectului, contributie care poate fi furnizata de parteneri sau de alte surse
private ori publice, insa nu poate fi atrasa din alte programe comunitare.
Totusi o parte mai mare din cofinantarea proiectului poate fi repartizata
pentru procesul de evaluare.
- Participarea la cofinantare a autoritatilor locale sau nationale este
incurajata, in scopul sustinerii proiectelor.
- Toate proiectele trebuie sa fie inaintate de cel putin doua organizatii
partenere din tari diferite. Un parteneriat este o relatie in care exista un
schimb activ de cunostinte, experienta, abilitati si/sau mijloace financiare.
Toti partenerii trebuie sa se implice din start la elaborarea acestui proiect
si trebuie sa participe activ la implementarea sa.
- Unul dintre parteneri va activa ca organizatie lider, aceasta insemnand
ca trebuie sa demonstreze suficienta experienta si capacitatea de a-si asuma
responsabilitatile financiare si legale care decurg din derularea proiectului.
Organizatia lider trebuie sa fie inregistrata in una dintre tarile care
beneficiaza de asistenta PHARE pentru aderare. Partenerii pot fi inregistrati intr-o
tara care beneficiaza de asistenta PHARE pentru aderare sau care face parte din
Uniunea Europeana.
- Fiecare proiect trebuie sa furnizeze cel putin urmatoarele doua
componente:
a) o componenta referitoare la activitati, care presupune actiuni concrete,
implementate in beneficiul sectorului sau al grupului-tinta;
b) o componenta referitoare la capacitatea de implementare: activitati de
pregatire centrate pe staful ONG beneficiare (de exemplu: management,
contabilitate, resurse umane, marketing), in vederea asigurarii viabilitatii si
sustenabilitatii organizatiei. Solicitantii trebuie sa demonstreze in mod clar
impactul organizational pozitiv al proiectelor si sustenabilitatea lor.
- Costurile administrative ale organizatiilor implicate pot fi acoperite
din contributia Comunitatii Europene (pana la un maximum de 7% din costul total
al proiectului respectiv), daca acestea sunt direct legate de implementarea
activitatilor.
- Granturile Comunitatii Europene nu pot fi utilizate pentru finantarea
urmatoarelor activitati: conferinte, studii academice si studii de
fezabilitate, care nu sunt urmate de o faza de implementare, amortizare,
inzestrare cu capital, deficit financiar, proiecte de urgenta, proiecte care au
inceput deja.
- Contributia la finantarea proiectelor poate fi asigurata partial si in
natura, pana la un plafon de 10% din costurile totale ale proiectului.
- Durata proiectului nu poate depasi 24 de luni.
Microproiecte
Prevederile specificate mai sus pentru macroproiecte sunt valabile si in
cazul microproiectelor, cu urmatoarele exceptii:
- proiectele pot fi inaintate de o singura organizatie eligibila care este
localizata intr-o tara din Europa Centrala si de Est, fara necesitatea de a
implica un partener;
- contributia CE nu poate depasi 90% din costurile fiecarui proiect (restul
fiind asigurat, in bani sau in natura, de catre ONG sau ONP care inainteaza
proiectul);
- marimea maxima a grantului acordat de catre CE este de 50.000 euro.
Comitetul de coordonare va stabili suma minima a grantului pentru fiecare tara;
- proiectele vor trebui sa fie implementate pe parcursul unui an.
Facilitatea privind retelele
Facilitatea va furniza sprijin, permitand ONG, ONP si altor organizatii ale
societatii civile sa participe la activitati organizate la nivelul Uniunii
Europene. Aceasta facilitate va acoperi costurile de calatorie, de cazare si
masa pentru participarea la evenimentele organizate de catre organizatii,
precum ONG/ONP din UE, care opereaza in sectoarele eligibile ale programului
Access.
Aceasta facilitate nu poate fi utilizata pentru finantarea organizarii unor
evenimente.
Procesul de evaluare si selectie a proiectelor
Proiectele vor fi selectate printr-o solicitare deschisa de propuneri,
lansata in fiecare tara beneficiara si organizata de catre organizatia de
implementare selectata. Vor fi urmate procedurile standard ale Comisiei din
domeniul ajutorului extern (in mod deosebit procedurile de contractare din
Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD, sectiunea 6, Granturi).
Revizuirea programului
Programul poate fi revizuit la cererea Comisiei Europene, in timpul
implementarii sale, in vederea evaluarii gradului in care acesta corespunde
procesului de preaderare si obiectivelor sale sociale si civice.
Coordonarea si activitatile altor donatori
O atentie deosebita va fi acordata nesuprapunerii activitatilor proiectului
cu alte activitati finantate prin intermediul altor surse comunitare, cum ar
fi: programele nationale PHARE, alte programe orizontale (mai ales cele
finantate de Initiativa Europeana pentru Democratie si Drepturile Omului) sau
programe comunitare deschise pentru participare tarilor candidate. In mod
similar coordonarea va fi asigurata prin activitati finantate de tarile
candidate sau de alti donatori internationali.
Costuri si planul de finantare
Contributia PHARE la programul Access va fi de 20 milioane euro pentru anul
2000.
Programul Access va expira la data de 30 noiembrie 2003 (efectuarea platilor).
In anexele nr. 2 si 3 sunt prezentate calendarele activitatilor pentru
contractare si pentru efectuarea platilor.
Aranjamente de implementare
Acest program va fi implementat prin Sistemul de implementare
descentralizat (Manualul SID). Institutia de implementare va fi selectata prin
urmatoarele doua mecanisme alternative: a) OPCP va organiza o licitatie (in
Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Polonia si Slovenia) sau b) Fundatia
pentru Dezvoltarea Societatii Civile (sau o organizatie echivalenta) este
nominalizata direct in calitate de institutie de implementare (in Republica
Ceha, Lituania, Romania si Republica Slovaca). Acolo unde exista un sistem de
implementare pentru un program national PHARE pentru societatea civila
implementarea programului Access va urma, daca este posibil, acelasi mecanism.
Coordonatorul national al asistentei (NAC) va avea responsabilitatea generala
pentru programare, monitorizare si implementare a programelor PHARE.
Pentru scopul acestui program va fi instituit un nou comitet de coordonare
pentru: a) a lua deciziile strategice cheie privind programul (cum a fost
definit in sectiunile 5.3 si 5.4 din Manualul SID); si b) a supraveghea
implementarea programului. Comitetul de coordonare va cuprinde reprezentanti ai
principalelor institutii interesate de acest program, si anume NAC, seful
delegatiei si un reprezentant (reprezentanti) al societatii civile.
Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de
responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO), va superviza gestiunea
financiara a programului si va fi responsabil pentru raportarile catre Comisia
Europeana. In ceea ce priveste implementarea programului, autoritatea nationala
de control competenta va realiza un control financiar potrivit.
Comisia va transfera fonduri catre Fondul National conform Memorandumului
de intelegere semnat intre Comisie si Guvernul Romaniei la 20 octombrie 1998.
Fondurile vor fi transferate ca urmare a solicitarilor facute de NAO. Dupa
semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor financiare dintre Fondul
National si agentiile de implementare vor fi transferate catre Fondul National
pana la 20% din fonduri, pentru a fi gestionate la nivel local. De asemenea,
trebuie sa se indeplineasca si prevederile art. 2 si 13 din memorandumul de
intelegere privind Fondul National. Mai mult, NAO trebuie sa transmita Comisiei
documentul de numire a PAO si o descriere a modului de functionare a
sistemului, prezentand modalitatea in care circula informatia intre Fondul
National si agentiile de implementare si modalitatea in care se vor efectua
platile.
Transferarea fondurilor care vor fi gestionate la nivel local, de pana la
20%, se va efectua in 4 transe sau se va efectua intr-o singura transa daca
este o suma mai mica de 20% din buget. Prima transa va fi trasa cand 10% din
buget au fost cheltuite de catre agentiile de implementare. A doua transa poate
fi solicitata cand 30% din bugetul total in vigoare au fost cheltuite. A treia
transa se va solicita la 50%, iar a patra transa in momentul in care 70% din
bugetul total au fost cheltuite. In afara de fondurile necheltuite ca urmare a
autorizarii exprese si in avans acordate de catre Comisie, nici o solicitare de
transferare nu poate fi facuta daca fondurile agregate depozitate la Fondul
National si la agentiile de implementare depasesc 10% din bugetul total in
vigoare din partea contractata. In mod exceptional NAO poate solicita
efectuarea unor plati in avans de mai mult de 20%, potrivit procedurilor
stabilite prin memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
Acolo unde este cazul, potrivit acordurilor de finantare semnate intre
Fondul National si agentiile de implementare/OPCP, Fondul National va transfera
fonduri catre agentiile de implementare/OPCP. Fiecare acord de finantare
individual va fi aprobat inainte de catre Comisia Europeana. In cazul in care
Fondul National este el insusi agent de efectuare a platilor pentru agentia de
implementare/OPCP, nu va exista nici un transfer de fonduri de la Fondul National
catre agentia de implementare/OPCP. OPCP si agentiile de implementare vor fi
conduse fiecare de un responsabil cu autorizarea programelor (PAO), desemnat de
NAO dupa consultarea NAC. PAO va fi responsabil pentru toate operatiunile
efectuate de catre agentia de implementare relevanta/OPCP.
Fondul National va deschide si va gestiona, intr-un sistem contabil
separat, un cont separat purtator de dobanzi, in euro, intr-o banca pentru care
Comisia si-a dat acordul in avans. Dobanda va fi raportata Comisiei. Pe baza
unei propuneri de la NAO, daca Comisia va decide in acest fel, dobanzile pot fi
reinvestite in program. Aceleasi proceduri se vor aplica oricaror fonduri
transferate catre o agentie de implementare sau catre OPCP.
Responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) si responsabilii cu
autorizarea programelor (PAO) vor asigura ca toate contractele sa fie pregatite
potrivit procedurilor stabilite in Manualul SID. Toate contractele vor fi mai
mari de 2 milioane euro, cu exceptia proiectelor ce implica constructia
institutionala, unde ambele contracte de servicii si furnizare pot avea o
valoare mai mica.
Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2002.
Toate platile trebuie efectuate pana la data de 30 noiembrie 2003.
Toate fondurile care nu au fost utilizate pana la data expirarii
programului vor fi restituite Comisiei.
Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o perioada de
garantie ce se extinde in afara sfarsitului perioadei de efectuare a platilor
totalul general al fondurilor ce se refera la acele contracte, dupa cum au fost
calculate de PAO si stabilite de Comisie, va fi platit agentiei de
implementare/OPCP inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de
implementare/OPCP isi asuma intreaga responsabilitate in ceea ce priveste
depozitarea fondurilor pana la efectuarea platii finale si in ceea ce priveste
asigurarea ca fondurile mentionate vor fi utilizate numai pentru efectuarea
platilor in baza clauzelor de retinere. Agentia de implementare/OPCP isi va
asuma in continuare intreaga responsabilitate in ceea ce priveste contractorii,
in vederea indeplinirii obligatiilor in baza clauzelor de retinere. Dobanzile
rezultate ca urmare a depozitarii fondurilor vor fi varsate Comisiei dupa efectuarea
finala a platilor catre contractori. Fondurile neplatite catre contractori dupa
ce efectuarea platilor s-a incheiat vor fi rambursate Comisiei. NAO va prezenta
anual Comisiei o situatie generala referitoare la utilizarea fondurilor
depozitate in conturi de garantare, in special a platilor efectuate din
acestea, si a dobanzii rezultate.
Monitorizare si evaluare
Institutia de implementare selectata are responsabilitatea pentru
monitorizarea proiectelor. Aceasta va informa permanent Comitetul de coordonare
despre implementarea programului.
Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind monitorizarea si
evaluarea la nivel de program.
Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind evaluarea
programelor PHARE.
Riscuri
Principalele riscuri se refera la: coordonarea dintre diferitele institutii
implicate in program; gestionarea eficace a programului; disponibilizarea la
timp a resurselor de cofinantare.
Problemele ce pot interveni la implementarea efectiva a programului sunt
urmatoarele:
- capacitatea institutionala si profesionala redusa a ONG/ONP de a derula
si de a implementa proiecte in mod satisfacator, cu asigurarea cofinantarii;
- absenta unui parteneriat real intre ONG/ONP implicate intr-un proiect;
- ONG/ONP cu obiective frauduloase; deturnare de fonduri;
- capacitatea de gestionare a institutiilor de implementare.
ANEXA 1
la anexa C
MATRICEA-CADRU
a Programului Access 2000. Identificare
______________________________________________________________________________
| Obiective generale | Indicatori de | Surse de | Ipoteze si
|
| | realizare | informare | riscuri
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - implementarea | - cresterea numarului |- rapoarte si | - stabilitate
|
| acquisului comunitar| de ONG/ONP active |statistici | politica si
|
| in sectorul de | - cresterea |nationale | economica
|
| activitate al | parteneriatelor si a |- studii de la| - angajare
|
| ONG/ONP | cooperarii dintre |institutii | continua la
|
| - incurajarea | ONG/ONP |internationale| scopurile
|
| participarii | - participare crescuta|(BERD, Banca | programului din
|
| indivizilor cu risc | in societate a |Mondiala, | partea
|
| de a fi | grupurilor-tinta |Uniunea | Guvernului
|
| marginalizati din | - inregistrarea unei |Europeana) | - existenta
unei|
| punct de vedere | imbunatatiri in ceea |- rapoarte ale| legislatii
|
| social, economic | ce priveste |Comisiei | potrivite in
|
| sau politic | implementarea |- informatii | ceea ce
priveste|
| | acquisului |de presa si | ONG/ONP
|
| | comunitar |media ale CE |
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| Obiective imediate | Indicatori de | Surse de | Ipoteze si
|
| | realizare | informare | riscuri
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - intarirea | - cresterea numarului |- rapoarte si | - cooperare si
|
| societatii civile | si a calitatii |statistici ale| coordonare
intre|
| prin dezvoltarea | cererilor de finantare|organizatiilor| autoritatile
|
| capacitatii | - numar de proiecte/ |contractante | relevante/
|
| institutionale a | activitati indeplinite|- rapoarte si | organizatiile
|
| ONG/ONP | cu succes |statistici | implicate
|
| - stimularea | - cresterea numarului |nationale | - angajare
|
| initiativelor | de ONG/ONP active in |- rapoarte ale| continua a
|
| ONG/ONP in favoarea | reteaua Uniunii |Comisiei | fiecarei parti
|
| obiectivelor legate | Europene | | implicate
|
| de acquisul | | |-
disponibilitate|
| comunitar | | | a resurselor
|
| - intarirea | | | financiare
|
| capacitatii | | | interne pentru
|
| operationale a | | | cofinantare
|
| organizatiilor prin | | |-
disponibilitate|
| transferul de | | | a unei
asistente|
| know-how, instruire,| | | tehnice
|
| seminarii etc. | | | calificate
|
| - promovarea unei | | | - existenta
unui|
| retele a ONG/ONP | | | parteneriat
real|
| | | | - capacitate
|
| | | | relevanta de
|
| | | | selectare a
|
| | | | ONG/ONP
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| Rezultate | Indicatori de | Surse de | Ipoteze si
|
| | realizare | informare | riscuri
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - proiecte | - structurile create/ | - rapoarte de| - gestionare
|
| implementate cu | proiectele | monitorizare | eficienta a
|
| succes | functioneaza potrivit | - rapoarte | programului
|
| - ONG/ONP sunt mai | unui calendar si unor | ale | (implementare,
|
| bine integrate in | planuri (realiste) | managerilor | monitorizare |
| reteaua Uniunii | - cresterea numarului | de proiect | si evaluare)
|
| Europene | de ONG/ONP care | - rapoarte |- coordonare
|
| | participa la | ale | intre
|
| | activitatile de la |contractorilor| autoritatile de
|
| | nivelul Uniunii | | implementare,
|
| | Europene | | organizatiile
|
| | | | contractante si
|
| | | | alte institutii
|
| | | | implicate
|
| | | | - existenta
|
| | | | fondurilor
|
| | | | pentru
|
| | | | cofinantare
|
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| INTRARI: 20 milioane euro din bugetul Uniunii Europene, cuprinzand
finantarea|
| pentru proiecte si retea si pentru structurile de gestiune ale Programului
|
| Access 2000
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 2
la anexa C
CALENDAR PENTRU CONTRACTARE
Titlul programului: Access
Agentia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)
Anul: 2000
Expira: 30 noiembrie 2003
Contributia totala de la Uniunea Europeana: 20 milioane euro
Data redactarii: 5 iunie 2000
- milioane euro -
______________________________________________________________________________
| Subproiecte | Angajari contractuale prevazute |Alocare
|
| | (trimestrial)*)
|bugetara|
| |_______________________________________________________|
|
| | 2001 | 2002 | 2003 |
|
|_____________|_______________|___________________|___________________|________|
| Fondurile | | | | | | | | | | | | |
|
| programului |5,5|5,5|5,5|5,5|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0| 20,0
|
|_____________|___|___|___|___|____|____|____|____|____|____|____|____|________|
*) Depinde de orarul prevazut pentru selectarea institutiilor de
implementare a programului.
ANEXA 3
la anexa C
CALENDAR PENTRU EFECTUAREA PLATILOR
Titlul programului: Access
Agentia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)
Anul: 2000
Expira: 30 noiembrie 2003
Contributia totala de la Uniunea Europeana: 20 milioane euro
Data redactarii: 5 iunie 2000
- milioane euro -
______________________________________________________________________________
| Subproiecte | Angajari contractuale prevazute |Alocare
|
| | (trimestrial)*) |bugetara|
| |_______________________________________________________|
|
| | 2001 | 2002 | 2003 |
|
|_____________|_______________|___________________|___________________|________|
| Fondurile | | | | | | | | | | | | |
|
| programului | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 12 | 12 | 12 | 12 | 20 | 20 | 20
|
|_____________|___|___|___|___|____|____|____|____|____|____|____|____|________|
*) Depinde de orarul prevazut pentru selectarea institutiilor de
implementare a programului.
ANEXA 3 (D)
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE ale Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii
Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de
constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii
unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile
beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o
contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei
Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare
descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se
aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93, Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor susmentionate. Ghidul informativ poate fi
procurat de la delegatiile Comisiei Europene din tarile beneficiare prin
autoritatile locale, regionale si nationale.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de
finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc un milion euro:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor
mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice
din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara
beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
- masuri care sa conduca la constientizarea beneficiarilor potentiali si a
opiniei publice cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu reglementarile
de la paragraful 3b)(i);
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti
solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea
UE, mai ales prin programele PHARE, in concordanta cu reglementarile de mai
sus.
4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
care le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE asigura
aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor
trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele
amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau
regionala, trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
4.3. Publicul general
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE in special. Contributia
PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele
importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu
precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie
asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii,
targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea UE. In
acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si
se va pune sigla UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din
tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea
acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima
pagina o indicare clara a participarii UE, precum si sigla UE, in cazul in care
stema nationala sau regionala este folosita.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panouri, postere si placute permanente
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii
publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei
trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de
un milion euro sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu
ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie
mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime
corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si
trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se
poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda
pe langa sigla UE si o mentiune privind Programul PHARE si cofinantarea UE. In
cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice
alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau
fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai
mici de un milion euro, trebuie indicata participarea UE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul
delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma
indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va
realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.