Având în vedere că art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice prevede că „Legea nr. 4/2015 pentru aprobarea preţului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 9 ianuarie 2015, se abrogă la 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă",luând în considerare faptul că, potrivit pct. 39 din anexa la Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior reprezintă preţul mediu de vânzare a unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la nivel naţional, determinat pe baza datelor statistice din anul anterior, comunicate de Institutul Naţional de Statistică", iar la momentul actual Institutul Naţional de Statistică nu deţine date statistice oficiale pentru anul 2016 privitoare la statistica activităţilor din silvicultură,deoarece neadoptarea măsurilor propuse prin prezentul act normativ are consecinţe negative constând în:– imposibilitatea sancţionării infracţiunilor prevăzute de art. 107-110 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a contravenţiilor silvice prevăzute de art. 8 din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât la încadrarea juridică a faptei ca infracţiune, respectiv contravenţie îi lipseşte o trăsătură esenţială, şi anume preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior;
– imposibilitatea stabilirii pagubelor produse pădurii, determinate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 85/2006 privind stabilirea modalităţilor de evaluare a pagubelor produse vegetaţiei forestiere din păduri şi din afara acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2007;
– neconstituirea fondului de conservare şi regenerare a pădurilor, potrivit prevederilor art. 33 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, acesta fiind principala sursă de împădurire a terenurilor forestiere în România;
– nerealizarea scoaterilor definitive sau ocupărilor temporare din fondul forestier naţional în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 36 şi 37 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul ocupărilor temporare pentru care există aprobare nu se mai poate calcula chiria aferentă obiectivului;
– imposibilitatea calculării valorii redevenţei pentru terenurile forestiere concesionate, în condiţiile legii;
– neacordarea sumelor compensatorii reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarii de păduri nu le recoltează, datorită funcţiilor de protecţie stabilite prin amenajamentele silvice care determină restricţii în recoltarea de masă lemnoasă, ca urmare a imposibilităţii realizării calculului acestora.Măsurile de simplificare pentru procesul de acordare a ajutorului social, a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei aprobate la sfârşitul anului 2016 ar urma să fie aplicate începând cu luna ianuarie 2017. În această perioadă este necesar să fie modificate normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, normele metodologice de aplicare a Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, să fie efectuate modificări ale programelor informatice la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale şi la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi să fie luate şi alte măsuri administrative care să asigure implementarea noului proces de stabilire şi acordare a drepturilor prin care se face trecerea de la evidenţa pe beneficiu la evidenţa pe familie. Această perioadă este insuficientă pentru a fi luate toate măsurile necesare menţionate. În condiţiile aplicării măsurilor de simplificare în absenţa programelor informatice şi a normelor metodologice se ajunge la disfuncţionalităţi în acordarea drepturilor şi mai ales în plata acestora pentru cei aproximativ 700.000 de beneficiari aflaţi în plată. Luând în considerare faptul că: – elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea îmbunătăţirii cadrului normativ;
– neadoptarea acestor măsuri ar avea consecinţe negative asupra respectării regimului silvic, precum şi stabilirii răspunderii juridice în cazul săvârşirii unor fapte care aduc atingere fondului forestier naţional;
– disfuncţionalităţile în plata beneficiilor de asistenţă socială pentru cele mai defavorizate categorii ale populaţiei conduc la nemulţumiri sociale şi generează probleme sociale multiple,aceste elemente vizează interesul public general şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. Articolul I Termenul prevăzut la art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 20 septembrie 2016, se prorogă până la data de 15 august 2017. Articolul II Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se actualizează până la data de 1 aprilie 2017. PRIM-MINISTRU SORIN MIHAI GRINDEANU Contrasemnează: Ministrul apelor şi pădurilor, Adriana Petcu Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Lia-Olguţa Vasilescu Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, Sevil Shhaideh Ministrul finanţelor publice, Viorel Ştefan