Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 22 din 20 februarie 2002

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programul RO - 0008, semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 174 din 13 martie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programul RO - 0008, semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000.
    Art. 2
    In executarea contractelor incheiate in cadrul memorandumului de finantare cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate in lei si in euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul integrarii europene,
                         Vasile Puscas,
                         secretar de stat

                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
                         Marian Sarbu

                         Ministrul apelor si protectiei mediului,
                         Petru Lificiu

                             MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:
    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat (la 12 martie 1991) intre Comisie si Beneficiar si completat cu prevederile prezentului memorandum si ale Programului special anexat la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    In virtutea programului sau de asistenta Comunitatea va contribui, sub forma unei finantari nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: RO - 0008
    Titlul:              Program special pentru intarirea societatii civile si
                         pregatirea pentru aderare a celor zece state candidate
                         din centrul si estul Europei (Programul Access 2000)
    Durata:              pana la 30 noiembrie 2002
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 4.310.000 euro, denumita in continuare grantul CE.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura grantul CE este disponibil pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2002, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din grantul CE, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din grantul CE este 30 noiembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita al platilor. Comisia poate totusi, in imprejurari exceptionale, sa fie de acord cu o prelungire corespunzatoare a perioadei de contractare sau de plati, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din grantul CE. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi restituite Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata la:
    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278, Bucuresti
    Romania
    Pentru Beneficiar:
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul pentru integrare europeana
    Aleea Modrogan nr. 14, sectorul 1
    Bucuresti
    Romania
    Art. 5
    Numarul de exemplare originale
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru grantul CE.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000.

                             Pentru Beneficiar,
                                Petre Roman,
                 ministru de stat, ministrul afacerilor externe,
                       coordonator national al asistentei

                              Pentru Comunitate,
                               Fokion Fotiadis,
                 seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Program special pentru intarirea societatii civile si pregatirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul si estul Europei (Programul Access 2000) (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE ale Uniunii Europene (anexa D)

    ANEXA 1 (A si B)

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale prevazute in anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi indeplinita conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                               Eugen Dijmarescu,
                               ministru de stat
                                   ROMANIA

                               Frans Andriessen,
                      vicepresedinte al Comisiei Europene
                                 COMUNITATEA

    ANEXA A

                              CONDITII GENERALE
                     privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc intr-o perioada de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, pentru anumite contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic ori financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand astfel se prevede in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul respectiv.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor lui li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii finantate de Comunitate si membrilor familiei lui apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare, in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe ori romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca astfel solicita, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita activitatea persoanelor imputernicite sa realizeze evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea executarii masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa incheierea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari. Dispute

    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare ori a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt. Adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazut aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

                              PROGRAM SPECIAL
pentru intarirea societatii civile si pregatirea pentru aderare a celor zece state candidate din centrul si estul Europei
                           (Programul Access 2000)

    Cadrul general
    Dezvoltarea societatii civile in procesul de preaderare
    In indeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga se asteapta ca tarile candidate nu doar sa subscrie in mod formal la principiile statului de drept cu privire la respectarea drepturilor omului si la respectarea si protectia minoritatilor etnice, ci si sa le puna in practica si sa stabileasca cadrul institutional necesar sustinerii acestora. Dezvoltarea unei societati democratice este intrinsec legata de dezvoltarea unei societati civile deschise, asa-numitul sector tertiar, care completeaza activitatea statului si a economiei de piata. Functionarea organizatiilor neguvernamentale si nonprofit (ONG/ONP) are un rol decisiv in fundamentarea cererilor cetatenilor, printr-o participare activa, sprijin si constientizare crescute. In mod tipic, multe elemente ale acquisului comunitar au la baza activitatile unor ONG/ONP (precum: organizatiile consumatorilor, initiativele din domeniul mediului, asociatiile sociale si cele din domeniul sanatatii etc.). Fara activitatile acestor ONG/ONP acquisul comunitar nu ar putea fi acceptat sau implementat in totalitate.
    Reflectand contextul preaderarii, Ghidul PHARE 2000 - 2003 furnizeaza urmatoarele elemente pentru sprijinirea societatii civile:
    Salvgardarea si dezvoltarea procesului democratic in tarile candidate sunt in masura sa duca la indeplinirea Criteriilor politice de la Copenhaga. Pe langa asistenta furnizata guvernelor in acest scop, cum ar fi, de exemplu, pentru protectia minoritatilor, precum romii, asistenta tehnica si financiara poate fi furnizata si organizatiilor neguvernamentale, in vederea:
    a) sustinerii initiativelor care au ca scop consolidarea si dezvoltarea practicilor democratice si a statului de drept;
    b) intaririi capacitatii institutionale a organizatiilor neguvernamentale si a partenerilor sociali la toate nivelurile;
    c) sustinerii includerii si participarii la viata sociala a indivizilor si a grupurilor sociale marginalizate din punct de vedere social, economic, politic si a nediscriminarii acestora in functie de cultura, religie, gen, varsta, orientare sexuala sau disfunctionalitati fizice.
    Experienta in domeniul programelor orizontale privind societatea civila
    Programul Access este dezvoltat pe baza experientei dobandite in cadrul programelor multitara anterioare din domeniul dezvoltarii societatii civile, care opereaza din anul 1993, cum ar fi: programele LIEN, Partnership sau Democracy. Raporturile de evaluare a acestor programe recomanda continuarea sprijinului pentru sectorul tertiar.
    Recomandarile acestor raporturi de evaluare au fost luate in calcul pentru programarea programului Access: programul a fost construit intr-un mod cat mai flexibil cu putinta, printr-o abordare descentralizata, furnizand o multitudine de posibilitati de finantare a diferitelor sectoare si posibilitati de alocare pe niveluri diferite.
    Obiectivele generale ale programului
    Obiectivele generale ale programului Access sunt urmatoarele:
    a) promovarea implementarii acquisului comunitar in domenii in care sectorul tertiar joaca un rol important si cresterea constientizarii si acceptarii populare in aceste domenii;
    b) incurajarea includerii si participarii indivizilor si a grupurilor cu risc de marginalizare economica, sociala sau politica in procesul de transformare.
    Obiectivele specifice si imediate sunt urmatoarele:
    a) diminuarea problemelor in domeniul protectiei mediului si al dezvoltarii economice si sociale si reducerea marginalizarii;
    b) intarirea capacitatii institutionale si operationale a ONG/ONP;
    c) implicarea ONG/ONP din tarile candidate in activitatile retelelor europene din domeniul ONG/ONP.
    Descrierea programului
    Alocarile pe tara
    Programul Access este constituit pe baza principiului alocarii pe fiecare tara, astfel incat sa se atinga obiectivele sociale specificate. Programul va acorda o atentie deosebita prioritatilor regionale si celor specifice. Avand la baza criteriul marimii populatiei, dezvoltarii sectorului ONG/ONP si nevoilor sociale ale fiecarei tari, sunt prevazute urmatoarele alocari:
________________________________________
                  Total: granturi si
                 management (in euro)
________________________________________
Bulgaria               2.000.000
Estonia                  900.000
Letonia                1.120.000
Lituania               1.230.000
Polonia                5.850.000
Republica Ceha         1.670.000
Romania                4.310.000
Slovacia                 900.000
Slovenia                 350.000
Ungaria                1.670.000
________________________________________
TOTAL: 20.000.000
________________________________________

    Ca regula generala, 5% din alocarile totale pe fiecare tara vor fi rezervate pentru managementul programului. Daca este necesar, alocarea pentru management poate creste pana la 10% din totalul alocarii pe tara.

    Parteneri eligibili
    Organizatiile partenere eligibile trebuie sa fie:
    - organizatii neguvernamentale si/sau nonprofit, care sunt inregistrate oficial in tarile in care isi desfasoara activitatea;
    - stabilite si sa isi desfasoare activitatea in tarile candidate din centrul si estul Europei sau in una dintre tarile din Uniunea Europeana;
    - organizatii neexclusiviste, adica organizatii care nu isi desfasoara activitatea pe criterii ideologice, doctrinare sau religioase.
    Autoritatile locale si regionale pot fi asociate ca parteneri sau cofinantatori ai proiectelor, insa nu pot subscrie ca lideri de proiect.
    Sectoare eligibile
    Programul Access va sprijini activitatile ONG/ONP in doua sectoare principale:
    a) activitati legate de adoptarea si implementarea acquisului comunitar in urmatoarele domenii:
    - protectia mediului;
    - dezvoltare socioeconomica (promovarea drepturilor muncitorilor sau dialog social; promovarea intereselor consumatorilor si intarirea asociatiilor reprezentand cooperative sau alte organizatii cu rol socioeconomic; promovarea sprijinului in politicile sociale);
    b) activitati in domeniul sectorului social, care au drept scop reintegrarea sociala si/sau promovarea sprijinului social si a sanatatii grupurilor marginalizate ale populatiei (precum: membri ai grupurilor minoritare, persoane cu handicap, persoane in varsta, oameni fara adapost, copii ai strazii, analfabeti, someri, victime ale abuzurilor sau ale cruzimii, persoane care sunt bolnave de SIDA etc.).
    In cadrul acestor doua sectoare largi Comitetul de coordonare va identifica prioritatile specifice pentru sprijinirea in fiecare tara a activitatilor specificate in Parteneriatul de aderare si a altor prioritati ale societatii civile din fiecare tara.
    Tipuri de activitati sprijinite
    Granturile de cofinantare vor fi acordate pentru sprijinul a doua tipuri de proiecte: macroproiecte transnationale si microproiecte locale. In plus sunt sprijinite retelele de ONG/ONP. Comitetul de coordonare va decide in fiecare tara cum va fi impartita alocarea totala pe macroproiecte, microproiecte si pe componenta de participare la retelele europene.
    Macroproiecte
    Conditiile de baza pentru a solicita fonduri in cadrul componentei de macroproiecte sunt urmatoarele:
    - Proiectele trebuie sa fie in concordanta cu obiectivele programului. Proiectele trebuie sa contina activitati care vin in intampinarea nevoilor specifice ale tarii (tarilor) beneficiare sau ale grupurilor-tinta. Acestea trebuie, de asemenea, sa contina seturi de activitati care definesc, in mod clar, obiectivele operationale.
    - Contributia financiara a CE pentru proiecte va fi de pana la 200.000 euro. In functie de nevoile specifice ale fiecarei tari, Comitetul de coordonare poate defini un nivel minim al marimii finantarii proiectelor admisibile. Contributia PHARE va acoperi pana la 80% din costurile totale ale proiectului, daca unul sau mai multi parteneri comunitari sunt implicati, si pana la 90% din costurile totale ale proiectului, daca toti partenerii sunt localizati in centrul si estul Europei. Promotorii proiectului vor trebui sa asigure o contributie minima de 20%, respectiv de 10% din costurile totale ale proiectului, contributie care poate fi furnizata de parteneri sau de alte surse private ori publice, insa nu poate fi atrasa din alte programe comunitare. Totusi o parte mai mare din cofinantarea proiectului poate fi repartizata pentru procesul de evaluare.
    - Participarea la cofinantare a autoritatilor locale sau nationale este incurajata, in scopul sustinerii proiectelor.
    - Toate proiectele trebuie sa fie inaintate de cel putin doua organizatii partenere din tari diferite. Un parteneriat este o relatie in care exista un schimb activ de cunostinte, experienta, abilitati si/sau mijloace financiare. Toti partenerii trebuie sa se implice din start la elaborarea acestui proiect si trebuie sa participe activ la implementarea sa.
    - Unul dintre parteneri va activa ca organizatie lider, aceasta insemnand ca trebuie sa demonstreze suficienta experienta si capacitatea de a-si asuma responsabilitatile financiare si legale care decurg din derularea proiectului. Organizatia lider trebuie sa fie inregistrata in una dintre tarile care beneficiaza de asistenta PHARE pentru aderare. Partenerii pot fi inregistrati intr-o tara care beneficiaza de asistenta PHARE pentru aderare sau care face parte din Uniunea Europeana.
    - Fiecare proiect trebuie sa furnizeze cel putin urmatoarele doua componente:
    a) o componenta referitoare la activitati, care presupune actiuni concrete, implementate in beneficiul sectorului sau al grupului-tinta;
    b) o componenta referitoare la capacitatea de implementare: activitati de pregatire centrate pe staful ONG beneficiare (de exemplu: management, contabilitate, resurse umane, marketing), in vederea asigurarii viabilitatii si sustenabilitatii organizatiei. Solicitantii trebuie sa demonstreze in mod clar impactul organizational pozitiv al proiectelor si sustenabilitatea lor.
    - Costurile administrative ale organizatiilor implicate pot fi acoperite din contributia Comunitatii Europene (pana la un maximum de 7% din costul total al proiectului respectiv), daca acestea sunt direct legate de implementarea activitatilor.
    - Granturile Comunitatii Europene nu pot fi utilizate pentru finantarea urmatoarelor activitati: conferinte, studii academice si studii de fezabilitate, care nu sunt urmate de o faza de implementare, amortizare, inzestrare cu capital, deficit financiar, proiecte de urgenta, proiecte care au inceput deja.
    - Contributia la finantarea proiectelor poate fi asigurata partial si in natura, pana la un plafon de 10% din costurile totale ale proiectului.
    - Durata proiectului nu poate depasi 24 de luni.
    Microproiecte
    Prevederile specificate mai sus pentru macroproiecte sunt valabile si in cazul microproiectelor, cu urmatoarele exceptii:
    - proiectele pot fi inaintate de o singura organizatie eligibila care este localizata intr-o tara din Europa Centrala si de Est, fara necesitatea de a implica un partener;
    - contributia CE nu poate depasi 90% din costurile fiecarui proiect (restul fiind asigurat, in bani sau in natura, de catre ONG sau ONP care inainteaza proiectul);
    - marimea maxima a grantului acordat de catre CE este de 50.000 euro. Comitetul de coordonare va stabili suma minima a grantului pentru fiecare tara;
    - proiectele vor trebui sa fie implementate pe parcursul unui an.
    Facilitatea privind retelele
    Facilitatea va furniza sprijin, permitand ONG, ONP si altor organizatii ale societatii civile sa participe la activitati organizate la nivelul Uniunii Europene. Aceasta facilitate va acoperi costurile de calatorie, de cazare si masa pentru participarea la evenimentele organizate de catre organizatii, precum ONG/ONP din UE, care opereaza in sectoarele eligibile ale programului Access.
    Aceasta facilitate nu poate fi utilizata pentru finantarea organizarii unor evenimente.
    Procesul de evaluare si selectie a proiectelor
    Proiectele vor fi selectate printr-o solicitare deschisa de propuneri, lansata in fiecare tara beneficiara si organizata de catre organizatia de implementare selectata. Vor fi urmate procedurile standard ale Comisiei din domeniul ajutorului extern (in mod deosebit procedurile de contractare din Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD, sectiunea 6, Granturi).
    Revizuirea programului
    Programul poate fi revizuit la cererea Comisiei Europene, in timpul implementarii sale, in vederea evaluarii gradului in care acesta corespunde procesului de preaderare si obiectivelor sale sociale si civice.
    Coordonarea si activitatile altor donatori
    O atentie deosebita va fi acordata nesuprapunerii activitatilor proiectului cu alte activitati finantate prin intermediul altor surse comunitare, cum ar fi: programele nationale PHARE, alte programe orizontale (mai ales cele finantate de Initiativa Europeana pentru Democratie si Drepturile Omului) sau programe comunitare deschise pentru participare tarilor candidate. In mod similar coordonarea va fi asigurata prin activitati finantate de tarile candidate sau de alti donatori internationali.
    Costuri si planul de finantare
    Contributia PHARE la programul Access va fi de 20 milioane euro pentru anul 2000.
    Programul Access va expira la data de 30 noiembrie 2003 (efectuarea platilor).
    In anexele nr. 2 si 3 sunt prezentate calendarele activitatilor pentru contractare si pentru efectuarea platilor.
    Aranjamente de implementare
    Acest program va fi implementat prin Sistemul de implementare descentralizat (Manualul SID). Institutia de implementare va fi selectata prin urmatoarele doua mecanisme alternative: a) OPCP va organiza o licitatie (in Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Polonia si Slovenia) sau b) Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (sau o organizatie echivalenta) este nominalizata direct in calitate de institutie de implementare (in Republica Ceha, Lituania, Romania si Republica Slovaca). Acolo unde exista un sistem de implementare pentru un program national PHARE pentru societatea civila implementarea programului Access va urma, daca este posibil, acelasi mecanism. Coordonatorul national al asistentei (NAC) va avea responsabilitatea generala pentru programare, monitorizare si implementare a programelor PHARE.
    Pentru scopul acestui program va fi instituit un nou comitet de coordonare pentru: a) a lua deciziile strategice cheie privind programul (cum a fost definit in sectiunile 5.3 si 5.4 din Manualul SID); si b) a supraveghea implementarea programului. Comitetul de coordonare va cuprinde reprezentanti ai principalelor institutii interesate de acest program, si anume NAC, seful delegatiei si un reprezentant (reprezentanti) al societatii civile.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO), va superviza gestiunea financiara a programului si va fi responsabil pentru raportarile catre Comisia Europeana. In ceea ce priveste implementarea programului, autoritatea nationala de control competenta va realiza un control financiar potrivit.
    Comisia va transfera fonduri catre Fondul National conform Memorandumului de intelegere semnat intre Comisie si Guvernul Romaniei la 20 octombrie 1998. Fondurile vor fi transferate ca urmare a solicitarilor facute de NAO. Dupa semnarea memorandumului de finantare si a acordurilor financiare dintre Fondul National si agentiile de implementare vor fi transferate catre Fondul National pana la 20% din fonduri, pentru a fi gestionate la nivel local. De asemenea, trebuie sa se indeplineasca si prevederile art. 2 si 13 din memorandumul de intelegere privind Fondul National. Mai mult, NAO trebuie sa transmita Comisiei documentul de numire a PAO si o descriere a modului de functionare a sistemului, prezentand modalitatea in care circula informatia intre Fondul National si agentiile de implementare si modalitatea in care se vor efectua platile.
    Transferarea fondurilor care vor fi gestionate la nivel local, de pana la 20%, se va efectua in 4 transe sau se va efectua intr-o singura transa daca este o suma mai mica de 20% din buget. Prima transa va fi trasa cand 10% din buget au fost cheltuite de catre agentiile de implementare. A doua transa poate fi solicitata cand 30% din bugetul total in vigoare au fost cheltuite. A treia transa se va solicita la 50%, iar a patra transa in momentul in care 70% din bugetul total au fost cheltuite. In afara de fondurile necheltuite ca urmare a autorizarii exprese si in avans acordate de catre Comisie, nici o solicitare de transferare nu poate fi facuta daca fondurile agregate depozitate la Fondul National si la agentiile de implementare depasesc 10% din bugetul total in vigoare din partea contractata. In mod exceptional NAO poate solicita efectuarea unor plati in avans de mai mult de 20%, potrivit procedurilor stabilite prin memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
    Acolo unde este cazul, potrivit acordurilor de finantare semnate intre Fondul National si agentiile de implementare/OPCP, Fondul National va transfera fonduri catre agentiile de implementare/OPCP. Fiecare acord de finantare individual va fi aprobat inainte de catre Comisia Europeana. In cazul in care Fondul National este el insusi agent de efectuare a platilor pentru agentia de implementare/OPCP, nu va exista nici un transfer de fonduri de la Fondul National catre agentia de implementare/OPCP. OPCP si agentiile de implementare vor fi conduse fiecare de un responsabil cu autorizarea programelor (PAO), desemnat de NAO dupa consultarea NAC. PAO va fi responsabil pentru toate operatiunile efectuate de catre agentia de implementare relevanta/OPCP.
    Fondul National va deschide si va gestiona, intr-un sistem contabil separat, un cont separat purtator de dobanzi, in euro, intr-o banca pentru care Comisia si-a dat acordul in avans. Dobanda va fi raportata Comisiei. Pe baza unei propuneri de la NAO, daca Comisia va decide in acest fel, dobanzile pot fi reinvestite in program. Aceleasi proceduri se vor aplica oricaror fonduri transferate catre o agentie de implementare sau catre OPCP.
    Responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) si responsabilii cu autorizarea programelor (PAO) vor asigura ca toate contractele sa fie pregatite potrivit procedurilor stabilite in Manualul SID. Toate contractele vor fi mai mari de 2 milioane euro, cu exceptia proiectelor ce implica constructia institutionala, unde ambele contracte de servicii si furnizare pot avea o valoare mai mica.
    Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2002. Toate platile trebuie efectuate pana la data de 30 noiembrie 2003.
    Toate fondurile care nu au fost utilizate pana la data expirarii programului vor fi restituite Comisiei.
    Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o perioada de garantie ce se extinde in afara sfarsitului perioadei de efectuare a platilor totalul general al fondurilor ce se refera la acele contracte, dupa cum au fost calculate de PAO si stabilite de Comisie, va fi platit agentiei de implementare/OPCP inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare/OPCP isi asuma intreaga responsabilitate in ceea ce priveste depozitarea fondurilor pana la efectuarea platii finale si in ceea ce priveste asigurarea ca fondurile mentionate vor fi utilizate numai pentru efectuarea platilor in baza clauzelor de retinere. Agentia de implementare/OPCP isi va asuma in continuare intreaga responsabilitate in ceea ce priveste contractorii, in vederea indeplinirii obligatiilor in baza clauzelor de retinere. Dobanzile rezultate ca urmare a depozitarii fondurilor vor fi varsate Comisiei dupa efectuarea finala a platilor catre contractori. Fondurile neplatite catre contractori dupa ce efectuarea platilor s-a incheiat vor fi rambursate Comisiei. NAO va prezenta anual Comisiei o situatie generala referitoare la utilizarea fondurilor depozitate in conturi de garantare, in special a platilor efectuate din acestea, si a dobanzii rezultate.
    Monitorizare si evaluare
    Institutia de implementare selectata are responsabilitatea pentru monitorizarea proiectelor. Aceasta va informa permanent Comitetul de coordonare despre implementarea programului.
    Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind monitorizarea si evaluarea la nivel de program.
    Se aplica procedurile standard din Manualul SID privind evaluarea programelor PHARE.
    Riscuri
    Principalele riscuri se refera la: coordonarea dintre diferitele institutii implicate in program; gestionarea eficace a programului; disponibilizarea la timp a resurselor de cofinantare.
    Problemele ce pot interveni la implementarea efectiva a programului sunt urmatoarele:
    - capacitatea institutionala si profesionala redusa a ONG/ONP de a derula si de a implementa proiecte in mod satisfacator, cu asigurarea cofinantarii;
    - absenta unui parteneriat real intre ONG/ONP implicate intr-un proiect;
    - ONG/ONP cu obiective frauduloase; deturnare de fonduri;
    - capacitatea de gestionare a institutiilor de implementare.

    ANEXA 1
    la anexa C

                            MATRICEA-CADRU
                a Programului Access 2000. Identificare
 ______________________________________________________________________________
| Obiective generale  |     Indicatori de     | Surse de     |  Ipoteze si     |
|                     |       realizare       | informare    |    riscuri      |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - implementarea     | - cresterea numarului |- rapoarte si | - stabilitate   |
| acquisului comunitar| de ONG/ONP active     |statistici    | politica si     |
| in sectorul de      | - cresterea           |nationale     | economica       |
| activitate al       | parteneriatelor si a  |- studii de la| - angajare      |
| ONG/ONP             | cooperarii dintre     |institutii    | continua la     |
| - incurajarea       | ONG/ONP               |internationale| scopurile       |
| participarii        | - participare crescuta|(BERD, Banca  | programului din |
| indivizilor cu risc | in societate a        |Mondiala,     | partea          |
| de a fi             | grupurilor-tinta      |Uniunea       | Guvernului      |
| marginalizati din   | - inregistrarea unei  |Europeana)    | - existenta unei|
| punct de vedere     | imbunatatiri in ceea  |- rapoarte ale| legislatii      |
| social, economic    | ce priveste           |Comisiei      | potrivite in    |
| sau politic         | implementarea         |- informatii  | ceea ce priveste|
|                     | acquisului            |de presa si   | ONG/ONP         |
|                     | comunitar             |media ale CE  |                 |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| Obiective imediate  |     Indicatori de     | Surse de     |  Ipoteze si     |
|                     |       realizare       | informare    |    riscuri      |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - intarirea         | - cresterea numarului |- rapoarte si | - cooperare si  |
| societatii civile   | si a calitatii        |statistici ale| coordonare intre|
| prin dezvoltarea    | cererilor de finantare|organizatiilor| autoritatile    |
| capacitatii         | - numar de proiecte/  |contractante  | relevante/      |
| institutionale a    | activitati indeplinite|- rapoarte si | organizatiile   |
| ONG/ONP             | cu succes             |statistici    | implicate       |
| - stimularea        | - cresterea numarului |nationale     | - angajare      |
| initiativelor       | de ONG/ONP active in  |- rapoarte ale| continua a      |
| ONG/ONP in favoarea | reteaua Uniunii       |Comisiei      | fiecarei parti  |
| obiectivelor legate | Europene              |              | implicate       |
| de acquisul         |                       |              |- disponibilitate|
| comunitar           |                       |              |  a resurselor   |
| - intarirea         |                       |              | financiare      |
| capacitatii         |                       |              | interne pentru  |
| operationale a      |                       |              | cofinantare     |
| organizatiilor prin |                       |              |- disponibilitate|
| transferul de       |                       |              | a unei asistente|
| know-how, instruire,|                       |              | tehnice         |
| seminarii etc.      |                       |              | calificate      |
| - promovarea unei   |                       |              | - existenta unui|
| retele a ONG/ONP    |                       |              | parteneriat real|
|                     |                       |              | - capacitate    |
|                     |                       |              | relevanta de    |
|                     |                       |              | selectare a     |
|                     |                       |              | ONG/ONP         |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
|    Rezultate        |     Indicatori de     | Surse de     |  Ipoteze si     |
|                     |       realizare       | informare    |    riscuri      |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| - proiecte          | - structurile create/ | - rapoarte de| - gestionare    |
| implementate cu     | proiectele            | monitorizare | eficienta a     |
| succes              | functioneaza potrivit | - rapoarte   | programului     |
| - ONG/ONP sunt mai  | unui calendar si unor | ale          | (implementare,  |
| bine integrate in   | planuri (realiste)    | managerilor  | monitorizare    |
| reteaua Uniunii     | - cresterea numarului | de proiect   | si evaluare)    |
| Europene            | de ONG/ONP care       | - rapoarte   |- coordonare     |
|                     | participa la          | ale          | intre           |
|                     | activitatile de la    |contractorilor| autoritatile de |
|                     | nivelul Uniunii       |              | implementare,   |
|                     | Europene              |              | organizatiile   |
|                     |                       |              | contractante si |
|                     |                       |              | alte institutii |
|                     |                       |              | implicate       |
|                     |                       |              | - existenta     |
|                     |                       |              | fondurilor      |
|                     |                       |              | pentru          |
|                     |                       |              | cofinantare     |
|_____________________|_______________________|______________|_________________|
| INTRARI: 20 milioane euro din bugetul Uniunii Europene, cuprinzand finantarea|
| pentru proiecte si retea si pentru structurile de gestiune ale Programului   |
| Access 2000                                                                  |
|______________________________________________________________________________|

    ANEXA 2
    la anexa C

                         CALENDAR PENTRU CONTRACTARE

    Titlul programului: Access
    Agentia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)
    Anul: 2000
    Expira: 30 noiembrie 2003
    Contributia totala de la Uniunea Europeana: 20 milioane euro
    Data redactarii: 5 iunie 2000

                                                             - milioane euro -
 ______________________________________________________________________________
| Subproiecte |            Angajari contractuale prevazute            |Alocare |
|             |                     (trimestrial)*)                   |bugetara|
|             |_______________________________________________________|        |
|             |      2001     |         2002      |        2003       |        |
|_____________|_______________|___________________|___________________|________|
| Fondurile   |   |   |   |   |    |    |    |    |    |    |    |    |        |
| programului |5,5|5,5|5,5|5,5|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|20,0|  20,0  |
|_____________|___|___|___|___|____|____|____|____|____|____|____|____|________|
    *) Depinde de orarul prevazut pentru selectarea institutiilor de implementare a programului.

    ANEXA 3
    la anexa C

                      CALENDAR PENTRU EFECTUAREA PLATILOR

    Titlul programului: Access
    Agentia de implementare: statele candidate/delegatiile (SID)
    Anul: 2000
    Expira: 30 noiembrie 2003
    Contributia totala de la Uniunea Europeana: 20 milioane euro
    Data redactarii: 5 iunie 2000

                                                             - milioane euro -
 ______________________________________________________________________________
| Subproiecte |            Angajari contractuale prevazute            |Alocare |
|             |                     (trimestrial)*)                   |bugetara|
|             |_______________________________________________________|        |
|             |      2001     |         2002      |        2003       |        |
|_____________|_______________|___________________|___________________|________|
| Fondurile   |   |   |   |   |    |    |    |    |    |    |    |    |        |
| programului | 0 | 4 | 4 | 4 |  4 |  4 | 12 | 12 | 12 | 12 | 20 | 20 |   20   |
|_____________|___|___|___|___|____|____|____|____|____|____|____|____|________|
    *) Depinde de orarul prevazut pentru selectarea institutiilor de implementare a programului.

    ANEXA 3 (D)

                            INFORMARE SI PUBLICITATE
    pentru programele PHARE ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor susmentionate. Ghidul informativ poate fi procurat de la delegatiile Comisiei Europene din tarile beneficiare prin autoritatile locale, regionale si nationale.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc un milion euro:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa conduca la constientizarea beneficiarilor potentiali si a opiniei publice cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu reglementarile de la paragraful 3b)(i);
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta care le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, programele PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul general
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune sigla UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si sigla UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederi privind panouri, postere si placute permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de un milion euro sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa sigla UE si o mentiune privind Programul PHARE si cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de un milion euro, trebuie indicata participarea UE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 22/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 22 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu